FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Fiat Punto 1.2 1994 Koppakking Stuk?? #2
Sh0tvrijdag 28 mei 2010 @ 13:43
Vorige deel: Fiat Punto 1.2 1994 Koppakking Stuk??

Hey!

Waterpomp zit er goed op, merkte ook dat er een moertje dol was. Deze heb ik vervangen en allemaal op 8 respectievelijk 10 op moment gezet. Maar nu vroeg ik me af! Hoelang moet de vloeibare pakking drogen?
Turquaz52vrijdag 28 mei 2010 @ 14:02
Is al droog..
2cvvrijdag 28 mei 2010 @ 16:56
Terug Fiat Punto. Ofzo
Sounddragonvrijdag 28 mei 2010 @ 16:57
We gaan hem niet in elkaar rossen he

Je gaat er gewoon nog jaaaaren in rondtuffen, en daarna ga je hem bewaren als je eerste serieuze autoklus; sentimentele waarde

Ik ben zo vrij geweest om het vorige topic even door te linken naar deze
ikweethetooknietvrijdag 28 mei 2010 @ 16:57
De vraag moet zijn
Lekt hij nog
lovelivrijdag 28 mei 2010 @ 17:52
tvp voor de afloop
ikweethetooknietvrijdag 28 mei 2010 @ 18:08
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 17:52 schreef loveli het volgende:
tvp voor de afloop


junkiexpvrijdag 28 mei 2010 @ 18:19
Dus de koppaking was niet lek ?
Prowlvrijdag 28 mei 2010 @ 19:12
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 18:08 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

[ afbeelding ]


Iets teveel KVS
oshirovrijdag 28 mei 2010 @ 19:34
Truvipo.
OxygeneFRLvrijdag 28 mei 2010 @ 20:41
tvp vanuit venlo
Barcaconiavrijdag 28 mei 2010 @ 20:56
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 19:34 schreef oshiro het volgende:
Truvipo.
Wat zeg jij nu van het hergebruiken van rekbouten? Ik heb al 1x een vliegwiel los laten lopen hierdoor maar Oxy zegt dat het wel zou moeten kunnen.
OxygeneFRLvrijdag 28 mei 2010 @ 21:00
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 20:56 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Wat zeg jij nu van het hergebruiken van rekbouten? Ik heb al 1x een vliegwiel los laten lopen hierdoor maar Oxy zegt dat het wel zou moeten kunnen.
jij hebt je vliegwiel laten lopen door rekbouten te hergebruiken? ik snap de link niet
Barcaconiavrijdag 28 mei 2010 @ 21:03
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:00 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

jij hebt je vliegwiel laten lopen door rekbouten te hergebruiken? ik snap de link niet
Rekbouten hergebruiken, motor starten en 30km laten 2 van de 8 bouten gebroken waardoor het hele vliegwiel loskwam.
Sh0tvrijdag 28 mei 2010 @ 21:04
Ik durf de KVS nog niet in de auto te gooien voordat ik 100% zeker ben dat de vloeibare pakking goed uitgedroogd is. Dus tenzij iemand me overhaalt test ik de auto morgen pas
lovelivrijdag 28 mei 2010 @ 21:10
Vliegwiel lijkt me een heel ander verhaal dan een koppakking, daar staat veel meer kracht op.
Sh0tvrijdag 28 mei 2010 @ 21:10
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:10 schreef loveli het volgende:
Vliegwiel lijkt me een heel ander verhaal dan een koppakking, daar staat veel meer kracht op.
En mijn pakking dan???
Barcaconiavrijdag 28 mei 2010 @ 21:18
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:10 schreef loveli het volgende:
Vliegwiel lijkt me een heel ander verhaal dan een koppakking, daar staat veel meer kracht op.
Er staat een andere kracht op maar het idee van een rekbout is juist dat er een dunnere plek in zit die opgerekt kan worden om het draadeind op spanning in het gat te draaien. Heb je die eenmaal opgerekt is de sterkte van de bout weg.
Sh0tvrijdag 28 mei 2010 @ 21:21
En myn vloeibare pakking?
Barcaconiavrijdag 28 mei 2010 @ 21:23
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 14:02 schreef Turquaz52 het volgende:
Is al droog..
Sounddragonvrijdag 28 mei 2010 @ 21:31
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:23 schreef Barcaconia het volgende:

[..]
Eensch !! volgooien die handel
OxygeneFRLvrijdag 28 mei 2010 @ 21:38
Ik heb wel een nacht gewacht destijds.
Sh0tvrijdag 28 mei 2010 @ 21:58
Nou Hij lekt in ieder geval niet meer ....

Maar starten doet hij ook niet! De startmotor doet zijn werk. De riem draait rond, ik ruik benzine... Maar dat is het ook. Er gebeurd voor de rest niks.

Wat ik overigen wel opmerk is dat de distributieriem losser hangt dan dat ik hem vastgedraaid had. En toen ik hem weer strak vastdraaide, stond hij weer losser toen ik de riem rond had laten gaan.

Wat mis ik?

Had ik nog iets moeten doen met de bougies voordat ik deze in de auto gooide? Ik heb ze gewoon vastgedraaid met 27Nm (voorgeschreven door Fiat)
OxygeneFRLvrijdag 28 mei 2010 @ 22:04
Geen compressie?
Sh0tvrijdag 28 mei 2010 @ 22:06
Hoe kan ik dat nakijken? Wat is de oorzaak daarvan? Hoe kan ik het oplossen?
Sounddragonvrijdag 28 mei 2010 @ 22:10
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:58 schreef Sh0t het volgende:
Nou Hij lekt in ieder geval niet meer ....

Maar starten doet hij ook niet! De startmotor doet zijn werk. De riem draait rond, ik ruik benzine... Maar dat is het ook. Er gebeurd voor de rest niks.

Wat ik overigen wel opmerk is dat de distributieriem losser hangt dan dat ik hem vastgedraaid had. En toen ik hem weer strak vastdraaide, stond hij weer losser toen ik de riem rond had laten gaan.

Wat mis ik?

Had ik nog iets moeten doen met de bougies voordat ik deze in de auto gooide? Ik heb ze gewoon vastgedraaid met 27Nm (voorgeschreven door Fiat)
Weet je 100% zeker dat de bougiekabels op de goede volgorde zitten ??

Je kunt nog even de bougies één voor één eruit trekken, dop weer erop en met de elektrode (dat onderste beugeltje van de bougie) tegen iets van metaal houden, dan moet hij vonken als je een ander laat starten. tipje: droge handen, alleen de bougieDOP vasthouden en met je andere hand geen metaal van het blok aanraken; doet au stekkertjes allemaal vast en nagelopen ?? nergens een massakabeltje ofzo vergeten ??

Die distributieriem hoort STRAK te staan !! check of je hem er op de goede manier op hebt gelegd en op hij nog op tijd staat, en of je de spanprocedure goed hebt gedaan.. bijna goed = niet goed
Sh0tvrijdag 28 mei 2010 @ 22:16
Wat is voor jou strak? Ik kan hier 1.5 wijsvingernagel in kwijt (qua speling) Dus dat zal 1.5 cm zijn.

Normaal wordt 1-2 cm aangehouden. Maar ik kan me vaag herinneren dat er met de oude riem 1 nagel gemeten kon worden (1cm dus).

Trouwens, kan één enkel tandje van de riem een verschil maken van starten of niet?
Sounddragonvrijdag 28 mei 2010 @ 22:24
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 22:16 schreef Sh0t het volgende:
Wat is voor jou strak? Ik kan hier 1.5 wijsvingernagel in kwijt (qua speling) Dus dat zal 1.5 cm zijn.

Normaal wordt 1-2 cm aangehouden. Maar ik kan me vaag herinneren dat er met de oude riem 1 nagel gemeten kon worden (1cm dus).

Trouwens, kan één enkel tandje van de riem een verschil maken van starten of niet?
Ik denk het niet, ik heb wel eens een Kadeath gehad die uit de sloot was gevist, die was een tandje versprongen, die liep wel redelijk, alleen pingelde hij als een idioot
Maar je wilt absoluut niet dat hij een tandje verkeerd staat: vandaar mijn : bijna goed = niet goed
Check, check, dubbelcheck alsjeblieft, het zou zooo zonde zijn als de boel nu stukloopt op zoiets.. zet de boel weer even op de merktekens en controleer het als je niet 200% zeker bent van je zaak.

Spanning op de distributieriem is meestal best stevig, strakker als je multiriem in ieder geval, 1½ cm lijkt me vrij veel eerlijk gezegd
Sh0tvrijdag 28 mei 2010 @ 22:27
Hmmm heb misschien wel de verdachte.

Ik heb tussen mijn Krukas poulie en een stuk plastic een schroevendraaier gehouden omdat deze poulies anders niet los gingen (ivm de distributieriem monteren). Nu lees ik dat het een sensor geweest is waar ik de schroevendraaier tussenklampte. (De BDP-sensor?)



Hoe sterk zijn deze sensoren? Zijn er ervoor geschikt om de kracht van een schroevendraaier waar 25Nm op staat te weerhouden?

//Edit: NOU Blijkbaar heeft 2CV ervaring met schroevendraaiers en BDPsensoren. Zie http://www.buzzybeeforum.nl/viewtopic.php?f=122&t=12953&start=120.

Dus TOTDAT er een stukje afkrakt, zou deze sensor dus niet kapot moeten zijn?

[ Bericht 16% gewijzigd door Sh0t op 28-05-2010 22:59:02 ]
Sounddragonvrijdag 28 mei 2010 @ 23:03
Waarschijnnlijk vond hij dat niet grappig, maar of hij er van kapot gaat durf ik niet te zeggen..
Is hij zichtbaar kapot ?? gescheurd/gebroken ??
Is dit een recente foto ?? lijkt een stekkertje los te hangen op de achtergrond ??

Geen idee of je die dingen zelf kunt testen, en zoja hoe
2cvvrijdag 28 mei 2010 @ 23:03
Inwendig kan die BDP sensor ook stuk zijn. Bijvoorbeeld gescheurd, opengebogen en terug geveerd toen de kracht er af ging.
PNGvrijdag 28 mei 2010 @ 23:30
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:18 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

het idee van een rekbout is juist dat er een dunnere plek in zit die opgerekt kan worden om het draadeind op spanning in het gat te draaien. Heb je die eenmaal opgerekt is de sterkte van de bout weg.
Wat je doet is dat je een rekbout door zijn moment heentrekt. Op dat moment trek je hem intern letterlijk door zijn materiaalsterkte (pang), en gaattie werken als een veer. Dat kun je idd maar 1 keer doen.
oshirozaterdag 29 mei 2010 @ 01:41
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 23:30 schreef PNG het volgende:

[..]

Wat je doet is dat je een rekbout door zijn moment heentrekt. Op dat moment trek je hem intern letterlijk door zijn materiaalsterkte (pang), en gaattie werken als een veer. Dat kun je idd maar 1 keer doen.
Dat is niet helemaal waar . De materiaalkunde die erachter zit is ingewikkelder.

Op het moment dat je een bout plastisch deformeert, wordt hij sterker en kan hij iets verder rekken. Wanneer de rek eraf gaat is de bout echter wel iets langer.


Doe je dit weer, dan draai je de bout iets dieper (hij is immers langer) en dan vervorm je hem opnieuw plastisch (lijn A'C'). Zelfde geldt voor de 3e keer (lijn A"C"). Maar zoals je ziet houdt het op een gegeven moment op met uitrekken. Wanneer de lijn gaat dalen, bezwijkt de bout.
PNGzaterdag 29 mei 2010 @ 03:47
tWas een praktisch verhaal, je draait hem boven moment, en erna werkttie als een veer.

Jouw verhaal klopt, maar is niet de praktijk. Want je draait hem niet door. Je zet hem op spanning. Dat doe je door hem 'iets te slopen'. Je kunt dat ook niet 3x doen, eerste keer draai je hem al stuk, en dat is zijn doel.

[edit] Rekbout is heel wat anders dan normale bout he ?

[ Bericht 12% gewijzigd door PNG op 29-05-2010 03:53:59 ]
OxygeneFRLzaterdag 29 mei 2010 @ 10:07
Heeft TS zijn motor uberhaupt wel rekbouten?
Sh0tzaterdag 29 mei 2010 @ 10:32
Geen idee, maar wel een motor die nog niet werkt

Deze bout heeft twee schroefgedeeltes waarbij in het midden een gedeelte zonder schroef zit.

Nog even de vraag over die bougies:
Ik hoef niks met de elektrodenafstand te doen neem ik aan bij deze bougies? Enkel de juiste Nm toch?
Het gaat om de: Ultra X spark plugs van Beru

[ Bericht 28% gewijzigd door Sh0t op 29-05-2010 10:38:59 ]
oshirozaterdag 29 mei 2010 @ 11:21
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 03:47 schreef PNG het volgende:
tWas een praktisch verhaal, je draait hem boven moment, en erna werkttie als een veer.

Jouw verhaal klopt, maar is niet de praktijk. Want je draait hem niet door. Je zet hem op spanning. Dat doe je door hem 'iets te slopen'. Je kunt dat ook niet 3x doen, eerste keer draai je hem al stuk, en dat is zijn doel.

[edit] Rekbout is heel wat anders dan normale bout he ?
Dit is zelfs exact hoe het in de praktijk werkt. Zoek de theorie er maar op na.
Afhankelijk van hoe hard je de bout aantrekt kom je dichter of minder dichtbij het max. spanningspunt. Daarom kun je, afhankelijk van het aanhaalmoment, sommige sets kopbouten 2 keer opnieuw gebruiken, sommige 1 keer, en sommige zelfs helemaal niet.
Afhankelijk van het gebruikte materiaal van de bout verandert de beschreven curve. Bij rekbouten heeft de curve dus een andere vorm en een ander formaat dan bij een normale bout (de boog hoger, het rekpunt steiler of juist flauwer, de hele curve smaller of breder). Maar... de theorie geldt nog steeds. Sterker nog... die geldt met alles.
Verder is de vorm uiteraard anders. De diameter van het rekstuk is kleiner waardoor het oppervlak afneemt. Daardoor is de spanning over dat oppervlak bij een gelijke kracht groter.

[ Bericht 7% gewijzigd door oshiro op 29-05-2010 11:27:39 ]
oshirozaterdag 29 mei 2010 @ 11:31
Vraagje aan TS. Wat ik me overigens afvroeg: dit is toch een blok met cilinderbussen? Heb je ook niet toevallig een bus meegetrokken toen je de kop eraf trok? (moet eigenlijk eerst een beetje los schuiven/draaien/meppen zodat de pakking los komt) Als dat gebeurt dan kan ie ook water lekken langs de bus naar het carter (tussen het carter en de cilinderbus zit ook een o-ring dan). Maar ik weet niet hoe die handel intern uit ziet.
Sh0tzaterdag 29 mei 2010 @ 11:48
Maar hij lekt al niet meer het was de waterpomp

Die bussen zitten er trouwens weer gewoon in

Maar hij start dus nog niet.
Sounddragonzaterdag 29 mei 2010 @ 13:14
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 22:10 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Weet je 100% zeker dat de bougiekabels op de goede volgorde zitten ??

Je kunt nog even de bougies één voor één eruit trekken, dop weer erop en met de elektrode (dat onderste beugeltje van de bougie) tegen iets van metaal houden, dan moet hij vonken als je een ander laat starten. tipje: droge handen, alleen de bougieDOP vasthouden en met je andere hand geen metaal van het blok aanraken; doet au stekkertjes allemaal vast en nagelopen ?? nergens een massakabeltje ofzo vergeten ??
MouseOverzaterdag 29 mei 2010 @ 13:42
Toch even een n00b vraag: Wat is nu het hele nut van die rekbouten? Er zijn ook auto's/motoren die ze niet gebruiken en die dus gewoon hebruikbaar zijn.

Ze zullen er vast niet voor de lol inzitten, maar waarom precies?
en wat kost zo'n ding eigenlijk? De niet-rekbouten die ik eens voor een motorfiets nieuw heb moeten kopen ivm kapotte draad waren rond een tientje het stuk. Zijn deze dingen ook zo duur?
Sh0tzaterdag 29 mei 2010 @ 14:05
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 13:14 schreef Sounddragon het volgende:

[..]


Ja 4,1,3,2

Snap er niks van!
Barcaconiazaterdag 29 mei 2010 @ 14:19
Begin eens bij het begin. Een motor heeft 4 dingen nodig: Lucht, compressie, benzine en een vonk.
Begin bij een vonk. Dubbelcheck de volgorde van de bougiekabels (verdelerkap open, oliedop er af, nokkenas van de eerste cilinder op tuimelen en bougiekabel die dan vonkt op de 4e cilinder aansluiten, van daaruit ga je verder).

Dan check je of alle 4 de bougies aan de specificaties voldoen (juiste elektrodeafstand) en check je of ze vonken (een voor een er uit draaien en tegen massa houden als je de startmotor gebruikt, je moet ze zien vonken dan.

Dan benzine. Komt er wel benzine in de cilinders (ik denk het wel, want je zegt dat je het ruikt). Testmethode is om even te starten zonder bougiekabels en dan de bougies er uit draaien om te kijken of ze nat zijn van de benzine.

Dan compressie. Dit is te testen door de garage met een compressietester, dat zul je moeten laten doen.

Dan lucht, is de gasklep goed aangesloten aan je gaskabel, zijn er geen vacuumlekken in het systeem? Spruitstukpakkingen nieuw en goed afgesloten? Vacuumslangen allemaal aangesloten en niet lek?

Als dit alles in orde is zit er iets niet goed aan je timing/sensoren of andere randonderdelen.

Gewoon systematisch te werk gaan en logisch nadenken!
Sounddragonzaterdag 29 mei 2010 @ 14:21
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 14:05 schreef Sh0t het volgende:

[..]

Ja 4,1,3,2

Snap er niks van!
Zitten ze op de verdeelkap ook goed ?? en heb je ze visueel gecheckt, dus ze vonken ook daadwerkelijk ??

Als ze verkeerd zitten, komt de vonk op het verkeerde moment in de cilinder, en dan ontbrandt er never nooit iets he
Je ruikt benzine, dus het brandstof gedeelte funktioneert, en met een vonk op het goede tijdstip erbij moet de boel op zijn minst de neiging hebben om aan te slaan...

Zoeken, kijken, checken, logisch denken.. het móet lopen.. helemaal kut of gewoon goed, maar lopen moet het
Sounddragonzaterdag 29 mei 2010 @ 14:22
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 14:19 schreef Barcaconia het volgende:
Begin eens bij het begin. Een motor heeft 4 dingen nodig: Lucht, compressie, benzine en een vonk.
Begin bij een vonk. Dubbelcheck de volgorde van de bougiekabels (verdelerkap open, oliedop er af, nokkenas van de eerste cilinder op tuimelen en bougiekabel die dan vonkt op de 4e cilinder aansluiten, van daaruit ga je verder).

Dan check je of alle 4 de bougies aan de specificaties voldoen (juiste elektrodeafstand) en check je of ze vonken (een voor een er uit draaien en tegen massa houden als je de startmotor gebruikt, je moet ze zien vonken dan.

Dan benzine. Komt er wel benzine in de cilinders (ik denk het wel, want je zegt dat je het ruikt). Testmethode is om even te starten zonder bougiekabels en dan de bougies er uit draaien om te kijken of ze nat zijn van de benzine.

Dan compressie. Dit is te testen door de garage met een compressietester, dat zul je moeten laten doen.

Dan lucht, is de gasklep goed aangesloten aan je gaskabel, zijn er geen vacuumlekken in het systeem? Spruitstukpakkingen nieuw en goed afgesloten? Vacuumslangen allemaal aangesloten en niet lek?

Als dit alles in orde is zit er iets niet goed aan je timing/sensoren of andere randonderdelen.

Gewoon systematisch te werk gaan en logisch nadenken!
Sjit, istie me voor
Barcaconiazaterdag 29 mei 2010 @ 14:23
1 ding wat ik vroeger ooit gehoord heb blijft me altijd bij:

Ik: De motor loopt niet.
Monteur: krijg hij benzine?
Ik: ja
Monteur: krijgt hij een vonk?
Ik: ja
Monteur: nou laat hem eens lopen dan godverdomme.

Eigenlijk is een verbrandingsmotor zo'n simpel concept
Barcaconiazaterdag 29 mei 2010 @ 14:23
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 14:22 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Sjit, istie me voor
Zeg niet dat je geen tijd had om te typen, ik deed 10 minuten over mijn verhaal
Sounddragonzaterdag 29 mei 2010 @ 14:26
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 14:23 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Zeg niet dat je geen tijd had om te typen, ik deed 10 minuten over mijn verhaal
Ikke 5 ofzo maar het is een beetje hektisch hier

Maakt niet uit
2cvzaterdag 29 mei 2010 @ 16:09
Ik gok op een verkeerde ontstekingsvolgorde of iets anders met de ontsteking. Rotor vergeten ofzo
Sh0tzaterdag 29 mei 2010 @ 16:19
Wat is de rotor
Barcaconiazaterdag 29 mei 2010 @ 16:20
Dat ding dat ronddraait in je verdelerkap, om de stroom van de bobine te verdelen over de 4 bougiekabels.
Sounddragonzaterdag 29 mei 2010 @ 16:22
Al gekeken of je een vonk hebt ??? als hij vonkt is er namelijk niks mis met de rotor
Sh0tzaterdag 29 mei 2010 @ 16:23
Hmm die heb ik niet vervangen of losgehaalt.

Dat zal het niet zijn denk ik

//edit: ik zal zo kijken voor die vonk.

Hoe kan ik zien of hij vonkt terwijl de bougies in de motor zitten? met een stroboscoop had ik gehoord?
Barcaconiazaterdag 29 mei 2010 @ 16:23
Oh, en aangezien je niet weet wat een rotor is verdenk ik ook de ontstekingstiming van het niet starten. Check de volgorde van je bougiekabels op de manier die ik beschreef (nokkenas bekijken, als de cilinder die je door de olievuldop kunt zien op tuimelen staat (beide nokken wijzen naar beneden, ze bedienen beide een klep) moet je de gelijkloper van de cilinder op ontsteken zetten (verdelerkap er af, kijken welk contact de rotor aanwijst en die bougiekabel zet je op de gelijkloper.

Gelijklopende cilinders zijn 1 & 4 en 2 & 3
Sh0tzaterdag 29 mei 2010 @ 16:25
Je moet de Rotor dus ook nog op de juiste richting zetten kijkende naar de cilinders??

Oh, nee ik heb de Haynes tutorial gevolgt.


4
1
3
2
is de volgorde, dit kan toch juist zijn.

//edit:



Uploaded with ImageShack.us
Barcaconiazaterdag 29 mei 2010 @ 16:29
Hoe weet je welke bougiekabel je moet beginnen bij cilinder 4?
Sh0tzaterdag 29 mei 2010 @ 16:29
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 16:29 schreef Barcaconia het volgende:
Hoe weet je welke bougiekabel je moet beginnen bij cilinder 4?
Sorry, dit begrijp ik niet
Barcaconiazaterdag 29 mei 2010 @ 16:29
Ah wacht, je hebt geen stroomverdeler maar 4 bobines oid, volgens dat plaatje Dan zal dat wel goed zijn.
Barcaconiazaterdag 29 mei 2010 @ 16:30
Ga dan direct verder met het testen van je bougies, zorg ook dat de elektrodeafstand goed is.
erikkllzaterdag 29 mei 2010 @ 16:30
tvp
lovelizaterdag 29 mei 2010 @ 17:10
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 16:23 schreef Sh0t het volgende:
Hmm die heb ik niet vervangen of losgehaalt.

Dat zal het niet zijn denk ik

//edit: ik zal zo kijken voor die vonk.

Hoe kan ik zien of hij vonkt terwijl de bougies in de motor zitten? met een stroboscoop had ik gehoord?
Gewoon eruit halen, bougiekabel vastmaken en bij je blok houden, dan zie je het vanzelf. Is een eitje vergeleken met wat je verder al hebt gedaan
Barcaconiazaterdag 29 mei 2010 @ 17:14
Met een stroboscoop check je de ontstekingstiming (voorontsteking) De stroboscoop flitst op de snelheid van het toerental en doormidden van de flitsen zie je de merktekens op de D-riem goed staan (disco-effect). Dan kun je de timing van het flitslicht naar voor en naar achter zetten zodat je het merkteken van de d-riem exact op het merkteken van de krukas hebt staan. Dan zie je op het schermpje van de stroboscoop je voorontsteking.

Bougies inderdaad gewoon er uit draaien, terug op de bougiekabel zetten en tegen massa houden met het schroefdraad. Dan starten en kijken of hij vonkt.
OxygeneFRLzaterdag 29 mei 2010 @ 18:28
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 17:10 schreef loveli het volgende:

[..]

Gewoon eruit halen, bougiekabel vastmaken en bij je blok houden, dan zie je het vanzelf. Is een eitje vergeleken met wat je verder al hebt gedaan
Nou ik kreeg een schok toen ik dat net deed terwijl ik em vast had met een tang. Dus hij vonkt wel
Barcaconiazaterdag 29 mei 2010 @ 18:28
Gewoon op massa leggen en in de auto gaan zitten om te starten
OxygeneFRLzaterdag 29 mei 2010 @ 18:32
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 18:28 schreef Barcaconia het volgende:
Gewoon op massa leggen en in de auto gaan zitten om te starten
Dat kan bij hem niet want die bougiekabel is net lang genoeg om de bougie tegen de carosserie te houden maar je kan hem nergens laten liggen.
Barcaconiazaterdag 29 mei 2010 @ 18:35
Er is altijd wel een plek te vinden. Desnoods een moertje van het klepdeksel oid.
Sh0tzondag 30 mei 2010 @ 21:38
Gister even met Oxygene gekeken en de bougies vonkte dus Iets te hard zelfs!

Maar hij kon zich alleen maar voorstellen dat de D-riem niet goed zat. Ik heb laterna het rechtervoorwiel gemonteerd en de krukaspoelie verwijderd. Het klopte inderdaad, de riem zat totaal verkeerd. Hierna heb ik de riem opnieuw gemonteerd. Maar ik krijg hem niet lekker strak. Dus hij kwam al iets meer tot leven. ALSOF hij wilde starten, maar op het laatste moment brak het af, en toen ik hem hierna wilde starten kreeg ik weer precies hetzelfde verhaal als voorgaande keren. NIKS!, de riem bleek één tandje verschoven.

Weer een keer versteld. Nu hoordje een plop en weer startte hij niet

Morgen ga ik samen met een vriend (je hebt zonder spangereedschap veel mankracht nodig om de riem te spannen) de riem opnieuw spannen.

Laten we hopen!
Barcaconiazondag 30 mei 2010 @ 21:40
Hoe monteer je de riem? Zorg echt dat alle merktekens zo strak mogelijk op elkaar staan en de spanrol de riem goed aanspant. Dat ding moet echt strak zitten, geen 1,5cm speling zoals je eerder noemde.
Sh0tzondag 30 mei 2010 @ 21:41
Ik monteer de riem zoals voorgeschreven op Autodata (maar dan zonder spangereedschap). En de tandjes vallen niet 100% strak in 't nokkenaswiel als ik ze PRECIES op de merktekens heb staan
Barcaconiazondag 30 mei 2010 @ 21:42
Kun je de riem omdraaien? Opzich maakt 0,1e deel van een tandje niet veel uit, dat valt wel af te stellen. Maar als je de riem verkeerdom hebt kan het opeens wel kloppen wanneer je hem goed legt. Staat er een draairichting op de riem?
Sounddragonzondag 30 mei 2010 @ 21:46
quote:
Op zondag 30 mei 2010 21:38 schreef Sh0t het volgende:
Gister even met Oxygene gekeken en de bougies vonkte dus Iets te hard zelfs!

Maar hij kon zich alleen maar voorstellen dat de D-riem niet goed zat. Ik heb laterna het rechtervoorwiel gemonteerd en de krukaspoelie verwijderd. Het klopte inderdaad, de riem zat totaal verkeerd. Hierna heb ik de riem opnieuw gemonteerd. Maar ik krijg hem niet lekker strak. Dus hij kwam al iets meer tot leven. ALSOF hij wilde starten, maar op het laatste moment brak het af, en toen ik hem hierna wilde starten kreeg ik weer precies hetzelfde verhaal als voorgaande keren. NIKS!, de riem bleek één tandje verschoven.

Weer een keer versteld. Nu hoordje een plop en weer startte hij niet

Morgen ga ik samen met een vriend (je hebt zonder spangereedschap veel mankracht nodig om de riem te spannen) de riem opnieuw spannen.

Laten we hopen!
Als je een hogere compressie motor had gehad, had je dus nu een serieuze koprevisie tegemoet kunnen zien
Als de riem niet goed op spanning staat zit er automatisch ook ruimte in de timing, en zal hij idd nooit lekker lopen..
Sh0tzondag 30 mei 2010 @ 21:48
quote:
Op zondag 30 mei 2010 21:42 schreef Barcaconia het volgende:
Kun je de riem omdraaien? Opzich maakt 0,1e deel van een tandje niet veel uit, dat valt wel af te stellen. Maar als je de riem verkeerdom hebt kan het opeens wel kloppen wanneer je hem goed legt. Staat er een draairichting op de riem?
Ja die staat er op... Nu weet ik alleen niet welke richting de riem nu op gaat als ik hem probeer te starten!

De riemrichting is nu zo
Nokkenas -> Krukas -> Waterpomp -> Nokkenas....
(tegen de klok in)

Moet hij andersom?
quote:
Op zondag 30 mei 2010 21:46 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Als je een hogere compressie motor had gehad, had je dus nu een serieuze koprevisie tegemoet kunnen zien [ afbeelding ]
Als de riem niet goed op spanning staat zit er automatisch ook ruimte in de timing, en zal hij idd nooit lekker lopen..
I know. Maar ik was minder voorzichtig omdat ik een Fire motor heb
Barcaconiazondag 30 mei 2010 @ 21:58
Draairichting staat in je Haynes manual. Je kunt het ook aan je nokkenas zien als je weet welke nok de inlaat of uitlaat bedient. Ik kan het op je foto helaas niet zien. De eerste nok die de klep bedient van de 2 die bij de cilinder horen is uitlaat. Oftewel: als je de motor draait moet de uitlaatnok als eerste gebruikt worden.

Als je op deze foto:

http://img697.imageshack.us/i/afbeelding001e.jpg/

Naar cilinder 1 kijkt is bij een rechtsomdraaiende motor de meest linkse nok de uitlaatnok, bij een linksomdraaiende motor is de 2de nok van links de uitlaatnok.
SPOILER
Mijn leraar schreeuwde altijd: De eerste die nu zijn klep open doet vliegt er uit!!!
Goed ezelsbruggetje
Sh0tzondag 30 mei 2010 @ 22:08
Ik heb zo het vermoeden dat het met de klok mee is. Tevens heb ik de merktekens OP de riem ook niet gerespecteerd (zoals ze dat zo mooi verwoorden in de manuals). Dus morgen zal en moet hij rijden!!
Barcaconiazondag 30 mei 2010 @ 22:12
Oh, nog 1 ding: Als hij aanslaat, wel even gas houden. Hij kan namelijk vlug verzuipen bij zo'n eerste poging en dan krijg je hem ook niet meer aan. Moet je weer alle bougies er uit draaien en schoonmaken...
Sh0tzondag 30 mei 2010 @ 22:12
quote:
Op zondag 30 mei 2010 22:12 schreef Barcaconia het volgende:
Oh, nog 1 ding: Als hij aanslaat, wel even gas houden. Hij kan namelijk vlug verzuipen bij zo'n eerste poging en dan krijg je hem ook niet meer aan. Moet je weer alle bougies er uit draaien en schoonmaken...
Barcaconiazondag 30 mei 2010 @ 22:13
Ik bedoelde wanneer hij aanslaat
oshirozondag 30 mei 2010 @ 23:08
Je motor draait in dezelfde richting als je wielen, tenzij hij in z'n achteruit staat. Denk ik zo .
Sh0tzondag 30 mei 2010 @ 23:12
quote:
Op zondag 30 mei 2010 23:08 schreef oshiro het volgende:
Je motor draait in dezelfde richting als je wielen, tenzij hij in z'n achteruit staat. Denk ik zo .
Weet je dat zeker? In heel veel handleidingen (van andere auto's) lees ik dat de Krukas normaliter tegen de klok in gaat.

Dat zou bij mij betekenen dat ik permanent achteruit rijd
MouseOverzondag 30 mei 2010 @ 23:17
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 13:42 schreef MouseOver het volgende:
Toch even een n00b vraag: Wat is nu het hele nut van die rekbouten? Er zijn ook auto's/motoren die ze niet gebruiken en die dus gewoon hebruikbaar zijn.

Ze zullen er vast niet voor de lol inzitten, maar waarom precies?
en wat kost zo'n ding eigenlijk? De niet-rekbouten die ik eens voor een motorfiets nieuw heb moeten kopen ivm kapotte draad waren rond een tientje het stuk. Zijn deze dingen ook zo duur?
Mag ik deze nog even onder de aandacht brengen?
Sh0tzondag 30 mei 2010 @ 23:19
quote:
Op zondag 30 mei 2010 23:17 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Mag ik deze nog even onder de aandacht brengen?
ALWEER

Barcaconiazondag 30 mei 2010 @ 23:30
quote:
Op zondag 30 mei 2010 23:08 schreef oshiro het volgende:
Je motor draait in dezelfde richting als je wielen, tenzij hij in z'n achteruit staat. Denk ik zo .
Vergeet je niet het verschil tussen een enkele reductie en een dubbele reductie versnellingsbak?
Sh0tzondag 30 mei 2010 @ 23:56
Mocht de auto morgen werken,, heb ik natuurlijk interesse in speakers.

Deze leken me heel mooi:

http://cgi.ebay.nl/Ground-Zero-GZRF6900P-2-x-250RMS-Ground-Zero-GZRF-6900-/320456679367?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_146&hash=item4a9cb4dfc7

Iemand ervaring ermee?
Turquaz52zondag 30 mei 2010 @ 23:59


Krukas draait met de klok mee lieve schat..

EN ehmm. Zet je tand 1 wiel te vroeg en span hem zo.. je nokkenas zal dan een slagje draaien waardoor hij dan juist op tijd staat.. heb ik ook zo met mijn uno gedaan zo'n kleine 2/3 weekjes geleden
#ANONIEMmaandag 31 mei 2010 @ 00:03
quote:
Op zondag 30 mei 2010 23:59 schreef Turquaz52 het volgende:


Krukas draait met de klok mee lieve schat..

EN ehmm. Zet je tand 1 wiel te vroeg en span hem zo.. je nokkenas zal dan een slagje draaien waardoor hij dan juist op tijd staat.. heb ik ook zo met mijn uno gedaan zo'n kleine 2/3 weekjes geleden
Uhh,,, een tand ligt waar die ligt.
Turquaz52maandag 31 mei 2010 @ 00:07
Shiit... ben nog moe, ik bedoelde zet je riem 1 tand te vroeg
Sh0tmaandag 31 mei 2010 @ 00:09
quote:
Op zondag 30 mei 2010 23:59 schreef Turquaz52 het volgende:


Krukas draait met de klok mee lieve schat..

EN ehmm. Zet je tand 1 wiel te vroeg en span hem zo.. je nokkenas zal dan een slagje draaien waardoor hij dan juist op tijd staat.. heb ik ook zo met mijn uno gedaan zo'n kleine 2/3 weekjes geleden
dankje lieve schat

Dan zit de riem nu inderdaad totaal verkeerd
2cvmaandag 31 mei 2010 @ 01:06
En wat je ook doet met je riem: draai de hele zooi eerst met de hand even rond voor je echt gaat starten.

Ik weet dat dat al gezegd is, maar het zou echt zo zone zijn als je hiermee de mist in gaat ...
Turquaz52maandag 31 mei 2010 @ 01:25
quote:
Op maandag 31 mei 2010 01:06 schreef 2cv het volgende:
En wat je ook doet met je riem: draai de hele zooi eerst met de hand even rond voor je echt gaat starten.

Ik weet dat dat al gezegd is, maar het zou echt zo zone zijn als je hiermee de mist in gaat ...
't is een fire motor, deze raakt de kleppen/zuiger niet..
Sh0tmaandag 31 mei 2010 @ 10:13
Update

Riem ligt goed om! Hij ligt egt prachtig. Merktekens komen overeen!

MAAR:

M'n accu is leeg Dus een vriend komt om half 1 eventjes mijn auto starten.

Ik hoop dat hij start.
oshiromaandag 31 mei 2010 @ 10:40
quote:
Op maandag 31 mei 2010 10:13 schreef Sh0t het volgende:
Update

Riem ligt goed om! Hij ligt egt prachtig. Merktekens komen overeen!

MAAR:

M'n accu is leeg Dus een vriend komt om half 1 eventjes mijn auto starten.

Ik hoop dat hij start.
Kijk eens aan . Ben benieuwd!
junkiexpmaandag 31 mei 2010 @ 12:49
Het is al half 1 geweest
Sh0tmaandag 31 mei 2010 @ 13:19
Ja hij was wat laat Heb net de oplader aan de accu aangesloten. Dus ik test hem over een half uurtje
ikweethetooknietmaandag 31 mei 2010 @ 14:01
quote:
Op maandag 31 mei 2010 13:19 schreef Sh0t het volgende:
Ja hij was wat laat Heb net de oplader aan de accu aangesloten. Dus ik test hem over een half uurtje
Dat was dus om 13.19

Nog nieuws
Sh0tmaandag 31 mei 2010 @ 14:10
Probeerde net even te starten. Lader hing er 20 minuutjes aan. De startmotor had er zin in. Maar dit hield vrij snel weer op. Dus nu ben ik hem weer aan het laden, maar dan ietsjes langer. Ik rook veel benzine, maar wat vreemd was, is dat ik een soort plofjes hoorde. Sissende plofjes.
junkiexpmaandag 31 mei 2010 @ 14:42
Ploffen lijkt me dat de ontsteking niet op tijd staat.
oshiromaandag 31 mei 2010 @ 14:44
En starten op een accu met 20 minuten lading is geen succes nee . Kost wel wat uurtjes hoor!
Sh0tmaandag 31 mei 2010 @ 14:47
quote:
Op maandag 31 mei 2010 14:42 schreef junkiexp het volgende:
Ploffen lijkt me dat de ontsteking niet op tijd staat.
De distributieriem bedoel je dan? Of die rotor die ik niet heb?
junkiexpmaandag 31 mei 2010 @ 15:13
quote:
Op maandag 31 mei 2010 14:47 schreef Sh0t het volgende:

[..]

De distributieriem bedoel je dan? Of die rotor die ik niet heb?
Ik dat je een systeem met een verdeelkap had, maar je hebt dus gewoon bobines ?
Dan kunnen de kabels nog verkeerd zitten .
Sh0tmaandag 31 mei 2010 @ 15:18
quote:
Op maandag 31 mei 2010 15:13 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ik dat je een systeem met een verdeelkap had, maar je hebt dus gewoon bobines ?
Dan kunnen de kabels nog verkeerd zitten .
Die zitten ook goed. 3 dubbel gechecked. Zelfs nog eenmaal met aanwezigheid van oxygene
Barcaconiamaandag 31 mei 2010 @ 15:21
Eerst eens afwachten wat hij doet met een volle accu. Kun je hem niet met een andere accu starten? Mijn geduld raakt op
junkiexpmaandag 31 mei 2010 @ 15:24
Dan kan het
quote:
Op maandag 31 mei 2010 15:18 schreef Sh0t het volgende:

[..]

Die zitten ook goed. 3 dubbel gechecked. Zelfs nog eenmaal met aanwezigheid van oxygene
Dan zou het nog een slechte ontbranding kunnen zijn omdat de inlaatklep op het verkeerde moment open gaat.
Maar het blijft gissen vanachter mijn keyboard.

Evne wachten tot de accu vol is.

Heb je geen andere wagen en startkabels ?
Sh0tmaandag 31 mei 2010 @ 15:40
Ok de accu was nu al een stuk voller. Heb hem 15 seconde lang proberen te starten, maar hij start gewoon niet. Weer die sissende pufjes, dat wel. En weer rook je veel benzine.

Wat heb ik over het hoofd gezien? Het kan bijna niet dat de riem weer van de tijd af is. Dat zou onmogelijk moeten zijn. Ik zal zometeen WEER kijken naar de merktekens, maar ik denk dat we dat kunnen uitsluiten.
Barcaconiamaandag 31 mei 2010 @ 15:43
Ok, riem is dus goed, ontstekingsvolgorde is goed. Vonken de bougies? Zijn de specificaties van de bougies de juiste? Is het ontstekingstijdstip juist?
Sh0tmaandag 31 mei 2010 @ 15:47
De bougies zij nieuw, en we hebben er een van getest. Deze vonkte enorm hard. Dus we gingen er vanuit dat de anderen het ook doen (aangezien dit dezelfde zijn). Tevens weet ik niet of ze de juiste specificaties hebben. Maar ze werden in ieder geval aangeraden door de kentekencheck van carpartsdirect.nl

Het zijn Beru X Titan Spark Plugs.

Aan wat voor specificaties moet ik denken?
quote:
ik hoor af en toe wel eens plofjes uit de luchtfilter komen.
Dit wijst op een verkeerde afstelling van de distr. riem. Er is een verbranding in het inlaat kanaal.
Dit lees ik in een ander topic.

Ik ga Turquaz maar eens pmen of hij mij kan helpen bij het goedleggen van de D-riem.
Sounddragonmaandag 31 mei 2010 @ 15:51
Dat sissen klinkt niet goed is het met het stellen van die kleppen wel goed gegaan ??
Ik zou bijna gaan denken dat de kleppen te strak staan, en daardoor lekken
Sh0tmaandag 31 mei 2010 @ 15:54
Toen ik de klepspeling gemeten had NADAT ik de kleppen gesteld had, klopte iedere speling. Ik zal zo als het stopt met regenen weer even de kleppendeksel eraf sjouwen om te meten.
Barcaconiamaandag 31 mei 2010 @ 15:57
Ik bewonder trouwens nog steeds je doorzettingsvermogen!
Sh0tmaandag 31 mei 2010 @ 15:59
quote:
Op maandag 31 mei 2010 15:57 schreef Barcaconia het volgende:
Ik bewonder trouwens nog steeds je doorzettingsvermogen!
Haha, Die loopt wel tegen grenzen nu helaas

Trouwens, als die kleppen dus inderdaad fout zijn? (de speling) zijn ze dan ook verbrand? Of kan dit niet ivm het nooit aangeslagen zijn van de motor?
Sounddragonmaandag 31 mei 2010 @ 16:01
quote:
Op maandag 31 mei 2010 15:57 schreef Barcaconia het volgende:
Ik bewonder trouwens nog steeds je doorzettingsvermogen!
X 2

Sh0tmaandag 31 mei 2010 @ 16:07
quote:
Op maandag 31 mei 2010 16:01 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

X 2





Maar je sprak zo schuwig over de kleppen die te strak staan. Heb ik dan verbrande kleppen? Of kan dit niet?
oshiromaandag 31 mei 2010 @ 16:23
quote:
Op maandag 31 mei 2010 16:07 schreef Sh0t het volgende:

[..]




Maar je sprak zo schuwig over de kleppen die te strak staan. Heb ik dan verbrande kleppen? Of kan dit niet?
Nee, dat gebeurt enkel nadat ze te heet worden, en dat kan natuurlijk alleen als de motor gelopen heeft .

Gebeurt normaal als ze te strak staan. De klep heeft dan niet genoeg tijd om af te koelen, omdat hij dan korter in de klepzitting ligt. De klepzitting koelt de klep.
Sh0tmaandag 31 mei 2010 @ 17:15
Maar dit kan toch niet de ontsteking belemmeren of wel?
oshiromaandag 31 mei 2010 @ 17:23
quote:
Op maandag 31 mei 2010 17:15 schreef Sh0t het volgende:
Maar dit kan toch niet de ontsteking belemmeren of wel?
Als de kleppen te strak staan lekt er wel lucht langs. Dan heb je nauwelijks compressie meer over en start hij ook niet.
Sh0tmaandag 31 mei 2010 @ 18:01
Net nog één keer proberen te starten. Hetzelfde verhaal. Nu haalde ik even de luchtfilter eraf en daar kwam me toch een wolk van onderuit Toen kwam ik er ook achter dat de D-riem ALWEER niet op de merktekens van de riem ZELF loopt. Nu maakt dit niet uit als de Nokken/Krukas zelf wel op tijd lopen, maar ook dit vond ik vreemd. Nu wacht ik dus gewoon op Turq, en anders laat ik deze twee karweitjes:

- Kleppen GOED stellen
- D-riem goedzetten

Even door de garage tegenover doen.
junkiexpmaandag 31 mei 2010 @ 18:12
Hoe kan die riem telkens verschuiven dan ?
Sh0tmaandag 31 mei 2010 @ 18:18
Blijkbaar doe ik toch iets verkeerd. Alhoewel het me sterk lijkt, want voordat ik deze klus begonnen ben, heb ik een andere (de oorspronkelijke d-riem) al eens gehermonteerd (om 40km te rijden)
oshiromaandag 31 mei 2010 @ 18:45
quote:
Op maandag 31 mei 2010 18:18 schreef Sh0t het volgende:
Blijkbaar doe ik toch iets verkeerd. Alhoewel het me sterk lijkt, want voordat ik deze klus begonnen ben, heb ik een andere (de oorspronkelijke d-riem) al eens gehermonteerd (om 40km te rijden)
Heb je geen paspennen om de krukas en nokkenas vast te zetten? En bedenk dat de riem los moet zitten aan de kant waar de spanner zit.
Sounddragonmaandag 31 mei 2010 @ 21:26
quote:
Op maandag 31 mei 2010 17:23 schreef oshiro het volgende:

[..]

Als de kleppen te strak staan lekt er wel lucht langs. Dan heb je nauwelijks compressie meer over en start hij ook niet.
Dat bedoelde ik dus

Vanmiddag kon het niet zo uitgebreid, want ik postte met mijn telefoon, en die was zo goed als leeg na een hele halve dag interneppen
2cvdinsdag 1 juni 2010 @ 00:16
Laat het even weten als je er zaterdag of zondag nog niet uit bent. Ik beloof absoluut niets, maar ik ben dan wel in de buurt. PB eventueel je nummer, als je mijn hulp op prijs stelt.

Het is welliswaar een fiat, maar ik vind dat dat ding nu echt eens moet gaan lopen hoor. Ik heb heel veel respect voor je inzet. Toen je begon wist je er (volgens mij) geen donder van, inmiddels zit er een gereviseerde kop op dat blok. Echt:
#ANONIEMdinsdag 1 juni 2010 @ 00:33
quote:
Op maandag 31 mei 2010 18:12 schreef junkiexp het volgende:
Hoe kan die riem telkens verschuiven dan ?
Iets klopt er niet dan.
2cvdinsdag 1 juni 2010 @ 00:40
Ik denk zelf dat die riem niet verschuift maar dat er een oneven aantal tanden op de riem zitten zodat de riem LIJKT te verschuiven. Op die manier kunnen de tanden van de riem en de tandwielen niet op elkaar inslijten waardoor je de slijtage vermindert.
2cvdinsdag 1 juni 2010 @ 18:33
Ik heb eens even gebeld met iemand die er meer verstand van heeft dan ik. Er zijn een aantal opties:

- Het tandwiel op de nokkenas staat niet in de juiste positie op de nokkenas. Daar zit namelijk geen spie in dus dat tandwiel kan in elke positie vast gezet worden. Geldt ook voor het tandwiel op de krukas (dacht ik)
- Bougiekabels verkeerd (al besproken)
- Rest van de motor versleten (zuigerveren weg)
- 'klok' op de kant van de nokkenas waar NIET de distributieriem zit is niet goed (onderdeeltje vergeten ofzo of verkeerd in elkaar gezet met daardoor verkeerde timing)

Als je een oude bougie en een manometer die tot 20 bar gaat kan je het metalen pennetje van de bougie af breken, de manometer op het gat aansluiten en de bougie monteren. Als je dan MET DE HAND (dus niet op de startmotor) de krukas ronddraait dan zou deze, als de motor perfect in orde is, maximaal 18,5 bar aangeven. Geeft die manometer een (veel) te lage druk aan, dan staan OF je kleppen finaal verkeerd OF de rest van je motor is niet goed meer (zuigerveren enzo).

Succes !
Sh0tdinsdag 1 juni 2010 @ 22:15
Ten eerste 2CV, hartstikke bedankt dat je het voor me opgezocht / nagevraagd hebt
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 18:33 schreef 2cv het volgende:
Ik heb eens even gebeld met iemand die er meer verstand van heeft dan ik. Er zijn een aantal opties:

- Het tandwiel op de nokkenas staat niet in de juiste positie op de nokkenas. Daar zit namelijk geen spie in dus dat tandwiel kan in elke positie vast gezet worden. Geldt ook voor het tandwiel op de krukas (dacht ik)
Beide tandwielen zijn er niet separaat af geweest, deze staan dus nog steeds goed
- Bougiekabels verkeerd (al besproken)
Precies, 4 dubbel gecheckt
- Rest van de motor versleten (zuigerveren weg)
Motor deed het hiervoor perfect. Zuigerveren zijn bij de revisie meegenomen
- 'klok' op de kant van de nokkenas waar NIET de distributieriem zit is niet goed (onderdeeltje vergeten ofzo of verkeerd in elkaar gezet met daardoor verkeerde timing)
Wederom, het tandwiel is er niet afgeweest. Dus dit is onmogelijk

Als je een oude bougie en een manometer die tot 20 bar gaat kan je het metalen pennetje van de bougie af breken, de manometer op het gat aansluiten en de bougie monteren. Als je dan MET DE HAND (dus niet op de startmotor) de krukas ronddraait dan zou deze, als de motor perfect in orde is, maximaal 18,5 bar aangeven. Geeft die manometer een (veel) te lage druk aan, dan staan OF je kleppen finaal verkeerd OF de rest van je motor is niet goed meer (zuigerveren enzo).

Succes !
Ik zal NADAT ik de kleppen heb laten nakijken een manometer zoeken en deze proberen aan te sluiten.

Bedankt!

Nu kan het bijna alleen nog maar de klepspeling zijn!
2cvwoensdag 2 juni 2010 @ 13:59
Maar, jij had toch iets van de nokkenas af gehaald ? Nouja, het zou alleen maar mooi zijn als dat niet zo is want zie dat maar weer in de juiste positie vast te krijgen
Sounddragondonderdag 3 juni 2010 @ 07:40
Izzeralnieuws ??
2cvdonderdag 3 juni 2010 @ 13:28
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 07:40 schreef Sounddragon het volgende:
Izzeralnieuws ??
Dawillikookwelwete.
SPOILER
Dit vind ik toch 1 van de meer interessante topics op Fok.
Sh0tdonderdag 3 juni 2010 @ 17:28
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 13:28 schreef 2cv het volgende:

[..]

Dawillikookwelwete.
SPOILER
Dit vind ik toch 1 van de meer interessante topics op Fok.
Haha dan moet ik je helaas teleurstellen. Ivm de drukke tentamenperiode en het missen van een sleepwagen heb ik nog vrij weinig kunnen doen. Ik zal morgen nog even Turq bellen of hij even langs zou kunnen komen. Voornamelijk wil ik er een weekje rust in hebben met de auto Alhoewel ik nog steeds zin heb om hem af te maken ben ik wel een klein beetje teleurgesteld. Dus vanaf morgen zal er weer nieuws zijn
vannelledonderdag 3 juni 2010 @ 17:30
Ik hoop echt dat je'm weer aan de gang krijgt.
Dat heb je echt wel verdiend met je lef en met je harde werken.
2cvdonderdag 3 juni 2010 @ 17:41
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:28 schreef Sh0t het volgende:

[..]

Haha dan moet ik je helaas teleurstellen. Ivm de drukke tentamenperiode en het missen van een sleepwagen heb ik nog vrij weinig kunnen doen. Ik zal morgen nog even Turq bellen of hij even langs zou kunnen komen. Voornamelijk wil ik er een weekje rust in hebben met de auto Alhoewel ik nog steeds zin heb om hem af te maken ben ik wel een klein beetje teleurgesteld. Dus vanaf morgen zal er weer nieuws zijn
Weekje rust is prima, maar ga dan wel weer aan de slag ! Als die Fiat er 3 maanden er onaangeroerd staat is het ook zo zonde.
ikweethetooknietdonderdag 3 juni 2010 @ 20:11
FIAT =
Fix
It
Again
Tony

oshirodonderdag 3 juni 2010 @ 23:31
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 20:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
FIAT =
Fix
It
Again
Tony

Ferrari in afgedankte toestand.
Herr.Flickvrijdag 4 juni 2010 @ 13:04
Fietsen Is Altijd Tof
2cvvrijdag 4 juni 2010 @ 13:46
Frans Is Altijd Toffer
Prowlmaandag 7 juni 2010 @ 16:10
[TK] Peugeot 106 1.1i XN 3drs.

Nieuw project voor TS
Sh0twoensdag 9 juni 2010 @ 22:13
Ok UPDATE:

2CV is afgelopen zondag met een maat komen kijken Bedankt hiervoor nog. Deze hebben de riem juist gezet en erna gekeken. Het een en ander vastgesteld waar ik op verder kon.

Nu is er net een freelance monteur aan de deur geweest. Deze ging het een en ander onderzoeken. Ten eerste waren de bougies FOUT. Deze vonkte te zwaar, en op een verkeerde manier. We hebben de oude er dus weer ingedraaid en hij gaf een veel beter geluid.

Nu klopte er nog iets niet. De Riem volgens de monteur. Omdat ik er zovaak aan gedraaid heb, moesten we de 1e cilinder en daar de dode punt van vinden in de nokkenas. Deze hadden we gevonden, maar nu een groter probleem bij de Krukas, moest deze dus OOK op de dode punt staan op de 1ste cilinder!

Nu is dit volgens hem een klus van meerdere uren (uurtarief is 35 euro). En hij zegt er zo makkelijk 12 uur mee bezig te zijn. Dit is mij VEEL te veel. Hoe kan ik dit zelf onderzoeken?

Nokkenas 1e Cilinder dode punt is geen probleem, maar hoe kom ik aan de krukas 1ste cilinder dode punt?

Ik hoop dat iemand me snel kan helpen Anders zal hij waarschijnlijk vrijdag aandringen om te komen!
OxygeneFRLwoensdag 9 juni 2010 @ 22:26
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 22:13 schreef Sh0t het volgende:
Ten eerste waren de bougies FOUT. Deze vonkte te zwaar, en op een verkeerde manier.
joh
MouseOverwoensdag 9 juni 2010 @ 22:35
Dikke kans dat hij voor dat geld de kop er weer af gaat halen.

Ik zou een stukje metaal laten draaien. Aan de ene kant moet dezelfde schroefdraad op zitten als op een bougie zit, en aan de andere kant een tuitje. In de lengterichting moet een gat geboord worden.

Dit schroef je, samen met een afdichtingsringetje, in het bougiegat. Als je dit hebt kun je het plastic deel van een injectienaald nemen (zonder naald dus) en een slangetje tussen je bougievervangdingtuitje en de injectienaald doen. Als je nu de nokkenas er uit haalt staan de kleppen dicht. Door het vacuum zal de zuiger van de injectienaald meebewegen met de zuiger in de cilinder en kun je de stand aflezen.

Ik zal zo eens een fraaie paint in elkaar fabrieken

Oja, uit z'n reactie maak ik op dat je niet gewoon recht een stokje in het bougiegat kunt steken en daarmee de zuiger aan kunt tikken. Als dat wel kan heeft dat natuurlijk de voorkeur.
Sh0twoensdag 9 juni 2010 @ 22:40
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 22:35 schreef MouseOver het volgende:
Dikke kans dat hij voor dat geld de kop er weer af gaat halen.

Ik zou een stukje metaal laten draaien. Aan de ene kant moet dezelfde schroefdraad op zitten als op een bougie zit, en aan de andere kant een tuitje. In de lengterichting moet een gat geboord worden.

Dit schroef je, samen met een afdichtingsringetje, in het bougiegat. Als je dit hebt kun je het plastic deel van een injectienaald nemen (zonder naald dus) en een slangetje tussen je bougievervangdingtuitje en de injectienaald doen. Als je nu de nokkenas er uit haalt staan de kleppen dicht. Door het vacuum zal de zuiger van de injectienaald meebewegen met de zuiger in de cilinder en kun je de stand aflezen.

Ik zal zo eens een fraaie paint in elkaar fabrieken

Oja, uit z'n reactie maak ik op dat je niet gewoon recht een stokje in het bougiegat kunt steken en daarmee de zuiger aan kunt tikken. Als dat wel kan heeft dat natuurlijk de voorkeur.
Hij stopte een stokje in het bougiegat, en kon daaruit opmerken dat er inderdaad een BDP was. Dit kan dus (uit jouw reactie opgemaakt) wel.

Ik geloof dat hij mij een beetje zat voor te liegen. Want hij zei dat dat te maken had met de cilinders. Maar het heeft dus te maken met de zuigers? Moet deze omhoog staan en omlaag willen. Of moet deze omlaag staan en omhoog willen (als je hem van het BDP afhaalt)
MouseOverwoensdag 9 juni 2010 @ 22:40
Ok, paint of ik heeft wat moeite met het tekenen van slangetjes, maar het idee is duidelijk nietwaar?

MouseOverwoensdag 9 juni 2010 @ 22:42
Nou, hij kan ook met dat stokje gevoeld hebben dat hij het niet kon voelen en tegen de cilinderwand aanzat. Het hangt een beetje van de hoek waaronder het gat zit af.

Lullig maar waar, hij kan je eventueel ook een stomme klootviool vinden en je daarom eens lekker in de zeik willen nemen. Je hebt ze er soms tussen..

edit; dat met die spuit kan trouwens nog veel makkelijker. Koop een dik rubberen ringetje en zorg voor twee spuiten (wel ff op de diameter letten). Zaag een van die spuiten door, druk die op het bougiegat en dicht het af met het ringetje.

En stuur een foto naar die monteur

edit 2: die nokkenas hoeft er trouwens niet eens voor uit.

[ Bericht 20% gewijzigd door MouseOver op 09-06-2010 22:47:36 ]
Sh0twoensdag 9 juni 2010 @ 22:47
Maar even als ik alles duidelijk begrijp.

2CV en 'n vriend van hem, konden ook de BDP voelen van de zuiger.

Je stopt dus een stok in cilinder 1. Als deze BOVENIN staat, en naar beneden wilt, en overeenkomt met het merkteken, staat deze goed.

Dan ga je kijken naar de Nokkenas. Als cilinder 1 OPEN staat, en cilinder 4 DICHT. en op het merkteken. Staat deze ook goed?

Kloppen deze twee feiten? Zo ja, hoe kan hij er dan MOGELIJK 2 HELE dagen aan werken??

(Hij zal me geen mongool vinden.... Kan ik me niet voorstellen )
MouseOverwoensdag 9 juni 2010 @ 22:53
Ik kan me moeilijk een precies beeld van je merktekens vormen.. als het zo in je wph staat klopt het. Lastig punt is eventueel om de poelie op de nokkenas precies goed te krijgen omdat daarvan de positie volgens mij wat moeilijker heel precies te bepalen is dan bij de nokkenas. Aangezien je die niet losgehad hebt speelt dat dus ook niet.

Ik wacht graag de reactie van de autokenners af. Ben zelf van de tweewielers. Maar hoe hij aan die twee dagen komt hoor ik graag van je .
Sh0twoensdag 9 juni 2010 @ 22:58
Cilinder 1 moet op tuimelen staan wil deze correct staan met het BDP van de zuiger toch?

uitlaat gaat dicht, inlaat gaat open

Dus dan cilinder 1 juist DICHT staan, en dan de uitlaat dicht is en de inlaat open wilt zodra je voorbij de tuimelstand gaat? toch?
Sh0twoensdag 9 juni 2010 @ 23:58
help
Sounddragondonderdag 10 juni 2010 @ 00:02
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 22:58 schreef Sh0t het volgende:
Cilinder 1 moet op tuimelen staan wil deze correct staan met het BDP van de zuiger toch?

uitlaat gaat dicht, inlaat gaat open

Dus dan cilinder 1 juist DICHT staan, en dan de uitlaat dicht is en de inlaat open wilt zodra je voorbij de tuimelstand gaat? toch?
Ja, inlaatslag, compressieslag (vonk) arbeidsslag, uitlaatslag
oshirodonderdag 10 juni 2010 @ 00:07
Het is dat je een beetje ver weg woont, anders had ik er echt graag naar gekeken!
Of woon je toevallig een beetje in de buurt van het station? Dan gaan we gewoon met een clubje . Vele handen maken licht werk!

Als de uitlaat net dicht is, is de nok voor de uitlaatklep van de desbetreffende cilinder dus net voorbij gedraaid.
Als de inlaat bijna open wil, is de nok voor de inlaat nog net niet de inlaatklep aan het indrukken.

Dus, belangrijk om te weten (en dit weet je ook): draairichting nokkenas (en dus draairichting motor, draaien dezelfde kant op) en welke klep/ nok inlaat en uitlaat zijn. Aan de hand daarvan moet je de nokkenas goed neer kunnen leggen.
Sh0tdonderdag 10 juni 2010 @ 01:16
Perfect Maar waar moet hij dan twee dagen over doen!! ??
oshirodonderdag 10 juni 2010 @ 01:19
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 01:16 schreef Sh0t het volgende:
Perfect Maar waar moet hij dan twee dagen over doen!! ??
Ik heb geen idee. Ik denk dat hij de kop eraf wil halen.

Ik heb zelf een gereedschap waarmee je het BDP kunt opzoeken. Draai je in het gat voor de bougie en als je de krukas draait schuift er een pen uit. .
Sh0tdonderdag 10 juni 2010 @ 01:37
Waar kun je dat kopen ??

Morgen maar eens kijken of ik de BPD en de tuimelende 1ste cilinder vind!

En ik woon trouwens 1 minuut van het station
Sounddragondonderdag 10 juni 2010 @ 07:43
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 01:37 schreef Sh0t het volgende:
Waar kun je dat kopen ??

Morgen maar eens kijken of ik de BPD en de tuimelende 1ste cilinder vind!

En ik woon trouwens 1 minuut van het station
Als de bougies boven in de kop staan lukt het vaak ook met een schuifmaat, dan steek je de dunne pen die onderuit komt als je hem openschuift door het bougiegat, en als de zuiger omhoog komt duwt hij de schuifmaat dicht
Prowldonderdag 10 juni 2010 @ 10:21
Ik vind TS zo tof he
oshirodonderdag 10 juni 2010 @ 11:47
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 07:43 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Als de bougies boven in de kop staan lukt het vaak ook met een schuifmaat, dan steek je de dunne pen die onderuit komt als je hem openschuift door het bougiegat, en als de zuiger omhoog komt duwt hij de schuifmaat dicht
Uhu .
Ding is ook stiekum bedoeld voor het afstellen van ontstekingen .
Sh0tdonderdag 10 juni 2010 @ 12:08
Ok nu snap ik het niet meer.
Zojuist met volle moed aan de slag.

1. Ik meet het BDP van de 1ste zuiger. Gevonden! . Komt mooi overeen met het merkteken.
2. Ik probeer de 1ste cilinder op tuimelen te zetten. Maar als ik hem op merkteken zet, staat cilinder 4 op tuimelen! Hoe kan dit??

Als ik cilinder 1 op tuimelen zet, dan staat het merkteken 180" gedraaid!

Beide opties geprobeerd.
Maar zowel merkteken als 180" stranden bij het starten.

Ik ben radeloos

//Edit: Misschien om er even bij te vertellen. Het injectielampje ging VOOR dat ik de auto uit elkaar haalde altijd branden bij het rijden (en starten). Volgens de vorige eigenaar maakte dit verder niets uit voor het rijden. Kan het zijn dat de ECU (omdat deze lang zonder stroom gezeten heeft) nu weigert te starten?

[ Bericht 9% gewijzigd door Sh0t op 10-06-2010 12:17:45 ]
oshirodonderdag 10 juni 2010 @ 12:25
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 12:08 schreef Sh0t het volgende:
Ok nu snap ik het niet meer.
Zojuist met volle moed aan de slag.

1. Ik meet het BDP van de 1ste zuiger. Gevonden! . Komt mooi overeen met het merkteken.
2. Ik probeer de 1ste cilinder op tuimelen te zetten. Maar als ik hem op merkteken zet, staat cilinder 4 op tuimelen! Hoe kan dit??

Als ik cilinder 1 op tuimelen zet, dan staat het merkteken 180" gedraaid!

Beide opties geprobeerd.
Maar zowel merkteken als 180" stranden bij het starten.

Ik ben radeloos

//Edit: Misschien om er even bij te vertellen. Het injectielampje ging VOOR dat ik de auto uit elkaar haalde altijd branden bij het rijden (en starten). Volgens de vorige eigenaar maakte dit verder niets uit voor het rijden. Kan het zijn dat de ECU (omdat deze lang zonder stroom gezeten heeft) nu weigert te starten?
Je nokkenas draait 180 graden als je krukas 360 graden draait heh. Hou je daar rekening mee?
Sh0tdonderdag 10 juni 2010 @ 12:30
Waar moet ik rekening mee houden dan?

Ze moeten beiden toch gewoon op het merkteken staan?

Zoals ik dat nu deed. Kon ik Zuiger 1 of 4 op BDP zetten. En cilinder 4 op tuimelen zodra de merktekens overeenkwamen. Maar cilinder kon niet op tuimelen, want dan stond het merkteken niet goed.
oshirodonderdag 10 juni 2010 @ 12:36
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 12:30 schreef Sh0t het volgende:
Waar moet ik rekening mee houden dan?

Ze moeten beiden toch gewoon op het merkteken staan?

Zoals ik dat nu deed. Kon ik Zuiger 1 of 4 op BDP zetten. En cilinder 4 op tuimelen zodra de merktekens overeenkwamen. Maar cilinder kon niet op tuimelen, want dan stond het merkteken niet goed.
Draai dan nog eens een stuk verder?

Als je je krukas 2 keer ronddraait, zou het merkteken weer overeen moeten komen. Niet na 1 keer.
Sh0tdonderdag 10 juni 2010 @ 12:37
Nee, al geprobeerd. Ik krijg cilinder 1 gewoon niet op tuimelen als ik de merktekens volg. Hoevaak ik ook draai (zo'n 8 keer)
oshirodonderdag 10 juni 2010 @ 12:38
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 12:37 schreef Sh0t het volgende:
Nee, al geprobeerd. Ik krijg cilinder 1 gewoon niet op tuimelen als ik de merktekens volg. Hoevaak ik ook draai (zo'n 8 keer)
Wat versta jij onder tuimelen dan?
Jouw nokkenas draait gewoon 1 keer rond per 2 omwentelingen van je krukas hoor. Als dat niet zo is, is er iets heeeel erg fout.
Sh0tdonderdag 10 juni 2010 @ 12:41
Nou.

(Ik versta onder tuimelen). Dat in dit geval cilinder 4. NET zijn uitlaatslag gehad heeft, en de volgende slag met de inlaatslag wilt beginnen.

Dit kan ik niet met cilinder 1 doen zonder dat de merktekens 180" gedraaid zijn.
2cvdonderdag 10 juni 2010 @ 14:57
Nokkenas stond goed afgesteld. Dus als je die afstelling aanhoudt is het goed. Alleen nog kleppen (laten) stellen (spul bij het meten goed vast schroeven, anders gaat dat later mis) en je injectie reanimeren (de injectie-versie van de choke kan kapot zijn).

Stuur die monteur maar weg.
Sh0tdonderdag 10 juni 2010 @ 15:01
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 14:57 schreef 2cv het volgende:
Nokkenas stond goed afgesteld. Dus als je die afstelling aanhoudt is het goed. Alleen nog kleppen (laten) stellen (spul bij het meten goed vast schroeven, anders gaat dat later mis) en je injectie reanimeren (de injectie-versie van de choke kan kapot zijn).

Stuur die monteur maar weg.
Ey 2CV

Kleppen stonden achteraf gezien toch goed Dus dan zou het enkel de injectie nog moeten zijn!

Eens even opzoeken hoe ik dit ga fixen
2cvdonderdag 10 juni 2010 @ 15:41
Nee, we hebben ter plekke de klepspeling gemeten en die was fout. Jij gaf ook toe dat je die afgesteld had met de bouten niet stevig aangedraaid. Daardoor zit niet alles exact op z'n plek waardoor de speling niet (meer) klopt.

Als je toch met de afstelling/timing van de nokkenas bezig gaat: stel die dan bij 1 cilinder af. Staat het dan goed, dan moet het voor de rest ook goed staan aangezien alles aan elkaar vast zit.
Turquaz52donderdag 10 juni 2010 @ 16:19
bel mij eens op binnen een paar dagen
Prowldinsdag 15 juni 2010 @ 10:22
update?
Turquaz52dinsdag 15 juni 2010 @ 11:42
Maakt ie afspraak op zondag dat ie me zou bellen doet ie niet
OxygeneFRLdinsdag 15 juni 2010 @ 11:52
Dan heeft ie zich misschien bedacht.
Turquaz52dinsdag 15 juni 2010 @ 12:01
nou dat kan ook nog altijd
Turquaz52dinsdag 15 juni 2010 @ 12:02
Maar jij hebt hem niet kunnen starten hoorde ik? een 1,2 Fire motor?
Een fiat?
Sh0tdinsdag 15 juni 2010 @ 15:21
@ Turquaz, we zouden het via msn regelen, maar je bent (toen ik er was) niet meer online geweest. Dus dacht ik dat je Zondag geen tijd had. Ik heb nu een hele drukke periode, maar zodra je online bent zal ik je even aanspreken.

Drukke periode ivm verhuizen en tentamens en familie-omstandigheden
Turquaz52dinsdag 15 juni 2010 @ 23:29
Ik heb me zondag eerlijk gezegd compleet genuttigd aan me Bimmer

Ik heb je een offline bericht gestuurd.. hoor het wel
oshirodinsdag 15 juni 2010 @ 23:31
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 12:41 schreef Sh0t het volgende:
Nou.

(Ik versta onder tuimelen). Dat in dit geval cilinder 4. NET zijn uitlaatslag gehad heeft, en de volgende slag met de inlaatslag wilt beginnen.

Dit kan ik niet met cilinder 1 doen zonder dat de merktekens 180" gedraaid zijn.
Dat is heel erg logisch, anders zouden ze ook op hetzelfde moment vuren! Dit is ook exact de bedoeling .

Bij cilinder 2 en 3 zou de nokkenas op 90 en 270 graden moeten staan.
Prowlzaterdag 3 juli 2010 @ 21:22
update?
Turquaz52zaterdag 3 juli 2010 @ 21:39
TS je bent me vergeten

Net als ik jou eigenlijk
Prowlvrijdag 10 september 2010 @ 12:34
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 21:22 schreef Prowl het volgende:
update? :@
2cvvrijdag 10 september 2010 @ 17:09
Ik vermoed dat de Punto in kwestie inmiddels op de sloop staat, maar ik hoop het tegenovergestelde.
Sounddragonzaterdag 11 september 2010 @ 20:05
Idd wel een beetje jammer dat TS niet meer heeft laten weten hoe het avontuur afgelopen is ;)
Turquaz52zaterdag 11 september 2010 @ 20:17
wat was zijn naam/msn ook alweer? Ik had hem op msn, kan ik kijk hoe het er voor staat? :)
Sounddragonzaterdag 11 september 2010 @ 20:52
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 20:17 schreef Turquaz52 het volgende:
wat was zijn naam/msn ook alweer? Ik had hem op msn, kan ik kijk hoe het er voor staat? :)
Geen idee ;), ik heb hem een PM gestuurd, want hij is nog wel regelmatig online, maar ik denk dat hij dit topic uit zijn AT heeft gekeild :)
vannellezondag 12 september 2010 @ 12:56
Of de reparatie is zó goed gegaan dat hij het het liefst vergeet. :')
Sounddragonzondag 12 september 2010 @ 13:07
Ik denk... dat de auto bij de garage is beland, en dat hij gewoon weer rijdt :P
2cvzondag 12 september 2010 @ 22:56
het is dat ik een hekel heb aan stalken, anders kon ik eens bellen.
MouseOverzondag 12 september 2010 @ 22:59
Mwoah, dat kan toch wel in zo'n situatie.. als hij het niet wil dan hoor je het snel genoeg.
Sounddragonmaandag 13 september 2010 @ 00:36
Ik denk dat hij niet wil, hij negeert mijn PM ook, hij is volop op het forum, post en opent topics in V&A, zijn PM wordt dus wel degelijk gelezen, hij heeft er de kracht misschien niet meer voor; je weet het niet.

Misschien is TS wel zo gefrustreerd geraakt dat hij hem het lokale kanaal in heeft gereden, en wil hij er nooit meer over praten, ik ga hem er verder niet over lastig vallen, ik ga ook niet zeggen dat- en of je hem wel of niet moet bellen :)
Ik denk dat het weinig nut heeft, maar je moet natuurlijk gewoon doen wat je niet laten kunt ;)
Turquaz52maandag 13 september 2010 @ 15:20
Is wel kut.. :{

Ik bied hem wel gratis aan nu om het te fixxen :P
Puur uit medelijden :@
Sounddragonmaandag 13 september 2010 @ 15:22
quote:
Op maandag 13 september 2010 15:20 schreef Turquaz52 het volgende:
Is wel kut.. :{

Ik bied hem wel gratis aan nu om het te fixxen :P
Puur uit medelijden :@
Ik ken het gevoel Turq, maar that's internet :*
Turquaz52maandag 13 september 2010 @ 15:31
Kunnen we dan zijn Punto niet photoshoppen dat ie weer rijdt? :@
Barcaconiamaandag 13 september 2010 @ 16:46
Kuttopic zo, ontknoping plz :( Dit was een tijdlang een van de betere topics van PTA :O
Turquaz52maandag 13 september 2010 @ 20:01
En mijn kwaliteittopics dan :(
Sounddragonmaandag 13 september 2010 @ 21:33
quote:
Op maandag 13 september 2010 15:31 schreef Turquaz52 het volgende:
Kunnen we dan zijn Punto niet photoshoppen dat ie weer rijdt? :@
Ja, met een TopGear achtergrondje, kun je nog wat winnen ook :Y

[spam alert!]

SPOILER
Turquaz52maandag 13 september 2010 @ 21:34
quote:
Op maandag 13 september 2010 21:33 schreef Sounddragon het volgende:

[..]



Ja, met een TopGear achtergrondje, kun je nog wat winnen ook :Y

[spam alert!]

SPOILER
Geen zin om photoshop te instaleren.. oO<
Sh0tmaandag 13 september 2010 @ 23:23
Hey Fokkers!

Hele late update omdat ik het HELEMAAL BEU was ;)

[GEZ] Iemand die mijn auto van Venlo naar Nijmegen kan vervo

Dit zegt helaas genoeg denk ik zo ;)
Sh0tmaandag 13 september 2010 @ 23:27
quote:
Op maandag 13 september 2010 00:36 schreef Sounddragon het volgende:
Ik denk dat hij niet wil, hij negeert mijn PM ook, hij is volop op het forum, post en opent topics in V&A, zijn PM wordt dus wel degelijk gelezen, hij heeft er de kracht misschien niet meer voor; je weet het niet.

Misschien is TS wel zo gefrustreerd geraakt dat hij hem het lokale kanaal in heeft gereden, en wil hij er nooit meer over praten, ik ga hem er verder niet over lastig vallen, ik ga ook niet zeggen dat- en of je hem wel of niet moet bellen :)
Ik denk dat het weinig nut heeft, maar je moet natuurlijk gewoon doen wat je niet laten kunt ;)
Hierbij bied ik mijn excuses aan,

Jullie zijn allemaal een grote steun geweest in het 'mogelijk' repareren van deze auto, en uiteindelijk heb ik niets meer laten weten. Ik was het zo ENORM beu, ik denk dat jullie dat ook vast welleens meegemaakt hebben. Ik wilde er absoluut niet meer aan denken.

Bij deze TOCH bedankt voor de hulp die ik gekregen heb!
Sounddragonmaandag 13 september 2010 @ 23:41
Ik begrijp het wel hoor, en ik denk nog steeds dat je op de goede weg was, maar het ging gewoon mis met het omleggen van de disriem op de een of andere manier.
Ik vind het nog steeds top dat je zo ver bent gekomen, je hebt in ieder geval je best ervoor gedaan ^O^
2cvdinsdag 14 september 2010 @ 02:26
Eerlijk gezegd snap ik het ook wel. Ik ben het ook regelmatig beu. Maar ik heb niet zoveel keus.
Turquaz52dinsdag 14 september 2010 @ 09:22
Ik heb zo een uno gekocht met lekke koppakking, proberen te fixxen.. zelfde probleem als jou en nooit meer naar terug gekeken :') (heb hem al ongeveer half jaar zonder hem weer gezien te hebben _O-
Annewoensdag 22 september 2010 @ 17:01
Is ie bij het goede huis afgeleverd :+ ?
Turquaz52donderdag 23 september 2010 @ 13:15
Denk dat ze nogsteeds onderweg zijn :')
Turquaz52zaterdag 25 september 2010 @ 17:17
Und? :D
Sh0tvrijdag 8 oktober 2010 @ 18:12
Update :D

Dankzij Anne is hij perfect afgeleverd bij mij oom.

Hij heeft de auto gestart gekregen! :D


Uploaded with ImageShack.us
Die twee stekkers zaten verkeerd om :$


De bovenste stekker dus, zat in de verkeerde bobine


Maar, nu is er een tweede probleem. Hij rijdt, maar heeft zo'n onregelmatig stationair toerental, dat hij na een tijdje uitvalt. Om hem te laten draaien, moet je gas geven in met de koppeling ingedrukt. Tevens komt er een enorme benzinewolk achter uit de uitlaat, en duurt het wat langer voordat hij gestart is.

Nu brandde het injectielampje altijd al. Dit ging toen ook gepaard met het onregelmatig stationair lopen; maar het is verergerd! Wat zou het kunnen zijn?

Daarnaast klopte de klepspeling inderdaad van geen kant, op zijn ergst was hij bij de uitlaat van cilinder 2 0,70mm! ipv 0,40mm
Daarnaast is de accu zo goed als dood.

Zouden deze twee factoren zo'n grote rol kunnen spelen dat de auto op dit moment zo slecht draait? Volgens mijn oom niet; en aangezien hij sowieso de auto al aan de praat gekregen heeft, geloof ik hem direct op zijn woord. Maar wie weet zijn er hier andere meningen?

Tevens zei mijn oom, dat de bobine stekkers wel in de juiste bobine zaten; maar dat het door het omwisselen wel werkt, hij ontsteekt dus verkeerd om, om het zo maar te zeggen. Tevens start de auto door de inlaat ipv uitlaat
Maar ik kon me wel herinneren dat ik die bobine stekkers als universeel zag, dus waarschijnlijk zaten ze wel gewoon verkeerd om!

[ Bericht 4% gewijzigd door Sh0t op 08-10-2010 18:19:16 ]
Annevrijdag 8 oktober 2010 @ 18:21
^O^.

Je kunt eens beginnen met de accu-min-pool losmaken voor een half uurtje (of langer) zodat de computer zich reset. Misschien loopt ie wel op een noodprogramma en loopt ie daarom zo slecht.
Barcaconiavrijdag 8 oktober 2010 @ 18:22
Ja, de klepspeling zorgt er echt voor dat de auto ontzettend beroerd kan rijden. Als het dat niet is zou ik je inlaatvacuum eens nakijken.
Sh0tvrijdag 8 oktober 2010 @ 18:25
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 18:22 schreef Barcaconia het volgende:
Ja, de klepspeling zorgt er echt voor dat de auto ontzettend beroerd kan rijden. Als het dat niet is zou ik je inlaatvacuum eens nakijken.
Inlaatvacuum. Bedoel je daarmee dat er nergens valse lucht naar binnen komt? Zo ja, dan kan ik dit bijna 100% garanderen dat er geen valse lucht naar binnen komt. Ik ben nogal keurig geweest met pakkingen en (word niet boos op mij) vloeibare pakking :@
Barcaconiavrijdag 8 oktober 2010 @ 18:28
Ik zou eerst sowieso de kleppen eens stellen. Daar kan een auto gewoon als een tractor van gaan lopen als de klepspeling veel afwijkt.
Sh0tvrijdag 8 oktober 2010 @ 18:29
Uit mijn hoofd was het:

Cilinder 1: inlaat 0,15
Cilinder 1: uitlaat 0,50

Cilinder 2: inlaat: 0,40
Cilinder 2: uitlaat 0,70

Verder durfde ik niet te kijken :@

Hoe het hoort te zijn:

inlaat 0,30 uitlaat 0,40
Met een afwijking van 0,05 :)
Barcaconiavrijdag 8 oktober 2010 @ 18:35
Eerst kleppen stellen, dan verder gaan dus.
Sh0tvrijdag 8 oktober 2010 @ 18:36
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 18:35 schreef Barcaconia het volgende:
Eerst kleppen stellen, dan verder gaan dus.
Ja zover was ik na je eerste reactie :D Wilde even mijn faalkunst laten zien in het kleppen stellen :)
Barcaconiavrijdag 8 oktober 2010 @ 18:37
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 18:36 schreef Sh0t het volgende:

[..]

Ja zover was ik na je eerste reactie :D Wilde even mijn faalkunst laten zien in het kleppen stellen :)
Ah, ik dacht dat je nog bevestiging zocht adhv die cijfers :D
Wel mooi dat je het toch nog voor elkaar hebt gekregen trouwens, velen zouden al ongeveer 6 maanden geleden afgehaakt zijn :D
Turquaz52zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:37
Tuurlijk moet de auto starten door de inlaat ipv. uitlaat :? Dat spreekt toch voor zich??!
Klepspeling kan zeker wat te maken hebben met je stationair + dat irritante geluid.
Als de Accu zowiezo dood is zal hij (in mijn geval dan: BMW e36 (x2)) stationair kut lopen, zo op en neer schommelend.
De stekkers zitten nu misschien goed om en niet zoals ie eerst was want anders zou hij helemaal niet lopen, met geen mogelijkheid ;) Hooguit puffen en ploffen..