abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 mei 2010 @ 17:21:51 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_81727927
Vooral als man, dan. In dat schenkstroop topic een hele discussie over alfa mannen die alle vrouwen wegpikken en of dat wel waar is of niet. Ik las net ook een artikel:

http://www.hartenziel.nl/artikel/leider_heeft_meer_testosteron/

Mannen met testosteron zijn succesvoller in het algemeen. Ze hebben meer seks, krijgen vaken leider positie zelfs in bedrijven en veel andere voordelen. Ben best wel benieuwd of mensen meer feitjes en informatie hebben over testosteron en succes. Is het iets dat wordt bepaalt bij het geboorte, of is het iets dat je ontwikkelt? Kan iemand van 25 die altijd onderdanig is geweest, opeens een dominante man worden?

Ik weet nog vroeger toen ik jonger was, was ik heel competitatief. Ik wilde altijd de snelste zijn, de sterkste, de stoerste, enz. Nooit een volger, maar altijd een leider. Nu is dat helemaal anders eigenlijk. Dat vind ik jammer, ik wil weer worden zoals vroeger. Ik ben ook begonnen met veel sporten en ik probeer mijn handeling te veranderen want ik weet dat ik in de toekomst meer zal behalen als ik competitatief ben en als ik alles met een winnaar's mentaliteit gaat doen. Ik ben nu 22 en stiekem vraag ik me af of ik te oud ben om mezelf te veranderen van een rustige jongen die met iedereen kan opschieten in een man die altijd al zijn doelen behaalt.

Zo is het mogelijk? En waar moet ik beginnen? Waarop moet ik letten?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  vrijdag 21 mei 2010 @ 17:25:22 #2
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_81728099
na geloof er niet zo'n
Wel goed idee om op sport te gaan en dingen te gaan doen. Kom je meer mensen tegen lekker gezellig doen zo kom je uiteindelijk bij je doel

het vinden van de liefde van je leven
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_81728161

Eigenlijk stel je dat testosteron ervoor zorgt dat je je succes meer afmeet aan anderen.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 17:28:07 #4
157411 Nexie
Tempted to touch
pi_81728234
Ik denk dat dat vooral in Amerika geldt, dat je zo'n houding moet hebben om hogerop te komen. Tenminste, mijn beeld van opleidingen/werken daar is zo. Wat dat betreft zijn er toch wel wat verschillen met Nederland.
Every super woman needs a superman; here I am.
pi_81729349
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 17:26 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

Eigenlijk stel je dat testosteron ervoor zorgt dat je je succes meer afmeet aan anderen.
Heel scherp opgemerkt!
You sunk my battleship! :o
  vrijdag 21 mei 2010 @ 18:08:13 #6
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_81729925
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 17:26 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

Zo kan je het ook bekijken.

Maar uiteindelijk heb ik gewoon doelen die ik wil bereiken. Ik wil een goede baan hebben, ik wil een mooie vrouw hebben waar ik verliefd op ben, ik wil een man zijn waar ik trots op kan zijn.

En tja, je kan leuk en aardig zeggen dat je gewoon lief moet blijven en niks moet aantrekken van andere mensen, maar dan woon ik over 10 jaar bij mijn moeder en heb ik nooit meer seks.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  vrijdag 21 mei 2010 @ 18:10:46 #7
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_81730011
nee je bent niet te oud, ik werd pas op m'n 23ste zo denk ik
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_81731989
Wat een gelul zeg. Alsof je de stoere testosterinbikkel moet uithangen om een leuke vriendin te kunnen krijgen. Als jij je anders gaat gedragen dan jij je van binnen voelt dan wordt een meisje verliefd op de persoon die je speelt, niet op de persoon die je bent en dat werkt alleen maar zolang jij het spelletje kunt volhouden.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 19:08:25 #9
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_81732176
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 19:03 schreef nightsleeper het volgende:
Wat een gelul zeg. Alsof je de stoere testosterinbikkel moet uithangen om een leuke vriendin te kunnen krijgen. Als jij je anders gaat gedragen dan jij je van binnen voelt dan wordt een meisje verliefd op de persoon die je speelt, niet op de persoon die je bent en dat werkt alleen maar zolang jij het spelletje kunt volhouden.
In mijn geval gaat het niet alleen over vrouwen. Over vrouwen hoef ik niet echt te klagen. Gaat meer over succesvoller worden in het algemeen.

En bij hoge testosteron of "alfa" gedrag moet je niet denken aan Sjonnie met een bontkraagje en een pet, maar gewoon mannen die assertief zijn en hard werken voor hun doelen in alle aspecten van het leven. Dus sport, school, werk, vrouwen, vrienden, enz.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 19:15:34 #10
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_81732496
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 18:10 schreef Maanvis het volgende:
nee je bent niet te oud, ik werd pas op m'n 23ste zo denk ik
Oke, hoe was je vroeger voor je 23ste en hoe ben je nu zeg maar?

Mijn probleem is dat ik nu heel lui/nonchalant ben met weinig zin in competitie. Ik zie het behoefte niet om mezelf te bewijzen. Op zich is er niks mis met dit tot nu toe, maar langzaam begin ik in te zien dat het niet altijd zo kan gaan. Als ik me vergelijkt met sommige van mijn vrienden die keihard sporten (breakdance doen ze dan), bereiken ze veel. Mensen die vaker willen "winnen" winnen ook gewoon vaker. Ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen, maar uiteindelijk komt het op neer dat ik niet stil wil zitten en op mijn dertigste gaan merken dat het te laat is, zeg maar. Ik wil nu beginnen met serieus te sporten, ook serieuzer mijn best doen op school, enz. Ik wil niet dat mensen mij alleen leuk vinden omdat ik lief en gezellig ben, maar ik wil ook dat ze respect hebben voor me tot op een bepaalde hoogte omdat ik discipline heb en omdat ik dingen bereikt. Vrouwen is natuurlijk altijd een interessant thema, maar dat is op zich niet het belangrijkste voor me.
pi_81733217
wel interresant.. k ben zelf een zgn natuurlijke leider .. neem het voortouw, zet deadlines waar nodig & vind het bovenal heerlijk om leider te zijn. Controle, planning en vooruitkijken (en stukje flexabiliteit) zijn dan competenties die belangrijk zijn. Testosteron zorgt er volgens mij alleen maar voor spanning en haantjes gedrag.. de beste zijn. Een goede leider zorgt er niet voor dat hij de beste is maar zorgt dat zijn team de gestelde deadlines haalt/afspraken na komt. Dit resulteert in een bedrijf vanzelf in een positief resultaat (winst). Testosteron is denk ik wel bepalend maar zeker niet alleszeggend.

Zie ook de test.. 2 ratten bij elkaar. Die vechten om hun terretorium en niet zozeer om de leiding te hebben. Ze willen de beste zijn, maar samenwerken, hoo maar. Een leider zal daar wel voor zorgen. De test is dus niet echt toepasbaar op de stelling. Dieren zijn trouwens geen denkende wezens maar gebruiken hun instinct. Daarom zullen ze ook nooit georganiseerd kunnen samenwerken.
pi_81733229
**

[ Bericht 50% gewijzigd door kadeautje op 21-05-2010 19:36:04 (dubbelpost) ]
  † In Memoriam † vrijdag 21 mei 2010 @ 19:37:13 #13
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_81733302
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 19:34 schreef kadeautje het volgende:
wel interresant.. k ben zelf een zgn natuurlijke leider .. neem het voortouw, zet deadlines waar nodig & vind het heerlijk om leider te zijn. Controle, planning en vooruitkijken (en stukje flexabiliteit) zijn dan competenties die belangrijk zijn. Testosteron zorgt er volgens mij alleen maar voor spanning en haantjes gedrag.. de beste zijn. Een goede leider zorgt er niet voor dat hij de beste is maar zorgt dat zijn team de gestelde deadlines haalt/afspraken na komt. Dit resulteerd in een bedrijf vanzelf in een positief resultaat (winst). Testosteron is denk ik wel bepalend maar zeker niet alleszeggend.

Zie ook de test.. 2 ratten bij elkaar. Die vechten om hun terretorium en niet zozeer om de leiding te hebben. Ze willen de beste zijn, maar samenwerken, hoo maar. Een leider zal daar wel voor zorgen. De test is dus niet echt toepasbaar op de stelling. Dieren zijn trouwens geen denkende wezens maar gebruiken hun instinct. Daarom zullen ze ook nooit georganiseerd kunnen samenwerken.
Nee, je bent helemaal geen natuurlijk leider. Je bent leidinggevende in een kunstmatige milieu. De natuurlijk leider is degene die jou laat werken, maar als het echt op overleven aankomt jouw karkas aan het roosteren is boven een vuurtje.
pi_81733533
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 19:37 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Nee, je bent helemaal geen natuurlijk leider. Je bent leidinggevende in een kunstmatige milieu. De natuurlijk leider is degene die jou laat werken, maar als het echt op overleven aankomt jouw karkas aan het roosteren is boven een vuurtje.
Je gaat er maar al te makkelijk vanuit dat ik een iemand heb waarvoor ik werk

Desalniettemin is de hedendaagse natuurlijke leider niet te vergelijken met het 'overleven' waar jij het over heb, zeker in NL is daar geen sprake van. Je moet de dingen wel in de juiste perspectief bekijken he. Rond het jaar 0 had ik je ongetwijfeld gelijk gegeven ^^.
  † In Memoriam † vrijdag 21 mei 2010 @ 19:45:47 #15
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_81733622
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 19:43 schreef kadeautje het volgende:

[..]

Je gaat er maar al te makkelijk vanuit dat ik een iemand heb waarvoor ik werk

Desalniettemin is de hedendaagse natuurlijke leider niet te vergelijken met het 'overleven' waar jij het over heb, zeker in NL is daar geen sprake van. Je moet de dingen wel in de juiste perspectief bekijken he. Rond het jaar 0 had ik je ongetwijfeld gelijk gegeven ^^.
En de Tweede Wereldoorlog? De Korea-oorlog? Afghanistan? Dat jij niet verder denkt dan je Westerse roze-bril daar kan ik niets aan doen. Leidinggeven is tevens verder kijken dan je eigen horizon, niet waar?
pi_81733881
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 19:45 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

En de Tweede Wereldoorlog? De Korea-oorlog? Afghanistan? Dat jij niet verder denkt dan je Westerse roze-bril daar kan ik niets aan doen. Leidinggeven is tevens verder kijken dan je eigen horizon, niet waar?
true, maar je haalt de strekking van mijn post uit z'n verband
Daarnaast weten we beide dat er een heel verschil is tussen leiding geven binnen een commerciele instelling en defensie. In 'het veld' knokken (het soort overleven waar jij het over heb) zal absoluut mijn ding niet zijn. Wel zal ik bij een andere (commerciele) tak van defensie terecht kunnen zoals procesmanagement, kwaliteitmanagement, CRM/HRM etc. Kortom: natuurlijke leiders zijn er in verschillende soorten en maten
  † In Memoriam † vrijdag 21 mei 2010 @ 19:58:25 #17
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_81734096
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 19:52 schreef kadeautje het volgende:

[..]

true, maar je haalt de strekking van mijn post uit z'n verband
Daarnaast weten we beide dat er een heel verschil is tussen leiding geven binnen een commerciele instelling en defensie. In 'het veld' knokken (het soort overleven waar jij het over heb) zal absoluut mijn ding niet zijn. Wel zal ik bij een andere (commerciele) tak van defensie terecht kunnen zoals procesmanagement, kwaliteitmanagement, CRM/HRM etc. Kortom: natuurlijke leiders zijn er in verschillende soorten en maten
Uiteindelijk draagt alles om 'knokken' of het nu om targets gaat in een commerciėle instelling of op een slagveld. Niet degene die het sterkste is zal winnen, maar degene die het meeste mensen tot zich kan binden. Een mens is een sociaal wezen en de macht ligt bij het individu die het collectief het meeste kan beļnvloeden. De sterkste soldaat is minder machtig dan de zwakste generaal. Of vul zelf wat ambten in die hiėrarchisch bepaald zijn.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 20:00:35 #18
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_81734190
Ik weet niet of je zoiets een op een kunt doortrekken naar mensen, hoor. Onze sociale constructie zit toch wat ingewikkelder in elkaar.

Dit stukje:
quote:
De onderzoekers hadden onder andere twee mannetjesratten bij elkaar in een kooi gezet. De beestjes vochten om de dominantie. 'De winnaar krijgt meer testosteron in zijn bloed, de verliezer minder. Na enige tijd geeft die de strijd op en wordt onderdanig', aldus professor Jaap Koolhaas.
vind ik ook enigszins wazig. Meten ze nu direct na de vechtpartij? Mannen die sporten maken ook (tijdelijk) meer testosteron aan.

En zou je "volgelingen" in "leiders" kunnen veranderen door testosteron te injecteren?

Een poosje terug las ik een artikel waarin stond dat testosteron invloed heeft op hoe je je gedraagt om zo goed mogelijk te presteren. Dat zou dus ook samenwerken kunnen zijn, als de situatie daar om vraagt, niet alleen maar krachtpatserij.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 21 mei 2010 @ 20:03:16 #19
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_81734312
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 19:15 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Oke, hoe was je vroeger voor je 23ste en hoe ben je nu zeg maar?
Ik was vroeger wat meer ingetogen en verlegen en nu ben ik voor veel mensen een leider, maar het zat altijd al in me.
Overigens zijn zwakke mannen ook aantrekkelijk voor sommige vrouwen, dat zullen Ripley en Kopijkat hier tzt wel komen beamen .
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 21 mei 2010 @ 20:07:27 #20
274528 Twizu
Is al zindelijk!
pi_81734487
Succes is overgewaardeerd.
Kiva FOK-team #8 Waar geld echt goed doet!
[b]Op zaterdag 26 juni 2010 18:48 schreef vosss het volgende:[/b]
6 eien
pi_81734595
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 19:58 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Uiteindelijk draagt alles om 'knokken' of het nu om targets gaat in een commerciėle instelling of op een slagveld. Niet degene die het sterkste is zal winnen, maar degene die het meeste mensen tot zich kan binden. Een mens is een sociaal wezen en de macht ligt bij het individu die het collectief het meeste kan beļnvloeden. De sterkste soldaat is minder machtig dan de zwakste generaal. Of vul zelf wat ambten in die hiėrarchisch bepaald zijn.
Sluit niet echt aan bij wat ik stelde maargoed

Zoals ik al eerder zei; een goede leider zorgt ervoor dat zijn team de gestelde deadlines etc haalt. Daarin zitten uiteraard managerskills aan verbonden zoals we die terug zien in diverse modellen in het HRM.
Eenvoudig voorbeeld: we werken liever bij een manager die om zijn werknemers geeft dan bij een manager die geen reed naar je omkijkt en alleen maar resultaten wilt zien. Kunst is natuurlijk hierin een gezonde balans te vinden.

@ TS: je vroeg je af of je zelf een zgn 'natuurlijke leider' kan worden. Antwoord: deels. Het moet deels in je genen zitten/bepaald karakter hebben. Teruggetrokken personen (introverten) zijn geen leiders. Daarnaast zal je moeten trainen in je competenties; communicatie, leiding geven, flexibiliteit, en deelcompetenties zoals planning, controlling en sturing. Daarnaast moet je ook de wil en moed ervoor hebben/creeeren.
pi_81735190
Er is onderzoek gedaan naar de zogenaamde finger digit ratio, dat de lengte van de wijsvinger ten opzichte van de ringvinger meet. Die ratio is afhankelijk van de hoeveelheid testosteron die een foetus heeft gehad in de baarmoeder. Hoe langer de ringvinger, hoe meer kans om succes in het leven.

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601124&sid=a0DSeeJp9jWg

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T4T-4CYWRB6-1&_user=10&_coverDate=03%2F01%2F2005&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_searchStrId=1343865194&_rerunOrigin=scholar.google&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=ad74256fc0b7ed63355f9bb5cbda54c7
pi_81735635
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 20:23 schreef superdrufus het volgende:
Er is onderzoek gedaan naar de zogenaamde finger digit ratio, dat de lengte van de wijsvinger ten opzichte van de ringvinger meet. Die ratio is afhankelijk van de hoeveelheid testosteron die een foetus heeft gehad in de baarmoeder. Hoe langer de ringvinger, hoe meer kans om succes in het leven.
...
Wederom de definitie van succes waar het om draait. Als je success definieert als "het bereiken van persoonlijke doelen" dan zal zo'n onderzoek er heel anders uit zien.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 21:01:54 #24
274528 Twizu
Is al zindelijk!
pi_81737453
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 20:23 schreef superdrufus het volgende:

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601124&sid=a0DSeeJp9jWg

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T4T-4CYWRB6-1&_user=10&_coverDate=03%2F01%2F2005&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_searchStrId=1343865194&_rerunOrigin=scholar.google&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=ad74256fc0b7ed63355f9bb5cbda54c7
Dat was toch ook een indicator voor homoseksualiteit?
Kiva FOK-team #8 Waar geld echt goed doet!
[b]Op zaterdag 26 juni 2010 18:48 schreef vosss het volgende:[/b]
6 eien
  vrijdag 21 mei 2010 @ 22:39:25 #25
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_81742920
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 20:03 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik was vroeger wat meer ingetogen en verlegen en nu ben ik voor veel mensen een leider, maar het zat altijd al in me.
Overigens zijn zwakke mannen ook aantrekkelijk voor sommige vrouwen, dat zullen Ripley en Kopijkat hier tzt wel komen beamen .
Ja dat geloof ik ook wel. En het is niet erg om een man te zijn die gewoon meegaat met alles. En ik wil ook niet te dominant worden want dat is gewoon irritant. Maar ik wil wel iemand worden waar uiteindelijk mensen erop kunnen regelen.Dan zal ik gewoon trotser voelen als ik weer word zoals ik vroeger was.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')