quote:Op woensdag 2 juni 2010 14:47 schreef Schranseman het volgende:
[..]
Je krijgt dan wel een rubber velletje.
goed dat je het zegt. Dan ga ik dat maar eens doenquote:Op woensdag 2 juni 2010 14:46 schreef flippivideo het volgende:
[..]
Ja dan gaat men voor de hoofdprijs.
Ik heb mijn kippenvleugels laatst na een uur marineren, met marinade en al au bain-marie laten garen. Alles in een grote ikea-beslagkom die met de rand precies over de rand van mijn 12 liter soeppan heen past, +/- 10 centimeter water op de bodem, en dan een uur laten koken.quote:Op woensdag 2 juni 2010 14:30 schreef flippivideo het volgende:
[..]
Voor degenen die van kip houden die van het bot valt, dit gebeurt bij vleugels pas na 5 kwartier. Poten en dijen hebben wel 2 uur in de koude zone nodig. Volgorde wordt dan: voorgrillen voor een grilleffect aan het begin wanneer kolen nog heet zijn en daarna nagaren in de koude zone.
Beste reactie tot nu toe, als mensen tenminste weten te waarderen dat je er moeite voor doet. Als ze alleen voor de hoeveelheid komen, dan kun je beter voor diepvries gaanquote:Op woensdag 2 juni 2010 13:53 schreef Schranseman het volgende:
Ik BBQ regelmatig voor grote groepen en kan je aanraden om geen ingewikkelde zaken te BBQen. Ik weet niet wat voor BBQ je hebt, maar dat kan nogal wat uitmaken. Er even van uitgaan dat je een grill BBQ (dus zonder deksel) kan je best wel leuke dingen maken. Persoonlijk zorg ik ervoor dat ik zowel koe, kip, varken als vis ka serveren, maar nogmaals vrij basic.
Koe. Koop een groot stuk rundvlees als bv een achtermuis, liesstuk of ezeltje. Is vrij voordelig (¤10,00 de kilo) en aan een stuk van 1.5-2 kilo heb je genoeg. Om dit gerecht te maken heb je alleen een BBQ, thermometer (ikea fantast 6 euro) en alufolie nodig. Je grilt het vlees al draaiend naar 54C en je hebt een stuk vlees waarin welldone en medium vlees zit.
Vis. Zalm is makkelijk, maar op het moment duur. Een zijde zalm koop je bij de visboer voor 20 euro. Als je geld over hebt kan j er grillplankjes bij kopen bij de appie (7 euro voor 2 en je hebt er 4 nodig), maar alufolie gaat ook goed. Verras je gasten en leg de zalm op de folie. smeer er mosterd op en daarna bruine suiker. Dat voor ongeveer 15 minuten en je weet niet wat je proeft.
Kip. Houdt het simpel en koop kant en klare vleugels. Deze leg je eerst op een "koude" zone (dus niet boven de kolen) voor ongeveer 30 minuten en daarna grill je ze af (2 minuten per kant).
Varken. Koop kant en klare ballen bij de lidl. wikkel ze in mger ontijtspek, beetje bbq kruiden eroverheen en maak ze klaar op een minder warme plek. Afhankelijk van de hitte 30/60 minuten. 10 minuten voordat ze eraf gaan even dippen in een suasje van BBQsaus en honing en er weer terug op.
Succes!
Ik heb mijn kippenvleugels laatst na een uur marineren, met marinade en al au bain-marie laten garen. Alles in een grote ikea-beslagkom die met de rand precies over de rand van mijn 12 liter soeppan heen past, +/- 10 centimeter water op de bodem, en dan een uur laten koken.quote:Op woensdag 2 juni 2010 15:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik heb mijn kippenvleugels laatst na een uur marineren, met marinade en al au bain-marie laten garen. Alles in een grote ikea-beslagkom die met de rand precies over de rand van mijn 12 liter soeppan heen past, +/- 10 centimeter water op de bodem, en dan een uur laten koken.
De marinadevloeistof kookte niet, maar was wel goed heet. Na pakweg een uur was het vlees al goed gaar, en hebben we de pit uitgezet en het af laten koelen tot een vervoerbestendige temperatuur. Daar op de BBQ gegooid.
Ik vind fatty's niet lekkerquote:Op woensdag 2 juni 2010 15:34 schreef Coelho het volgende:
[..]
Beste reactie tot nu toe, als mensen tenminste weten te waarderen dat je er moeite voor doet. Als ze alleen voor de hoeveelheid komen, dan kun je beter voor diepvries gaan![]()
@Schransemans: Heb je een reden om niet over Fatties te beginnen? Zijn die niet gaar te krijgen boven een grill? HoH gehakt kost helemaal geen knoop. Hoe hou jij trouwens deze hoeveelheden warm? Of laat je het een voor een komen tijdens een grotere BBQ?
quote:Op woensdag 2 juni 2010 15:50 schreef flippivideo het volgende:
[..]
Nog een tip voor voorgaren van ribs: ongemarineerd inwrijven met je favo rub, dan hele rib inpakken met huishoudfolie (geen zorgen gaat goed) en vervolgens in alufolie. 3 uur in oven op 130-140. Uitpakken, aflakken en afgrillen. Je kunt ook voorraadje maken en invriezen na de oven.
hahaha..dat heb ik nou ook....quote:
Mja, met een BBQ in het park op een simpele bbq gaat dat niet werken. Het voorgaren heeft ideaal gewerktquote:Op woensdag 2 juni 2010 15:50 schreef flippivideo het volgende:
Ik vind de charme van bbq: alles op 1 vuur bereiden dat dan dient als grill, oven en slow-cooker. Spareribs zelf marineren en 5-6 uur garen. Een keer na afloop partijtje was ik wat kip vergeten op het nasmeulende vuur (indirect vuur), de volgende ochtend ontdekte ik het en heb er mee ontbeten. Was heel lekker!
Nog een tip voor voorgaren van ribs: ongemarineerd inwrijven met je favo rub, dan hele rib inpakken met huishoudfolie (geen zorgen gaat goed) en vervolgens in alufolie. 3 uur in oven op 130-140. Uitpakken, aflakken en afgrillen. Je kunt ook voorraadje maken en invriezen na de oven.
Maar hier bestaat al een ander topic voor...
Dat ziet er erg goed uit! En goed bevleesd. Als je de uiteinden van de ribben tevoorschijn ziet komen, dan weet je dat je het goed gedaan hebtquote:Op woensdag 2 juni 2010 23:48 schreef pavv het volgende:
[..]
Hmm....interessant ideetje... maar kun je uitleggen wat het nut is van de huishoudfolie in deze? en wat dat doet dat de alufolie niet zou kunnen doen?
Ben zelf meer van de ribs op de BBQ (ipv de oven).... lekker low & slow in zo'n vierenhalf uur naar perfectie brengen... eerste uurtje met wat fijn gekozen rookhout voor een lekkere rooksmaak.
[ afbeelding ]
Het verheugt maar verwondert mij tevens dat men mag bbqen in parken tegenwoordig. Ik heb zoiets echt nog nooit gezien. Ik moet meer naar buiten denk ikquote:Op woensdag 2 juni 2010 23:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Mja, met een BBQ in het park op een simpele bbq gaat dat niet werken. Het voorgaren heeft ideaal gewerkt
not - true in dit geval. Sowieso moesten we opbokken van het algemene terras ma 2 uur 's nachts,quote:Op woensdag 16 juni 2010 10:07 schreef B3nn0 het volgende:
Als je meer bier en wijn had gehaald had het feestje langer geduurd. Gemiste kans dus!!!![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |