abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 juni 2010 @ 01:07:27 #226
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_82220282
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 00:56 schreef Stali het volgende:

[..]

Jij wilt niet met mij trouwen?
Heus wel, ik doelde op de sarcastische perfecte hondeneigenaren
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_82220559
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 01:04 schreef sbientje het volgende:

[..]

ja, daarom roep ik de hond bijna altijd terug als ik mensen tegenkom.. Onnodig om mensen last te laten hebben van mijn 'hobby'
Op welke plekken roep jij je hond terug? In het bos of in jouw woonwijk?
pi_82220589
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 01:07 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Heus wel, ik doelde op de sarcastische perfecte hondeneigenaren
Ah, tenminste iemand die met mij wil trouwen.
pi_82221816
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 00:23 schreef Stali het volgende:
Dit topic vol perfecte hondeneigenaren gaat alle kanten op.

Hier mijn vraag: zijn jullie het er mee eens om je aan de regels te houden en je hond te allen tijde aan te lijnen behalve in gebieden waar het loslopen van de hond toegestaan is? Of vinden jullie dat je je hond zo goed onder controle hebt dat hij/zij op andere plaatsen ook wel los mag?
Wij hadden onze hond totaal niet onder controle. Als ze iets zag, een golden retriever ofzo, of ergens een lekkere drol rook, dan was ze weg. Ze liep dan ook alleen los op de uitlaatgebieden waar ze niet ineens de straat op kon rennen. Ze hield ons wel in de gaten, ze bleef in de buurt, maar o wee als ze iets rook wat interessanter was. Ze kwam dan ook uiteindelijk wel terug, maar die spurt erheen was wat minder .

En inderdaad, zoals al wordt gezegd, niet iedereen zit op loslopende honden te wachten. Sommige honden springen tegen je op, ook niet de kleine hondjes ofzo, dus het is fors irritant om ergens te wandelen en steeds zo'n hond in je gezicht te hebben.

En wij waren echt geen perfecte hondenbezitters De hond was zo eigenwijs als de pest, heeft een verlengde puppycursus gedaan omdat ze voor geen meter wilde luisteren. We zullen vast wel wat steekjes hebben laten vallen bij het opvoeden, hoor. Maar voor mij was ze perfect AL was het wel iets fijner geweest als ze niet Oost-Indisch doof was.
Tap tap tap
pi_82222859
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 00:55 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Oh gelukkig, je doelde niet op mij dus
Dit!
Om dezelfde reden.

Mijn honden lopen hier in dit ieniemienie durp alleen los op de voorgeschreven plekken (Da's het halve dorp )en illegaal op het veldje voor ons huis als ze even snel een plas moeten doen. Ik blijf er dan wel bij en roep ze terug als er mensen aankomen.

Verder gaan wij eigenlijk alleen in losloopgebieden lopen waar we er hier gelukkig wel een paar van hebben. Als we daar bange kleine kinderen tegenkomen roep ik ze helemaal terug en laat ik ze soms ook even liggen e.d. als (de ouders van) het kindje dichterbij willen komen om de honden te bekijken. Dat kind krijgt dan van mij een rustige uitleg over hoe ze honden moet benaderen en hoe vooral niet en dat ze ze best mag aaien als ze dat wil en wanneer en hoe en wat de honden zullen gaan doen als ze inderdaad gaat aaien. (Met hun pootjes trappelen en misschien wat brommen omdat ze het lekker vinden.) Als ze ze iets lekkers willen geven begeleid ik ze daar ook bij. De hond moet eerst doen wat het kindje zegt (zit, af, pootje, high five etc.) en dan met de platte hand het snoepje aanbieden. Op deze manier is het leerzaam voor mijn honden en ook nog voor dat kind en de ouders. Ik ga er in losloopgebieden altijd vanuit dat ouders hun bangige kleine kinderen daar naartoe meenemen om ze dat bange af te leren en daar wil ik best bij helpen. Ik was zelf ook PANISCH voor honden vroeger. Voor een teckel aan de lijn ging ik nog een blokje om.

Voor volwassenen die vanaf een afstandje te zien bang zijn geef ik de honden wel een commando als 'terug', 'aan de kant' of 'laag' afhankelijk van de situatie. (die laatste vooral voor de gemoedstoestand van de wandelaar maar ook als klein geheugensteuntje voor de honden die het springen gelukkig inmiddels bijna volledig afgeleerd hebben maar het soms wel eens 'vergeten') Ik vind het niet nodig om ze in die situatie helemaal terug te roepen. Er zijn voldoende bossen in de buurt waar honden alleen aangelijnd of zelfs helemaal niet mogen komen en elk bos met losloopgebied in de buurt heeft ook zones waar ze alleen aangelijnd of helemaal niet mogen komen, met een volledig eigen opgang zodat je geen hond hoeft tegen te komen. Zij kiezen ervoor om in een losloopgebied te gaan lopen en het gevolg is loslopende honden. Ze mogen van mij niet springen, niet in de weg gaan lopen, niet op mensen afstormen e.d. maar helemaal terugroepen ga ik zeker niet doen.

De enige uitzondering als ze in een losloopgebied helemaal voor moeten komen als er wandelaars langskomen is als ze strontnat en zwart zijn terwijl ik eigenlijk een zwart-witte en een grijze hond heb. Het zijn en blijven schapendoezen en dat vinden ze zelf het leukste moment om tegen mensen (bij voorkeur met witte broeken ) aan te springen of er heel toevallig, geheel per ongeluk heel dicht langs te lopen omdat ze dondersgoed doorhebben dat mensen het dan écht niet leuk vinden.
There is no love sincerer than the love of food.
  woensdag 2 juni 2010 @ 09:40:49 #231
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_82223842
Mijn chihuahua van 10 jaar loopt al zn hele leven overal los.
Mn andere honden lopen alleen maar los waar dat mag ( ok soms in het park of op een grasveld waar het niet mag , maar daar let ik dan heel goed op en lijn ik ze snel aan).
Maar voor mijn kleine Karel is werkelijk nog nooit iemand bang geweest en hij luistert als een tiet.
Zelfs de politie ziet m nooit lopen
Het is geen hond die buiten naar mensen toe loopt, hij doet gewoon altijd lekker zn eigen ding en laat iedereen en alles met rust.
En als ik pups heb lopen die los, meestal tot een maand of zes, want dan leren ze alles zo lekker snel.
Mn jongste is net 6 maanden geweest, en die loopt nu op plekken waar het niet mag alleen maar aangelijnd weer. Maar mn honden zijn allemaal heel erg vriendelijk en klein en schattig, dr is nog nooit iemand bang voor geweest of zo
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_82227197
Onze vorige hond (Parson Russell teefje, echt een drama-beest met helaas veel te veel minder fijne eigenschappen, uiteindelijk in laten slapen vanwege haar gedrag ) hield ik altijd en overal aangelijnd. Ze kon ook absoluut niet los omdat ze andere dieren (duiven, konijnen, eenden, katten, honden) aan zou vliegen/dood zou bijten en ook zomaar de straat over zou kunnen rennen. We gingen met haar dan ook bewust nooit naar losloop gebieden toe, omdat ik niet wilde dat loslopende honden te dicht bij haar zouden komen. Ik kon er ook altijd zó kwaad om worden als mensen hun hond gewoon overal los lieten lopen en dat dat beest zich dan (vaak ongetwijfeld met de beste bedoelingen) op mijn hond stortte! Vast lief bedoeld en vriendelijk en zo, maar niet elke hond is daar van gediend. En ja, dan bijt ze. En dan die alom bekende kreet 'maar hij doet niets hoor!' en mijn reactie: 'maar die van mij wel!! ' En mensen kijken je dan ook aan alsof jij degene bent met een slecht opgevoed beest (ja, ok, ze was natuurlijk ook verknipt en asociaal ) maar dat terwijl hún illegaal loslopende hond niet luistert als ze hem terugroepen (als ze dat al probeerden)! Onze Parson is dan ook o.a. door een mechelse herder, een cairn terrier, 2 jacks (tegelijk) en een amerikaanse bulldog aangevallen die allemaal illegaal losliepen in onze wijk terwijl zij gewoon met ons aan de riem meeliep (zonder uitermate provocerend oid te doen, vaak liep ze zelfs aan de andere kant van de straat).

Ons huidige hondje (Havanezer teefje, 1 jaar) is gelukkig het tegenovergestelde en wandelen is een stuk relaxter als je niet elke keer op moet letten of er per ongeluk ergens een andere hond losloopt. Haar laat ik dan ook vaak los, vooral toen ze nog echt een pup was om haar te leren zonder riem in de buurt te blijven. Dit deed ik voornamelijk in het parkje in de buurt (waar honden niet los mogen, maar bijna iedereen dat wel doet en ik dus nooit kwam met de vorige hond). Zo had ze ook meteen de gelegenheid om heel veel andere loslopende honden tegen te komen en te spelen. Maar omdat ik nog precies wist hoe ik me voelde met onze vorige hond laat ik haar alleen los als er andere, bekende loslopende hondjes zijn. Ik laat haar nóóit naar aangelijnde honden toe rennen, en als er mensen zonder hond lopen roep ik haar altijd bij me. Ik wil niet dat iemand last van haar heeft en hoewel ze redelijk terughoudend is tegen vreemden en niet zal springen oid kunnen mensen toch bang voor haar zijn en hou ik haar uit de buurt. En met andere honden speelt ze dus alleen als ze ook los lopen en/of als ik zeker weet dat het vertrouwd is (wat ik altijd eerst aan de baasjes vraag voor ik haar laat snuffelen).

In losloop gebieden waar we soms in het weekend heen gaan samen met de hond van mijn ouders let ik minder op, daar ga ik haar niet aanlijnen/terugroepen omdat het een stuk bos is specifiek voor loslopende honden. Overal staan bordjes en mensen die bang zijn voor honden kunnen daar imo gewoon maar beter niet gaan lopen. Er zijn andere stukken bos er vlak bij (aan de andere kant van een weggetje) waar honden aangelijnd moeten zijn, dus dan moet je daar maar gaan lopen als je niet gediend bent van honden. Als we naar een ander bos dichterbij gaan waar honden eigenlijk niet los mogen hanteer ik dezelfde regels als in het parkje, meteen terugroepen en aanlijnen als er mensen zonder hond of met een aangelijnde hond aankomen. Als er daar andere mensen zijn met loslopende honden ga ik er van uit dat het vertrouwd is, tenzij die anderen hun hond aanlijnen als ze ons zien. Dan doen wij het natuurlijk ook.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_82229135
MIjn vorige honden liepen altijd los, ze wisten dat ze op de hoek van de straat moesten wachten, als ik ze riep kwamen ze meteen (behalve als ze een kat zagen dan was het verstand op 0 en ik hoor de bazin lekker niet maar dit was alleen in het begin daarna zag ik de kat altijd eerder als hun en dan was een nee voldoende.
MIjn buurjongen is als de dood voor andere honden dus daar hield ik ook alitjd rekening mee en hield de hond altijd bij mij als mijn buurjongen buiten was. Op een gegeven moment was hij zo aan onze hond gewend dat hij zo trots als een aap was dat hij de hond zomaar kon aanhalen en hoefde ik hem ook niet meer bij me te houden.
Hier mochten ze niet in de buurt van de eettafel komen als we gingen eten (geldt ook nog steeds voor de katten)
Op het uitlaatveldje mochen mijn honden geen koekje van de andere hondenuitlaters en ook hier: maar de rest mag wel dat is toch zielig geroep.
Ja hallo het is mijn hond en ik wil geen bedelaar, Ik zeg maar zo wat de hond niet kent dat mist hij niet
pi_82229868
quote:

Hier mijn vraag: zijn jullie het er mee eens om je aan de regels te houden en je hond te allen tijde aan te lijnen behalve in gebieden waar het loslopen van de hond toegestaan is? Of vinden jullie dat je je hond zo goed onder controle hebt dat hij/zij op andere plaatsen ook wel los mag?
Hond gewoon aanlijnen waar het hoort. Zorg voor een veilige situatie voor je hond, voor jezelf en een ander. Stel dat je hond achter een kat aan gaat en de hond loopt een fietser omver..

