abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84119897
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 20:50 schreef jonkeau het volgende:
Ik heb een keer een slaapverlemming gehad, was wel een aparte gewaarwording
Inderdaad, maar ik ervaarde het alsof een kindje dat ik ken op mijn borst zat, en ik daardoor niet overeind kon komen. Voor zover ik het terug kan halen besefte ik opeens dat ik over slaapverlamming gelezen had.
En besefte ik waar ik was en wat er gebeurde.
Toen vond ik het niet meer zo angstig meer.
  zaterdag 17 juli 2010 @ 23:20:24 #102
174211 RadioSlut
Magistrale zeikstraal
pi_84184153
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 16:18 schreef slashdotter3 het volgende:
Vanochtend was ik in diepe slaap, hoor ik opeens iemand hard iets onverstaanbaars schreeuwen, het klonk als een menselijke stem, maar na een paar keer geroep ging die stem over in het gekras van m'n parkiet.

Oftewel ik werd 100% wakker en toen konden m'n hersens dat geluid wel juist herkennen. Wel maf
Heb ik ook weleens gehad. Een droom waarin een vrouw op hakken heel snel liep... toen ik wakker werd was het mijn rolluik dat tegen de cactussen aan het schuren was

Ik heb btw regelmatig slaapverlammingen.
De eerste keer toen ik het had had ik stemmen in mijn hoofd. "Rot op, sterf, je bent lelijk, gaat henen" e.d. tot wel 12 verschillende stemmen. Ik dacht van, nee, dat kun je niet menen
Daarna veel 'uittredingen' gehad waar ik serieus dacht dat het uittredingen waren.
Tot ik erachter kwam dat het een slaapverlamming was.
Sinds ik weet dat het slaapverlammingen zijn, zijn mijn slaapverlammingen veel gevarieerder geworden en dat vind ik ook leuk

O.a. gehad dat mijn ogen werden opengetrokken.
Dat die Old Hag dinges naar me toe kwam: Ik dacht: rot op man, je bent niet echt en hij was weg.
Ik had sex met mijn idool (Dat mag wel vaker gebeuren )
De dekens werden van me afgetrokken, toen werd ik bij mn benen gepakt en werd ik het bed uitgetrokken
Ook is een slaapverlamming overgegaan in een volledige lucide droom. Toen ging ik over de snelweg heen rennen enzo.
Ook ben ik een keer helemaal verlamd geraakt en daar kwam ik maar niet uit... en het leek alsof ik dood aan het gaan was, scheet peulen Ook al wist ik dat het een slaapverlamming was, maar dat was toch wel creepy, zo lang had ik het niet gehad
En ook een keertje een smurfengeest zien rondrennen Funny, ik kon em niet eens bijhouden met mn ogen.

Dus ja...
Kaleidoscopiklimax
  zondag 18 juli 2010 @ 01:25:19 #103
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84188288
Jammer dat ik geen slaapverlammingen meer heb... kon van daaruit namelijk lucide dromen.. lekker kalm blijven, ogen gesloten houden en je geest de rest laten doen.
jammer dat lucide dromen altijd maar zo kort zijn...
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
  zondag 18 juli 2010 @ 01:26:53 #104
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84188334
quote:
Op zaterdag 17 juli 2010 23:20 schreef RadioSlut het volgende:

En ook een keertje een smurfengeest zien rondrennen Funny, ik kon em niet eens bijhouden met mn ogen.

Droomwakker
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
  zondag 18 juli 2010 @ 15:48:22 #105
174211 RadioSlut
Magistrale zeikstraal
pi_84200549
quote:
Op zondag 18 juli 2010 01:25 schreef theghostrider het volgende:
Jammer dat ik geen slaapverlammingen meer heb... kon van daaruit namelijk lucide dromen.. lekker kalm blijven, ogen gesloten houden en je geest de rest laten doen.
jammer dat lucide dromen altijd maar zo kort zijn...
Inderdaad..
Kaleidoscopiklimax
  zondag 18 juli 2010 @ 15:58:49 #106
282339 Xantalien
Høken, kreng.
pi_84200862
Eergisteren zat ik achter m'n laptop, zag ik in m'n ooghoek een eekhoorn.
Zal wel niet van een slaapverlamming komen.
Bi-j mien achter 't huus steet een Amerikaanse slee,
Bi-j de aanschaf mos ik erg diep in de portomonee.
't Is een 8-cilinder met veel chroom en een linnen kap,
Ik hol 'm moeilijk in toom as ik 'm op zien donder trap.
pi_84264045
Aaah. Nu weet ik wat mij die ene keer was overkomen...

Gevoelsmatig
Het zich volledig niet kunnen bewegen. Slechts de ogen kunnen bewogen worden.
Een druk/gewicht op de borst
Een oncontroleerbaar gevoel van angst
Het naar beneden vallen, omhoog getild worden of omrollen zonder dat dit daadwerkelijk gebeurt

Auditief
Gelukkig niet

Visueel
Ik kon om me heen kijken alsof ik m'n hoofd had opgetild en naar m'n lichaam keek, maar verder kon ik niet bewegen. Het was net zoals BlackSaint uitlegde ik was mentaal wakker en zag alles blurry en vertraagd.

Dat naar beneden vallen hebben ik en m'n vriend allebei vaker van elkaar meegemaakt, dat degene die naast jou ligt gwn wakker schrikt omdat hij voelde dat hij naar beneden viel. Nooit heb ik na die ene keer zo'n intense ervaring gehad. [gelukkig ook maar]

Nu ga ik weg. Want ik krijg die kriebels van dit topic om 4 uur 's nachts (AUA tijd)

[ Bericht 0% gewijzigd door Tiger-Lilly op 20-07-2010 09:54:16 (typo) ]
pi_85006239
Vanochtend mijn allereerste slaapvelamming gehad :{

Ik werd plotseling wakker (geen idee waardoor) en ik lag op mijn rechter zij.
Bijna direct nadat ik wakker werd voelde ik achter me rug dat iets of iemand mijn dekbed een stukje omsloeg.
Ik schrok me echt helemaal kapot en wou me meteen omdraaien en schreeuwen maar geen van beide lukte.
Ik had echt heel erg het gevoel dat er iemand achter me zat, maar ik kon totaal niks doen :{w
Kreeg ook allemaal tintelingen door me heen heb heb me echt helemaal kapot gezweet.

Na 10 seconden kon ik me eindelijk omdraaien en zag gelukkig niks.

Daarna nog wel een half uur wakker gelegen uit angst en met 300 hartkloppingen per minuut }:| .

Hoop dat ik vanacht weer lekker slaap, echt 10x niks dit...

Weet btw nou nog steeds niet of dat dekbed omslaan echt gebeurt is of een deel van me droom...
Hoop het laatste ;) O-)

[ Bericht 13% gewijzigd door 12345r op 08-08-2010 13:59:58 ]
  zondag 8 augustus 2010 @ 13:56:03 #109
282339 Xantalien
Høken, kreng.
pi_85006306
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 09:53 schreef Tiger-Lilly het volgende:

Gevoelsmatig
Het naar beneden vallen, omhoog getild worden of omrollen zonder dat dit daadwerkelijk gebeurt

Auditief
Gelukkig niet

Visueel
Ik kon om me heen kijken alsof ik m'n hoofd had opgetild en naar m'n lichaam keek, maar verder kon ik niet bewegen. Het was net zoals BlackSaint uitlegde ik was mentaal wakker en zag alles blurry en vertraagd.

Dat naar beneden vallen hebben ik en m'n vriend allebei vaker van elkaar meegemaakt, dat degene die naast jou ligt gwn wakker schrikt omdat hij voelde dat hij naar beneden viel. Nooit heb ik na die ene keer zo'n intense ervaring gehad. [gelukkig ook maar]

Nu ga ik weg. Want ik krijg die kriebels van dit topic om 4 uur 's nachts (AUA tijd)
Dat vallen komt me heel bekend voor. Ik zie dan altijd voor me hoe ik struikel over een steen in het speeltuintje verderop. :') Heel vaag, maar dat is ALTIJD zo. En dan vlak voordat m'n gezicht de grond zou raken, krijg ik een of andere stuiptrekking, en kan ik weer bewegen. :')
Bi-j mien achter 't huus steet een Amerikaanse slee,
Bi-j de aanschaf mos ik erg diep in de portomonee.
't Is een 8-cilinder met veel chroom en een linnen kap,
Ik hol 'm moeilijk in toom as ik 'm op zien donder trap.
  zondag 8 augustus 2010 @ 14:08:10 #110
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_85006717
Bewust zijn van dromen

Herkenbaar. Dit is mijn ervaring:

quote:
Op zaterdag 24 april 2010 10:39 schreef NouMooiNiet het volgende:
als ik ooit overdag in slaap val gebeurt bij mij wat beschreven wordt bij die slaapverlamming.
zowat alle kenmerken die beschreven staan.
ik lig altijd op mijn zij, wil wakker worden en doe mijn ogen open (denk ik). dan kijk ik naar iets in de kamer om me op te concentreren, en dwing mezelf wakker te worden. mijn ogen vallen steeds open en dicht en ik ben me bewust dat ik in mijn kamer ben. soms zijn er ook anderen in mijn huis (ik woon alleen dus dat kan niet).
TOTDAT
ik me nog harder dwing om wakker te worden, ik krijg heel veel tintelingen over mijn ruggegraat en mijn hartslag versnelt enorm. ook mijn ademhaling versnelt.
DAN word ik wakker en doe ik mijn ogen pas open.
Best eng.
Door te lezen over slaapverlamming heb ik wel herkenning gevonden en vind ik t minder eng.
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_85008466
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 09:53 schreef Tiger-Lilly het volgende:

Gevoelsmatig

Auditief
Gelukkig niet

Visueel

Dat naar beneden vallen/omhoog zweven is heel normaal, ik heb dit vaak als ik 's ochtends in slaap val na even wakker geweest te zijn. De eerste paar keer vond ik het wel vervelend, maar nu vind ik het eigenlijk wel leuk. En zoals al eerder is gezegd kun via slaapverlamming ook makkelijker in een lucide droom terecht komen, en lucide dromen zijn episch :)
  maandag 9 augustus 2010 @ 00:43:13 #112
279894 winka
There is no place like home..
pi_85033519
Ik heb zelf een aantal keer slaapverlamming meegemaakt en ik vraag me af of onderstaand verhaal hier nu ook onder valt.

Vanochtend werd ik half wakker en doezelde wat verder. Opeens voelde ik een klap op mijn hoofd en ik had het idee dat er iets op mijn hoofd werd gegooid. Ik liet er mijn vriend naar kijken en hij zei dat er een stuk glas opgevallen was en dat ik een bult had. Vlak daarna voelde een hand op mijn zij drukken (ik lag ook op mijn zij). Het lukte mij niet om er vanaf te komen en ik probeerde mijn vriend weer te roepen. Wat dus niet lukte omdat ik in de slaapverlamming zat. Uiteindelijk werd ik gelukkig vanzelf weer wakker.

Na het doezelen ben ik dus blijkbaar in slaap gevallen en was dit alles niet in het echt gebeurd: dus geen klap op mijn hoofd gehad en geen duwende hand in mijn zij. Maar ik vond dit wel een rare variant op de slaapverlamming. Iemand hier ervaring mee :) Of heeft dit misschien met het 'old hag' gebeuren te maken (zie link in op)?
pi_85045448
Die hand op de zij is sowieso een klassiek voorbeeld van slaapverlamming. Druk op je borst, buik of in je zij is vrij normaal, kan soms best intens zijn en zelfs pijn doen.

Die klap op je hoofd lijkt meer op een soort half-droom staat. Als je van slaap overgaat naar een droom komen niet alle zintuiglijke sensaties tegelijk binnen. Meestal zijn het óf eerst beelden, óf eerst geluiden, maar het kan net zo goed gevoel zijn, zoals een klap op je hoofd. (Zoek eens op hypnagogische hallucinaties) Is niet heel gebruikelijk, maar wel mogelijk, en lijkt mij de meest voor de hand liggende verklaring.
pi_85052326
Dat vallen is echt wel epic hoor, als je je daaraan over kan geven dan krijg je er serieus een kick van en wil je snel nog een keer, alsof het een kermisattractie is. Maar dan zonder het prijskaartje :P
pi_85057848
Heb zoiets gelukkig nog nooit meegemaakt, lijkt me eng hoor! haha

wat ik wel vaker heb is dat ik bijna in slaap val en dan ineens naar beneden van (van t stoepje afvallen haha) maar volgens mij heeft iedereen dat wel eens heeft meegemaakt..

:z
pi_85074726
Xantalien: Dat vallen komt me heel bekend voor. Ik zie dan altijd voor me hoe ik struikel over een steen in het speeltuintje verderop. Heel vaag, maar dat is ALTIJD zo. En dan vlak voordat m'n gezicht de grond zou raken, krijg ik een of andere stuiptrekking, en kan ik weer bewegen.

Ik zie dan helemaal niets. Het is altijd als ik ga slapen 's avonds en bijna in slaap ben gevallen. Ik zie dan helemaal zwart, maar ik voel alsof het bed in een keer van onder mij weg is. En dan voel ik alsof ik val, maar daar schrik ik zo van dat ik wakker schrik.

Anoniemelurker:Dat vallen is echt wel epic hoor, als je je daaraan over kan geven dan krijg je er serieus een kick van en wil je snel nog een keer, alsof het een kermisattractie is. Maar dan zonder het prijskaartje

Het is inderdaad een kick, maar omdat ik niet weet wanneer het mij gaat overkomen [duh, daarom schrik ik ervan] schrik ik wakker in plaats van mij er aan over te geven.
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 01:27:34 #117
279894 winka
There is no place like home..
pi_85080236
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 13:18 schreef BlackSaint het volgende:
Die hand op de zij is sowieso een klassiek voorbeeld van slaapverlamming. Druk op je borst, buik of in je zij is vrij normaal, kan soms best intens zijn en zelfs pijn doen.

Die klap op je hoofd lijkt meer op een soort half-droom staat. Als je van slaap overgaat naar een droom komen niet alle zintuiglijke sensaties tegelijk binnen. Meestal zijn het óf eerst beelden, óf eerst geluiden, maar het kan net zo goed gevoel zijn, zoals een klap op je hoofd. (Zoek eens op hypnagogische hallucinaties) Is niet heel gebruikelijk, maar wel mogelijk, en lijkt mij de meest voor de hand liggende verklaring.
Dus het valt er allemaal toch onder :)
Ik heb ook nog even gezocht op hypnagogische hallucinaties en de klap op mijn hoofd lijkt precies zo iets te zijn.
Ik blijf het toch een bijzonder iets vinden, ook dat iedereen dezelfde symptomen heeft. Gelukkig heb ik er niet zo heel vaak last van, want hoe dan ook ik blijf het heel eng vinden -O-
pi_85103275
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 23:20 schreef Tiger-Lilly het volgende:
Xantalien: Dat vallen komt me heel bekend voor. Ik zie dan altijd voor me hoe ik struikel over een steen in het speeltuintje verderop. Heel vaag, maar dat is ALTIJD zo. En dan vlak voordat m'n gezicht de grond zou raken, krijg ik een of andere stuiptrekking, en kan ik weer bewegen.

Ik zie dan helemaal niets. Het is altijd als ik ga slapen 's avonds en bijna in slaap ben gevallen. Ik zie dan helemaal zwart, maar ik voel alsof het bed in een keer van onder mij weg is. En dan voel ik alsof ik val, maar daar schrik ik zo van dat ik wakker schrik.

Anoniemelurker:Dat vallen is echt wel epic hoor, als je je daaraan over kan geven dan krijg je er serieus een kick van en wil je snel nog een keer, alsof het een kermisattractie is. Maar dan zonder het prijskaartje

Het is inderdaad een kick, maar omdat ik niet weet wanneer het mij gaat overkomen [duh, daarom schrik ik ervan] schrik ik wakker in plaats van mij er aan over te geven.
Volgens mij beginnen we zo langzamerhand twee verschillende soorten ´vallen´ door elkaar te bespreken.

Je hebt één sensatie waarbij het lijkt alsof je struikelt, of van een stoel afvalt. Dit is heel plotseling en meestal schrik je hier meteen wakker van. Dit kan ook gebeuren als je 's avonds in slaap valt en hoeft niet met slaapverlamming gepaard te gaan (slaapverlamming heb je alleen tijdens je REM slaap, later in de nacht.)

De andere sensatie, de sensatie die ik bedoelde, is meer een soort gewichtsloosheid, alsof je van grote hoogte in de lucht naar beneden valt. Dit komt iets minder plotseling inzetten, en hier kun je je ook echt 'aan overgeven' als het ware, en het gewoon laten gebeuren.
pi_85126870
Ik heb 1 keer 's nachts zo'n donkere gedaante gezien aan het voeteneinde van mn bed. Was wel even schrikken :o

Was verder niet slaapverlamd en heb ook nooit weer zo'n gedaante gezien.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  woensdag 11 augustus 2010 @ 07:46:16 #120
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_85127599
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 04:38 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik heb 1 keer 's nachts zo'n donkere gedaante gezien aan het voeteneinde van mn bed. Was wel even schrikken :o

Was verder niet slaapverlamd en heb ook nooit weer zo'n gedaante gezien.
Zo'n verschijning is juist een kenmerk van slaapverlamming. Je hoeft ook verder niet het gevoel te hebben lichamelijk verlamd te zijn. Het kan net zo goed zijn dat je erbij hallucineert dat je je kan bewegen.

Het kan ook nog een combinatie zijn van slaapverlamming en bijvoorbeeld vals ontwaken.
Op dinsdag 11 januari 2011 13:20 schreef Bastard het volgende:
Je lijkt af en toe wel een kind dat alles maar roept wat in je hoofd opkomt!
pi_85139233
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 07:46 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Zo'n verschijning is juist een kenmerk van slaapverlamming. Je hoeft ook verder niet het gevoel te hebben lichamelijk verlamd te zijn. Het kan net zo goed zijn dat je erbij hallucineert dat je je kan bewegen.

Het kan ook nog een combinatie zijn van slaapverlamming en bijvoorbeeld vals ontwaken.
Vals ontwaken is ook heel verraderlijk inderdaad. Ik ben de laatste tijd bezig met lucide dromen, en ik krijg ze dan ook regelmatig. Helemaal niets wijst erop dat je dan aan het dromen bent, dus als er mensen/gedaantes je kamer binnenkomen schrik je je soms rot.

Meestal wordt ik overigens vrij snel na een valse ontwaking echt wakker.
pi_85141596
Ik had vanochtend weer wat vreemds...

Me vader wekte me rond 6 uur en ik begon allemaal onzin tegen hem te brabbelen totdat ik zegmaar echt doorhad ( na 15 seconden ongeveer) dat ik onzin aan het praten was...

Valt die ook onder het verschijnsel ''slaapverlamming''?
  woensdag 11 augustus 2010 @ 15:10:29 #123
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_85141967
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 15:03 schreef 12345r het volgende:
Valt die ook onder het verschijnsel ''slaapverlamming''?
Praten in je (half)slaap misschien?

:)
Op dinsdag 11 januari 2011 13:20 schreef Bastard het volgende:
Je lijkt af en toe wel een kind dat alles maar roept wat in je hoofd opkomt!
pi_85142367
Praten en slaapwandelen gebeurt niet tijdens je REM slaap, dus ik denk niet dat het iets met slaapverlamming te maken heeft. Als je slaapverlamd bent kun je niet eens praten volgens mij. Alleen je ogen en longen zijn nog actief.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 17:28:48 #125
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_85148324
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 22:32 schreef BlackSaint het volgende:

[..]

Waarom nou weer meteen De Dood... :{ Is het niet aannemelijker dat het gewoon de belichaming van 'angst' is dat zich heeft over de jaren heeft gevormd door films, cartoons, etcetera. Als mensen aliens hebben gezien beschrijven ze ze ook meestal als het stereotype alien wat je in tekenfilms ziet. Ik zou er niet meteen zo veel achter zoeken.
Noem iets waar mensen banger voor zijn dan de dood
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')