Je gaat geen schuldverplichting aan, groot verschil. Volgens mij heb jij ook grote schulden bij de bakker, want je moet immers ook brood etenquote:Op maandag 26 juli 2010 19:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Dat ontken ik toch ook nergens? Het ging mij erom dat een vaak gehoord argument is dat men geen 'schuld' wil, terwijl je als je huurt feitelijk ook gewoon een schuld hebt. En niet zo'n kleintje ook.
Voor het betalen van je huur ook niet.quote:Op maandag 26 juli 2010 19:10 schreef LXIV het volgende:
Voor dat brood vraag je toch geen lening of hypotheek aan?
Nee, jij bent blijkbaar niet in staat te beseffen wat huren betekent.quote:Op maandag 26 juli 2010 19:08 schreef xenobinol het volgende:
Je weet mooi de definitie van schuld hebben te verkrachten![]()
Ja? En dan? Op straat gaan liggen of ergens anders wat huren? (Dan huur je dus nog steeds........ Vat je hem?)quote:Feit is dat ik als huurder vandaag mijn sleutels kan inleveren en met de noorderzon kan vertrekken
Verrhuizen is wat lastiger, maar dat maakt niet uit, het ging niet om hoe makkelijk je verhuisd bij huren of kopen, het ging erom dat je als je huurt ook gewoon een schuld hebt. Wat jij ontkent.quote:, jij als koper kan dat natuurlijk ook als je je hypotheek hebt afbetaald![]()
Je kunt niet stoppen met huren want je hebt onderdak nodig. Waar je huurt doet helemaal niet terzake, als verhuis de komende 30 jaar 500x, je zult toch 30 jaar lang huur moeten betalen.quote:Wat jij bedoelt is dat als je huurt je deze huur moet betalen zolang je het object huurt, maar dat is heel wat anders dan het hebben van schuld.
Had de posts op de vorige bladzijde niet gelezen. Sorry, bedoelde hetzelfde als jij.quote:Op maandag 26 juli 2010 19:11 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Voor het betalen van je huur ook niet.
Nu begin je het eindelijk te begrijpen.quote:Op maandag 26 juli 2010 19:10 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je gaat geen schuldverplichting aan, groot verschil. Volgens mij heb jij ook grote schulden bij de bakker, want je moet immers ook brood eten
Jawel hoor, huren is het kopen van het in bezit nemen van een zaak.quote:Op maandag 26 juli 2010 19:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Nee, jij bent blijkbaar niet in staat te beseffen wat huren betekent.
Ja.... je moet ergens wonen, maar je moet net zo goed iedere dag huren of schijten (ik althans wel), heb ik nu een schuld bij de groentboer en Villeroy&Bochquote:Ja? En dan? Op straat gaan liggen of ergens anders wat huren? (Dan huur je dus nog steeds........ Vat je hem?)
Doe jezelf en mij een lol en zoek de definitie van huren eens opquote:Verrhuizen is wat lastiger, maar dat maakt niet uit, het ging niet om hoe makkelijk je verhuisd bij huren of kopen, het ging erom dat je als je huurt ook gewoon een schuld hebt. Wat jij ontkent.
Stel dat ik onder de brug ga wonen, moet ik dan ook huur betalen aan de eigenaar van de brugquote:Je kunt niet stoppen met huren want je hebt onderdak nodig. Waar je huurt doet helemaal niet terzake, als verhuis de komende 30 jaar 500x, je zult toch 30 jaar lang huur moeten betalen.
Jij hoopt dat je de komende 30 jaar nog brood mag etenquote:Op maandag 26 juli 2010 19:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Nu begin je het eindelijk te begrijpen.
Ik weet dat ik over de komende 30 jaar een bepaald bedrag aan voeding kwijt ben. Jij ontkent dat. Jij zegt gewoon nou als ik het brood van die bakker niet lekker meer vindt, ga ik ergens anders heen, maar je bent niet in staat om te begrijpen dat de volgende bakker OOK geld vraagt voor zijn brood.
Het is rot voor je maar je zult echt de komende 30 jaar geld kwijt zijn aan eten.
