abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82018899
Vorige deel: Fiat Punto 1.2 1994 Koppakking Stuk??

Hey!

Waterpomp zit er goed op, merkte ook dat er een moertje dol was. Deze heb ik vervangen en allemaal op 8 respectievelijk 10 op moment gezet. Maar nu vroeg ik me af! Hoelang moet de vloeibare pakking drogen?
pi_82019835
Is al droog..
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  † In Memoriam † vrijdag 28 mei 2010 @ 16:56:36 #3
25682 2cv
Niet subtiel
pi_82027912
Terug Fiat Punto. Ofzo
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 28 mei 2010 @ 16:57:23 #4
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_82027950
We gaan hem niet in elkaar rossen he

Je gaat er gewoon nog jaaaaren in rondtuffen, en daarna ga je hem bewaren als je eerste serieuze autoklus; sentimentele waarde

Ik ben zo vrij geweest om het vorige topic even door te linken naar deze
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 28 mei 2010 @ 16:57:48 #5
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_82027979
De vraag moet zijn
Lekt hij nog
  Vis een optie? vrijdag 28 mei 2010 @ 17:52:47 #6
70532 loveli
N
pi_82030362
tvp voor de afloop
crap in = crap out
  vrijdag 28 mei 2010 @ 18:08:51 #7
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_82031043
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 17:52 schreef loveli het volgende:
tvp voor de afloop


pi_82031497
Dus de koppaking was niet lek ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 28 mei 2010 @ 19:12:36 #9
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_82033501
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 18:08 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

[ afbeelding ]


Iets teveel KVS
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  vrijdag 28 mei 2010 @ 19:34:27 #10
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_82034558
Truvipo.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  vrijdag 28 mei 2010 @ 20:41:52 #11
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_82037347
tvp vanuit venlo
  vrijdag 28 mei 2010 @ 20:56:55 #12
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_82038071
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 19:34 schreef oshiro het volgende:
Truvipo.
Wat zeg jij nu van het hergebruiken van rekbouten? Ik heb al 1x een vliegwiel los laten lopen hierdoor maar Oxy zegt dat het wel zou moeten kunnen.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  vrijdag 28 mei 2010 @ 21:00:20 #13
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_82038220
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 20:56 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Wat zeg jij nu van het hergebruiken van rekbouten? Ik heb al 1x een vliegwiel los laten lopen hierdoor maar Oxy zegt dat het wel zou moeten kunnen.
jij hebt je vliegwiel laten lopen door rekbouten te hergebruiken? ik snap de link niet
  vrijdag 28 mei 2010 @ 21:03:06 #14
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_82038350
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:00 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

jij hebt je vliegwiel laten lopen door rekbouten te hergebruiken? ik snap de link niet
Rekbouten hergebruiken, motor starten en 30km laten 2 van de 8 bouten gebroken waardoor het hele vliegwiel loskwam.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_82038413
Ik durf de KVS nog niet in de auto te gooien voordat ik 100% zeker ben dat de vloeibare pakking goed uitgedroogd is. Dus tenzij iemand me overhaalt test ik de auto morgen pas
  Vis een optie? vrijdag 28 mei 2010 @ 21:10:00 #16
70532 loveli
N
pi_82038757
Vliegwiel lijkt me een heel ander verhaal dan een koppakking, daar staat veel meer kracht op.
crap in = crap out
pi_82038798
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:10 schreef loveli het volgende:
Vliegwiel lijkt me een heel ander verhaal dan een koppakking, daar staat veel meer kracht op.
En mijn pakking dan???
  vrijdag 28 mei 2010 @ 21:18:25 #18
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_82039256
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:10 schreef loveli het volgende:
Vliegwiel lijkt me een heel ander verhaal dan een koppakking, daar staat veel meer kracht op.
Er staat een andere kracht op maar het idee van een rekbout is juist dat er een dunnere plek in zit die opgerekt kan worden om het draadeind op spanning in het gat te draaien. Heb je die eenmaal opgerekt is de sterkte van de bout weg.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_82039490
En myn vloeibare pakking?
  vrijdag 28 mei 2010 @ 21:23:11 #20
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_82039590
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 14:02 schreef Turquaz52 het volgende:
Is al droog..
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  vrijdag 28 mei 2010 @ 21:31:43 #21
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_82040020
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:23 schreef Barcaconia het volgende:

[..]
Eensch !! volgooien die handel
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 28 mei 2010 @ 21:38:07 #22
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_82040306
Ik heb wel een nacht gewacht destijds.
pi_82041561
Nou Hij lekt in ieder geval niet meer ....

Maar starten doet hij ook niet! De startmotor doet zijn werk. De riem draait rond, ik ruik benzine... Maar dat is het ook. Er gebeurd voor de rest niks.

Wat ik overigen wel opmerk is dat de distributieriem losser hangt dan dat ik hem vastgedraaid had. En toen ik hem weer strak vastdraaide, stond hij weer losser toen ik de riem rond had laten gaan.

Wat mis ik?

Had ik nog iets moeten doen met de bougies voordat ik deze in de auto gooide? Ik heb ze gewoon vastgedraaid met 27Nm (voorgeschreven door Fiat)
  vrijdag 28 mei 2010 @ 22:04:45 #24
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_82041939
Geen compressie?
pi_82042047
Hoe kan ik dat nakijken? Wat is de oorzaak daarvan? Hoe kan ik het oplossen?
  vrijdag 28 mei 2010 @ 22:10:18 #26
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_82042253
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:58 schreef Sh0t het volgende:
Nou Hij lekt in ieder geval niet meer ....

Maar starten doet hij ook niet! De startmotor doet zijn werk. De riem draait rond, ik ruik benzine... Maar dat is het ook. Er gebeurd voor de rest niks.

Wat ik overigen wel opmerk is dat de distributieriem losser hangt dan dat ik hem vastgedraaid had. En toen ik hem weer strak vastdraaide, stond hij weer losser toen ik de riem rond had laten gaan.

Wat mis ik?

Had ik nog iets moeten doen met de bougies voordat ik deze in de auto gooide? Ik heb ze gewoon vastgedraaid met 27Nm (voorgeschreven door Fiat)
Weet je 100% zeker dat de bougiekabels op de goede volgorde zitten ??

Je kunt nog even de bougies één voor één eruit trekken, dop weer erop en met de elektrode (dat onderste beugeltje van de bougie) tegen iets van metaal houden, dan moet hij vonken als je een ander laat starten. tipje: droge handen, alleen de bougieDOP vasthouden en met je andere hand geen metaal van het blok aanraken; doet au stekkertjes allemaal vast en nagelopen ?? nergens een massakabeltje ofzo vergeten ??

Die distributieriem hoort STRAK te staan !! check of je hem er op de goede manier op hebt gelegd en op hij nog op tijd staat, en of je de spanprocedure goed hebt gedaan.. bijna goed = niet goed
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_82042639
Wat is voor jou strak? Ik kan hier 1.5 wijsvingernagel in kwijt (qua speling) Dus dat zal 1.5 cm zijn.

Normaal wordt 1-2 cm aangehouden. Maar ik kan me vaag herinneren dat er met de oude riem 1 nagel gemeten kon worden (1cm dus).

Trouwens, kan één enkel tandje van de riem een verschil maken van starten of niet?
  vrijdag 28 mei 2010 @ 22:24:47 #28
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_82043135
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 22:16 schreef Sh0t het volgende:
Wat is voor jou strak? Ik kan hier 1.5 wijsvingernagel in kwijt (qua speling) Dus dat zal 1.5 cm zijn.

Normaal wordt 1-2 cm aangehouden. Maar ik kan me vaag herinneren dat er met de oude riem 1 nagel gemeten kon worden (1cm dus).

Trouwens, kan één enkel tandje van de riem een verschil maken van starten of niet?
Ik denk het niet, ik heb wel eens een Kadeath gehad die uit de sloot was gevist, die was een tandje versprongen, die liep wel redelijk, alleen pingelde hij als een idioot
Maar je wilt absoluut niet dat hij een tandje verkeerd staat: vandaar mijn : bijna goed = niet goed
Check, check, dubbelcheck alsjeblieft, het zou zooo zonde zijn als de boel nu stukloopt op zoiets.. zet de boel weer even op de merktekens en controleer het als je niet 200% zeker bent van je zaak.

Spanning op de distributieriem is meestal best stevig, strakker als je multiriem in ieder geval, 1½ cm lijkt me vrij veel eerlijk gezegd
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_82043261
Hmmm heb misschien wel de verdachte.

Ik heb tussen mijn Krukas poulie en een stuk plastic een schroevendraaier gehouden omdat deze poulies anders niet los gingen (ivm de distributieriem monteren). Nu lees ik dat het een sensor geweest is waar ik de schroevendraaier tussenklampte. (De BDP-sensor?)



Hoe sterk zijn deze sensoren? Zijn er ervoor geschikt om de kracht van een schroevendraaier waar 25Nm op staat te weerhouden?

//Edit: NOU Blijkbaar heeft 2CV ervaring met schroevendraaiers en BDPsensoren. Zie http://www.buzzybeeforum.nl/viewtopic.php?f=122&t=12953&start=120.

Dus TOTDAT er een stukje afkrakt, zou deze sensor dus niet kapot moeten zijn?

[ Bericht 16% gewijzigd door Sh0t op 28-05-2010 22:59:02 ]
  vrijdag 28 mei 2010 @ 23:03:05 #30
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_82044848
Waarschijnnlijk vond hij dat niet grappig, maar of hij er van kapot gaat durf ik niet te zeggen..
Is hij zichtbaar kapot ?? gescheurd/gebroken ??
Is dit een recente foto ?? lijkt een stekkertje los te hangen op de achtergrond ??

Geen idee of je die dingen zelf kunt testen, en zoja hoe
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  † In Memoriam † vrijdag 28 mei 2010 @ 23:03:08 #31
25682 2cv
Niet subtiel
pi_82044852
Inwendig kan die BDP sensor ook stuk zijn. Bijvoorbeeld gescheurd, opengebogen en terug geveerd toen de kracht er af ging.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_82046312
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:18 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

het idee van een rekbout is juist dat er een dunnere plek in zit die opgerekt kan worden om het draadeind op spanning in het gat te draaien. Heb je die eenmaal opgerekt is de sterkte van de bout weg.
Wat je doet is dat je een rekbout door zijn moment heentrekt. Op dat moment trek je hem intern letterlijk door zijn materiaalsterkte (pang), en gaattie werken als een veer. Dat kun je idd maar 1 keer doen.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
  zaterdag 29 mei 2010 @ 01:41:11 #33
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_82051021
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 23:30 schreef PNG het volgende:

[..]

Wat je doet is dat je een rekbout door zijn moment heentrekt. Op dat moment trek je hem intern letterlijk door zijn materiaalsterkte (pang), en gaattie werken als een veer. Dat kun je idd maar 1 keer doen.
Dat is niet helemaal waar . De materiaalkunde die erachter zit is ingewikkelder.

Op het moment dat je een bout plastisch deformeert, wordt hij sterker en kan hij iets verder rekken. Wanneer de rek eraf gaat is de bout echter wel iets langer.


Doe je dit weer, dan draai je de bout iets dieper (hij is immers langer) en dan vervorm je hem opnieuw plastisch (lijn A'C'). Zelfde geldt voor de 3e keer (lijn A"C"). Maar zoals je ziet houdt het op een gegeven moment op met uitrekken. Wanneer de lijn gaat dalen, bezwijkt de bout.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_82052478
tWas een praktisch verhaal, je draait hem boven moment, en erna werkttie als een veer.

Jouw verhaal klopt, maar is niet de praktijk. Want je draait hem niet door. Je zet hem op spanning. Dat doe je door hem 'iets te slopen'. Je kunt dat ook niet 3x doen, eerste keer draai je hem al stuk, en dat is zijn doel.

[edit] Rekbout is heel wat anders dan normale bout he ?

[ Bericht 12% gewijzigd door PNG op 29-05-2010 03:53:59 ]
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_82054375
Heeft TS zijn motor uberhaupt wel rekbouten?
pi_82054763
Geen idee, maar wel een motor die nog niet werkt

Deze bout heeft twee schroefgedeeltes waarbij in het midden een gedeelte zonder schroef zit.

Nog even de vraag over die bougies:
Ik hoef niks met de elektrodenafstand te doen neem ik aan bij deze bougies? Enkel de juiste Nm toch?
Het gaat om de: Ultra X spark plugs van Beru

[ Bericht 28% gewijzigd door Sh0t op 29-05-2010 10:38:59 ]
  zaterdag 29 mei 2010 @ 11:21:56 #37
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_82055665
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 03:47 schreef PNG het volgende:
tWas een praktisch verhaal, je draait hem boven moment, en erna werkttie als een veer.

Jouw verhaal klopt, maar is niet de praktijk. Want je draait hem niet door. Je zet hem op spanning. Dat doe je door hem 'iets te slopen'. Je kunt dat ook niet 3x doen, eerste keer draai je hem al stuk, en dat is zijn doel.

[edit] Rekbout is heel wat anders dan normale bout he ?
Dit is zelfs exact hoe het in de praktijk werkt. Zoek de theorie er maar op na.
Afhankelijk van hoe hard je de bout aantrekt kom je dichter of minder dichtbij het max. spanningspunt. Daarom kun je, afhankelijk van het aanhaalmoment, sommige sets kopbouten 2 keer opnieuw gebruiken, sommige 1 keer, en sommige zelfs helemaal niet.
Afhankelijk van het gebruikte materiaal van de bout verandert de beschreven curve. Bij rekbouten heeft de curve dus een andere vorm en een ander formaat dan bij een normale bout (de boog hoger, het rekpunt steiler of juist flauwer, de hele curve smaller of breder). Maar... de theorie geldt nog steeds. Sterker nog... die geldt met alles.
Verder is de vorm uiteraard anders. De diameter van het rekstuk is kleiner waardoor het oppervlak afneemt. Daardoor is de spanning over dat oppervlak bij een gelijke kracht groter.

[ Bericht 7% gewijzigd door oshiro op 29-05-2010 11:27:39 ]
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  zaterdag 29 mei 2010 @ 11:31:15 #38
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_82055837
Vraagje aan TS. Wat ik me overigens afvroeg: dit is toch een blok met cilinderbussen? Heb je ook niet toevallig een bus meegetrokken toen je de kop eraf trok? (moet eigenlijk eerst een beetje los schuiven/draaien/meppen zodat de pakking los komt) Als dat gebeurt dan kan ie ook water lekken langs de bus naar het carter (tussen het carter en de cilinderbus zit ook een o-ring dan). Maar ik weet niet hoe die handel intern uit ziet.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_82056181
Maar hij lekt al niet meer het was de waterpomp

Die bussen zitten er trouwens weer gewoon in

Maar hij start dus nog niet.
  zaterdag 29 mei 2010 @ 13:14:31 #40
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_82058169
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 22:10 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Weet je 100% zeker dat de bougiekabels op de goede volgorde zitten ??

Je kunt nog even de bougies één voor één eruit trekken, dop weer erop en met de elektrode (dat onderste beugeltje van de bougie) tegen iets van metaal houden, dan moet hij vonken als je een ander laat starten. tipje: droge handen, alleen de bougieDOP vasthouden en met je andere hand geen metaal van het blok aanraken; doet au stekkertjes allemaal vast en nagelopen ?? nergens een massakabeltje ofzo vergeten ??
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 29 mei 2010 @ 13:42:19 #41
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_82059064
Toch even een n00b vraag: Wat is nu het hele nut van die rekbouten? Er zijn ook auto's/motoren die ze niet gebruiken en die dus gewoon hebruikbaar zijn.

Ze zullen er vast niet voor de lol inzitten, maar waarom precies?
en wat kost zo'n ding eigenlijk? De niet-rekbouten die ik eens voor een motorfiets nieuw heb moeten kopen ivm kapotte draad waren rond een tientje het stuk. Zijn deze dingen ook zo duur?
Vampire Romance O+
pi_82059790
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 13:14 schreef Sounddragon het volgende:

[..]


Ja 4,1,3,2

Snap er niks van!
  zaterdag 29 mei 2010 @ 14:19:26 #43
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_82060145
Begin eens bij het begin. Een motor heeft 4 dingen nodig: Lucht, compressie, benzine en een vonk.
Begin bij een vonk. Dubbelcheck de volgorde van de bougiekabels (verdelerkap open, oliedop er af, nokkenas van de eerste cilinder op tuimelen en bougiekabel die dan vonkt op de 4e cilinder aansluiten, van daaruit ga je verder).

Dan check je of alle 4 de bougies aan de specificaties voldoen (juiste elektrodeafstand) en check je of ze vonken (een voor een er uit draaien en tegen massa houden als je de startmotor gebruikt, je moet ze zien vonken dan.

