FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Spacers/Adapters laten maken? Quanta costa en waar?
Turquaz52zondag 23 mei 2010 @ 19:50
Hey,
Aub geflame achterwegen laten, wil ff weten wat ik nu moet doen..

Ik heb nu dus een weekje geleden me velgjes gekocht uit Utrecht en die gast zei dat ie ook onder een BMW paste.. Maar nadat ik ze gespoten en al had heb ik hem proberen te passen onder mijn e36 maar de naaf van me BMW is een stuk groter dan de naafgat van mijn velg.. Met andere woorden, hij past niet.

Mijn velg:





(Velgen zijn in het echt donker paars en niet blauw)

Wat moet ik nu doen? Velg afdraaien ga ik niet doen, naaf aanpassen ook niet, dus wil ik voor spacers gaan, direct zo'n kleine 3/4 cm aan elk kant.. Maar waar kan ik dit laten doen? Dat mensen het opmeten als ik de velg breng en op basis van een 318i zijn naaf een mooi stabiel adapter maken, dus niet met lange bouten maar dat de spacer eerst wordt gemonteerd en dan de velg er op..

Zo'n princiepe:


En tegen wat voor prijzen zal ik aan moeten kijken? Thanks.
Turq
Sounddragonzondag 23 mei 2010 @ 20:10
3 - 4 cm kun je alvast op je buik schrijven; buiten het feit dat dan je naven in no time kapotlopen loop je heel veel risisco op ellende; om te beginnen passen je wielen niet meer in de kasten, dus vering is dan geen optie meer, met insturen ga je de schermen en binnenschermen raken, het weggedrag wordt echt héél dramatisch, last van sporing in de weg, ongelofelijk scheef afslijten van je banden e.d.; geen goed plan dus.

Volgens (not sure) mij is de normale ET voor een Beemer max -15, dus zou je 19mm naar buiten kunnen (ET van dit wiel -36), en dan houdt het op.

Ik zou bij een metaalbewerker langs gaan met je wielen en auto, of hééél nauwkeurig de maten opmeten, een tekeningetje maken en ze op maat laten draaien. misschien een hobbyist zoeken die een draaibankje heeft, heb ik ook wel eens gedaan om grote schijven onder de Astra te kunnen bouwen
ibaneXzondag 23 mei 2010 @ 20:13
psies, gewoon de velg uitdraaien.
Turquaz52zondag 23 mei 2010 @ 20:14
Dit is een naaf van een e36 compact (is gewoon het zelfde neem ik aan):

en dit van een e36 coupe:


Iemand tips?
ibaneXzondag 23 mei 2010 @ 20:16
Anders spacers van 10mm ofzo.
Turquaz52zondag 23 mei 2010 @ 20:22
quote:
Op zondag 23 mei 2010 20:10 schreef Sounddragon het volgende:
3 - 4 cm kun je alvast op je buik schrijven; buiten het feit dat dan je naven in no time kapotlopen loop je heel veel risisco op ellende; om te beginnen passen je wielen niet meer in de kasten, dus vering is dan geen optie meer, met insturen ga je de schermen en binnenschermen raken, het weggedrag wordt echt héél dramatisch, last van sporing in de weg, ongelofelijk scheef afslijten van je banden e.d.; geen goed plan dus.

Volgens (not sure) mij is de normale ET voor een Beemer max -15, dus zou je 19mm naar buiten kunnen (ET van dit wiel -36), en dan houdt het op.

Ik zou bij een metaalbewerker langs gaan met je wielen en auto, of hééél nauwkeurig de maten opmeten, een tekeningetje maken en ze op maat laten draaien. misschien een hobbyist zoeken die een draaibankje heeft, heb ik ook wel eens gedaan om grote schijven onder de Astra te kunnen bouwen
Wielkasten worden al uitgerold SD, dus hij mag gerust wat na buiten..
En ik reed op 2cm links/2cm rechts met spacers met de Golf variant, geen enkel probleem mee gehad.. Je voelde niet eens dat er iets aanwezig was, en toen had ik de naaf ook aangepast..
Turquaz52zondag 23 mei 2010 @ 20:22
quote:
Op zondag 23 mei 2010 20:16 schreef ibaneX het volgende:
Anders spacers van 10mm ofzo.
Maar dat kan toch niet ivm. naaf? Hij moet toch eerst over de naaf heen en dan "zijn eigen naaf" in mijn velg?
oshirozondag 23 mei 2010 @ 20:23
Tekening maken en laten draaien bij een zaak met een verdeler . Als je wil kan ik de tekening wel maken.
quote:
Op zondag 23 mei 2010 20:10 schreef Sounddragon het volgende:

[...]

Ik zou bij een metaalbewerker langs gaan met je wielen en auto, of hééél nauwkeurig de maten opmeten, een tekeningetje maken en ze op maat laten draaien. misschien een hobbyist zoeken die een draaibankje heeft, heb ik ook wel eens gedaan om grote schijven onder de Astra te kunnen bouwen
Maarten toevallig, aan de 's Gravenweg? Zijn bank is groot genoeg om wielen op in te spannen...
Turquaz52zondag 23 mei 2010 @ 20:33
quote:
Op zondag 23 mei 2010 20:23 schreef oshiro het volgende:
Tekening maken en laten draaien bij een zaak met een verdeler . Als je wil kan ik de tekening wel maken.
[..]

Maarten toevallig, aan de 's Gravenweg? Zijn bank is groot genoeg om wielen op in te spannen...
Wil je tekening maken voor mij dan Oshi?
Sounddragonzondag 23 mei 2010 @ 20:46
quote:
Op zondag 23 mei 2010 20:23 schreef oshiro het volgende:
Tekening maken en laten draaien bij een zaak met een verdeler . Als je wil kan ik de tekening wel maken.
[..]

Maarten toevallig, aan de 's Gravenweg? Zijn bank is groot genoeg om wielen op in te spannen...
Nee, maar ik lees net dat ik er een adresje bij heb in de buurt

die brommertent in de Stormpolder
oshirozondag 23 mei 2010 @ 20:57
quote:
Op zondag 23 mei 2010 20:33 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Wil je tekening maken voor mij dan Oshi?
Ja zo'n spacer is echt peen en uienwerk, stelt geen bal voor. Maar dan moet jij wel de handel uitmeten.
oshirozondag 23 mei 2010 @ 20:58
quote:
Op zondag 23 mei 2010 20:46 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Nee, maar ik lees net dat ik er een adresje bij heb in de buurt

die brommertent in de Stormpolder
Da's ook niet uit de buurt idd.

Ik wil zelf nog eens een set landroverwielen pasmaken voor onder de Renault...
Turquaz52zondag 23 mei 2010 @ 21:01
quote:
Op zondag 23 mei 2010 20:57 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ja zo'n spacer is echt peen en uienwerk, stelt geen bal voor. Maar dan moet jij wel de handel uitmeten.
Wat heb jij aan de foto's die ik van mijn velg heb gepost?
Want ik heb geen zin dat ik dalijk verkeerd meet en dat alles fcked up.. is weet de steekmaat niet eens Want ik denk eerlijk gezegd dat die ook niet overeenkomt met die van me bmw

Ik ben al druk op zoek na de e36 gegevens qua naaf etc..
Turquaz52zondag 23 mei 2010 @ 21:08
3 Serie E36:
Steek: 5x120
ET: 47
Naaf Diameter: 72.5

Heb je alvast een begin
Turquaz52zondag 23 mei 2010 @ 21:09
Ik wil het liefst dat ie een cm of 2 uit steekt, de wielkasten worden zowiezo omgerold en verbreed dat ie precies over de band dekt + ik ga op een schroefset rijden
oshirozondag 23 mei 2010 @ 21:18
Wat is de diepte/hoogte van de rand op de naaf? En wat is de diameter van het gat in de velg?
Sounddragonzondag 23 mei 2010 @ 21:36
Ehhh.. 5 keer 120 ??

Kijk nog eens goed wat er op dat wiel staat ??
Turquaz52zondag 23 mei 2010 @ 21:43
quote:
Op zondag 23 mei 2010 21:36 schreef Sounddragon het volgende:
Ehhh.. 5 keer 120 ??

Kijk nog eens goed wat er op dat wiel staat ??
Staat niet op de wiel, staat op:
Turquaz52zondag 23 mei 2010 @ 21:45
quote:
Op zondag 23 mei 2010 21:18 schreef oshiro het volgende:
Wat is de diepte/hoogte van de rand op de naaf? En wat is de diameter van het gat in de velg?
van de schijf tot einde van de naaf? gok op een cm of 1,5? Better safe than sorry..?
En de diameter van de gat in de velg moet ik ff meten.. velgen staan in me kamer en auto in de garage.. vandaar

brb
Sounddragonzondag 23 mei 2010 @ 21:52
quote:
Op zondag 23 mei 2010 21:43 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Staat niet op de wiel, staat op:
[ afbeelding ]
Ja, die 5 x 120 klopt idd wel, maar de steekmaat van het wiel is 5 keer 100, dan krijg je je bouten er niet zo goed in
Ik zeg : dit ga je niet passend krijgen zonder dat je de naven gaat vervangen voor een Opel of VW naaf, want daar komen ze ws onder vandaan
oshirozondag 23 mei 2010 @ 22:05
Ah de steek van de velg is ook anders? Dan moet ik idd ff knutselen, even kijken hoe dat gaat.
quote:
Op zondag 23 mei 2010 21:45 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

van de schijf tot einde van de naaf? gok op een cm of 1,5? Better safe than sorry..?
En de diameter van de gat in de velg moet ik ff meten.. velgen staan in me kamer en auto in de garage.. vandaar

brb
Enneh... doe maar met een schuifmaat meten ja .
Turquaz52zondag 23 mei 2010 @ 22:30



Geen schuifmaat maar een liniaal die ik uit de etui van me broertje heb geript eventjes
Turquaz52zondag 23 mei 2010 @ 22:31
dus 5,5cm is de naaf tegenover de 7,2
#ANONIEMzondag 23 mei 2010 @ 22:35
Velgen kopen, opknappen en daarna gaan kijken of ze passen.
Turquaz52zondag 23 mei 2010 @ 22:40
quote:
Op zondag 23 mei 2010 22:35 schreef sig000 het volgende:
Velgen kopen, opknappen en daarna gaan kijken of ze passen.
Tja, ik zie het zo:
Mail contact hebben, hij zegt dat het voor BMW e36 is, vertrouw op zijn woord en opknappen en er onder proberen te pleuren..
Turquaz52zondag 23 mei 2010 @ 22:40
Und Oshi?
oshirozondag 23 mei 2010 @ 22:41
Het moet echt met een schuifmaat. Liever nog met een binnenmicrometer (voor de velg) en een buitenmicrometer (voor de naaf). Het gaat namelijk om een pasvlak, de spacer wordt daarop gecentreerd. Als daar teveel speling op zit, komt je wiel scheef te zitten en je kunt zelf bedenken wat dat betekent voor je rijcomfort .
Turquaz52zondag 23 mei 2010 @ 22:49
quote:
Op zondag 23 mei 2010 22:41 schreef oshiro het volgende:
Het moet echt met een schuifmaat. Liever nog met een binnenmicrometer (voor de velg) en een buitenmicrometer (voor de naaf). Het gaat namelijk om een pasvlak, de spacer wordt daarop gecentreerd. Als daar teveel speling op zit, komt je wiel scheef te zitten en je kunt zelf bedenken wat dat betekent voor je rijcomfort .
Ik kan toch van die centreerringen er tussen proppen?
oshirozondag 23 mei 2010 @ 22:53
quote:
Op zondag 23 mei 2010 22:49 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Ik kan toch van die centreerringen er tussen proppen?
Hoe bedoel je ertussen?

De ring is het deel van de naaf waarop de velg wordt gecentreerd, de bouten zijn enkel om de velg op z'n plek te houden. Da's dus anders dan velgen met conische wielmoeren, daar centreren de moeren daadwerkelijk ook de velg, en houden hem ook op z'n plek.
Turquaz52zondag 23 mei 2010 @ 23:00
quote:
Op zondag 23 mei 2010 22:53 schreef oshiro het volgende:

[..]

Hoe bedoel je ertussen?

De ring is het deel van de naaf waarop de velg wordt gecentreerd, de bouten zijn enkel om de velg op z'n plek te houden. Da's dus anders dan velgen met conische wielmoeren, daar centreren de moeren daadwerkelijk ook de velg, en houden hem ook op z'n plek.
http://www.gbshop.nl/cont(...)nfo/centreerring.htm

Om dat leegte net op te vullen
densmeezondag 23 mei 2010 @ 23:06
quote:
Op zondag 23 mei 2010 23:00 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

http://www.gbshop.nl/cont(...)nfo/centreerring.htm
[ afbeelding ]
Om dat leegte net op te vullen
als je het nou eens netjes meet,
bij die garage waar je wel eens komt hebben ze heus wel micrometers.
je gaat spacers laten maken en dan maak je ze niet eens netjes op maat
Turquaz52zondag 23 mei 2010 @ 23:09
quote:
Op zondag 23 mei 2010 23:06 schreef densmee het volgende:

[..]

als je het nou eens netjes meet,
bij die garage waar je wel eens komt hebben ze heus wel micrometers.
je gaat spacers laten maken en dan maak je ze niet eens netjes op maat
Geen micro meter nee, daar gaat alles met het oog..
Ze hebben wel schuifmaat daar, neem er eentje mee morgen, kan ik ze beide meten..
Of zal ik een originele BMW velg (steelie) zijn naafgat meten? Want die past er -net- op met een harde klap er op..
Turquaz52zondag 23 mei 2010 @ 23:10
of nou nee wacht, wat bazel ik nou.. die kant van het verhaal hebben we al gehad, ik neem hem mee en meet dan de velg wat ik nu heb zijn naafgat..

Kun je uit de foto's de steek op maken oshi?
Catch22-zondag 23 mei 2010 @ 23:13
gast...

je kan niet zomaar alles inelkaar prutsen, lassen, klooien, houtje-toutje oplossen.

