abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81755159
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 02:48 schreef Bankfurt het volgende:
Even een gefundeerde anlayse op de huidige poltieke situatie:

De VVD wordt niet zo groot;

Het gaat om de psychologie van de enquetes van de afgelopen 50 jaar:

bij de PVV zijn er veel mensen die bij een enquete er niet voor durven uitkomen dat ze PVV gaan stemmen, maar ook veel mensen zeggen uit balorigheid dat ze lekker PVV gaan stemmen. Netto maakt dit niet veel uit.

In de huidige enquetes schamen mensen zich er voor om toe te geven dat ze op Balkenende gaan stemmen, daarom zeggen ze dat ze op VVD gaan stemmen.

Wegens de "wet van de limiet op de rechtervleugel" kunnen VVD en PVV samen nooit meer dan 45 zetels halen.

Mensen die zeggen dat ze D'66 of Groen Links gaan stemmen, stemmen vaak als het er op aan komt op toch maar de Pvda.

Links is altijd minimaal goed voor in totaal ongeveer 68 zetels (al meer dan 40 jaar)

Rechts + Kl. christ. partijen zijn altijd goed voor minimaal 74 zetels; het Wilders effect brengt dit op ca. 80 zetels.

De SP is nu relatief klein in psychologische zin, maar omdat ze een heel duidelijke linkse koers aangeven, zal de SP de wazige gaten uit de onzekerheid op links meer kunnen opvullen.

De werkelijke verkiezingsuitslag wordt dus op 9 juni 2010:

PVDA: 37 zetels
D66: 7 zetels
Groen Links: 8 zetels
Dierenpartij: 1 zetel
SP: 15 zetels

Totaal Links: 68 zetels

VVD: 28 zetels
CDA: 29 zetels
PVV: 17 zetels

Chr. Unie: 6 zetels
SGP: 2 zetels

Totaal Rechts (& kl. Christelijk): 82 zetels

Mogelijke coalities in theorie:

1) PVDA-VVD-D66-Groen Links: 37+28+7+8 = 80 zetels (superpaars, premier Cohen)

2) PVDA-CDA-D66-Chr. Unie: 37+29+7+6 = 79 zetels (Links van het christelijke midden, premier Cohen)

3) PVDA-CDA-D66-Groen Links: 37+29+7+8 = 81 zetels (Links van het midden, premier Cohen)

4) CDA-VVD-PVV-Chr. Unie: 29 + 28 + 17 + 6 = 80 zetels (Rechts van het christelijke midden, premier Balkenende).

Combinatie 1) Is mogelijk, maar wordt heel moeilijk.

Combinatie 2) wil D66 niet

Combinatie 3) wil CDA niet

Combinatie 4) wil CDA niet, en wil PVV ook niet.

Dus combinatie 1) wordt het of ...

Formatie wordt onmogelijk, en er komt een nationaal kabinet: PVDA-CDA-VVD met Cohen als premier.

Hoe dan ook: Cohen wordt atijd de nieuwe premier.

Dat staat dus nu al vast.
Van je voorspelling klopt geen bal van. Ik zou er maar geen geld op zetten als ik jou was.
pi_81756876
Moet deze ook niet in de OP?

Coalitiespel
Peilingen en trends

[ Bericht 36% gewijzigd door DiegoRibasdaCunha op 22-05-2010 14:15:52 ]
  zaterdag 22 mei 2010 @ 17:44:44 #33
165633 eriksd
The grand facade...
pi_81765462
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 10:16 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

he ja, was hij maar lekker aan het schreeuwen en bleren en oude koeien uit de sloot aan het halen, zoals Rutte. Om nog maar niet te spreken over ronduit liegen tegen Cohen bijvoorbeeld.
Ach komop. Er is hem overduidelijk verteld dat hij moet lachen. Het beeld wat daardoor ontstond was inderdaad hilarisch: een partij met een programma wat elke dag verandert, aangevoerd door een lachende premierskandidaat die onderhand door zijn achterban zo over het paard is getild dat hij denkt dat hij al premier is. Genieten.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zaterdag 22 mei 2010 @ 17:57:06 #34
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_81765767
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 17:44 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ach komop. Er is hem overduidelijk verteld dat hij moet lachen. Het beeld wat daardoor ontstond was inderdaad hilarisch: een partij met een programma wat elke dag verandert, aangevoerd door een lachende premierskandidaat die onderhand door zijn achterban zo over het paard is getild dat hij denkt dat hij al premier is. Genieten.
Hmm ja. Of je hebt het helemaal verkeerd.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_81765865
VVD .

Wie had dat een tijd geleden gedacht ik niet. In de peilingen gewoon de grootste partij van het land.
Het is nog wat vroeg om echt te juichen maar ik hoop dat de trend zich doorzet tot en met de verkiezingen. De VVD zit gebakken als het op regeren aankomt.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 22 mei 2010 @ 18:12:18 #36
862 Arcee
Look closer
pi_81766197
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 12:16 schreef DiegoRibasdaCunha het volgende:
Moet deze ook niet in de OP?

[ afbeelding ]
Die staat er in en die jij noemt is nog ouder ook.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 22 mei 2010 @ 18:34:42 #37
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_81766812
TVPeiling
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_81787770
-spam-

[ Bericht 99% gewijzigd door Ferdo op 23-05-2010 13:17:11 ]
pi_81788281
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 18:12 schreef Arcee het volgende:

[..]

Die staat er in en die jij noemt is nog ouder ook.
Dat is de nieuwste van Maurice de Hond.
  zondag 23 mei 2010 @ 13:29:27 #40
165633 eriksd
The grand facade...
pi_81788327
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 17:57 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Hmm ja. Of je hebt het helemaal verkeerd.
Hij zat toch lachend te draaien Wat een zielige vertoning.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 23 mei 2010 @ 13:35:08 #41
862 Arcee
Look closer
pi_81788496
quote:
Op zondag 23 mei 2010 13:28 schreef Dichtpiet. het volgende:
Dat is de nieuwste van Maurice de Hond.
Ah, hetzelfde overzicht, maar op basis van een andere peiling.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 23 mei 2010 @ 22:54:10 #42
862 Arcee
Look closer
pi_81811004
Voor wat het waard is:

VVD zal waarschijnlijk de winnende peilingen vast kunnen houden.
  zondag 23 mei 2010 @ 23:15:51 #43
181126 MouzurX
Misschien?
pi_81812004
Jaaa go VVD
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_81815312
Dit schreef HP/De Tijd 15 april:
quote:
De VVD roept haar leden op om zich massaal te melden voor de opiniepanels van Maurice de Hond en EenVandaag. Doel: enquête-uitslagen waarin ‘ook de mening van liberaal Nederland wordt meegenomen’. Het is niet voor het eerst dat de VVD op deze wijze opiniepeilingen probeert te beïnvloeden.

Het zojuist verschenen april-nummer van partijorgaan Liber laat er geen gras over groeien: in de aanloop naar de Tweede-Kamerverkiezingen van 9 juni dienen zo veel mogelijk VVD’ers mee te doen aan opiniepeilingen. Naar die peilingen wordt immers "in talloze journalistieke berichten verwezen als bron voor wat de gemiddelde Nederlander vindt van een politiek of maatschappelijk onderwerp“.

Liber roept de VVD-achterban daarom op zich en masse te melden bij de opiniepanels van Eenvandaag en Maurice de Hond. En, zo voegt het blad daar aan toe: "Mocht u andere panels weten die veelvuldig worden geraadpleegd, laat het ons weten via campagne@vvd.nl."

In januari deed de VVD ook al een poging om een peiling te manipuleren. Partijleden werden toen in een interne mail opgeroepen mee te doen aan een online-poll van Omroep Flevoland over de gemeenteraadsverkiezingen in Almere. De actie had succes: maar liefst 86 procent van de stemmers liet weten het helemaal oneens te zijn met de stelling 'Een stem voor de VVD is een stem voor de PVV in Almere'.
Misschien wordt de VVD wel een beetje overschat in deze verkiezingen.
pi_81815826
Er is een screening voor de panels, en het is echt niet zo dat iedereen zich simpelweg kan aanmelden. Panels zijn vrijwel altijd (behalve misschien bij Maurice de Hond) een goede weerspiegeling van de bevolking.
  maandag 24 mei 2010 @ 00:45:38 #46
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_81815939
Ik ben benieuwd wat het debat van vanavond voor impact heeft op de peilingen.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 24 mei 2010 @ 01:04:54 #47
862 Arcee
Look closer
pi_81816533
quote:
Op maandag 24 mei 2010 00:29 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]

VVD haalt in de Barometer van Nova ook 36 zetels, maar eentje minder dan bij De Hond.
pi_81819293
quote:
Ik acht dat zeker mogelijk. En nog waarschijnlijker lijkt me dat het CDA wordt onderschat. Ik zie het CDA toch nog wel een kleine dertig zetels halen, in tegenstelling tot de 23-24 volgens de peilingen.
pi_81825353
Dat de VVD de grootste wordt staat voor mij nu wel vast. Ik zie geen potentiele uitglijders meer en ze hebben het momentum zo sterk mee dat ze veel zwevende kiezers gaan trekken (winnaarseffect).

De vraag is nu alleen nog welke coalitie eruit rolt. Rutte droomt volgens mij van iets waar nu nog niemand het over heeft: een liberaal hervormingskabinet van VVD-D66-GroenLinks. Dat is theoretisch nog haalbaar ook, maar daarvoor zijn > 45 VVD-zetels plus de volgende drie ontwikkelingen vereist:

1- Rutte moet het CDA helemaal terugdringen tot haar natuurlijk ondergrens (circa 20 zetels) door de HRA aanvallen van het CDA effectief te pareren en tegelijkertijd Balkenende weg te zetten als passe, een zwakke leider en onbetrouwbaar (tot nu toe lukt dit goed)

2- Rutte moet de PVV maximaal leegeten. Dit vraag echter om een delicate balans: Wilders bashen is taboe, anders loopt er geen PVV-stemmer over. Het kan daarom alleen door een hard maar fatsoenlijk alternatief te bieden op het onderwerp immigratie, maar Wilders tegelijkertijd aan te vallen op z'n linkse economisch beleid (het 1e is goed herkenbaar, het 2e gebeurt vooralsnog volstrekt onvoldoende)

3- Pechtold en Halsema moeten de PvdA leegeten en beiden minimaal 5 zetels van het 'Cohen-effect' (na diens entree in de landelijke arena) terugwinnen. Dit kan alleen als Cohen zo blijft tegenvallen, als linkse kiezers Halsema alsnog de betere woordvoerder achten en wanneer Pechtold beter dan Cohen in staat blijkt om Wilders te pareren op het onderwerp immigratie (dit spel moet nog op de wagen)
  maandag 24 mei 2010 @ 12:19:46 #50
165633 eriksd
The grand facade...
pi_81825468
VVD en GL in één coalitie? Wishful thinking. CDA - VVD - PVV wordt hem.
Bis bis bis
pi_81825568
quote:
[..]

Het lijkt me dat in peilingen ook wel een aantal wegingsfactoren ingebracht worden om een representatieve steekproef te krijgen en dat er controles uitgevoerd worden om te kijken of de stroom nieuwe aanmeldingen niet significant anders stemt dan mensen die al langere tijd lid zijn van zo'n panel.
pi_81826366
quote:
Op maandag 24 mei 2010 12:19 schreef eriksd het volgende:
CDA - VVD - PVV wordt hem.
In dat geval: volgend jaar weer TK-verkiezingen
Kan het forum meteen openblijven

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2010 12:42:36 ]
pi_81826466
quote:
Op maandag 24 mei 2010 12:42 schreef Wombcat het volgende:

[..]

In dat geval: volgendeind dit jaar weer TK-verkiezingen
Kan het forum meteen openblijven
Fixed.

Overigens wel het beste wat ons kan overkomen, want mensen moeten eerst iets ervaren voordat ze het snappen, dus laat ze maar lekker gaan regeren, dat wordt zeker 3 maanden leuke popcorn TV.
pi_81826756
quote:
Op maandag 24 mei 2010 12:44 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Fixed.

Nee, volgend jaar verkiezingen. Eerst een maand kabinetsformatie, dan een maand of 3-4 kabinet, dan valt 't, verkiezingen worden dan begin volgend jaar gehouden.
pi_81826841
quote:
Op maandag 24 mei 2010 12:51 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Nee, volgend jaar verkiezingen. Eerst een maand kabinetsformatie, dan een maand of 3-4 kabinet, dan valt 't, verkiezingen worden dan begin volgend jaar gehouden.
Je bent iets optimistischer als ik. 3-4 maanden lijkt me wat aan de lange kant, maar we zullen het zien mocht het zover komen.
pi_81827049
quote:
Op maandag 24 mei 2010 12:54 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Je bent iets optimistischer als ik. 3-4 maanden lijkt me wat aan de lange kant, maar we zullen het zien mocht het zover komen.
Tussen val kabinet en verkiezingen moet je op ca. 3 maanden rekenen, denk ik. Dat zat er nu ook tussen. Dus dan moet het kabinet in september/oktober vallen. Dan heb je vanaf de verkiezingen nog ongeveer 4 maanden. Als we nog dit jaar (voor de kerst) verkiezingen willen hebben, moeten ze dan snel formeren en/of heel snel vallen.
pi_81827142
quote:
Op maandag 24 mei 2010 12:19 schreef eriksd het volgende:
VVD en GL in één coalitie? Wishful thinking. CDA - VVD - PVV wordt hem.
Niks wishful thinking. Halsema is met GL een hele andere weg ingeslagen, neemt afstand van de conservatieve vakbonden en is nu voor serieuze hervormingen op de arbeidsmarkt. Bovendien voelt Rutte wel voor een 'Groen Rechts' imago, als het maar gebeurt op een economisch verantwoorde wijze (lees: stimuleren innovaties in plaats van hevige subsidiering).

Rutte, Pechtold en Halsema liggen elkaar bovendien erg goed, het zijn dan ook echte liberalen. Vergis je niet, dit zou in hun ogen de ideale coalitie zijn.
pi_81827218
quote:
Op maandag 24 mei 2010 13:02 schreef Jordi1978 het volgende:

[..]

Niks wishful thinking. Halsema is met GL een hele andere weg ingeslagen, neemt afstand van de conservatieve vakbonden en is nu voor serieuze hervormingen op de arbeidsmarkt. Bovendien voelt Rutte wel voor een 'Groen Rechts' imago, als het maar gebeurt op een economisch verantwoorde wijze (lees: stimuleren innovaties in plaats van hevige subsidiering).

Rutte, Pechtold en Halsema liggen elkaar bovendien erg goed, het zijn dan ook echte liberalen. Vergis je niet, dit zou in hun ogen de ideale coalitie zijn.
Maar cijfermatig gaat 't niet werken. Die moeten dan met zijn drieën nog 20 zetels gaan winnen. Dat gaat echt niet gebeuren
pi_81827407
quote:
Op maandag 24 mei 2010 13:05 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Maar cijfermatig gaat 't niet werken. Die moeten dan met zijn drieën nog 20 zetels gaan winnen. Dat gaat echt niet gebeuren
De kans is klein ja, maar zeker niet uitgesloten in de huidige situatie.

Ik zie VVD nog wel 10 extra zetels afsnoepen van Wilders (die zakt terug naar 10 denk ik, als Rutte hem durft aan te vallen op z'n economische beleid) en Balkenende. En als Cohen zo doorgaat moet ie serieus vrezen voor een leegloop richting Pechtold en Halsema. Vergeet niet, hij kreeg een flinke berg extra zetels alleen al door toe te treden. Als ie zo blijft teleurstellen pakken die twee ze even makkelijk weer terug.
pi_81827566
quote:
Op maandag 24 mei 2010 13:11 schreef Jordi1978 het volgende:

[..]

De kans is klein ja, maar zeker niet uitgesloten in de huidige situatie.

Ik zie VVD nog wel 10 extra zetels afsnoepen van Wilders (die zakt terug naar 10 denk ik, als Rutte hem durft aan te vallen op z'n economische beleid) en Balkenende. En als Cohen zo doorgaat moet ie serieus vrezen voor een leegloop richting Pechtold en Halsema. Vergeet niet, hij kreeg een flinke berg extra zetels alleen al door toe te treden. Als ie zo blijft teleurstellen pakken die twee ze even makkelijk weer terug.
Daar lijkt het voor dit moment inderdaad wel op uit te draaien.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')