Dan benzine. Komt er wel benzine in de cilinders (ik denk het wel, want je zegt dat je het ruikt). Testmethode is om even te starten zonder bougiekabels en dan de bougies er uit draaien om te kijken of ze nat zijn van de benzine.

Dan compressie. Dit is te testen door de garage met een compressietester, dat zul je moeten laten doen.

Dan lucht, is de gasklep goed aangesloten aan je gaskabel, zijn er geen vacuumlekken in het systeem? Spruitstukpakkingen nieuw en goed afgesloten? Vacuumslangen allemaal aangesloten en niet lek?

Als dit alles in orde is zit er iets niet goed aan je timing/sensoren of andere randonderdelen.

Gewoon systematisch te werk gaan en logisch nadenken!
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  zaterdag 29 mei 2010 @ 14:21:34 #44
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_82060204
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 14:05 schreef Sh0t het volgende:

[..]

Ja 4,1,3,2

Snap er niks van!
Zitten ze op de verdeelkap ook goed ?? en heb je ze visueel gecheckt, dus ze vonken ook daadwerkelijk ??

Als ze verkeerd zitten, komt de vonk op het verkeerde moment in de cilinder, en dan ontbrandt er never nooit iets he
Je ruikt benzine, dus het brandstof gedeelte funktioneert, en met een vonk op het goede tijdstip erbij moet de boel op zijn minst de neiging hebben om aan te slaan...

Zoeken, kijken, checken, logisch denken.. het móet lopen.. helemaal kut of gewoon goed, maar lopen moet het
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 29 mei 2010 @ 14:22:57 #45
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_82060251
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 14:19 schreef Barcaconia het volgende:
Begin eens bij het begin. Een motor heeft 4 dingen nodig: Lucht, compressie, benzine en een vonk.
Begin bij een vonk. Dubbelcheck de volgorde van de bougiekabels (verdelerkap open, oliedop er af, nokkenas van de eerste cilinder op tuimelen en bougiekabel die dan vonkt op de 4e cilinder aansluiten, van daaruit ga je verder).

Dan check je of alle 4 de bougies aan de specificaties voldoen (juiste elektrodeafstand) en check je of ze vonken (een voor een er uit draaien en tegen massa houden als je de startmotor gebruikt, je moet ze zien vonken dan.

Dan benzine. Komt er wel benzine in de cilinders (ik denk het wel, want je zegt dat je het ruikt). Testmethode is om even te starten zonder bougiekabels en dan de bougies er uit draaien om te kijken of ze nat zijn van de benzine.

Dan compressie. Dit is te testen door de garage met een compressietester, dat zul je moeten laten doen.

Dan lucht, is de gasklep goed aangesloten aan je gaskabel, zijn er geen vacuumlekken in het systeem? Spruitstukpakkingen nieuw en goed afgesloten? Vacuumslangen allemaal aangesloten en niet lek?

Als dit alles in orde is zit er iets niet goed aan je timing/sensoren of andere randonderdelen.

Gewoon systematisch te werk gaan en logisch nadenken!
Sjit, istie me voor
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 29 mei 2010 @ 14:23:12 #46
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_82060254
1 ding wat ik vroeger ooit gehoord heb blijft me altijd bij:

Ik: De motor loopt niet.
Monteur: krijg hij benzine?
Ik: ja
Monteur: krijgt hij een vonk?
Ik: ja
Monteur: nou laat hem eens lopen dan godverdomme.

Eigenlijk is een verbrandingsmotor zo'n simpel concept
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  zaterdag 29 mei 2010 @ 14:23:38 #47
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_82060262
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 14:22 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Sjit, istie me voor
Zeg niet dat je geen tijd had om te typen, ik deed 10 minuten over mijn verhaal
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  zaterdag 29 mei 2010 @ 14:26:09 #48
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_82060332
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 14:23 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Zeg niet dat je geen tijd had om te typen, ik deed 10 minuten over mijn verhaal
Ikke 5 ofzo maar het is een beetje hektisch hier

Maakt niet uit
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  † In Memoriam † zaterdag 29 mei 2010 @ 16:09:38 #49
25682 2cv
Niet subtiel
pi_82063083
Ik gok op een verkeerde ontstekingsvolgorde of iets anders met de ontsteking. Rotor vergeten ofzo
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_82063350
Wat is de rotor
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')