Mijn hond volgt(los) perfect maar nogmaals het blijven levende wezens en sommige prikkels zijn net iets sterker om achteraan te gaan dan om bij de baas te blijven!

[ Bericht 1% gewijzigd door BeffJeck op 02-06-2010 12:39:20 ]
pi_82230454
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 18:43 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Heb je daar een bron voor? Want mijns inziens ligt dat maar net aan hoe je met het bijten van je pup omgaat.
boek van John Fischer hoofdstuk raseigenschappen..

Overigens je kan al een hoop uit het karakter van de hond halen als het nest gaat bekijken. Vraag even aan de fokker of hij de moeder even apart wil zetten.
pi_82230598
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 12:28 schreef BeffJeck het volgende:

[..]

Hond gewoon aanlijnen waar het hoort. Zorg voor een veilige situatie voor je hond, voor jezelf en een ander. Stel dat je hond achter een kat aan gaat en de hond loopt een fietser omver..

Mijn hond volgt(los) perfect maar nogmaals het blijven levende wezens en sommige prikkels zijn net iets sterker om achteraan te gaan.
Helemaal mee eens. Half jaartje geleden toen mijn teefje voor het eerst loopt was kreeg ik de schrik van m'n leven. Ze had in het parkje gespeeld met andere hondjes (los, onder strikt toezicht natuurlijk) en toen er wat ongecastreerde reutjes bij kwamen die iets te enthousiast waren heb ik haar aangelijnd en ben naar huis gelopen. Eén van die reutjes was al door zijn vrouwtje weggesleept bij mijn hond, en het vrouwtje had hem toen ze ons zag weglopen weer los gelaten. Dat beest rende toen in één streep naar de andere kant van het park, achter ons aan. Ik schrok me dood want was al de (drukke) weg overgestoken, en er kwam net een bus aan! Ik zag in gedachten dat arme beest zich al te pletter lopen onder de stadsbus... Gelukkig zag hij ons niet en bleef hij rond snuffelen aan de goede kant van de weg en voor ik terug over kon steken om hem in z'n kladden te pakken had zijn vrouwtje hem al weer gepakt.

Later vertelde ze me heel subtiel dat vroeger, toen zij een teefje had, het als asociaal werd gezien om met een loops teefje te wandelen in het parkje. En dat alle andere hondeneigenaren altijd tegen haar zeiden dat ze daar pas weer mocht komen als de loopsheid over was. Ik heb beleefd geknikt en vriendelijk gesuggereerd dat ze haar hondje zou kunnen laten castreren als hij niet wil luisteren omdat er loopse teefjes rondlopen, en verteld dat ik toch niet van plan was mijn hondje 3 weken op het balkon te laten plassen omdat de reutjes in de buurt er anders misschien niet zo goed tegen kunnen.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_82231559
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 01:23 schreef Stali het volgende:

[..]

Op welke plekken roep jij je hond terug? In het bos of in jouw woonwijk?
in de wijk loopt mijn hodn sowieso niet los... in het bos roep ik m terug...
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
  woensdag 2 juni 2010 @ 13:45:38 #238
176471 oh-oh
pi_82233428
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 12:45 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Half jaartje geleden toen mijn teefje voor het eerst loopt was kreeg ik de schrik van m'n leven. Ze had in het parkje gespeeld met andere hondjes (los, onder strikt toezicht natuurlijk) en toen er wat ongecastreerde reutjes bij kwamen die iets te enthousiast waren heb ik haar aangelijnd en ben naar huis gelopen. Eén van die reutjes was al door zijn vrouwtje weggesleept bij mijn hond, en het vrouwtje had hem toen ze ons zag weglopen weer los gelaten. Dat beest rende toen in één streep naar de andere kant van het park, achter ons aan. Ik schrok me dood want was al de (drukke) weg overgestoken, en er kwam net een bus aan! Ik zag in gedachten dat arme beest zich al te pletter lopen onder de stadsbus... Gelukkig zag hij ons niet en bleef hij rond snuffelen aan de goede kant van de weg en voor ik terug over kon steken om hem in z'n kladden te pakken had zijn vrouwtje hem al weer gepakt.

Later vertelde ze me heel subtiel dat vroeger, toen zij een teefje had, het als asociaal werd gezien om met een loops teefje te wandelen in het parkje. En dat alle andere hondeneigenaren altijd tegen haar zeiden dat ze daar pas weer mocht komen als de loopsheid over was. Ik heb beleefd geknikt en vriendelijk gesuggereerd dat ze haar hondje zou kunnen laten castreren als hij niet wil luisteren omdat er loopse teefjes rondlopen, en verteld dat ik toch niet van plan was mijn hondje 3 weken op het balkon te laten plassen omdat de reutjes in de buurt er anders misschien niet zo goed tegen kunnen.
Sorry hoor, maar met een loopse teef in een losloopgebied gaan staan is natuurlijk echt stom.
Mijn ervaren dekreu die klapt dr binnen een seconde op, aangelijnd of los, daar valt niet tegen op te voeden.
En nee je hoeft je hondje niet drie weken op je balkon te gaan laten plassen, maar om haar zelf los te laten lopen, of de losloopgebieden op te zoeken, dat is echt heel erg niet slim.
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_82233718
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 13:45 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar met een loopse teef in een losloopgebied gaan staan is natuurlijk echt stom.
Mijn ervaren dekreu die klapt dr binnen een seconde op, aangelijnd of los, daar valt niet tegen op te voeden.
En nee je hoeft je hondje niet drie weken op je balkon te gaan laten plassen, maar om haar zelf los te laten lopen, of de losloopgebieden op te zoeken, dat is echt heel erg niet slim.
Inderdaad, dat is vragen om problemen .
Tap tap tap
  woensdag 2 juni 2010 @ 13:51:45 #240
176471 oh-oh
pi_82233741
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 13:51 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Inderdaad, dat is vragen om problemen .
Hoe vaak ik op zo een manier al de stomste dekkingen ben tegengekomen
( Groucho Marx )
pi_82234045
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 13:51 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Hoe vaak ik op zo een manier al de stomste dekkingen ben tegengekomen
'Hij sprong er zomaar op'
Tap tap tap
  woensdag 2 juni 2010 @ 14:00:34 #242
176471 oh-oh
pi_82234181
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 13:57 schreef CherryLips het volgende:

[..]

'Hij sprong er zomaar op'
"ze zaten zomaar vast"
( Groucho Marx )
pi_82234377
Wij hebben hier een Shiba inu van bijna 7 maand rondlopen.
Over het algemeen loopt hij altijd los in losloop gebieden, nooit in woonwijken oid. want dan rent hij zo de straat over.
Tot nu toe hebben we 1 incident gehad toen hij zo'n 3 maanden was, waarbij hij in een niet-losloop gebied op een gezin afstevende. Meisje schrok zich helemaal te pletter en ik rende er als een gek achteraan. Achteraf heb ik mijn excuses aangeboden en het meisje was eerder geschrokken omdat het zo snel op haar af kwam, maar toen ze zag dat het een puppy was kon ze toch wel een beetje lachen om zichzelf.

Ondanks het "geweldige" jachtinstinct van shiba's blijft hij toch altijd goed in de buurt.
Andere honden en soms ook mensen rent hij wel altijd op af om te spelen. honden vind ik dan ook niet zo erg, maar mensen wil ik ook niet hebben dat hij daar naartoe rent en tegen ze op gaat springen.

Nu is Shiloh (de Shiba ) een ongelovelijke achterbakse held op sokken. Wel er op af rennen, plagen, eromheen springen, maar zodra het andere hondje iets doet: gaat meneer piepen en zielig doen, staart tussen de poten. draait het andere hondje weer om? opnieuw uitdagen...
Op deze manier ooit meegemaakt dat éen grote hond achter Shiloh aan ging, eigenaar riep 1 keer z'n hond terug, daarna liet hij het aan ons over om zijn hond (en de onze) rustig te krijgen. en bedankt he!
You're dead to me!
I'm eating all your sandwiches,
Dead people don't need them...
pi_82235269
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 14:00 schreef oh-oh het volgende:

[..]

"ze zaten zomaar vast"

hehe, nee dat gebeurd echt niet. Zoals ik al zei had ik haar laten spelen met bekende andere hondjes (teefjes, voor alle duidelijkheid) en zodra er ongecastreerde reuen aankwamen die m.i. te enthousiast begonnen te snuffelen heb ik haar aangelijnd en ben ik richting huis gegaan. Het is ook geen officiëel losloopgebied maar een klein parkje bij de plaatselijke supermarkt waar veel mensen de honden uitlaten. Het is daar ook erg overzichtelijk dus je kunt alles zien aankomen. Die andere reutjes liepen dus gewoon los en luisterden niet toen hun baasjes riepen, terwijl dat daar niet mag (je krijgt zelfs een boete als ze het zien). Mijn hondje liep dus ook los, maar ik stond er naast terwijl ze met andere teefjes aan het spelen was en kon haar dus direct oppakken/aanlijnen/etc.

Het punt wat ik probeerde te maken is dat er tegen dat soort situaties (een reu die een loops teefje ruikt) idd niet of nauwelijks op te voeden valt, en dat je dat als eigenaar zou moeten onderkennen en het reutje niet zomaar los moet laten (met het risico dat het beest bijna onder een bus beland). Dat ik mijn teefje eerder ook los had maakt geen verschil, want als ik haar wel had aangelijnd waren de reutjes ook achter haar aan gekomen (zoals op het moment dat ik wegliep ook gebeurde). Ik had dus wel de controle over mijn teefje (kon haar oppakken en/of aanlijnen) maar mensen die daar wandelden met hun reutjes en ze los lieten lopen (terwijl dat dus eigenlijk niet mag) waren de controle kwijt. Iets dat die ene vrouw mij later min of meer op de schuld gaf.

Ik zou natuurlijk nooit naar een 'officieel' losloopgebied gaan met een loopse teef, dat is inderdaad behoorlijk dom. Maar dit was zoals gezegd een parkje dat midden in de wijk ligt en waar honden eigenlijk niet los mogen. Dus ik vind dat de mensen die hun hond dan niet 101% onder commando hebben daar het beest niet los moeten laten
  woensdag 2 juni 2010 @ 14:27:00 #245
176471 oh-oh
pi_82235450
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 14:22 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

hehe, nee dat gebeurd echt niet. Zoals ik al zei had ik haar laten spelen met bekende andere hondjes (teefjes, voor alle duidelijkheid) en zodra er ongecastreerde reuen aankwamen die m.i. te enthousiast begonnen te snuffelen heb ik haar aangelijnd en ben ik richting huis gegaan. Het is ook geen officiëel losloopgebied maar een klein parkje bij de plaatselijke supermarkt waar veel mensen de honden uitlaten. Het is daar ook erg overzichtelijk dus je kunt alles zien aankomen. Die andere reutjes liepen dus gewoon los en luisterden niet toen hun baasjes riepen, terwijl dat daar niet mag (je krijgt zelfs een boete als ze het zien). Mijn hondje liep dus ook los, maar ik stond er naast terwijl ze met andere teefjes aan het spelen was en kon haar dus direct oppakken/aanlijnen/etc.

Het punt wat ik probeerde te maken is dat er tegen dat soort situaties (een reu die een loops teefje ruikt) idd niet of nauwelijks op te voeden valt, en dat je dat als eigenaar zou moeten onderkennen en het reutje niet zomaar los moet laten (met het risico dat het beest bijna onder een bus beland). Dat ik mijn teefje eerder ook los had maakt geen verschil, want als ik haar wel had aangelijnd waren de reutjes ook achter haar aan gekomen (zoals op het moment dat ik wegliep ook gebeurde). Ik had dus wel de controle over mijn teefje (kon haar oppakken en/of aanlijnen) maar mensen die daar wandelden met hun reutjes en ze los lieten lopen (terwijl dat dus eigenlijk niet mag) waren de controle kwijt. Iets dat die ene vrouw mij later min of meer op de schuld gaf.

Ik zou natuurlijk nooit naar een 'officieel' losloopgebied gaan met een loopse teef, dat is inderdaad behoorlijk dom. Maar dit was zoals gezegd een parkje dat midden in de wijk ligt en waar honden eigenlijk niet los mogen. Dus ik vind dat de mensen die hun hond dan niet 101% onder commando hebben daar het beest niet los moeten laten
Nou, dat kun je vinden, maar je weet dat er daar veel honden loslopen, en dan nog laat je je teef wel los lopen.
Je weet dat loopse teven vaak zat zo hitsig zijn dat ze zelf de hort op vliegen?
Ik heb t wel es gehad , dat een loslopende teef van heel ver aan kwam rennen en zich zelf zowat vastkoppelde aan mijn aan de lijn lopende reu.
Reuen dekken jouw teefje ook als ze loops is en zij wel aan de lijn lopen.
Ik zou zelf met mijn teef uit de buurt van andere honden blijven als ze loops was, hoe dan ook.
Maar ik zou dan ook nooit een ongeholpen teef willen hebben als ik er niet mee zou fokken.
Mijn teefje is dan ook gefixt
( Groucho Marx )
pi_82236226
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 14:27 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Nou, dat kun je vinden, maar je weet dat er daar veel honden loslopen, en dan nog laat je je teef wel los lopen.
Je weet dat loopse teven vaak zat zo hitsig zijn dat ze zelf de hort op vliegen?
Ik heb t wel es gehad , dat een loslopende teef van heel ver aan kwam rennen en zich zelf zowat vastkoppelde aan mijn aan de lijn lopende reu.
Reuen dekken jouw teefje ook als ze loops is en zij wel aan de lijn lopen.
Ik zou zelf met mijn teef uit de buurt van andere honden blijven als ze loops was, hoe dan ook.
Maar ik zou dan ook nooit een ongeholpen teef willen hebben als ik er niet mee zou fokken.
Mijn teefje is dan ook gefixt
Ik weet hoe loopse teven zich gedragen, maar in dit geval was het haar eerste loopsheid en was ze dus nog een pup zonder ervaring. Ik heb haar uiteraard niet zomaar zonder nadenken los gelaten, ik had al gezien hoe ze omging met haar loopsheid en andere honden en ze was duidelijk niet in de stemming om zich zomaar te laten pakken. Toen de reutjes begonnen te snuffelen rende ze bijvoorbeeld ook naar mij toe omdat ze het te eng/druk vond worden. Ik zou zeker nooit mijn hond los laten als ik ook maar het vermoeden had dat ik haar niet snel genoeg kon pakken en dat er iets zou gebeuren. Op dat moment was ze alleen zo leuk aan het spelen met haar vriendinnetjes dat ik haar los liet. Ik stond er letterlijk met mijn neus bovenop en zoals gezegd greep ik in op het moment dat die reutjes er aan kwamen gestormd. Ik heb namelijk geen enkele intentie om mijn rasteef het zoveelste nestje 'boomertjes' op de wereld te laten zetten.

Maar ik heb ook geen zin om haar al te laten helpen, omdat ik de mogelijkheid van een stamboomnestje zeker niet uit wil sluiten. Mocht ze als ik haar wil laten dekken niet mooi/goed genoeg uitgegroeid blijken te zijn of niet slagen voor haar oog/knie/elleboog etc. tests dan wordt ze uiteraard alsnog geholpen.

Tot die tijd laat ik haar in ieder geval zoveel mogelijk spelen met andere honden, en als ze loops is ga ik dat niet veranderen. Ik ga natuurlijk niet de kat hond op t spek binden en haar los laten in een losloopgebied of met intacte reuen laten spelen, en ik denk zelfs niet dat ik haar bij haar volgende loopsheid los zal laten in het parkje (omdat ze atm minder perfect luistert dan toen, en bij een tweede loopsheid verwacht ik dat ze meer last zal hebben van haar hormonen) maar ik ga andere honden niet uit de weg (is trouwens niet te doen hier, overal zijn honden en heel vaak loslopend). En ik ga haar toch echt niet helemaal ergens anders uitlaten alleen omdat anderen hun reuen los laten lopen in dat parkje. Mocht er eentje aan komen stormen dan til ik haar wel op als het nodig is
  woensdag 2 juni 2010 @ 14:45:28 #247
176471 oh-oh
pi_82236325
Ik heb die redenatie echt al vaker voorbij zien komen, inclusief de pupjes.
Vooral de "tis dr eerste loopsheid dus ze wist nog heul niet hoe of wat".
Want ineens weten ze van wanten waar je bij staat
( Groucho Marx )
pi_82236880
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 14:45 schreef oh-oh het volgende:
Ik heb die redenatie echt al vaker voorbij zien komen, inclusief de pupjes.
Vooral de "tis dr eerste loopsheid dus ze wist nog heul niet hoe of wat".
Want ineens weten ze van wanten waar je bij staat
Ja, 't kan natuurlijk altijd fout gaan. Maar bij mij ging het niet fout en is het tot nu toe ook nooit eerder fout gegaan. En ik verwacht ook niet dat het in de toekomst fout zal gaan omdat ik vind dat ik mijn hond ken en situaties juist kan inschatten. Ik heb zeker niet het gevoel dat ik onnodige of onverantwoorde risico's neem, dit in tegenstelling tot de vrouw waar het mij in eerste instantie om ging die haar reu losliet en hem bijna onder de bus zag verdwijnen omdat hij mijn teef achterna ging. Het scheelt vind ik dat ik niet alleen mijn hond ken maar ook de andere honden en de omgeving, dat maakt het imo makkelijker om risico's in te schatten en te zorgen dat er niets gebeurd. Ik ga heus niet bewust linke situaties opzoeken of 'flirten met gevaar', dat is echt niet mijn ding

En echt, ik heb het beste voor met m'n hond en ik zorg er goed voor hoor
  woensdag 2 juni 2010 @ 15:33:11 #249
151344 Queen_Minny
Life sucks, but I suck harder.
pi_82238646
quote:

Mijn honden lopen alleen los in de gebieden waar het is toegestaan. Ik lijn ze al aan voor ik de deur uit ga. Alleen al met de reden dat er wel eens kinderen voor de deur spelen die het waarschijnlijk niet fijn vinden als mijn overenthousiaste rottweiler over hun heen dendert om bij de bal te komen, en mee te spelen. (hij denkt dat ie formaat schoothondje is )

Ze doen niks, maar ik kan me zo voorstellen dat mensen het eng vinden om 2 herders en een rottweiler op je af te zien stormen, ook al willen ze alleen spelen. Als een vreemde grote hond op mij afstormt moet ik ook altijd even slikken. Gelukkig woon ik vlakbij een uitlaat gebied en een park dus ze hebben voldoende ruimte om lekker te ravotten zonder dat iemand er last van heeft.
Ik wens geen last te hebben van de huisdieren van een ander, dus ik zorg dat een ander geen last heeft van die van mij.
pi_82242692
Ik wil nog even toevoegen dat mijn honden nooit de deur uit denderen die van mij bleven in de tuin wachten en liepen net zolang naast mij en gingen er pas vandoor als ik het bevel ertoe gaf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')