Hoe ik Herodotus gebruikte was ook maar cynisch. Beter gezegd was hij de eerste speculatieve journalist af en toe. Volgens mij heb ik net nog gezegd wie ik als bron heb gebruikt. Twee-drie stukken geleden.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 04:26 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Die boeken baseren zich op de werken van Herodotus. Een historicus die het voornamelijk van geruchten moest hebben, niet serieus te nemen. Diezelfde historicus die claimde dat de Perzen Griekenland binnenvielen met 3 miljoen troepen. Lachwekkend. Maar kom eens met een aantal bronnen. Ik bedoel het is heel leuk om met allerlei stellingen te komen, maar iemand die zich nooit verdiept heeft in het Achaemenidische rijk weet bij voorbaat niet waar hij het over heeft.

Ik ga niet om 5 uur in de ochtend nog filmpjes zitten kijken.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 04:55 schreef AryaMehr het volgende:
Wellicht wat beeldmateriaal DeParo?
Een leuke introductie.

Aryamehrisme:quote:Op vrijdag 28 mei 2010 08:18 schreef Monidique het volgende:
Gaat het alwéér over Iran!

Nee, hoor.quote:Op donderdag 27 mei 2010 23:37 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ten eerste waarder ik het niet dat je ze barbaren noemt. Ten tweede was hun eigen wereld al beschaafd
Wel een.quote:en hebben ze vele gevechten gewonnen tegen de Tang-dynastie,
Alweer een fabeltje.quote:Veel mensen zijn bevrijd van onderdrukking.

Nee, nooit. Vooral niet in Klein-Azie. En waarom is Griekenland dan nooit bezet door de Perzen?quote:Op vrijdag 28 mei 2010 02:32 schreef AryaMehr het volgende:
De Grieken hebben zich goed verweerd, maar hebben nooit offensief gehandeld.

Ik doelde voornamelijk op Burakius.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 01:15 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Een groot verschil tussen iets ophemelen of simpelweg het in een historisch perspectief plaatsen.

Wat een eer!quote:Op donderdag 27 mei 2010 20:06 schreef Burakius het volgende:
[..]
hahahhahhaaha. Die gaat in mijn sign.

Bij mijn weten drukten ze onder trajanus dus echt wel door.quote:Op maandag 24 mei 2010 05:03 schreef AryaMehr het volgende:
Je Wikipedia kennis speelt je nu tot echt parten. De Romeinen drukten onder Trajanus niet door. Dat deden ze onder Crassus namelijk ook al. Toen werden ze compleet verslagen.

Klopt, maar ik doelde op het feit dat de Romeinen al eerder trachten door te drukken. Namelijk onder Crassus.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 13:54 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Bij mijn weten drukten ze onder trajanus dus echt wel door.
Trajanus is één van de grootste keizers die de Romeinen gekend hebben. De Romeinen verdreven de Parthen inderdaad uit Babylon en Ctesiphon, maar wisten geen einde te maken aan de Parthische machtscentra verder naar het oosten.quote:Het rijk heeft onder trajanus niet voor niets zijn grootste omvang ooit gekregen.
Ze hebben hun grote buur niet verslagen, maar zijn zeker wel diep doorgedrongen. Babylon en Ctesiphon zijn toch beiden ingenomen door de romeinse legioenen.
De Parthen hebben toch geregeld Armenië veroverd op de Romeinen. Maar laten we niet vergeten dat het voornamelijk de Romeinen c.q. ambitieuze patriciërs waren die Parthisch grondgebied trachten te veroveren, terwijl dat andersom niet zo speelde.quote:De romeinen zijn dus zeker wel die kant op gekomen, en ook even gebleven. Ze hebben het inderdaad niet vast kunnen houden. Maar de parthen hebben aan de andere kant helemaal niks veroverd op romeins grondgebied(in iedergeval geen noemenswaardig grote gebieden).
Het Parthische rijk was dan ook veel te klein om Rome serieus te bedreigen, daar was het ze ook geenszins om te doen. De Parthen hadden al genoeg aan de binnenvallende stammen in het Oosten van het rijk. Maar de enorme betalingen aan het Parthische rijk laten toch wel degelijk zien dat de Romeinen de Parthen allesbehalve onderschatten en na de afslachting bij Carrhae wel degelijk vreesden. Maar de Sassanidische rijk is wat betreft de strijd tegen de Romeinen een stuk interessanter om te volgen. Een stuk groter en qua bestuur en infrastructuur veruit groter dan het Parthische rijk. Het waren dan ook de Sassaniden die een aantal van de meest spectaculaire successen in de lange oorlogen met de Romeinen behaalden, te beginnen met de overwinning bij Misiche in 243, waar Shapur de Romeinse keizer Gordanius doodde, de onderwerping van keizer Philippus de Arabier in 244 en de afscheiding van Armenië.quote:En rome hebben ze helemaal nooit kunnen bereiken. Zelfs Constantinopel had in de beginjaren van het oostromeinse rijk nog weinig te vrezen van hun buur(hoewel die buur natuurlijk wel steeds meer en meer land afsnoepte van het zwakker wordende rijk).

En dat verbaast jou, met AM als TS?quote:Op zaterdag 29 mei 2010 10:43 schreef TheMagnificent het volgende:
Op verzoek van TS vraag ik jullie weer ontopic te gaan. TS wilde het vooral over Nederland als hypermacht hebben. Dat jullie daarbij ook de andere rijken/staten uit het lijstje van Amy Chua bespreken, is niet erg, maar zoals het er nu voorstaat, gaat het alleen maar over Romeinen en Perzen.

Niemand houdt je tegen om zelf een topic te openen. In plaats van te reageren als notoire zeikerd, kan je ook gewoon je mond dicht houden en wellicht wat kennis opdoen.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 11:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En dat verbaast jou, met AM als TS?

Het is wel een beetje raar natuurlijk dat je eerst hierboven verdedigt dat we best over Perzie mogen praten, daarna gaat vragen de posts over Perzen te verwijderen, en het nu weer gaat verdedigen.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 11:51 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Niemand houdt je tegen om zelf een topic te openen. In plaats van te reageren als notoire zeikerd, kan je ook gewoon je mond dicht houden en wellicht wat kennis opdoen.

Bedankt voor je prachtige analyse.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 21:37 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het is wel een beetje raar natuurlijk dat je eerst hierboven verdedigt dat we best over Perzie mogen praten, daarna gaat vragen de posts over Perzen te verwijderen, en het nu weer gaat verdedigen.

Net zoals je dat met Perzie doet kan je ook voor het RR een tijdsperiode uitkiezen waarin ze dat wel degelijk waren en deden. Voor al die eeuwen waarschijnlijk niet nee maar bepaalde tijdsperiode wel degelijk.quote:Op woensdag 23 juni 2010 00:38 schreef Leshy het volgende:
Het lijstje van Amy Chua lijkt dan ook niet geheel goed gekozen, en de verschillende rijken zijn ook niet echt met elkaar te vergelijken - een belangrijk criterium voor een echte hypermacht zou moeten zijn dat ze elk van hun rivalen zodanig overklassen, dat ze de facto het enige echte wereldrijk zijn. Achaemenidisch Perzië, het rijk van Alexander de Grote, het British Empire en misschien de VS na het uitvallen van de Sovjet-Unie zouden hier aanspraak op kunnen maken; het Romeinse Rijk wilde dat wel heel erg graag, maar kon dit niet.
Ondanks dat ze zichzelf erg graag als de opvolgers van Alexander de Grote zagen, waren Parthië en Sasanidisch Perzië een enorm groot rijk dat aan het Romeinse grensde, en dat de Romeinen niet blijvend konden verslaan. Armenië en Mesopotamië wisselden geregeld van eigenaar, en ook de grootste expansie van Trajanus tot aan de Perzische Golf werd binnen een jaar alweer zo goed als ongedaan gemaakt; keizer Augustus had al erkend dat het Romeinse Rijk niet langer kon en moest streven naar de uitbreiding van haar grenzen. Het bestaan van het Parthische/Perzische rijk en het feit dat ze de Romeinen blijvend kon weerstaan, maakt al dat het Romeinse Rijk weliswaar een wereldmacht was, maar geen hypermacht.
Nederland zie ik er ook niet bepaald in thuishoren - ik denk zeker dat we een grote speler op het werldtoneel waren in de Gouden Eeuw, economisch hadden we redelijk wat invloed en ook militair gezien stonden we best ons mannetje. Maar we waren zeker niet de enige macht, en konden niet aan de hele wereld onze wil opleggen, dus van een hypermacht was ook niet echt sprake. Ik weet helaas niet voldoende van de Chinese geschiedenis om daarop te kunnen reageren.
Wel moet natuurlijk gezegd worden dat naarmate de geschiedenis vorderde en de gehele aarde in het spel kwam, het steeds moeilijker werd om een dergelijke hypermacht te vormen; Alexander de Grote hoefde invloedrijk te zijn in Europa en het Nabije Oosten tot aan India - heden ten dage dient een dergelijk rijk overweldigende invloed te hebben op een stuk of zes continenten.

Sowieso kan dat niet voor het Romeinse Rijk - van 27 BCE tot 476 waren er respectievelijk het Parthische en Sasanidisch Perzische Rijk die Rome ervan weerhielden een hypermacht te zijn.quote:Op woensdag 23 juni 2010 20:57 schreef DeParo het volgende:
Net zoals je dat met Perzie doet kan je ook voor het RR een tijdsperiode uitkiezen waarin ze dat wel degelijk waren en deden.
Het heeft niet zoveel te maken met onverslaanbaar zijn - zie bijvoorbeeld de VS en Vietnam, en inderdaad, zoals je al aangeeft hebben ook de Achaemeniden militaire nederlagen geleden. Maar dat was niet tegen serieuze rivalen die de hegemonie van de Achaemeniden konden bedreigen, of een soortgelijk wereldrijk hadden. Om een hypermacht te zijn, hoef je niet per sé overal ten allen tijde onverslaanbaar te zijn.quote:Bovendien was dit deel van de Perzische geschiedenis ook niet onverslaanbaar. Zelfs niet de 1e.

Jij meet net als Aryah Mehr wel heel erg met twee maten zeg (toevallig of niet hm).quote:Op woensdag 23 juni 2010 23:36 schreef Leshy het volgende:
[..]
Sowieso kan dat niet voor het Romeinse Rijk - van 27 BCE tot 476 waren er respectievelijk het Parthische en Sasanidisch Perzische Rijk die Rome ervan weerhielden een hypermacht te zijn.
Als je Rome op een zeker moment tot hypermacht zou willen bombarderen, zou dat dus tijdens de Republiek moeten zijn, dus tussen 323 en 27 BCE. Dat 'gat' wordt nog verder verkleind door het bestaan van het Seleucidische Rijk en de opkomst van het Parthische Rijk, dus laten we zeggen vanaf zo'n 238 BCE toen de Parni de provincie Parthava binnenvielen, en 141 BCE toen Parthië zo'n beetje haar uiteindelijke grootte bereikte met de inname van Mesopotamië.
Dat betekent dus dat de Romeinse Republiek minder dan 100 jaar had om een dergelijke hypermacht te zijn, en tijdens die periode zijn er dus het langzaam afzakkende Seleucidische Rijk en het opkomende Parthische - en Rome was nog aan het bakkeleien met Carthago en Macedonië tijdens die periode, en was nog lang niet op haar hoogtepunt.
Dus helaas, ik denk niet dat er één tijdstip te vinden is waarop Rome hét wereldrijk is dat alle anderen ver achter zich laat. Het heeft op elk moment van haar bestaan een niet definitief te verslane rivaal gehad. Het idee van Rome als enige, of als dé wereldmacht is overigens aardig eurocentrisch, en begint binnen de wetenschap ook langzaam af te brokkelen.
[..]
Het heeft niet zoveel te maken met onverslaanbaar zijn - zie bijvoorbeeld de VS en Vietnam, en inderdaad, zoals je al aangeeft hebben ook de Achaemeniden militaire nederlagen geleden. Maar dat was niet tegen serieuze rivalen die de hegemonie van de Achaemeniden konden bedreigen, of een soortgelijk wereldrijk hadden. Om een hypermacht te zijn, hoef je niet per sé overal ten allen tijde onverslaanbaar te zijn.
Ten tijde van Achaemenidisch Perzië was er binnen de bekende wereld (en dat was dus voornamelijk Europa, Noord-Afrika en West-Azië) geen enkele rivaal voor het Perzische Rijk. Hetzelfde gold overigens ook voor het Nieuw-Assyrische Rijk, die ik dan eerder een hypermacht zou noemen. Zoals gezegd, met het "groter worden" van de wereld is ook het vormen van een dergelijk wereldrijk en/of hypermacht veel moeilijker geworden.

Een militaire nederlaag lijden in de periferie van je rijk tegen een kleine tegenstander betekent niet dat je geen hypermacht bent (dan zouden de Romeinen sowieso al nooit een hypermacht kunnen zijn omdat ze wel eens in het Teutoburger Woud in de pan zijn gehakt). Er consistent in falen om een andere macht die wel (bijna) net zo groot is als jij achter je te laten, is dat wel.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 04:09 schreef DeParo het volgende:
Jij meet net als Aryah Mehr wel heel erg met twee maten zeg (toevallig of niet hm).
Ten eerste: de Sassaniden zijn de Perzen.quote:Wanneer waren de Sassaniden ooit een meer dan een lokale bedreiging dan de Grieken of de Oosterse Volkeren (trans-Oxus) voor de Perzen. Wanneer waren de Sassaniden, Parthen, en schijnbaar Perzen ooit meer dan een lokale bedreiging voor de Romeinen. Zeker wanneer je naar de tijdsduur kijkt van het rijk heeft het dit ook langer vol gehouden dan de Perzen.
Dat kan ook heel goed, gezien die in compleet verschillende werelden leefden. Zoals ik eerder al aangaf, de wereld is een stuk groter geworden wat dat betreft, en het vormen van een hypermacht is in latere tijd veel moeilijker dan in vroegere tijd.quote:Dan zouden er veel Amerikaanse rijken, en Chinese rijken, die je als hypermacht zou moeten omschrijven. Die hebben ook niet de bedreiging gehad van de Europese rijken maar wat maakt het uit he.

| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |