abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82372607
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 18:56 schreef Disana het volgende:
Mijn hemel, wat een onvolwassen gedoe. Mag ik nogmaals op deze

Joden in Turkije krijgen extra bescherming

on-topic post wijzen waarin wordt gemeld dat de Joodse gemeenschap in Turkije zich achter de actievoerders schaart. Dat is toch opmerkelijk en voor sommigen een positief signaal dat joden zich niet klakkeloos achter Israël scharen.
Waarom opmerkelijk? Zoals ik boven die post van jou al beschreef is de band tussen de Turken en de Joden er al een tijdje. Toen de joden uit spanje verdreven werden gaf Sultan (Keizer) Beyazit II opdract om de joden welkom te heten.

De meeste schepen die vanuit Turkije richting gaza gingen waren ook niet van plan amok te maken.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_82372614
Weet je, ik mag dat wel hoe de Turken Israël nu de rug toekeren.

Europa en de VS zijn gewoonweg te schijterig om nu eens korte
metten te maken met de Staat Israël en diens politiek,alleen maar
vanwege het aloude schuldgevoel van de tweede wereldoorlog en
elke keer trapt men erin als de Staat Israël het voor de voeten werpt.

Ik hoop heel erg dat de Turkse politie gewoon de demonstranten toelaat
het Consulaat van Israël plat te branden en dan de handen in onschuld te
wassen
Kijken wat Israël dan doet,want 1 ding zullen ze niet doen,is het land aanvallen
want je wil volgens mij geen tig miljoen Turken pissed off maken want dan
zijn de rapen gaar want het is en blijft een trots volk dat al eerder vreemde
mogendheden die sterker waren een lesje in oorlogsvoering geleerd.
75 topics = FIN
pi_82372757
Erdogan laat door deze actie gewoon zien dat hij de Joden in Turkije net zo goed als onderdanen ziet van Turkije.

Denk dus dat hij gewoon een strikte scheiding tussen staat en geloof in stand wil houden.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_82372808
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 19:01 schreef FP128 het volgende:
Weet je, ik mag dat wel hoe de Turken Israël nu de rug toekeren.

Europa en de VS zijn gewoonweg te schijterig om nu eens korte
metten te maken met de Staat Israël en diens politiek,alleen maar
vanwege het aloude schuldgevoel van de tweede wereldoorlog en
elke keer trapt men erin als de Staat Israël het voor de voeten werpt.

Ik hoop heel erg dat de Turkse politie gewoon de demonstranten toelaat
het Consulaat van Israël plat te branden en dan de handen in onschuld te
wassen
Kijken wat Israël dan doet,want 1 ding zullen ze niet doen,is het land aanvallen
want je wil volgens mij geen tig miljoen Turken pissed off maken want dan
zijn de rapen gaar want het is en blijft een trots volk dat al eerder vreemde
mogendheden die sterker waren een lesje in oorlogsvoering geleerd.
Turkije tikt Israël op de vingers.Keert Israël de rug niet toe wat ik er van lees. Een beetje een moeder die het zat is dat de broertjes vechten en er één stouter is dan de ander en dus de stoutste even een pak voor zijn billen geeft.

Hier hebben we daar de kindertelefoon voor
  † In Memoriam † zaterdag 5 juni 2010 @ 19:10:00 #280
137949 Disana
pi_82372818
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 19:01 schreef paddy het volgende:

[..]

Waarom opmerkelijk? Zoals ik boven die post van jou al beschreef is de band tussen de Turken en de Joden er al een tijdje. Toen de joden uit spanje verdreven werden gaf Sultan (Keizer) Beyazit II opdract om de joden welkom te heten.

De meeste schepen die vanuit Turkije richting gaza gingen waren ook niet van plan amok te maken.
Wat heeft de geschiedenis hiermee te maken? Ik vind het contrast opmerkelijk tussen de meest verbale joden in Nederland en de VS en deze joden. De acties van de Israëlische marine afkeuren is nog wel even iets anders dan achter de actievoerders staan en daarmee tegenover Israël staan.
pi_82373451
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 19:10 schreef Disana het volgende:

[..]

Wat heeft de geschiedenis hiermee te maken? Ik vind het contrast opmerkelijk tussen de meest verbale joden in Nederland en de VS en deze joden. De acties van de Israëlische marine afkeuren is nog wel even iets anders dan achter de actievoerders staan en daarmee tegenover Israël staan.
Ik vond dat wel een noemenswaardig puntje. De regering beschermt ze nu door die uitspraak van Erdogan. Het is nu moeilijk in Turkije lees ik uit jouw link (Perets)
quote:
“The atmosphere on the streets is hostile, and there is a feeling of anger,” he said, noting that the Israeli institutions in Turkey had been closed.
Klopt dat van het sluiten van Israëlische instanties? Kan iemand met voldoende Turkse taal hier achter komen in de kranten berichten uit Turkije? Of Turkse tv?
pi_82375076
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 18:56 schreef Disana het volgende:
Mijn hemel, wat een onvolwassen gedoe. Mag ik nogmaals op deze

Joden in Turkije krijgen extra bescherming

on-topic post wijzen waarin wordt gemeld dat de Joodse gemeenschap in Turkije zich achter de actievoerders schaart. Dat is toch opmerkelijk en voor sommigen een positief signaal dat joden zich niet klakkeloos achter Israël scharen.
Natuurlijk doen ze dat op deze manier, als ze nu zouden zeggen dat ze volledig achter Israel staan en de activisten het aan zichzelf te danken hebben, boem dan slaat de vlam in de pan wat denk jij dan.
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 18:21 schreef TitusPullo het volgende:
Mutant heeft gelijk.
Sterk argument
helemaal omgeluld.
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:18 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Waar heb ik dat gezegd DeParo? Er is een verschil tussen prima en fantastisch - ik neem aan dat jij dat zelf ook wel dondersgoed weet. Zeker gezien het feit dat ik ervoor stelde dat het nergens in de wereld tip-top in orde is.
[..]

Ik kan werkelijk niets met dit soort tussen-sneren. Je lijkt er haast een soort sport van te maken.
[..]

De oorzaak is onder andere corruptie, gebrek aan infrastructuur - een elite met alle macht. Hoewel corruptie nog in veel moslimlanden aanwezig is, zien we dat bijv. de infrastructurele problemen opgelost worden/zijn. Het aanleggen van trams, snelwegen, metro-lijnen, hogesnelhijdslijnen. Veel leiders van Islamitische landen zien in dat doormiddel van overheidsprojecten ook banen te creeren zijn. Dit heeft de afgelopen 10 jaar voor een extreem mooie basis gezorgd in landen die eerst werden afgeserveerd (denk aan Algerije en Egypte bijv.).
Haha, infrastructuur opgelost, alle problemen opgelost. Ik raad je een boekje aan, Making Globalization Work, van Joseph Stiglitz, dan lees je meteen, waarom het in deze landen mis is gegaan.
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:23 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het is volledig een zaak van meningen. Zoals ik al eerder heb betoogd vind ik de constructie zoals deze in Turkije is (met de positie van het leger) volledig ondemocratisch. Dat jij daarop reageert met een BBC link over de positie van het Turkse leger steunt mij daar nu juist in.
[..]

Dat kan. En dat zou mogelijk moeten zijn mits ze de EU regelgeving en het EVRM in de gaten houden. Dat zijn bijvoorbeeld andere voorwaarden voor toetreding.
[..]

Zelden in mijn leven iemand gezien die zo geilt op het krijgen van gelijk, daar waar het juist in een discussie niet toe doet. Zeker als het gaat om zo'n onderwerp, waarbij je voor of tegen een dergelijke constructie kan zijn. Ik weet niet eens waarvoor ik je gelijk zou moeten geven, aangezien ik nergens de werkwijze van het Turkse leger of de positie heb betwist. Sterker nog, ik ben daar uiterst kritisch over.
Nee Mutant, ik beweerde dat het leger de seculiere staat en de democratie probeerde te beschermen, daarnaast zei jij dat dit niet waar was en dat het allemaal moslims waren, dat ze het om andere redenen deden die jij op dat moment nog niet specifiek had benaderd, ik heb jou de BBC-Link gegeven, en ja toen ging je opeens veranderen jammer dat je dat niet eens kan toegeven.
pi_82375409
Het enige dat ik wil zeggen is dat als Israel zich voor het eerst in haar bestaan eens zou gedragen als een normaal, vredelievend, modern, ontwikkeld en respectvol land, de Joden in Turkije geen extra bescherming nodig zouden hebben.
pi_82375510
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:41 schreef Nielsch het volgende:
Het enige dat ik wil zeggen is dat als Israel zich voor het eerst in haar bestaan eens zou gedragen als een normaal, vredelievend, modern, ontwikkeld en respectvol land, de Joden in Turkije geen extra bescherming nodig zouden hebben.
Ah, dus het is de schuld van Israel, dat wanneer een dolle menigte Turkse mensen hypothetisch een groep Joodse mensen (Mannen vrouwen en kinderen.) zou gaan lynchen, sure Nielsch, lekker logisch.

Je moet gewoon met je poten van iemand anders afblijven.

Wat zou jij ervan vinden, omdat er in Afghanistan aanslagen plegen, dat wij moslims/afghanen gaan afrossen.
pi_82375560
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:45 schreef DeParo het volgende:

Je moet gewoon met je poten van iemand anders afblijven.

Tsja, dat denken de Palestijnse vaders en moeders die hun onschuldige kinderen zijn verloren door brute Israëlische slachtpartijen ook... Als er godverdomme lui zijn die met hun poten van anderen af moeten blijven zijn het de Joden wel.
pi_82375587
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:45 schreef DeParo het volgende:

het is de schuld van Israel
Kijk, je snapt het eindelijk

Mooi dat zelfs de grootste blinden eindelijk de weerzinwekkende daden van dat land inzien.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 05-06-2010 20:49:05 ]
pi_82375632
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:47 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Tsja, dat denken de Palestijnse vaders en moeders die hun onschuldige kinderen zijn verloren door brute Israëlische slachtpartijen ook... Als er godverdomme lui zijn die met hun poten van anderen af moeten blijven zijn het de Joden wel.
Je vergeet de rest te quoten triest kleutertje Krijg ik nog antwoord op mijn vraag
pi_82375647
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:48 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Jezus
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_82375767
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:51 schreef Roi het volgende:

[..]

Jezus
Zeg dat nu niet, anders gaat hij dadelijk geloven, dat hij Jezus is.
quote:

[..]

Mooi dat zelfs de grootste blinden eindelijk de weerzinwekkende daden van dat land inzien.
Sure Nielsch, stoere man hoor, met je troll-acties.
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:47 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Misschien hadden ze dan geen raket vanuit hun woning moeten laten afschieten, of hebben ze die zelf afgeschoten, of hadden ze maar beter niet voor Hamas moeten kiezen waar veel ook spijt van krijgen.

Maar jij bent tig keer zo erg dan welke terrorist dan ook Nielsch, zij geloven er nog in, in hun doel.

Jou als westerling, maakt het al lang niet meer uit dat er doden vallen, tenminste aan Israelische/Joodse kant

het interesseert jou niets

het is nooit de schuld van de ander en dat maakt jou een heel subjectief zielig mannetje.
pi_82376102
Door de Turkse regering is de boodschap uitgedragen dat Joden niet gelijk zijn aan de Israëlische regering en dat men vooral niet de Joden verantwoordelijk moet houden voor de daden van de Israëlische regering. Een positief boodschap wat mij betreft. Maar in een land met 70 miljoen mensen zijn er genoeg mensen die een steekje los hebben, dus die extra bescherming is helemaal niet verkeerd.

Istanbul is overigens een stad waar al decennia lang katholieken, protestanten, joden en moslims probleemloos naast elkaar wonen. Zo zijn er vele kerken en synagogen te vinden. Bepaalde wijken staan hier ook bekend om. De Prinseneilanden bijvoorbeeld (behorende bij Istanbul) staan bekend om de vele religies die er in vrede naast elkaar leven. Een ontzettend gemoedelijke sfeer heerst op de eilanden. Men leeft voornamelijk buitenshuis en afkomst en religie doen er niet toe. Kerken, moskeeën en synagogen staan naast elkaar. Wellicht een voorbeeld van hoe het ook kan.
pi_82376320
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 21:09 schreef kb1983 het volgende:
Door de Turkse regering is de boodschap uitgedragen dat Joden niet gelijk zijn aan de Israëlische regering en dat men vooral niet de Joden verantwoordelijk moet houden voor de daden van de Israëlische regering. Een positief boodschap wat mij betreft. Maar in een land met 70 miljoen mensen zijn er genoeg mensen die een steekje los hebben, dus die extra bescherming is helemaal niet verkeerd.

Istanbul is overigens een stad waar al decennia lang katholieken, protestanten, joden en moslims probleemloos naast elkaar wonen. Zo zijn er vele kerken en synagogen te vinden. Bepaalde wijken staan hier ook bekend om. De Prinseneilanden bijvoorbeeld (behorende bij Istanbul) staan bekend om de vele religies die er in vrede naast elkaar leven. Een ontzettend gemoedelijke sfeer heerst op de eilanden. Men leeft voornamelijk buitenshuis en afkomst en religie doen er niet toe. Kerken, moskeeën en synagogen staan naast elkaar. Wellicht een voorbeeld van hoe het ook kan.
Bronnen zijn niet allemaal fantastisch maar probleemloos zou ik niet echt zeggen.
Hehe tsja.

http://www.irishcatholic.(...)y-take-michael-kelly

http://www.flashpoints.in(...)distan_briefing.html

http://en.wikinews.org/wi(...)ist_killed_in_Turkey

http://www.thenational.ae/article/20081021/FOREIGN/729947124/1002

Dit allemaal terwijl Turkije een behoorlijk homogene bevolking heeft op de Koerden dan na.
Maar goed.
  zaterdag 5 juni 2010 @ 21:36:41 #292
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_82376933
De discussie is heel erg verplaatst zie ik (@ DeParo). In ieder geval geloof ik niet in een Erdogan die erop uit is Israel is te vernietigen, jij wel - of dat hij deze geheime agenda erop nahoudt -. Vanuit dat vertrekpunt interpreteren wij actualiteiten rondom Turkije en de premier heel anders (zoals de deal in Iran van Turkije en Brazilie en de conclusie die jij eruit trekt en ik). Dan kunnen we er uren over doorpraten maar zullen er toch niet uitkomen. In ieder geval zal de relatie tussen Turkije en Israel (voorlopig - tussen aahalingstekens) niet meer van goede aard zijn.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_82376975
De PKK en Koerden zijn niet van belang in dit onderwerp. Dat is een heel geval apart en kent al een enorme voorgeschiedenis. Bovendien hebben we hier niet te maken met een ander geloof. Ik ontken overigens geen enkele gebeurtenis m.b.t. andersgelovenden in Turkije en ik praat het al helemaal niet goed.

Om het even te gooien op één van je links: Toen Hrant Dink werd vermoord kwam heel het land in opstand tegen deze misdaad. Het werd heel sterk veroordeeld door vrijwel iedereen in Turkije. Dagenlang heeft men geprotesteerd en heeft men geroepen dat een dergelijke moord een aanslag is op de hele Turkse bevolking. De dader was overigens een heel jong kereltje, die niet helemaal goed was bij zijn hoofd. Nog steeds probeert men te achterhalen wie er daadwerkelijk achter deze moord zat.

Wat ik probeer te vertellen is dat een aantal nieuwsberichten een heel vertekend beeld kunnen geven van de realiteit. Ik heb zelf mogen aanschouwen dat andersgelovenden worden opgenomen in de Turkse maatschappij. Er wordt geen onderscheid gemaakt en men probeert zelfs van elkaar te leren. Discussies tussen hen worden gevoerd onder het genot van een borrel. Ik heb de diversiteit aan mensen in Istanbul gezien. Natuurlijk is Istanbul niet representatief voor heel Turkije, maar dat zijn de nieuwsberichten evenmin.
pi_82377273
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 21:36 schreef Aloulou het volgende:
De discussie is heel erg verplaatst zie ik (@ DeParo). In ieder geval geloof ik niet in een Erdogan die erop uit is Israel is te vernietigen, jij wel - of dat hij deze geheime agenda erop nahoudt -. Vanuit dat vertrekpunt interpreteren wij actualiteiten rondom Turkije en de premier heel anders (zoals de deal in Iran van Turkije en Brazilie en de conclusie die jij eruit trekt en ik). Dan kunnen we er uren over doorpraten maar zullen er toch niet uitkomen. In ieder geval zal de relatie tussen Turkije en Israel (voorlopig - tussen aahalingstekens) niet meer van goede aard zijn.
Ik vraag me af voor wie dit goed/slecht zal gaan uitpakken, Israel of Erdogan, en ik noem expres niet Turkije vanwege dit.

http://www.haaretz.com/ne(...)ak-blockade-1.294326

Het leger begint zich namelijk al te roeren
in Turkije.

According to the report, Erdogan is under intense political pressure to cancel security agreements with Israel. The Turkish military establishment, however, strongly opposes the idea of cutting security ties with Israel.
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 21:38 schreef kb1983 het volgende:
De PKK en Koerden zijn niet van belang in dit onderwerp. Dat is een heel geval apart en kent al een enorme voorgeschiedenis. Bovendien hebben we hier niet te maken met een ander geloof. Ik ontken overigens geen enkele gebeurtenis m.b.t. andersgelovenden in Turkije en ik praat het al helemaal niet goed.

Om het even te gooien op één van je links: Toen Hrant Dink werd vermoord kwam heel het land in opstand tegen deze misdaad. Het werd heel sterk veroordeeld door vrijwel iedereen in Turkije. Dagenlang heeft men geprotesteerd en heeft men geroepen dat een dergelijke moord een aanslag is op de hele Turkse bevolking. De dader was overigens een heel jong kereltje, die niet helemaal goed was bij zijn hoofd. Nog steeds probeert men te achterhalen wie er daadwerkelijk achter deze moord zat.

Wat ik probeer te vertellen is dat een aantal nieuwsberichten een heel vertekend beeld kunnen geven van de realiteit. Ik heb zelf mogen aanschouwen dat andersgelovenden worden opgenomen in de Turkse maatschappij. Er wordt geen onderscheid gemaakt en men probeert zelfs van elkaar te leren. Discussies tussen hen worden gevoerd onder het genot van een borrel. Ik heb de diversiteit aan mensen in Istanbul gezien. Natuurlijk is Istanbul niet representatief voor heel Turkije, maar dat zijn de nieuwsberichten evenmin.
Het hoeft ook niet per se een ander geloof te zijn, waarom zou het alleen om geloof moeten gaan, zo heel veel verschil in redenen om te vechten zijn er niet hoor. En we weten allemaal van de Armeense discriminatie, dit is toch al sinds de Eerste Wereldoorlog en daarvoor, in Turkije is het nooit echt rustig geweest op dit vlak.

En dan hebben we het nog niet over de Christenen.
Waar aanslagen op worden gepleegd, zie de eerste link, nu weer de bisschop.
Maar ook bomaanslagen en auto's die voorbij reden en er op geschoten werd.
Weliswaar bij al die aanslagen vaak mensen met bepaalde problemen in hun hoofd.

Maar dan heeft Turkije er met betrekking tot die minderheden wel heel erg veel.

En zoals je zegt, Istanbul is alles behalve representatief, voor heel Turkije. Kranten ben ik het ook met je eens.
  Moderator zaterdag 5 juni 2010 @ 21:52:48 #295
249559 crew  Lavenderr
pi_82377429
quote:

[..]

God man, wat ben jij bezig
  zaterdag 5 juni 2010 @ 22:07:16 #296
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_82377861
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:56 schreef DeParo het volgende:

[..]

Zeg dat nu niet, anders gaat hij dadelijk geloven, dat hij Jezus is.
[..]

Sure Nielsch, stoere man hoor, met je troll-acties.
[..]

Misschien hadden ze dan geen raket vanuit hun woning moeten laten afschieten, of hebben ze die zelf afgeschoten, of hadden ze maar beter niet voor Hamas moeten kiezen waar veel ook spijt van krijgen.

Maar jij bent tig keer zo erg dan welke terrorist dan ook Nielsch, zij geloven er nog in, in hun doel.

Jou als westerling, maakt het al lang niet meer uit dat er doden vallen, tenminste aan Israelische/Joodse kant

het interesseert jou niets

het is nooit de schuld van de ander en dat maakt jou een heel subjectief zielig mannetje.

Wat is dit nou voor flauwekul? Misschien moest israel maar geen blokade moeten inzetten, misschien hadden de joden maar niet voor de huidige regering moeten kiezen, misschien moet isreal palestijnen maar menswaardig behandelen.

Feit is dat door toedoen van israel heel veel onschuldige slachtoffers vallen.
Sisco Certified
pi_82378019
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 22:07 schreef FoolWithMokey het volgende:

Alleen mag je dat hier niet zeggen, want dan ben je antisemiet!
pi_82378117
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 22:12 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Alleen mag je dat hier niet zeggen, want dan ben je antisemiet!
Jij in ieder geval wel ja maar er zijn gelukkig niet zoveel mensen hier die daar nog aan twijfelen.
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 22:07 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Wat is dit nou voor flauwekul? Misschien moest israel maar geen blokade moeten inzetten, misschien hadden de joden maar niet voor de huidige regering moeten kiezen, misschien moet isreal palestijnen maar menswaardig behandelen.

Je zal mij niet horen zeggen dat Israel nooit fouten maakt, maar alleen met het vingertje wijzen naar een partij en nooit zeggen dat de ander ook maar een beetje fout zit
maakt je heel ongeloofwaardig.
  zaterdag 5 juni 2010 @ 22:24:12 #299
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_82378385
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 22:15 schreef DeParo het volgende:

[..]

Jij in ieder geval wel ja maar er zijn gelukkig niet zoveel mensen hier die daar nog aan twijfelen.
[..]

Je zal mij niet horen zeggen dat Israel nooit fouten maakt, maar alleen met het vingertje wijzen naar een partij en nooit zeggen dat de ander ook maar een beetje fout zit
maakt je heel ongeloofwaardig.
Ik zeg zeker niet dat alleen israel schuldig is, het kan mij eerlijk gezegd niet eens schelen wie er nou fout is, ik vind het alleen heel jammer dan onschuldige mensen eronder leiden, die verdienen dit niet.
Sisco Certified
pi_82378658
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 22:24 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Ik zeg zeker niet dat alleen israel schuldig is, het kan mij eerlijk gezegd niet eens schelen wie er nou fout is, ik vind het alleen heel jammer dan onschuldige mensen eronder leiden, die verdienen dit niet.
Daarom is de discussie ook zo heftig op dit forum , omdat onschuldige mensen door dit conflict en uitbuiting moeten lijden, desondanks is het des te belangrijker om de oorzaken te onderstrepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')