Hier komen erg veel krachten op te staan. Je kan 'zomaar' een psv lineaaltje (ook geen ajax lineaal trouwens) naast je naaf leggen, een spacer laten tekenen, deze laten maken en het met centreerringen passend maken. Gaat gewoon niet werken.
oshirozondag 23 mei 2010 @ 23:19
quote:
Op zondag 23 mei 2010 23:10 schreef Turquaz52 het volgende:
of nou nee wacht, wat bazel ik nou.. die kant van het verhaal hebben we al gehad, ik neem hem mee en meet dan de velg wat ik nu heb zijn naafgat..

Kun je uit de foto's de steek op maken oshi?
Nee . Meten is echt weten, anders werkt het niet! Als jij geen hobbelwagen wil, dan steek je hier wat tijd in. Want het is moeilijker dan je denkt. En ik verleen geen medewerking als het afgeraffeld wordt, dat schiet niet op. Als je het doet, moet je het goed doen, daar zul je later blij om zijn en met trots op terug kijken .

De steek moet op de halve mm nauwkeurig. De diameter van de tap op de naaf (die pasring) op ongeveer 0,1 mm en de nieuwe tap op de spacer moet ongeveer diezelfde tolerantie hebben. Dat gaat je niet lukken met een lineaal!

Ik neem aan dat de steek van de nieuwe velgen 100x5 is?
Self-Cateringzondag 23 mei 2010 @ 23:22
Sowieso even de koper aanspreken op het verkopen van iets waar hij niets van af weet (deel van het geld terug dus)
Turquaz52zondag 23 mei 2010 @ 23:28
quote:
Op zondag 23 mei 2010 23:19 schreef oshiro het volgende:

[..]

Nee . Meten is echt weten, anders werkt het niet! Als jij geen hobbelwagen wil, dan steek je hier wat tijd in. Want het is moeilijker dan je denkt. En ik verleen geen medewerking als het afgeraffeld wordt, dat schiet niet op. Als je het doet, moet je het goed doen, daar zul je later blij om zijn en met trots op terug kijken .

De steek moet op de halve mm nauwkeurig. De diameter van de tap op de naaf (die pasring) op ongeveer 0,1 mm en de nieuwe tap op de spacer moet ongeveer diezelfde tolerantie hebben. Dat gaat je niet lukken met een lineaal!

Ik neem aan dat de steek van de nieuwe velgen 100x5 is?
Je hebt gelijk.. ben beetje te zenuwachtig met dit project, kan haast niet wachten tot morgen, half jaar stil gestaan en nu eindelijk mee begonnen, dus Oshii zet die 75 euries maar alvast aan de kant
oshirozondag 23 mei 2010 @ 23:36
quote:
Op zondag 23 mei 2010 23:28 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk.. ben beetje te zenuwachtig met dit project, kan haast niet wachten tot morgen, half jaar stil gestaan en nu eindelijk mee begonnen, dus Oshii zet die 75 euries maar alvast aan de kant
Ik vraag 75 euro voor die tekening. Vriendenprijsje, uurloon voor dit soort werk is ruim 100, en ben er al een uur aan bezig geweest.



Maar meten dus. Steek 100, klopt dat? Ik zie iets staan op het stickertje, maar ik wil het ff zeker weten .
ibaneXzondag 23 mei 2010 @ 23:51
Turq kijk eens in je velg, grote kans dat je naafdiameter er ook instaat.

oja: http://www.concept-wheels.be/shop
ibaneXzondag 23 mei 2010 @ 23:55
quote:
Op zondag 23 mei 2010 23:36 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ik vraag 75 euro voor die tekening. Vriendenprijsje, uurloon voor dit soort werk is ruim 100, en ben er al een uur aan bezig geweest.



Maar meten dus. Steek 100, klopt dat? Ik zie iets staan op het stickertje, maar ik wil het ff zeker weten .
PCD 100 staat voor steek, die term gebruiken ze bij mijn link ook (point center distance?)
oshirozondag 23 mei 2010 @ 23:59
quote:
Op zondag 23 mei 2010 23:55 schreef ibaneX het volgende:

[..]

PCD 100 staat voor steek, die term gebruiken ze bij mijn link ook (point center distance?)
Pitch Circle Diameter . Dus de steek is 100.
ibaneXmaandag 24 mei 2010 @ 00:04
Alias stc ==> Steekcirkel
Turquaz52maandag 24 mei 2010 @ 01:52
zal proberen deze te passen onder een VW Golf 4/5 dan, past het dan weet ik genoeg
Dan maak koop ik gewoon een BMW > VW adapter

Of laat er eentje uit frezen, alu moet het zijn toch?
oshiromaandag 24 mei 2010 @ 02:07
quote:
Op maandag 24 mei 2010 01:52 schreef Turquaz52 het volgende:
zal proberen deze te passen onder een VW Golf 4/5 dan, past het dan weet ik genoeg
Dan maak koop ik gewoon een BMW > VW adapter

Of laat er eentje uit frezen, alu moet het zijn toch?
Frezen? Draaien zou ik doen . De gaten erin op een verdeler op de freesbank.
Als ik jou was zou ik overigens RVS nemen, en de bouten erin lassen (10.9 bouten gebruiken voor de zekerheid).
Als je alu gebruikt moet je met tapeinden werken, en dat in combinatie met aluminium vind ik nooit echt super. Het kan wel, maar is niet optimaal. Als je met helicoils werkt zou het wel beter werken, maar dan heb je geen goede manier om de tapeinden te borgen.
Turquaz52maandag 24 mei 2010 @ 03:21
quote:
Op maandag 24 mei 2010 02:07 schreef oshiro het volgende:

[..]

Frezen? Draaien zou ik doen . De gaten erin op een verdeler op de freesbank.
Als ik jou was zou ik overigens RVS nemen, en de bouten erin lassen (10.9 bouten gebruiken voor de zekerheid).
Als je alu gebruikt moet je met tapeinden werken, en dat in combinatie met aluminium vind ik nooit echt super. Het kan wel, maar is niet optimaal. Als je met helicoils werkt zou het wel beter werken, maar dan heb je geen goede manier om de tapeinden te borgen.


en nu weer ff serieus, dus RVS is beter zeg je, maar lassen.. het gaat om een auto van 1200kg, en mijn rijgedrag is ook niet echt wat je zegt rustig.. Ik ben eerlijk gezegd ook een beetje bang dat het dan scheurt als ik alles doe..

Heb je al kunnen berekenen hoe dik ie moet worden? Je hebt immers de ET waardes van de velg en auto..
Ik ga morgen ff langs Colorshop in Blerick/Venlo en vraag hun ff of hun enig advies hebben..

Ik kom hier morgen wel op terug.. ik ga nu ff na buiten chillen..

Wat een prachtige dag..
ibaneXmaandag 24 mei 2010 @ 10:44
Moet je vooral alu pakken, dat is zacht als boter. Dus beter rvs, dat is veel sterker en taaier.
Verder moet je wel opletten als je een vw adapter wil pakken, vw heeft steek 5x100 maar ook 5x112.

http://www.youtube.com/watch#!v=RFYa6sjhh_E
oshiromaandag 24 mei 2010 @ 11:13
quote:
Op maandag 24 mei 2010 03:21 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

en nu weer ff serieus, dus RVS is beter zeg je, maar lassen.. het gaat om een auto van 1200kg, en mijn rijgedrag is ook niet echt wat je zegt rustig.. Ik ben eerlijk gezegd ook een beetje bang dat het dan scheurt als ik alles doe..

Heb je al kunnen berekenen hoe dik ie moet worden? Je hebt immers de ET waardes van de velg en auto..
Ik ga morgen ff langs Colorshop in Blerick/Venlo en vraag hun ff of hun enig advies hebben..

Ik kom hier morgen wel op terug.. ik ga nu ff na buiten chillen..

Wat een prachtige dag..

Schroefdraadinsert .

En als de ET bij BMW normaal 47 is, zoals in het plaatje staat, dan heb je misschien een probleem. De velgen hebben ET 36, dus dan komen ze zonder spacer al 11 mm meer naar buiten te staan.
MouseOvermaandag 24 mei 2010 @ 11:44
quote:
Op maandag 24 mei 2010 11:13 schreef oshiro het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Schroefdraadinsert .

En als de ET bij BMW normaal 47 is, zoals in het plaatje staat, dan heb je misschien een probleem. De velgen hebben ET 36, dus dan komen ze zonder spacer al 11 mm meer naar buiten te staan.
Waarom is de verbinding tussen alu en helicoil sterker dan direct het tapje in het aluminium? De buitenkant van een helicoil is weliswaar wat dikker, maar verder toch ook een tap?
densmeemaandag 24 mei 2010 @ 11:47
quote:
Op maandag 24 mei 2010 11:44 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Waarom is de verbinding tussen alu en helicoil sterker dan direct het tapje in het aluminium? De buitenkant van een helicoil is weliswaar wat dikker, maar verder toch ook een tap?
ik denk dat een helicoil zich meer in het aluminium zet
oshiromaandag 24 mei 2010 @ 11:54
quote:
Op maandag 24 mei 2010 11:44 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Waarom is de verbinding tussen alu en helicoil sterker dan direct het tapje in het aluminium? De buitenkant van een helicoil is weliswaar wat dikker, maar verder toch ook een tap?
Als je een helicoil aantrekt met een bout of een tapeind, drukt het "veertje" zich naar buiten, waardoor de weerstand met het aluminium toeneemt. Het aluminium wordt niet enkel "omhoog" getrokken zoals normaal, maar ook "naar buiten gedrukt". Dat zorgt voor een extra kracht op het aluminium. Het totaal van die twee is je totale belasting.
Dus zonder helicoil staat er enkel een schuifkracht op de draad, zodat de draad makkelijk afschuift.
Met helicoil staat er ook een perskracht naar buiten in radiale richting, die er voor zorgt dat er:
-Meer schuifkracht nodig is om de draad te laten afschuiven, en
-Het aandeel van de schuifkracht in de totale belasting een stuk kleiner wordt.
#ANONIEMmaandag 24 mei 2010 @ 12:19
Oke,weer wat geleerd vandaag,thnx.
Turquaz52maandag 24 mei 2010 @ 14:07
hmm die helicoils baart me zorgen, geen zin om een velg op snelweg met 120 te verliezen, laat staan 240..
Gewoon RVS pakken dan maar..
#ANONIEMmaandag 24 mei 2010 @ 14:10
Je kunt natuurlijk ook deze velgen onder een Golf schroeven en een paar passende voor je BMW zoeken.
Turquaz52maandag 24 mei 2010 @ 14:22
Nee.. Heb zoveel moeite voor gedaan, ga het niet wegdoen nu ineenkeer

Ik rij gewoon op me pas gekaufte Steelies met witte rand, jweettogg
GizartFRLmaandag 24 mei 2010 @ 14:22
Pomtiopomtiepom:



*kuch*
Turquaz52maandag 24 mei 2010 @ 14:29
Dat bedoel ik dus
MouseOvermaandag 24 mei 2010 @ 14:41
quote:
Op maandag 24 mei 2010 11:54 schreef oshiro het volgende:

[..]

Als je een helicoil aantrekt met een bout of een tapeind, drukt het "veertje" zich naar buiten, waardoor de weerstand met het aluminium toeneemt. Het aluminium wordt niet enkel "omhoog" getrokken zoals normaal, maar ook "naar buiten gedrukt". Dat zorgt voor een extra kracht op het aluminium. Het totaal van die twee is je totale belasting.
Dus zonder helicoil staat er enkel een schuifkracht op de draad, zodat de draad makkelijk afschuift.
Met helicoil staat er ook een perskracht naar buiten in radiale richting, die er voor zorgt dat er:
-Meer schuifkracht nodig is om de draad te laten afschuiven, en
-Het aandeel van de schuifkracht in de totale belasting een stuk kleiner wordt.
Op die manier, duidelijk
#ANONIEMmaandag 24 mei 2010 @ 14:43
hmm,Turquaz..als je dan toch naar ColorShop gaat..Vraag dan naar Sezer en laat hem contact opnemen met Bart van KSC Import..Doen heel veel met SCCM spoorverbreders en adaptors,allemaal goed spul met TUV erop.
Turquaz52maandag 24 mei 2010 @ 14:45
quote:
Op maandag 24 mei 2010 14:43 schreef Charged het volgende:
hmm,Turquaz..als je dan toch naar ColorShop gaat..Vraag dan naar Sezer en laat hem contact opnemen met Bart van KSC Import..Doen heel veel met SCCM spoorverbreders en adaptors,allemaal goed spul met TUV erop.
Jhaa zowiezoo vraag ik wel aan hem van hoe en wat ik het beste moet aanpassen..
Turquaz52maandag 24 mei 2010 @ 14:46
Ze zijn wel beetje aan de dure kant (omdat ik veel dingen tegen lage prijze inkoop) maar kwaliteit hebben ze zeker, en zo niet wel altijd een hart
#ANONIEMmaandag 24 mei 2010 @ 14:47
Doe em maar de groeten van me.
#ANONIEMmaandag 24 mei 2010 @ 14:47
quote:
Op maandag 24 mei 2010 11:13 schreef oshiro het volgende:


En als de ET bij BMW normaal 47 is, zoals in het plaatje staat, dan heb je misschien een probleem. De velgen hebben ET 36, dus dan komen ze zonder spacer al 11 mm meer naar buiten te staan.
Dit dus.
#ANONIEMmaandag 24 mei 2010 @ 14:47
[quote]Op maandag 24 mei 2010 14:46 schreef Turquaz52 het volgende:
Ze zijn wel beetje aan de dure kant (omdat ik veel dingen tegen lage prijze inkoop) maar kwaliteit hebben ze zeker, en zo niet wel altijd een hart
[/quote
I know,heb er lang genoeg gewerkt
]
blupmaandag 24 mei 2010 @ 14:51
Met flinke spacers rijdt je auto echt als een dwijl hoor.. ik heb 100mm omdat t anders er niet uit ziet (uitgeklote wielkasten)..
Turquaz52maandag 24 mei 2010 @ 14:54
quote:
Op maandag 24 mei 2010 14:47 schreef Charged het volgende:
Doe em maar de groeten van me.
Beetje moeilijk zonder naam
Pm maar anders, zal ik het hem doorgeven wanner ik er heen ga (als de bimmer rijdt deze week)
quote:
Op maandag 24 mei 2010 14:51 schreef blup het volgende:
Met flinke spacers rijdt je auto echt als een dwijl hoor.. ik heb 100mm omdat t anders er niet uit ziet (uitgeklote wielkasten)..
Pics?
En tja, kosten wat het kost gaan deze er onder, de auto wordt zowiezoo verbreed/uitgerold, dus paar mm's er bij geeen probleem
Repeatmaandag 24 mei 2010 @ 15:04
Wat een beunhaas, ongelofelijk

legt ie psv liniaal erlangs
Turquaz52maandag 24 mei 2010 @ 15:05
Ja ik heb geen schuifmaat thuis liggen

Die neem ik zometeen wel mee van de garage
#ANONIEMmaandag 24 mei 2010 @ 15:15
Marc.
oshiromaandag 24 mei 2010 @ 19:38
quote:
Op maandag 24 mei 2010 14:07 schreef Turquaz52 het volgende:
hmm die helicoils baart me zorgen, geen zin om een velg op snelweg met 120 te verliezen, laat staan 240..
Gewoon RVS pakken dan maar..
Niks mis met helicoils, die dingen zijn awesome. Maar je kunt ze niet goed borgen.
Zijn echt geweldig als je de draad uit je blok hebt getrokken. Helicoil erin en gaan met die handel. Dan is het dus nog sterker dan origineel.

Maar zoals ik al zei: ik denk niet dat het gaat werken omdat je wielen te ver naar buiten komen. Als je adapters maakt, hoe dun ook, zal je wiel bijna 2 cm verder naar buiten komen. Dat is ten eerste verboden (adapters en spacers zijn verboden), en ten tweede rij je je wiellagers en remschijven veel sneller kapot omdat de belasting op een andere plek komt (je krijgt een moment op je naaf).
oshiromaandag 24 mei 2010 @ 19:42
quote:
Op maandag 24 mei 2010 15:05 schreef Turquaz52 het volgende:
Ja ik heb geen schuifmaat thuis liggen

Die neem ik zometeen wel mee van de garage
Ik heb een analoge en digitale schuifmaat, een micrometer voor 25 tot 50 mm, een micrometer voor 50 tot 75 mm, en een binnenmicrometer voor 50-100mm.
Handig om cilinders en zuigers en krukassen en zo op te meten.
#ANONIEMmaandag 24 mei 2010 @ 19:59
quote:
Op maandag 24 mei 2010 19:38 schreef oshiro het volgende:

[..]

Niks mis met helicoils, die dingen zijn awesome. Maar je kunt ze niet goed borgen.
Zijn echt geweldig als je de draad uit je blok hebt getrokken. Helicoil erin en gaan met die handel. Dan is het dus nog sterker dan origineel.

Maar zoals ik al zei: ik denk niet dat het gaat werken omdat je wielen te ver naar buiten komen. Als je adapters maakt, hoe dun ook, zal je wiel bijna 2 cm verder naar buiten komen. Dat is ten eerste verboden (adapters en spacers zijn verboden), en ten tweede rij je je wiellagers en remschijven veel sneller kapot omdat de belasting op een andere plek komt (je krijgt een moment op je naaf).
Kijk jij hebt verstand van zaken. Zo'n velg met verkeerde steek en ET waarde aanpassen gaat nooit op een fatsoenlijke verantwoorde manier lukken.
oshiromaandag 24 mei 2010 @ 20:10
quote:
Op maandag 24 mei 2010 19:59 schreef sig000 het volgende:

[..]

Kijk jij hebt verstand van zaken. Zo'n velg met verkeerde steek en ET waarde aanpassen gaat nooit op een fatsoenlijke verantwoorde manier lukken.
Die ET-waarde mag, met spacers, enkel maar hoger zijn dan de ET van de auto. Die is bij een E36 dus 47, dus stel nou dat je een wiel neemt met ET 60 (ik noem maar een zijstraat), dan kun je er een adapter tussen frotten van 13 mm.
#ANONIEMmaandag 24 mei 2010 @ 20:18
quote:
Op maandag 24 mei 2010 20:10 schreef oshiro het volgende:

[..]

Die ET-waarde mag, met spacers, enkel maar hoger zijn dan de ET van de auto. Die is bij een E36 dus 47, dus stel nou dat je een wiel neemt met ET 60 (ik noem maar een zijstraat), dan kun je er een adapter tussen frotten van 13 mm.
Klopt maar dan moeten het wel erg mooie velgen zijn om het te gaan doen.
In TS zijn geval zijn er gewoon teveel belemmeringen om het ooit fatsoenlijk uit te voeren.
oshiromaandag 24 mei 2010 @ 20:38
Ik kan overigens natuurlijk prima een tekening maken hoor, waarbij je wielen simpelweg meer naar buiten komen. Als Turquaz even zegt hoeveel spoorverbreding ie zou willen, dan verzin ik wel wat.
Maar hou dus rekening met het standaard gezeik wat je krijgt met spoorverbreders.
#ANONIEMmaandag 24 mei 2010 @ 21:20
quote:
Op maandag 24 mei 2010 20:38 schreef oshiro het volgende:
Ik kan overigens natuurlijk prima een tekening maken hoor, waarbij je wielen simpelweg meer naar buiten komen. Als Turquaz even zegt hoeveel spoorverbreding ie zou willen, dan verzin ik wel wat.
Maar hou dus rekening met het standaard gezeik wat je krijgt met spoorverbreders.
Volgens mij is ET waarde nog niet zo bekend bij 'm.
DS4maandag 24 mei 2010 @ 23:27
Je moet het allemaal zelf weten, maar ik zou als ik jou was uithuilen en opnieuw beginnen.

Gewoon velgen verkopen en andere velgen terug kopen. Dat scheelt een hoop ellende.
Turquaz52dinsdag 25 mei 2010 @ 00:27
quote:
Op maandag 24 mei 2010 20:38 schreef oshiro het volgende:
Ik kan overigens natuurlijk prima een tekening maken hoor, waarbij je wielen simpelweg meer naar buiten komen. Als Turquaz even zegt hoeveel spoorverbreding ie zou willen, dan verzin ik wel wat.
Maar hou dus rekening met het standaard gezeik wat je krijgt met spoorverbreders.
Als het al 2cm uit steekt mag het wel 3 worden van mij Max. 5..
Turquaz52dinsdag 25 mei 2010 @ 00:28
En ET staat toch in de OP?
Naaf diameter van de velg heb ik nog niet kunnen checken, sorry
blupdinsdag 25 mei 2010 @ 09:14
quote:
Op maandag 24 mei 2010 14:54 schreef Turquaz52 het volgende:
Pics?
En tja, kosten wat het kost gaan deze er onder, de auto wordt zowiezoo verbreed/uitgerold, dus paar mm's er bij geeen probleem



Linkse is een 16v zonder


Mijne nu dus met.


Zwarte zonder, grijze met..

beide op 195 50 15 trouwens.
DS4dinsdag 25 mei 2010 @ 09:36
Overigens, zou je eens van de velgen die je wil monteren een foto van de binnenkant willen maken? Normaliter steken de bouten (of moeren, maar bij BMW neem ik aan dat het om bouten gaat) waarmee je die spacer monteert uit en niet ieder velghart heeft daarvoor uitsparingen.

Ik zeg het maar even voordat er een nieuw draadje aan komt over velgen die niet over de nieuw gemonteerde spacers passen...
blupdinsdag 25 mei 2010 @ 09:37
Bij mij heb ik langere bouten die door de spacer gaan.. Me oude bouten waren te kort..
ibaneXdinsdag 25 mei 2010 @ 16:04
Turq werkt met een adapter, en normaal liggen de bouten in een potgat.


Met de kop verzonken dus...
oshirodinsdag 25 mei 2010 @ 16:18
Wat ibanex zegt dus. Ik was wel van plan ze zo te maken in ieder geval .
DS4dinsdag 25 mei 2010 @ 16:47
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 16:04 schreef ibaneX het volgende:

Met de kop verzonken dus...
Dat is inderdaad een oplossing, maar waar je bij sommigen denkt: "dat komt wel goed", denk ik in dezen: "even melden voordat het weer fout gaat".
ibaneXdinsdag 25 mei 2010 @ 16:49
Haha
oshirodinsdag 25 mei 2010 @ 17:05
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 16:47 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een oplossing, maar waar je bij sommigen denkt: "dat komt wel goed", denk ik in dezen: "even melden voordat het weer fout gaat".
Ik teken ze hoor, niet Turquaz .
DS4dinsdag 25 mei 2010 @ 17:53
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 17:05 schreef oshiro het volgende:

Ik teken ze hoor, niet Turquaz .
O, dan zal het wel goed komen...

Ik hield rekening met TS.
oshirodinsdag 25 mei 2010 @ 18:31
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 17:53 schreef DS4 het volgende:

[..]

O, dan zal het wel goed komen...

Ik hield rekening met TS.
Hahaha . Och, ik leer voor dit soort dingen. Werktuigbouwer hier.