abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81969684
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:12 schreef Freak188 het volgende:
Er is al aardig wat lucht uitgelopen, maar als je in de Randstad wil wonen, zullen de prijzen niet veel harder meer zakken...... er is toch teveel vraag naar die locaties.
In de randstad is sprake van verkrotting, de mensen die het nog kunnen betalen geven veel geld uit voor de laatste 'gewilde' woningen. In de rest van het land gaat de daling gestaagd door
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  donderdag 27 mei 2010 @ 14:20:39 #127
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_81969705
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 13:56 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Het opraken van de fossiele brandstoffen.
Fossiele brandstoffen raken voorlopig niet "op". Het wordt wel duurder om aan de vraag te blijven voldoen, en we zijn afhankelijk van nare landen. Des te meer reden om voor kernenergie en kolencentrales (clean coal dan) te kiezen.
censuur :O
pi_81969735
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:16 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Tuurlijk.... dream on. Iedereen met een beetje achtergrond op het gebied van natuurkunde en technologie weet dat dit totale fantasie is. Hernieuwbare bronnen zijn slechts in staat om een fractie van de energie ter beschikking te stellen die we nu verbruiken. Een mogelijke alternatief zou kernfusie kunnen zijn, maar de ontwikkelingen op dit gebied staan praktisch stil en het is maar de vraag of bepaalde grote problemen uberhaupt opgelost kunnen worden.
Onze huidige levensstandaard is volledig gebaseerd op de hoge consumptie van producten die afgeleid zijn van aardolie en energie geleverd door aardolie. Tot de ingebruikname van aardolie was het leven zwaar en was de grote van de populatie vrij stabiel. Na de ingebruikname van kolen en aardolie is de bevolking exponentieel gegroeid, net als het gebruik van deze brandstoffen overigens.
'Ze vinden er wel wat op' is een kreet voor de onwetende struisvogel die zijn kop in het zand steekt.
We gaan offtopic, maar jij vergist je enorm in de vindingrijkheid én de flexibiliteit van de mens. Er is nog genoeg olie om jarenlang aan de vraag te kunnen voldoen, zeker als de economie een beetje geremd blijft door andere factoren, verder zijn er nog enorme voorraaden steenkool en andere fossiele brandstoffen die ons genoeg tijd geven om alternatieven verder te ontwikkelen. Jouw opmerking over "een beetje achtergrond op het gebied van technologie en natuurkunde" slaan vooral op een onbestemd onderbuikgevoel.
pi_81969736
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:08 schreef inXs het volgende:

[..]

Tja dat de olie ooit opraakt is een feit, hoe het ons gaat raken weet niemand. Ik verwacht dat we op tijd andere energievormen hebben in NL waar we iets mee kunnen.
Verwacht je dat? Bron?

Zolang er maar alleen gezegd word dat de "goal" is om binnen x jaar x% van NL van alternatieve energie te voorzien, blijf je dromen.

Pas als ze daadwerkelijk bezig zijn met het bouwen van deze megaprojecten, of een heel eind zijn, mag je dat verwachten.

En olie raakt nooit op, het wordt alleen veel te duur, en dat belemmerd economisch herstel. Wanneer de klap gegeven is de prijzen weer massaal gezakt zijn, begint het spelletje weer van voor af aan.
  donderdag 27 mei 2010 @ 14:21:52 #130
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_81969769
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:16 schreef Jalu het volgende:

[..]

Eigenlijk gewoon iedereen dus; behalve die paar zielen die graag tegen een bodemprijs een huis zouden willen kopen.
Snap je werkelijk niet dat IEDEREEN op lange termijn beter af is met LAGE huizenprijzen dan met HOGE prijzen?
Waarom is dat zo moeilijk te begrijpen? Bij brood, auto's en vakanties is het toch ook heel eenvoudig in te zien?
  donderdag 27 mei 2010 @ 14:22:47 #131
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_81969808
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:18 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Als jij zo zeker bent van je zaak waarom kom jij dan huilie huilie doen over 'gedupeerde' huiseigenaren die een bailout verdienen
Busted!
pi_81969822
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:21 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Snap je werkelijk niet dat IEDEREEN op lange termijn beter af is met LAGE huizenprijzen dan met HOGE prijzen?
Waarom is dat zo moeilijk te begrijpen? Bij brood, auto's en vakanties is het toch ook heel eenvoudig in te zien?
Ja, en wat voor mechanisme bepaalt of een huis HOOG of LAAG geprijst is, en niet TE HOOG of TE LAAG?
  donderdag 27 mei 2010 @ 14:24:51 #133
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_81969880
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:23 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ja, en wat voor mechanisme bepaalt of een huis HOOG of LAAG geprijst is, en niet TE HOOG of TE LAAG?
Helaas niet de markt...
pi_81969886
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:21 schreef todaviamoonbathing het volgende:

En olie raakt nooit op, het wordt alleen veel te duur, en dat belemmerd economisch herstel.
Dat is juist mooi: het voorkomt een verdere oververhitting van de globale economie (op de lange termijn!) en geeft de mensheid daarmee de tijd om alternatieven verder te ontwikkelen. Ongebreideld pessimisme is niet terecht en in mijn ogen zelfs slecht voor de stabiliteit in de wereld...
pi_81969913
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:16 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Tuurlijk.... dream on. Iedereen met een beetje achtergrond op het gebied van natuurkunde en technologie weet dat dit totale fantasie is. Hernieuwbare bronnen zijn slechts in staat om een fractie van de energie ter beschikking te stellen die we nu verbruiken. Een mogelijke alternatief zou kernfusie kunnen zijn, maar de ontwikkelingen op dit gebied staan praktisch stil en het is maar de vraag of bepaalde grote problemen uberhaupt opgelost kunnen worden.
Onze huidige levensstandaard is volledig gebaseerd op de hoge consumptie van producten die afgeleid zijn van aardolie en energie geleverd door aardolie. Tot de ingebruikname van aardolie was het leven zwaar en was de grote van de populatie vrij stabiel. Na de ingebruikname van kolen en aardolie is de bevolking exponentieel gegroeid, net als het gebruik van deze brandstoffen overigens.
'Ze vinden er wel wat op' is een kreet voor de onwetende struisvogel die zijn kop in het zand steekt.
O sorry ik zal proberen ook wat negatiever te gaan doen. Ook voor de ingebruikname van brandstoffen is de bevolking van de wereld explosief gegroeid, dit gebeurde tijdens de Middeleeuwen al.. Een groot deel van Afrika heeft hier ook geen toegang toe en ook hier groeit de bevolking. Zoals je dus wel vaker doet heb je er weinig moeite mee mensen voor onwetend, struisvogel, etc etc uit te maken, maar ik vraag me bij jou vaak af hoeveel realiteitsbesef jij hebt. Het is goed om overal een kritische noot bij te plaatsen, maar je hele leven zo negatief doorbrengen is ook niet echt plezierig lijkt me zo, ook al krijg je misschien 'ooit' gelijk.

In Nederland liggen er al een aantal plannen aan voor grote windmolenparken in zee (die er ook gaan komen), energie opwekkingsplannen ism. Afrika (woestijnen enzo) en nieuwe energieverbindingen. Tuurlijk zal niet alles vanzelf gaan, maar er nu al vanuit gaan dat het toch niet kan is natuurlijk kansloos, dan kunnen we net zo goed niets meer doen. Ofwel, dat is pas struisvogel gedrag, kop in het zand, want 'het wordt toch niet opgelost'
pi_81969969
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:24 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Helaas niet de markt...
De markt wordt gereguleerd, door allerlei partijen. Reken er maar niet op dat wij dus bodemprijzen gaan krijgen
pi_81970093
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:21 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Op de lange termijn heb je helemaal gelijk ja(alhoewel: zijn bakkers, autofabrikanten en luchtvaartmaatschappijen wel zo gebaat bij lage prijzen?). Maar op de korte termijn is NIEMAND gebaat met een instortende woningmarkt. Dat is toch ook helemaal niet moeilijk in te zien? Maar het zijn de types die het hardst roepen dat de huizen goedkoper moeten die het hardst hopen op een catastrofale instorting van de huizenmarkt, niet omdat ze geloven dat dat beter is voor iedereen maar omdat ze graag zelf voor een spotprijs een op dat moment door de situatie ondergewaardeerd huis willen kunnen kopen. Gewoon hopen te kunnen profiteren van de ellende van anderen is dat, niets meer en niets minder.

Ik pleit overigens helemaal niet voor een bailout van huiseigenaren wiens huis tijdelijk wat minder waard is; ik pleit slechts voor een bailout voor die mensen die buiten hun schuld in de problemen komen door de invloed van de economie op de huizenmarkt. Subtiel, maar groot verschil.
  donderdag 27 mei 2010 @ 14:30:23 #138
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_81970122
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:25 schreef inXs het volgende:

[..]
Ook voor de ingebruikname van brandstoffen is de bevolking van de wereld explosief gegroeid, dit gebeurde tijdens de Middeleeuwen al.. Een groot deel van Afrika heeft hier ook geen toegang toe en ook hier groeit de bevolking.
Hier ga je toch wat kort door de bocht... Uiteraard groeide de bevolking ook voor de fossiele brandstoffen, echter, de groei is veel sneller gegaan dankzij fossiele brandstof, en vooral ook kunstmest (weer mogelijk door fossiele brandstof).
Dat Afrika een bevolkingsexplosie doormaakt, is uitsluitend te danken aan onze voedsel"hulp", wat weer mogelijk is dankzij fossiele brandstof... Zonder voedselhulp zou er een evenwicht met aanzienlijk minder mensen ontstaan.
pi_81970180
quote:

[..]

O sorry ik zal proberen ook wat negatiever te gaan doen. Ook voor de ingebruikname van brandstoffen is de bevolking van de wereld explosief gegroeid, dit gebeurde tijdens de Middeleeuwen al.. Een groot deel van Afrika heeft hier ook geen toegang toe en ook hier groeit de bevolking. Zoals je dus wel vaker doet heb je er weinig moeite mee mensen voor onwetend, struisvogel, etc etc uit te maken, maar ik vraag me bij jou vaak af hoeveel realiteitsbesef jij hebt. Het is goed om overal een kritische noot bij te plaatsen, maar je hele leven zo negatief doorbrengen is ook niet echt plezierig lijkt me zo, ook al krijg je misschien 'ooit' gelijk.

In Nederland liggen er al een aantal plannen aan voor grote windmolenparken in zee (die er ook gaan komen), energie opwekkingsplannen ism. Afrika (woestijnen enzo) en nieuwe energieverbindingen. Tuurlijk zal niet alles vanzelf gaan, maar er nu al vanuit gaan dat het toch niet kan is natuurlijk kansloos, dan kunnen we net zo goed niets meer doen. Ofwel, dat is pas struisvogel gedrag, kop in het zand, want 'het wordt toch niet opgelost'
Perfecte post! Aanvullend, zoals ik hierboven al zei: overdreven pessimisme kan zelfs zorgen voor een self-fullfilling prophecy: we doen niks, want we bereiken toch niks.
pi_81970523
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:24 schreef Jalu het volgende:

Dat is juist mooi: het voorkomt een verdere oververhitting van de globale economie (op de lange termijn!) en geeft de mensheid daarmee de tijd om alternatieven verder te ontwikkelen. Ongebreideld pessimisme is niet terecht en in mijn ogen zelfs slecht voor de stabiliteit in de wereld...
Olie raakt inderdaad nooit op, tegen de tijd dat olie schaars word zal er om de laatste druppels gevochten worden met vele slachtoffers tot gevolg
Dat pessimisme is niets anders dan realisme, in de huidige recessie word er slecht 10 a 15% minder olie opgepompt. (dus in plaats 9.5 miljard liter gebruiken we slechts 8 miljard liter per dag). Met de verder groeiende bevolking en de toename van de levensstandaard zal de vraag alleen maar stijgen. Ik denk niet dat je goed beseft hoezeer wij afhankelijk zijn van aardolie. Zonder olie valt de gehele productieketen stil.
I'll sing you a lullaby.
pi_81970712
quote:

Ben je wel eens in Afrika geweest? Geen enkel teken van technologie te bekennen
Al dat voedsel dat die mensen consumeren, dat is allemaal de noeste arbeid van een boer die zijn land met de hand inzaait, met koemest bemest en met de hand rooit. En hij brengt het ook nog met zijn paard en wagen van het platteland naar de stad
quote:
Je hebt kennelijk geen flauw benul van de benodigde hoeveelheid energie die er nodig is om dit soort infrastructuur te bouwen en te onderhouden. Het netto rendement is enorm laag. Uiteraard zullen overheden doen alsof ze werken aan een oplossing, met de auto op waterstof als absolute grap en zoethouder
I'll sing you a lullaby.
pi_81970740
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:40 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Olie raakt inderdaad nooit op, tegen de tijd dat olie schaars word zal er om de laatste druppels gevochten worden met vele slachtoffers tot gevolg
Dat pessimisme is niets anders dan realisme, in de huidige recessie word er slecht 10 a 15% minder olie opgepompt. (dus in plaats 9.5 miljard liter gebruiken we slechts 8 miljard liter per dag). Met de verder groeiende bevolking en de toename van de levensstandaard zal de vraag alleen maar stijgen. Ik denk niet dat je goed beseft hoezeer wij afhankelijk zijn van aardolie. Zonder olie valt de gehele productieketen stil.
Dat gebeurd in jou belevingswaarde, dat alles stil valt. Olie is niet het enige middel wat voor een toename van de levenstandaard kan zorgen, dat is wat jij denkt en wat de anti-olie lobby's, hippie's, cradle 2 cradle mensjes jou wijsmaken en waarin jij heilig geloofd. Best grappig, lijkt eigenlijk best op de huizenmarkt, waarin alle huizenkopers zielige stumperds zijn, die geloven in prijsstijgingen die ze is aangepraat door de huizen en banken lobby's. Dat jij niet verder kunt kijken is jou gebrek en niet die van anderen. Tuurlijk zal het niet ineens makkelijk zijn als de olie op is, maar er liggen ook grote kansen. NIeuwe bedrijven starten, nieuwe ontwikkelingen gaan plaats vinden, sommige mensen kijken vooruit en spelen hier op in, dat jij ze niet kent is best gek, ik ken er namelijk genoeg.
  donderdag 27 mei 2010 @ 14:46:50 #143
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_81970792
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:31 schreef Jalu het volgende:

[..]

Perfecte post! Aanvullend, zoals ik hierboven al zei: overdreven pessimisme kan zelfs zorgen voor een self-fullfilling prophecy: we doen niks, want we bereiken toch niks.
Overdreven optimisme ook! Met als grote verschil dat dat leidt tot een bubble die uiteindelijk zal klappen.
  donderdag 27 mei 2010 @ 14:48:17 #144
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_81970858
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:44 schreef xenobinol het volgende:

[..]
Je hebt kennelijk geen flauw benul van de benodigde hoeveelheid energie die er nodig is om dit soort infrastructuur te bouwen en te onderhouden. Het netto rendement is enorm laag.
Windturbines (op land) hebben een energetische terugverdientijd van 3 tot 6 maanden. Zonnepanelen 2-4 jaar.
pi_81970859
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 12:02 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Als je het kan betalen en je niet gaat zitten janken als je huis een paar euro minder waard word, dan is er niets mis met kopen.
Inderdaad, en een schuld van pak hem beet 200.000 is over 30 jaar met inflatie ook een stuk minder.

Ik heb zelf een lening van iets boven de 200.000, de helft los ik af, de helft niet. Ik kan de manadlasten nu prima betalen dus dat wordt met een stijgend salaris alleen maar makkelijker.

En over 30 jaar betaal ik 300 euro aan rente per maand of mijn huis dan 300.000 of 100.000 waard is.
pi_81970872
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:29 schreef Jalu het volgende:

[..]

Op de lange termijn heb je helemaal gelijk ja(alhoewel: zijn bakkers, autofabrikanten en luchtvaartmaatschappijen wel zo gebaat bij lage prijzen?).
Natuurlijk zijn ze daar bij gebaat. Dat betekent meer omzet voor hen. Als de lokale snackbar onder de prijs van McDonalds gaat, dan heeft de snackbar natuurlijk nieuwe klanten. Als Europese auto's goedkoper zijn dan Amerikaanse, dan zullen we Europese auto's kopen (en dan niet langskomen met argumenten over Franse rommel, want de Duitsers produceren uitstekende auto's) .
quote:
Maar op de korte termijn is NIEMAND gebaat met een instortende woningmarkt.
Op de korte termijn niet nee, maar op de lange termijn wel. Want deze situatie is zo niet vol te houden.

(Overigens 'instorten' hoeft voor mij niet hoor, een realistische prijscorrectie is al goed genoeg. Mensen die dingen over 'instorten' roepen of 'total collapse' zijn de mensen die zelf te veel hebben geïnvesteerd in deze bubble.)
pi_81971004
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:46 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Overdreven optimisme ook! Met als grote verschil dat dat leidt tot een bubble die uiteindelijk zal klappen.
Tuurlijk, je moet ook een goede balans vinden hiertussen en tegelijkertijd realistisch zijn en goede scenario's formuleren waar je uiteindelijk op in kan spelen. Met het geloof is het hetzelfde, je hebt ernstige gelovigen en minder gelovigen. Feit is ook gewoon het self fulfilling prophecy, als je maar vaak genoeg roept dat het niet werkt of fout gaat, dan gebeurd dit ook. Andersom ook, vooral met economie, als iedereen maar hard genoeg roept dat het goed gaat, dan komt het vertrouwen weer in de markt en dan gaat het uiteindelijk weer goed. De kans is alleen dat de bubble hiermee weer groter wordt, er zijn gewoon pieken en dalen nodig om evenwicht te hebben (zonder goed geen kwaad en vice versa). Dit zal altijd wel zo blijven gaan, je kan niet eeuwig vooruit en soms moet je achteruit. Dit soort boodschappen zijn ook te verkondigen zonder te roepen dat de wereld vergaat
pi_81971192
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:08 schreef inXs het volgende:

[..]

Tja dat de olie ooit opraakt is een feit, hoe het ons gaat raken weet niemand. Ik verwacht dat we op tijd andere energievormen hebben in NL waar we iets mee kunnen.
Lees het verdriet van kopenhagen van willem vermeend eens. Het gaat inprincipe bijna niet over het klimaat maar eerder over de energietransitie die we als wereld gaan meemaken in de komende 100 jaar.

http://www.lebowskipublishers.nl/result_titel.asp?A_Id=190&T_Id=384
  donderdag 27 mei 2010 @ 14:56:37 #149
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_81971248
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:51 schreef inXs het volgende:

[..]
Andersom ook, vooral met economie, als iedereen maar hard genoeg roept dat het goed gaat, dan komt het vertrouwen weer in de markt en dan gaat het uiteindelijk weer goed. De kans is alleen dat de bubble hiermee weer groter wordt, er zijn gewoon pieken en dalen nodig om evenwicht te hebben (zonder goed geen kwaad en vice versa).
Zie daar ook meteen het elementaire probleem met "de economie"! Het is gruwelijk afhankelijk van de waan van de dag. Hierbij hebben "de handelaren" veel meer invloed dan de mensen die daadwerkelijk iets produceren of consumeren. Een zeer slechte zaak dus.
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:48 schreef Krantenman het volgende:

[..]
Op de korte termijn niet nee, maar op de lange termijn wel. Want deze situatie is zo niet vol te houden.
En hoe langer die correctie uitblijft, hoe erger het wordt. HRA had er 20 jaar geleden vanaf gemoeten, maar zit er waarschijnlijk nog wel 20 jaar op.
pi_81971390
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Lees het verdriet van kopenhagen van willem vermeend eens. Het gaat inprincipe bijna niet over het klimaat maar eerder over de energietransitie die we als wereld gaan meemaken in de komende 100 jaar.

http://www.lebowskipublishers.nl/result_titel.asp?A_Id=190&T_Id=384
Dat zeg je verkeerd, het gaat over de energietransitie die hij 'verwacht' mee te maken. Maar ik heb ooit een stukje gelezen, wel erg interessant verhaal!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')