abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 juni 2010 @ 21:31:23 #176
237452 Japsnars
Euro's in mijn zakken
pi_82416081
quote:
Op zondag 6 juni 2010 21:27 schreef Wing het volgende:

[..]

Wat doe je daar dan altijd?
Grefo's neuken.
Op woensdag 23 juni 2010 22:44 schreef Chuck_Norris het volgende:
Haha Jap jonge trollgod
Op woensdag 23 juni 2010 22:48 schreef Skylark. het volgende:
Chuck is mastertrolled _O_.
pi_82420983
t word beter
pi_82426424

Dat meisje die zingt.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_82426446
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_82426476
  † In Memoriam † maandag 7 juni 2010 @ 00:53:29 #181
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_82426959
Apart onderschrift koningdavid. Een citaat van Jezus? Ik wist niet dat hij ook wat zelf geschreven had en in het hedendaags Nederlands nog bovendien!
pi_82427139
quote:
Op maandag 7 juni 2010 00:53 schreef De_Kardinaal het volgende:
Apart onderschrift koningdavid. Een citaat van Jezus? Ik wist niet dat hij ook wat zelf geschreven had en in het hedendaags Nederlands nog bovendien!

Jezus sprak Aramees en vermoedelijk Hebreeuws en een beetje Grieks. Dat citaat is opgeschreven door o.a. de apostel Matteüs. Ik citeer de Nederlandse vertaling daarvan.
  † In Memoriam † maandag 7 juni 2010 @ 01:14:40 #183
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_82427412
quote:
Op maandag 7 juni 2010 01:00 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Jezus sprak Aramees en vermoedelijk Hebreeuws en een beetje Grieks. Dat citaat is opgeschreven door o.a. de apostel Matteüs. Ik citeer de Nederlandse vertaling daarvan.
Het is dus in wezen een uitspraak gedaan van Jezus in het Aramees en opgetekend in het Hebreeuws door een auteur wiens zekerheid niet eens vastligt en die boodschap is vervolgens weer naar het Nederlands vertaald?
pi_82428144
quote:
Op zondag 6 juni 2010 18:27 schreef marcodej het volgende:

[..]

Nou, nou, wat een stoere binkies zeg.
Wel he

Ik vind die reacties gewoon leuk om te zien. Mag ik?
quote:
Op zondag 6 juni 2010 19:03 schreef Mistbank het volgende:

[..]

Zijn bestaan erkennen als atheisten.
Moest even goed lezen wat je bedoelde, maar dat klopt inderdaad. mag in ieder geval duidelijk zijn dat ik niet in die sprookjes geloof. Verder is Slayer inderdaad wel een Christelijke band, maar het lijkt me sterk dat die idioten dat weten.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_82432419
quote:
Op maandag 7 juni 2010 01:14 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Het is dus in wezen een uitspraak gedaan van Jezus in het Aramees en opgetekend in het Hebreeuws door een auteur wiens zekerheid niet eens vastligt en die boodschap is vervolgens weer naar het Nederlands vertaald?
Bijna.

Het Nieuwe Testament is oorspronkelijk in het Grieks opgeschreven, niet Hebreeuws. Bovendien is de uitspraak in vergelijkbare bewoordingen ook door andere schrijvers opgeschreven wat het des te waarschijnlijker maakt dat Jezus het echt gezegd heeft.
  maandag 7 juni 2010 @ 10:47:16 #186
181126 MouzurX
Misschien?
pi_82432922
Geloof is wat het is: geloof, dus val er anderen niet mee lastig en hou het alleen in je eigen hoofd.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  † In Memoriam † maandag 7 juni 2010 @ 10:58:57 #187
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_82433354
quote:
Op maandag 7 juni 2010 10:33 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Bijna.

Het Nieuwe Testament is oorspronkelijk in het Grieks opgeschreven, niet Hebreeuws. Bovendien is de uitspraak in vergelijkbare bewoordingen ook door andere schrijvers opgeschreven wat het des te waarschijnlijker maakt dat Jezus het echt gezegd heeft.
Overeenkomsten in tekst betekent vaak dat auteurs één of meerdere gemeenschappelijke bronnen hebben gebruikt, maar soms ook verschillende. Wie kan mij verzekeren dat de evangelies niet gewoon parafrasen van elkaar zijn waar andere onbekende bronnen aan vooraf zijn gegaan?
pi_82433729
EEEEEEEOOOOOOO EEEEEEEEOOOOOO EEEEEEEEEOOOOOOO
  maandag 7 juni 2010 @ 11:10:46 #189
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_82433775
Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
pi_82433959
quote:
Op maandag 7 juni 2010 10:58 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Overeenkomsten in tekst betekent vaak dat auteurs één of meerdere gemeenschappelijke bronnen hebben gebruikt, maar soms ook verschillende. Wie kan mij verzekeren dat de evangelies niet gewoon parafrasen van elkaar zijn waar andere onbekende bronnen aan vooraf zijn gegaan?
Evangelischrijvers baseren zich zeer vermoedelijk op zowel mondelinge als schriftelijke bronnen. Bij schriftelijke bronnen kun je denken aan de hypothetische bron Q of het Passieverhaal. Bij mondelinge bronnen kun je denken aan ooggetuigen en de apostelen die zeer waarschijnlijk een belangrijke rol speelden in de verspreiding en bewaring van de mondelinge traditie.

De evangelieschrijvers lijken zich in bepaalde situaties te baseren op verschillende bronnen waardoor bepaalde details ook verschillen.
  † In Memoriam † maandag 7 juni 2010 @ 11:20:52 #191
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_82434131
quote:
Op maandag 7 juni 2010 11:15 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Evangelischrijvers baseren zich zeer vermoedelijk op zowel mondelinge als schriftelijke bronnen. Bij schriftelijke bronnen kun je denken aan de hypothetische bron Q of het Passieverhaal. Bij mondelinge bronnen kun je denken aan ooggetuigen en de apostelen die zeer waarschijnlijk een belangrijke rol speelden in de verspreiding en bewaring van de mondelinge traditie.

De evangelieschrijvers lijken zich in bepaalde situaties te baseren op verschillende bronnen waardoor bepaalde details ook verschillen.
Maar bron Q staat niet in de Bijbel. Je citeert dus een citaat dat al dan niet komt uit een bestaande hypothetische bron. Het citaat is daarnaast overigens nog enkele malen vertaald? En dat moet enigszins betrouwbaar zijn.
pi_82434318
quote:
Op maandag 7 juni 2010 11:20 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Maar bron Q staat niet in de Bijbel. Je citeert dus een citaat dat al dan niet komt uit een bestaande hypothetische bron.
Dus? De evangelieschrijvers vonden het blijkbaar betrouwbaar genoeg om het te citeren. Markus was zeer waarschijnlijk de tolk van Petrus en lijkt zijn verslag op Petrus' ooggetuigeverslag te baseren. Matteus was zelf een apostel. Lukas was een historicus die verklaart zelf met ooggetuigen gesproken te hebben om zijn verhaal zo betrouwbaar mogelijk op te stellen. Johannes was zelf ook ooggetuige. Het zijn niet zomaar mensen die het hebben opgeschreven he?
quote:
Op maandag 7 juni 2010 11:20 schreef De_Kardinaal het volgende:
Het citaat is daarnaast overigens nog enkele malen vertaald? En dat moet enigszins betrouwbaar zijn.
Wat doet dat ertoe? We hebben nog steeds de Griekse grondtekst ook.

Als ik Martin Luther King citeer "Ik heb een droom" is dat toch ook geen onbetrouwbaar citaat? Het is slechts een vertaling...
pi_82434570
quote:
Op maandag 7 juni 2010 11:25 schreef koningdavid het volgende:

Als ik Martin Luther King citeer "Ik heb een droom" is dat toch ook geen onbetrouwbaar citaat? Het is slechts een vertaling...
Vertalingen. Doe mij dan maar dit:

† In Memoriam † maandag 7 juni 2010 @ 11:37:38 #194
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_82434822
quote:
Op maandag 7 juni 2010 11:25 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dus? De evangelieschrijvers vonden het blijkbaar betrouwbaar genoeg om het te citeren. Markus was zeer waarschijnlijk de tolk van Petrus en lijkt zijn verslag op Petrus' ooggetuigeverslag te baseren. Matteus was zelf een apostel. Lukas was een historicus die verklaart zelf met ooggetuigen gesproken te hebben om zijn verhaal zo betrouwbaar mogelijk op te stellen. Johannes was zelf ook ooggetuige. Het zijn niet zomaar mensen die het hebben opgeschreven he?
[..]

Wat doet dat ertoe? We hebben nog steeds de Griekse grondtekst ook.

Zijn de meeste auteurs wel wie zij claimen te zijn? Is dat al onomstotelijk bewezen?

Nee, dat is geen onbetrouwbaar citaat, omdat men de mogelijkheid heeft de directe bronnen en waarnemingen na te gaan. Bijvoorbeeld op Youtube! Heel wat anders dus als het toetsen van een dergelijk citaat die jij in je onderschrift hebt.
pi_82434926
quote:
Op maandag 7 juni 2010 11:15 schreef koningdavid het volgende:

[..]

KoningDavid, even een vraag - niet om Christenen te bashen of iets in die geest, maar ik ben gewoon benieuwd. Paulus leefde enkele decennia ná Jezus. Zijn er ook schrijvers van het Nieuwe Testament waarvan men weet dat ze er ook zeker bij waren, of gebruikten ze enkel (gesproken of geschreven) bronnen? Ik spreek regelmatig Christenen die beweren dat Marcus, Mattheüs, Lucas en Johannes er gewoon 'bij waren' en allen primaire bronnen zijn. Ik heb al getracht hier meer over te lezen, maar tevergeefs; ik zie veel conflicterende en verwarrende informatie.
pi_82434937
quote:
Op maandag 7 juni 2010 11:37 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Zijn de meeste auteurs wel wie zij claimen te zijn? Is dat al onomstotelijk bewezen?
Nee. Iets onomstotelijk bewijzen is in de historische wetenschap sowieso vrij onmogelijk.
quote:
Op maandag 7 juni 2010 11:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
Nee, dat is geen onbetrouwbaar citaat, omdat men de mogelijkheid heeft de directe bronnen en waarnemingen na te gaan. Bijvoorbeeld op Youtube! Heel wat anders dus als het toetsen van een dergelijk citaat die jij in je onderschrift hebt.
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat jij het principe van 'vertalen' een citaat niet minder betrouwbaar maakt zoals jij tracht te suggerreren. Dit zou alleen op kunnen gaan als we de originele grondtekst niet hebben, maar die hebben we in het geval van de bijbel in overvloedige mate.
pi_82434957
netfladers, ik moet nu helaas gaan. Ik hoop later op je vraag te reageren!
pi_82434977
quote:
Op maandag 7 juni 2010 11:39 schreef netflanders het volgende:

[..]

KoningDavid, even een vraag - niet om Christenen te bashen of iets in die geest, maar ik ben gewoon benieuwd. Paulus leefde enkele decennia ná Jezus. Zijn er ook schrijvers van het Nieuwe Testament waarvan men weet dat ze er ook zeker bij waren, of gebruikten ze enkel (gesproken of geschreven) bronnen? Ik spreek regelmatig Christenen die beweren dat Marcus, Mattheüs, Lucas en Johannes er gewoon 'bij waren' en allen primaire bronnen zijn. Ik heb al getracht hier meer over te lezen, maar tevergeefs; ik zie veel conflicterende en verwarrende informatie.
Netflanders Hij zit in mn topic
pi_82435133
quote:
Op maandag 7 juni 2010 11:41 schreef Opkloter het volgende:

[..]

Netflanders Hij zit in mn topic

...

Wut?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: