abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82021087
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 14:30 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

In ieder geval omdat je als uitkeringsgerechtigde vrijwel nooit belasting hoeft af te dragen omdat je inkomen onder een bepaalde grens zit. Dus dan heb je ook geen profijt van een belastingverlaging.
En in voorbeeld 2? Dit gezin zal flink profiteren van de belastingverlaging
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  vrijdag 28 mei 2010 @ 14:32:53 #102
165633 eriksd
The grand facade...
pi_82021120
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 14:30 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

In ieder geval omdat je als uitkeringsgerechtigde vrijwel nooit belasting hoeft af te dragen omdat je inkomen onder een bepaalde grens zit. Dus dan heb je ook geen profijt van een belastingverlaging.
Ik heb al eerder uitgelegd dat ook een bijstandsgezin zal profiteren van een belastingverlaging in schijf 1 en 2.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_82021295
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 14:32 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ik heb al eerder uitgelegd dat ook een bijstandsgezin zal profiteren van een belastingverlaging in schijf 1 en 2.
Waar kan ik je uitleg dan terugvinden?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  vrijdag 28 mei 2010 @ 14:38:12 #104
165633 eriksd
The grand facade...
pi_82021340
quote:
Bijstandsuitkeringen worden bruto verstrekt aan de instelling die die verstrekt. Zij heffen inkomstenbelasting, voordat de uitkeren. Wanneer deze belasting omlaag gaat, stijgen dus de bijstandsuitkeringen. Los van de inflatiecorrectie.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_82021392
Als ze geen belasting zouden betalen zouden aftrekposten ook niet opgaan.
pi_82021431
Maar het maakt niets uit ook al heeft netwerk gelijk, VVD is gewoon het beste voor de economie algemeen. Bij de SP en PVDA kunnen de nietsdoeners en onrendabelen wel lekker lcd tv's blijven aanschaffen, maar gaat nederland de kant van griekenland op
#winning
pi_82021440
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 14:38 schreef eriksd het volgende:

[..]
Klopt, dat ik daar niet aan gedacht heb.

Kan zomaar een tientje schelen in de maand.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  vrijdag 28 mei 2010 @ 14:41:01 #108
165633 eriksd
The grand facade...
pi_82021463
Toch weer zo'n 120 per jaar.
Bis bis bis
  vrijdag 28 mei 2010 @ 14:43:09 #109
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_82021552
Volgens netwerk hebben ze ook andere economen gebeld die het verhaal in netwerk bevestigen.

Rutte gaat nu pas hun eigen programma doorrekenen.

Rutte gaat volgende week bij personen langs. Gister riep hij meteen. Blijkbaar toch niet zo belangrijk.

Duidelijk dat de VVD veel dingen voor de campagne had bedacht. Het woord bezuinigen nemen ze niet in de mond. Hervormen klinkt beter. Maar deze aanval van netwerk hadden ze niet verwacht.
Campagneleider of teeven ofzo had scherp en fel moeten reageren. Rutte als staatsman. Hij is immers premierskandidaat nu.en zijn optreden in de studie was niet echt premierswaardig.

VVD had direct met eigen berekeningen moeten komen. En ik vraag mij af waarom ze hier zo fel op reageren terwijl een soortgelijk stuk in de Volkskrant nauwelijks aandacht kreeg. mede doordat de vvd er geen ophef over maakte. Ze zijn duidelijk verrast en hadden niet op dit scenario gerekend. Als Rutte nu een cohen imago krijgt op de economie gaan ze nog hard vallen.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 28 mei 2010 @ 14:44:39 #110
862 Arcee
Look closer
pi_82021623
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 14:43 schreef One_of_the_few het volgende:
Als Rutte nu een cohen imago krijgt op de economie gaan ze nog hard vallen.
Ja, op naar een nieuw kansloos PvdA/CDA-kabinet.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_82021671
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 14:40 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Klopt, dat ik daar niet aan gedacht heb.

Kan zomaar een tientje schelen in de maand.
Wat 30 euro meer is dan dat ze potentieel extra kwijt is aan haar eigen risico ziektekosten.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 14:51:33 #112
165633 eriksd
The grand facade...
pi_82021955
Bis bis bis
  vrijdag 28 mei 2010 @ 14:53:35 #113
195858 Krambo
Ik doe mee!
pi_82022045
quote:
Bij de VVD zijn ze blijkbaar erg zeker van hun zaak. Waar blijven hun berekeningen?
Jij ook?
pi_82022075
Uit het CPB rapport over het VVD beleid:
quote:
De koppeling van uitkeringen (exclusief de aow) aan de iinflatie en de afbouw van de dubbele algemene heffingskorting in het sociaal minimum voor de bijstand treffen lagere inkomens.
Het lijkt er op dat dit het effect van de verlaging van de inkomstenbelasting weer ongedaan maakt voor mensen in de bijstand.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 14:56:27 #115
183637 visdiefje
algemeenste stern
pi_82022164
Kansloos VVD-bash topic. Als die ouders dat geld voor hun gehandicapte kind willen, dan gaan ze er maar voor werken. Een verzorgingsstaat past niet bij het huidig economisch klimaat.
pi_82022173
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 14:53 schreef Krambo het volgende:Bij de VVD zijn ze blijkbaar erg zeker van hun zaak.
Nee hoor, ze dreigen alleen maar
  vrijdag 28 mei 2010 @ 14:57:30 #117
165633 eriksd
The grand facade...
pi_82022204
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 14:54 schreef Jud1th het volgende:
Uit het CPB rapport over het VVD beleid:
[..]

Het lijkt er op dat dit het effect van de verlaging van de inkomstenbelasting weer ongedaan maakt voor mensen in de bijstand.
Een dubbele heffingskorting in de bijstand? Wat is dat nou weer voor onzin
Bis bis bis
  † In Memoriam † vrijdag 28 mei 2010 @ 14:59:19 #118
230491 Zith
pls tip
pi_82022278
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 14:56 schreef visdiefje het volgende:
Kansloos VVD-bash topic. Als die ouders dat geld voor hun gehandicapte kind willen, dan gaan ze er maar voor werken. Een verzorgingsstaat past niet bij het huidig economisch klimaat.
Volgens rutte en zn vrienden is de VVD niet slecht voor dit soort personen
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_82022286
quote:
En dit is dan weer onzin. Bovendien snap je het topic niet.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  vrijdag 28 mei 2010 @ 15:00:47 #120
195858 Krambo
Ik doe mee!
pi_82022354
quote:
Dit is wel erg kort door de bocht. Heb je er al eens aan gedacht om naar de VS te emigreren?
Jij ook?
pi_82022781
  vrijdag 28 mei 2010 @ 15:39:45 #122
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_82024004
quote:
mwoah. Het idee van een verzorgingsstaat is juist om die te hebben in zwakke tijden. In goede is die overbodig.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  vrijdag 28 mei 2010 @ 15:42:07 #123
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_82024110
Ik vond het item wel erg slecht van netwerk. En dan niet eens de inhoud.

Wat het wel goed aantoont is dat partijen incl de VVD maar gewoon wat roepen. Dat de CPB berekeningen globale schattingen zijn en partijen nauwelijks is voor specifieke doelgroepen wat roepen maar elkaar wel weken de vliegen afvangen.
And that is the news.''
  vrijdag 28 mei 2010 @ 15:51:30 #124
173736 sunny16947
het kan altijd erger
pi_82024526
quote telegraaf woordvoerder VVD
"Voor de bijstandmoeder die per maand 100 euro zou moeten inleveren wil de VVD de gegevens nog wel eens zien. Meer in het algemeen gaat het de liberalen erom meer mensen uit de bijstand aan het werk te helpen. Nu zit er vaak te weinig verschil tussen een laag startersloon en de bijstand, aangevuld met allerlei toeslagen."

M.i. geeft de woordvoerder hier netwerk verkapt gelijk met de berekening. Maar koppelt daar gelijk een geldig excuus aan ter verdediging.
host mailgroepen http://www.seniorweb.nl
Snooker is top!!!
pi_82024698
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 15:39 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

mwoah. Het idee van een verzorgingsstaat is juist om die te hebben in zwakke tijden. In goede is die overbodig.
Een verzorgingsstaat is in goede tijden overbodig en in slechte tijden kun je je hem niet veroorloven.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 15:57:13 #126
165633 eriksd
The grand facade...
pi_82024769
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 15:51 schreef sunny16947 het volgende:
"Voor de bijstandmoeder die per maand 100 euro zou moeten inleveren wil de VVD de gegevens nog wel eens zien. Meer in het algemeen gaat het de liberalen erom meer mensen uit de bijstand aan het werk te helpen. Nu zit er vaak te weinig verschil tussen een laag startersloon en de bijstand, aangevuld met allerlei toeslagen."

M.i. geeft de woordvoerder hier netwerk verkapt gelijk met de berekening. Maar koppelt daar gelijk een geldig excuus aan ter verdediging.
Zoals hier al aangegeven:

- Het eigen risico is per definitie als lastenverzwaring opgetekend
- De huurprijs zou in deze berekening met 10% in één jaar stijgen
- Verhoging bijslag is niet meegenomen in deze berekening.

Zomaar wat dingen.
Bis bis bis
  vrijdag 28 mei 2010 @ 16:07:23 #127
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_82025242
quote:

Violgens mij niet. Eerder een uitdaging om na te gaan hoe ze tot deze cijfers zijn gekomen.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 16:09:19 #128
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_82025319
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 15:39 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Maar dan wel alleen gebruikt door de mensen die het echt nodig hebben en niet voor mensen die zich op kosten van de staat lekker aan het ontplooien zijn.
pi_82025454
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 16:09 schreef marky het volgende:

[..]

Maar dan wel alleen gebruikt door de mensen die het echt nodig hebben en niet voor mensen die zich op kosten van de staat lekker aan het ontplooien zijn.
Eens, maar op zich zag de situatie van dat gezin er zodanig uit dat wat hulp vanuit de staat wel reëel was.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 16:13:54 #130
94346 Northside
We'll see
pi_82025503
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 14:56 schreef Jud1th het volgende:
Nee hoor, ze dreigen alleen maar
En wat zou hier precies het nut zijn van dreigen?
Ja, ik generaliseer.
pi_82025504
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 15:57 schreef eriksd het volgende:- Het eigen risico is per definitie als lastenverzwaring opgetekend
Voor de mevrouw in kwestie is het misschien wel een automatische lastenverzwaring, dat hangt er van af of ze veel zorgkosten heeft.
quote:
- De huurprijs zou in deze berekening met 10% in één jaar stijgen
Dat staat nergens.
quote:
- Verhoging bijslag is niet meegenomen in deze berekening.
Ik neem aan dat je de bijstand bedoeld. De vraag is of die mevrouw wel inkomstenbelasting betaald. Ze heeft thuiswonende kinderen en dus recht op allerlei heffingskortingen.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 16:17:23 #132
165633 eriksd
The grand facade...
pi_82025638
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 16:13 schreef Jud1th het volgende:

[..]

Voor de mevrouw in kwestie is het misschien wel een automatische lasterverzwaring, dat hangt er van af of ze veel zorgkosten heeft.
[..]

Dat staat nergens.
[..]

Ik neem aan dat je de bijstand bedoeld. De vraag is of die mevrouw wel inkomstenbelasting betaald. Ze heeft thuiswonende kinderen en dus recht op allerlei heffingskortingen.
[..]

Zomaar wat aannames van jou die je niet hard kunt maken. De berekening staat nog steeds als een huis.
En in jouw respons staat vooral aannames over dingen die er niet in staan, maar wel zo zouden kunnen zijn. Ik baseer mij op de gegevens door Netwerk zelf aangeleverd.

Overigens, over de huur:

Haar huurlasten gaan met 10 % omhoog.

Staat er letterlijk
Bis bis bis
pi_82025796
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 16:17 schreef eriksd het volgende:En in jouw respons staat vooral aannames over dingen die er niet in staan, maar wel zo zouden kunnen zijn. Ik baseer mij op de gegevens door Netwerk zelf aangeleverd.
Ben ik met je eens, ik had die zin ook al weer weggehaald

We hebben meer gegevens nodig, zoals informatie over haar zorgkosten, maar dan moeten we de privacy van die mevrouw nog verder schenden
quote:
Haar huurlasten gaan met 10 % omhoog.

Staat er letterlijk
Maar niet dat dit in 1 jaar tijd is. De uitzending gaat over de komende kabinetsperiode.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 16:20:39 #134
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_82025802
speciaal voor deze topicreeks een unban aangevraagd.

ik zal mijn eigen bedenkingen goed samenvatten:

• het is niet de eerste keer dat media gaan uitrekenen wat plannen voor 'de portemonnee van de burger' betekenen. onder andere De Telegraaf en RTL hebben dit al eerder gedaan. vaak wordt daar terecht bezwaar tegen aangetekend maar Rutte loopt nu wel erg hard te schoppen. ik ben er van overtuigd dat de berekeningen niet kloppen of er wat op af valt te dingen maar wat netwerk doet is niet nieuw en niet origineel.
  • de EO is absoluut geen linkse omroep. knevel en van den brink nodigen vaker rechtse dan linkse gasten uit. het programma netwerk had met de kerst een uitzending over het verdwijnen van de kerst ten faveure van het suikerfeest.
  • het lijkt erop dat de VVD hier bewust een nummertje van maakt. het heeft er alle schijn van dat de VVD van te voren alle cijfers kende en hun bezwaar kenbaar konden maken. bovendien wisten ze waar de bedrijfskundige van Nyenrode mee bezig was (een VVD bolwerk)
  • de VVD lijkt de betrokkenen zoals de bijstandmoeder goed te bewerken. doen ze slim. zo gebeurt het ook in de VS maar daar doen ze het nog wat minder netjes (omkopen)
  • Cohen en Balkenende zullen van de EO dezelfde behandeling krijgen
  • Rutte kreeg netjes de mogelijkheden om live (dus geen geknip) in de uitzending te reageren. Moet nog maar zien of Powned en WNL dat consequent gaan toepassen. RTL doet dat iig niet.
  • Waarom is niemand boos op de schandelijke propaganda van RTL? Concreet voorbeeld: Kiezersprofielen van de 8 grootste partijen
    Daar worden aan de hand van volstrekt arbitraire categorieën partijen zwart gemaakt of opgehemeld. Van de SP en PVV laten ze keurig zien hoeveel laagopgeleiden op die partijen stemmen maar waar zijn de cijfers over het aantal hoger opgeleiden?
    RTL wordt niet van belasting betaald, maar uiteindelijk komt het geld ergens toch vandaan. Daarnaast spreekt in het voordeel van de ledenomroepen dat ze in volstrekte openheid opereren: openheid over hun doelgroep, openheid over de werkwijze, openheid over hun kleur. Zelfs de tarieven voor reclamespotjes zijn openbaar op te vragen. RTL hult zich daarentegen in schimmigheid en dat voedt terecht allemaal samenzweringstheorietjes. Ik vind dat echt een grote lacune, het gebrek aan transparantie, maarja, dat maakt je ook minder kwetsbaar voor kritiek. Meer transparantie maakt je kwetsbaarder voor kritiek, zie de PO.
  • Ik vind het jammer dat actualiteitenrubrieken tegenwoordig zo op de emotie spelen. Dat deden ze gisteren ook helaas. Maar nu werkt het tegen de VVD terwijl die partij vooraan staat om te zeggen dat de PO zo laagdrempelig mogelijk moet zijn. Tsja. Desondanks niet fraai die emo-TV.
  • Deuger, Woke & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:21:15 #135
    165633 eriksd
    The grand facade...
    pi_82025834
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:20 schreef Jud1th het volgende:

[..]

We hebben meer gegevens nodig, zoals informatie over haar zorgkosten, maar dan moeten we de privacy van die mevrouw nog verder schenden
    [..]

Maar niet dat dit in 1 jaar tijd is. De uitzending gaat over de komende kabinetsperiode.
    Het gaat over wat het per jaar kost. Dit soort gezwabber is dan niet duidelijk.
    Bis bis bis
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:21:31 #136
    165633 eriksd
    The grand facade...
    pi_82025857
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:20 schreef Klopkoek het volgende:

• het is niet de eerste keer dat media gaan uitrekenen wat plannen voor 'de portemonnee van de burger' betekenen. onder andere De Telegraaf en RTL hebben dit al eerder gedaan. vaak wordt daar terecht bezwaar tegen aangetekend maar Rutte loopt nu wel erg hard te schoppen. ik ben er van overtuigd dat de berekeningen niet kloppen of er wat op af valt te dingen maar wat netwerk doet is niet nieuw en niet origineel.
  • de EO is absoluut geen linkse omroep. knevel en van den brink nodigen vaker rechtse dan linkse gasten uit. het programma netwerk had met de kerst een uitzending over het verdwijnen van de kerst ten faveure van het suikerfeest.
  • het lijkt erop dat de VVD hier bewust een nummertje van maakt. het heeft er alle schijn van dat de VVD van te voren alle cijfers kende en hun bezwaar kenbaar konden maken. bovendien wisten ze waar de bedrijfskundige van Nyenrode mee bezig was (een VVD bolwerk)
  • de VVD lijkt de betrokkenen zoals de bijstandmoeder goed te bewerken. doen ze slim. zo gebeurt het ook in de VS maar daar doen ze het nog wat minder netjes (omkopen)
  • Rutte kreeg netjes de mogelijkheden om live (dus geen geknip) in de uitzending te reageren. Moet nog maar zien of Powned en WNL dat consequent gaan toepassen. RTL doet dat iig niet.
  • Waarom is niemand boos op de schandelijke propaganda van RTL? Concreet voorbeeld: Kiezersprofielen van de 8 grootste partijen
    Daar worden aan de hand van volstrekt arbitraire categorieën partijen zwart gemaakt of opgehemeld. Van de SP en PVV laten ze keurig zien hoeveel laagopgeleiden op die partijen stemmen maar waar zijn de cijfers over het aantal hoger opgeleiden?
    RTL wordt niet van belasting betaald, maar uiteindelijk komt het geld ergens toch vandaan. Daarnaast spreekt in het voordeel van de ledenomroepen dat ze in volstrekte openheid opereren: openheid over hun doelgroep, openheid over de werkwijze, openheid over hun kleur. Zelfs de tarieven voor reclamespotjes zijn openbaar op te vragen. RTL hult zich daarentegen in schimmigheid en dat voedt terecht allemaal samenzweringstheorietjes. Ik vind dat echt een grote lacune, het gebrek aan transparantie, maarja, dat maakt je ook minder kwetsbaar voor kritiek. Meer transparantie maakt je kwetsbaarder voor kritiek, zie de PO.
  • Ik vind het jammer dat actualiteitenrubrieken tegenwoordig zo op de emotie spelen. Dat deden ze gisteren ook helaas. Maar nu werkt het tegen de VVD terwijl die partij vooraan staat om te zeggen dat de PO zo laagdrempelig mogelijk moet zijn. Tsja. Desondanks niet fraai die emo-TV.
  • Welkom terug. Prima respons
    Bis bis bis
    pi_82025874
    quote:
    Daar moet toch echt eerst de arbeidsmarkt voor zijn veranderd. Minimumloon omhoog, jeugdlonen afschaffen en vervangen met minimumloon zodat daar geen 'oneerlijke' concurrentie ontstaat en afspraken vanuit 'de markt' over integratie en omscholing voor laaggeloonden zijn enkele voorbeelden.

We moeten juist af van het beleid waarmee we een groep 'werkende armen' maken, in stand houden en angst aanjagen. Daarna kunnen we beginnen te sleutelen aan een modernisering van het sociaal-economisch beleid in dit land.

Hier zie ik bar weinig van in zowel de partijprogramma's van de PvdA en VVD. Beiden zijn nu het echt over de modernisering van de economie (en dus ook arbeid) gaat, jammerlijk in de conservatieve hoek geschoten van hun respectievelijke politieke richtingen.

[ Bericht 1% gewijzigd door NJN op 28-05-2010 16:29:22 ]
    Time is the school in which we learn,
    Time is the fire in which we burn.
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:22:01 #138
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_82025883
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:20 schreef Jud1th het volgende:

[..]

[..]

Precies. en de huurtoeslag gaat omlaag
    Deuger, Woke & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:24:43 #139
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_82026015
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 15:55 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Een verzorgingsstaat is in goede tijden overbodig en in slechte tijden kun je je hem niet veroorloven.
    dat laatste is een politieke keuze. Als je voor een verzorgingsstaat bent dan is die bedoeld voor zwakke tijden. Ik bedoelde er verder geen politiek oordeel over te vellen.
    And that is the news.''
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:26:03 #140
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_82026094
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:21 schreef NJN het volgende:

[..]

Daar moet toch echt eerst de arbeidsmarkt voor zijn veranderd. Minimumloon omhoog, jeugdlonen afschaffen en vervangen met minimumloon zodat daar geen 'oneerlijke' concurrentie ontstaat en afspraken vanuit 'de markt' over integratie en omscholing zijn enkele voorbeelden.

We moeten juist af van het beleid waarmee we een groep 'werkende armen' maken, in stand houden en angst aanjagen. Daarna kunnen we beginnen te sleutelen aan een modernisering van het sociaal-economische beleid in dit land.
    Vaak wordt de armoedeval veroorzaakt door 'means tested benefits' zoals dat heet. Juist in zeer minimale verzorgingsstaten waar alleen de onderste laag ondersteuning krijgt heb je een enorme armoedeval. Ook in de VS en UK is poverty trap een bekend begrip.

Nu lees ik dat de VVD en CDA de laagste inkomensgroepen en de zwaarste categorie gehandicapten wilt ontzien. In de plaatst daarvan betalen de categorieën daarboven de rekening. Zo wordt de huurtoeslag verhoogt voor de állerlaagste groepen maar afgeschaft voor de groepen daarboven (waardoor trouwens mensen in de commercieele verhuursector gaan vallen ---> hogere huurstijgingen, dus je wordt dan dubbel gepakt én hogere huurstijgingen én geen huurtoeslag meer). Ik vind het allemaal wel verdedigbaar maar zo vergroot je dus ook de armoedeval op die manier.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_82026144
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:13 schreef Jud1th het volgende:

[..]

Voor de mevrouw in kwestie is het misschien wel een automatische lastenverzwaring, dat hangt er van af of ze veel zorgkosten heeft.
    Ja, maar ze hoeft niet voor alle 3 personen boven de 18 het eigen risico te betalen, haar 2 zoons krijgen zelf zorgtoeslag en kunnen ook zelf het eigen risico ophoesten, dat maakt de lastenverzwaring 90 euro in plaats van de opgetekende 270 euro.
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:27:38 #142
    165633 eriksd
    The grand facade...
    pi_82026186
    We kunnen het er toch wel over eens zijn dat de berekeningen van Netwerk rommelig zijn. De VVD heeft nog steeds niets van zich laten horen, wat ik ook een beetje zwak vind zo langzamerhand.
    Bis bis bis
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:27:40 #143
    1571 marky
    Heerlijk.... sleur
    pi_82026193
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:20 schreef Klopkoek het volgende:

• Of Balkenende en cohen de zelfde behandeling krijgen moet nog blijken. Dat ze op zoek zijn gegaan naar een CDA lid (zonder dit te melden)om vervolgens te verkondigen dat hij nooit op de VVD gaat stemmen een groenlinks raadslid (zonder dit te melden) mag verkondigen dat ze Rutte niet premierwaardig vind. Verder kan je met dit soort emoties niet spelen. Deze mensen wordt ten onrechte schrik aangejaagd. Dat is kwalijk.
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:30:31 #144
    1571 marky
    Heerlijk.... sleur
    pi_82026342
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:27 schreef eriksd het volgende:
    We kunnen het er toch wel over eens zijn dat de berekeningen van Netwerk rommelig zijn. De VVD heeft nog steeds niets van zich laten horen, wat ik ook een beetje zwak vind zo langzamerhand.
    De reaktie op het gezin met het gehadicapte kind is inmiddels wel ontkracht volgens mij dat klopt gewoon niet. De mevr in de bijstand moet zeer goed bekeken worden want daar zitten zoveel toelages en mogelijke toelages bij dat je heel zuiver moet kijken hoe dat gaat uitkomen. Je hebt er niets aan om daar nu een fout in te maken dan wordt je daar extra hard op gepakt.
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:35:10 #145
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_82026628
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:27 schreef marky het volgende:

[..]

Of Balkenende en cohen de zelfde behandeling krijgen moet nog blijken.
    Daar lijkt het wel op. De bijstandsmoeder heeft een weblog gepubliceerd en het lijkt erop dat ze deze drie voorbeelden ook op de PvdA en CDA gaan leggen. Vandaar dat er drie uur gefilmd is want er moeten drie uitzendingen worden gevuld. Een uur interview per uitzending is dan niet veel (en niet weinig).
    quote:
    Dat ze op zoek zijn gegaan naar een CDA lid (zonder dit te melden)om vervolgens te verkondigen dat hij nooit op de VVD gaat stemmen
    Het betreft geen actief lid. Er is te veel onduidelijk. Je weet niet hoe lang deze man al lid is van de partij. Je weet niet of hij vorige keren misschien wel VVD heeft gestemd. En dat je ergens lid van bent betekent vaak niet eens dat je er altijd op stemt. In het laatste NKO gaf zo'n 20% van de mensen met een partijlidmaatschap aan op een andere partij te hebben gestemd dan waar ze lid van zijn.
    quote:
    een groenlinks raadslid (zonder dit te melden) mag verkondigen dat ze Rutte niet premierwaardig vind. Verder kan je met dit soort emoties niet spelen. Deze mensen wordt ten onrechte schrik aangejaagd. Dat is kwalijk.
    Met dit soort emoties werden ook gespeeld toen het om Culemborg ging. Zo werkt de TV tegenwoordig. Ik vind dat jammer. Maar ik geloof werkelijk niet dat ze persé de VVD wilden pakken.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_82026639
    Overigens, via twitter:

Vanmorgen is er overigens contact opgenomen met @NetwerkTV maar tot op heden nog geen reactie gehad. 34 minutes ago via HootSuite

en de reden waarom Rutte zelf niet naar voren gekomen is:

Rutte van @VVD geeft vrijdags les op vmbo-school: Nederlands en Maatschappijleer.
    "I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
    'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:38:00 #147
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_82026788
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:30 schreef marky het volgende:

[..]

De reaktie op het gezin met het gehadicapte kind is inmiddels wel ontkracht volgens mij dat klopt gewoon niet. De mevr in de bijstand moet zeer goed bekeken worden want daar zitten zoveel toelages en mogelijke toelages bij dat je heel zuiver moet kijken hoe dat gaat uitkomen. Je hebt er niets aan om daar nu een fout in te maken dan wordt je daar extra hard op gepakt.
    dat weet ik nog niet. PGB valt onder AWBZ he? ikzelf krijg ook een PGB, begeleiding klasse 2 (klasse 1 is door Bussemaker afgeschaft, dat moeten de mensen zelf maar gaan regelen). ik krijg ook 4000 euro per jaar (1500 euro eigen bijdrage, ook door bussemaker ingevoerd).

de VVD wil begeleiding laten vervallen. voor zwaardere gevallen kan dat inderdaad 5000 euro netto gaan schelen.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:38:38 #148
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_82026826
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:35 schreef axis303 het volgende:
    Overigens, via twitter:

Vanmorgen is er overigens contact opgenomen met @NetwerkTV maar tot op heden nog geen reactie gehad. 34 minutes ago via HootSuite

en de reden waarom Rutte zelf niet naar voren gekomen is:

Rutte van @VVD geeft vrijdags les op vmbo-school: Nederlands en Maatschappijleer.
    ja en wat zij zeggen is persé waar....
    Deuger, Woke & Gutmensch
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:40:32 #149
    280416 Whiskers2009
    Maak dat de kat wijs!!
    pi_82026936
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:27 schreef marky het volgende:

[..]

Of Balkenende en cohen de zelfde behandeling krijgen moet nog blijken. Dat ze op zoek zijn gegaan naar een CDA lid (zonder dit te melden)om vervolgens te verkondigen dat hij nooit op de VVD gaat stemmen een groenlinks raadslid (zonder dit te melden) mag verkondigen dat ze Rutte niet premierwaardig vind. Verder kan je met dit soort emoties niet spelen. Deze mensen wordt ten onrechte schrik aangejaagd. Dat is kwalijk.
    Dat moet dus nog blijken. Je kunt er niets over zeggen nu..
    "He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:41:59 #150
    3292 Tweek
    Koffie graag!
    pi_82027030
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

dat weet ik nog niet. PGB valt onder AWBZ he? ikzelf krijg ook een PGB, begeleiding klasse 2 (klasse 1 is door Bussemaker afgeschaft, dat moeten de mensen zelf maar gaan regelen). ik krijg ook 4000 euro per jaar (1500 euro eigen bijdrage, ook door bussemaker ingevoerd).

de VVD wil begeleiding laten vervallen. voor zwaardere gevallen kan dat inderdaad 5000 euro netto gaan schelen.
    Volgens mij vervalt de begeleiding in de zware pgb niet en daar zou dat meisje in de berekening ondervallen.

Overigens het klopt wel hoor dat Rutte les geeft op vrijdag, doet hij al een tijdje.
    pi_82027064
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:27 schreef eriksd het volgende:
    Ik hoop eigenlijk voornamelijk dat ze niet zo lang gaan zitten te rekenen en uitzondering zitten aan te spreken dat dalijk de 3 voorbeelden er alle drie op vooruit gaan.

Iedereen in Nederland moet bijdragen aan de economische tegenslagen, dus iedereen zou er iets op achteruit moeten gaan. Het moet wel geloofwaardig blijven.
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:45:01 #152
    3292 Tweek
    Koffie graag!
    pi_82027220
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:42 schreef Stranger het volgende:

[..]

Ik hoop eigenlijk voornamelijk dat ze niet zo lang gaan zitten te rekenen en uitzondering zitten aan te spreken dat dalijk de 3 voorbeelden er alle drie op vooruit gaan.

Iedereen in Nederland moet bijdragen aan de economische tegenslagen, dus iedereen zou er iets op achteruit moeten gaan. Het moet wel geloofwaardig blijven.
    Paar uur geleden zag ik een vvd'er nog twitteren dat de ondernemer uit het voorbeeld er 337 euro op achteruit zou gaan, maar goed geen idee wie die twitteraar voor de rest was.
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:45:48 #153
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_82027264
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:41 schreef Tweek het volgende:

[..]

Volgens mij vervalt de begeleiding in de zware pgb niet en daar zou dat meisje in de berekening ondervallen.

Overigens het klopt wel hoor dat Rutte les geeft op vrijdag, doet hij al een tijdje.
    je weet niet of hij dat vrijdagochtend doet. je weet niet of het waar is dat netwerk niet heeft gereageerd. als ze trouwens de waarheid spreken dat ze gisteren al alle moeite hebben gedaan (als!) dan geef ik ze groot gelijk dat ze nu niet als een slaafje door de VVD beet laten nemen.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:46:23 #154
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_82027299
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:45 schreef Tweek het volgende:

[..]

Paar uur geleden zag ik een vvd'er nog twitteren dat de ondernemer uit het voorbeeld er 337 euro op achteruit zou gaan, maar goed geen idee wie die twitteraar voor de rest was.
    en zo iemand kan dat uit z'n losse pols wel juist berekenen?
    Deuger, Woke & Gutmensch
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:46:28 #155
    165633 eriksd
    The grand facade...
    pi_82027306
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

je weet niet of hij dat vrijdagochtend doet. je weet niet of het waar is dat netwerk niet heeft gereageerd. als ze trouwens de waarheid spreken dat ze gisteren al alle moeite hebben gedaan (als!) dan geef ik ze groot gelijk dat ze nu niet als een slaafje door de VVD beet laten nemen.
    Hij geeft al sinds 2007 (uit mijn hoofd) op vrijdagochtend les.
    Bis bis bis
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:46:30 #156
    178314 dramatiek
    dramatiek
    pi_82027307
    Oh wat was Rutte woedend, en alle andere VVD’ertjes er achteraan. De Telegraaf hing in de gordijnen, Geenstijl organiseerde de actie “Redt Rutte” en in Elsevier werd het allemaal nog eens duidelijk uitgelegd, maar niet heus.

Netwerk zou “tendentieus” bezig zijn geweest, er zou sprake zijn van leugens en halve waarheden, en de goedverdienende man in de Netwerkuitzending, zou CDA-lid zijn. Kortom laster en drogredeneringen ter vervanging van argumenten.

Het enige wat dus nog aan alle gekrakeel ontbreekt is een berekening van de kant van de VVD. Want waar Netwerk je gewoon kan voorrekenen hoe ze tot hun conclusies zijn gekomen ontbreekt deze argumentatie bij de VVD, Elsevier, Telegraaf, Geenstijl etc.

Dus ontkomt Rutte er niet aan om alsnog een (hele handige) econoom in te schakelen, want het verhaal van Netwerk weerleggen blijkt niet al te makkelijk.

Dan kun je nog zo’n goede debater zijn, ik ken een leuke uitdrukking: praatjes vullen geen gaatjes.

Overigens heb ik Rutte, VVD, Elsevier, Telegraaf, Geenstijl e.v.a. niet horen betwisten dat de veelverdienende man er ¤1800 op vooruit ging. Terwijl toch wel degelijk van toepassing is wat deze man zei: “als ik er ¤1800 op vooruit ga, dan gaat er dus iemand anders op achteruit”. Simple as that.

Zo liggen de feiten. Dan moet je wel Hans Kazan inhuren als econoom, of Tita Tovenaar, om daar iets anders van te maken, al helemaal als je nou eenmaal de grootste bezuiniger bent, wat de VVD nou eenmaal is.

En geld dat je aan een rijke stinkert uitdeelt, kan je niet aan een bijstandsgezin uitdelen. Of wel soms?

Aldus Krapuul.
    http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:48:08 #157
    165633 eriksd
    The grand facade...
    pi_82027428
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:46 schreef dramatiek het volgende:
    Oh wat was Rutte woedend, en alle andere VVD’ertjes er achteraan. De Telegraaf hing in de gordijnen, Geenstijl organiseerde de actie “Redt Rutte” en in Elsevier werd het allemaal nog eens duidelijk uitgelegd, maar niet heus.

Netwerk zou “tendentieus” bezig zijn geweest, er zou sprake zijn van leugens en halve waarheden, en de goedverdienende man in de Netwerkuitzending, zou CDA-lid zijn. Kortom laster en drogredeneringen ter vervanging van argumenten.

Het enige wat dus nog aan alle gekrakeel ontbreekt is een berekening van de kant van de VVD. Want waar Netwerk je gewoon kan voorrekenen hoe ze tot hun conclusies zijn gekomen ontbreekt deze argumentatie bij de VVD, Elsevier, Telegraaf, Geenstijl etc.

Dus ontkomt Rutte er niet aan om alsnog een (hele handige) econoom in te schakelen, want het verhaal van Netwerk weerleggen blijkt niet al te makkelijk.

Dan kun je nog zo’n goede debater zijn, ik ken een leuke uitdrukking: praatjes vullen geen gaatjes.

Overigens heb ik Rutte, VVD, Elsevier, Telegraaf, Geenstijl e.v.a. niet horen betwisten dat de veelverdienende man er ¤1800 op vooruit ging. Terwijl toch wel degelijk van toepassing is wat deze man zei: “als ik er ¤1800 op vooruit ga, dan gaat er dus iemand anders op achteruit”. Simple as that.

Zo liggen de feiten. Dan moet je wel Hans Kazan inhuren als econoom, of Tita Tovenaar, om daar iets anders van te maken, al helemaal als je nou eenmaal de grootste bezuiniger bent, wat de VVD nou eenmaal is.

En geld dat je aan een rijke stinkert uitdeelt, kan je niet aan een bijstandsgezin uitdelen. Of wel soms?

Aldus Krapuul.
    Lees je nog mee, of kom je even je gebruikelijke mening ventileren?
    Bis bis bis
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:49:18 #158
    178314 dramatiek
    dramatiek
    pi_82027505
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:48 schreef eriksd het volgende:

[..]

Lees je nog mee, of kom je even je gebruikelijke mening ventileren?
    Waarom zou jij me moeten opleggen dat ik met jou meelees en ik me jouw mening laat opdringen?
    Niet te schijnheilig doen wa
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:49:53 #159
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_82027531
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:41 schreef Tweek het volgende:

[..]

nog hier over:

het is duidelijk dat het meisje grote problemen heeft. ik vond het hartverscheurend om te zien.

maar als ze echt 5000 euro krijgt (en ik krijg met mijn klasse 2 4000 euro voor begeleiding) dan krijgt zij niet zo veel meer. voor de begeleiding he?! ze zal vast ook nog PGB krijgen voor andere zaken.

iig is het best mogelijk dat ze ondanks al haar problemen qua begeleiding niet in de hoogste klasse valt. Ik heb het nog opgezocht in mijn papieren: in de allerhoogste klasse kun je meer dan 20000 euro per jaar ontvangen voor begeleiding.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:50:11 #160
    165633 eriksd
    The grand facade...
    pi_82027547
    Het lijkt mij wel bevorderlijk dat je even kijkt naar het feit dat de discussie nu gaat over getallen en wat genuanceerder gevoerd wordt dan weer zo'n algemene reactie van jou.

Mijn mening hoef je uiteraard niet over te nemen.
    Bis bis bis
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:51:57 #161
    178314 dramatiek
    dramatiek
    pi_82027644
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:50 schreef eriksd het volgende:
    Het lijkt mij wel bevorderlijk dat je even kijkt naar het feit dat de discussie nu gaat over getallen en wat genuanceerder gevoerd wordt dan weer zo'n algemene reactie van jou.

Mijn mening hoef je uiteraard niet over te nemen.
    Yep, suggestief en retorisch openen en dan gaan staan op nuancering binnen een topic?
    Mij gaat het meer om het geheel, de reactie van rutte, het slappe verhaal van Stef Blok etc, da's een andere dan de getalsmatige kant van de zaak. Ik wil ook wel een parallel topic openen die gaat over hoe het gegaan is ipv wat er getalsmatig gebeurd is. (toesturen berekening, aanbieden hoor en wederhoor etc) Eerst ontkent de VVD iets gekregen te hebben, dan hebben ze het gekregen, dan hebben ze het te laat gekregen, dan hebben ze het zelf doorgerekend en kwam iedereen er positief uit en dan zijn ze nog aan het rekenen. Vervolgens komt Stef Blok ipv Rutte dat uitleggen. Daar wil ik me vooral op focussen.

Wanneer je de loftrompet afsteekt over het zijn van de kampioen bezuinigen dan sta je daar als partij ook maar voor.

[ Bericht 7% gewijzigd door dramatiek op 28-05-2010 16:57:54 ]
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:52:54 #162
    165633 eriksd
    The grand facade...
    pi_82027702
    Je ziet dat de teneur wat veranderd is. Ik wil best een post uit jouw verleden opdiepen, en je daar tot in de lengte der dagen mee om je oren slaan, maar je kan nu ook proberen mee te denken
    Bis bis bis
      vrijdag 28 mei 2010 @ 16:59:05 #163
    3292 Tweek
    Koffie graag!
    pi_82028045
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

en zo iemand kan dat uit z'n losse pols wel juist berekenen?
    Geen idee, daarvoor hecht ik er ook geen waarde aan.

Aan netwerk hecht ik overigens weinig waarde door de wijze waarop ze de media bespelen, wat ze overigens erg goed gedaan hebben. Rutte zegt in de uitzending namelijk al dat ze pas informatie kregen nadat hij dreigde niet te komen. Netwerk zet vervolgens een verklaring online waarin dat gemeld wordt. De volgende morgen wordt in het nieuws die verklaring meegenomen en lijkt het ineens voor mensen die het programma niet gezien hebben alsof Netwerk deze feiten naar buiten brengt en dus niets kwaads in de zin heeft. Daarnaast vragen ze om excuses aan Rutte in dezelfde verklaring. Wat het idee alleen maar versterkt dat Netwerk niets slechts in de zin had en ze alles gedaan hebben om het de VVD makkelijk te maken.

Dat is slim gedaan maar schept wel een vertekend beeld.
    pi_82028247
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 16:59 schreef Tweek het volgende:

[..]

Geen idee, daarvoor hecht ik er ook geen waarde aan.

Aan netwerk hecht ik overigens weinig waarde door de wijze waarop ze de media bespelen, wat ze overigens erg goed gedaan hebben. Rutte zegt in de uitzending namelijk al dat ze pas informatie kregen nadat hij dreigde niet te komen. Netwerk zet vervolgens een verklaring online waarin dat gemeld wordt. De volgende morgen wordt in het nieuws die verklaring meegenomen en lijkt het ineens voor mensen die het programma niet gezien hebben alsof Netwerk deze feiten naar buiten brengt en dus niets kwaads in de zin heeft. Daarnaast vragen ze om excuses aan Rutte in dezelfde verklaring. Wat het idee alleen maar versterkt dat Netwerk niets slechts in de zin had en ze alles gedaan hebben om het de VVD makkelijk te maken.

Dat is slim gedaan maar schept wel een vertekend beeld.
    Ze hebben vast een marketing-deskundige ingeschakeld. Oh wacht
    pi_82028365
      vrijdag 28 mei 2010 @ 17:07:20 #166
    165633 eriksd
    The grand facade...
    pi_82028431
    Eens kijken.
    Bis bis bis
      vrijdag 28 mei 2010 @ 17:08:48 #167
    165633 eriksd
    The grand facade...
    pi_82028506
    Van Twitter:

berekening door VVD: bijstandmoeder max 10 euro per wk op achteruit, gezin met gehandicapt kind max 880 eur ...
    Bis bis bis
    pi_82028513
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 17:05 schreef marcodej het volgende:
    En de VVD-berekening is binnen:
    Haha, vvd server meteen plat?
      vrijdag 28 mei 2010 @ 17:10:32 #169
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_82028587
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 17:08 schreef eriksd het volgende:
    Van Twitter:

berekening door VVD: bijstandmoeder max 10 euro per wk op achteruit, gezin met gehandicapt kind max 880 eur ...
    dit gelooft toch niemand....
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_82028591
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 17:09 schreef Jud1th het volgende:

[..]

Haha, vvd server meteen plat?
    Nee, maar dit is de tekst:
    quote:
    VVD naar aanleiding van uitzending Netwerk

vrijdag 28 mei 2010 , door Frans Weekers

DOOR NETWERK AANGELEVERDE INFORMATIE

Bijstandsmoeder Erna Smeekens (alleenstaand met 3 inwonende kinderen en 1 uitwonend kind, van 14, 17, 19 en 21 jaar)

•Haar huurlasten gaan met 10 % omhoog. Er is voor haar wel een potje, dat dempt de verhoging voor haar tot 5 %. Ze betaalt nu 550 euro per maand aan huur, maal 12 levert dat 300 euro verhoging op.
    •Haar eigen risico gaat omhoog van 210 naar 300 (haarzelf, en twee van haar oudste kinderen betalen premie. Dat levert haar 270 euro kosten op.
    •De afschaffing van de aftrek voor scholingsuitgaven betekent voor haar ook 316 euro extra kosten.
    •Het levensonderhoud van haar thuiswonende 18-pluskind kan ze niet meer aftrekken: betekent minimaal 30 euro extra kosten per maand.
    Conclusie Netwerk: zij gaat er 1200 euro per jaar op achteruit.

REACTIE VVD

•Huur: De huurlasten stijgen volgens het CPB. Maar in tegenstelling van wat wordt beweerd wordt deze stijging volledig gecompenseerd met een hogere huurtoeslag . In de berekeningen van het CPB is namelijk als voorwaarde opgenomen dat voor de 30% laagste inkomens de huurstijging volledig wordt gecompenseerd.
    •De VVD verhoogt inderdaad het eigen risico voor de zvw naar 300 euro. Natuurlijk geldt dat er alleen een extra last ontstaat bij een beroep op de zorg. Daarnaast geldt in de systematiek die het CPB hanteert dat de lagere en middeninkomens worden gecompenseerd voor de stijging van de eigen betaling zvw. Ten slotte geldt dat iedere verhoging van het eigen risico de zorgpremies met hetzelfde bedrag verlaagt . Door een hoger eigen risico wordt het beroep op de zorg verlaagd, waardoor de totale zorguitgaven lager worden. Door deze maatregelen die de VVD voorstelt in de zvw kunnen de premies met 500 miljoen euro worden verlaagd in 2015 . Nederland telt 10 miljoen verzekeringsplichtigen die premie betalen voor de zvw. De premie zal dus gemiddeld met 50 euro per jaar lager zijn per verzekeringsplichtige.
    •Er vanuit gaande dat de studiekosten door mevrouw Smeekens zelf worden gemaakt (haar kinderen hebben hier namelijk geen recht op i.v.m. samenloop mogelijkheden voor studiefinanciering). Door de scholingsaftrek af te schaffen vervalt inderdaad het fiscale voordeel. De VVD neemt deze maatregel in combinatie met de introductie van het sociaal leenstelsel. Mevrouw Smeekens kan dus bij de voorstellen die de VVD doet haar kosten voor studie volledig lenen. Het doel van de studie moet dan evenals nu het geval is voor de scholingsaftrek in het teken staan van haar (toekomstige) beroep of het verkrijgen van een Erkenning Verworven Competenties. Voor zolang mevrouw Smeekens in de bijstand verkeert zal zij hier dus geen extra lasten aan ondervinden, maar worden alle studiekosten opgenomen in een lening. Dit betekent dat zij 629 euro per jaar niet direct hoeft te financieren voor haar studie (zij mag nu aftrekken tegen 33,45 %, dus totale studiekosten bedragen 945 euro per jaar).
    •Aftrek voor levensonderhoud van haar kinderen komt te vervallen. Maar op basis van de verstrekte informatie heeft zij hier ook geen recht op. Om aanspraak te maken op deze aftrek mag het huishouden geen kinderbijslag ontvangen en mag het kind waarop de aftrek betrekking heeft niet in aanmerking komen voor studiefinanciering of een tegemoetkoming in de studiekosten. Bovendien moet het kind niet in staat zijn om zelf in het levensonderhoud te voorzien.
    •De econoom houdt in zijn berekeningen geen rekening met de gevolgen van de afschaffing van het kindgebonden budget. Door de afschaffing van het kindgebonden budget zou mevrouw Smeekens volgend jaar haar aanspraak op basis van één 15-jarig kind van verliezen. Deze aanspraak bedraagt 103 euro in de maand.
    •Ook houdt de econoom geen rekening met de afschaffing van de overdraagbaarheid van de algemene heffingskorting in het referentieminimumloon in 10 jaar. Hierdoor zal de netto bijstandsuitkering voor mevrouw Smeekens in 2021 8,5% lager zijn dan nu. Dit is op basis van de effecten die het CPB in kaart heeft gebracht en rekening gehouden met de verlaging van de belastingtarieven in de inkomstenbelasting met 1 procentpunt zoals de VVD voorstelt. De helft van dit effect wordt in 2015 bereikt en dat komt neer op circa 40 euro in de maand.
    •De VVD trekt ter compensatie 250 miljoen euro per jaar extra uit voor de bijzondere bijstand. Door de afschaffing van de overdraagbaarheid van de algemene heffingskorting in het referentieminimumloon vermindert het aantal bijstandsgerechtigden met 5% volgens berekeningen van het CPB. Rekeninghoudend dat dit effect voor de helft is bereikt in 2015, zullen er dan circa 268.000 bijstandsgerechtigden zijn. De compensatie bedraagt dan gemiddeld 933 euro per bijstandsgerechtigde per jaar. Mevrouw Smeekens kan op deze wijze via de bijzondere bijstand compensatie krijgen voor het kindgebonden budget voor haar schoolgaande kinderen.
    CONCLUSIE: Het hoofddoel voor de VVD is om zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen, ook vanuit de bijstand. De voorstellen van de VVD zorgen voor 400.000 extra banen. Wij hopen van harte dat mevrouw Smeekens hier ook profijt van zal hebben. Mocht het haar onverhoopt niet lukken om vanuit haar uitkering weer aan het werk te gaan dan gaat zij er 2,50 euro per week op achteruit in 2011 oplopend tot 10 euro per week in 2015.

#############################################################

DOOR NETWERK AANGELEVERDE INFORMATIE

Zzp'er Marco en wao'er (60 %) Angelique Versloot, drie kinderen van 0, 4 en 7 jaar. De dochter van 7 is gehandicapt.

•Belangrijkste veroorzaker van hun achteruitgang is dat volgens het CPB 'de begeleiding voor hun kind komt te vervallen'. Die begeleiding betalen ze nu uit een PGB van 18.662 euro per jaar. De familie heeft nu recht op geld voor dagbesteding en begeleiding. De begeleiding vervalt bij de VVD. In het gunstigste geval betekent het dat 2/12e deel van hun PGB vervalt. 2/12e x 18.664 euro = 3100 euro. PG
    •Tel je het hoger eigen risico voor de verzekering erbij, dan kom je uit op 3000 euro.
    •In het ernstigste geval vervalt 4 uur van de huidige begeleiding: 4/14e van 18.664 is 5300 euro.
    Conclusie Netwerk: zij gaan er tussen de ¤ 3000-5300 per jaar op achteruit.

REACTIE VVD

•Volgens de econoom is op te maken uit het CPB-rapport dat de VVD ‘de begeleiding voor hun kind komt te vervallen’. Dit impliceert dat het volledige budget geschrapt wordt. Dit klopt niet. In de bijlage bij Keuzes in Kaart van het CPB wordt bij de VVD het volgende vermeld : De VVD schrapt de functie begeleiding, waarbij 50% van de huidige kosten wordt gereserveerd voor het financieren van weglek naar andere regelingen, zoals de wmo. De VVD compenseert 50% van de kosten voor begeleiding. Deze kosten worden niet gemiddeld over de groep verdeeld, maar gereserveerd voor opvang via de gemeenten van die groepen die het het hardst nodig hebben. Het uitgangspunt van de VVD is altijd geweest dat gehandicapten niet de prijs van de vergrijzing mogen betalen. Deze groep zal via de zorgplicht van gemeenten volledig gecompenseerd worden .
    •Wat de econoom niet heeft meegenomen is dat de VVD de hogere forfaits van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten verhoogt met ¤ 200 miljoen . Dit is een compensatie voor mensen met de hoogste zorgvraag. In Nederland zijn er ongeveer 300.000 mensen die een ‘tegemoetkoming hoog’ ontvangen op basis van deze wet . Op basis van de zorgvraag van de dochter is de aanname dat zij hiervoor in aanmerking komt . Dit betekent dat het gezin jaarlijks ¤ 660,-- gecompenseerd wordt voor de hogere zorgkosten.
    •Het eigen risico wordt bij de VVD inderdaad verhoogd. Het gaat van ¤ 210 naar ¤ 300 per jaar . In de jaren dat dit door het echtpaar allebei wordt gebruikt zijn zij dus 2 x 90 (300 – 210) = ¤ 180,-- per jaar extra kwijt als gezin. In jaren dat zij geen gebruik maken van het eigen risico, vervalt dit nadeel. In tegenstelling tot de bewering van de econoom geldt het eigen risico niet voor kinderen onder de 18 jaar.
    •De zorgverzekeringspremies dalen dankzij de VVD totaal met ¤ 500 miljoen . Er zijn in Nederland ongeveer 10 miljoen verzekerden. Dit betekent dat voor zowel mevrouw als meneer Versloot er ¤ 50 op vooruitgaan, het gezin gaat er dus ¤ 100,-- op vooruit.
    •Wat de econoom niet heeft meegenomen is de door de VVD voorgestelde afschaffing van het kindgebonden budget. Dit kost dit gezin ¤ 660,-- per jaar.
    •Wat de econoom niet heeft meegenomen is de verhoging van de arbeidskorting van ¤ 400 per werkende Nederlander die de VVD heeft opgenomen. Dit betekent dat het gezin er – op basis van de informatie die voorhanden is – er ¤ 400,-- op vooruit gaat.
    •Wat de econoom niet heeft meegenomen is dat de VVD alle tarieven in de inkomstenbelasting met 1%-punt omlaag brengt . In de uitzending werd genoemd dat meneer Versloot een inkomen heeft van ruim ¤ 34.000, dat betekent dat zij er als gezin 1% x 34.000 = ¤ 340,-- erop vooruit gaan.
    CONCLUSIE: Dit gezin gaat er 660 – 180 -660 + 400 + 340 + 100 = ¤ 660,-- op vooruit in de jaren dat er volledig gebruik wordt gemaakt van het eigen risico. In de jaren dat het eigen risico niet wordt gebruikt gaat dit gezin er 660 + 180 = ¤ 880,-- op vooruit .
      vrijdag 28 mei 2010 @ 17:11:50 #171
    165633 eriksd
    The grand facade...
    pi_82028655
    Genieten dit
    Bis bis bis
    pi_82028660
    Radio 1 verslaggever Joost Vullings zegt dat het eigenlijk niet mogelijk is om met een objectief, eerlijk oordeel komen wie er gelijk heeft.
    pi_82028995
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 17:12 schreef Toad het volgende:
    Radio 1 verslaggever Joost Vullings zegt dat het eigenlijk niet mogelijk is om met een objectief, eerlijk oordeel komen wie er gelijk heeft.
    Hoezo zou dit niet mogelijk zijn?

De maatregelen die de VVD wil nemen staan op papier. De situatie is bekend.. optrekken/aftrekken en dan komt er een conclusie uit.

Er zullen toch wel mensen zijn in dit land die dit kunnen/willen doen zonder dat ze slinks met de cijfertjes omgaan?
    pi_82029069
    VVD
    pi_82029110
    quote:
    •De VVD verhoogt inderdaad het eigen risico voor de zvw naar 300 euro. Natuurlijk geldt dat er alleen een extra last ontstaat bij een beroep op de zorg. Daarnaast geldt in de systematiek die het CPB hanteert dat de lagere en middeninkomens worden gecompenseerd voor de stijging van de eigen betaling zvw. Ten slotte geldt dat iedere verhoging van het eigen risico de zorgpremies met hetzelfde bedrag verlaagt . Door een hoger eigen risico wordt het beroep op de zorg verlaagd, waardoor de totale zorguitgaven lager worden. Door deze maatregelen die de VVD voorstelt in de zvw kunnen de premies met 500 miljoen euro worden verlaagd in 2015 . Nederland telt 10 miljoen verzekeringsplichtigen die premie betalen voor de zvw. De premie zal dus gemiddeld met 50 euro per jaar lager zijn per verzekeringsplichtige.
    Gemiste kans voor de VVD, waarom zou een moeder nog het eigen risico moeten betalen van haar goedverdienende 18+ kinderen?
    quote:
    Het hoofddoel voor de VVD is om zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen, ook vanuit de bijstand. De voorstellen van de VVD zorgen voor 400.000 extra banen. Wij hopen van harte dat mevrouw Smeekens hier ook profijt van zal hebben. Mocht het haar onverhoopt niet lukken om vanuit haar uitkering weer aan het werk te gaan dan gaat zij er 2,50 euro per week op achteruit in 2011 oplopend tot 10 euro per week in 2015.
    Met 10 euro minder per week jaag je niemand de bijstand uit naar een baan lijkt mij.
      vrijdag 28 mei 2010 @ 17:22:25 #176
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_82029112
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 17:19 schreef Laydina het volgende:

[..]

Hoezo zou dit niet mogelijk zijn?

De maatregelen die de VVD wil nemen staan op papier. De situatie is bekend.. optrekken/aftrekken en dan komt er een conclusie uit.

Er zullen toch wel mensen zijn in dit land die dit kunnen/willen doen zonder dat ze slinks met de cijfertjes omgaan?
    je weet bijv. niet of het gezin bij de 30% laagste inkomens hoort waardoor de huurtoeslag intact blijft....
    Deuger, Woke & Gutmensch
      vrijdag 28 mei 2010 @ 17:23:14 #177
    178314 dramatiek
    dramatiek
    pi_82029148
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 17:10 schreef marcodej het volgende:

[..]

Nee, maar dit is de tekst:
    [..]
    Ow...dit wordt binnen 4-5 uurtjes totaal debunked.
    pi_82029163
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 17:22 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Met 10 euro minder per week jaag je niemand de bijstand uit naar een baan lijkt mij.
    Dat is dan ook niet alleen afhankelijk van die 10 euro lijkt mij. De VVD zal vast wel meer maatregelen hebben.
    pi_82029170
    Het verhaal is in ieder geval een stukje completer en uitgebreider dan vanuit Netwerk.
      vrijdag 28 mei 2010 @ 17:24:01 #180
    81187 ethiraseth
    Fuck you, got mine
    pi_82029180
    quote:

[..]

Geeft de VVD nu gewoon toe dat werken minder loont dan bijstand onder hun plannen?
    Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
    Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
    pi_82029201
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 17:08 schreef eriksd het volgende:
    Van Twitter:

880 euro VOORUIT
    pi_82029211
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 17:24 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Geeft de VVD nu gewoon toe dat werken minder loont dan bijstand onder hun plannen?
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 17:23 schreef marcodej het volgende:

Dat is dan ook niet alleen afhankelijk van die 10 euro lijkt mij. De VVD zal vast wel meer maatregelen hebben.
    Dit lijkt mij ook.
      vrijdag 28 mei 2010 @ 17:24:54 #183
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_82029215
    quote:

[..]

sowieso wordt dat instrument al tijden toegepast. de koopkracht van de bijstand is lager dan in de jaren 80. pas sinds workfirst is ingevoerd (verplicht papiertjes prikken voor je uitkering) en gemeenten verantwoordelijk zijn daalt het cijfer van de bijstandsgerechtigden.

sowieso heeft dramatiek feilloos laten zien dat de structurele werkloosheid hoger is komen te liggen sinds de jaren 80 (het neoliberalisme). daarvoor was de bijstand én een stuk luxer én haast niemand maakte er van gebruik. rara, hoe kan dat
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_82029234
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 17:22 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

je weet bijv. niet of het gezin bij de 30% laagste inkomens hoort waardoor de huurtoeslag intact blijft....
    Het punt over de huurtoeslag beslaat de alleenstaande bijstandsmoeder en die zal vast wel bij de laagste 30% horen.
    pi_82029249
    quote:

[..]

Nuance op mezelf, voor werkenden hebben ze inderdaad ook maatregelen zoals de 1%-punt verlaging van de IB. Het verschil tussen werken en bijstand zal dus groter worden, iets waarmee je mensen weer wel richting de arbeidsmarkt opduwt.
      vrijdag 28 mei 2010 @ 17:26:11 #186
    81187 ethiraseth
    Fuck you, got mine
    pi_82029262
    "Door een hoger eigen risico wordt het beroep op de zorg verlaagd, waardoor de totale zorguitgaven lager worden"

Hmm ja. Want door een hoger eigen risico worden mensen minder ziek?
    Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
    pi_82029297
    quote:

[..]

Nee, de VVD geeft aan dat je beter aan het werk kunt gaan omdat je anders achteruit gaat in de bijstand. Volkomen terecht dus, zo`n economische prikkel.
      vrijdag 28 mei 2010 @ 17:27:12 #188
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_82029313
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 17:26 schreef ethiraseth het volgende:
    "Door een hoger eigen risico wordt het beroep op de zorg verlaagd, waardoor de totale zorguitgaven lager worden"

op naar amerikaanse toestanden. lekker blijven voortetteren met je ziekte. lekker onproductief worden. lekker blijven hangen in workfirst trajecten met je zere rug
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_82029340
    quote:

Nee, maar door het hogere eigen risico zullen minder mensen voor een wissewasje naar de dokter gaan. En de mensen betalen een groter deel uit eigen zak.
    pi_82029361
    quote:

Met een hoger eigen risico zal men minder voor wissewasjes naar de dokter gaan.
      vrijdag 28 mei 2010 @ 17:28:50 #191
    3292 Tweek
    Koffie graag!
    pi_82029387
    Volledige berekening inc. verwijzingen naar cpb ea.: http://www.scribd.com/ful(...)20jllbhjl8yqrx55e77g

Goed nou maar wachten op de excuses van Netwerk.
      vrijdag 28 mei 2010 @ 17:29:13 #192
    81187 ethiraseth
    Fuck you, got mine
    pi_82029407
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 17:27 schreef marcodej het volgende:

[..]

Nee, maar door het hogere eigen risico zullen minder mensen voor een wissewasje naar de dokter gaan.
    Wat uiteindelijk altijd duurder uit zal pakken. Mensen zullen gewoon blijven doorlopen met kwaaltjes, die uiteindelijk veel duurder moeten worden aangepakt dan als ze meteen werden verholpen. Je moet er zo snel mogelijk bij zijn, en het liefst zelfs preventief werken. Mensen dwingen minder vaak naar de dokter te gaan is simpelweg heel dom. dit gaat uiteindelijk het bedrijfsleven veel geld kosten, omdat mensen vaker en langer ziek zullen zijn.
    pi_82029439
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 17:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

op naar amerikaanse toestanden. lekker blijven voortetteren met je ziekte. lekker onproductief worden. lekker blijven hangen in workfirst trajecten met je zere rug
    Het gaat hier om 90 euro verhoging van het eigen risico...als je je echt ziek voelt kan die 90 euro er ook wel vanaf.
      vrijdag 28 mei 2010 @ 17:30:41 #194
    81187 ethiraseth
    Fuck you, got mine
    pi_82029476
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 17:30 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Het gaat hier om 90 euro verhoging van het eigen risico...als je je echt ziek voelt kan die 90 euro er ook wel vanaf.
    Ja, maar zo werken mensen dus niet. En voor een behoorljik deel van Nederland kan 90 euro er niet zomaar vanaf.
    pi_82029496
    Dat die rijke man er 1800 euro op vooruit gaat: daar zie ik niets over staan bij de VVD, dus we mogen er vanuit gaan dat dat klopt. Dat alleen al is dus zeer kwalijk. Bij de VVD krijg je er dus 1800 euro bij als je al 180.000 euro per jaar verdient. Fijn, die bezuinigingen van de VVD. Wie zal dat betalen zoete lieve gerritje?
    pi_82029514
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 17:29 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Wat uiteindelijk altijd duurder uit zal pakken. Mensen zullen gewoon blijven doorlopen met kwaaltjes, die uiteindelijk veel duurder moeten worden aangepakt dan als ze meteen werden verholpen. Je moet er zo snel mogelijk bij zijn, en het liefst zelfs preventief werken. Mensen dwingen minder vaak naar de dokter te gaan is simpelweg heel dom. dit gaat uiteindelijk het bedrijfsleven veel geld kosten, omdat mensen vaker en langer ziek zullen zijn.
    Maar je wil ook weer niet naar de andere kant doorslaan en mensen voor elk dingetje oproepen naar de dokter te gaan. Of vind je het verstandig om dokters zoveel werk te gaan geven als iemand keelpijn heeft of een verkoudheidje?
    pi_82029533
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 17:30 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ja, maar zo werken mensen dus niet. En voor een behoorljik deel van Nederland kan 90 euro er niet zomaar vanaf.
    Een bedrag van 7,50 per maand kan niet iedereen opbrengen? Over hoeveel mensen praat je dan?
    pi_82029541
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 17:30 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ach kom, nu overdrijf je. 90 euro is voor het meerendeel hetzelfde als een avondje uit eten gaan. Chargeren is ook een vak zeg. Daarnaast is het ook totaal niet zo dat iedereen die 90 euro moet lappen, want niet iedereen wordt ziek.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 28-05-2010 17:33:00 ]
    pi_82029542
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 17:31 schreef Rosite het volgende:
    Dat die rijke man er 1800 euro op vooruit gaat: daar zie ik niets over staan bij de VVD, dus we mogen er vanuit gaan dat dat klopt.
    Misschien gaat ie er zelfs wel meer dan die 1800 Euro op vooruit. Kom op VVD, die berekening willen we ook zien
    pi_82029548
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2010 17:31 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Maar je wil ook weer niet naar de andere kant doorslaan en mensen voor elk dingetje oproepen naar de dokter te gaan. Of vind je het verstandig om dokters zoveel werk te gaan geven als iemand keelpijn heeft of een verkoudheidje?
    Ik vind dat je nu een oplossing verzint voor een probleem dat niet bestaat.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')