Met dank aan Rob Gongrijps (terechte) advies... of eigenlijk een incompetente regering die daaraan de conclusie dacht te moeten verbinden dat we in het vervolg maar weer ouderwets als veenboeren moesten gaan stemmen.quote:Op donderdag 10 juni 2010 00:03 schreef FinancialBubble het volgende:
Wat een afgang is deze verkiezing. Met de stemcomputer wisten we veel meer, nu is er nog niet eens 10% van de stemmen geteld.
We doen al jaren aan internetbankieren en weet ik veel wat voor electronische transacties, en dan zou een stemcomputer niet veilig genoeg zijn?!
Prutsers!
quote:Op donderdag 10 juni 2010 00:05 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Met dank aan Rob Gongrijps (terechte) advies... of eigenlijk een incompetente regering die daaraan de conclusie dacht te moeten verbinden dat we in het vervolg maar weer ouderwets als veenboeren moesten gaan stemmen.
quote:
Jammer.quote:Op donderdag 10 juni 2010 00:23 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat is iets waar ik me op FOK! niet over uitlaat.
Nou ja, in wezen maakt het inderdaad niks uit, maar waar ik me vanavond nogal over verbaasde waren de premature toespraken van partijvoorzitters, terwijl de uitslagen van welgeteld 5 middelgrote gemeentes binnen waren.quote:Op donderdag 10 juni 2010 00:07 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nu ja, als coalities altijd in één morgen gevormd werden, dan zou de tijd van het stemmentellen wel aantikken, nu is de duur van relatief weinig belang (zeker i.v.m. briefstemmen uit het buitenland).
Het verschil is dat een stemcomputer echt een veel groter risico heeft op incorrecte resultaten dan stemmen en tellen met de hand.quote:Op donderdag 10 juni 2010 00:31 schreef kingmob het volgende:
Het lijkt een beetje op die angst voor de OV-chip kaart. Je kunt heel makkelijk frauderen! Alleen kon het voorheen nog makkelijker
quote:Op donderdag 10 juni 2010 00:31 schreef kingmob het volgende:
Het lijkt een beetje op die angst voor de OV-chip kaart. Je kunt heel makkelijk frauderen! Alleen kon het voorheen nog makkelijker
Helemaal waar, maar ik vind dat we ook gewoon een beetje vertrouwen mogen hebben in het systeem. We werken al jaren met barcodes en computersystemen, op alle mogelijke manieren, en daar vertrouwen we ook op. Maar nu is het ineens een verdacht. Tuurlijk, als je fraude verwacht moet je het in de gaten houden, maar daar is nu geen enkele aanwijzing voor.quote:Op donderdag 10 juni 2010 07:39 schreef Iblis het volgende:
[..]
De schaal waarop gefraudeerd kan worden is met computers vaak aanzienlijk groter. Een strippenkaart of stembiljet is niet het toppunt van technologisch vernuft, maar het is best lastig om even een paar 100 valse stembiljetten in de stembus te stoppen zonder dat iemand het doorheeft. Zou je een manier vinden om bij de stemcomputer valse stemmen uit te brengen, dan is dat véél lastiger te detecteren (er is ooit één iemand voor opgepakt omdat hij al die valse stemmen op zichzelf had uitgebracht, maar het bewijs was verder heel indirect).
Een deel van de beveiliging van met de hand stemmen is dat er letterlijk duizenden mensen gemanipuleerd moeten worden om maar enigszins systematisch fraude te plegen. Bij een stemcomputer vervang je duizenden mensen door één stuk software. Verder is fraude lastig te ontdekken: bij je OV-chip weet je wat je reist en je kunt dat inzien, als er dan opeens ritten bij zijn gekomen weet je dat het foute boel is. Bij stemmen kun je nooit precies jouw stem inzien i.v.m. stemgeheim.
Stel nou dat je die computer niet vertrouwt wat dan?quote:Op donderdag 10 juni 2010 11:13 schreef marcodej het volgende:
[..]
Helemaal waar, maar ik vind dat we ook gewoon een beetje vertrouwen mogen hebben in het systeem. We werken al jaren met barcodes en computersystemen, op alle mogelijke manieren, en daar vertrouwen we ook op. Maar nu is het ineens een verdacht. Tuurlijk, als je fraude verwacht moet je het in de gaten houden, maar daar is nu geen enkele aanwijzing voor.
We leken wel een derdewereldland tijdens de gemeenteraadsverkiezingen en ook nu duurde het tellen weer lang. En de kans op telfouten lijkt me veel groter nu. Jammer dat de overheid is gezwicht voor enkele aluhoedjes.
Wat een onzin. Dat is Stalins logica: Het gaat er niet om wie er mag stemmen, het gaat erom wie de stemmen telt.quote:Op donderdag 10 juni 2010 11:13 schreef marcodej het volgende:
[..]
Helemaal waar, maar ik vind dat we ook gewoon een beetje vertrouwen mogen hebben in het systeem. We werken al jaren met barcodes en computersystemen, op alle mogelijke manieren, en daar vertrouwen we ook op. Maar nu is het ineens een verdacht. Tuurlijk, als je fraude verwacht moet je het in de gaten houden, maar daar is nu geen enkele aanwijzing voor.
Gezwicht voor de kieswet zijn ze, een kieswet die is gemaakt door wat slimmere wetgevers dan die wetgevers om onduidelijke redenen op een kast met lampjes geilden. 20 jaar lang hebben voorzitters van stembureau's PV's opgemaakt waarin ze dingen verklaarden die ze helemaal niet weten konden.quote:We leken wel een derdewereldland tijdens de gemeenteraadsverkiezingen en ook nu duurde het tellen weer lang. En de kans op telfouten lijkt me veel groter nu. Jammer dat de overheid is gezwicht voor enkele aluhoedjes.
quote:Op donderdag 10 juni 2010 11:13 schreef marcodej het volgende:
[..]
We leken wel een derdewereldland tijdens de gemeenteraadsverkiezingen en ook nu duurde het tellen weer lang. En de kans op telfouten lijkt me veel groter nu. Jammer dat de overheid is gezwicht voor enkele aluhoedjes.
Je kan ook gewoon de stembiljetten aan mij geven dan krijg je van mij binnen 3 seconden het resultaat (kun je ook snel naar huis)quote:Op donderdag 10 juni 2010 11:34 schreef littledrummergirl het volgende:
ik zat vannacht om drie uur nog op de vloer van een gymzaal die kutbiljetten te tellen...bring in the conputers!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |