abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † dinsdag 25 mei 2010 @ 16:53:58 #1
25682 2cv
Niet subtiel
pi_81876215
Het barrel doet het nog steeds. Inclusief kapot gaan, lekken, enzovoorts. Hier verder met de ellende.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deel 1
Deel 2

Met de Pinxter zou ik een rubber dop van de voorste hoogteregelaar vervangen omdat die lek zou zijn (meende ik eerder gezien te hebben). Dus heb ik Criezel met de wielen op oprijbruggen en blokken gezet. Hiervoor heb ik de krik van de buurman gebruikt want die was wat hoger. Echter, toen Criezel zo'n 30 cm hoger stond bleek dat de rubber dop netjes in orde was. Daarom heb ik de band die om de brandstoftank zit maar vervangen (de oude was helemaal weggerot), de LHM ververst, het hydraulisch systeem doorgespoeld en TSL aan de LHM toegevoegd. Uiteraard ging niets helemaal goed.

- Het boutje van de brandstoftank-band brak af en moest uitgeboord worden. Daarbij gleed de boor weg waardoor het gat half in het boutje en half in de moer (vastgelast aan de binnenkant van een koker) zat. Gelukkig zat er in de buurt een gat (geen roestgat) waar ik wat ringen en een moer doorheen kon doen. Die heb ik voor het monteren op hum plaats gehouden door ze letterlijk aan mijn middelvinger vast te lijmen. Dat gat was n.l. te klein voor 2 vingers. Voor het tegenhouden vna de moer tijdens het aandraaien vna de bout heb ik een oude steeksleutel moeten verbuigen.

- Toen ik de LHM-pot verwijderde, pleurde er een hele plas LHM uit. De octopussen trekken de pot scheef als je hem op tilt. Dat werd dus een waterballet met LHM.

- Toen ik het systeem door wou spoelen moesten de wielen er af. Echter, ik had Criezel eerder met de wielen op blokken gezet zodat ik er goed onder kon komen. Om op die manier de wielen er af te trekken leek mij niet zo veilig. Dus moest Criezel weer naar beneden. Echter, ik had de krik die ik daarvoor van de buurman geleend had weer terug gebracht (het ding zou mij anders toch alleen maar in de weg staan) en die buurman was niet thuis. Uiteindelijk heb ik met veel geklooi, intensief gebruik van de hoogteregeling, een stapel dikke stenen en een krik Criezel toch zonder ongelukken weer op de garagevloer gekregen.

- Toen de wielen er eenmaal af waren kreeg ik 1 ontluchtingsnipel niet los. Niet met de speciale leidingsleutel, niet met een steeksleutel. De laatste oplossing was een op er op. Voordeel was dat ik dan meer grip had, het nadeel was dat ik dan geen slang op het ontluchtingsnippel kon zetten. je raadt het al: dat werd weer een waterballet met LHM.

- Toen ik er (eindelijk) aan toe was de TSL toe te voegen (dat wou ik na het spoelen doen zodat er niets van verloren zou gaan) was ik de folder er van kwijt en wist ik dus niet meer hoeveel ml TSL er in de LHM pot geflikkerd moest worden. Oplossing: de heel inhoud van het flesje (250ml) er in.

Uiteindelijk ben ik 6 uur bezig geweest met dat hok ...

Binnenkort moet overigens de bak er af omdat de krukaskeerring achter het vliegwiel lekt. Mijn plan is om een Speedy Sleeve over de krukas heen te schuiven voor ik de keering (nieuw uiteraard) monteer. De laatste keer dat ik een versnellingsbak uit een BX peuterde was bij Oude Criezel. Toen kon ik een pen die op de versnellingsbak zit en waar de versnallingsbak aan hangt niet los krijgen. Ik heb er toen een griptang op gezet en daarmee geprobeerd de pen los te draaien. resultaat: de bek van de griptang scheurde splinters staal uit de pen maar de pan zelf kwam niet los. Is er een betere/andere methode om die pen los te krijgen ? Hij zit namelijk nogal in de weg bij het demonteren en terug monteren van de bak.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 25 mei 2010 @ 16:57:17 #2
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_81876362
Ach, je kan troost putten dat afgezien van dit soort kleinigheidjes een BX toch een nagenoeg probleemloze auto is.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  † In Memoriam † dinsdag 25 mei 2010 @ 16:59:44 #3
25682 2cv
Niet subtiel
pi_81876484
Nagenoeg probleemloos Kleinigheidjes Echt, dit is een hel op wielen ! Maar het rijdt fijn en het is ook wel leuk zelf (grote) problemen te verhelpen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 25 mei 2010 @ 17:07:08 #4
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_81876872
TVP om te kijken wat ik met mijn BX ga doen
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  † In Memoriam † dinsdag 25 mei 2010 @ 17:08:04 #5
25682 2cv
Niet subtiel
pi_81876922
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 17:07 schreef Prowl het volgende:
TVP om te kijken wat ik met mijn BX ga doen
Houden en repareren natuurlijk
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 25 mei 2010 @ 17:13:55 #6
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_81877204
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 16:59 schreef 2cv het volgende:
Nagenoeg probleemloos Kleinigheidjes Echt, dit is een hel op wielen ! Maar het rijdt fijn en het is ook wel leuk zelf (grote) problemen te verhelpen.
Dat weet ik toch, knuppel! Ik probeerde je wat op te vrolijken.

Anyhow; het belooft nog voor als ik binnenkort een keer tijd heb om die BX hier in de garage rijdbaar te maken.

Voor zover ik kan inschatten hoeven er enkel nieuwe schijven en blokken onder en is er een lek in een retourleiding. En de achterlichten doen het ook niet. Maar da's geen reden om te klagen; ik heb het ding gratis gekregen bij de koop van een aanhanger die me 50 euro kostte. 1600 automaat. Met doffe lak.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  † In Memoriam † dinsdag 25 mei 2010 @ 17:17:19 #7
25682 2cv
Niet subtiel
pi_81877359
Dat zijn idd kleinigheidjes ! Tip: zet er Xantia remmen onder.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 25 mei 2010 @ 17:39:08 #8
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_81878449
Teeveepee .
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_81897345
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 17:17 schreef 2cv het volgende:
Dat zijn idd kleinigheidjes ! Tip: zet er Xantia remmen onder.
en een remparachute in de koffer?
  † In Memoriam † woensdag 26 mei 2010 @ 16:55:54 #10
25682 2cv
Niet subtiel
pi_81927678
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 22:35 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

en een remparachute in de koffer?
Waarom ? Met Xantia-remmen remt het ding beter dan met die BX-troep.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_81930712
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 16:55 schreef 2cv het volgende:

[..]

Waarom ? Met Xantia-remmen remt het ding beter dan met die BX-troep.
ja maar als de boel verrot is
  † In Memoriam † woensdag 26 mei 2010 @ 18:35:39 #12
25682 2cv
Niet subtiel
pi_81931735
Ski's onder de BX lassen die het wegdek raken als de BX in de laagste stand staat. Remmen = BX in de laagste stand zetten.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 26 mei 2010 @ 18:36:47 #13
112790 Koepert
Parttime Nutcase
pi_81931785
Vorige topic was ook machtig interessant, hopen op n vervolg hier.. derhalve... tvp
It starts with a shiver, an itch, a slow boil
pi_81931798
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 18:35 schreef 2cv het volgende:
Ski's onder de BX lassen die het wegdek raken als de BX in de laagste stand staat. Remmen = BX in de laagste stand zetten.
Das handig als t weer spiegel glad is op de weg Sleetje rijden met een BX
pi_81933800
Ondanks al je ellende met je BX hou je toch wel een beetje van dat kreng,niet?

Ik heb dat ook ben onze barrels...ik vervloek ze ter plaatse maar ben ze niet graag kwijt.
pi_81949543
tvp mede beun
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  † In Memoriam † donderdag 27 mei 2010 @ 15:42:08 #17
25682 2cv
Niet subtiel
pi_81973215
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 19:23 schreef Charged het volgende:
Ondanks al je ellende met je BX hou je toch wel een beetje van dat kreng,niet?

Ik heb dat ook ben onze barrels...ik vervloek ze ter plaatse maar ben ze niet graag kwijt.
Ik houd er een heel klein beetje van. En ik zal er ook vna houden als ik het ding naar de sloop mag rijden en plat mag walsen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_81978235
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 15:42 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ik houd er een heel klein beetje van. En ik zal er ook vna houden als ik het ding naar de sloop mag rijden en plat mag walsen.
dat kan je nu ook al hoor
  † In Memoriam † donderdag 27 mei 2010 @ 17:52:47 #19
25682 2cv
Niet subtiel
pi_81978702
Dat is waar, maar hoe moet ik dan op vakantie ? Lopend ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_81978744
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 17:52 schreef 2cv het volgende:
Dat is waar, maar hoe moet ik dan op vakantie ? Lopend ?
fietsend?

( dat je op vakantie durft met zo`n rammelkar )
  † In Memoriam † donderdag 27 mei 2010 @ 17:54:36 #21
25682 2cv
Niet subtiel
pi_81978770
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 17:53 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

fietsend?
Ga je mond spoelen !
quote:
( dat je op vakantie durft met zo`n rammelkar )
Oh, ik ga vantevoren nog wel het 1 en ander repareren hoor.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_81978829
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 17:54 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ga je mond spoelen !
[..]

Oh, ik ga vantevoren nog wel het 1 en ander repareren hoor.
ok

* Ou-Tannu spoelt mond met een slok ijskoude ranja

pi_82245175
_!
  † In Memoriam † woensdag 2 juni 2010 @ 20:42:17 #24
25682 2cv
Niet subtiel
pi_82253068
Fijn, octopussen voor dat kreng zijn amper verkrijgbaar en ook nog eens stervenseduur. Eerst de bak er maar eens af ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_82257269
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 16:53 schreef 2cv het volgende:
Toen kon ik een pen die op de versnellingsbak zit en waar de versnallingsbak aan hangt niet los krijgen. Ik heb er toen een griptang op gezet en daarmee geprobeerd de pen los te draaien. resultaat: de bek van de griptang scheurde splinters staal uit de pen maar de pan zelf kwam niet los. Is er een betere/andere methode om die pen los te krijgen ? Hij zit namelijk nogal in de weg bij het demonteren en terug monteren van de bak.
Als je de baksteun bedoelt die onder de accu vastgeschroefd zit, daar zit precies onder het schroefdraad waar de moer op komt een zeskant op. Dus met een lange dop in de juiste maat draai je die pen er zo uit.
Hier had uw reclame kunnen staan.
  † In Memoriam † woensdag 2 juni 2010 @ 23:06:18 #26
25682 2cv
Niet subtiel
pi_82261651
Het rare is dat ik dat dan de vorige keer nooit gezien heb. Maar ik heb het inmiddels vaker gehoord dus ik begin aan mezelf te twijfelen. Hoe dan ook: bedankt voor de tip !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_82263493
volgens mij kan je beter je tijd gaan verdoen met je eend hoor
  † In Memoriam † woensdag 2 juni 2010 @ 23:48:30 #28
25682 2cv
Niet subtiel
pi_82264203
Ik wacht nog op onderdelen. Goede smoes he ?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_82264429
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 23:48 schreef 2cv het volgende:
Ik wacht nog op onderdelen. Goede smoes he ?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ok.. maar dan nog :p
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  † In Memoriam † woensdag 2 juni 2010 @ 23:54:58 #30
25682 2cv
Niet subtiel
pi_82264602
Fout, dat heb ik al !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_82264624
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 23:54 schreef 2cv het volgende:
Fout, dat heb ik al !
ik weet nu al dat Criezel 2 je daar geen gelijk in geeft
  † In Memoriam † woensdag 2 juni 2010 @ 23:56:14 #32
25682 2cv
Niet subtiel
pi_82264664
U bedoelt ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83267124
Weet je he !

ik zag een BX met een geopende motorkap!
  † In Memoriam † vrijdag 25 juni 2010 @ 01:07:46 #34
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83269533
Ja, klopt, de eigenaar was bezig om wat stroomdraadjes te installeren en een relais te vervangen. Hij wil met dat gekke ding naar Frankrijk op vakantie ( ) en daarom moeten er extra 12V aansluitingen in komen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83276981
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 01:07 schreef 2cv het volgende:
Ja, klopt, de eigenaar was bezig om wat stroomdraadjes te installeren en een relais te vervangen. Hij wil met dat gekke ding naar Frankrijk op vakantie ( ) en daarom moeten er extra 12V aansluitingen in komen.
ah dan kan die lekbak mooi in frankrijk stuk gaan?

dacht ik dat die peug 106 die tot voorkort hier altijd beroerd in de straat geparkeerd stond lekte..

maar joun BX kleurt de straat ook wel met zn vlekken
  † In Memoriam † zaterdag 26 juni 2010 @ 14:21:00 #36
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83324939
Hier een klein schemaatje hoe ik 2 12V aansluitingen aan wil sluiten:


Schema is klikbaar voor een vergroting.
L = lamp
S = schakelaar
R = relais
P = 12V plug
Z = zekering
A = aarde
ACCU = accu

Het lampje is een speciaal LED lampje met ingebouwde weerstand. Echter, de draadjes die daar aan vast zitten zijn gruwelijk dun. Er gaat alleen de stuurstroom voor het relais + de stroom voor het lampje zelf doorheen, maar kan dat zo allemaal of gaat er (op den duur) een draadje gloeien ?

Vanaf de accu zit er 1 hoofdzekering (15A) in en na de eerste splitsing wordt elk gedeelte van het schema afgezekersd op 7,5 ampčre. Zelf heb ik het idee dat de kans dat de hoofdzekering klapt uiterst klein is, maar ik wil hem er toch tussen zitten, puur voor alle zekerheid/veiligheid. Is dat dan voldoende beveiligd ?

Overigens hebben de relais echt meer aansluitingen dan strikt noodzakelijk. Per relais wel 5 geloof ik, maar de ongebruikte aansluitingen heb ik niet getekend.

Is dit al met al een goed/veilig/handig schema of kan ik het beter anders doen ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 26 juni 2010 @ 14:53:55 #37
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_83325939
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 14:21 schreef 2cv het volgende:
Hier een klein schemaatje hoe ik 2 12V aansluitingen aan wil sluiten:

[ link | afbeelding ]
Schema is klikbaar voor een vergroting.
L = lamp
S = schakelaar
R = relais
P = 12V plug
Z = zekering
A = aarde
ACCU = accu

Het lampje is een speciaal LED lampje met ingebouwde weerstand. Echter, de draadjes die daar aan vast zitten zijn gruwelijk dun. Er gaat alleen de stuurstroom voor het relais + de stroom voor het lampje zelf doorheen, maar kan dat zo allemaal of gaat er (op den duur) een draadje gloeien ?

Vanaf de accu zit er 1 hoofdzekering (15A) in en na de eerste splitsing wordt elk gedeelte van het schema afgezekersd op 7,5 ampčre. Zelf heb ik het idee dat de kans dat de hoofdzekering klapt uiterst klein is, maar ik wil hem er toch tussen zitten, puur voor alle zekerheid/veiligheid. Is dat dan voldoende beveiligd ?

Overigens hebben de relais echt meer aansluitingen dan strikt noodzakelijk. Per relais wel 5 geloof ik, maar de ongebruikte aansluitingen heb ik niet getekend.

Is dit al met al een goed/veilig/handig schema of kan ik het beter anders doen ?
Een relais gebruikt zelf bijna geen stroom (12V delen door spoelweerstand), dus dunne draadjes zijn prima.
Die 15A-zekering is eigenlijk niet nodig, maar het hangt er een beetje vanaf hoe je het wilt aanleggen. Als je het vanaf je zekeringkast doet is het wel netjes.

De lampjes allebei massageschakeld maken is netjes (zoals je het nu tekent dus).
7,5A bij 12V is niet bijster veel, ongeveer 90 watt. Hangt er vanaf wat je er mee wilt doen dus, een omvormer zal teveel van het goede zijn. Maar werken zal dit wel, en het is ook netjes!

Is het echt de bedoeling dat je elke aansluiting apart aanstuurt? In principe kan alles ook gewoon over 1 relais, of zelfs gewoon direct aangesloten. Maar als je het wilt schakelen, dan is dit the way to go.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zaterdag 26 juni 2010 @ 16:44:56 #38
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83328762
Ik haal de + direct van de accu. Er is mij uitgelegd dat er dan op maximaal 20cm van de accu een zekering moet zitten. In het daschboard splitst de +draad zich en daar wil ik elke 12V plug apart zekeren. Als er iets doorbrandt houd ik altijd 1 plug over + ik weet sneller waar de ellende zit. Zowieso is stroom niet mijn sterkste punt, dus daarom heb ik liever en zekering te veel dan te weinig.

Overigens adviseerde iemand om de lampjes parallel te schakelen aan de spoel van het relais. Dan kan er nooit de volle stroom doorheen en gevoelsmatig lijkt mij dat wel slim.

Overigens, er komt een koelbox aan van 75W/6,25A aan te hangen aan 1 van de pluggen. De andere is voor mijn TomTom. De standaard 12V plug blijft dus gewoon over om een mobieltje op te laden ofzo.

Trouwens, ik heb alles berekend op 10A. 7,5A had ook gekund, maar gewoon voor de zekerheid weetjewel

Met het onderstaande schema heb ik de draaddikte (3mm^2) bepaald. Maar het wordt uiteindelijk 4mm^2 omdat 3mm^2 bijna niet verkrijgbaar was.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 27 juni 2010 @ 17:05:52 #39
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_83363590
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 16:44 schreef 2cv het volgende:
Ik haal de + direct van de accu. Er is mij uitgelegd dat er dan op maximaal 20cm van de accu een zekering moet zitten. In het daschboard splitst de +draad zich en daar wil ik elke 12V plug apart zekeren. Als er iets doorbrandt houd ik altijd 1 plug over + ik weet sneller waar de ellende zit. Zowieso is stroom niet mijn sterkste punt, dus daarom heb ik liever en zekering te veel dan te weinig.

Overigens adviseerde iemand om de lampjes parallel te schakelen aan de spoel van het relais. Dan kan er nooit de volle stroom doorheen en gevoelsmatig lijkt mij dat wel slim.

Overigens, er komt een koelbox aan van 75W/6,25A aan te hangen aan 1 van de pluggen. De andere is voor mijn TomTom. De standaard 12V plug blijft dus gewoon over om een mobieltje op te laden ofzo.

Trouwens, ik heb alles berekend op 10A. 7,5A had ook gekund, maar gewoon voor de zekerheid weetjewel

Met het onderstaande schema heb ik de draaddikte (3mm^2) bepaald. Maar het wordt uiteindelijk 4mm^2 omdat 3mm^2 bijna niet verkrijgbaar was.
Okee . Hangt van je draadlengte af, hoe langer de draad, hoe dikker. En hoe meer stroom hoe dikker natuurlijk.

In weze is het prima om van je zekeringkast af te nemen trouwens. Die is daar speciaal voor gemaakt, dat je er wat extra zekeringen in kan bouwen.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † zondag 27 juni 2010 @ 17:13:04 #40
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83363862
Sja, draadje loopt nu al vanaf de accu
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † maandag 28 juni 2010 @ 00:05:43 #41
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83381880
Voor diegenen die meer verstand hebben van eletriek dan ik: Stroom vertragd uitschakelen
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83413962
quote:
Op zondag 27 juni 2010 17:13 schreef 2cv het volgende:
Sja, draadje loopt nu al vanaf de accu
zolang je geen steeksleutels op de accu polen legt
  maandag 28 juni 2010 @ 20:15:27 #43
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_83414092
quote:
Op maandag 28 juni 2010 20:13 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

zolang je geen steeksleutels op de accu polen legt
Mijn vader deed dat een keer, daarna nooit weer
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_83414222
quote:
Op maandag 28 juni 2010 20:15 schreef Prowl het volgende:

[..]

Mijn vader deed dat een keer, daarna nooit weer
niet met die accu?

of met die steeksleutel? B)
  maandag 28 juni 2010 @ 21:52:49 #45
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_83419767
Een steeksleutel op een accu leggen waarna ie tegen de polen komt.

BAM! een vonkenregen en de sleutel lag 4 meter verderop de parkeerplaats
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_83420276
quote:
Op maandag 28 juni 2010 21:52 schreef Prowl het volgende:
Een steeksleutel op een accu leggen waarna ie tegen de polen komt.

BAM! een vonkenregen en de sleutel lag 4 meter verderop de parkeerplaats
og, dan is het nog goed afgelopen, bij mij zijn ze al 2x vast gelast
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_83420919
quote:
Op maandag 28 juni 2010 21:52 schreef Prowl het volgende:
Een steeksleutel op een accu leggen waarna ie tegen de polen komt.

BAM! een vonkenregen en de sleutel lag 4 meter verderop de parkeerplaats
Och, mijn pa legde een keer zijn bril op het luchtfilter, is klaar, gooit motorkap dicht, zoekt zijn bril....

Bril lag in 2 stukken, kon nog gemaakt worden gelukkig. "Dat gebeurt me noooooit weer!"
2 weken later...
  maandag 28 juni 2010 @ 22:15:49 #48
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_83421062
> klusblunders
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † dinsdag 29 juni 2010 @ 02:15:17 #49
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83428644
Ik kijk ontzettend goed uit met mijn accupolen ! Maar inmiddels is mijn accu al voor de 2e keer in 1 week helemaal leeg. Vandaag zat er nog maar 11,2 volt in. De buurman laadt hem even voor me op en ik overweeg sterk om voor ik op vakantie ga een nieuwe accu te kopen. auto-accu's schijnen het niet fijn te vinden om geheel ontladen te worden.

Maar de bedrading enzo zit er voor 99% in ! Nog even een paar onderdeeltjes vervangen voor beter spul (met lasdoppen maak je geen nette schakeling, de hoofdzekering heb ik er dan ook maar uit getrokken) en een draad naar achteren trekken en klaar is 2cv. Dan kan ik aan de volgende klus beginnen
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 29 juni 2010 @ 02:33:50 #50
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83428786
Note to self: boutjes halen voor die verrekte 12V pluggen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83434224
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 02:15 schreef 2cv het volgende:
Ik kijk ontzettend goed uit met mijn accupolen ! Maar inmiddels is mijn accu al voor de 2e keer in 1 week helemaal leeg. Vandaag zat er nog maar 11,2 volt in. De buurman laadt hem even voor me op en ik overweeg sterk om voor ik op vakantie ga een nieuwe accu te kopen. auto-accu's schijnen het niet fijn te vinden om geheel ontladen te worden.

Maar de bedrading enzo zit er voor 99% in ! Nog even een paar onderdeeltjes vervangen voor beter spul (met lasdoppen maak je geen nette schakeling, de hoofdzekering heb ik er dan ook maar uit getrokken) en een draad naar achteren trekken en klaar is 2cv. Dan kan ik aan de volgende klus beginnen
grote kans op dat je accu gaar is ja

de spanning op de accu is bij een draaiende motor toch wel ergens rond de 14V he?
  † In Memoriam † dinsdag 29 juni 2010 @ 14:23:05 #52
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83442429
Dat ga ik vanmiddag/vanavond even napluizen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zondag 4 juli 2010 @ 01:10:07 #53
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83631872
De stand van zaken:

- Poulytrekker die ik eerder van Roel geleend heb blijk ik verkloot te hebben -> Roel gaat op mijn kosten een nieuwe kopen
- Speedysleeve lijkt op voorhand al niet te gaan passen -> andere speedysleeve bestellen
- De haakjes van het tussenlager van de aandrijfas zijn krom -> vervangen
- Het tussenlager van de aandrijfas is versleten -> kijken of ik daar een ander lager omheen kan persen
- De leiding vanaf de drukregelaar onder het blok door kreeg ik niet los omdat ik er niet goed bij kon -> drukregelaar met leiding en al demonteren -> drukregelaar in de bankschroef gezet en met een waterpomptang de wartel zonder verdere schade losgedraaid
- Eerder genoemde leiding is niet zo denderend -> wordt vervangen voor ik naar Frankrijk ga (Sas Klassiekers in Leek heeft naar eigen zeggen leiding op rol dus misschien dat ik daar even heen ga)
- Eerder genoemde drukregelaar lekt -> ringetje vervangen -> ringetjes die ik heb passen niet -> andere drukregelaar roggelen (ik heb er nog 1 geloof ik)
- Slangklem van de retourleiding was zo verrot dat die niet meer los wou -> losgeknipt

Morgen de laatste restjes (= de HD pomp) los halen en de bak van de motor af plukken. HD pomp laat ik vast zitten aan de aanzuigleiding en leg ik in de parafanbak.

Overigens, is het een idee om met een schuifmaat te meten of de krukaskeerring diep genoeg en recht gemonteerd is ? Zo ja: hoe diep moet dat ding precies ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † woensdag 7 juli 2010 @ 18:05:53 #54
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83772839
Vandaag ben ik druk geweest meer weinig echt gedaan. Dus vananvond meer weer verder klussen.

- koppelingshuis aan de binnenkant schoon gemaakt (niet blingbling maar wel beter dan het was),
- speedysleeve gemonteerd
- Koppelingshevelhouderbusje gemodificeerd (kop van een heetgestookt boutje tegen de 'pennetjes' gedrukt en er later ook nog zelftappertjes in gedraaid, het zit als een huis)
- haakjes waarmee het lager van de aandrijfas vast zit warm gestookt en recht gebogen
- aandrijfas weggebracht om het lager te vervangen (lager zit duidelijk speling op).

Vanavond de speedysleeve netjes afdremelen, afbramen, en de keerring (nieuw) monteren. Mijn idee is om tijdens het dremelen de oude keerring er even op te zetten om het 1 en ander tegen vuil te beschermen (keering dan op de helft van de breedte/dikte er in steken zodat ik die er makkelijk weer uit kan halen) en de nieuwe keerring aan de buitenkant licht in te smeren met vloeibare pakking en dan te monteren. Ik druk hem dan niet beer binnen maar laat de voorkant van de keerring vlak lopen met de voorkant van de motor zodat de keerring netjes recht komt te zitten. Dan moet het goed gaan (hoop ik). maar als iemand een betere suggestie heeft dan hoor ik het graag.

Vervolgens kan het vliegwiel + koppelingsset er weer op en kan de bak weer tegen het blok geschroefd worden. Als ik dat zo ver af heb is mijn doel voor vandaag gehaald.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83773025
Wat is een speedysleeve?
Succes vanavond!
pi_83773081
ik zal de ramen en deuren vast preventief sluiten
pi_83773116
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 18:13 schreef vannelle het volgende:
Wat is een speedysleeve?
Succes vanavond!
Een speedysleeve is een metalen huls die je om een ingesleten as kunt zetten, waarna je er een nieuwe keerring op kunt zetten. Scheelt je een nieuwe as aanschaffen en monteren.
  † In Memoriam † woensdag 7 juli 2010 @ 18:30:14 #58
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83773479
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 18:17 schreef swollywood het volgende:

[..]

Een speedysleeve is een metalen huls die je om een ingesleten as kunt zetten, waarna je er een nieuwe keerring op kunt zetten. Scheelt je een nieuwe as aanschaffen en monteren.
Correct. Al kan ik de krukas er ook uit schroeven en met een bepaalde techniek er wat staal op branden (niet lassen!) en het dan weer op de juiste diameter afdraaien. maar dat is 'iets' meer werk en 'iets' duurder.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83773831
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 18:17 schreef swollywood het volgende:

[..]

Een speedysleeve is een metalen huls die je om een ingesleten as kunt zetten, waarna je er een nieuwe keerring op kunt zetten. Scheelt je een nieuwe as aanschaffen en monteren.
Kijk, weer wat geleerd. Thanks!
  † In Memoriam † donderdag 8 juli 2010 @ 03:14:15 #60
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83793696
Zo, bak zit er achter. Als dat ding nog lekt word ik gek.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83798986
zal ik er dan even wat zooi onder gooien?
  donderdag 8 juli 2010 @ 11:36:12 #62
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_83799819
Ah dus hier zit dat hok van je
pi_83804392
Respect voor je project hoor, ik heb 2 jaar een Alfa 166 3.0 automaat gereden en daar lag ik ook elke weer onder.
Auto was nog maar 8 jaar oud.
Nieuwprijs 55.000 euro, ik kocht de wagen voor 4000 euro, nuff said

Ik heb nu een oerdegeleijk belastingvrije W124 uit 85 bijna belastingvrij.
De achterdemper is er van de week af gevallen maar voor de rest nog geen problemen gehad

Succes en ik blijf dit volgen
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  † In Memoriam † zaterdag 10 juli 2010 @ 21:56:10 #64
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83895983
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 11:15 schreef Ou-Tannu het volgende:
zal ik er dan even wat zooi onder gooien?
Hoeft niet, dat kuthok lekt nog steeds. Vermoedelijk vanaf de olietemperatuursensor. dat is dan wel weer makkelijker te fixxen dan een krukaskeerring.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83897377
Beste 2CV wordt het niet tijd dat iemand met een vrachtauto langs komt met een autolaadkraan met zo een aanbouwdeel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
als ik zie hoeveel werk je in dat hok stopt.
er zijn toch genoeg bx'en te koop?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  † In Memoriam † zaterdag 10 juli 2010 @ 22:31:21 #66
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83897628
Hoe meer werk ik er in steek, hoe minder logischer het wordt om dat ding tot een pakkertje te persen. Een net gerestaureerde auto druk je ook niet naar de sloop.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83897939
las er ooit een einde aan komt dan kun je er aan denken om zo iets op te knappen.
maar die hokken hebben er miljoenen rond gereden dus speciaal of zeldzaam worden ze helaas nooit.
ik had hem allang opgeruimd en er iets anders voor terug gekocht
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  † In Memoriam † zaterdag 10 juli 2010 @ 22:43:14 #68
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83898179
an de T-ford hebben er ook miljoenen rond gereden, hoeveel zie je er daar nog van ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83898522
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 22:43 schreef 2cv het volgende:
an de T-ford hebben er ook miljoenen rond gereden, hoeveel zie je er daar nog van ?

gelukkig ook geen meer, wat moet je nou met die ouwe brol.
de vooruitgang is er niet voor niks.
Gang is alles, stilstand is achteruitgang
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  † In Memoriam † zaterdag 10 juli 2010 @ 22:54:27 #70
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83898853
Daarom wil ik ook graag rijden met dat ding.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83899315
Densmee, rijdt jij even weg uit dit topic met je Prius
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_83899504
ik vind het allemaal leuk en aardig dat je in bx wilt rijden, maar koop dan een fatsoenlijke voor wat meer geld of zoek een rotte voor niks en trek hem gelijk helemaal uitelkaar en los het op met fatsoenlijke originele onderdelen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_83899575
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 23:06 schreef densmee het volgende:
ik vind het allemaal leuk en aardig dat je in bx wilt rijden, maar koop dan een fatsoenlijke voor wat meer geld of zoek een rotte voor niks en trek hem gelijk helemaal uitelkaar en los het op met fatsoenlijke originele onderdelen.
Als hij daar nou lol mee heeft ?
Ik heb ook een oude W124 die er niet uitziet en waar ik lekker aan kan sleutelen en daar heb ik veel lol mee en leer ik veel van
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  † In Memoriam † zaterdag 10 juli 2010 @ 23:35:51 #74
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83900774
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 23:06 schreef densmee het volgende:
ik vind het allemaal leuk en aardig dat je in bx wilt rijden, maar koop dan een fatsoenlijke voor wat meer geld of zoek een rotte voor niks en trek hem gelijk helemaal uitelkaar en los het op met fatsoenlijke originele onderdelen.
Orginele onderdelen je denkt toch niet serieus dadt die daar beter van wordt ?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 11 juli 2010 @ 11:21:46 #75
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_83909745
Koop gewoon een ambu, daar rijden er hier nog tig van rond
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')