bronquote:VVD-leider Rutte sluit niet uit dat zijn partijgenoot Neelie Kroes premier wordt van een nieuw kabinet. Als de VVD na 9 juni leiding gaat geven aan een minderheidskabinet, dan is het beter als de politiek leider in de Kamer blijft, zei Rutte in het programma Buitenhof.
Rutte vindt Kroes geschikt als premier, maar " de VVD heeft ook andere goede kandidaten". Als de VVD op 9 juni de grootste wordt en er komt een normaal kabinet, dan wordt Rutte zelf premier.
Rutte vindt dat in het geval van een minderheidskabinet, de leiders van de andere deelnemende partijen ook in de Tweede Kamer moeten blijven.
Liever niet inderdaad.quote:Op zondag 23 mei 2010 13:23 schreef Ferdo het volgende:
Een minderheidskabinet? Die zou er dan moeten komen met gedoogsteun van de PVV. Lijkt me niet echt wenselijk.
Zei Kroes recent niet ook zoiets?quote:
lol. Goeie mop. Een partij heeft een programma. De poppetjes zijn niet belangrijk. Bij de PVDA verandert het programma zo;n beetje iedere dag. Je moet wel een complete mongol zijn om op die partij te stemmen. Als je dan toch zograag links bent pak dan een SP of GL. En nee ik ben alles behalve links maar de PVDA is gewoon een partij die met alle winden meewaait maar ja dat heeft de geschiedenis al vaker laten zienquote:Op zondag 23 mei 2010 13:26 schreef PietjePuk007 het volgende:
Dat wordt makkelijk schieten voor Cohen vanavond, als hij het draaikont-argument tegen zich krijgt kan ie meteen terugsneren dat de VVD qua premierkeuze exact hetzelfde doet.
De "paarse" partijen zouden volgens de peilingen een meerderheid halen, dus dan doet Rutte het zelf (gesteld dat die partijen de meerderheid vasthouden, de VVD de grootste blijft en er daadwerkelijk een paarse coalitie wordt gevormd). Als Kroes premier wordt zou dat van een kabinet VVD+CDA moeten worden met gedoogsteun van de PVV.quote:Op zondag 23 mei 2010 13:41 schreef Libereco het volgende:
Kunnen we hieruit concluderen dat Kroes premier wordt (als de vvd wint) indien er een paars kabinet komt? Om gezichtsverlies voor Rutte te beperken.....
Moeite met begrijpend lezen?quote:Op zondag 23 mei 2010 13:56 schreef nikk het volgende:
Rutte is toch heel duidelijk? Bij een minderheidskabinet Kroes, en anders hijzelf. Maar ik begrijp dat PvdA'ers of anders links-Nederland hierop op onzinnige wijze wil ingaan.
Oftewel: bij een minderheidskabinet hebben we geen idee wie het wordt.quote:Rutte vindt Kroes geschikt als premier, maar " de VVD heeft ook andere goede kandidaten".
Dat lijkt duidelijk maar is het niet. Wat moet een VVD-aanhanger doen om Rutte te krijgen of Kroes krijgen? Ze hebben daar toch geen enkele inbreng op? Het gaat van de uitkomst van de verkiezingen en de formatie afhangen welke premier er komt.quote:Op zondag 23 mei 2010 13:56 schreef nikk het volgende:
Rutte is toch heel duidelijk? Bij een minderheidskabinet Kroes, en anders hijzelf. Maar ik begrijp dat PvdA'ers of anders links-Nederland hierop op onzinnige wijze wil ingaan.
Komt omdat je nooit op een premierskandidaat stemt, maar gewoon op een kandidaat volksvertegenwoordiger die mogelijk later premier, minister of staatssecretaris gaat worden.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:10 schreef SeLang het volgende:
Ik begin het toch steeds meer bizar te vinden dat je nieteens weet op welke premier kandidaat je stemt.
Dat heeft helemaal niets met "links" te maken, man.quote:Op zondag 23 mei 2010 13:56 schreef nikk het volgende:
Bij D66 en GL weten we ook niet welke premier we krijgen als een van die de grootste wordt, ook al is die kans nihil natuurlijk.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:08 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dat lijkt duidelijk maar is het niet. Wat moet een VVD-aanhanger doen om Rutte te krijgen of Kroes krijgen? Ze hebben daar toch geen enkele inbreng op? Het gaat van de uitkomst van de verkiezingen en de formatie afhangen welke premier er komt.
Lekker duidelijk dus... not. Als de PvdA dit zou flikken stond iedereen op zijn achterste benen en had iedereen het weer over 'draaien'.
Dat lijken me alle toch minderheidskabinetten. Niet echt stabiel.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:17 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Dat heeft helemaal niets met "links" te maken, man.
Hij zei overigens ook dat "een kabinet met een instabiele basis" voor hem ook betekent dat hij in de kamer gaat zitten en dat er een andere VVD'er als premier wordt aangetrokken. Ik vermoed dat Rutte een paars kabinet al instabiel vindt.
Rutte wordt alleen premier bij een kabinet VVD-CDA of VVD-CDA-D66
Twee partijen met tien virtuele zetels en een partij die in alle peilingen de grootste is. Pechtold en Halsema hoeven geen duidelijkheid te geven, Rutte moet dat wel.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:18 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Bij D66 en GL weten we ook niet welke premier we krijgen als een van die de grootste wordt, ook al is die kans nihil natuurlijk.
Ik bedoel natuurlijk dat die twee kabinetten dan wel een meerderheid hebben op 9 juni.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:19 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Dat lijken me alle toch minderheidskabinetten. Niet echt stabiel.
De verkiezingen in Nederland gaan over de samenstelling van de Tweede Kamer.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:10 schreef SeLang het volgende:
Ik begin het toch steeds meer bizar te vinden dat je nieteens weet op welke premier kandidaat je stemt.
Leuk theoretisch argument, maar we stemmen ook voor de premier. Tamelijk essentieel onderdeel van de coalitie en het succes daarvan.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:20 schreef damian5700 het volgende:
[..]
De verkiezingen in Nederland gaan over de samenstelling van de Tweede Kamer.
Het kan een argument zijn voor de individuele kiezer om op een bepaalde partij of kandidaat te stemmen, maar dan nog is het geen verplichting voor een partij dit kenbaar te maken.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:21 schreef TNA het volgende:
[..]
Leuk theoretisch argument, maar we stemmen ook voor de premier. Tamelijk essentieel onderdeel van de coalitie en het succes daarvan.
Niets is verplicht, maar het is wel kennis waar de kiezer recht op heeft.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:24 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het kan een argument zijn voor de individuele kiezer om op een bepaalde partij of kandidaat te stemmen, maar dan nog is het geen verplichting voor een partij dit kenbaar te maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |