Grootschalig klinisch lijnonderwijs propedeuse. Iedere woensdag kregen we 3 of 4 patiëntcolleges over heel uiteenlopende onderwerpen, van PTSS tot pylorushypertrofie en van erectiestoornissen tot pancreaskopcarcinoom, allemaal losstaand van het blok. Daar is nu dan een tentamen over, terwijl niemand dat heeft bijgehouden. Je krijgt dan dit soort vragen na elkaar:quote:
quote:Een vrouw van 64 jaar wordt opgenomen 3 uur na het ontstaan van pijn op de borst. Bij aankomst in het ziekenhuis heeft zij hevige pijn op de borst, is kortademig en heeft een verlaagd bewustzijn. Bij onderzoek is zij in shock: klam en bleek, de bloeddruk is 90/65 mmHg, de pols 125 per minuut regulair. Aan het hart worden geen afwijkingen waargenomen, over de longen wordt fors crepiteren gehoord, wijzend op longstuwing. Het ECG laat een sinusritme zien en tekenen van een groot acuut voorwandinfarct. Er worden voorbereidingen getroffen om door middel van een Dotterbehandeling de afsluiting van het betrokken kransvat op te heffen.
a. Welke veranderingen in de preload en de afterload van de linker ventrikel verwacht u bij deze patiënt, en welke aanwijzingen heeft u daarvoor?
b. Hoe behandelt u de shock?
quote:Een 65-jarige vrouw wordt opgenomen wegens sinds enige dagen bestaande geelzucht, ontkleurde ontlasting, donkere urine en jeuk. Zij heeft al 3 maanden pijn in de bovenbuik rechts, vooral optredend in aanvallen. Sinds enkele dagen heeft zij koorts (temperatuur 39.2°C) en koude rillingen.
a. Noem de 3 verschillende oorzaken. (d.w.z. niveau van afwijking die de geelzucht veroorzaken)
b. Welke oorzaak past het beste bij bovengenoemde patiënt?
c. Wat is de meest waarschijnlijke diagnose?
d. Welke complicatie is opgetreden?
En dat zuigt dus om te lerenquote:U bent huisarts, een 20-jarige man vertelt u dat hij via een goddelijke openbaring weet dat de wereld binnen een aantal jaren zal vergaan. Hij is daardoor lusteloos en somber. Hij spoort zijn vader en moeder en zijn kleine broer van 10 en zusje van 8 aan veel te bidden om het onheil ongedaan te maken. Zijn ouders maken zich erge zorgen om hem en over de manier waarop hij zijn broertje en zusje benadert. Hij gaat sinds een aantal weken niet meer naar de universiteit, waar hij filosofie studeert, omdat dit toch geen zin meer heeft. Hij wil absoluut niet verwezen worden naar een psychiater.
a. Welke as 1 stoornis in het DSM IV systeem is het meest waarschijnlijk?
b. Wat is uw medicamenteuze beleid bij deze jongen?
c. Licht u de ouders in over uw diagnose en behandeling? Motiveer uw antwoord.
Nee, de antwoorden (behalve bij die hartshizzle, daar heb ik echt nog nooit van gehoord, ook geen college over gehad) spreken ook wel voor zich, maar er kan dus zoveel gevraagd worden van ieder onderwerp dat je een beetje de weg kwijtraakt.quote:Op maandag 7 juni 2010 15:43 schreef Seam het volgende:
Niet zo heel erg moeilijk toch? Kan me wel voorstellen dat het moeilijk om te leren is.
Nooit van cardiogene shock gehoord?quote:Op maandag 7 juni 2010 15:48 schreef Kassaa het volgende:
(behalve bij die hartshizzle, daar heb ik echt nog nooit van gehoord, ook geen college over gehad)
Preload en afterload bedoel je? Nooit gehad?quote:Op maandag 7 juni 2010 15:48 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Nee, de antwoorden (behalve bij die hartshizzle, daar heb ik echt nog nooit van gehoord, ook geen college over gehad) spreken ook wel voor zich, maar er kan dus zoveel gevraagd worden van ieder onderwerp dat je een beetje de weg kwijtraakt.
Jawel, we hebben wat colleges over shock gehad, maar cardiogene shock was daar onderdeel van een opsomming van de verschillende shocks, nooit iets over preload en afterload, blok cardiologie is ook komend jaar pas.quote:
Vaak waren ze heel erg saaiquote:Op maandag 7 juni 2010 16:18 schreef Seam het volgende:
wat een colleges moeten dat geweest zijn dan zeg
Ik heb ook ooit KLOP gehad en ik vond het juist geweldig om te leren, aangezien klinische vragen de vragen zijn waarvoor je het allemaal doet.quote:Op maandag 7 juni 2010 15:25 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Grootschalig klinisch lijnonderwijs propedeuse. Iedere woensdag kregen we 3 of 4 patiëntcolleges over heel uiteenlopende onderwerpen, van PTSS tot pylorushypertrofie en van erectiestoornissen tot pancreaskopcarcinoom, allemaal losstaand van het blok. Daar is nu dan een tentamen over, terwijl niemand dat heeft bijgehouden. Je krijgt dan dit soort vragen na elkaar:
[..]
[..]
[..]
En dat zuigt dus om te leren
Shiiiit, ik miste nu al zoveelquote:Op maandag 7 juni 2010 18:21 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
In het 2e jaar is KLOD op vrijdagochtend, zeer regelmatig zitten er maar 3 mensen in de zaal
Ik heb geen goede tips, ik moet hem zelf ook voor de 4e keer proberenquote:Op maandag 7 juni 2010 18:24 schreef Christiaan het volgende:
[..]
Shiiiit, ik miste nu al zoveel. Doe eens tips geven voor KLOP
.
Nooit last van gehadquote:Op maandag 7 juni 2010 18:52 schreef fusionfake het volgende:
Ik haat aften (stomatitis aphthosa om leuk te doen), nu kan ik KLOP niet normaal leren omdat koffie drinken pijn doet :/
quote:Op maandag 7 juni 2010 18:52 schreef fusionfake het volgende:
Ik haat aften (stomatitis aphthosa om leuk te doen), nu kan ik KLOP niet normaal leren omdat koffie drinken pijn doet :/
Graag! Christiaanw en dan gmail. Merci!quote:Op maandag 7 juni 2010 18:29 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Ik heb geen goede tips, ik moet hem zelf ook voor de 4e keer proberen![]()
Ik heb nog wel een mail vol handige bestandjes gekregen net, ik wil hem wel doorsturen, moet je even je adres PM'en! En dat geldt natuurlijk ook voor andere geïnteresseerden
Hmhm, maar dit soort dingen dan?quote:Op woensdag 9 juni 2010 14:40 schreef Merel1808 het volgende:
Bij die eerste vraag is het een kleine moeite om ze allevier te noemen, hoewel er soms ook vragen zijn waar dat niet kan (er zit ergens een vraag tussen van een vrouw die nog gewoon ongesteld wordt maar wel een positieve test heeft, en een basale temperatuurcurve kan natuurlijk niet meer als je al zwanger bent), dus dan moet je kijken welke opties nog wel kunnen.
Bij die tweede zou het denk ik goed genoeg zijn om er 1 of 2 te noemen (het is ook maar een 1-punt-vraag), dus ik zou alleen opschrijven wat ik echt zeker weet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |