Turquaz52 | zondag 23 mei 2010 @ 19:50 |
Hey, Aub geflame achterwegen laten, wil ff weten wat ik nu moet doen.. Ik heb nu dus een weekje geleden me velgjes gekocht uit Utrecht en die gast zei dat ie ook onder een BMW paste.. Maar nadat ik ze gespoten en al had heb ik hem proberen te passen onder mijn e36 maar de naaf van me BMW is een stuk groter dan de naafgat van mijn velg.. Met andere woorden, hij past niet. Mijn velg: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Velgen zijn in het echt donker paars en niet blauw) Wat moet ik nu doen? Velg afdraaien ga ik niet doen, naaf aanpassen ook niet, dus wil ik voor spacers gaan, direct zo'n kleine 3/4 cm aan elk kant.. Maar waar kan ik dit laten doen? Dat mensen het opmeten als ik de velg breng en op basis van een 318i zijn naaf een mooi stabiel adapter maken, dus niet met lange bouten maar dat de spacer eerst wordt gemonteerd en dan de velg er op.. ![]() Zo'n princiepe: ![]() En tegen wat voor prijzen zal ik aan moeten kijken? Thanks. Turq ![]() | |
Sounddragon | zondag 23 mei 2010 @ 20:10 |
3 - 4 cm kun je alvast op je buik schrijven; buiten het feit dat dan je naven in no time kapotlopen loop je heel veel risisco op ellende; om te beginnen passen je wielen niet meer in de kasten, dus vering is dan geen optie meer, met insturen ga je de schermen en binnenschermen raken, het weggedrag wordt echt héél dramatisch, last van sporing in de weg, ongelofelijk scheef afslijten van je banden e.d.; geen goed plan dus. Volgens (not sure) mij is de normale ET voor een Beemer max -15, dus zou je 19mm naar buiten kunnen (ET van dit wiel -36), en dan houdt het op. Ik zou bij een metaalbewerker langs gaan met je wielen en auto, of hééél nauwkeurig de maten opmeten, een tekeningetje maken en ze op maat laten draaien. misschien een hobbyist zoeken die een draaibankje heeft, heb ik ook wel eens gedaan om grote schijven onder de Astra te kunnen bouwen ![]() | |
ibaneX | zondag 23 mei 2010 @ 20:13 |
psies, gewoon de velg uitdraaien. | |
Turquaz52 | zondag 23 mei 2010 @ 20:14 |
Dit is een naaf van een e36 compact (is gewoon het zelfde neem ik aan):![]() en dit van een e36 coupe: Iemand tips? ![]() | |
ibaneX | zondag 23 mei 2010 @ 20:16 |
Anders spacers van 10mm ofzo. | |
Turquaz52 | zondag 23 mei 2010 @ 20:22 |
quote:Wielkasten worden al uitgerold SD, dus hij mag gerust wat na buiten.. ![]() En ik reed op 2cm links/2cm rechts met spacers met de Golf variant, geen enkel probleem mee gehad.. Je voelde niet eens dat er iets aanwezig was, en toen had ik de naaf ook aangepast.. ![]() | |
Turquaz52 | zondag 23 mei 2010 @ 20:22 |
quote:Maar dat kan toch niet ivm. naaf? Hij moet toch eerst over de naaf heen en dan "zijn eigen naaf" in mijn velg? ![]() | |
oshiro | zondag 23 mei 2010 @ 20:23 |
Tekening maken en laten draaien bij een zaak met een verdeler ![]() quote:Maarten toevallig, aan de 's Gravenweg? ![]() | |
Turquaz52 | zondag 23 mei 2010 @ 20:33 |
quote: ![]() | |
Sounddragon | zondag 23 mei 2010 @ 20:46 |
quote:Nee, maar ik lees net dat ik er een adresje bij heb in de buurt ![]() die brommertent in de Stormpolder ![]() | |
oshiro | zondag 23 mei 2010 @ 20:57 |
quote:Ja zo'n spacer is echt peen en uienwerk, stelt geen bal voor. Maar dan moet jij wel de handel uitmeten. | |
oshiro | zondag 23 mei 2010 @ 20:58 |
quote:Da's ook niet uit de buurt idd. Ik wil zelf nog eens een set landroverwielen pasmaken voor onder de Renault... | |
Turquaz52 | zondag 23 mei 2010 @ 21:01 |
quote:Wat heb jij aan de foto's die ik van mijn velg heb gepost? Want ik heb geen zin dat ik dalijk verkeerd meet en dat alles fcked up.. is weet de steekmaat niet eens ![]() ![]() Ik ben al druk op zoek na de e36 gegevens qua naaf etc.. ![]() | |
Turquaz52 | zondag 23 mei 2010 @ 21:08 |
3 Serie E36: Steek: 5x120 ET: 47 Naaf Diameter: 72.5 Heb je alvast een begin ![]() | |
Turquaz52 | zondag 23 mei 2010 @ 21:09 |
Ik wil het liefst dat ie een cm of 2 uit steekt, de wielkasten worden zowiezo omgerold en verbreed dat ie precies over de band dekt + ik ga op een schroefset rijden ![]() | |
oshiro | zondag 23 mei 2010 @ 21:18 |
Wat is de diepte/hoogte van de rand op de naaf? En wat is de diameter van het gat in de velg? | |
Sounddragon | zondag 23 mei 2010 @ 21:36 |
Ehhh.. 5 keer 120 ?? ![]() Kijk nog eens goed wat er op dat wiel staat ?? | |
Turquaz52 | zondag 23 mei 2010 @ 21:43 |
quote:Staat niet op de wiel, staat op: ![]() | |
Turquaz52 | zondag 23 mei 2010 @ 21:45 |
quote:van de schijf tot einde van de naaf? gok op een cm of 1,5? Better safe than sorry..? En de diameter van de gat in de velg moet ik ff meten.. velgen staan in me kamer en auto in de garage.. vandaar ![]() brb ![]() | |
Sounddragon | zondag 23 mei 2010 @ 21:52 |
quote:Ja, die 5 x 120 klopt idd wel, maar de steekmaat van het wiel is 5 keer 100, dan krijg je je bouten er niet zo goed in ![]() Ik zeg : dit ga je niet passend krijgen zonder dat je de naven gaat vervangen voor een Opel of VW naaf, want daar komen ze ws onder vandaan ![]() | |
oshiro | zondag 23 mei 2010 @ 22:05 |
Ah de steek van de velg is ook anders? Dan moet ik idd ff knutselen, even kijken hoe dat gaat.quote:Enneh... doe maar met een schuifmaat meten ja ![]() | |
Turquaz52 | zondag 23 mei 2010 @ 22:30 |
![]() ![]() ![]() Geen schuifmaat maar een liniaal die ik uit de etui van me broertje heb geript eventjes ![]() | |
Turquaz52 | zondag 23 mei 2010 @ 22:31 |
dus 5,5cm is de naaf tegenover de 7,2 ![]() | |
#ANONIEM | zondag 23 mei 2010 @ 22:35 |
Velgen kopen, opknappen en daarna gaan kijken of ze passen. ![]() | |
Turquaz52 | zondag 23 mei 2010 @ 22:40 |
quote:Tja, ik zie het zo: Mail contact hebben, hij zegt dat het voor BMW e36 is, vertrouw op zijn woord en opknappen en er onder proberen te pleuren.. ![]() | |
Turquaz52 | zondag 23 mei 2010 @ 22:40 |
Und Oshi? | |
oshiro | zondag 23 mei 2010 @ 22:41 |
Het moet echt met een schuifmaat. Liever nog met een binnenmicrometer (voor de velg) en een buitenmicrometer (voor de naaf). Het gaat namelijk om een pasvlak, de spacer wordt daarop gecentreerd. Als daar teveel speling op zit, komt je wiel scheef te zitten en je kunt zelf bedenken wat dat betekent voor je rijcomfort ![]() | |
Turquaz52 | zondag 23 mei 2010 @ 22:49 |
quote:Ik kan toch van die centreerringen er tussen proppen? ![]() | |
oshiro | zondag 23 mei 2010 @ 22:53 |
quote:Hoe bedoel je ertussen? De ring is het deel van de naaf waarop de velg wordt gecentreerd, de bouten zijn enkel om de velg op z'n plek te houden. Da's dus anders dan velgen met conische wielmoeren, daar centreren de moeren daadwerkelijk ook de velg, en houden hem ook op z'n plek. | |
Turquaz52 | zondag 23 mei 2010 @ 23:00 |
quote:http://www.gbshop.nl/cont(...)nfo/centreerring.htm Om dat leegte net op te vullen ![]() | |
densmee | zondag 23 mei 2010 @ 23:06 |
quote:als je het nou eens netjes meet, ![]() bij die garage waar je wel eens komt hebben ze heus wel micrometers. je gaat spacers laten maken en dan maak je ze niet eens netjes op maat ![]() | |
Turquaz52 | zondag 23 mei 2010 @ 23:09 |
quote: ![]() ![]() Ze hebben wel schuifmaat daar, neem er eentje mee morgen, kan ik ze beide meten.. Of zal ik een originele BMW velg (steelie) zijn naafgat meten? ![]() ![]() | |
Turquaz52 | zondag 23 mei 2010 @ 23:10 |
of nou nee wacht, wat bazel ik nou.. die kant van het verhaal hebben we al gehad, ik neem hem mee en meet dan de velg wat ik nu heb zijn naafgat.. Kun je uit de foto's de steek op maken oshi? | |
Catch22- | zondag 23 mei 2010 @ 23:13 |
gast... je kan niet zomaar alles inelkaar prutsen, lassen, klooien, houtje-toutje oplossen. Hier komen erg veel krachten op te staan. Je kan 'zomaar' een psv lineaaltje (ook geen ajax lineaal trouwens) naast je naaf leggen, een spacer laten tekenen, deze laten maken en het met centreerringen passend maken. Gaat gewoon niet werken. | |
oshiro | zondag 23 mei 2010 @ 23:19 |
quote:Nee ![]() ![]() De steek moet op de halve mm nauwkeurig. De diameter van de tap op de naaf (die pasring) op ongeveer 0,1 mm en de nieuwe tap op de spacer moet ongeveer diezelfde tolerantie hebben. Dat gaat je niet lukken met een lineaal! Ik neem aan dat de steek van de nieuwe velgen 100x5 is? | |
Self-Catering | zondag 23 mei 2010 @ 23:22 |
Sowieso even de koper aanspreken op het verkopen van iets waar hij niets van af weet (deel van het geld terug dus) ![]() | |
Turquaz52 | zondag 23 mei 2010 @ 23:28 |
quote:Je hebt gelijk.. ben beetje te zenuwachtig met dit project, kan haast niet wachten tot morgen, half jaar stil gestaan en nu eindelijk mee begonnen, dus Oshii zet die 75 euries maar alvast aan de kant ![]() | |
oshiro | zondag 23 mei 2010 @ 23:36 |
quote:Ik vraag 75 euro voor die tekening. Vriendenprijsje, uurloon voor dit soort werk is ruim 100, en ben er al een uur aan bezig geweest. ![]() ![]() Maar meten dus. ![]() ![]() | |
ibaneX | zondag 23 mei 2010 @ 23:51 |
Turq kijk eens in je velg, grote kans dat je naafdiameter er ook instaat. oja: http://www.concept-wheels.be/shop | |
ibaneX | zondag 23 mei 2010 @ 23:55 |
quote:PCD 100 staat voor steek, die term gebruiken ze bij mijn link ook (point center distance?) | |
oshiro | zondag 23 mei 2010 @ 23:59 |
quote:Pitch Circle Diameter ![]() | |
ibaneX | maandag 24 mei 2010 @ 00:04 |
Alias stc ==> Steekcirkel ![]() | |
Turquaz52 | maandag 24 mei 2010 @ 01:52 |
zal proberen deze te passen onder een VW Golf 4/5 dan, past het dan weet ik genoeg ![]() Dan maak koop ik gewoon een BMW > VW adapter ![]() Of laat er eentje uit frezen, alu moet het zijn toch? ![]() | |
oshiro | maandag 24 mei 2010 @ 02:07 |
quote:Frezen? Draaien zou ik doen ![]() Als ik jou was zou ik overigens RVS nemen, en de bouten erin lassen (10.9 bouten gebruiken voor de zekerheid). Als je alu gebruikt moet je met tapeinden werken, en dat in combinatie met aluminium vind ik nooit echt super. Het kan wel, maar is niet optimaal. Als je met helicoils werkt zou het wel beter werken, maar dan heb je geen goede manier om de tapeinden te borgen. | |
Turquaz52 | maandag 24 mei 2010 @ 03:21 |
quote: ![]() en nu weer ff serieus, dus RVS is beter zeg je, maar lassen.. het gaat om een auto van 1200kg, en mijn rijgedrag is ook niet echt wat je zegt rustig.. Ik ben eerlijk gezegd ook een beetje bang dat het dan scheurt als ik alles doe.. Heb je al kunnen berekenen hoe dik ie moet worden? Je hebt immers de ET waardes van de velg en auto.. Ik ga morgen ff langs Colorshop in Blerick/Venlo en vraag hun ff of hun enig advies hebben.. ![]() Ik kom hier morgen wel op terug.. ik ga nu ff na buiten chillen.. ![]() Wat een prachtige dag.. ![]() | |
ibaneX | maandag 24 mei 2010 @ 10:44 |
Moet je vooral alu pakken, dat is zacht als boter. Dus beter rvs, dat is veel sterker en taaier. Verder moet je wel opletten als je een vw adapter wil pakken, vw heeft steek 5x100 maar ook 5x112. http://www.youtube.com/watch#!v=RFYa6sjhh_E | |
oshiro | maandag 24 mei 2010 @ 11:13 |
quote: ![]() Schroefdraadinsert ![]() En als de ET bij BMW normaal 47 is, zoals in het plaatje staat, dan heb je misschien een probleem. De velgen hebben ET 36, dus dan komen ze zonder spacer al 11 mm meer naar buiten te staan. | |
MouseOver | maandag 24 mei 2010 @ 11:44 |
quote:Waarom is de verbinding tussen alu en helicoil sterker dan direct het tapje in het aluminium? De buitenkant van een helicoil is weliswaar wat dikker, maar verder toch ook een tap? | |
densmee | maandag 24 mei 2010 @ 11:47 |
quote:ik denk dat een helicoil zich meer in het aluminium zet | |
oshiro | maandag 24 mei 2010 @ 11:54 |
quote:Als je een helicoil aantrekt met een bout of een tapeind, drukt het "veertje" zich naar buiten, waardoor de weerstand met het aluminium toeneemt. Het aluminium wordt niet enkel "omhoog" getrokken zoals normaal, maar ook "naar buiten gedrukt". Dat zorgt voor een extra kracht op het aluminium. Het totaal van die twee is je totale belasting. Dus zonder helicoil staat er enkel een schuifkracht op de draad, zodat de draad makkelijk afschuift. Met helicoil staat er ook een perskracht naar buiten in radiale richting, die er voor zorgt dat er: -Meer schuifkracht nodig is om de draad te laten afschuiven, en -Het aandeel van de schuifkracht in de totale belasting een stuk kleiner wordt. | |
#ANONIEM | maandag 24 mei 2010 @ 12:19 |
Oke,weer wat geleerd vandaag,thnx. | |
Turquaz52 | maandag 24 mei 2010 @ 14:07 |
hmm die helicoils baart me zorgen, geen zin om een velg op snelweg met 120 te verliezen, laat staan 240.. Gewoon RVS pakken dan maar.. ![]() | |
#ANONIEM | maandag 24 mei 2010 @ 14:10 |
Je kunt natuurlijk ook deze velgen onder een Golf schroeven en een paar passende voor je BMW zoeken. | |
Turquaz52 | maandag 24 mei 2010 @ 14:22 |
Nee.. ![]() ![]() Ik rij gewoon op me pas gekaufte Steelies met witte rand, jweettogg ![]() | |
GizartFRL | maandag 24 mei 2010 @ 14:22 |
Pomtiopomtiepom: *kuch* | |
Turquaz52 | maandag 24 mei 2010 @ 14:29 |
Dat bedoel ik dus ![]() | |
MouseOver | maandag 24 mei 2010 @ 14:41 |
quote:Op die manier, duidelijk ![]() | |
#ANONIEM | maandag 24 mei 2010 @ 14:43 |
hmm,Turquaz..als je dan toch naar ColorShop gaat..Vraag dan naar Sezer en laat hem contact opnemen met Bart van KSC Import..Doen heel veel met SCCM spoorverbreders en adaptors,allemaal goed spul met TUV erop. | |
Turquaz52 | maandag 24 mei 2010 @ 14:45 |
quote:Jhaa zowiezoo vraag ik wel aan hem van hoe en wat ik het beste moet aanpassen.. ![]() | |
Turquaz52 | maandag 24 mei 2010 @ 14:46 |
Ze zijn wel beetje aan de dure kant (omdat ik veel dingen tegen lage prijze inkoop) maar kwaliteit hebben ze zeker, en zo niet wel altijd een hart ![]() | |
#ANONIEM | maandag 24 mei 2010 @ 14:47 |
Doe em maar de groeten van me. | |
#ANONIEM | maandag 24 mei 2010 @ 14:47 |
quote:Dit dus. | |
#ANONIEM | maandag 24 mei 2010 @ 14:47 |
[quote]Op maandag 24 mei 2010 14:46 schreef Turquaz52 het volgende: Ze zijn wel beetje aan de dure kant (omdat ik veel dingen tegen lage prijze inkoop) maar kwaliteit hebben ze zeker, en zo niet wel altijd een hart ![]() [/quote I know,heb er lang genoeg gewerkt ] | |
blup | maandag 24 mei 2010 @ 14:51 |
Met flinke spacers rijdt je auto echt als een dwijl hoor.. ik heb 100mm omdat t anders er niet uit ziet (uitgeklote wielkasten).. | |
Turquaz52 | maandag 24 mei 2010 @ 14:54 |
quote:Beetje moeilijk zonder naam ![]() Pm maar anders, zal ik het hem doorgeven wanner ik er heen ga (als de bimmer rijdt deze week) ![]() quote:Pics? En tja, kosten wat het kost gaan deze er onder, de auto wordt zowiezoo verbreed/uitgerold, dus paar mm's er bij geeen probleem ![]() | |
Repeat | maandag 24 mei 2010 @ 15:04 |
Wat een beunhaas, ongelofelijk ![]() legt ie psv liniaal erlangs ![]() | |
Turquaz52 | maandag 24 mei 2010 @ 15:05 |
![]() ![]() Die neem ik zometeen wel mee van de garage ![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 24 mei 2010 @ 15:15 |
Marc. | |
oshiro | maandag 24 mei 2010 @ 19:38 |
quote:Niks mis met helicoils, die dingen zijn awesome. Maar je kunt ze niet goed borgen. Zijn echt geweldig als je de draad uit je blok hebt getrokken. Helicoil erin en gaan met die handel. Dan is het dus nog sterker dan origineel. Maar zoals ik al zei: ik denk niet dat het gaat werken omdat je wielen te ver naar buiten komen. Als je adapters maakt, hoe dun ook, zal je wiel bijna 2 cm verder naar buiten komen. Dat is ten eerste verboden (adapters en spacers zijn verboden), en ten tweede rij je je wiellagers en remschijven veel sneller kapot omdat de belasting op een andere plek komt (je krijgt een moment op je naaf). | |
oshiro | maandag 24 mei 2010 @ 19:42 |
quote:Ik heb een analoge en digitale schuifmaat, een micrometer voor 25 tot 50 mm, een micrometer voor 50 tot 75 mm, en een binnenmicrometer voor 50-100mm. ![]() Handig om cilinders en zuigers en krukassen en zo op te meten. | |
#ANONIEM | maandag 24 mei 2010 @ 19:59 |
quote:Kijk jij hebt verstand van zaken. Zo'n velg met verkeerde steek en ET waarde aanpassen gaat nooit op een fatsoenlijke verantwoorde manier lukken. | |
oshiro | maandag 24 mei 2010 @ 20:10 |
quote:Die ET-waarde mag, met spacers, enkel maar hoger zijn dan de ET van de auto. Die is bij een E36 dus 47, dus stel nou dat je een wiel neemt met ET 60 (ik noem maar een zijstraat), dan kun je er een adapter tussen frotten van 13 mm. | |
#ANONIEM | maandag 24 mei 2010 @ 20:18 |
quote:Klopt maar dan moeten het wel erg mooie velgen zijn om het te gaan doen. ![]() In TS zijn geval zijn er gewoon teveel belemmeringen om het ooit fatsoenlijk uit te voeren. ![]() | |
oshiro | maandag 24 mei 2010 @ 20:38 |
Ik kan overigens natuurlijk prima een tekening maken hoor, waarbij je wielen simpelweg meer naar buiten komen. Als Turquaz even zegt hoeveel spoorverbreding ie zou willen, dan verzin ik wel wat. Maar hou dus rekening met het standaard gezeik wat je krijgt met spoorverbreders. | |
#ANONIEM | maandag 24 mei 2010 @ 21:20 |
quote:Volgens mij is ET waarde nog niet zo bekend bij 'm. | |
DS4 | maandag 24 mei 2010 @ 23:27 |
Je moet het allemaal zelf weten, maar ik zou als ik jou was uithuilen en opnieuw beginnen. Gewoon velgen verkopen en andere velgen terug kopen. Dat scheelt een hoop ellende. | |
Turquaz52 | dinsdag 25 mei 2010 @ 00:27 |
quote:Als het al 2cm uit steekt mag het wel 3 worden van mij ![]() ![]() | |
Turquaz52 | dinsdag 25 mei 2010 @ 00:28 |
En ET staat toch in de OP? ![]() Naaf diameter van de velg heb ik nog niet kunnen checken, sorry ![]() | |
blup | dinsdag 25 mei 2010 @ 09:14 |
quote: ![]() ![]() Linkse is een 16v zonder Mijne nu dus met. Zwarte zonder, grijze met.. beide op 195 50 15 trouwens. | |
DS4 | dinsdag 25 mei 2010 @ 09:36 |
Overigens, zou je eens van de velgen die je wil monteren een foto van de binnenkant willen maken? Normaliter steken de bouten (of moeren, maar bij BMW neem ik aan dat het om bouten gaat) waarmee je die spacer monteert uit en niet ieder velghart heeft daarvoor uitsparingen. Ik zeg het maar even voordat er een nieuw draadje aan komt over velgen die niet over de nieuw gemonteerde spacers passen... | |
blup | dinsdag 25 mei 2010 @ 09:37 |
Bij mij heb ik langere bouten die door de spacer gaan.. Me oude bouten waren te kort.. | |
ibaneX | dinsdag 25 mei 2010 @ 16:04 |
Turq werkt met een adapter, en normaal liggen de bouten in een potgat.![]() Met de kop verzonken dus... | |
oshiro | dinsdag 25 mei 2010 @ 16:18 |
Wat ibanex zegt dus. Ik was wel van plan ze zo te maken in ieder geval ![]() | |
DS4 | dinsdag 25 mei 2010 @ 16:47 |
quote:Dat is inderdaad een oplossing, maar waar je bij sommigen denkt: "dat komt wel goed", denk ik in dezen: "even melden voordat het weer fout gaat". | |
ibaneX | dinsdag 25 mei 2010 @ 16:49 |
Haha ![]() | |
oshiro | dinsdag 25 mei 2010 @ 17:05 |
quote:Ik teken ze hoor, niet Turquaz ![]() | |
DS4 | dinsdag 25 mei 2010 @ 17:53 |
quote:O, dan zal het wel goed komen... Ik hield rekening met TS. ![]() | |
oshiro | dinsdag 25 mei 2010 @ 18:31 |
quote:Hahaha ![]() ![]() |