Hoe kan het dan dat de PVV in de peiling van Nova net zo hoog staat als bij de Hond?quote:Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Wane71 het volgende:
Nu zie ik onderbouwing komen, daar ben ik voor.
Natuurlijk is een zekere weging bij bepaalde onderzoeksmethodes wel nodig, maar dit zou bij een echt representatieve peiling niet nodig hoeven te zijn en dat is gelijk mijn punt.
Er is maar 1 representatieve peiling en dat is die van 9 juni a.s.
Ik houd me dan ook aanbevolen, om "afgerekend" te worden op mijn stelling/mening.
Ik weet bijvoorbeeld van mensen, die ik zelf heb gesproken, dat Maurice de Hond mensen niet meer uitnodigd om te stemmen op zijn peilingen, als ze een keer PVV hebben gestemd.
Dan kan je wel alle wegingen van de wereld loslaten op je peiling, maar betrouwbaar is het dan in mijn ogen niet meer.
Ik zie dus een verschil tussen accuraat en betrouwbaar.
Jullie zijn niet dom, dus ook jullie weten, dat peilingen stemgedrag kunnen be-invloeden.
Wie zegt, dat Maurice de Hond dit niet wil doen?
Ik vind hem niet onpartijdig, ook al vanwege het feit, dat hij zich laat lenen voor reclames (gewoon doen!).
Synovate word betaald door omroepen, die al hebben aangegeven, dat ze onder andere de PVV niet zien zitten.
Hoe betrouwbaar ben je dan als onderzoeksbureau?
Gewoon vragen die ik heb, vanwege ervaringen, die ik heb gehoord uit eerste hand.
Graag jullie mening hierover.
Wayne
Inderdaadquote:Op woensdag 26 mei 2010 14:16 schreef Arcee het volgende:
Ik zou het trouwens ook met de huidige peilingen nog altijd zeer verrassend vinden als de VVD de grootste zou worden.
Kan je deze pertinente onzin ook voor ons onderbouwen? Want dit soort populistische prietpraat gaat weer nergens over natuurlijkquote:Op woensdag 26 mei 2010 15:38 schreef Morendo het volgende:
Op sociaal-economisch moet de VVD makkelijker met de PVV door een deur kunnen dan met de PvdA, die vooral wil nivelleren, nivelleren en nivelleren en stiekem droomt over Griekse toestanden in ons koude kikkerlandje.
Een minderheidskabinet lijkt mij niet zo realistisch. Past ten eerste totaal niet in de Nederlandse traditie, ten tweede zijn er voldoende alternatieven die wel een meerderheid van de kamer achter zich hebben en ten derde zullen VVD en CDA niet zo stom zijn om zich over te leveren aan de grillen van Wildersquote:Op woensdag 26 mei 2010 16:27 schreef Morendo het volgende:
[..]
Er zal dan waarschijnlijk een minderheidskabinet worden gevormd van CDA-VVD, twee keurige partijen die competente mensen kunnen leveren, die op bepaalde kernpunten steun zal krijgen van de PVV-fractie, om tot een kamermeerderheid te komen.
Dat moet op zich vrij stabiel zijn. Vooral omdat belangrijke afspraken tussen CDA-VVD en de PVV in achterkamertjes zullen plaatsvinden.
Juist door de wegingsfactoren kun je het zo representatief mogelijk maken. Je wilt een goede afspiegeling van de stemmers, die krijg je op deze manier eerder dan met een internetpoll.quote:Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Wane71 het volgende:
Natuurlijk is een zekere weging bij bepaalde onderzoeksmethodes wel nodig, maar dit zou bij een echt representatieve peiling niet nodig hoeven te zijn en dat is gelijk mijn punt.
Tuurlijk, dan komt de echte uitslag en dat is de enige die telt, maar willen we van te voren al een idee krijgen dan geven de gevestigde peilingen toch een redelijk goed beeld. Het leuke van peilingen vind ik ook dat je kunt zien hoe trends verlopen, dus dat bijvoorbeeld hoe mensen reageren op de campagnes. Dat kun je alleen maar ontdekken met regelmatige peilingen.quote:Er is maar 1 representatieve peiling en dat is die van 9 juni a.s.
Het lijkt me dat hij zo goed mogelijk wil peilen en zo dicht mogelijk bij de werkelijke uitslag wil zitten, voor zijn bedrijf is het dus niet verstandig om bepaalde partijen bewust lager in te schatten. Ik doe zelf ook mee met de peilingen van De Hond, krijg ook bijna nooit een e-mail dat er weer wat ingevuld kan worden, maar kan wel gewoon altijd meedoen via de website. Dat je enkele mensen hebt gesproken die een keer PVV hebben ingevuld en daarna niet meer een mail hebben gekregen zegt dus vrij weinig.quote:Ik weet bijvoorbeeld van mensen, die ik zelf heb gesproken, dat Maurice de Hond mensen niet meer uitnodigd om te stemmen op zijn peilingen, als ze een keer PVV hebben gestemd.
De resultaten geven toch wel een ander beeld. Of je moet 50+ zetels voor de PVV als betrouwbaarder zien.quote:Dan kan je wel alle wegingen van de wereld loslaten op je peiling, maar betrouwbaar is het dan in mijn ogen niet meer.
Die leenreclames doet hij voor het geld. Als zijn peilingen overeenkomen met de echte uitslag, dan levert dat hem goede reclame en dus ook geld op.quote:Jullie zijn niet dom, dus ook jullie weten, dat peilingen stemgedrag kunnen be-invloeden.
Ik vind hem niet onpartijdig, ook al vanwege het feit, dat hij zich laat lenen voor reclames (gewoon doen!).
Alle gevestigde peilingen laten eenzelfde beeld zien met gelijke trends. De absolute waardes verschillen hier en daar wat, maar daarvoor zijn het ook slechts peilingen. Als ze echt omgekocht worden, dan is het wel toevallig dat ze allemaal hetzelfde beeld laten zien en ook allemaal redelijk in de buurt zitten van de echte uitslag.quote:Synovate word betaald door omroepen, die al hebben aangegeven, dat ze onder andere de PVV niet zien zitten.
De opgelopen spanning in de verkiezingsstrijd, die ik vanuit het buitenland volg, is inderdaad slecht voor mijn objectiviteit en gematigde blik.quote:Op woensdag 26 mei 2010 18:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
Kan je deze pertinente onzin ook voor ons onderbouwen? Want dit soort populistische prietpraat gaat weer nergens over natuurlijk.
Ik zie het ook niet snel gebeuren hoor. Paars drie lijkt me, met de huidige peilingen ook niet erg waarschijnlijk. Mijn voorspelling, Rutte 1: VVD-CDA-D66-GL.quote:Op woensdag 26 mei 2010 18:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
Een minderheidskabinet lijkt mij niet zo realistisch. Past ten eerste totaal niet in de Nederlandse traditie, ten tweede zijn er voldoende alternatieven die wel een meerderheid van de kamer achter zich hebben en ten derde zullen VVD en CDA niet zo stom zijn om zich over te leveren aan de grillen van Wilders
drie liberale partijen die het cda in het gareel houden, heeft misschien nog wel wat:Dquote:Op woensdag 26 mei 2010 18:39 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ik zie het ook niet snel gebeuren hoor. Paars drie lijkt me, met de huidige peilingen ook niet erg waarschijnlijk. Mijn voorspelling, Rutte 1: VVD-CDA-D66-GL.,
(van peil.nl)quote:Belangrijk is ook om te vermelden dat twee nieuwe partijen langzamerhand zichtbaar worden in de peiling en dat betreft Lijst 17 en Piratenpartij. Ze staan op dit moment nog niet op 1 zetel, maar staan nu wel ieder boven een halve zetel. Vanaf deze week worden zij in de peiling opgenomen!
Bij die verkiezingen werden ze volgensmij niet echt onderschat. Dat ze gingen winnen lag redelijk in de lijn der verwachtingen.quote:Op woensdag 26 mei 2010 19:27 schreef Wane71 het volgende:
50+ zetels is niet erg geloofwaardig voor welke partij dan ook, in deze tijd van splinterpartijen en een paar wat grotere.
Toch hoor ik wel geluiden, dat de PVV weer word onderschat, kijk alleen al naar de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen.
En dat zegt dus absoluut niks. Ik ken persoonlijk bijvoorbeeld geen CDA stemmers, of weet iig van niemand in mijn omgeving dat ze op die partij stemmen, maar wat zegt dat over het aantal zetels dat ze gaan halen? Niets.quote:Ik kan met zekerheid zeggen, dat de mensen, waar ik mee praat, dat daarvan zo'n (geschat) 30% op de PVV zou stemmen.
Maar geen uitgebreide kennis over statistiek gok ik. Polls plaatsen op een website kan iedereen, de resultaten zeggen meestal alleen weinig over mensen buiten die website. Leuk dat je veel PVV'ers kent en je een poll hebt waarop ze goed scoren, maar daar kun je evenveel waarde aan hechten als de polls op Fok! of Geenstijl. Dat is iets heel anders dan een serieuze peiling.quote:Ik heb geen ervaring met het houden van peilingen, maar wel heel iets met polls.
+1 kan ook gewoon een foutmarge zijnquote:Op woensdag 26 mei 2010 18:58 schreef Dichtpiet. het volgende:
SP geeft ook weer een beetje tekens van leven
Beste wayne, deze bedrijven worden betaald, en willen zo veel mogelijk betaald worden. Als ze systematisch ver naast zitten, dan kunnen ze minder geld vragen voor kun producten. Ze willen dus zo goed mogelijk zitten, zodat ze bij de volgende verkiezingen kunnen zeggen "hey, wij waren vorig jaar het best, dus kies ons in je krant in plaats van synnovate/oid").quote:Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Wane71 het volgende:
Er is maar 1 representatieve peiling en dat is die van 9 juni a.s.
Ik houd me dan ook aanbevolen, om "afgerekend" te worden op mijn stelling/mening.
Ik weet bijvoorbeeld van mensen, die ik zelf heb gesproken, dat Maurice de Hond mensen niet meer uitnodigd om te stemmen op zijn peilingen, als ze een keer PVV hebben gestemd.
Dan kan je wel alle wegingen van de wereld loslaten op je peiling, maar betrouwbaar is het dan in mijn ogen niet meer.
Ik zie dus een verschil tussen accuraat en betrouwbaar.
Jullie zijn niet dom, dus ook jullie weten, dat peilingen stemgedrag kunnen be-invloeden.
Synovate word betaald door omroepen, die al hebben aangegeven, dat ze onder andere de PVV niet zien zitten.
Gewoon vragen die ik heb, vanwege ervaringen, die ik heb gehoord uit eerste hand.
Graag jullie mening hierover.
Wayne
en ik ken eigenlijk niemand die sirieus pvv wil stemmen. jzoals je zelf zegt, wie jij kent zegt niet heel veel.quote:Op woensdag 26 mei 2010 19:27 schreef Wane71 het volgende:
Zoals ik al zei: van al die mensen schat ik, dat zo'n 30% stemt op de PVV.
30% zou dus 45 zetels zijn!
dit is de hele daling van ~30 zetels naar ~15 van de pvv die al een tijdje bezig is.quote:Ook zou het kunnen, dat een heleboel mensen, die misschien wel PVV zouden stemmen, nu naar de VVD gaan, omdat deze nu in een keer wel heel dicht bij de standpunten van de PVV komen.
CDA gaat vermoedelijk stevig verliezen en ik betwijfel daarom of die zullen gaan regeren. Dan lijkt Paars(+) me logischer. Ook omdat ik bijvoorbeeld GL en D66 eerder met de PvdA dan met het CDA in zee zie gaan.quote:Op woensdag 26 mei 2010 18:39 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ik zie het ook niet snel gebeuren hoor. Paars drie lijkt me, met de huidige peilingen ook niet erg waarschijnlijk. Mijn voorspelling, Rutte 1: VVD-CDA-D66-GL.,
Heb pakweg de eerste helft gezien en vond Rutte toen helemaal niet sterk. Kwam die de tweede helft sterk terug ofzo?quote:
Waarschijnlijk hebben veel stemmers de nabeschouwing bekeken.quote:Op donderdag 27 mei 2010 08:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
Heb pakweg de eerste helft gezien en vond Rutte toen helemaal niet sterk. Kwam die de tweede helft sterk terug ofzo?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |