abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 januari 2011 @ 12:23:07 #201
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_91109390
quote:
aangestoken door het groen/grijze virus wat het wel extra duur maakt :P .
breek me de bek niet open..... :X

Wel kritisch blijven kijken overigens hoor. Hoe intensiever ik mijn Festooltjes gebruik hoe meer ik erachter kom wat er beter aan zou kunnen.

Neem bijvoorbeeld die kanten geleider bij de bovenfrees. Daar zitten van die kunstofstrips aan die je breder of smaller kunt zetten.

Je kunt ze echter NIET een kwart slag draaien. Afgelopen weekeinde voro het eerst maar eens de beitel gezet in de ori festool. Nu kan ik ze dus wel draaien. :Y En heb dus op de randen meer steun.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  Moderator maandag 10 januari 2011 @ 18:43:53 #202
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_91125737
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 12:09 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik heb een prima baan maar we hebben geen auto. Dat scheelt ongeveer 200 euro per maand. En dat is 2400 euro gereedschap per jaar ;) .

Nee, nu kan ik het mij nog veroorloven en gezien het 15 jaren plan qua klussen in en rond het huis wil ik gewoon goed gereedschap. Helaas ben ik na mijn zaagtafel aangestoken door het groen/grijze virus wat het wel extra duur maakt :P .
Dat scheelt natuurlijk wel; maar ik zou wel altijd in mijn achterhoofd de vraag gaan stellen van hoevaak denk ik zo'n ding in de komende jaren te gaan gebruiken, en daar mijn aankoop wel op afstemmen. Het is natuurlijk best mooi en makkelijk dat je bijna al het gereedschap van een degelijk merk hebt waar menig ZZP'r jaloers op zou zijn maar is dat nu nodig ;).

quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 14:13 schreef densmee het volgende:

[..]

de pelikaanbak en aanhanger wegen bij elkaar al 1200 kg, loader weg ook nog eens 2200 kg.
maar het was maar 20 km en voor de auto is het geen probleem om hem voort te trekken
Jou trekhaak op de auto is ook niet berekend op een bepaald gewicht ofzo; fijn vind ie het in ieder geval niet :X. Alles wat je er achter doet zou hij best mee trekken, maar verantwoord is anders. Mijn vader heeft ooit al eens een aanhanger achter de auto gehad en die beladen met stenen (compleet overbeladen maar het moest zonodig in één keer erop) (een 750 kg aanhanger) als je dan bult af gaat en hij begint te zwaaien en te doen :X :N

Eens maar nooit weer want dat had ook heel anders af kunnen lopen -O-
pi_91149568
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 18:43 schreef Vonkenboer het volgende:

Jou trekhaak op de auto is ook niet berekend op een bepaald gewicht ofzo; fijn vind ie het in ieder geval niet :X. Alles wat je er achter doet zou hij best mee trekken, maar verantwoord is anders. Mijn vader heeft ooit al eens een aanhanger achter de auto gehad en die beladen met stenen (compleet overbeladen maar het moest zonodig in één keer erop) (een 750 kg aanhanger) als je dan bult af gaat en hij begint te zwaaien en te doen :X :N

Eens maar nooit weer want dat had ook heel anders af kunnen lopen -O-
Idd.
De aanhanger krijg je echt wel in beweging, dat is niet zo spannend, het is meer de vraag of de remmen het ook aankunnen als je de hele combinatie moet afremmen.
Daarentegen moet ik eerlijk zeggen dat ik ook vaak genoeg met een ongeremd aanhangertje heb gereden compleet gevuld met zand of grond, dus sowieso te zwaar voor de aanhanger, en ook te zwaar voor mijn auto.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 12:52:47 #204
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_91157938
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 18:43 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat scheelt natuurlijk wel; maar ik zou wel altijd in mijn achterhoofd de vraag gaan stellen van hoevaak denk ik zo'n ding in de komende jaren te gaan gebruiken, en daar mijn aankoop wel op afstemmen. Het is natuurlijk best mooi en makkelijk dat je bijna al het gereedschap van een degelijk merk hebt waar menig ZZP'r jaloers op zou zijn maar is dat nu nodig ;).

[..]
Nodig, tja... 99% van de Ferrari's worden ook niet verkocht omdat het perse nodig is.
Het is een combinatie van liefhebberij, graag met kwaliteit willen werken en een heel klein beetje een weloverwogen keuze. Moet zeggen dat ik van nog geen één Festool aankoop spijt heb tov. een Makita, verschillende B&D en goedkopere aankopen. En dat is mij ook wel wat waard :P .

Overigens heb ik nu alleen een zaagtafel, 2 schuurmachines en een stofzuiger van Festool. Accuboor is van Bosch blauw, boorhamer, bovenfrees, cirkelzaag en multitool Bosch groen, Decoupeerzaag, haakse slijper & workmate Black & Decker, elektrische schaaf Kinzo (echt een onding trouwens :') ) and so on.

Enige wat ik nog overweeg van Festool is de Domino en een goeie decoupeerzaag (al gebruik ik mijn huidige vrijwel nooit).
  dinsdag 11 januari 2011 @ 15:38:44 #205
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_91164161
welke zaagtafel heb je van festool?

Een echte zaagtafel of de grondeenheid met een invalzaag eronder?

Ik overweeg ook nog wat spul...

Domino frees
Bandschuurmachine compleet met frame
Rotex 150 EBQ
Zaageenheid om mijn TS 75 in te hangen voor de grondeenheid.

das alles bij elkaar ook weer een leuke tweedehands vierwieler... :{
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  dinsdag 11 januari 2011 @ 17:19:35 #206
36431 bleiblei
pi_91169010
Ik heb een CS70 EB Precisio set :) .
De Rotex is overigens wel echt een goede aankoop geweest. Kan ik ten zeerste aanraden :Y .
pi_91174724
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 08:00 schreef Gurb het volgende:

[..]

Idd.
De aanhanger krijg je echt wel in beweging, dat is niet zo spannend, het is meer de vraag of de remmen het ook aankunnen als je de hele combinatie moet afremmen.
Daarentegen moet ik eerlijk zeggen dat ik ook vaak genoeg met een ongeremd aanhangertje heb gereden compleet gevuld met zand of grond, dus sowieso te zwaar voor de aanhanger, en ook te zwaar voor mijn auto.
dan toch nog liever een aanhanger die +- 2 ton te veel weegt en geremd is dan een ongeremde aanhanger die jou voorbij wilt bij hard remmen.

en de trekhaak en de auto zijn wel berekent op het te trekken gewicht. het is namelijk een verzwaard ladder chassis met een extra zware trekhaak.

het enige probleem is het lage eigengewicht, en dus ook de bochten.
maar inderdaad op het kenteken bewijs staat 1600 kg dus hij was ruim 1600 kg te zwaar
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  vrijdag 14 januari 2011 @ 22:15:13 #208
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_91341974
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 17:19 schreef bleiblei het volgende:
Ik heb een CS70 EB Precisio set :) .
De Rotex is overigens wel echt een goede aankoop geweest. Kan ik ten zeerste aanraden :Y .
Dat ding is toch ook te gebruiken om je auto te poetsen/polijsten?

Daar had je in het verleden de RAP voor in het assortiment.

of vergis ik me nu ?
  zaterdag 15 januari 2011 @ 14:05:21 #209
36431 bleiblei
pi_91365098
Klopt. Rap ken ik niet, Ras wel. Maar dat is voor het heftige schuurwerk. Wel hebben ze de shinex voor polijsten. Maar ik weet niet of het slim is om met een rotex die gebruikt is om te schuren je auto te pol
ijsten :P . Een schuurstofje op de polijstpad en je hebt je auto vol krasse zitten. Maar we hebben hier een oude granitovloer die ik wel nog een keer netjes wil maken met de rotex.

Edit: Ah, de shinex is de shinex rap :+

[ Bericht 12% gewijzigd door bleiblei op 15-01-2011 18:36:28 ]
pi_91374146
Als student moet je ook fatsoenlijk gereedschap hebben O-)

Bosch PSB18 LI-2

Bosch 70-delig titanium setje

Samen voor nog geen 140¤ via Amazon. Moest alleen even een europese stekker aan de lader van de boor fixen. Met dank aan mijn ouders voor de sponsoring O+
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
  FOK!Fotograaf zaterdag 15 januari 2011 @ 22:55:32 #211
17893 Forno
pi_91387770
Lol dat extra handvatje aan die PSB18. Heb je wel hele breekbare polsjes als je die nodig hebt. :D
  zaterdag 15 januari 2011 @ 23:08:27 #212
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_91388441
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 22:55 schreef Forno het volgende:
Lol dat extra handvatje aan die PSB18. Heb je wel hele breekbare polsjes als je die nodig hebt. :D
Is ook bedoelt voor de vrouwelijke klussers onder ons :P
Mijn laatste aankoop:

Het is een Makita BO3711, vlakschuurmachine.
Ik heb dit type gekocht vanwege de mogelijkheid om gewone velletjes schuurpapier te kunnen gebruiken.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_91389982
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 22:55 schreef Forno het volgende:
Die kan er dan ook gewoon af :P
Prima boor verder, zeker na mijn vorige 'kruidvatboor'. Morgen uitproberen en een vogelhuisje fixen.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
  FOK!Fotograaf zondag 16 januari 2011 @ 00:07:14 #214
17893 Forno
pi_91391809
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 23:35 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Die kan er dan ook gewoon af :P
Prima boor verder, zeker na mijn vorige 'kruidvatboor'. Morgen uitproberen en een vogelhuisje fixen.
Weet ik, heb em ook. Gebruik de torx-bitjes en bijbehorende schroeven, werkt heel fijn.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 01:54:35 #215
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_91645226
jaartje ouder geworden en in het kader.... elk nadeel heeft zijn voordeel....

Maakt het gladder dan menig... vul zelf maar in O-)
Wel lekker schuren met dat ding zeg! en met de stofzuiger echt gewoon geen stof!

Is een klein beetje jammer dat dat ding wel een erg gladde ondergrond nodig heeft om te klemmen. :{

en tot slot helaas een nieuwe geleide rail moeten halen... De lang die ik had liet erg veel licht door in het midden. Uiteraard kom je daar pas achter nadat je een mooi paneel van massief eiken gezaagd hebt... }:|

Die Rotex zit in zo'n nieuw model kist. Prima ding maar... bij het stapelen blijkt een nieuw model alleen OP een oude te kunnen, andersom gaat niet.

oh ja... ook gelijk maar ff deze besteld...

Ik werd het gevaar van kantelen op de rand een beetje zat...

[ Bericht 10% gewijzigd door klusfoobje op 21-01-2011 02:02:01 ]
  vrijdag 21 januari 2011 @ 02:22:11 #216
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_91645604
Ik had via een webshop een Stanley blokschaafje besteld, deze
http://www.stanleyworks.n(...)tlg?ObjectID=12-139#

Volgens Stanley zou het tot de nieuwe premium lijm behoren en ik had goede hoop dat het wat zou zijn getuige het Sweetheart logo maar het is gewoon weer knudde. Veel te veel speling op de diepte instelling en het deel waar de beitel op rust is scheef zodat de beitel ook scheef uit de zool komt. Het enige positieve is dat de beitel van A2 staal is. Goede harding en blijft lang scherp maar toch gaat deze terug en neem ik er 1 van Veritas.

Waar ik wel positief over ben is de nieuwe lijn Sweetheart socket beitels van Stanley.
Een kennis kent iemand bij Stanley en heeft er zodoende al 1 kunnen bemachtigen. Mooie kwaliteit staal, de onderkant van het blad is volledig vlak en de zijkanten lopen op bijna niets uit. Als ze in april in NL leverbaar zijn koop ik zeker een set.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
pi_91655988
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 15:38 schreef klusfoobje het volgende:

...
Ik overweeg ook nog wat spul...

Domino frees
Bandschuurmachine compleet met frame
Rotex 150 EBQ
...

Waarom de Domino frees en niet de oude vertrouwde Lamello's frees? Scheelt in de aanschaf iets, maar vooral als je het wilt gebruiken.
De kakies van Lamello zijn much cheaper dan de domino's van Festool (helaas, festool heeft er voorlopig nog patent op).
Een doos van 500 kakies van Lamello kost ongeveer evenveel als twee doosjes van 20 domino's

Verder is de rotex echt aan te raden. Heb m nu 4 jaar, nog geen seconde spijt van (alleen moet je er wel een muisje bij kopen voor de hoekjes :( )
  vrijdag 21 januari 2011 @ 13:24:41 #218
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_91656130

Puik ding ^O^
  vrijdag 21 januari 2011 @ 13:42:28 #219
36431 bleiblei
pi_91656986
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 13:21 schreef Trimaform het volgende:

[..]

Waarom de Domino frees en niet de oude vertrouwde Lamello's frees? Scheelt in de aanschaf iets, maar vooral als je het wilt gebruiken.
De kakies van Lamello zijn much cheaper dan de domino's van Festool (helaas, festool heeft er voorlopig nog patent op).
Een doos van 500 kakies van Lamello kost ongeveer evenveel als twee doosjes van 20 domino's

Verder is de rotex echt aan te raden. Heb m nu 4 jaar, nog geen seconde spijt van (alleen moet je er wel een muisje bij kopen voor de hoekjes :( )
Lamello is ideaal als je met plaatmateriaal werkt, Domino is imho stukken beter dan Lamello met massief hout doordat de domino's dieper komen. Verder heb ik redelijk negatieve dingen gelezen over de precisie van Lamello's.

Maar al met al hebben beiden hun voor en nadelen. Zelf zou ik aan de hand van de voor en nadelen vs. wat ik er mee zou doen voor Domino gaan.

Die beitels zien er mooi uit! Ben wel benieuwd naar de standtijd van de vouw :Y .
Heb nu cheapass Draperbeitels, een paar Bahco's en 2 Pfeil beiteltjes voor het nette werk maar moet zeggen dat die draper en bahco's echt niet op kunnen tegen de Pfeil beiteltjes O+ .
  vrijdag 21 januari 2011 @ 13:45:50 #220
36431 bleiblei
pi_91657184
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 13:24 schreef leolinedance het volgende:
[ afbeelding ]

Puik ding ^O^
Ziet er netjes uit! Wat zijn je soldeerplannen? Soldeer je veel SMD?
pi_91657555
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 13:42 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Lamello is ideaal als je met plaatmateriaal werkt, Domino is imho stukken beter dan Lamello met massief hout doordat de domino's dieper komen. Verder heb ik redelijk negatieve dingen gelezen over de precisie van Lamello's.

...
Klopt.. Voor massief is de Domino inderdaad beter. Maar ook hier voldoet Lamello. En mijn Lamello is nog steeds een zeer mooi precisie apparaat, na 3 jaartjes.. en behoorlijk intensief gebruik.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 14:25:48 #222
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_91659219
Lamello's kan ik met mijn bovenfrees ook gebruiken hoor. Schijffreesje erin en gaan. Werkt prima.

Het voordeel van de domino is dat minder ruimte nodige heeft. De stift gaat immers de diepte in itt de lammello die de breedte gebruikt.
Daarbij, groot voordeel van de Domino.... Stel je moet 2 planken aan elkaar zetten, de eerste domino zet je exact pas, de overige geef je door een eenvoudige draai aan de knop net ff wat meer speling.. De Domino kun je ook dichter bij de randen zetten.

Dekosten zijn hoger idd, maar ja... als het niets mag kosten kun je er altijd nog een spijker in rossen...

Ik ben ERG content met de rotex! dat ding is echt... SUPER Ik heb er een enorme stapel aan schuurspul, dat robino spul oid, bij gekregen en door de afzuiging loopt het niet vol en kun je dus lang schuren
  vrijdag 21 januari 2011 @ 14:47:41 #223
36431 bleiblei
pi_91660347
Je zou eens Granat moeten kopen :P .
Sla je helemaal stijl achterover. Het enige waar ik tot nu toe granat papier op afgeschreven heb is dat het papier los kwam van de onderkant door de kracht van de rotex. (een haaltje dat achter een gaatje blijft hangen en een stukje papier mee schuurt. Door de snelheid van schuurschijf loop je dan het risico dat de klitteband haaltjes smelten. En die zijn nogal prijzig... Die zolen).
Wel jammer trouwens dat je de Rotex niet nog in 2010 hebt gekocht.
Ik kreeg er vanuit Festool voor dik 100 euro aan Granat schuurpapier bij...
  vrijdag 21 januari 2011 @ 14:53:47 #224
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_91660615
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 14:47 schreef bleiblei het volgende:
Je zou eens Granat moeten kopen :P .
Sla je helemaal stijl achterover. Het enige waar ik tot nu toe granat papier op afgeschreven heb is dat het papier los kwam van de onderkant door de kracht van de rotex. (een haaltje dat achter een gaatje blijft hangen en een stukje papier mee schuurt. Door de snelheid van schuurschijf loop je dan het risico dat de klitteband haaltjes smelten. En die zijn nogal prijzig... Die zolen).
Wel jammer trouwens dat je de Rotex niet nog in 2010 hebt gekocht.
Ik kreeg er vanuit Festool voor dik 100 euro aan Granat schuurpapier bij...
tsja... ik heb 'm als cadeau gekregen wat al een zeer mooie verrassing was. Om dan te gaan zeggen dat dat ding een 3 weken eerder gekocht had moeten worden... Er zijn grenzen zullen we maar zeggen :)
  vrijdag 21 januari 2011 @ 14:59:13 #225
36431 bleiblei
pi_91660870
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 14:53 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

tsja... ik heb 'm als cadeau gekregen wat al een zeer mooie verrassing was. Om dan te gaan zeggen dat dat ding een 3 weken eerder gekocht had moeten worden... Er zijn grenzen zullen we maar zeggen :)
Hehe, ik wil ook wel dat soort cadeau's :P .
Maar je hebt idd. gelijk :) .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')