Baliquote:Op dinsdag 15 maart 2011 09:02 schreef TOVOS het volgende:
Godje , ik volg je verslag, erg leuk om te lezen. Zelf ga ik in Juni nog heel even (2nachtjes) in KL kijken.
Twee jaar geleden in KL geweest, maar dankzij de ellende lange vlucht vertraging te veel last gehad van een jetlag. Te weinig gedaan toen, dus pak nu even snel nog de dingen die we wilden zien en vliegen daarna door naar Bali.
Helaas moet ik echt dingen skippen vanwege de tijd. Ik zou ook heel graag naar Danum Valley willen gaan, maar dat is dan weer erg prijzig. Dus helaas voor Mulu NP, dat zit er gewoon niet in. Ik heb het gisteren nog gevraagd aan mijn vriendin, maar het is echt een droom van haar om een keer zo'n schildpad aan land te zien gaan om eieren te leggen. Dus eigenlijk ligt heel de planning voor Sabah al zo goed als vast.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 03:50 schreef Rubstah het volgende:
[..]
Jammer dat je niet naar Mulu NP kan want dat vond ik echt best vet, maar ik heb in 8 weken ook nog dingen moeten skippen, ben bijvoorbeeld niet naar Turtle Island geweest dus kan je daar weinig over vertellen. Maar ik heb de Pinnacles beklommen in Mulu NP en dat was letterlijk en figuurlijk een persoonlijk hoogtepunt.
Of je dingen als tourist trap ervaart ligt ook aan jezelf, ik heb over veel plekken uiteenlopende verhalen gehoord en misschien hangt het er een beetje vanaf of je bij wijze van spreken een "flashpacker" bent of een die hard backpacker. Ik heb uiteindelijk van weinig dingen spijt dat ik er geweest ben, maar sommige dingen zijn toeristischer dan anderen.
Over het reizen: het zou allemaal wel moeten lukken denk ik op het eerste oog maar hou rekening met heel vroeg vertrekken en heel laat aankomen en dat er soms een uur(of 2) tussen aansluitingen zit. Zo was mijn mindset in ieder geval, kom je vroeger aan dan verwacht heb je nog tijd om de plek te verkennen/rond te wandelen. Tenzij je steeds een privébusje chartert ofzo dan zou het gene probleem moeten zijn.. Het langst wat ik heb moeten wachten is vanuit Mulu NP richting Brunei omdat m'n vliegtuig rond 11u aankwam in Miri en de bus pas om 16u zou doorgaan(wat 18u werd). Ow en vaak kun je op grote stukken in relaxte touringcars vertoeven tussen de Maleisiërs maar ik heb ook in kleine 9-persoons busjes gezeten met 12 man incl backpacks haha.
Orang utans: Pfieeuw dat is bijna niet te zeggen.Ik ben naar beide geweest omdat m'n broertje de laatste vier weken ook kwam en ik al naar Semenggoh was geweest, hij wilde natuurlijk naar Sepilok. Semenggoh was voor mij vetter maar ik had geluk dat de "dominant male" verscheen die zich al twee weken niet vertoond had. Daarnaast had ik het idee dat er meer orang utans naar de feeding kwamen in Semenggoh, moeders met kleintjes, jongere/oudere etc. In Sepilok kwam er één moeder met kindje op de feeding af en dat was het. Ik vond echter wel de beleving beter in Semenggoh omdat je er iets dichter op stond en de rangers die er rondliepen waren best streng en spraken de mensen constant aan op "no flash" "no sound" etcetera. Bij Sepilok was dat veel minder wat resulteerde in irritante toeristen die hun smoel niet konden houden en zich echt gedroegen alsof ze in Artis rondliepen.
Perhentians: Durf ik niet te zeggen want ik ben vanaf de Cameron HL gekomen.
een week lijkt mij ook een beetje over the top. Ik ga zelf komende zomer en het lijkt me persoonlijk leuk om een sultan-staat te bezoeken. Maar naast de hoofdstad zelf en wellicht een uitstapje naar het Empire Hotel is er volgens mij niet bijster veel te doen. Ja, je kunt de jungle in. Maar dat kan zul je op andere plekken op Borneo waarschijnlijk ook doen. Ik ben zelf van plan om 1,5 a 2 dagen te gaan.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 18:14 schreef Melochan het volgende:
Hoiin mei hoogstwaarschijnlijk naar Maleisië, en de vriendin met wie ik ga (die zit er al), wilt naar Brunei. Iemand daar ooit geweest? Ze had het over een week, maar is dat niet way too long? Ik heb wat gegoogled, maar het komt op mij nogal dood over.
Vlieg naar Kuching en ga naar het Orang-utan centre, en ga vervolgens naar Bako NP om daar door de jungle te trekken. Op de terugweg kun je dan via Singapore terug naar KLquote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:06 schreef speknek het volgende:
Moet nog dringend een huwelijksreis plannen voor de zomer, en nu zaten we aan Maleisie te denken, maar ook nog aan een hele hoop andere dingen. Ik heb me er dus nog maar heel matig in verdiept, dus misschien dat mensen me wat tips kunnen geven. Het zou om ongeveer twee weken gaan, waarvan we wel ongeveer een week op een parelwit strand willen chillaxen (cocktails en wat luxe ook overduidelijk een pre)... Ik geloof dat Pulau Perhentian het mooist is daarvoor? of Langkawi? Kuala Lumpur anderhalve dag voor leuke stad en de petronas towers (alhoewel ik hier al had gezien dat je beter de tv toren kon doen).
Dus dat betekent nog zo'n vijf-zeven dagen over.
Nou zou m'n vakantie niet meer stuk kunnen als ik wat Orang Oetans kon zien. En ik geloof dat een beetje regenwoud ook wel bij Maleisie hoort, dus dan denk ik aan Borneo...
Dan zit alleen gelijk mijn vakantie vol, en heb je ook nog eens drie binnenlandse vluchten, naast de lange heen en terugvluchten zelf, ongetwijfeld stukken met taxi en boot.. te zwaar voor een huwelijksreis? Kan ik beter dingen skippen, of sla ik juist must-sees over?
Tenks, dat maakt het inderdaad manageable.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 23:48 schreef Blik het volgende:
Vlieg naar Kuching en ga naar het Orang-utan centre, en ga vervolgens naar Bako NP om daar door de jungle te trekken. Op de terugweg kun je dan via Singapore terug naar KL
Berjaya Times Square is idd lachen, m'n hostel in KL zat daar vorig jaar om de hoek.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 09:11 schreef TOVOS het volgende:
Godje, je gaat vast niet voor alle Malls, maar als je er een wilt zien ga dan naar berjaya time square.
Ergens op de 4e of 5 ligt een indoor pretpark, echt even de moeite waard. Verders lekker savonds eten in Chinatown........zo goedkoop en zoooooo lekker.
Plus in KLCC park, aan de achterzijde zijn een paar terrasjes te vinden oa Starbuck, heerlijk even bij komen voordat je gaat stappen of slapen.
Wat betreft Bali ben ik nog aan t uitzoeken hoe en wat, maar daar zoek ik wel even het juiste topic voor
Veel te lang tenzij je de jungle in wilt daar.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 18:14 schreef Melochan het volgende:
Hoiin mei hoogstwaarschijnlijk naar Maleisië, en de vriendin met wie ik ga (die zit er al), wilt naar Brunei. Iemand daar ooit geweest? Ze had het over een week, maar is dat niet way too long? Ik heb wat gegoogled, maar het komt op mij nogal dood over.
In de eerste 3 uur 2 al gehad.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 09:11 schreef TOVOS het volgende:
Godje, je gaat vast niet voor alle Malls, maar als je er een wilt zien ga dan naar berjaya time square.
Ergens op de 4e of 5 ligt een indoor pretpark, echt even de moeite waard. Verders lekker savonds eten in Chinatown........zo goedkoop en zoooooo lekker.
Plus in KLCC park, aan de achterzijde zijn een paar terrasjes te vinden oa Starbuck, heerlijk even bij komen voordat je gaat stappen of slapen.
Wat betreft Bali ben ik nog aan t uitzoeken hoe en wat, maar daar zoek ik wel even het juiste topic voor
Kijk dan wel dat je naar Perhentian Besar gaat en niet naar Perhentian Kecil, de eerste heeft resorts en luxe, de tweede is het backpacker eiland.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:06 schreef speknek het volgende:
Moet nog dringend een huwelijksreis plannen voor de zomer, en nu zaten we aan Maleisie te denken, maar ook nog aan een hele hoop andere dingen. Ik heb me er dus nog maar heel matig in verdiept, dus misschien dat mensen me wat tips kunnen geven. Het zou om ongeveer twee weken gaan, waarvan we wel ongeveer een week op een parelwit strand willen chillaxen (cocktails en wat luxe ook overduidelijk een pre)... Ik geloof dat Pulau Perhentian het mooist is daarvoor? of Langkawi? Kuala Lumpur anderhalve dag voor leuke stad en de petronas towers (alhoewel ik hier al had gezien dat je beter de tv toren kon doen).
Dus dat betekent nog zo'n vijf-zeven dagen over.
Nou zou m'n vakantie niet meer stuk kunnen als ik wat Orang Oetans kon zien. En ik geloof dat een beetje regenwoud ook wel bij Maleisie hoort, dus dan denk ik aan Borneo...
Dan zit alleen gelijk mijn vakantie vol, en heb je ook nog eens drie binnenlandse vluchten, naast de lange heen en terugvluchten zelf, ongetwijfeld stukken met taxi en boot.. te zwaar voor een huwelijksreis? Kan ik beter dingen skippen, of sla ik juist must-sees over?
Leuk!quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:38 schreef Alanisok het volgende:
over 4 weken ga ik naar spanje:D Ibiza
Fijn dat je dat in het Maleisië-topic meldtquote:Op woensdag 16 maart 2011 10:38 schreef Alanisok het volgende:
over 4 weken ga ik naar spanje:D Ibiza
Ah bedankt! Ik had ook naar Langkawi gekeken, maar die prijzenquote:Op woensdag 16 maart 2011 10:33 schreef Rubstah het volgende:
Kijk dan wel dat je naar Perhentian Besar gaat en niet naar Perhentian Kecil, de eerste heeft resorts en luxe, de tweede is het backpacker eiland.
Daar heb ik slechte ervaringen mee in Zuid-Koreaquote:Kuching is inderdaad wel geschikt, Semenggoh NP voor de orang utans, Bako NP voor wat toegankelijke jungle en het zien van neusapen, makaken, everzwijnen, varanen.
En Kuching zelf is wel n leuk stadje, veel geschiedenis en cultuur die je in het centrum terugziet. Als je van tattoos houdt zitten er 2 tattoogasten die op de traditionele dayak-manier dayak-tattoos zetten. Als je van seafood houdt zit er ergens bovenop een parkeergebouw een soort food court waar je echt allemaal superverse vis kunt eten, vaak leeft het nog als je het besteld
Hahahahahah, kippetje bij Nando's en daarna een bakkie bij de Starbucks in KLCC, dan heb je alles zon beetje gehad....Zit die deli France nog beneden in KLCC? Zo gelachen, een deli france die nasi verkoopt!quote:Op woensdag 16 maart 2011 08:01 schreef Godtje het volgende:
Nou in Kuala Lumpur ..... Dat is even schrikken na twee maanden communistische landen.![]()
Ik heb geluncht bij de Mac en de subways.Ben de Zara in geweestven heb gekeken in de Mac store.
![]()
Echte backpacker stad.![]()
En thuis eet ik nooit bij de Mac en subways.
Ik ben vandaag maar heel even bij de klcc geweest. Wilde er niet te lang rond hangen was er voor al wezen shoppen in the pavilion.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:42 schreef TOVOS het volgende:
[..]
Hahahahahah, kippetje bij Nando's en daarna een bakkie bij de Starbucks in KLCC, dan heb je alles zon beetje gehad....Zit die deli France nog beneden in KLCC? Zo gelachen, een deli france die nasi verkoopt!
Valt het tegen? Kun je voorbeelden noemen?quote:Op donderdag 17 maart 2011 13:29 schreef Godtje het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik er vanaf was. De prijzen zijn ook even wat anders vergeleken met Cambodja.![]()
Hotel overnachtingen duurder, eten duurder, taxi's duurder, alles is duurder.quote:Op donderdag 17 maart 2011 18:54 schreef Blik het volgende:
[..]
Valt het tegen? Kun je voorbeelden noemen?
quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:56 schreef speknek het volgende:
Lijkt me heerlijk!
Cambodia, zelden zo ziek geweest, doordat we ons niet wilden laten naaien en ergens in Poipet bij een lokaal vrouwtje gegeten hebben. Heel Angkor Wat ondergekotst.
Op zich logisch dat KL het duurste is. In Thailand is Bangkok ook duurder als andere gebiedenquote:Op zaterdag 19 maart 2011 15:17 schreef Godtje het volgende:
Warm bier met ijs zijn ze inderdaad gek op. Ik heb overigens geweldig gegeten in Cambodia en ik zeg ook niet dat Malaysia slecht is. Alleen wennen.
Heb inmiddels ook geleerd dat ik in KL in de duurste regio zat. Ook wel ideaal maar wat duurder.
Nu in de highlands. NAT!
Een paar opmerkingen:quote:Op maandag 14 maart 2011 13:54 schreef Blik het volgende:
Even een kick, ik heb mijn vliegticket naar Maleisie geboekt en heb eens zitten rondkijken wat ik wil gaan doen. Het voornaamste onderdeel van de reis zal Borneo zijn. Ik heb begrepen dat het voor Borneo eigenlijk een must is om van alles vantevoren te plannen, dus heb ik een planning in elkaar gezet. Ik heb nog wel een paar punten van aandacht. En ik sta open voor suggesties:
6-jul Reisdag Amsterdam - Kuala Lumpur (trein Antwerpen om 17:31, vlucht Amsterdam om 20:55)
7-jul Aankomst 15:00 in Kuala Lumpur
8-jul Kuala Lumpur
9-jul Vlucht Kuala Lumpur - Tawau en vertrek richting Mabul voor duiken
10-jul Duiken Sipadan
11-jul Duiken Sipadan
12-jul Sipadan - Sandakan - Sepilok?
13-jul Sungai Kinabatangan
14-jul Sungai Kinabatangan
15-jul Sungai Kinabatangan - Sandakan
16-jul Sandakan - Turtle Islands
17-jul Turtle Islands - Sandakan - Kota Kinabalu
18-jul Beklimmen Mt. Kinabalu
19-jul Beklimmen Mt. Kinabalu - Kota Kinabalu
20-jul KK - Brunei
21-jul Brunei
22-jul Brunei - Miri
23-jul Miri - Kuching
24-jul Kuching
25-jul Kuching - Bako
26-jul Bako - Kuching
27-jul Dagtrip Longhouse
28-jul Kuching - Singapore
29-jul Singapore
30-jul Singapore - Kuala Lumpur
31-jul Kuala Lumpur - Perhentians
1-aug Perhentians
2-aug Perhentians
3-aug Perhentians - Kuala Lumpur
4-aug Kuala Lumpur en einde dag (23:55) vertrek Amsterdam
5-aug Aankomst Amsterdam (5:55)
Openstaande issues zijn:
- Er zitten verschillende flinke reisdagen tussen. Vraag me af of dat allemaal wel haalbaar is in Borneo. Met name Sipadan - Sandakan, Turtle Islands - Kota Kinabalu. Ook zit ik nog met planning rondom Brunei te kutten
- Orang-Utan centrum: Welke van de twee op Borneo is de beste? Sepilok of Semenggoh.
- Excursies zoals Turtle Islands, Mt. Kinabalu en Longhouse twijfel ik nog over. Met name de Turtle Islands lijkt me echt een tourist trap. Alleen mijn vriendin wil hier persé naartoe. Ook de longhouse lijkt me uiteindelijk weinig traditioneel, maar staat ook hoog op het lijstje van mijn vriendin.
- reistechnisch rondom Brunei vind ik lastig. Met name omdat ik voor Gunung Mulu te weinig tijd ga hebben, reis ik eigenlijk alleen naar Miri toe om door te kunnen vliegen op Kuching. Er zijn geen vluchten van Brunei - Kuching.
- Perhentian Islands: Is het ook mogelijk om in 1 dag van Singapore naar de Perhentian Islands te komen? Scheelt natuurlijk wel weer een reisdag
Ben verder benieuwd naar overige suggesties, m.b.t. de planning, bezoeken van nationale parken (Ik zou dolgraag Danum Valley willen bezoeken, maar dan moet ik ergens een financieel potje zien te vinden) etc.
Het snelste is over het algemeen een taxi.quote:Op woensdag 27 april 2011 23:16 schreef Allure_ het volgende:
Weet iemand hoe je vanuit Kuala Lumpur centrum het snelst bij de LCCT uitkomt? Ik ben bang dat ik in een enorme traffic jam beland en daardoor te laat aankom.
Ben jij dan in hetzelfde KL geweest als ik?quote:Op donderdag 28 april 2011 01:07 schreef Godtje het volgende:
[..]
Het snelste is over het algemeen een taxi.
Traffic jams heb ik niet gezien in KL
Als ik me niet vergis gaan er gewoon bussen vanaf KL Sentral (treinstation). En dat ligt op loopafstand van het centrum.quote:Op woensdag 27 april 2011 23:16 schreef Allure_ het volgende:
Weet iemand hoe je vanuit Kuala Lumpur centrum het snelst bij de LCCT uitkomt? Ik ben bang dat ik in een enorme traffic jam beland en daardoor te laat aankom.
De KLIA transit vanaf KL Sentral is het snelste:quote:Op woensdag 27 april 2011 23:16 schreef Allure_ het volgende:
quote:Op donderdag 28 april 2011 09:30 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis gaan er gewoon bussen vanaf KL Sentral (treinstation). En dat ligt op loopafstand van het centrum.
Thanks!quote:Op donderdag 28 april 2011 10:06 schreef jaco het volgende:
[..]
De KLIA transit vanaf KL Sentral is het snelste:
http://www.kliaekspres.co(...)bid/158/Default.aspx
Dit is een nieuwe service van de luchthaven trein die nu dus ook naar LCCT gaat. Je moet even opletten dat je niet in de Express stapt die in 1 keer naar KLIA gaat, maar in de stoptrein. Een station voor KLIA ga je er uit en hier staat een bus voor je klaar. Er staan zelfs mannetjes om je koffer naar de bus te sjouwen, maar dit vond ik een beetje onzin.
Het laatste stukje met de bus is een minuut of 10. Ik geloof dat de kans op een file daar erg klein is. Ik heb die tenminste niet gezien.
Ik boek ook alles zelf. Gewoon even rustig en geconcentreerd voor gaan zitten en alles dubbel checken voordat je 'submit' indrukt.quote:Op vrijdag 29 april 2011 19:48 schreef RandomMoron het volgende:
als jullie tickets boeken, doen jullie dit dan online of via een reisbureau? omdat het zo'n gedoe is als je om de paar dagen wil vliegen, leek het me handig dit te regelen via het reisbureau, omdat je dan zeker weet dat het goed gebeurt.
Ik heb ook het G-hotel gekozen voor mijn verblijf in Georgetown. De kamers waren een beetje verouderd, maar wel groot. De lobby en het restaurant hebben een zeer mooie design. Het zwembad vond ik te druk en teveel op het zicht om ontspannen te luieren. Het G-Hotel zit naast een grote mall, waardoor je elke avond ter plekke kunt kiezen waar je trek in hebt. Er zitten ook een aantal hawker centres op loopafstand als je dat aandurft.quote:
Niet zo vreselijk ver. Een paar minuten met de bus en zelfs lopend is het wel te doen. Als gast van het G-Hotel mag je bovendien fietsen lenen. Er zitten een aantal hawker centra in de buurt van het G-Hotel aan de baai. Ik wilde echter per se naar een bruiloft een paar dagen later en heb het risico op iets 'verkeerds' eten geminimaliseerd.quote:Op zaterdag 30 april 2011 19:10 schreef SeLang het volgende:
G-Hotel? Ik heb het eens opgezocht maar dat zit toch hartstikke ver van het oude centrum? En dat oude centrum is juist zo leuk, ook kwa eten enzo... Ik ben zelfs overgestapt van 3 --> 4 maaltijden per dag omdat het zo lekker was
Kan niet, als je wilt duiken op Sipadan kun je echt niet op de bonnefooi gaan boeken in het hoogseizoen. Er zijn maar 120 plekken per dag om te duiken op Sipadanquote:Op zaterdag 30 april 2011 13:28 schreef Drive-r het volgende:
Boek gewoon zelf iets te plekke, dan is er voor duiken zeker altijd plek. Beetje avontuurlijk zijn enzo.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |