quote:
Op donderdag 27 mei 2010 12:56 schreef ElectricEye het volgende:[..]
Ja.
[..]
Halsema en Sap berekenen een netto-inkomen en de figuur waar ik op reageerde noemde dat randje armoedegrens.
Vandaar mijn reactie.
Dat noemde ik geen randje armoedegrens, dat deed het CBS 3 jaar terug, en wel voor een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen als totaal netto inkomen (dus inclusief kinderbijslag, zorgtoeslag enzovoorts). Is dat bij jou ook het geval?
Laten we ook eens kijken wat het CBS verder als toelichting geeft (pagina 20 en 21):
"De budgetgerelateerde grens is door het scp vastgesteld met behulp van normbedragen
die het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) regelmatig publiceert.
In de laagste variant is gekeken naar wat men in Nederland voor een alleenstaande
als volstrekt minimaal kan beschouwen, ofwel de basisbehoeften, en de kosten die
daarmee gemoeid zijn. Dit zijn de nauwelijks te vermijden uitgaven voor voedsel,
kleding, wonen (o.a. huur, verzekeringen, energie, water, telefoon, inventaris,
onderhoud woning en woongerelateerde belastingen) en enkele overige posten
(zoals voor vervoer, extra ziektekosten, persoonlijke verzorging en wasmiddelen).
In de tweede variant zijn ook bescheiden uitgaven opgenomen voor recreatie,
lidmaatschap van een bibliotheek, een sport- of hobbyvereniging, een abonnement
op een krant en tijdschrift, en een huisdier. Zo’n consumptiepeil wordt in de literatuur
vaak aangeduid als niet veel, maar toereikend (modest but adequate). Er zijn uitgaven
Armoede in hoofdlijnen in verwerkt die het strikt onvermijdelijke te boven gaan, maar er is geen sprake van
enige luxe, zoals een auto of buitenlandse vakantie.
Voor de andere typen huishoudens zijn ook bij deze grens de normbedragen
bepaald met behulp van de empirische equivalentiefactoren van het cbs. Door de
twee varianten te gebruiken, verkrijgt men een indicatie van de bandbreedte van
armoede bij niveaus van consumptie die beide als minimaal zijn aan te merken.
Voor de twee varianten van de budgetgerelateerde grens is 2000 het referentiejaar.
In andere jaren zijn de normbedragen geïndexeerd met de veranderingen in het driejaarlijkse
voortschrijdende gemiddelde in de mediane uitgaven aan voedsel, kleding
en wonen (zie de uitgebreide toelichting in Soede 2006). Wanneer de bestedingen aan
deze basisposten toenemen (doordat ze duurder worden, of doordat mensen bijvoorbeeld
ruimer gaan wonen), zal de armoedegrens stijgen. Als er echter meer wordt
uitgegeven aan ‘luxe’ (zoals vakanties), werkt dit niet door in de normbedragen.
Een voordeel van de budgetgerelateerde grens is haar directe koppeling aan twee
minimale consumptieniveaus met een duidelijke interpretatie. Bovendien zorgt het
indexeringsmechanisme ervoor dat de groei in de welvaart voor een deel in de normbedragen
tot uiting komt. Het vaststellen van de initiële normbedragen vergt enige
inspanning, maar het indexeringsmechanisme is vrij eenvoudig. Wel is het noodzakelijk
dat de gegevens uit het Budgetonderzoek van het cbs tijdig en consistent
beschikbaar zijn."
De eerste grens (basisbehoeftevariant) was in 2005 1440 euro en de tweede grens (niet-veel-maar-toereikendvariant) was 1640 euro. Daar heb jij dus altijd boven gezeten, alhoewel soms dus net op het randje. De enige dingen die jij in jouw vorige post noemde die volgens het CBS luxe zijn is de auto en de vakantie, en misschien een computer of twee (ligt denk ik ook aan hoe oud die zijn). Volgens mij is dat te verklaren met het inkomen dat je nog boven de armoedegrens hebt, alsook andere besparingen, zoals bijvoorbeeld geen huisdier, de kosten voor vervoer die ook de persoon met de basisbehoeftevariant maakt zullen worden opgenomen in de auto en misschien het niet hebben van een krant of tijdschrift abonnement (aanname omdat 4 computers met internet) of bibliotheeklidmaatschap en misschien zelfs de hypotheekrenteaftrek, aangezien het CBS uit gaat van huren.
Wat het CBS dus zegt is dat armoede begint bij jouw situatie, minus de auto en de vakantie en een computer of twee. Het CBS zegt ook dat je daar 5 jaar geleden 1640 euro per maand voor nodig had en de onderbouwing die ze daarvoor bieden klinkt vrij stevig.
Verder behoor je in Nederland vergeleken met de totale wereldbevolking natuurlijk bij de rijkste procenten, maar dat is een manke vergelijking. Het is namelijk ook veel duurder om in Nederland te leven dan in de meeste andere plaatsen ter wereld. Ook is het juist omdat we het in Nederland zo goed hebben mogelijk om iedereen daar in mee te laten delen. Dat dit jammer genoeg nog niet overal ter wereld kan is geen reden om daar hier ook maar van af te stappen.
Wat ik mij afvraag is waarom je met jouw inkomen voor de VVD zou willen stemmen, aangezien die bij jou (zie voorbeeld 1 en 2 van Halsema en Pol) tussen de 200 en 250 euro per maand willen komen halen en dit terug willen geven aan de hoogste inkomens (zie tekst, met name de rechterkolom)?
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 08:45 schreef Amos_ het volgende:Jammer genoeg gaat het geld van de kinderbijslag toch echt naar die luie kansloze ouders in dat soort gevallen.
Gelukkig is kinderbijslag niet het enige wat we in Nederland doen om kinderen een eerlijke kans te geven. In de meest extreme gevallen, als de ouders hun kinderen verwaarlozen door bijvoorbeeld dat geld van de kinderbijslag niet voor hun kinderen te gebruiken (en dan heb je het denk ik al over een hele kleine groep mensen, ik gok zo dat het een veilige aanname is dat veruit de meeste mensen, arm of rijk, van hun kinderen houden en ze zo goed mogelijke kansen willen bieden) en ze daarmee achter stellen, dat de kinderen zelfs uit huis kunnen worden genomen. Je kan van mening zijn dat we daar in Nederland niet streng genoeg mee zijn, of niet genoeg controleren. Daar weet ik verder niet zo veel over dus heb ik er ook geen mening over. Maar ik zie niet in hoe dat een argument zou kunnen zijn om de kinderbijslag af te schaffen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Orange_Devil op 27-05-2010 13:57:35 ]