abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105319357
Ik ben zelf niet echt gek op hele zoete drankjes maar misschien kan ik het ook wel eerst zonder suiker maken, dan ik kan ik altijd nog beslissen om er toch nog suiker aan toe te voegen.
  vrijdag 9 december 2011 @ 18:01:21 #202
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_105384774
Ik voeg er wat suiker aan toe om het scherpe van de alcohol wat minder te maken, zo komt de subtiele smaak van de tonkabonen beter naar voren.

Na een maandje smaakt ie trouwens beter, er de smaak is voller.
pi_105408547
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 18:01 schreef Erasmo het volgende:
Ik voeg er wat suiker aan toe om het scherpe van de alcohol wat minder te maken, zo komt de subtiele smaak van de tonkabonen beter naar voren.

Na een maandje smaakt ie trouwens beter, er de smaak is voller.
Waar haal jij je tonkabonen. Ik kreeg gisteren van onze kok een prijsopgaaf: 150 euro per kilo.
Toch maar even verder zoeken vrees ik voor ik aan de slag kan.
  zaterdag 10 december 2011 @ 10:38:00 #204
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_105408602
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 10:32 schreef Kiskedestoker het volgende:

[..]

Waar haal jij je tonkabonen. Ik kreeg gisteren van onze kok een prijsopgaaf: 150 euro per kilo.
Hanos verkoopt ze, plastic potjes met 150 gram er in, ik weet niet meer wat het kost, maar meer dan 15 euro was het niet, want dan had ik het niet gekocht.
Een kilo heb je niet nodig, je koopt ook geen kilo saffraan of vanille
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_105408686
Niet het complete topic doorgelezen, maar ben eigenlijk benieuwd of de kleur niet naar de bodem zakt? Heb ik een keer meegemaakt, aantal jaar geleden. Enig idee hoe dit voorkomen kan worden? Fles regelmatig omkeren/ platleggen oid?

Tevens extra tvp :9
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
pi_105408692
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2011 10:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hanos verkoopt ze, plastic potjes met 150 gram er in, ik weet niet meer wat het kost, maar meer dan 15 euro was het niet, want dan had ik het niet gekocht.
Een kilo heb je niet nodig, je koopt ook geen kilo saffraan of vanille
Op de site van Hamos staan ze niet. Heb net gekeken met de zoekfunctie maar helaas.
Wil eigenlijk eerst een proberen met een stuk of 3 bonen.
  zaterdag 10 december 2011 @ 11:15:28 #207
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_105409238
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 10:32 schreef Kiskedestoker het volgende:

[..]

Op de markt bij de kruidenboer, wat ze kostten weet ik niet meer 10 voor 1-2 euro ofzo.
pi_105448022
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 11:15 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Op de markt bij de kruidenboer, wat ze kostten weet ik niet meer 10 voor 1-2 euro ofzo.
Oke bedankt.
pi_106133134
Ik heb een fles heerlijke kruidenbitter gekregen, 30%; er staan geen ingrediënten op. Maar hoe lekker ook, ik ga dit niet allemaal opdrinken. (Ik ben niet zo'n drankorgel).
Heeft iemand een idee wat ik met die drank nog meer kan doen (ik kom zelf niet verder dan bij de stoofperen gooien, wel lekker!).
Dank bij voorbaat.
pi_106359020
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 12:25 schreef Kiskedestoker het volgende:

[..]

Oke bedankt.
Vandaag bij Brouwmarkt geweest in Almere.
Daar waren ze per 25 gram te koop.
De eerste twee liters staan al in de kast , Ben erg benieuwd naar de smaak.
pi_107793703
Ben ik weer.
Vandaag (2 maanden later) eens gekeurd. De smaak valt me eerlijk gezegd een beetje tegen.
Beetje vlak met een soort vanilleaccent. Ik denk dat ik er toch wat andere ingrediënten toe moet gaan voegen om een vollere smaak te krijgen.

Grtz.
pi_107794036
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 15:52 schreef Kiskedestoker het volgende:
Ben ik weer.
Vandaag (2 maanden later) eens gekeurd. De smaak valt me eerlijk gezegd een beetje tegen.
Beetje vlak met een soort vanilleaccent. Ik denk dat ik er toch wat andere ingrediënten toe moet gaan voegen om een vollere smaak te krijgen.

Grtz.
Zit er suiker bij?
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_107794060
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 18:19 schreef Volkskeuken het volgende:
Ik heb een fles heerlijke kruidenbitter gekregen, 30%; er staan geen ingrediënten op. Maar hoe lekker ook, ik ga dit niet allemaal opdrinken. (Ik ben niet zo'n drankorgel).
Heeft iemand een idee wat ik met die drank nog meer kan doen (ik kom zelf niet verder dan bij de stoofperen gooien, wel lekker!).
Dank bij voorbaat.
Stoofvlees :) Sucadelappen, kruidnagel, steranijs, kaneel, scheut marsala, scheut kruidenbitter, stuk ontbijtkoek, beetje peper, jeneverbessen, laurier, en dat een aantal uren laten pruttelen :)
pi_107794328
Ja ik heb er suiker bij gedaan. Ik gebruik dezelfde hoeveelheden (bij benadering) die ik ook bij mijn andere likeuren gebruik. Die zijn allen lekker op smaak. Sommige wat pittig andere zacht maar vol.
Deze echter is bijna flauw van smaak. Ik kan het niet goed omschrijven maar de smaak is verre van compleet. Kan natuurlijk een kwestie van smaak zijn......
pi_107794454
Hm, das gek. Die van mij had met 2 door de helft gesneden zaden op een liter echt een hele sterke, prikkelende smaak. Misschien dat dat doorsnijden verschil maakt?
pi_107794808
Ik heb 2 ltr brandewijn gebruikt van 30 %.
200 gram suiker en 6 bonen die ik had doorgesneden.
pi_107795324
Das minder suiker per liter dan ik had, maar dit zou toch moeten werken zou je denken :{

Extra boon er in, en die in tweeen?
pi_107795859
Zat er aan te denken om een ingrediënt toe te voegen dat met Tonka combineert.
Bv met sinaasappel, amandel of aardbei. Zie net op internet een combi met bosbes staan.
Daar heb ik nog 2 ltr van staan. Denk dat ik eens ga mengen.
pi_107796664
Uiteindelijk 1 op 1 gemengd met bramenlikeur en dat komt de smaak zeker ten goede.
Bramen-tonkalikeur dus.
pi_107851699
Vanillelikeur :9
pi_118976438
Ik heb nu tonka bonen en een 5 l almabic keteltje, dus ik ga ook lekkere drankjes maken
Hou van koken, lekker en eerlijk eten. Verste producten en geen E nummers als het even kan.
Hebben nu 3 kippen, dus iedere dag een vers ei.
  donderdag 8 november 2012 @ 13:56:54 #222
45206 Pietverdriet
pi_118977398
Niet als een gek tonka bonen gaan gebruiken, doseer met mate
pi_118982763
Weet ik, heb diverse site gelezen. Niet puur gebruiken, en met mate gebruiken.
Dus op een 200 ml 1 geraspte boon en later de stukjes er uit zeven.( heb kaasdoek)

Ga er ook ijs en creme brulee mee maken.
Hou van koken, lekker en eerlijk eten. Verste producten en geen E nummers als het even kan.
Hebben nu 3 kippen, dus iedere dag een vers ei.
pi_119311721
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 mei 2010 00:19 schreef RobinOok het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

*O* *O* *O* *O* lekker *O* *O* *O* *O*
Weet iemand of de gember die in het recept staat (75 gram) het gewicht mét of zonder schil is? M.a.w., gaat er 75 gram de fles in, of is dat de hoeveelheid die je uit de winkel haalt?
Ik weet het ook niet
  zondag 18 november 2012 @ 11:04:05 #225
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_119336994
Zonder schil. Dat wat je in de fles doet.
(maar het komt allemaal niet zo nauw hoor ;-) )
pi_119396324
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 11:04 schreef RobinOok het volgende:
Zonder schil. Dat wat je in de fles doet.
(maar het komt allemaal niet zo nauw hoor ;-) )
Super, dankje!
Ik weet het ook niet
pi_119401099
Mn eerste kruidenbitter staat.. Jenever met kruidnagel, kaneel, jeneverbes, ingemaakte citroen (schil), bruine suiker en steranijs.

Twijfel of ik er nog gember in zal doen. denk het wel eigenlijk.

Hoelang gemiddeld laten staan? Leuk project dankzij dit topic ben benieuwd wat het wordt!
pi_119424264
waar kopen jullie eigenlijk weckflessen/potten
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_119425332
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:48 schreef Thezappa het volgende:
Bij de Blokker ;)
  dinsdag 20 november 2012 @ 14:19:16 #230
45206 Pietverdriet
pi_119425552
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:48 schreef Thezappa het volgende:
Ik hergebruik oude jampotten, mayonaisepotten, etc.
Als je goedkope weckpotten zoekt moet je regelmatig bij kringloopwinkels langslopen. Hebben ze vaak een doos vol staan van de echte Weck glazen voor weinig. De rubbers zijn dan vaak wel gaar, maar die zijn ook los te koop.
pi_119459674
ga ik morgen eens even langs de gall en langs de blokker...en de kruidenwinkel..

keep u updated
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_120123537
Volgende week ga ik er een aantal maken. Gisteren 4 liter wodka gehaald in Duitsland, dus ik heb wat dat betreft een aardige basis. Alleen heb ik nog wat vragen, hopelijk kan iemand me helpen.

Ideeen komen allemaal uit dit topic volgens mij:

Limoncello: citroenschil (en suiker). Lijkt me vrij duidelijk, alleen voegen veel recepten het suiker pas na 3 weken toe om de citroensmaak opname te verbeteren. Hebben jullie dat ook gedaan en is dat bij elke drank aan te raden?

Sinaasappel en kruidnagel, sinterklaas is net voorbij, maar lijkt me een lekkere combinatie. Alleen wat ik raar vind is dat ik bij de limoncello alleen de schil mag gebruiken en bij deze wordt er gesproken van hele sinaasappel(s) er in. Heb je dan geen last van het bittere van het witte van de schil?

Droplikeur: laurierdrop, anijszaad, zwarte peper (als alternatief voor het moeilijk verkrijgbare paradijszaad), zoethout. Zit er een verschil tussen de laurierdrop in de bekende vorm van de kleine cilinders die volledig uit zouthoutwortel bestaan en de lange staafvormige laurierdrop? Zo ja, zou ik dan ook kunnen gaan voor laurierbladeren en de kleine ronde cilinders?

Gember en citroengras, Robinook had het over echt verse gember, zonder de bruine schil, mocht ik die niet kunnen vinden, zou ik dan ook voor vers ingevroren gember kunnen gaan?

Peper en Kaneel, omdat pepers blijkbaar erg goed oplossen denk ik dat ik voor een niet al te zware peper ga met nog een smaak en zonder zaadjes. Ik kan wel goed tegen pepers, maar toch lijkt het me bij een likeur niet fijn als het te heftig op je mond brandt.

Kruidenlikeur met ongeveer de sterrenmunt thee als basis (het idee, niet daadwerkelijk de thee), dus vooral anijs en zoethout weer, al kan dat dubbelop zijn met ook al droplikeur.

Koffie en vanille, lossen de vetten van de bonen goed op in de alcohol of zal ik de koffiebonen eerst zeer grof moeten malen? (ik heb hier wel een koffiemaler staan).
pi_120124737
Oh en waarom wordt hier eigenlijk gebruik gemaakt van lichte kandijsuiker? Eenmaal opgelost in water moet er toch geen verschil zijn, vanuit gaande dat er bij de kandijsuiker ook gewoon geraffineerde witte suiker als basis wordt gebruikt.
pi_120146288
Ik gebruik donkere kandijsuiker voor dingen die ik een donkere kleur wil geven, en anders gewoon kristalsuiker.
  zaterdag 15 december 2012 @ 22:12:56 #235
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_120354418
Leuke hobby dit. Met limoncello en aranciello heb ik deze zomer geëxperimenteerd, redelijk succesvol. Vandaag heb ik twee literflessen speculaaslikeur in de kast staan.

Begin november heb ik twee weckflessen met...

- kaneel
- kruidnagel
- steranijs
- korianderzaad
- kardemom
- zwarte peper
- piment
- venkelzaad
- nootmuskaat
- & wodka (2x 0.7 liter)

... in het donker weggezet. Elke dag even schudden.
Vanmiddag heb ik het mengsel gezeefd en in 2 schone literflessen gegoten.
Daarna donkere suikersiroop gemaakt, 1 deel water en 1 deel donkere basterd. Af laten koelen en de literflessen mee aangevuld.

Nu tien dagen in het donker laten staan tot Kerst.

De likeur ziet er nu trouwens wat troebel (vlokkerig) uit. Wodka-extract was helder, suikersiroop ook. Vanwaar de troebelheid?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 15 december 2012 @ 22:16:34 #236
45206 Pietverdriet
pi_120354585
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 december 2012 22:12 schreef Ringo het volgende:
Leuke hobby dit. Met limoncello en aranciello heb ik deze zomer geëxperimenteerd, redelijk succesvol. Vandaag heb ik twee literflessen speculaaslikeur in de kast staan.

Begin november heb ik twee weckflessen met...

- kaneel
- kruidnagel
- steranijs
- korianderzaad
- kardemom
- zwarte peper
- piment
- venkelzaad
- nootmuskaat
- & wodka (2x 0.7 liter)

... in het donker weggezet. Elke dag even schudden.
Vanmiddag heb ik het mengsel gezeefd en in 2 schone literflessen gegoten.
Daarna donkere suikersiroop gemaakt, 1 deel water en 1 deel donkere basterd. Af laten koelen en de literflessen mee aangevuld.

Nu tien dagen in het donker laten staan tot Kerst.

De likeur ziet er nu trouwens wat troebel (vlokkerig) uit. Wodka-extract was helder, suikersiroop ook. Vanwaar de troebelheid?
De aromatische olie uit de anijs en de venkel waarschijnlijk, vergelijk maar als wat water bij pernod of ouzo doet.
  zondag 16 december 2012 @ 01:17:18 #237
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_120361550
Klinkt logisch. Ik heb eerder eenzelfde drank gemaakt, toen bleef het wel helder. Misschien heb ik de venkel toen weggelaten. En ik gebruikte gewone anijs ipv steranijs.
  zondag 16 december 2012 @ 07:57:43 #238
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_120365319
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 21:07 schreef Adames het volgende:

Gember en citroengras, Robinook had het over echt verse gember, zonder de bruine schil, mocht ik die niet kunnen vinden, zou ik dan ook voor vers ingevroren gember kunnen gaan?
Die mooie, jonge gember kan ik ook niet meer vinden. Ik zou gewone, verse gember gebruiken. Dat is toch ook gewoon bij de supermarkt te koop?

Maar goed, ingevroren gember zal ook vast okay zijn. Smaak verandert niet met invriezen, dus als je t in huis hebt: gewoon gebruiken.
  zondag 16 december 2012 @ 16:50:11 #239
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_120378392
Twee nieuwe flessen kruid op sterk water. :)

Fles één, een Hollandsch winterbitter:

- geraspte gember
- sinaasappelschillen
- kaneel
- kruidnagel
- kardemom
- korianderzaad
- steranijs
- zwarte peper
- piment
- laurierblad
- jeneverbessen
- zoethout
- & 1 liter oude jenever.

Na zo'n 5 weken (dagelijkse shake aanbevolen) ca. 100 gram basterdsuiker toevoegen, extract filteren en nog eens een paar weken laten rusten.

Dan fles twee, Griekse gemberlikeur. Let op, niet mijn eigen recept.

- gember
- kaneel
- kardemom
- rozemarijn
- boekweithoning
- 300 cc droge sherry
- 700 cc Metaxa

Geraspte gember, kaneelstokjes, geplette kardemompeulen, rozemarijn in de pan. Sherry en flinke eetlepel honing erbij, aan de kook brengen. Net niet laten koken, van het vuur af, afkoelen. Daarna in de weckfles, Metaxa erop, afsluiten, week of drie laten staan, wel regelmatig schudden. Siroop maken (100g basterd, 100 cc water), extract zeven en siroop erbij. Nog eens laten rusten.

:P.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ringo op 16-12-2012 21:16:27 ]
  zondag 23 december 2012 @ 17:19:40 #240
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_120676903
Ik heb hier toevallig ook wat kardemom gescoord. Vind de geur en smaak altijd bijzonder maar hoe komt dit het beste naar voren in een likeur?
pi_120693353
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2012 22:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De aromatische olie uit de anijs en de venkel waarschijnlijk, vergelijk maar als wat water bij pernod of ouzo doet.
Lijkt me sterk. Dan zou het wodka mengsel ook al troebel meoten zijn (daar zit immers ook water in). Ik denk eerder dat de karamel uit de donkere basterd neerslaat. Is iets met iso-elektrische punten en dan gaat het uitvlokken.

Geen basterdsuiker gebruiken, maar echte kandij (zonder de kleurcaramel van de basterd). Elk type caramel is voor verschillende zuurgraden. Kan ook zijn dat je daarmee gewoon pech hebt gehad.
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')