abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 mei 2010 @ 16:47:28 #276
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_82105559
quote:
Op zondag 30 mei 2010 15:29 schreef LXIV het volgende:

[..]

Omdat je meer margin krijgt dan het bedrag dat je nodig hebt om de aandelen te kopen. Ze gaan er ook bij de bank niet van uit dat het aandeel tot nul daalt en dat je dan moet kopen.

Dus voor jezelf kun je het beste gedekt schrijven. Dan kun je dus altijd de aandelen kopen als ze gecalled worden.

De bank vind het ook goed als je dat deels kan.
Stel, aandeel zakt naar 3 euro. Je hebt dan 200 euro verlies (bij uitoefening, ex waarde puts). Je hebt echter 500 euro, je kan dus nog meer verlies dragen.
Als je ipv 100 aandelen op basis van die 500 euro 1000 aandelen koopt dan mogen die aandelen 50 cent dalen voordat je failliet bent. De bank zal de stekker er al uittrekken bij 40 cent ofzo. Dát is nu leverage: failliet kunnen gaan voordat de koersen de nul halen!

Waarom dit dan doen? Nou, als het aandeel 10% stijgt dan heb je al 100% winst.
Ik lees het wel, maar het kwartje is nog niet gevallen. Ik dacht dat het zo ging: ik schrijf een put voor aandeel A op 5 euro, omdat ik de huidige prijs te duur vind en/of denk dat deze nog verder gaat stijgen. Jij denkt dat de koersen juist gaan kelderen, dus jij koopt de put die ik geschreven heb. Als de koersen gelijk blijven of stijgen is de ontvangen premie voor mij pure winst en ben jij je geld kwijt ( ). Dalen de koersen, dan heb jij het recht om 100 stuks aandeel A aan mij te verkopen voor 5 euro per stuk. Hoe kan ik dan, zelfs in het ergste geval, ooit meer nodig hebben dan 500 euro om aan mijn verplichting te voldoen? (dat dit met geschreven calls een ander verhaal is begrijp ik, maar ik heb het even puur over geschreven puts)
pi_82105971
quote:
Op zondag 30 mei 2010 15:18 schreef Lente_ninja het volgende:
Wel ver... ik dacht het nu eindelijk door te hebben. Bij beursbattle schreef ik een put met een strike prijs 5 euro van een aandeel dat ik even vergeten ben ( ). Mocht de prijs inderdaad dalen, dan geeft het de koper dus het recht om mij voor 500 euro, 100 aandelen te verkopen. Dus dan moet ik 500 euro als margin houden, toch? Maar de echte margin kwam uit op 2000 of zo. Hoe kan dat nou?
Niet gewoon een foutje met een 0 teveel. 200 zou een logische margin kunnen zijn (40%). Bij je broker kun je opvragen welke margin verplichting er per aandeel is. Zo zal RDS bijv. minder margin verlangen dan iets als Aegon ofzo
  zondag 30 mei 2010 @ 17:07:31 #278
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_82106347
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 21:03 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Zal het een dusdanig verschil maken voor de uitkomst van je trades? Alleen bij event trading of andere specifieke gebeurtenissen zal dit een essentieel verschil geven.
Nou slippage is praktisch het enige kostenaspect dat je niet kan incalculeren als je vaste limits en stops gebruikt. Daarom vind ik vooral liquiditeit en executiesnelheid belangrijk. Hoe sneller en beter dat is, hoe groter de mogelijkheid is om op kleine bewegingen in te spelen en daarmee de frequentie van het traden te verhogen.
The more debt, the better
  zondag 30 mei 2010 @ 17:08:48 #279
299076 Bruno25
brunoboy
pi_82106398
quote:
Op zondag 30 mei 2010 16:58 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Niet gewoon een foutje met een 0 teveel. 200 zou een logische margin kunnen zijn (40%). Bij je broker kun je opvragen welke margin verplichting er per aandeel is. Zo zal RDS bijv. minder margin verlangen dan iets als Aegon ofzo
Beter is het om zelf een margin van 100% aan te houden., dat je dus die verplichting op iedere moment kan nakomen
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
pi_82107135
quote:
Op zondag 30 mei 2010 17:08 schreef Bruno25 het volgende:

[..]

Beter is het om zelf een margin van 100% aan te houden., dat je dus die verplichting op iedere moment kan nakomen
Eens, maar je eigen money management is wat anders dan de margin verplichting van de broker.
  zondag 30 mei 2010 @ 17:50:11 #281
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_82108064
quote:
Op zondag 30 mei 2010 16:58 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Dat zal het wel zijn. Bij beursbattle wordt de euro/dollar koers ook 1 op 1 gehouden om speculatie te voorkomen. Zo zullen er misschien nog wel meer dingetjes zijn die niet in overeenstemming zijn met de realiteit. Maar ik zie het al helemaal voor me dat ik na jaren oefenen een putje van een paar eurocent durf te schrijven en ik opeens een half miljoen in het rood sta ofzo

Zo droomde ik vanacht dat Obama bij me aan de deur stond, perfect Nederlands sprekend, en mij wilde arresteren omdat ik met mijn geklooi eigenhandig Wall Street naar een koers van - (!) drie miljard punten had geholpen. Om 'm af te leiden heb ik hem uitgedaagd tot een potje schaak en toen werd hij kwaad omdat ik 'm niet liet winnen. Hij was toch de president van Amerika?!
pi_82109405
quote:
Op zondag 30 mei 2010 17:50 schreef Lente_ninja het volgende:

[..]

Zo droomde ik vanacht dat Obama bij me aan de deur stond, perfect Nederlands sprekend, en mij wilde arresteren omdat ik met mijn geklooi eigenhandig Wall Street naar een koers van - (!) drie miljard punten had geholpen. Om 'm af te leiden heb ik hem uitgedaagd tot een potje schaak en toen werd hij kwaad omdat ik 'm niet liet winnen. Hij was toch de president van Amerika?!
  zondag 30 mei 2010 @ 18:30:28 #283
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_82109439
quote:
Op zondag 30 mei 2010 17:07 schreef flyguy het volgende:

[..]

Nou slippage is praktisch het enige kostenaspect dat je niet kan incalculeren als je vaste limits en stops gebruikt. Daarom vind ik vooral liquiditeit en executiesnelheid belangrijk. Hoe sneller en beter dat is, hoe groter de mogelijkheid is om op kleine bewegingen in te spelen en daarmee de frequentie van het traden te verhogen.
Ben het zeker met je eens hoor! Maar ik denk dat de verschillen tussen brokers voor particulieren niet heel erg hoog zijn.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 30 mei 2010 @ 18:31:58 #284
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_82109485
Oh, en morgen bank holiday. Die bewuste vrije dagen. Gek wordt je er van
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  zondag 30 mei 2010 @ 18:49:17 #285
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_82110110
quote:
Op zondag 30 mei 2010 18:31 schreef sitting_elfling het volgende:
Oh, en morgen bank holiday. Die bewuste vrije dagen. Gek wordt je er van
http://nl.wikipedia.org/wiki/Workaholisme

Bedankt Hans.
  zondag 30 mei 2010 @ 19:20:10 #286
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_82111460
quote:
Op zondag 30 mei 2010 18:29 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Ik werd wakker en het eerste dat door mijn hoofd schoot was "shit, ik heb Obama boos gemaakt".
  zondag 30 mei 2010 @ 20:20:35 #287
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_82114280
quote:
Het heeft niet zo veel met workaholisme te maken. Het is gewoon irritant dat ze op een bank holiday opeens alles dicht gooien. Dat je verplicht vrij krijgt is 1 ding. Dat ze ook nog eens een boel zaken op slot gooien is toch wel jammer.
  zondag 30 mei 2010 @ 20:47:21 #288
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_82115694
quote:
Op zondag 30 mei 2010 20:20 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het heeft niet zo veel met workaholisme te maken. Het is gewoon irritant dat ze op een bank holiday opeens alles dicht gooien. Dat je verplicht vrij krijgt is 1 ding. Dat ze ook nog eens een boel zaken op slot gooien is toch wel jammer.
En toch, als je nou een aandeel/optie hebt die je continu in de gaten moet houden, dan is zo'n dagje vrij wel lekker . Aan de andere kant, als je er niet tegen kan je laptop mee naar de WC te moeten nemen, dan kun je je afvragen of je niet beter van strategie kan veranderen.
  zondag 30 mei 2010 @ 22:26:57 #289
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_82122770
quote:
Op zondag 30 mei 2010 20:47 schreef Lente_ninja het volgende:

[..]

En toch, als je nou een aandeel/optie hebt die je continu in de gaten moet houden, dan is zo'n dagje vrij wel lekker . Aan de andere kant, als je er niet tegen kan je laptop mee naar de WC te moeten nemen, dan kun je je afvragen of je niet beter van strategie kan veranderen.
Als je het echt continu in de gaten moet houden dan ben je vaak of niet zeker van je strategie of je hebt een te grote positie. Beide is niet erg gezond op de lange termijn denk ik
The more debt, the better
  zondag 30 mei 2010 @ 22:34:09 #290
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_82123246
quote:
Op zondag 30 mei 2010 20:47 schreef Lente_ninja het volgende:

[..]

Dingen die continu in de gaten moeten worden gehouden gebeuren alleen intraday. Overnight heb ik nooit posities die mijn aandacht nodig hebben. En voor de rest heb ik denk ik een strategie of 10 wat toegepast wordt. Dus veranderen gaat wat lastig
  zondag 30 mei 2010 @ 22:39:31 #291
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_82123592
quote:
Op zondag 30 mei 2010 22:26 schreef flyguy het volgende:

[..]

Als je het echt continu in de gaten moet houden dan ben je vaak of niet zeker van je strategie of je hebt een te grote positie. Beide is niet erg gezond op de lange termijn denk ik
Echt continu in de gaten gaat alleen maar over posities die in zeer korte tijd verhandeld worden. Voor de rest is continu in de gaten houden niks mis mee. Je doet op zo'n dag toch niks anders

Dat gaat nog leuk worden tijdens de WK wedstrijden. Overal beurskoersen en dan 1 scherm de wedstrijd
pi_82123730
quote:
Op zondag 30 mei 2010 22:39 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Echt continu in de gaten gaat alleen maar over posities die in zeer korte tijd verhandeld worden. Voor de rest is continu in de gaten houden niks mis mee. Je doet op zo'n dag toch niks anders

Dat gaat nog leuk worden tijdens de WK wedstrijden. Overal beurskoersen en dan 1 scherm de wedstrijd
Met het WK zit ik in de kroeg, en laat me posities voor wat ze zijn
  zondag 30 mei 2010 @ 22:47:55 #293
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_82124147
quote:
Op zondag 30 mei 2010 22:41 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Met het WK zit ik in de kroeg, en laat me posities voor wat ze zijn
Ik zit gegarandeerd nog in Londen tijdens die dagen. Waarschijnlijk worden de wedstrijden ook gewoon in de presentatie ruimtes uitgezonden. Of op grote dia schermen. Hoe dan ook. Ik zal waarschijnlijk wel in volledige oranje kleding gaan die maandag Fuck it.
pi_82133725
Ik zit nu in een zaaltje aan Beursplein 5, ik zal af en toe verslag doen van wat er gezegd wordt op de optiemasterclass.
pi_82136093
quote:
Op zondag 30 mei 2010 16:47 schreef Lente_ninja het volgende:

[..]

Ik lees het wel, maar het kwartje is nog niet gevallen. Ik dacht dat het zo ging: ik schrijf een put voor aandeel A op 5 euro, omdat ik de huidige prijs te duur vind en/of denk dat deze nog verder gaat stijgen. Jij denkt dat de koersen juist gaan kelderen, dus jij koopt de put die ik geschreven heb. Als de koersen gelijk blijven of stijgen is de ontvangen premie voor mij pure winst en ben jij je geld kwijt ( ). Dalen de koersen, dan heb jij het recht om 100 stuks aandeel A aan mij te verkopen voor 5 euro per stuk. Hoe kan ik dan, zelfs in het ergste geval, ooit meer nodig hebben dan 500 euro om aan mijn verplichting te voldoen? (dat dit met geschreven calls een ander verhaal is begrijp ik, maar ik heb het even puur over geschreven puts)
Nogal moeilijk om een individueel geval te beoordelen, en ik de details van de je positie niet qua aandeelprijs etc, maar even los van de marge en even theoretisch. Er is nogal een verschil of je hem uitschrijft op een strike price van 5 euro terwijl het aandeel op zeg maar iets van 7 euro staat of dat je hem schrijft als de waarde van het aandeel dat ook is of zelfs lager. In dat laatste geval is dat een risico, dan zul je een waardering hebben met een hoge prijs om dat risico voor jou te compenseren.

[ Bericht 0% gewijzigd door axis303 op 31-05-2010 11:59:40 ]
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
pi_82137336
Straddle swaps w00t
  maandag 31 mei 2010 @ 13:09:50 #297
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_82139742
Te lang gewacht met mijn gokcalletje

Toch nog break even eruit.

Ik geloof niet dat ik genoeg zelfdiscipline heb voor opties.
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 31 mei 2010 @ 14:46:13 #298
78918 SeLang
Black swans matter
pi_82143560
quote:
VEB: korting claimemissie BAM 'opvallend hoog'

(Novum/Dow Jones) - Koninklijke BAM Groep nv heeft een 'opvallend hoge' korting moeten geven bij de maandag bekendgemaakte voorwaarden voor de claimemissie van het bouwbedrijf. Dat zegt de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) in een reactie tegen Dow Jones Nieuwsdienst.

BAM maakte maandag bekend meer dan 96 miljoen aandelen uit te zullen geven tegen een uitgifteprijs van EUR2,58. Dat is 38,3% onder de theoretische ex-inschrijvingsrechtenprijs (TERP), oftewel het gewogen gemiddelde van de prijs van de nieuwe en oude aandelen. "38% lijkt niet veel als je kijkt naar eerdere claimemissies bij TomTom en Heijmans, maar die bedrijven stonden wel op omvallen. Bij BAM lijkt de situatie niet zo ernstig", zegt David Tomic van de VEB. "Wij hadden een lichtere korting verwacht, maar blijkbaar had BAM geen keus", aldus Tomic.

Aandeelhouders die hun inschrijfrechten verkopen, krijgen te maken met een forse verwatering. Tomic erkent dat aandeelhouders eigenlijk met hun rug tegen de muur worden gezet. "Het is slikken of stikken, dat is inherent aan een claimemissie."

Positief aan de uitgifte is volgens Tomic dat de EUR249 miljoen die BAM ophaalt met de uitgifte, die begin maart van dit jaar werd aangekondigd, deels zal worden gebruikt om projecten in publiek-private samenwerking binnen te halen. "Bij Heijmans ging het geld direct naar de banken, bij BAM wordt tenminste nog geïnvesteerd in de bedrijfsvoering."
BAM aandeelhouders mogen even bukken
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 31 mei 2010 @ 14:59:18 #299
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_82144110
quote:
Op maandag 31 mei 2010 14:46 schreef SeLang het volgende:

[..]

BAM aandeelhouders mogen even bukken
In principe maakt het eigenlijk niet zoveel uit op welke koers je dit doet (als je toch al wilde kopen). Het is alleen een indicator voor het vertrouwen dat men heeft in de emissie (lager dan verwacht). Het kost de aandeelhouder geen cent méér.
The End Times are wild
  maandag 31 mei 2010 @ 15:04:53 #300
78918 SeLang
Black swans matter
pi_82144363
quote:
Op maandag 31 mei 2010 14:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

In principe maakt het eigenlijk niet zoveel uit op welke koers je dit doet (als je toch al wilde kopen).
Echt wel. Hoge korting = meer aandelen verwatering.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')