abonnement Unibet Coolblue
pi_82554670
Waarom is een bepaalde groep skeptici zo supergemotiveerd en gedreven om alles wat naar het paranormale ruikt af te branden?

Iedereen kan natuurlijk een mening hebben ergens over. Maar de felheid en emotionaliteit waarmee die mening in deze context vaak gepaard gaat is toch wel frappant.

Waarom is het voor hun zo erg dat er een groep anders denkenden bestaat die níet van mening zijn dat alles uitsluitend langs wetenschappelijke weg te verklaren moet zijn?

Je zou zeggen, als dat je interesseert en open een topic er over. Bar interessant, ik zou er absoluut komen kijken en reageren. Maar in plaats daarvan wordt steeds weer bijna wanhopig geprobeerd om de ander er van te overtuigen dat ze ongelijk hebben. Soms op redelijke toon, soms sarcastisch, soms kleinerend, op de man spelend en de draak stekend met al wat er gezegd wordt.

Natuurlijk kan je dat negatief gaan bekijken en zeggen dat dat aandachttrekkerij is, of verveling, of relzucht, of een drang tot zelfprofilering. Whatever.
Zal ook zeker voorkomen maar dat zijn dan de minder interessante gevallen. Want veel van die scpetici menen het echt, kunnen het gewoon niet verkroppen. Een breed scala vanaf onbegrip, middels wanhoop tot aan pure nijd presenteert zich aan de oplettende lezer van dit forum.

Aangezien alles te verklaren moet zijn, is ook dit ongetwijfeld te verklaren. Shoot
pi_82554790
Mooi, die laatste zin.

Mij valt het inderdaad ook wel op dat men gelijk allerlei dingen opsomt wat het zou kunnen zijn, en dat degene die iets "paranormaals" post gelijk al volstrekt ongelijk heeft en dat het onmogelijk is dat het kan wat degene zegt.

Nu ben ik zelf ook skeptisch maar heb niet die aandrang om het gelijk de grond in te trappen. Misschien willen die mensen graag de toon zetten met "kijk hoe slim ik ben en hoe dom de poster is" oid. Dit zullen ze natuurlijk zelf nooit toegeven, dat is ook mijn doel niet met deze post... maar dat is wel wat ik denk.
Lambo of Rekt
pi_82555079
Omdat er een hoop goedgelovigen mensen van hun geld worden beroofd door mensen die zeggen 'paranormale gaven' te hebben of alternatieve medicatie voorschrijven.

Natuurlijk is het leuk en aardig om iemand te laten denken dat jij met z'n overleden geliefden kan praten. Maar zodra je er geld voor gaat vragen ben je die mensen niet alleen aan het voorliegen, je bent ze ook nog eens aan het bedonderen.
You sunk my battleship! :o
pi_82555162
Omdat ze verheven doen .
Ik voel zus en zo en jij niet dus IK ben speciaal .
Tja je kunt me niet begrijpen, want je bent nu eenmaal niet zoals mij .
En dan nog debielen die de hele boel flessen , readings , mediums op RTL 4 tegen 1,80 per minuut . Derek ogglemongool die keihard door de mand is gevallen enz enz .

Ik schat dat er 1 % rondloopt die écht iets kan, de rest belazerd de kluit
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_82555495
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 16:02 schreef FBreijer het volgende:
Omdat er een hoop goedgelovigen mensen van hun geld worden beroofd door mensen die zeggen 'paranormale gaven' te hebben of alternatieve medicatie voorschrijven.

Natuurlijk is het leuk en aardig om iemand te laten denken dat jij met z'n overleden geliefden kan praten. Maar zodra je er geld voor gaat vragen ben je die mensen niet alleen aan het voorliegen, je bent ze ook nog eens aan het bedonderen.

Altruisme en menslievendheid dus. Das mooi

Maar wat als er nou mensen zijn die echt denken dat er op één of andere manier zo'n contact mogelijk is? For arguments sake, die mensen zijn net zo slim als jij en ik, die kennen ook echt wel alle kreten als 'onbewijsbaar, wat een onzin' etc.
Toch hebben die mensen redenen om hier wel in te geloven. Al is het maar omdat ze dat willen. Dat doen ze dus ook, en ze beginnen ergens een forum waar ze daarover kunnen praten en van gedachten wisselen.
Er is geen sprake van enige economische context, of op welke andere wijze ook deze overtuiging te gelde te maken. Ze willen gewoon een plekje voor onderling contact.

Wat is daar dan op tegen? Uiteraard zijn er mensen die het er niet mee eens zijn. Er zijn ook mensen die idolaat zijn van volksdansen. Toch zal je niet gauw zien dat een forum over dat gehompel te maken zal krijgen met zo'n mate van aversie als dat hier het geval is.

Waarom?
pi_82555970
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 16:04 schreef Winner_Taco het volgende:
Omdat ze verheven doen .
Ik voel zus en zo en jij niet dus IK ben speciaal .
Tja je kunt me niet begrijpen, want je bent nu eenmaal niet zoals mij .
En dan nog debielen die de hele boel flessen , readings , mediums op RTL 4 tegen 1,80 per minuut . Derek ogglemongool die keihard door de mand is gevallen enz enz .

Ik schat dat er 1 % rondloopt die écht iets kan, de rest belazerd de kluit

In sommige gevallen herken ik dat wel ja. Is idd irritant Wij weten hoe het zit, jullie niet. Zo komt dat over, en daar kan ik ook niet tegen.

Maar dat heb ik ook bij diverse andere mensen en bevolkingsgroepen. Popsterren, voetballers, andere beroemdheden - de arrogantie druipt er van af. En zij worden wel aanbeden, ze zijn stinkend rijk, we geven er zelfs geld voor.

Waarom dan die selectiviteit, waarom wel de para's, en niet de zangers?

Die éne procent die wel iets kan - je bent dus ook van mening dat sommigen wel iets kunnen. En of dat dan 0,1 procent is, 1 procent of 10 procent - er zijn mensen die dat kunnen, maw, er is in onze realiteit kennelijk plaats voor dit soort fenomenen.
Velen zijn daar in geinteresseerd, en niet iedereen doet uit de hoogte. Voor hun is dit forum opgericht. En hier zijn het allemaal gewone mensen hoor
pi_82556213
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 16:11 schreef iteejer het volgende:

[..]


Altruisme en menslievendheid dus. Das mooi

Maar wat als er nou mensen zijn die echt denken dat er op één of andere manier zo'n contact mogelijk is? For arguments sake, die mensen zijn net zo slim als jij en ik, die kennen ook echt wel alle kreten als 'onbewijsbaar, wat een onzin' etc.
Toch hebben die mensen redenen om hier wel in te geloven. Al is het maar omdat ze dat willen. Dat doen ze dus ook, en ze beginnen ergens een forum waar ze daarover kunnen praten en van gedachten wisselen.
Er is geen sprake van enige economische context, of op welke andere wijze ook deze overtuiging te gelde te maken. Ze willen gewoon een plekje voor onderling contact.

Wat is daar dan op tegen? Uiteraard zijn er mensen die het er niet mee eens zijn. Er zijn ook mensen die idolaat zijn van volksdansen. Toch zal je niet gauw zien dat een forum over dat gehompel te maken zal krijgen met zo'n mate van aversie als dat hier het geval is.

Waarom?
Het is niet erg wanneer er mensen zoals jij ze omschreef hier over willen praten en discusseren.

Het is alleen vervelend wanneer iemand die twijfelt of hij, bijvoorbeeld, wel of niet naar een medium moet gaan (omdat hij er niet volledig van overtuigd is of er geesten bestaan) hier op dit forum komt en verhalen leest die gepresenteerd worden als absolute waarheid.

De twijfelaar leest de verhalen en gaat er in geloven.
Et voilá, weer iemand die de realiteit uit het oog is verloren.
You sunk my battleship! :o
  woensdag 9 juni 2010 @ 16:26:55 #8
259246 Cristal
Magical touch...
pi_82556294
Misschien zijn skeptici onderbewust bang dat er wel meer is, en proberen ze zichzelf aan te praten dat er niks is.
De ogen zijn twee ramen waardoor de ziel naar buiten kijkt.
pi_82556642
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 16:26 schreef Cristal het volgende:
Misschien zijn skeptici onderbewust bang dat er wel meer is, en proberen ze zichzelf aan te praten dat er niks is.
Hetzelfde kan over niet skeptici gezegd worden:
Zijn jullie bang dat de realiteit alles is? Is de realiteit niet goed genoeg?
Ben je zo bang voor de dood dat je moet denken dat je een 'ziel' hebt die eeuwig zal leven?
etc.
You sunk my battleship! :o
pi_82556774
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 16:25 schreef FBreijer het volgende:
Het is niet erg wanneer er mensen zoals jij ze omschreef hier over willen praten en discusseren.

Het is alleen vervelend wanneer iemand die twijfelt of hij, bijvoorbeeld, wel of niet naar een medium moet gaan (omdat hij er niet volledig van overtuigd is of er geesten bestaan) hier op dit forum komt en verhalen leest die gepresenteerd worden als absolute waarheid.

De twijfelaar leest de verhalen en gaat er in geloven.
Et voilá, weer iemand die de realiteit uit het oog is verloren.

Waarbij jij er van uitgaat dat jij de juiste realiteit ziet, en de ander niet.
Vanaf jouw positie kan je absoluut niet voor een ander uitmaken of die wel of niet naar een medium moet. Hoe kan je dat uitmaken voor mensen die je niet kent, situaties waar je totaal geen weet van hebt, etc?

Niet om je aan te vallen, maar dit komt toch een beetje over als een willen opdringen van jouw wereldbeeld aan anderen. Ik feite verklaar je dus mensen in principe handelingsonbekwaam - zij zijn zo stom om zich mee te laten slepen. En zet je jezelf in de rol van de rechter, die besluit dat die persoon tegen zichzelf beschermd moet worden.

Maar hoe zit het met je respect voor de mening van een ander, die misschien anders is dan de jouwe? En respect voor de intellectuele vermogens van een ander, die met dezelfde bagage aan kennis en inzicht als jij tóch van mening is dat er meer zou kunnen zijn?
  woensdag 9 juni 2010 @ 16:37:29 #11
264227 Winner_Taco
De lekkerste
pi_82556846
Popsterren en voetballers kunnen in aardse zin aantonen dat ze speciaal zijn .
Ze kunnen hun stem/voeten laten spreken, en zelfs dan kotsen velen ze uit omdat ze "arrogant" doen .
Mensen die hoogvoelend zijn, paranormaal begaafd zijn etc gebruiken dit vaak in hun eigen voordeel . Ze verdienen er geld mee , ze ontlenen er status aan of een combinatie van beiden .
De nuchtere mens prikt hier doorheen . Die laat zich niet foppen door de eerste de beste kwakzalver (vergeet niet , kwakzalvers bestonden eerder dan dokters ).
Het is vergelijkbaar met de aversie die men heeft tegen religieuze mensen . Waar de niet gelovige mens met de billen bloot moet kan de "verhevene" zich verschuilen achter allerhande drogredenen en wanmotivaties .
Net zoiets als "het is God's wil" (met andere woorden ik hoef er zelf niets mee te doen/over na te denken want God bepaald voor mij
Ik ben zelf een poos goed bevriend geweest met Richard Krebbe (Parapsycholoog) en ik kan je vertellen dat zijn werkzaamheden uiterst dubieus zijn . Maar ook de telefonische helpdesken van RTL waar mensen spiritueel geholpen kunnen worden, terwijl jij en ik weten dat het een melkkoe is omdat de belspelln verboden zijn

Dan krijg je dus de situatie waarin mensen ( die al gevoeliger zijn voor negatieve berichtgeving dan andersom) constateren dat het merendeel dikke bullshit is en men er min of meer vanuit gaat dat de persoon die er een topic over heeft gek is, of de intentie heeft hen te bestelen/hersenspoelen .

Het is jammer maar zo werkt het gewoon . Tienduizenden Marokkanen die het prima doen , maar de negatieve beeldvorming dragen ze overal met zich mee .
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_82556981
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 16:36 schreef iteejer het volgende:

[..]


Waarbij jij er van uitgaat dat jij de juiste realiteit ziet, en de ander niet.
Vanaf jouw positie kan je absoluut niet voor een ander uitmaken of die wel of niet naar een medium moet. Hoe kan je dat uitmaken voor mensen die je niet kent, situaties waar je totaal geen weet van hebt, etc?

Niet om je aan te vallen, maar dit komt toch een beetje over als een willen opdringen van jouw wereldbeeld aan anderen. Ik feite verklaar je dus mensen in principe handelingsonbekwaam - zij zijn zo stom om zich mee te laten slepen. En zet je jezelf in de rol van de rechter, die besluit dat die persoon tegen zichzelf beschermd moet worden.

Maar hoe zit het met je respect voor de mening van een ander, die misschien anders is dan de jouwe? En respect voor de intellectuele vermogens van een ander, die met dezelfde bagage aan kennis en inzicht als jij tóch van mening is dat er meer zou kunnen zijn?
Het enige verschil is, zoals jij zelf al noemde, bewijsvoering.

En nee 'je kan niet bewijzen dat het niet zó is!' gaat helaas niet door als bewijsvoering.
You sunk my battleship! :o
  woensdag 9 juni 2010 @ 16:41:14 #13
259246 Cristal
Magical touch...
pi_82557006
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 16:33 schreef FBreijer het volgende:

[..]

Hetzelfde kan over niet skeptici gezegd worden:
Zijn jullie bang dat de realiteit alles is? Is de realiteit niet goed genoeg?
Ben je zo bang voor de dood dat je moet denken dat je een 'ziel' hebt die eeuwig zal leven?
etc.
Maar ik weet dat er meer is, mede dankzij mijn eigen ervaringen. & ik blijf erbij dat er meer is, dan dat de meeste mensen kunnen zien.
De ogen zijn twee ramen waardoor de ziel naar buiten kijkt.
  woensdag 9 juni 2010 @ 16:41:33 #14
64781 bonke
pipo koeie
pi_82557022
waarom zou ik iemand geloven die zegt spoken te zien, of die zegt dat hij of zij dmv gedachten een lepel kan buigen ?
of iemand zegt dat graancirkels door aliens zijn gemaakt omdat de vorm van zo'n cirkel nooit gemaakt kan zijn door mensen. Ik denk dat de mens wel mooiere vorman kan maken dan een ingewikkelde graancirkel. Kijk maar naar de eifeltoren of een spaceshutle of een tunnel onder het kanaal door

Er is nog nooit een echt bewijs gelevert voor dingen als telepatie, gedachten lezen, telekinese, spoken, aliens enzz
pies on joe toe
pi_82557129
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 16:33 schreef FBreijer het volgende:

[..]

Hetzelfde kan over niet skeptici gezegd worden:
Zijn jullie bang dat de realiteit alles is? Is de realiteit niet goed genoeg?
Ben je zo bang voor de dood dat je moet denken dat je een 'ziel' hebt die eeuwig zal leven?
etc.

Daar zit toch wel een groot verschil tussen.
Je zal zelden een 'believer' vinden die je exact denkt te kunnen vertellen hoe alles in elkaar zit. De enkelingen die dat wel zeggen te weten zijn fundamentalisten. Die dulden geen tegenspraak.
Maar de doorsnee 'believer', in welke gradatie dan ook, twijfelt - en zal hooguit zeggen dat hij/zij er van overtuigd is dat niet alles rationeel te vatten is.

De doorsnee debunker is echter wel van mening dat zijn visie de enige juiste is. Die gedraagt zich als een regelrechte fundamentalist. Zij hebben veel meer de drang om de ander te 'bekeren' dan de believer.

En dat leidt weer tot de oorspronkelijke vraag, die na zo'n simplistisch terugkaatsen natuurlijk nog niet beantwoord is: vanwaar die drang tot bekeren? Waarom niet gewoon accepteren dat er mensen zijn die anders denken?
  woensdag 9 juni 2010 @ 16:44:21 #16
264227 Winner_Taco
De lekkerste
pi_82557146
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 16:41 schreef bonke het volgende:
waarom zou ik iemand geloven die zegt spoken te zien, of die zegt dat hij of zij dmv gedachten een lepel kan buigen ?
of iemand zegt dat graancirkels door aliens zijn gemaakt omdat de vorm van zo'n cirkel nooit gemaakt kan zijn door mensen. Ik denk dat de mens wel mooiere vorman kan maken dan een ingewikkelde graancirkel. Kijk maar naar de eifeltoren of een spaceshutle of een tunnel onder het kanaal door

Er is nog nooit een echt bewijs gelevert voor dingen als telepatie, gedachten lezen, telekinese, spoken, aliens enzz

Schiphol heeft ook helderzienden in dienst . De krijgen nummers "door" van toestellen waar iets mis mee is .
In Schotland is er een kerkhof waar bepaalde delen afgesloten zijn omdat mensen er letterlijk aangevallen werden door een onbekende aanwezigheid .
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
  woensdag 9 juni 2010 @ 16:48:56 #17
64781 bonke
pipo koeie
pi_82557360
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 16:44 schreef Winner_Taco het volgende:

[..]

Schiphol heeft ook helderzienden in dienst . De krijgen nummers "door" van toestellen waar iets mis mee is .
In Schotland is er een kerkhof waar bepaalde delen afgesloten zijn omdat mensen er letterlijk aangevallen werden door een onbekende aanwezigheid .
whehehe
pies on joe toe
  woensdag 9 juni 2010 @ 16:52:38 #18
259246 Cristal
Magical touch...
pi_82557533
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 16:44 schreef iteejer het volgende:

[..]
Waarom niet gewoon accepteren dat er mensen zijn die anders denken?
Omdat ze bang zijn voor het paranormale. En daarom proberen ze er maar lacherig over te doen. En accepteren ze automatisch mensen niet die paranormaal zijn.
De ogen zijn twee ramen waardoor de ziel naar buiten kijkt.
pi_82557668
quote:
waarom zou ik iemand geloven die zegt spoken te zien, of die zegt dat hij of zij dmv gedachten een lepel kan buigen ?
of iemand zegt dat graancirkels door aliens zijn gemaakt omdat de vorm van zo'n cirkel nooit gemaakt kan zijn door mensen. Ik denk dat de mens wel mooiere vorman kan maken dan een ingewikkelde graancirkel. Kijk maar naar de eifeltoren of een spaceshutle of een tunnel onder het kanaal door

Er is nog nooit een echt bewijs gelevert voor dingen als telepatie, gedachten lezen, telekinese, spoken, aliens enzz
bonke, daar hoef je ook helemaal niet in te geloven.
maar waarom moeten anderen wél geloven in een strikt materieel en causaal wereldbeeld, waar geen plek is of kan zijn voor paranormale fenomenen?

en om weer ontopic te gaan, het onderwerp was hier waarom er zo heftig gereageerd wordt op degenen die daar niet in geloven, of die dat niet als enige realiteit zien.
  woensdag 9 juni 2010 @ 16:56:37 #20
264227 Winner_Taco
De lekkerste
pi_82557720
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 16:52 schreef Cristal het volgende:

[..]

Omdat ze bang zijn voor het paranormale. En daarom proberen ze er maar lacherig over te doen. En accepteren ze automatisch mensen niet die paranormaal zijn.
Een deel ja . Een ander groot deel staat er wél voor open .
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_82557964
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 16:52 schreef Cristal het volgende:

[..]

Omdat ze bang zijn voor het paranormale. En daarom proberen ze er maar lacherig over te doen. En accepteren ze automatisch mensen niet die paranormaal zijn.
You sunk my battleship! :o
pi_82558286
quote:
Het enige verschil is, zoals jij zelf al noemde, bewijsvoering.

En nee 'je kan niet bewijzen dat het niet zó is!' gaat helaas niet door als bewijsvoering.
FBreijer: bewijsvoering, dan wel de fundamentele noodzaak vs de impliciete onmogelijkheid van bewijsvoering waren hier niet het onderwerp, dus daar ga ik ff niet op in.
wil ik elders best doen, maar was jullie verwijt ook niet dat discussies zo ongedisciplineerd alle kanten op gaan, zonder structuur in redenaties en logica etc?

punt was dus waarom er zo heftig en emotioneel gereageerd wordt op de 'anders denkenden'.

in de geschiedenis, en overal elders op de wereld, vindt je dit soort emotionele gedrevenheid vaak in geloofskwesties terug. hell, de allereerste groep christenen, toen nog ondergedoken, en nog maar net aan het begon van onze jaartelling, werd behalve door de niet-christelijke buitenwereld ook nog es door de eigen gelederen tot pulp gemept danzkij het meningsverschil of christus een mens was met goddelijke eigenschappen, of een god met menselijke eigenschappen.
we zitten in een crhistelijke traditie hier, wellicht dat pure onverdraagzaamheid en zelf gelijk willen hebben een drijfveer is?

nee, dat zal niet, de rationele verlichte geesten anno 2010 staan daar natuurlijk ver boven, hier in NL althans.

of bedoelde je aan te geven dat het gebrek aan bewijs datgene is wat zo veel emotionele en verontwaardigde reacties oproept?

ok, dan verschuift de vraag: waarom moet iets bewezen worden om waar te zijn?
en dan komen we toch weer uit op een clash tussen twee wereldvisies.

met nog steeds de openstaande vraag uit de OP: waarom heeft dat zulke emotionele en diepgaande gevolgen? waarom kan men een groepje mensen niet een forum gunnen waar men hier over kan praten?
pi_82558480
Winner_Taco, ik ben het met je eens dat er heel vaak een enorme poppenkast omheen gemaakt wordt. En dat er heel wat misbruik en charlatannerie aanwezig is daar.

Maar ligt dat niet veel meer aan de media, en aan de manier van informatie-overdracht?
Dezelfde bezwaren kun je tegen heel wat reclame-materiaal aanvoeren, die van alles proberen aan te kletsen.
Of tegen politici, die allemaal vertellen dat iedereen er bij hún niet op achteruit gaat.
  woensdag 9 juni 2010 @ 17:19:34 #24
64781 bonke
pipo koeie
pi_82558777
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 17:08 schreef iteejer het volgende:

[..]


ok, dan verschuift de vraag: waarom moet iets bewezen worden om waar te zijn?
en dan komen we toch weer uit op een clash tussen twee wereldvisies.


dat moet omdat het eigenlijk heel simpel is om te bewijzen dat bv telekinese bestaat
honderden zeggen dat ze het kunnen, maar als bv ik naar zo`n gast toe ga en zeg "nou laat maar es zien " dan word het opeens moeilijk

waarom is het zo moeilijk om zoiets simpels een keer te laten zien ?

Het is net als die "mindreaders" ze weten een boel over je te vertellen terwijl je die persoon nog nooit ontmoet hebt maar een mindreader als Derren Brown doet dus hetzelfde maar legt daarnaast ook uit dat het allemaal een truuk is
pies on joe toe
pi_82558828
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 17:08 schreef iteejer het volgende:
met nog steeds de openstaande vraag uit de OP: waarom heeft dat zulke emotionele en diepgaande gevolgen? waarom kan men een groepje mensen niet een forum gunnen waar men hier over kan praten?
Heb ik dat niet al beantwoord in mijn eerste en tweede reply?
1) Mensen worden bedonderd.
2) Mensen die twijfelen over of ze wel of niet bedonderd willen worden lezen hier verhalen die adviseren om je te laten bedonderen.
quote:
ok, dan verschuift de vraag: waarom moet iets bewezen worden om waar te zijn?
Wij bestaan allemaal uit slechts 1 cel met een ziel. Midden in deze cel zit een vliegend spaghetti moster die lijkt op een hart. Wanneer het spaghetti monster trek krijgt eet hij de ziel op en ga je dood. Het vliegende spaghetti monster gaat vervolgens naar de ruimte en veranderd in een ster. Daar leeft hij nog lang en gelukkig...

Dus ja, waarom moet eigenlijk iets bewezen worden voordat het waar is?
You sunk my battleship! :o
  woensdag 9 juni 2010 @ 17:26:49 #26
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_82559133
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 17:08 schreef iteejer het volgende:


ok, dan verschuift de vraag: waarom moet iets bewezen worden om waar te zijn?
en dan komen we toch weer uit op een clash tussen twee wereldvisies.


Gast... hier kun je toch eigenlijk zelf wel logisch over nadenken? Ook heeft dit niks met "fanatisme" te maken, eerder met "logica" en "realisme". Ik durf te wedden dat er hier weinig mensen fanatist zijn in hun scepticisme (of je moet op BNW zijn, daar zijn mensen te sceptisch en slaan ze er in door).

[ Bericht 16% gewijzigd door Michielos op 09-06-2010 17:36:39 ]
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
pi_82560048
ok, het moet bewijsbaar zijn.
bewijsbaar = herhaalbaar, oproepbaar, verifieerbaar, objectief.

maar betekent dit dat alles wat dat NIET is, niet bestaat? al is dit een andere discussie, en niet het onderwerp van dit topic.

-> even if so - waarom worden dan degenen die niet die mening toegedaan zijn, zo heftig en emotioneel aangevallen?
want dat blijft nog steeds het centrale punt van dit topic.

de visie van Fbreijer is duidelijk:
het heil en de integriteit van een mogelijk slachtoffer dient beschermd te worden - al is het door het kraken van dat heil en die integriteit zelf.
want ik blijf het een apart verhaal vinden dat je als buitenstaander jezelf het recht toekent om een ander op zijn plek te zetten op soms wel heel grove wijze - slechts om de ander te beschermen.

ook dit is niet nieuw, en wederom interessant: een paar eeuwen terug werden mensen gemarteld, verdronken, vernederd en verkracht uit puur altruisme - die arme ziel moest toch immers beschermd worden tegen Het Boze.

en was er niet een paus, die ooit per decreet (wat zoveel zegt dat het daarmee dus IMPLICIET onderdeel is van de katholieke leer) heeft gesteld dat in de strijd tegen het kwaad alles geoorloofd is, uitdrukkelijk met inbegrip van het kwaad zelf?

maw - dit is niet nieuw, en daarmee denk ik vrij fundamenteel. die her- en er-kenning an sich is al waardevol.
pi_82560182
Wat een thread weer.. ik durf te wedden dat als ik een thread maak over believers fanatisme die meteen gelocked wordt en ik weer een note krijg voor god weet waarom
  woensdag 9 juni 2010 @ 17:53:01 #29
64781 bonke
pipo koeie
pi_82560444
quote:
[b]Op woensdag 9 juni 2010 17:44 -> even if so - waarom worden dan degenen die niet die mening toegedaan zijn, zo heftig en emotioneel aangevallen?
want dat blijft nog steeds het centrale punt van dit topic.


waarschijnlijk omdat sceptics denken dat degenen die zo volhardend zijn in hun visie een beetje dom zijn ?:)
ik wel trouwens, ik vind mensen die blijven volharden in hun visie dat paranormaal bestaat, (terwijl er genoeg tegenbewijzen die logischer zijn worden aangebracht) een beetje dom
pies on joe toe
pi_82560601
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 17:47 schreef Flammie het volgende:
Wat een thread weer.. ik durf te wedden dat als ik een thread maak over believers fanatisme die meteen gelocked wordt en ik weer een note krijg voor god weet waarom

Als jij aanleiding ziet om in het wetenschapsforum een topic te openen met de vraag waarom believers toch zo onverdraagzaam staan tegenover wetenschap moet je dat zeker niet laten.

Maar een dergelijk topic hier openen zal ik opvatten als een afzeiken van de doelgroep, en de kans is best groot dat dat behalve een note ook een ban zal opleveren. Try me
pi_82560804
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 17:53 schreef bonke het volgende:

[..]

waarschijnlijk omdat sceptics denken dat degenen die zo volhardend zijn in hun visie een beetje dom zijn ?:)
ik wel trouwens, ik vind mensen die blijven volharden in hun visie dat paranormaal bestaat, (terwijl er genoeg tegenbewijzen die logischer zijn worden aangebracht) een beetje dom

een bewijs dat het niet bestaat is onmogelijk

maar daar is een hoop meer over te zeggen. echter, vraag was waarom dat dan leiden moet tot die onverdraagzaamheid.
  woensdag 9 juni 2010 @ 18:06:37 #32
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_82561031
quote:
maar betekent dit dat alles wat dat NIET is, niet bestaat? al is dit een andere discussie, en niet het onderwerp van dit topic.
Noem hier eens een voorbeeld van dan?\
Noem maar iets dat bestaat maar wat niet bewijsbaar is.
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
pi_82561461
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 18:06 schreef Michielos het volgende:
Noem hier eens een voorbeeld van dan?\
Noem maar iets dat bestaat maar wat niet bewijsbaar is.


..en ik zeg nog zo: 'al is dit een andere discussie, en niet het onderwerp van dit topic'

veel te complex om zo maar ff in een paar zinnetjes te beantwoorden. maar, bewijs eens 'bewustzijn'? hoe kan je bewijzen dat jij, of een ander, bewustzijn hebt cq heeft?

bewijs maar dat het heelal 13 miljard jaar oud is, en niet gisteren gemaakt werd - inclusief zijn voorgeschiedenis. (geen woordspelletje, maar akelig belangrijk in het amerikaanse cultuurbereik, in samenhang met het daar nog vrij breed aanbeden creationisme)

bewijs eens dat tijd eindig is - of juist oneindig?
bewijs eens dat ruimte eindig is - of oneindig?
gaat niet lukken, en daarbij kunnen we ons van geen van beiden een voorstelling maken.
maw - we weten niet eens wat tijd en ruimte nou eigenlijk is.
theorieen genoeg ja, maar WETEN? laat staan bewijzen? nope

(maar uiteraard weten we WEL dat als iemand beweerd iets gezien of gemerkt te hebben uit een andere tijd, dat dat niet kan. want tijd = deze seconde + de volgende, en meer niet. toch? )

ja, deze voorbeelden trekken de discussie uit de alledaagse 'ik zie een boom dus daar staat een boom en als ik daar geen boom zie staat er geen boom' realiteit. maar de hier bedoelde fenomenen staan, zo ze al bestaan, ook net zo op een rare manier net ff buiten die realiteit.
  woensdag 9 juni 2010 @ 18:23:41 #34
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_82561647
We? Dat ik geen bal verstand heb van het universum wil niet zeggen dat een astronoom dit ook niet heeft? En bewustzijn is een concept, geen wetenschap. Het is het concept dat wij als mensen een besef hebben van hetgeen wij uit de omgeving meekrijgen (een subjectieve reflectie hierop). Hoezo is dit niet aan te tonen? Dit is toch vrij simpel aan te tonen (te beginnen met bewustzijnsontwikkeling uit de kindertijd, concept van theory of mind e.d e.d e.d e.d, waar 100den studies naar gedaan zijn). Op dezelfde manier zou je dingen "die niet bewezen kunnen worden" makkelijk kunnen aantonen. Psychokinese en telepathie bijvoorbeeld, zou erg makkelijk aangetoond kunnen worden omdat het een uitkomst heeft, een effect. Het heeft invloed. Zeggen dat dit niet aangetoond of bewezen kan worden zou mijns inziens wel erg kortzichtig zijn. Hell, psychokinese is makkelijker te bewijzen dan de oudheid van ons universum..
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
pi_82561765
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 18:23 schreef Michielos het volgende:
We? Dat ik geen bal verstand heb van het universum wil niet zeggen dat een astronoom dit ook niet heeft? En bewustzijn is een concept, geen wetenschap. Het is het concept dat wij als mensen een besef hebben van hetgeen wij uit de omgeving meekrijgen (een subjectieve reflectie hierop). Hoezo is dit niet aan te tonen? Dit is toch vrij simpel aan te tonen (te beginnen met bewustzijnsontwikkeling uit de kindertijd, concept van theory of mind e.d e.d e.d e.d, waar 100den studies naar gedaan zijn). Op dezelfde manier zou je dingen "die niet bewezen kunnen worden" makkelijk kunnen aantonen. Psychokinese en telepathie bijvoorbeeld, zou erg makkelijk aangetoond kunnen worden omdat het een uitkomst heeft, een effect. Het heeft invloed. Zeggen dat dit niet aangetoond of bewezen kan worden zou mijns inziens wel erg kortzichtig zijn.

niet om dit te ontwijken, want je zet een deur wagenwijd voor me open maar dit topic ging over de reden van de onverdraagzaamheid.
sorry
  woensdag 9 juni 2010 @ 18:29:28 #36
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_82561874
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 18:26 schreef iteejer het volgende:

[..]


niet om dit te ontwijken, want je zet een deur wagenwijd voor me open maar dit topic ging over de reden van de onverdraagzaamheid.
sorry
PM me maar
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
pi_82562889
nee, pm is voor dienstmededelingen
maar ok, in short: je zegt geen verstand te hebben van het universum - maar kennelijk wel genoeg om zeker te weten dat als iemand iets zegt gezien of ervaren te hebben, dat volgens jou niet waar kan zijn?

en, bewustzijn: 'Het is het concept dat wij als mensen een besef hebben van hetgeen wij uit de omgeving meekrijgen (een subjectieve reflectie hierop).' ok, kan je zo stellen, alleen zal je nooit het bewustzijn van de ander kunnen meten. wel acties vaststellen, maar nooit kan je weten of die acties voortvloeien uit bewustzijn, of uit een onbewuste reflex.
maar, net zo bestaat er het concept dat mensen op sommige plekken en/of in sommige omstandigheden een besef kunnen hebben van paranormale aard.

begrijp me goed: ik doe geen uitspraak over mijn geloof of ongeloof. dat is nl niet interessant, als dit topic 'de visie van iteejer' zou heten misschien wel maar daar gaat het gewoon niet om.
ik stel, op theoretische gronden, dat je nimmer vanuit een rationeel en empirisch systeem met criteria van herhaalbaarheid en objectiviteit uitspraken kan doen over de realiteit van paranormale fenomenen.
ik ben het dan ook geheel eens met het beroemde 7e tractaat van wittgenstein

derhalve ontbreekt iedere grond om anders denkenden belachelijk te maken. daar gaat het mij om ik snap best dat er ook een groep is die gewoon kloot om te kloten, maar tot hen richt ik me niet, die gaan er gewoon af als dit weer gebeurt.
en dat heeft dan niets te maken met het niet kunnen hebben van kritiek, wel met het leefbaar houden van dit stukje fok.

[ Bericht 0% gewijzigd door iteejer op 09-06-2010 19:07:35 ]
  woensdag 9 juni 2010 @ 19:54:37 #38
259246 Cristal
Magical touch...
pi_82565983
quote:
wel met het leefbaar houden van dit stukje fok.
Helemaal mee eens!
De ogen zijn twee ramen waardoor de ziel naar buiten kijkt.
  woensdag 9 juni 2010 @ 19:55:54 #39
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_82566058
Omdat ze een makkelijke prooi zijn.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_82566076
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 17:56 schreef iteejer het volgende:

[..]


Als jij aanleiding ziet om in het wetenschapsforum een topic te openen met de vraag waarom believers toch zo onverdraagzaam staan tegenover wetenschap moet je dat zeker niet laten.

Maar een dergelijk topic hier openen zal ik opvatten als een afzeiken van de doelgroep, en de kans is best groot dat dat behalve een note ook een ban zal opleveren. Try me
Nou ja veel plezier met je topic en met TRU dan
pi_82567734
Mensen zijn sceptisch,dat is oke.
Bij de mensen die niet geloven/ervaringen hebben, heb je ook de extremen die gewoon heel stellig zijn in hun overtuiging en absoluut er niet voor open staan.
Onder de gelovigen/mensen met ervaringen heb je ook extremen die nog net niet wegvliegen van verlichtheid.

Ik begrijp het wel wanneer mensen skeptisch zijn,ik wil ook eerst zien dan geloven en ik ben er bekend mee sinds kindertijd..het is mijn waarheid,ik heb geen twijfels..een ander hoeft daar ook absoluut niets mee maar dan mag ik wel zeggen wat ik denk,en voel en waar ik van overtuigd ben.(ik spreek even vanuit mijzelf)
Als er dan een parsoon tussen zit die serieus iets wil weten geef ik daar serieus antwoord op..een ander mag daar zijn menig weer over geven die er niks mee heeft...it's all good.


En aan de andere kant die ander mag dat net zo goed,..maar wel met wederzijds respect graag.
pi_82590652
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 18:18 schreef iteejer het volgende:
ja, deze voorbeelden trekken de discussie uit de alledaagse 'ik zie een boom dus daar staat een boom en als ik daar geen boom zie staat er geen boom' realiteit. maar de hier bedoelde fenomenen staan, zo ze al bestaan, ook net zo op een rare manier net ff buiten die realiteit.
Wat je 'ziet' en wat 'is' zijn 2 verschillende dingen.
Als ik een boom waar neem kan dit 2 dingen betekenen:
1: Er staat een boom. Mijn ogen hebben licht opgevangen en de informatie is in mijn brein correct verwerkt.
2: Er staat geen boom. Ergens is iets mis gegaan; een mooi voorbeeld hiervan is het zien van een niet bestaande bron in een woestijn; een fata morgana waarvan de informatie vanuit het oog foutief wordt verwerkt door het brein.

Hetzelfde geld voor het voelen van entiteiten in een oud, verlaten en vervallen spook kasteel, door het krijgen van kippenvel en een ongemakkelijk gevoel o.i.d.
Optie 1: Er zijn geesten
2: Het is simpelweg een beetje fris; Je brein associeerd dit met geesten omdat je in een oud, verlaten en vervallen spook kasteel bent. Op iedere andere lokatie had je gedacht: 'goh, fris hier'.
3: De 'waarnemingen' zijn een direct resultaat van acties van het brein zelf, na stimulatie via bijvoorbeeld de ogen. Je ziet dat je in een oud verlaten en vervallen spook kasteel bent, en je wordt automatisch bang omdat je vroeger een aflevering van 'ghost busters' hebt gezien waar ze in een oud kasteel op spoken joegen.

Zelfgeclaimeerde paranormale mensen zien alleen optie 1.
You sunk my battleship! :o
pi_82592302
4. Door de zeer geringe lichtsterkte zie je extreem weinig. Je oog is geen neutrale camera heeft maar zelf ook al beeldverwerkende en interpreterende taken. In de embryonale fase heeft een stuk van de visuele cortex (aan de achterkant van de hersenen) zich losgemaakt en is naar voren gereisd, er word een oogbol omheen gebouwd en dat is dan je oog.
De menselijke waarneming bestaat bij de gratie van patroonherkenning. De Gestalt-psychologie kan je daar veel over zeggen.
In donkere omstandigheden wordt die patroonherkenning moeilijk. Toch gaat je oog daarnaar op zoek. Stel dat je bepaalde onbewuste angsten hebt - die onbewuste vorm van informatie kan helpen een inhoud te geven aan toevalspatronen, en zo kan dat onbewuste zich toch bewust maken, zich uiten. Maar ook bepaalde informatie die er middels hypnose onbewust ingeplaatst is, kan langs die omweg weer naar buiten komen.
Maar stél nou es dat er inderdaad een vorm van contact is met een geestelijke wereld. Op welke wijze dan ook, een soort onbewuste informatie die gezien de zo totaal verschillende aard van het bewuste denken niet voor dat bewuste denken toegankelijk is. Die onbewuste informatie kan dan wellicht de interpretatie van de duistere niet tot patronen te herleiden visuele informatie van schaduwen etc. sturen en mede bepalen.

Ik zeg niet dat geesten dat doen, ik zeg wel dat dit een aangetoond mechanisme in de waarneming is. Zodat áls er al geesten bestaan, dit inderdaad een mogelijke manier van waarnemen is.

Speculatief? Tja, zeker.
Maar niet veel speculatiever dan een paar punten uit jouw verhaal. je veronderstelt kou - weet je niets van, je bent er niet bij. Je veronderstelt dat die persoon automatisch bang wordt - terwijl je noch het kasteel, noch de persoon kent.

Je vult een hoop in over de situatie en overf de betrokken persoon, dingen die je niet kan weten en die als vooroordeel opgevat kunnen worden.

Ik probeer dat in mijn redenaties niet te doen. Ik ken immers noch de persoon noch de situatie, ik kan daar dus ook geen uitspraak over doen.
Ik kan wel uitspraken doen over bekende waarnemingsmechanismen, en vaststellen dat deze mechanismen an sich in staat zouden kunnen zijn om tot een al dan niet reeel waarneming van geesten te kunnen komen. En verder dan dat kan ik niet gaan. Ik kan dus ook niet gaan vertellen dat die persoon geschift is of wat ook.

Situaties waarin men met aluminium hoedjes op gaan lopen liggen dan toch heel anders. Dat is wmb evidente onzin. Waarom? Omdat er geen enkele reden is zoiets te gaan geloven, en geen enkele aansluiting bij bekende mechanismen van informatieverwerking of stralingsbeinvloeding.
pi_82593410
Je maakt het veel complexer dan het is .
Simpel gesteld heb je 2 groepen mensen .
De groep die wél geloofd dat er "meer" is, en de groep die dat NIET geloven .
Die staan nu eenmaal lijnrecht tegenover elkaar, en binnen het onderwerp zal er ook weinig sprake van toenadering zijn juist omdat men het onderwerp zo verschillend interpreteert
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_82593577
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 01:13 schreef Winner_Taco het volgende:
Je maakt het veel complexer dan het is .
Simpel gesteld heb je 2 groepen mensen .
De groep die wél geloofd dat er "meer" is, en de groep die dat NIET geloven .
Die staan nu eenmaal lijnrecht tegenover elkaar, en binnen het onderwerp zal er ook weinig sprake van toenadering zijn juist omdat men het onderwerp zo verschillend interpreteert

Ja, uiteraard

Vraag is dan: waarom verloopt die clash zo emotioneel, en kan men het van elkaar niet hebben dat men anders denkt?

Ik heb het dan niet over de evident onzinnige extremen of de evidente trollers.
pi_82594217
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 01:15 schreef iteejer het volgende:

[..]


Ja, uiteraard

Vraag is dan: waarom verloopt die clash zo emotioneel, en kan men het van elkaar niet hebben dat men anders denkt?

Ik heb het dan niet over de evident onzinnige extremen of de evidente trollers.
Alles in het menselijk gedrag is te herleiden naar 3 kernwaarden, de zogenaamde 3 K's . (Kut, kerk en kapitaal .)
Kom niet aan mensen hun wijf of hun portemonnee dan heb je flinke heibel in de tent .

Religie idem, het stukje spiritualiteit (uitgelegd in religie of geesten zien, whatever) maakt uit van de diepste essentie van het "zijn" van mensen .
Als mensen daar over spreken, spreken ze vanuit hun diepste wezen . Als je daar als nuchtere boer dan kritiek op levert, of anderzijds dingen in twijfel stelt trap je ze in feite op hun ziel .
Hierdoor zullen ze (zoals je in dit topic ook kunt zien) de emoties vrij snel en heftig oplopen .

Dit ligt niet aan de mensen die reageren of kritisch kijken naar het "bovennatuurlijke" maar hoofdzakelijk aan de mensen die de boodschap verkondigen .

Het is als tegen een gelovige zeggen dat God een HOAX is .
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
  donderdag 10 juni 2010 @ 10:21:33 #47
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_82605158
Ik ben gewoon allergisch voor domheid, meer is het niet

Kijk, natuurlijk zijn er zaken waar we niet alles over weten.
Maar als mensen beginnen over Orbs of terwijl ze geen snars begrijpen van hoe camera's werken en nog nooit gehoord hebben van interne lensreflectie/refractie en stofopnames - dan zijn ze gewoon onwetend en kunnen ze wel wat verheldering gebruiken.
Hetzelfde geldt voor mensen die geloven dat Char met doden praat, mensen die denken dat iemand een reptilian is omdat in een filmpje mpeg-blocking voorkomt, mensen die denken dat er een gezicht zit in een berg op Mars, etcetera.
Oh, en hetzelfde geldt voor mensen die zeggen dat we bepaalde zaken niet wetenschappelijk zouden kunnen onderzoeken.
Die mensen begrijpen gewoon niet wat de wetenschap is, inhoudt en hoe ze te werk gaat.

Was dit een antwoord dat je wou horen ?

[ Bericht 33% gewijzigd door _Led_ op 10-06-2010 10:29:27 ]
zzz
  donderdag 10 juni 2010 @ 10:58:23 #48
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_82606525
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 17:44 schreef iteejer het volgende:
ok, het moet bewijsbaar zijn.
bewijsbaar = herhaalbaar, oproepbaar, verifieerbaar, objectief.

maar betekent dit dat alles wat dat NIET is, niet bestaat? al is dit een andere discussie, en niet het onderwerp van dit topic.

-> even if so - waarom worden dan degenen die niet die mening toegedaan zijn, zo heftig en emotioneel aangevallen?
want dat blijft nog steeds het centrale punt van dit topic.

de visie van Fbreijer is duidelijk:
het heil en de integriteit van een mogelijk slachtoffer dient beschermd te worden - al is het door het kraken van dat heil en die integriteit zelf.
want ik blijf het een apart verhaal vinden dat je als buitenstaander jezelf het recht toekent om een ander op zijn plek te zetten op soms wel heel grove wijze - slechts om de ander te beschermen.

ook dit is niet nieuw, en wederom interessant: een paar eeuwen terug werden mensen gemarteld, verdronken, vernederd en verkracht uit puur altruisme - die arme ziel moest toch immers beschermd worden tegen Het Boze.

en was er niet een paus, die ooit per decreet (wat zoveel zegt dat het daarmee dus IMPLICIET onderdeel is van de katholieke leer) heeft gesteld dat in de strijd tegen het kwaad alles geoorloofd is, uitdrukkelijk met inbegrip van het kwaad zelf?

maw - dit is niet nieuw, en daarmee denk ik vrij fundamenteel. die her- en er-kenning an sich is al waardevol.
Maar hoe gaan ze dat inzien ?
Ik heb namelijk al het recht op mijn eigen geloof en om mijn leven in te delen zoals ik dat wens , mijn geld uit te geven aan zaken die ik belangrijk vind , de vrijheid om te praten over zaken die ik belangrijk vind ,
me te verdiepen in de meest uiteenlopende zaken en om mijn eigen waarheid te leven .
Als ik daar gelukkig mee ben , waar moet ik dan tegen beschermt worden
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
pi_82606533
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 10:21 schreef _Led_ het volgende:
Ik ben gewoon allergisch voor domheid, meer is het niet

Kijk, natuurlijk zijn er zaken waar we niet alles over weten.
Maar als mensen beginnen over Orbs of terwijl ze geen snars begrijpen van hoe camera's werken en nog nooit gehoord hebben van interne lensreflectie/refractie en stofopnames - dan zijn ze gewoon onwetend en kunnen ze wel wat verheldering gebruiken.
Hetzelfde geldt voor mensen die geloven dat Char met doden praat, mensen die denken dat iemand een reptilian is omdat in een filmpje mpeg-blocking voorkomt, mensen die denken dat er een gezicht zit in een berg op Mars, etcetera.
Oh, en hetzelfde geldt voor mensen die zeggen dat we bepaalde zaken niet wetenschappelijk zouden kunnen onderzoeken.
Die mensen begrijpen gewoon niet wat de wetenschap is, inhoudt en hoe ze te werk gaat.

Was dit een antwoord dat je wou horen ?
Dom en onwetend is niet hetzelfde . Je kunt het ook uitleggen van die Orbs , als je veel van fotografie weet .
Of je lacht mensen uit . Het is maar wat je onder dom verstaat
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_82607025
Jaja blabla maar hoe zit het dan met dieperliggende zaken ipv foto- of videotechnische dingen ?
Zoals bijv het bestaan van de ziel, reincarnatie, gidsen, hoger of onderbewustzijn, aliens etc etc ??
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')