quote:Schumacher overtake: Opinions from Domenicali and Brawn
16 May 2010 / Results / Photos
Ferrari Team Principal Stefano Domenicali does not believe that Michael Schumacher's sixth place should be allowed to stand after the Mercedes driver stole the position from Fernando Alonso at the final corner of the Monaco Grand Prix.
With the Safety Car having been deployed, the silver Mercedes sports car pulled back into the pit lane as Schumacher's silver Mercedes dived up the inside into Anthony Noghes corner; however, the 7-time World Champion did pass after the Safety Car line which, from 2010 onwards, is the point at which overtaking may resume.
"According to our understanding, the rules are pretty clear but we have to wait for the stewards' decision," Domenicali told the BBC, although no official stewards enquiry is underway as yet.
"There is a new regulation this year," added Mercedes counterpart Ross Brawn. "I think Stefano says that if the race finishes under the Safety Car you can't do that, but the Safety Car went in.
"The FIA said the Safety Car went in so, according to the instructions of the FIA, the race didn't finish under the Safety Car so we advised our drivers that they could still race between the Safety Car line and finish line.
"Some even said Michael overtook Alonso under yellow but we have screenshots that there are green flags being waved right before Michael overtook Alonso."
Het gaat er dus om hoe je het dik gedrukte interpreteert. Dus of de race onder de safety car is gefinished of niet. Zo ja, dan is Alonso zesde. Zo nee, dan is Schumi zesde. Ik zou de regels zo interpreteren als Brawn en Schumi. Want waarom anders die groene vlaggen??quote:40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Wat ik gehoord heb is dat die standaard zijn in de laatste bocht als de SC naar binnen gaat.quote:
Uhm hij is ook naar binnengereden zonder verdere uitleg......quote:Op zondag 16 mei 2010 16:34 schreef Waffle het volgende:
Die safety car had gewoon naar binnen moeten rijden zonder verdere uitleg..
Precies en als we de zin gaan ontleden...quote:Op zondag 16 mei 2010 16:53 schreef Hoss het volgende:
[..]
Het gaat er dus om hoe je het dik gedrukte interpreteert. Dus of de race onder de safety car is gefinished of niet. Zo ja, dan is Alonso zesde. Zo nee, dan is Schumi zesde. Ik zou de regels zo interpreteren als Brawn en Schumi. Want waarom anders die groene vlaggen??
Waarom denk je dat? De SC is nog steeds deployed, want hij rijdt op de baan. Dat hij naar binnen gaat doet er misschien niet toe. Wederom, je kunt er weinig van zeggen.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:57 schreef Stiggie het volgende:
[..]
whilst the safety car is deployed (er werd aangekondigd in this lap dus niet meer deployed)
Dat is niet waar. Er werd gezegd SC in this lap. En er werd overal met groene vlaggen gezwaaid.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:55 schreef Patrick24031976 het volgende:
[..]
Uhm hij is ook naar binnengereden zonder verdere uitleg......
Dat klopt ergens ook weer....quote:Op zondag 16 mei 2010 16:58 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom denk je dat? De SC is nog steeds deployed, want hij rijdt op de baan. Dat hij naar binnen gaat doet er misschien niet toe. Wederom, je kunt er weinig van zeggen.
Dat is dus precies het discussiepunt en is dus in de regels niet duidelijk genoeg is verwoord.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:58 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom denk je dat? De SC is nog steeds deployed, want hij rijdt op de baan. Dat hij naar binnen gaat doet er misschien niet toe. Wederom, je kunt er weinig van zeggen.
Voor ons niet omdat wij niet alle informatie hebben.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:02 schreef Hoss het volgende:
[..]
Dat is dus precies het discussiepunt en is dus in de regels niet duidelijk genoeg is verwoord.
Ik ben het volledig met Brawn eens.quote:Schumacher expecting no penalty
Michael Schumacher, Mercedes, Monaco GPMichael Schumacher believes there is no reason to be penalised for his incident with Fernando Alonso in the Monaco Grand Prix.
Schumacher overtook Alonso on the final corner of the final lap to take sixth position away from the Spaniard, but the incident is under investigation as the safety car had just left the track.
"No, not really, no," said Schumacher when asked if he expected a penalty.
"I think there is either this message, or there is the message 'track clear' and 'safety car in' and that was the message that was given to all of us and when this message is out it means track clear and back to racing. The cars were removed. There was no further need [for the safety car] so I took my opportunity."
He is also expecting former rival Damon Hill, acting as an advisor for the race stewards this weekend, to understand the situation.
"It will be interesting. He is a good guy so I'm sure he will understand the situation and it's normal that the other team has a different opinion but we have to see. Maybe we missed something that we are not aware of."
The sporting rules state that, "If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."
The argument, however is whether the race finished under the safety car or this came into the pits as it would normally do after a period controlling the race.
Mercedes team boss Ross Brawn reckons the race finished as normal, and therefore there should be no penalty for Schumacher.
"There's a regulation which is new this year that says you can race between safety car line one and the start/finish line," Brawn told the BBC. "The race used to finish on the start/finish line. Now I think the point Stefano [Domenicali[ is raising is it says that if the race finishes under the safety car you are not allowed to do that.
"But we were advised before the end of the race that the safety car was coming in. There was no instruction that the race was going to finish under the safety car, so for us as soon as we got the instruction 'safety car in this lap' at 15:51 we considered the race was now on again.
"At 15:52 we were told the track was clear and and at 15:53 was the chequered flag. So, from the instructions we have from the FIA, the safety car was coming in on the final lap but the race wasn't finishing under the safety car and it's a very important distinction so we advised our drivers that they could still race between safety car line one and the start/finish line.
"And I think you saw the reaction of all the other drivers. If what Stefano has said was true, they would just cruise to the start/finish line because they knew they couldn't be overtaken, but everyone went for it and I'm afraid Fernando was a little asleep and we took advantage."
Dus de teams hebben meer informatie over wanner een race wel of niet onder de safetycar finished. Want dat zou wel een stuk helpen.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:02 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Voor ons niet omdat wij niet alle informatie hebben.
Dus naar welke uitleg bij jij dan op zoek ? Duidelijk verhaal dus, een compleet legale inhaalactie!quote:Op zondag 16 mei 2010 17:01 schreef Hoss het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Er werd gezegd SC in this lap. En er werd overal met groene vlaggen gezwaaid.
Alsjeblieft zeg, hou je gezeik binnensmonds.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:04 schreef Gravereaper het volgende:
Ik vond die uitleg van Ross Brawn helder genoeg om te zeggen dat die actie van Schumi gewoon legitiem was. Alonso lag gewoon te maffen want dat laatste stukje reden de meeste wagens om hun plaats veilig te stellen maar natuurlijk gaat die gast van Ferrari nu huilie huilie doen.
Ik zou het ook zo interpreteren, maar het zou me niets verbazen als de FIA de regels anders bedoeld heeft (en dus slecht geformuleerd heeft).quote:Op zondag 16 mei 2010 17:04 schreef Patrick24031976 het volgende:
[..]
Dus naar welke uitleg bij jij dan op zoek ? Duidelijk verhaal dus, een compleet legale inhaalactie!
Groene vlaggen, geen gevaar, geen safetycar dus vrij baan.
Die uitleg van Domenicali was op zich ook wel grappig: "Wij hebben Alonso verteld dat er niet ingehaald mocht worden", dat was dus overduidelijk niet waar.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:04 schreef Gravereaper het volgende:
Ik vond die uitleg van Ross Brawn helder genoeg om te zeggen dat die actie van Schumi gewoon legitiem was. Alonso lag gewoon te maffen want dat laatste stukje reden de meeste wagens om hun plaats veilig te stellen maar natuurlijk gaat die gast van Ferrari nu huilie huilie doen.
Klopt. En het zou best kunnen dat de crash van Trulli en Chandhok en de resten daarvan, er de oorzaak van is. Want ik zag Massa ook al glijdend uit de voorlaatste bocht komen.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:06 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Alsjeblieft zeg, hou je gezeik binnensmonds.
Ten eerste zat Alonso niet te maffen, hij had gewoon wat wheelspin uit de bocht waardoor Schumi hem er naast kon zetten. Of Alonso doorgekregen had dat hij rustig aan kon doen of niet, het is irrelevant. Hij zat niet te maffen, maar had simpelweg weinig tractie. Daar profiteerde Schumacher zeer scherp van.
Jep. En als Alonso van Ferrari doorgekregen had dat er niet meer ingehaald mocht worden, had hij dus ook niet op Schumi gerekend.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:12 schreef Hoss het volgende:
[..]
Klopt. En het zou best kunnen dat de crash van Trulli en Chandhok en de resten daarvan, er de oorzaak van is. Want ik zag Massa ook al glijdend uit de voorlaatste bocht komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |