abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 mei 2010 @ 03:28:58 #126
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_81819709
quote:
Op zondag 23 mei 2010 21:50 schreef verzer het volgende:
Even een repost van de reactie die ik plaatste in het debattopic. Ik ben een noob op dit gebied

Rutte had het over dat ze afschaffing van de HRA de huizenbezitters niet konden aandoen...

De reden dat de prijzen zo hoog zijn geworden komt toch gewoon door de HRA. Verlaging van de huizenprijzen door afschaf betekent gewoon dat de huizen dalen naar hun reële waarde door de marktwerking toch? Ik dacht dat dit precies is wat de partijen die zich liberaal noemen, en voor de vrije markt zijn, voor moeten staan. Het lijkt me dat door de aftrek gewoon de bubble in stand blijft die juist door de HRA is onstaan. Hoe kunnen partijen die zich liberaal vinden dan tegen de afschaffing zijn.

Kenners hier die me kunnen uitleggen waar ik fout zit...

Is er überhaupt een partij die voor volledige afschaf van de HRA is?
Je zit gewoon goed. Alleen is de VVD dus in wezen helemaal geen liberale partij.

De HRA plotsklaps helemaal afschaffen lijkt mij ook geen goed idee. Maar op den duur moet het gewoon afgeschaft worden. Zoveel is wel duidelijk.
The End Times are wild
  maandag 24 mei 2010 @ 08:30:55 #127
299076 Bruno25
brunoboy
pi_81820441
quote:
Op maandag 24 mei 2010 03:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je zit gewoon goed. Alleen is de VVD dus in wezen helemaal geen liberale partij.

De HRA plotsklaps helemaal afschaffen lijkt mij ook geen goed idee. Maar op den duur moet het gewoon afgeschaft worden. Zoveel is wel duidelijk.
Dat zal nooit gebeuren, dan tref je de mensen die net een woning gekocht hebben het hardst, beter is het om de huurwaardeforfait op de werkelijke huurwaarde te stellen, dus meegaat met de huur.
Dan is het effect van de HRA ook weg

Dan pak je ook de BB die al jaren een woning hebben en blijft de jonge koper een beetje buiten schot
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
  maandag 24 mei 2010 @ 08:50:12 #128
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_81820541
quote:
Op maandag 24 mei 2010 08:30 schreef Bruno25 het volgende:

[..]

Dat zal nooit gebeuren, dan tref je de mensen die net een woning gekocht hebben het hardst, beter is het om de huurwaardeforfait op de werkelijke huurwaarde te stellen, dus meegaat met de huur.
Nog meer ingewikkelde regeltjes dus met broekzak-vestzak-acties?
quote:
Dan pak je ook de BB die al jaren een woning hebben en blijft de jonge koper een beetje buiten schot
Die BBer pak je ook door z'n huis flink in waarde te laten dalen, bijvoorbeeld door de HRA af te schaffen, en door voldoende nieuw te bouwen. Dan is de keuze tussen "100 jaar oud" en "nieuw" vrij eenvoudig als koper.
Het langzaam afschaffen van HRA zorgt ervoor dat straks zelfs de laatste BBer nog kan cashen voor-ie in het bejaardenhuis gaat genieten van z'n WAO en pensioen, met 4 ton op de bank heeft-ie dan een hoger inkomen dan de gemiddelde jongere die z'n WAO moet betalen...
censuur :O
pi_81821159
neem aan dat je AOW bedoelt
pi_81821264
vanwege HRA standpunt Cohen zou ik zelfs kunnen overwegen om hem te stemmen

Het is natuurlijk van de zotte dat partijen die zich laten voorstaan op vrijheid en liberalisme de grootste verdedigers van het ingrijpen van overheidswege zijn. Toont maar weer eens aan in wat voor zotte politieke situatie we hier in Nederland beland zijn. De politiek wil het leven van mensen tot in de slaapkamer beinvloeden. Een zinnig en echt liberaal alternatief is gewoon niet aanwezig...
  maandag 24 mei 2010 @ 10:02:13 #131
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_81821447
quote:
Op zondag 23 mei 2010 19:49 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
82K500.
http://www.funda.nl/koop/(...)068496-bunderweg-30/
Dit is daar dan een uiterst eenvoudige, maar daarom ook nog betaalbare starterswoning.
Kosten per maand, inclusief HRA, koopsubsidie, starterslening etc. nog zo'n 200 euro. Ofwel een halve dag beunen.
Jammer dat daar geen werk is. Of uberhaubt voorzieningen zijn.
pi_81821547
quote:
Op maandag 24 mei 2010 03:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

Natuurlijk moet de HRA worden afgeschaft. Maar dan wel in combinatie met het afschaffen van de huursubsidie en een navenante belastingverlaging. Omdat de overheid de laatste twee elementen niet zullen meenemen - vanwege respectievelijk 'zielug' en macht - betekent het afschaffen van de HRA belastingverhoging en verdere nivellering.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_81822140
quote:
Op maandag 24 mei 2010 10:02 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Jammer dat daar geen werk is. Of uberhaubt voorzieningen zijn.
Idd. Wil er wel heen, maar dan werken in de randstad.

Ik probeer ook uit te zoeken of het mogelijk is dat ik mijn appartement(sociale huurwoning) behoud in de randstad en tegelijkertijd een huis kan kopen in het oosten van het land. A omdat de huizen daar wel goedkoop zijn. B lekker rustig gelegen.
pi_81822592
quote:
Op maandag 24 mei 2010 10:33 schreef StephanL het volgende:

[..]

Idd. Wil er wel heen, maar dan werken in de randstad.

Ik probeer ook uit te zoeken of het mogelijk is dat ik mijn appartement(sociale huurwoning) behoud in de randstad en tegelijkertijd een huis kan kopen in het oosten van het land. A omdat de huizen daar wel goedkoop zijn. B lekker rustig gelegen.
Als je officieel blijft wonen in de huurwoning en het huis opvoert in box 3 (dus geen HRA mag aftrekken), dan kan het denk ik wel.
pi_81822808
quote:
Op maandag 24 mei 2010 10:51 schreef dpgargoyle het volgende:

[..]

Als je officieel blijft wonen in de huurwoning en het huis opvoert in box 3 (dus geen HRA mag aftrekken), dan kan het denk ik wel.
Als ik een huis zou kopen van 100.000 is de hypotheek ook niet zo hoog. Zeker niet als ik wat eigen geld in breng.

Mijn appartement kost nu maar 250 euro, dat is geen geld. Hij staat in de randstad, dicht bij strand, dicht bij grote steden. Nadeel het is maar 1 kamer, daarom zoek ik tegen over een paar jaar een huisje waar ik ook meer ruimte heb.
  maandag 24 mei 2010 @ 11:00:55 #136
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_81822812
quote:
Op maandag 24 mei 2010 09:52 schreef NV2009 het volgende:
vanwege HRA standpunt Cohen zou ik zelfs kunnen overwegen om hem te stemmen

Het is natuurlijk van de zotte dat partijen die zich laten voorstaan op vrijheid en liberalisme de grootste verdedigers van het ingrijpen van overheidswege zijn. Toont maar weer eens aan in wat voor zotte politieke situatie we hier in Nederland beland zijn. De politiek wil het leven van mensen tot in de slaapkamer beinvloeden. Een zinnig en echt liberaal alternatief is gewoon niet aanwezig...
pi_81822975
Wat mensen toch denken te bereiken met het afschaffen van de "huursubsidie" is mij werkelijk een raadsel. Je bereikt daar alleen maar mee dat het erg druk zal worden onder de vele bruggen die Nederland rijk is.

Van een grotere doorstroming naar koopwoningen door het afschaffen van "huursubsidie" zal nooit enige sprake kunnen zijn. Mensen met "huursubsidie" van enige betekenis hebben namelijk geen cent te makken.
pi_81823769
quote:
Op zondag 23 mei 2010 21:50 schreef verzer het volgende:

De reden dat de prijzen zo hoog zijn geworden komt toch gewoon door de HRA. Verlaging van de huizenprijzen door afschaf betekent gewoon dat de huizen dalen naar hun reële waarde door de marktwerking toch? Ik dacht dat dit precies is wat de partijen die zich liberaal noemen, en voor de vrije markt zijn, voor moeten staan. Het lijkt me dat door de aftrek gewoon de bubble in stand blijft die juist door de HRA is onstaan. Hoe kunnen partijen die zich liberaal vinden dan tegen de afschaffing zijn.

OMG we hebben hier iemand die voor zichzelf denkt

De VVD zijn de grootste leugenaars op deze wereld, ze noemen zich 'liberaal' en staan voor de vrijheid van het volk, allemaal grote leugens!
De VVD is er enkel en alleen maar voor om de belangen van machtige mensen te vertegenwoordigen, mensen die denken dat de VVD het goed met de gewone man voorhebben zijn ernstig misleid.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_81823873
quote:
Op maandag 24 mei 2010 11:31 schreef xenobinol het volgende:

[..]

De VVD zijn de grootste leugenaars op deze wereld, ze noemen zich 'liberaal' en staan voor de vrijheid van het volk, allemaal grote leugens!
De VVD is er enkel en alleen maar voor om de belangen van machtige mensen te vertegenwoordigen, mensen die denken dat de VVD het goed met de gewone man voorhebben zijn ernstig misleid.
Gaat dat niet vervelen? Constant diezelfde holle, linkse retoriek herhalen?
pi_81824236
quote:
Op maandag 24 mei 2010 11:35 schreef Halcon het volgende:

Gaat dat niet vervelen? Constant diezelfde holle, linkse retoriek herhalen?
Nee... zolang het kwaad bestaat moet je het bestrijden
Maar ga er eens gerust inhoudelijk op in, waaruit blijkt het hoogstaande liberale gedachtegoed van de VVD
Waarom mag er niet gesproken worden over afschaffing van de HRA? Dat is gewoon goedkope verkiezingsretoriek. De VVD wil van onze maatschappij een onleefbare samenleving maken waarbij de mensen alles behalve vrij zijn, het liefst zouden ze iedereen tot slaaf maken van een klein groepje 'rijke' mensen.
Vrijheid voor het volk, dat geloof je toch zeker zelf niet?
I'll sing you a lullaby.
pi_81824248
De VVD is gewoon een hele enge club van omhooggevallen Rotary-josti's, mannen met sjaaltjes en oplichters van het menstype Harry Mens. Ik ken het soort mensen wel. M'n ouders zijn ook zo en heb er dus zelf vele jaren tussen gewoond.
pi_81824363
quote:
Op maandag 24 mei 2010 11:46 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Nee... zolang het kwaad bestaat moet je het bestrijden
Maar ga er eens gerust inhoudelijk op in, waaruit blijkt het hoogstaande liberale gedachtegoed van de VVD
Waarom mag er niet gesproken worden over afschaffing van de HRA? Dat is gewoon goedkope verkiezingsretoriek. De VVD wil van onze maatschappij een onleefbare samenleving maken waarbij de mensen alles behalve vrij zijn, het liefst zouden ze iedereen tot slaaf maken van een klein groepje 'rijke' mensen.
Vrijheid voor het volk, dat geloof je toch zeker zelf niet?
Wat stem jij dan? SP ofzo?

Ik ben zelf voor afschaffing van de HRA en huursubsidie. De VVD snap ik wel. Wat andere partijen willen, is de arme sloebers buitenproportioneel bevoordelen en de mensen met een wat hoger salaris en duurder huis heel hard pakken. Alles voor verdere nivellering. Daar is de VVD tegen en dat begrijp ik wel.
pi_81824567
Wat nou nivellering? De verschillen tussen arm en rijk zijn de laatste 10 jaar juist geëxplodeerd. De "toppers" gingen steeds meer verdienen met hun bonussen en graaicultuur, terwijl ze de onder hen gestelden uitknepen en Nederland langzaam naar de rand van de afgrond hebben gemanoeuvreerd.

Nee, met de nieuwe rijken heb ik echt geen medelijden. Die mogen van mij flink worden uitgeknepen, want die hebben de afgelopen jaren alleen maar geprofiteerd en niets gepresteerd.

Een uitzondering maak ik voor echte ondernemers, mensen die daadwerkelijk risico's durven te nemen met hun eigen geld/bedrijf. Maar daar bestaat de nieuwe rijke elite helemaal niet uit. Die bestaat meer uit elkaar baantjes toeschuivende babyboomende vetnekken zonder enige moraal.
pi_81824692
quote:
Op maandag 24 mei 2010 11:07 schreef dpgargoyle het volgende:
Wat mensen toch denken te bereiken met het afschaffen van de "huursubsidie" is mij werkelijk een raadsel. Je bereikt daar alleen maar mee dat het erg druk zal worden onder de vele bruggen die Nederland rijk is.

Van een grotere doorstroming naar koopwoningen door het afschaffen van "huursubsidie" zal nooit enige sprake kunnen zijn. Mensen met "huursubsidie" van enige betekenis hebben namelijk geen cent te makken.
Wat mensen toch denken dat de HRA en de huursubsidie mensen geld opleveren. Er komt door deze herverdelingssystemen geen welvaart bij, er gaat alleen welvaart verloren. Ik kan begrijpen dat je uit sociaal oogpunt wil herverdelen, maar hou het dan in godsnaam zo eenvoudig mogelijk.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_81824775
quote:
Op maandag 24 mei 2010 11:50 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik ben zelf voor afschaffing van de HRA en huursubsidie. De VVD snap ik wel. Wat andere partijen willen, is de arme sloebers buitenproportioneel bevoordelen en de mensen met een wat hoger salaris en duurder huis heel hard pakken.
Maar als je bekijkt wat de HRA is...Het is een aftrek, dus een verlaging van je lasten door de overheid, dus in feite gewoon een subsidie waar iedereen die belasting betaalt aan bijdraagt toch?...

Een subsidie dus die je ontvangt voor je woning en waarbij de hoogte stijgt met de hoogte van je hypotheek. Dus hoe groter de woning hoe meer voordeel. Mensen met een te laag inkomen om een huis te kopen betalen dus gewoon mee aan de HRA, zonder dat ze er iets voor terug krijgen. Dus de 'arme sloebers' betalen dus mee voor de 'mensen met een hoger salaris', en waarbij dus hoe hoger je salaris is, hoe duurder je woning, en hoe meer voordeel je ontvangt...

Dat is toch gewoon precies het omgekeerde van wat ik gequote heb uit je reactie. De rijken worden buitenproportioneel bevoordeelt op de arme sloebers
pi_81825019
quote:
Op maandag 24 mei 2010 12:02 schreef verzer het volgende:

[..]

Maar als je bekijkt wat de HRA is...Het is een aftrek, dus een verlaging van je lasten door de overheid, dus in feite gewoon een subsidie waar iedereen die belasting betaalt aan bijdraagt toch?...

Een subsidie dus die je ontvangt voor je woning en waarbij de hoogte stijgt met de hoogte van je hypotheek. Dus hoe groter de woning hoe meer voordeel. Mensen met een te laag inkomen om een huis te kopen betalen dus gewoon mee aan de HRA, zonder dat ze er iets voor terug krijgen. Dus de 'arme sloebers' betalen dus mee voor de 'mensen met een hoger salaris', en waarbij dus hoe hoger je salaris is, hoe duurder je woning, en hoe meer voordeel je ontvangt...

Dat is toch gewoon precies het omgekeerde van wat ik gequote heb uit je reactie. De rijken worden buitenproportioneel bevoordeelt op de arme sloebers
Iedereen betaalt er aan mee en daarom zou je het af moeten schaffen, net zoals de huursubsidie. Het is een sigaar uit eigen doos. Laat iedereen lekker zelf z´n eigen woonlasten betalen. Kan prima met een wat hoger netto salaris wat mogelijk is als men gaat strepen in dit soort subsidies.

Door het afschaffen van de HRA voor hogere inkomens blijven de bewoners van overgefinancierde Vinex-hutten, achterbuurtbewoners met 3 hypotheken op hun stapelcontainer en huurders buiten schot. Dat houdt de regeling ingewikkeld en is niet terecht.

Of iedereen HRA, of niemand HRA. Geen middenweg.
  maandag 24 mei 2010 @ 12:20:14 #147
299076 Bruno25
brunoboy
pi_81825480
quote:
Op maandag 24 mei 2010 08:50 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Nog meer ingewikkelde regeltjes dus met broekzak-vestzak-acties?
[..]
Nee je kunt eenvoudig stellen dat de huurwaardeforfait 3% is van de WOZ
Nu heeft men daar een tabel voor,

De 3% norm is veel eenvoudiger, dan is de HRA ook geneutraliseerd en blijft toch bestaan , dan heeft ieder zijn zin

Een woning van 200.000 euro heeft dan een huurwaardeforfait van 6.000 euro, gelijk aan de huur van een corporatiewoning
Nu is dat 1100 euro dus veel te weinig.
Maar iemand met een volledige hypotheek die 10.000 euro betaald per maand heeft dan toch een aftrek

[ Bericht 5% gewijzigd door Bruno25 op 24-05-2010 12:28:33 ]
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
pi_81825513
quote:
Op maandag 24 mei 2010 11:50 schreef Halcon het volgende:

[..]

Wat stem jij dan? SP ofzo?

Ik ben zelf voor afschaffing van de HRA en huursubsidie. De VVD snap ik wel. Wat andere partijen willen, is de arme sloebers buitenproportioneel bevoordelen en de mensen met een wat hoger salaris en duurder huis heel hard pakken. Alles voor verdere nivellering. Daar is de VVD tegen en dat begrijp ik wel.
Nee... zo links als de SP ben ik niet. Ik vind wel dat je de ouderen en de zieken in de samenleving moet helpen en dat iedereen recht heeft of een bestaansminimum, dat moet ook prima kunnen zolang we de welvaart maar een beetje eerlijk verdelen. Dat er mensen zijn die veel presteren en daardoor veel geld verdienen vind ik ook niet meer dan rechtvaardig. Wat mij stoort aan de VVD is dat zij de problemen op de huizenmarkt niet wensen aan te pakken, liever steken ze hun kop in het zand en hopen dat de kredietbel nog jaren blijft groeien. Nog beter is het natuurlijk om een zondebok te vinden in de vorm van 'scheefhuurders', 'paupers' en ander asociaal volk. De VVD staat ver af van menig mens met een minimum inkomen, overigens is de VVD niet de enige partij die zich van dit gedachtegoed bedient, komt waarschijnlijk omdat menig politicus ver van de werkelijkheid afstaat. Misschien dat jij mij even kan vertellen wat de VVD gaat doen om een oplossing te vinden voor de huidige problemen in de economie?
I'll sing you a lullaby.
  maandag 24 mei 2010 @ 12:28:25 #149
178314 dramatiek
dramatiek
pi_81825814
quote:
Op maandag 24 mei 2010 11:31 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Bij de VVD bestaat geen volk, daar bestaan alleen werknemers. Hun werknemers.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_81825820
quote:
Op maandag 24 mei 2010 12:08 schreef Halcon het volgende:

Iedereen betaalt er aan mee en daarom zou je het af moeten schaffen, net zoals de huursubsidie. Het is een sigaar uit eigen doos. Laat iedereen lekker zelf z´n eigen woonlasten betalen. Kan prima met een wat hoger netto salaris wat mogelijk is als men gaat strepen in dit soort subsidies.
Prima... maar waarom komt de VVD dan niet met zulke plannen? Of zijn ze bang dat hun achterban er niets van begrijpt? Als ze het niet duidelijk kunnen maken naar de achterban, zijn ze dan wel geschikt voor deze taak?
quote:
Door het afschaffen van de HRA voor hogere inkomens blijven de bewoners van overgefinancierde Vinex-hutten, achterbuurtbewoners met 3 hypotheken op hun stapelcontainer en huurders buiten schot. Dat houdt de regeling ingewikkeld en is niet terecht.

Of iedereen HRA, of niemand HRA. Geen middenweg.
Mmmm.... tja.... ik ben wel voorstander van de afschaf van alle subsidies, dan gaan de prijzen toch lekker omlaag (zal ook moeten), de enige die daar echt tegen kunnen zijn, zijn de banken. Rara... waar zouden de meeste VVD vriendjes zitten?
Mensen met geld die klagen dat het zo 'slecht' met ze gaat, misschien moeten ze hun talenten eens gaan gebruiken in Afrika
I'll sing you a lullaby.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')