abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100672870
De smaak van de tonkabonen is zo sterk dat je denk ik met twee bonen dezelfde smaak zou halen :D :P
La derecha oprime, la izquierda libera
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:27:47 #127
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100673019
Ik heb de tonkalikeur gisteren geproefd maar magisch is inderdaad een goede smaakomschrijving :9
pi_100673183
oeh dit topic is zo cool :)
denk dat ik binnenkort ook maar wat ga brouwen!
drink het zelf niet zo veel maar vrienden / kennissen des te meer!
dus ook teven tvp
ga zoiezo de limoncello proberen..
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 13:55:55 #129
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_100675001
Die van Dam heeft het trouwens helemaal mis dat hij tonkabonen een surrogaat vanille noemt. Of geen smaakpapil meer over.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_100675096
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 13:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Die van Dam heeft het trouwens helemaal mis dat hij tonkabonen een surrogaat vanille noemt. Of geen smaakpapil meer over.
Eens, het is veel rijker qua smaak.
pi_100675107
Als Durian, maar dan zonder het vieze.
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:19:38 #132
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100726702
Ben nu de aardbeienjenever aan het filteren, na 3 dagen hadden ze al hun smaak en kleur afgegeven.
pi_100748374
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 10:28 schreef DrukVout het volgende:
[ afbeelding ]

Naar Recept van PietVerdriet.
Nu wachten dus!
Is het erg als het er nu nog steeds zo bij staat??
De citroen is wit nu en de wodka knal geel. Deze week ga ik de citroen eruit halen.

(ik kwam erachter dat er waarschijnlijk glas in de fles zit. Dus mag hem voor een theedoek gaan zeven)
pi_100749486
Als je schillen niet te dik zijn, zou het niet erg moeten zijn :)
pi_101267301
Even een update van mijn projectjes van 18 juni. Ik had toen 3 kleine potjes van 100ml gemaakt. Eentje naar voorbeeld van die uit de OP, eentje met citrus achtige smaken en wat kruidige dingen en eentje met peper. Die laatste heb ik weg gegooit, ik had hem eerst nog geprobeerd te redden met suiker maar hij bleef echt te scherp om te drinken. De andere 2 zijn heel erg lekker geworden. De 2e vind ik het lekkerst. Hij was alleen wel wat scherp dus daar heb ik nog wel een beetje kandijsuiker aan toegevoegd en dat doet de winterachtige smaak te goede. Van die heb ik nu ook een hele liter staan. De 2 potjes aan het begin:

De 2 potjes (samen met die met peper) na 2 dagen:

En de 2 potjes nu (ze zijn al wat leger door het proeven en bij de juiste gelegenheid gaan ze uiteraard verder op gedronken worden):

(laatste foto niet echt met een geschikte camera gemaakt maar de kleur is duidelijk te zien)
pi_101267811
En dit is de nieuw fles met het citrus/kruiden mengsel (is een gewone fles maar lijkt wat vreemd door de groothoeklens :') ):

Dit zijn de ingrediënten:

Op de rand met de klok mee: Kandijsuiker, kruidnagel, zwarte peper, Marokkaanse munt en citroenmelisse.
In het midden met de klok mee: Sinaasappelschil, zoethout, gember, kaneel en kaffir limoenblad
pi_101330895
Echt superleuk dit! Ik ben afgelopen weekend begonnen met mijn brouwseltjes. Ik heb limoncello, kruidendrankje uit de op en een citroengras/ gember drankje gemaakt. En eentjemet venkelzaad en steranijs.

Hoe lang moet het ongeveer blijven staan?
En ik wil ook erg graag die met de tonka bonen proberen, maar waar kan je die bonen kopen?

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 16:14:14 #138
79543 Eltonno
Candy mountain Charlie!
pi_101373674
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 14:48 schreef Marijevdh het volgende:
Echt superleuk dit! Ik ben afgelopen weekend begonnen met mijn brouwseltjes. Ik heb limoncello, kruidendrankje uit de op en een citroengras/ gember drankje gemaakt. En eentjemet venkelzaad en steranijs.

Hoe lang moet het ongeveer blijven staan?
En ik wil ook erg graag die met de tonka bonen proberen, maar waar kan je die bonen kopen?

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!
Dat dus, heb al wat ervaring met limoncello maken. Die maak ik zelf met (bijna) pure alcohol, die ik goedkoop meeneem uit italie (gewoon in de supermarkt 96% :P ). Maar wil nu erg graag de tonkabonenlikeur proberen. Ben hier in Grunn al even langs een toko gelopen, maar daar hebben ze het niet, en bij de kruidenkraam op de markt ook niet...
-Een echte vriend weet al je geheimen en is dan nog steeds je vriend-
"In the quiet words of the Virgin Mary... come again?"
pi_101419028
Ik had nog een halve fles Absolut staan en na het lezen van dit topic besloten deze om te toveren in limoncello (of iets wat er op lijkt ;))

Duurde even voor ik biologische citroenen had gevonden, de groenteman hier die heel wat heeft, had ze niet, evenals 2 supermarkten hier. Uiteindelijk bij een grote Jumbo een schaaltje kunnen scoren maar ik had bijna saffraan-likeur kunnen maken voor dat geld }:| 2,50 voor een schaaltje met 2 middelgrote citroenen.

Erg benieuwd! Het kleurt na een halfuurtje al gelig dus de kleur komt wel goed.

Ik heb trouwens nooit kruidenbitter op volgens mij, maar het lijkt me gaaf om te maken. Als ik roep niet zo suikerige Jagermeister, vloek ik dan heel hard? Waar moet ik qua smaak aan denken?
Jeremy Clarkson: You can buy one of these cars and tell people you drive a mid-engined, rearwheel drive, turbocharged, convertible Mercedes Benz
  donderdag 1 september 2011 @ 11:50:06 #140
79543 Eltonno
Candy mountain Charlie!
pi_101443648
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 18:44 schreef Blamm het volgende:
Ik had nog een halve fles Absolut staan en na het lezen van dit topic besloten deze om te toveren in limoncello (of iets wat er op lijkt ;))

Duurde even voor ik biologische citroenen had gevonden, de groenteman hier die heel wat heeft, had ze niet, evenals 2 supermarkten hier. Uiteindelijk bij een grote Jumbo een schaaltje kunnen scoren maar ik had bijna saffraan-likeur kunnen maken voor dat geld }:| 2,50 voor een schaaltje met 2 middelgrote citroenen.

Erg benieuwd! Het kleurt na een halfuurtje al gelig dus de kleur komt wel goed.

Ik heb trouwens nooit kruidenbitter op volgens mij, maar het lijkt me gaaf om te maken. Als ik roep niet zo suikerige Jagermeister, vloek ik dan heel hard? Waar moet ik qua smaak aan denken?
Kijk de volgende keer eens op de markt, of heb je die niet in de buurt?
Jagermeister en Beerenburg zijn allebei kruidenbitters, alleen vind ik die ook erg zoet. Traditionelere kruidenbitters zijn een stuk minder zoet.
  donderdag 1 september 2011 @ 12:08:01 #141
45206 Pietverdriet
pi_101444181
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 11:50 schreef Eltonno het volgende:

[..]

Kijk de volgende keer eens op de markt, of heb je die niet in de buurt?
Jagermeister en Beerenburg zijn allebei kruidenbitters, alleen vind ik die ook erg zoet. Traditionelere kruidenbitters zijn een stuk minder zoet.
Zoet verkoopt nu eenmaal beter, Underberg heeft het afgelegd tegen Jaegermeister
pi_101444573
Ok maar qua smaak zit ik in de goede hoek te denken dus? Als ik de stoot suiker wegdenk. Klinkt als het proberen waard :)

De markt realiseerde ik me pas achteraf dat die gisteren was.. kom daar (te) weinig. En dan woon ik nog wel op 15min lopen van het Afrikaanderplein in Rotterdam, daar moeten ze het gehad hebben! Sowieso voor kruiden lijkt dat mij de beste plek
Jeremy Clarkson: You can buy one of these cars and tell people you drive a mid-engined, rearwheel drive, turbocharged, convertible Mercedes Benz
  zaterdag 3 september 2011 @ 19:00:13 #143
79543 Eltonno
Candy mountain Charlie!
pi_101531408
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 12:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoet verkoopt nu eenmaal beter, Underberg heeft het afgelegd tegen Jaegermeister
Piet heb jij toevallig nog een idee waar ik Tonkabonen zou kunnen vinden? In Groningen kan ik ze in de bij mij bekende toko's en op de markt niet vinden. Hanos of Macro pasje heb ik niet, dus dat is niet echt een optie...
pi_101531498
Ik neem straks mijn probeersels mee naar een tuinfeestje, kijken wat anderen er van vinden.
  zaterdag 3 september 2011 @ 19:09:24 #145
45206 Pietverdriet
pi_101531644
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 19:00 schreef Eltonno het volgende:

[..]

Piet heb jij toevallig nog een idee waar ik Tonkabonen zou kunnen vinden? In Groningen kan ik ze in de bij mij bekende toko's en op de markt niet vinden. Hanos of Macro pasje heb ik niet, dus dat is niet echt een optie...
Geen idee, je zou natuurlijk bij een kruidenwinkel kunnen vragen of je ze kan bestellen.
pi_101531904
Heb je ook al bij kook-/delicatessenwinkels gekeken zoals die in de Grote Kromme Elleboog? Er zijn er vast meer.
  zaterdag 3 september 2011 @ 19:44:28 #147
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_101532465
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 19:00 schreef Eltonno het volgende:

[..]

Welke markt? Hier in Winterswijk staat een kruidenkraam die ze wel heeft.
pi_101534693
quote:
0s.gif Op woensdag 26 mei 2010 10:14 schreef r2d22 het volgende:
Ja dat snap ik, Ik bedoel dat je met pure alcohol meer smaak uit kruiden e.d. haalt. Dit proces gaat ook sneller. Onder andere om deze redenen wil ik het met pure alcohol maken.
Met alleen alcohol haal je ook andere smaakstoffen uit de kruiden dan met water+alcohol. Het kan zijn dat je dus een wat andere smaak krijgt. Dit kan zowel positief als negatief uitpakken. In de regel komen met alleen alchol meer olieoplosbare stoffen uit de ingredienten, met een mengsel komen er ook wat meer wateroplosbare stoffen mee.
Whatever...
pi_101540689
Ik heb uiteindelijk tonkabonen online bestelt ( www.brouwersmarkt.nl). Ik kon ze ook nergens anders vinden. Ik heb ze nu binnen en ze ruiken super lekker! Ik ben benieuwd!
  dinsdag 6 september 2011 @ 15:02:27 #150
79543 Eltonno
Candy mountain Charlie!
pi_101632632
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 00:12 schreef Marijevdh het volgende:
Ik heb uiteindelijk tonkabonen online bestelt ( www.brouwersmarkt.nl). Ik kon ze ook nergens anders vinden. Ik heb ze nu binnen en ze ruiken super lekker! Ik ben benieuwd!
Heb je die 7 euro verzendkosten betaald? ik vertik het om zoveel te betalen terwijl het in een envelop zou passen...
Dus als iemand nog een andere mogelijkheid heeft... graag!

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 19:44 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Welke markt? Hier in Winterswijk staat een kruidenkraam die ze wel heeft.
Zou je niet toevallig een keer een handje voor me willen kopen? Ik vergoed alle kosten natuurlijk...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')