Ik geef het opquote:
Ja, en graag met beleg zelfsquote:Op maandag 26 juli 2010 19:29 schreef xenobinol het volgende:
Jij hoopt dat je de komende 30 jaar nog brood mag eten![]()
Dan kunnen we elkaar de hand gevenquote:Op maandag 26 juli 2010 19:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik geef het opJij bent niet meer te helpen.
![]()
quote:Sterkte voor de komende jaren, je denkt nu nog dat alles vanzelf naar je toekomt, ik hoop dat de klap niet al te hard aankomt bij je.
Mooi. Laatste stelling dan?quote:Op maandag 26 juli 2010 19:36 schreef xenobinol het volgende:
Maar voel je niet al te bezwaard, ik kan prima voor mijzelf zorgen
Dat zeker. Maar dat is een schrale troost als je je huis niet verkocht krijgt of een forse restschuld aan het afbetalen bent.quote:Op maandag 26 juli 2010 19:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mooi. Laatste stelling dan?
- Of je nu op dit moment een huis koopt of huurt, over de komende 30 jaar ben je sowieso een paar honderdduizend euro aan huisvesting kwijt. Wat voordeliger is hangt af van de persoonlijke omstandigheden EN persoonlijke mogelijkheden. Dat moet ieder voor zich uitrekenen.
Dat zijn persoonlijke afwegingen he. Ten eerste zou ik niet weten waarom ik mijn huis zou willen verkopen (bied me 2 ton boven de waarde en ik peins er nog niet eens over), ten tweede is het erg prettig om te weten wat de kosten zijn voor de komende 30 jaar. (Geen huursverhogingen waarvan je elk jaar maar moet afwachten wat het nu weer wordt, maar waarvan je in ieder geval kunt verwachten dat je huur over 30 jaar 2,5 maal zo hoog is als nu.) En bovendien mocht mij of mijn partner wat gebeuren dan is het huis onmiddelijk afbetaald (kost enkele tientjes per maand) en dat is ook prettig om te weten.quote:Op maandag 26 juli 2010 19:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat zeker. Maar dat is een schrale troost als je je huis niet verkocht krijgt of een forse restschuld aan het afbetalen bent.
Goed om te horen dat je woning je zo bevaltquote:Op maandag 26 juli 2010 20:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Dat zijn persoonlijke afwegingen he. Ten eerste zou ik niet weten waarom ik mijn huis zou willen verkopen (bied me 2 ton boven de waarde en ik peins er nog niet eens over)
Nou...daar zeg je wat. Behalve als de HRA er aan gaat (OMG) dan heb je een kleine verhoging van je kosten. Vergeet ook niet dat je geld moet sparen voor noodzakelijk onderhoud, zo iedere 40 jaar moet er toch wel een grote renovatie plaatsvinden imho.quote:ten tweede is het erg prettig om te weten wat de kosten zijn voor de komende 30 jaar. (Geen huursverhogingen waarvan je elk jaar maar moet afwachten wat het nu weer wordt, maar waarvan je in ieder geval kunt verwachten dat je huur over 30 jaar 2,5 maal zo hoog is als nu.)
Dat zou dan een schrale troost zijn.quote:En bovendien mocht mij of mijn partner wat gebeuren dan is het huis onmiddelijk afbetaald (kost enkele tientjes per maand) en dat is ook prettig om te weten.
Ik heb diverse kopers terug zien gaan naar huurwoningen, veelal in verband met scheidingen maar ook vanwege arbeidsmobiliteit. Wat ik wel heb gezien is dat ze naar een aantal jaren weer kopen.quote:Alles heeft voor en nadelen. Maar ik zie een koper niet snel weer gaan huren (behalve na bv echtscheiding ofzo, als het op papier niet meer lukt om te kopen). Dat houdt dus in dat deze mensen veelal zullen willen doorstromen naar een andere koopwoning, en zit de markt op slot, nou dan zit ie op slot. Die gaan echt niet veel zakken met de vraagprijs hoor, die wachten wel.
Mja, ik denk wel dat het belangrijk is VOORDAT je een woning koopt je goed bij jezelf te rade gaat of hij echt naar je zin is. (Of naar je zin te maken is)quote:Op maandag 26 juli 2010 20:17 schreef xenobinol het volgende:
Goed om te horen dat je woning je zo bevalt![]()
De HRA zal mij me r**t roesten. Als die er onmiddelijk af gaat zonder enige vorm van compensatie overleef ik het makkelijk, laat staan zoals de plannen zijn met een geleidelijke afbouw en evt. afschaffing van andere dingen. Niet iets om ook maar een microseconde wakker van te liggen.quote:Nou...daar zeg je wat. Behalve als de HRA er aan gaat (OMG) dan heb je een kleine verhoging van je kosten.
Dat is afhankelijk van het type huis wat je hebt. Ik voorzie weinig problemen. Ook niet over 40 jaar.quote:Vergeet ook niet dat je geld moet sparen voor noodzakelijk onderhoud, zo iedere 40 jaar moet er toch wel een grote renovatie plaatsvinden imho.
Beter een schrale troost, en de gedachte dat je partner in ieder geval gewoon kan blijven wonen, dan geen troost. Toch?quote:Dat zou dan een schrale troost zijn.
Ja, maar ook voor de vrijheid die je hebt. Nieuwe keuken erin? Niks toestemming aanvragen. Badkamer veranderen? Geen probleem. Noem maar op. Bij een huurwoning zul je ook een aantal verbouwingen niet kunnen doen, simpelweg omdat als je eruit gaat het weer in de originele staat moet brengen.quote:Ik heb diverse kopers terug zien gaan naar huurwoningen, veelal in verband met scheidingen maar ook vanwege arbeidsmobiliteit. Wat ik wel heb gezien is dat ze naar een aantal jaren weer kopen.
Van mij ook. Maar als de HRA eraf gaat kunnen de starters wel inpakken.quote:Momenteel loopt de markt voor bestaande woningen vast, maar ik voorzie een opleving van de nieuwbouw voor starters, jaren heeft men voornamelijk gebouwd voor doorstromers, van mij mag de markt nog jaren op slot blijven
Mmmm.... dat is toch wel vreemd vind je niet, jij hebt geen probleem met de afschaf van de HRA.... maar de starter kan niet meer zonder. Dat betekend volgens mij dat er ernstige problemen zijn in de hemel van de koopmarktquote:Op maandag 26 juli 2010 20:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
De HRA zal mij me r**t roesten. Als die er onmiddelijk af gaat zonder enige vorm van compensatie overleef ik het makkelijk, laat staan zoals de plannen zijn met een geleidelijke afbouw en evt. afschaffing van andere dingen. Niet iets om ook maar een microseconde wakker van te liggen.
[..]
Van mij ook. Maar als de HRA eraf gaat kunnen de starters wel inpakken.
Nee dat is niet vreemd. Ik heb al gekocht. Mijn bruto hypotheek (incl. de levensverzekeringen) zit nog een flink stuk onder de huurprijs van een gelijkwaardige woning. Dus hoe dan ook, ben ik altijd minder kwijt dan dat ik zou huren.quote:Op maandag 26 juli 2010 20:33 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mmmm.... dat is toch wel vreemd vind je niet, jij hebt geen probleem met de afschaf van de HRA.... maar de starter kan niet meer zonder. Dat betekend volgens mij dat er ernstige problemen zijn in de hemel van de koopmarkt
Je geef hiermee aan dat de betaalbaarheid enorm verslechterd is, als je enkel nog maar een gelijkwaardige woning kan kopen met een fikse belastingkorting. Er is dus sprake van een zeepbel, welke niet meer kan expanderen omdat de instappers gebukt gaan onder het aangaan van enorme schuldverplichtingen. Je gaf zelf al aan dat je eerdere hypotheek een veel hogere rente had, ik vind dat zelf veel gunstiger dan het aangaan van een grote schuld bij een lage rente. Het verandert misschien niet de betaalbaarheid maar het verhoogt wel het risico dat je loopt als lener.quote:Op maandag 26 juli 2010 20:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Nee dat is niet vreemd. Ik heb al gekocht. Mijn bruto hypotheek (incl. de levensverzekeringen) zit nog een flink stuk onder de huurprijs van een gelijkwaardige woning. Dus hoe dan ook, ben ik altijd minder kwijt dan dat ik zou huren.
Starters denken dat als de HRA wegvalt, de huizenprijzen gaan dalen. Misschien. Ik denk het ook, maar niet erg veel. Starters vergeten alleen dat ze door het wegvallen van de HRA VEEL minder aan hypotheek kunnen krijgen. De woning die nu dus net buiten je bereik ligt, ligt dan nog veel verder weg. Zelfs als je een optimistische prijsdaling meetelt.
Droeftoeter.... Check de percentage's van 2004 even. Dit was nog hoog door de termijn....quote:Op maandag 26 juli 2010 12:30 schreef luckyb1rd het volgende:
[..]
Wat zal jij balen zeg, als jij de kort lopende rente weer moet verlengen binnenkort..
En wat geeft jou het idee dat iedereen een woning zou moeten kunnen kopen? Sparen is het sleutelwoord. Deden de mensen in de jaren 80 ook. Tegenwoordig meent iedere schoolverlater er recht op te hebben binnen een jaar (of 5 voor mijn part) een huis te kunnen kopen.quote:Op maandag 26 juli 2010 20:50 schreef xenobinol het volgende:
Je geef hiermee aan dat de betaalbaarheid enorm verslechterd is, als je enkel nog maar een gelijkwaardige woning kan kopen met een fikse belastingkorting.
De prijs van de koopwoningen heeft zich gewoon aangepast aan de huurprijzen. Die zijn gewoon schandalig hoog.quote:Er is dus sprake van een zeepbel, welke niet meer kan expanderen omdat de instappers gebukt gaan onder het aangaan van enorme schuldverplichtingen.
Ja uiteraard. Ik heb ook liever een gratis huis. Maar het is niet zo dat je wat te vertellen hebt. Je zult moeten roeien met de riemen die er zijn.quote:Je gaf zelf al aan dat je eerdere hypotheek een veel hogere rente had, ik vind dat zelf veel gunstiger dan het aangaan van een grote schuld bij een lage rente.
Correct.quote:Het verandert misschien niet de betaalbaarheid maar het verhoogt wel het risico dat je loopt als lener.
NHG is er goed voor ;-)quote:Ik ben dan ook heel wat optimistischer over een aankomende prijsdaling op de koopmarkt, met name nieuwbouw zal de voortrekkersrol nemen en de rest van de markt met zich meetrekken. Mensen die niet kunnen verhuizen in verband met dalende marktprijzen en daardoor ontstaande restschulden (mensen met AVH's die niet aflossen of sparen) moeten blijven zitten waar ze zitten. Best een vervelende bijkomstigheid als je in een scheiding ligt of in inkomsten achteruit gaat.
Nee, huren is niet flexibel want je mag niets meer zelf beslissen. En een goedkopere huurwoning dan die uit het voorbeeld van 400,- per maand is een bouwval, dat weet je zelf ook wel. (En zelfs bij 400,- betaal je in totaal al 230.000 in de komende 30 jaar)quote:In dat geval ben je blij dat je huurt, je kan dan gewoon een goedkopere woning zoeken die beter past bij je nieuwe situatie, huren... de meest flexibele manier van wonen
Daarom moet men de huurwaardeforfait verhogen tot 3% van de WOZ en de HRA met rust laten, dan hebben starters nog steeds een leuke aftrekquote:Op maandag 26 juli 2010 20:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Starters denken dat als de HRA wegvalt, de huizenprijzen gaan dalen. Misschien. Ik denk het ook, maar niet erg veel. Starters vergeten alleen dat ze door het wegvallen van de HRA VEEL minder aan hypotheek kunnen krijgen. De woning die nu dus net buiten je bereik ligt, ligt dan nog veel verder weg. Zelfs als je een optimistische prijsdaling meetelt.
De huizenprijzen zijn bijna één-op-ée'n gekoppeld aan de hypotheken die mensen kunnen krijgen. Als die dus VEEL minder worden gaan de huizenprijzen evenredig omlaag.quote:Op maandag 26 juli 2010 20:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Exact.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 09:57 schreef LXIV het volgende:
En ik denk dat je beter hetzelfde huis voor 200.000 kunt hebben waarvoor je net een hypotheek kunt krijgen dan het huis voor 280.000 euro waarvoor je net een hypotheek kunt krijgen. Zeker als de prijzen uiteindelijk naar die 200.000 dalen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |