Wat vervelend Chanty!quote:Op maandag 28 juni 2010 11:23 schreef Chanty het volgende:
Voor die baan die me zo leuk leek ben ik op de reservelijst gezet
Kandidaten hadden hoog niveau, ik was zeker geen uitzondering blabla, maar ze moesten een keuze maken, blabla, werkervaring
Hoe moet je nou ooit werk krijgen als ze zelfs voor zoiets simpels als die baan werkervaring vereisen.
Mja, ik begon ook vrij laag, maar dan was het wel met de disclaimer dat ik het ook nog aan het leren ben. Je via de site als semi pro aanbieden voor een fooi is raar. De verwachtingen en kwaliteit opleggen zonder te willen betalen ervoorquote:Op maandag 28 juni 2010 11:52 schreef xjoyce het volgende:
Bedankt voor de reacties. Ik weet ook nog niet of ik het wel echt wil gaan doen hoor ik ga zo even een mail terug sturen en even wat meer informatie vragen. Ik kon trouwens niks over de prijzen vinden op de site. Ik vraag nu zelf ook niet veel geld aan mensen als ze een shoot vragen dus opzich dat ik niet heel veel verdien eraan vind ik niet erg maar dan zou ik dus wel weer de foto's ook graag voor mezelf willen gebruiken maarja!
Werd er ook nog bij gezegd op welk gebied je ervaring moest hebben?quote:Op maandag 28 juni 2010 12:49 schreef Chanty het volgende:
Ja ik baal ook als een stekker gewoon. Ervaring was een pre maar niet eens een harde eis. Je krijgt niet eens een kans op een gesprek als starter.
Hoe bedoel je dit precies? ik snap niet wat je raar vind?quote:Op maandag 28 juni 2010 12:59 schreef freud het volgende:
[..]
Mja, ik begon ook vrij laag, maar dan was het wel met de disclaimer dat ik het ook nog aan het leren ben. Je via de site als semi pro aanbieden voor een fooi is raar. De verwachtingen en kwaliteit opleggen zonder te willen betalen ervoor
Er is niet concreet gezegd dat ik te weinig ervaring heb. Maar in de vacature stond dat ervaring op het gebied van onderzoek doen een pre is. En ze mailden dus dat mijn sollicitatie zeker niet onderdeed voor de rest. Maar dat ze gezien de grote aanloop toch een keuze moesten maken en geselecteerd hebben op opleiding en werkervaring. Opleiding is gewoon prima dus conclusie is dat ik te weinig werkervaring heb. Wat logisch is want behalve twee afstudeeronderzoeken heb ik geen ervaring in onderzoek doen.quote:Op maandag 28 juni 2010 13:11 schreef Ronhui het volgende:
[..]
Werd er ook nog bij gezegd op welk gebied je ervaring moest hebben?
Strikt genomen is het heel simpel.quote:Op maandag 28 juni 2010 13:31 schreef xjoyce het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit precies? ik snap niet wat je raar vind?
En het is niet zo dat ik me aanmeld en zeg ik ben goed ik ben semi prof, ik word gevraagd en ik weet ook niet of ik semi-prof of amateur ben ik weetniet goed waar die grens ligt.
Als ik als klant naar de site ga, wordt de indruk gewekt dat er met semi-professionele fotografen gewerkt wordt. De foto's die er staan zijn ook best goed. De indruk wordt dan wel gegeven dat je dergelijke kwaliteit inhuurt voor de genoemde tarieven. Als je net begint, lijkt het mij lastig om dan aan dat verwachtingspatroon te voldoen.quote:Op maandag 28 juni 2010 13:31 schreef xjoyce het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit precies? ik snap niet wat je raar vind?
En het is niet zo dat ik me aanmeld en zeg ik ben goed ik ben semi prof, ik word gevraagd en ik weet ook niet of ik semi-prof of amateur ben ik weetniet goed waar die grens ligt.
Die discussie is al vaker gevoerd hierquote:Op maandag 28 juni 2010 15:46 schreef Cryothic het volgende:
[..]
Strikt genomen is het heel simpel.
Amateur : verdient er niks mee (misschien wat kosten er uit halen, maar geen winst)
Semi-Pro : verdient er geld mee (meer dan er in geinvesteerd is, dus winst) maar kan er niet van leven
Pro : verdient er z'n brood mee, en kan leven van z'n inkomsten als fotograaf.
maar goed, das mijn opvatting
Precies. Dergelijke constructies zijn handig als je geen zin hebt in acquisitie of nog geen echt netwerk hebt, maar veel wilt werken. En tja, om eerlijk te zijn zien veel mensen toch het verschil niet, en daar maken veel fotografen helaas gebruik van.quote:wat freud denk ik bedoelt, is meer dat het raar is om professionele kwalteit aan te bieden op je website voor een budget prijs. Ergens moet een compromie gevonden worden. Een erg goede fotograaf zal niet zo snel klusjes voor iemand anders doen voor een fooi, als ie zelf een meervoud van dat bedrag kan verdienen in dezelfde tijd.
De meeste mensen snappen ook wel dat als je kwaliteit wilt, je daarvoor moet betalen.
Nee, ik bedoelde dat als je fulltime fotograaf bent, dat niet inhoudt dat je foto's ook goed zijnquote:Op maandag 28 juni 2010 16:30 schreef xjoyce het volgende:
Hmm ja ik vind ook wat hierboven gezegd word dat je eerder naar de kwaliteit moet kijken dan naar wat je ermee verdient. Wat jij ook zegt je zou fulltime fotograaf kunnen zijn en daar je geld mee verdienen maar dit wil je niet maar betekend dit dan dat je foto's ook meteen slechter zijn?
Het was meer dat mensen dit van je verwachten, en je moet zelf bepalen of die druk bij je past. Bruiloften fotograferen is toch erg in het diepe springen, inderdaad om de punten die je aangeeft. Je moet het ook echt zeker weten, wil je daar aan beginnen. Daarom is het ideaal om de eerste paar keer mee te kunnen lopen, of een bruiloft te doen waar de druk niet hoog is. Je start kan je in ieder geval beter zelf in de hand hebben, dan dat iemand je iets oplegt waar je je niet lekker bij voelt.quote:Nja wel een interessante dicussie maar als hij al eerder gevoerd is hier zullen we hem maar niet opnieuw voeren haha. Ik vind het wel leuk om te weten waar mensen de grens vinden liggen.
Hierboven zei ook iemand dat als ik net begonnen ben het moeilijk moet zijn die kwaliteit te leveren voor die website(Tenminste dat begreep ik eruit) Maar ik denk wel dat ik dit kan het ligt er wel aan wat voor shoot een trouwshoot zou ik nooit doen ik ben veel te onzeker en bang dat de foto's niet worden hoe ze het willen en dan heb je toch een beetje de dag verpest ofzo.
Klinkt als een prima begin hoor. Lekker je eigen tempo volgenquote:Op maandag 28 juni 2010 17:50 schreef xjoyce het volgende:
@Freud
Ja klopt de druk ligt dan wel hoog. Ik doe nu ook shoots vanavond weer 1 van een stelletje en daar vraag ik dan 20 euro voor en dan krijgen ze ongeveer 30 foto's! Dan ligt er ook al druk op me omdat ze toch iets betalen wil ik wel dat ze ook foto's mee krijgen waar ze zelf tevreden en blij over zijn en waar ik dat ook over ben.
Het je ook nog een voorbeeld voor ons om het verschil te zien?quote:Op maandag 28 juni 2010 21:46 schreef Puala het volgende:
[ [url=http://puala.nl/bs/slides/betuws_spektakel-0688%20[fok_610].jpg]afbeelding[/url] ]
Toch wel tof om te zien hoe het er met mijn nieuwe camera uit ziet en hoe het er de vorige keer met mijn oude camera uit zag. Duidelijk verschil
Dit was ongeveer een zelfde situatie op een ander festival:quote:Op maandag 28 juni 2010 21:48 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Het je ook nog een voorbeeld voor ons om het verschil te zien?
Vind 'm nog bijna beterquote:Op maandag 28 juni 2010 22:05 schreef Puala het volgende:
[..]
Dit was ongeveer een zelfde situatie op een ander festival:
[ afbeelding ]
Ik heb van Velzen nog nooit uit deze hoek gezien.. meestal altijd schuin van bovenquote:Op maandag 28 juni 2010 21:46 schreef Puala het volgende:
[ afbeelding ]
Toch wel tof om te zien hoe het er met mijn nieuwe camera uit ziet en hoe het er de vorige keer met mijn oude camera uit zag. Duidelijk verschil
Eens moet de eerste keer zijnquote:Op dinsdag 29 juni 2010 06:57 schreef Ronhui het volgende:
[..]
Ik heb van Velzen nog nooit uit deze hoek gezien.. meestal altijd schuin van boven
Hoiquote:
Mwa, ik schat jou hoger in dan mezelf en mijn trouwfoto's werden met gejuich ontvangenquote:Op maandag 28 juni 2010 16:30 schreef xjoyce het volgende:
Hierboven zei ook iemand dat als ik net begonnen ben het moeilijk moet zijn die kwaliteit te leveren voor die website(Tenminste dat begreep ik eruit) Maar ik denk wel dat ik dit kan het ligt er wel aan wat voor shoot een trouwshoot zou ik nooit doen ik ben veel te onzeker en bang dat de foto's niet worden hoe ze het willen en dan heb je toch een beetje de dag verpest ofzo.
Goed bezig!!!!quote:Op maandag 28 juni 2010 17:27 schreef Dark_Angelus het volgende:
http://frontpage.fok.nl/s(...)tmf-awards-2010.html
Wat doe je hier dan?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 10:08 schreef einschtein het volgende:
Ik heb het nut van dit topic nooit echt in kunnen zien..
Bedankt voor het compliment haha. Ja ik vind het super jammer dat er niemand in mijn omgeving is die trouwt waarbij ik zou kunnen vragen foto's te mogen maken(of gewoon als 2e fotograaf zegmaar) Om te oefenen. Lijkt me ook wel vermoeiend hoor zo'n hele dag fotograferen maar ook erg leuk!quote:Op dinsdag 29 juni 2010 09:04 schreef photolex het volgende:
[..]
Mwa, ik schat jou hoger in dan mezelf en mijn trouwfoto's werden met gejuich ontvangen![]()
Dus ook dat kan je wel. Gewoon zorgen dat de verwachtingen niet té hoog oplopen. Mijn koppel wilde gelukkig niet te aparte foto's en als je dan wat speciale ideetjes weet uit te werken en je camera een beetje kent dan lukt het wel. Je gewoon goed inlezen over wat je gedurende zo'n laaaaange dag allemaal moet uitspoken, want een hele dag fotograferen duurt en duurt en duurt![]()
Wat mijzelf tegenvalt is de nabewerkingstijd: 2000 foto's doorwerken, nabewerken en een album maken, daar gaan pas uren in zitten![]()
Maar 't is wel super om mee te maken.
Mijn dank is grootquote:
grootste verschil wat ik zie is focus op achtergrond, of focus op onderwerpquote:Op maandag 28 juni 2010 22:05 schreef Puala het volgende:
[..]
Dit was ongeveer een zelfde situatie op een ander festival:
[ afbeelding ]
Ruilen? *puppy eyes*quote:Op woensdag 30 juni 2010 12:49 schreef Cryothic het volgende:
hoi hoi
Morge is de jongste jarig thuis, dus dan ben ik vrij.
Vrijdag is m'n part-time dag, dus eh... mijn weekend begint over een uur of 4 al...
Oh, dat is het nut van het topic. Nee, dan snap ik hem. :pquote:Op dinsdag 29 juni 2010 10:32 schreef Cryothic het volgende:
[..]
Wat doe je hier dan?![]()
Gewoon lekker ouwehoeren, soms over fotografie. Klaar
Je kan ze altijd nog aan de katten geven... ik kom ook nog wel eens wat oranje pluisjes tegen in t tapijt...quote:Op woensdag 30 juni 2010 15:25 schreef Chanty het volgende:
Dat zou zonde zijn inderdaad, maar dan halen we ze gewoon met het voglende EK/ WK weer tevoorschijn
We hadden ook al het idee voor een rood witte beesies kerstboom dit jaar(afgelopen jaren hadden we een wuppieboom
)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |