Als dat gebeurt is het einde echt zoekquote:
Als ik het nieuws filmpje goed begrepen heb, zit er nu ook een beginnend lek op de zeebodem vlak naast de riser. De methode van de twee relief wells schijnt niet zonder risico te zijn. Stel dat de de buis aanboren, dan is de kans groot dat er een nieuwe ongecontrolleerde lelkkage gaat onstaan naast het al bestaande lek.quote:
Inderdaad, ook nog een keer. Dat ze met die relief wells wederom met ongekende druk te maken krijgen die ze niet onder controle weten te houden, en dat we met 2 lekkende boorputten zitten.... Schrijf de Golf dan maar helemaal af.quote:Op vrijdag 11 juni 2010 01:35 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Als ik het nieuws filmpje goed begrepen heb, zit er nu ook een beginnend lek op de zeebodem vlak naast de riser. De methode van de twee relief wells schijnt niet zonder risico te zijn. Stel dat de de buis aanboren, dan is de kans groot dat er een nieuwe ongecontrolleerde lelkkage gaat onstaan naast het al bestaande lek.
Het is niet zo dat ze hier met een ongekende druk de maken hebben, ze hebben gewoon grote fouten gemaakt bij de constructie van de bron. Het grootste probleem is dat deze bron op 1500 meter diepte ligt en daardoor ontoegankelijk is voor een hoop gereedschap dat men op het land wel kan gebruiken.quote:Op vrijdag 11 juni 2010 08:12 schreef gebrokenglas het volgende:
Inderdaad, ook nog een keer. Dat ze met die relief wells wederom met ongekende druk te maken krijgen die ze niet onder controle weten te houden, en dat we met 2 lekkende boorputten zitten.... Schrijf de Golf dan maar helemaal af.
Bron:quote:Er lekken dagelijks tot 40.000 vaten olie (6,4 miljoen liter) in de Golf van Mexico als gevolg van de ramp met het boorplatform Deepwater Horizon. Dat is twee keer zo veel als tot hiertoe werd gevreesd, zegt nu ook de Amerikaanse overheid.
"De wetenschappers schatten dat er dagelijks minstens 20.000 vaten in de water terechtkomen, en maximum iets meer dan 40.000", meldt Marcia NcNutt van het Amerikaanse geofysisch instituut USGS. Zij zit in de groep van experts die in opdracht van de Amerikaanse autoriteiten de milieuvervuiling in de Golf van Mexico moeten evalueren.
Van 160.000 liter naar 6,4 miljoen in zeven weken
BP, en dus ook de Amerikaanse overheid, hebben de werkelijke grootte van het lek ferm onderschat. Tenminste als we afgaan op officiële persreleases. We hebben het even voor u opgezocht. De eerste mededelingen, ongeveer vijf weken geleden, hadden het over duizend vaten olie (160.000 liter) per dag. Dat werd tien dagen later bijgesteld naar 5.000 vaten (800.000 liter). Begin vorige week waren het ineens 12.000 vaten (bijna 2 miljoen liter). Naar het einde van vorige week toe werd dat 19.000 vaten (3 miljoen liter). Op de jongste persbriefings was het 25.000 vaten (4 miljoen liter) en nu dus 40.000 vaten.
Maar op 4 mei vertelde een BP-bons achter gesloten deuren tijdens de eerste hoorzittingen voor de senaatscommissie dat er (toen al) 60.000 vaten of 9,5 miljoen liter ruwe olie per dag wegvloeiden.
Jammer genoeg moet dus het nieuwste cijfer ook met een korreltje zout worden genomen. Ira Leifer, van het Marine Science Institute of the University of California in Santa Barbara zegt dat sinds de start van de top kill-operaties en het doorzagen van de boorpijp om er een afzuigkoep op te zetten, de hoeveelheid olie die weglekt uit de bron enorm toegenomen is, "veel, veel meer dan de 20 procent waar BP het over heeft".
"Uit alle voor ons beschikbare data blijkt dat er zeker 100.000 vaten (16 miljoen liter) olie per dag weglekken nu", volgens Leifer, die één van 's werelds best geplaatste personen is om dat in te schatten. Meer dan 60 van zijn wetenschappelijke studies over olielekken werden al gepubliceerd. "We hebben hen gewaarschuwd dat dit ging gebeuren, 't is niet zo ingewikkeld hoor, BP heeft in die operatie alles weggehaald wat de olie nog enigszins tegenhield. Wat ik hier vertel kan je overigens ook gewoon zien op de videobeelden." (mvl/sam)
Ik heb veel familie wonen in Pensacola en we waren aan het overwegen om daar naartoe te verhuizen. Die plannen zijn nu dus (in ieder geval voor de komende jaren) geschrapt.quote:Op vrijdag 11 juni 2010 14:07 schreef Clownbaby het volgende:
"I live on the Gulf coast and I'm seriously contemplating moving. I saw on the news a local shop owner had a sign in his window saying "the dream is over". Those who live here know exactly what that means. "
Heerlijk toch, hyper consumisme moet dood en ik hoop dat veel mensen hier een les uit leren.quote:Op vrijdag 11 juni 2010 14:46 schreef jeoff het volgende:
[..]
Ik heb veel familie wonen in Pensacola en we waren aan het overwegen om daar naartoe te verhuizen. Die plannen zijn nu dus (in ieder geval voor de komende jaren) geschrapt.
Ik begrijp precies wat ze bedoelen met 'De droom is over'. Noord-west Florida heeft een geweldige kustlijn, en was nog niet te touristisch. Leven was gemoedelijk... Alles gaat nu kapot
En daarvoor heb je je speciaal geregistreerdquote:Op vrijdag 11 juni 2010 19:58 schreef marcokoch het volgende:
Ik denk dat BP eens wat meer op internet moet kijken met name Youtube. Voor het oplossen van het olie lek bij de Golf van Mexico mensen zijn heel innovatief
ik vind ze heel erg dom bezig het blijft er maar uitstromen ik denk dat mijn oplossing zou kunnen werken maar bij BP kan je niemand bereiken
Zwaartekracht gaat dat ding echt niet laten zakken. Die wordt er door de enorme druk van de olie weer zo uitgepoept.quote:Op vrijdag 11 juni 2010 19:58 schreef marcokoch het volgende:
Ik denk dat BP eens wat meer op internet moet kijken met name Youtube. Voor het oplossen van het olie lek bij de Golf van Mexico mensen zijn heel innovatief
ik vind ze heel erg dom bezig het blijft er maar uitstromen ik denk dat mijn oplossing zou kunnen werken maar bij BP kan je niemand bereiken
Het lukt ze niet om onder hoge druk allemaal rotzooi erin te schieten of modder erin te pompen dus moeten ze er maar even een metalen punt in laten zakken aan een touwtje want dat werkt wel?quote:Op vrijdag 11 juni 2010 19:58 schreef marcokoch het volgende:
Als de 'wedge' genoeg massa heeft zal het werken, echter de extra kracht die dit op de BOP geeft zou deze kunnen verpletteren.quote:Op vrijdag 11 juni 2010 20:04 schreef wolfrolf het volgende:
[..]
Zwaartekracht gaat dat ding echt niet laten zakken. Die wordt er door de enorme druk van de olie weer zo uitgepoept.
Was het leven maar zo makkelijk, dan had BP allang een metalen kurk erin gepropt. Maar proberen kan nooit kwaad, want baat het niet, schaadt het niet.quote:Op vrijdag 11 juni 2010 20:09 schreef ach het volgende:
[..]
Het lukt ze niet om onder hoge druk allemaal rotzooi erin te schieten of modder erin te pompen dus moeten ze er maar even een metalen punt in laten zakken aan een touwtje want dat werkt wel? [
Nou dat staat nog, want de top kill operatie heeft toch meer stuk gemaakt in de BOP dan goed gedaan, nu de drill pijp waarschijnlijk gebarsten is.quote:Op vrijdag 11 juni 2010 20:41 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Was het leven maar zo makkelijk, dan had BP allang een metalen kurk erin gepropt. Maar proberen kan nooit kwaad, want baat het niet, schaadt het niet.
Tsja, dat is ook zo. Maar ik moet bekennen dat als ik altijd bij BP zou tanken, ik dat nu niet meer zou doen.quote:Op vrijdag 11 juni 2010 23:45 schreef wolfrolf het volgende:
Mja gebrokenglas, de eigenaars van een BP tankstation in Nederland hebben helemaal geen reet te maken met de mensen die de Golf van Mexico kapot maken. Dat zijn gewoon hardwerkende mensen die een boterham proberen te verdienen zoals jij en ik.
Die pomphouders hebben doorgaans niets te maken met de manier waarop BP of door BP ingehuurde bedrijven naar olie boren.quote:Op vrijdag 11 juni 2010 23:43 schreef gebrokenglas het volgende:
't kan een groot deel van de mensen allemaal trouwens geen ruk schelen: bij ons plaatselijk BP tankstation is het net zo druk zoniet nog drukker dan anders.... Ze staan in rijen voor de pompen te wachten. O wacht.... vanwege de FreeBees natuurlijk, voor de gratis handdoek...
Dus wij kunnen er iets aan doen dat BP de regels aan hun laars laptquote:Op vrijdag 11 juni 2010 23:59 schreef waht het volgende:
[..]
Die pomphouders hebben doorgaans niets te maken met de manier waarop BP of door BP ingehuurde bedrijven naar olie boren.
Als je iemand wil boycotten doe het dan gelijk goed: gebruik niets meer waar aardolie voor is gebruikt om te maken of vervoeren. En veel succes daarmee, aangezien het onmogelijk is. De uiteindelijke schuldigen van deze ramp zijn de aardolie consumerende burgers.
quote:Op zaterdag 12 juni 2010 00:03 schreef wimbaens het volgende:
[..]
Dus wij kunnen er iets aan doen dat BP de regels aan hun laars lapt![]()
Als ik zoveel geld had en zoiets deed, zorgde ik toch dat alle voorzorgsmaatregelen aanwezig en werkende waren.
Nee, de schuldigen zijn diegene die ondanks dat zij wisten dat de druk te groot was toch door zijn gaan boren naar die bron. Burgers kunnen het niet helpen dat corporaties politici besturen en zulke gevaarlijke beslissingen nemen. Laffe herder.quote:Op vrijdag 11 juni 2010 23:59 schreef waht het volgende:
[..]
Die pomphouders hebben doorgaans niets te maken met de manier waarop BP of door BP ingehuurde bedrijven naar olie boren.
Als je iemand wil boycotten doe het dan gelijk goed: gebruik niets meer waar aardolie voor is gebruikt om te maken of vervoeren. En veel succes daarmee, aangezien het onmogelijk is. De uiteindelijke schuldigen van deze ramp zijn de aardolie consumerende burgers.
BP heeft last van aandeelhouders, die zoveel mogelijk winst willen zien.quote:Op zaterdag 12 juni 2010 00:03 schreef wimbaens het volgende:
[..]
Dus wij kunnen er iets aan doen dat BP de regels aan hun laars lappen![]()
Als ik zoveel geld had en zoiets deed, zorgde ik toch dat alle voorzorgsmaatregelen aanwezig en werkende waren.
Ik denk dat ze het zelf ook niet al te erg vinden om miljarden winst te hebben.quote:Op zaterdag 12 juni 2010 00:05 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
BP heeft last van aandeelhouders, die zoveel mogelijk winst willen zien.
Ja, dit is een hele forse aderlating. Als ze tot 3000 dollar voor elk gelekt vat olie moeten betalen en de rommel blijft tot oktober doorstromen, kunnen ze zelfs op de fles gaan....quote:Op zaterdag 12 juni 2010 00:09 schreef wimbaens het volgende:
Met alle waarschijnlijk hebben de aandeelhouders nu veel meer verlies dan dat ze de voorzorgsmaatregelen hadden om het lek direct te stoppen.
Mijn gevoel zegt het tegenovergestelde, het zal maar moeten blijken.quote:Op zaterdag 12 juni 2010 03:32 schreef Clownbaby het volgende:
Ach misschien blijkt het allemaal wel mee te vallen.
quote:Waar we staan na zeven weken leugens: elke dag slechter nieuws uit de Golf
Vorige week hebben BP en de Amerikaanse overheid een pr-coup van formaat gepleegd: ze hebben de wereld doen geloven dat het plaatsen van een koepel over het olielek een ferme stap vooruit betekent. BP CEO Tony Hayward en Barack Obama, bij monde van kustwachtadmiraal Thad Allen, verklaarden dat "nu al de helft en straks het merendeel van de olie die weglekt opgevangen wordt". Dat blijkt, alweer, een leugen.
"Uit alle beschikbare data blijkt dat er zeker 100.000 vaten (16 miljoen liter) olie per dag weglekken nu", volgens Leifer, die één van 's werelds best geplaatste personen is om dat in te schatten.
Disintegratie
Er is nog slecht nieuws: terwijl de olie blijft stromen en de olievlek steeds groter maakt, is die aan het disintegreren in honderden, zelfs duizenden olievlekken. "We hebben niet langer af te rekenen met een grote, monolithische olievlek", zei kustwachtadmiraal Thad Allen gisteren, "maar met duizenden, en die gaan alle richtingen uit zo blijkt."
Volgens marinebiologen zien we 90 à 98 procent van de slachtoffers niet: die gaan dood op zee en zinken diep naar de bodem. Maar wat we wel zien aan aangetaste dieren begint spectaculair toe te nemen, nog eens een indicatie dat het almaar erger wordt met het lek.
Advocaten van BP zijn aan het uitzoeken of de gerecupereerde olie wel onderhevig is aan belastingen, en dat er, in tegenstelling tot de olie die ze normaal oppompen, wel heffingen op moeten betaald worden.
bron
wat een mooie infographic.quote:Op zaterdag 12 juni 2010 08:04 schreef NorthernStar het volgende:
Het begint zolangzamerhand een ramp op Tsjernobyl schaal te worden.
Dat wordt overigens nog vaak aangehaald hoe de USSR dat probeerde af te dekken. Hoe men er alles aan deed om de ernst van de situatie te verbloemen. Hoe schandalig men omging met de gezondheid van de mensen die de ramp moesten bestrijden en de rommel moesten opruimen. Zoiets zou nooit in het vrije westen kunnen gebeuren gelukkig.
Dit plaatje geeft trouwens een goed idee op wat voor diepte dit zich afspeelt. > Infographic
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |