abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81374591
In 2006 heb ik een leuk stalen motorbootje aangeschaft. Zie het oude topic. Ik heb een nieuw topic geopend omdat het oude wat gedateerd was.

Er waren nogal wat problemen met de motor en ik had grootse plannen, maar eigenlijk heeft die boot daar vier jaar in de haven liggen roesten.

Ineens had ik meer tijd en geld en heb ik besloten de boot aan te gaan pakken.

Plan is om de boot van buiten helemal kaal te maken en opnieuw te schilderen. Ook gaat de inboordmotor eruit en komt er een buitenboordmotor in. De ramen en rubbers worden ook vervangen.

Ik heb de boot naar een vriend van mij laten transporteren. Het was ongeveer 60 kilometer, maar ik heb bij hem op het erf de gelegenheid alles te doen wat ik wil. Bij mij in de haven kost het 330 euro per mand om op de kant te liggen en ivm de verzekering van de haven mag ik niet eens lassen en slijpen.

Uit het water en op de trailer, transport over de weg

Zoals je ziet is er nogal wat onderhoud nodig.

Daar ligt 'ie dan

Staartstuk eraf en Motor eruit

Stukje uit de achterkant laten slijpen

Begonnen met kaal maken

[ Bericht 0% gewijzigd door Conflict op 13-05-2010 14:24:36 ]
  Boks-Chick donderdag 13 mei 2010 @ 11:35:39 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_81374642
Wat vre-se-lijk gaaf! Zo'n soort bootje (slagje kleiner mag ) wil ik ook ooit nog eens.

Supergaaf. Ik volg je opknapverhaals
lolwut
  donderdag 13 mei 2010 @ 11:36:08 #3
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_81374656
Koop een boot, werk je dood durf ik uit ervaring te zeggen. Desalniettemin heel veel succes en hierbij plaats ik gewoon even een schaamteloze TVP.

Nu ook inhoudelijk: Hang de buitenboordmotor in de beugel achterop maar zorg wel voor een draaihoek die groot genoeg is. Ik weet niet of je al wat op het oog hebt maar Suzuki 4-takt motoren uit 2009 hebben een gigantische draaihoek zodat je lekker kunt sturen.
The remedy is the experience.
  donderdag 13 mei 2010 @ 11:36:30 #4
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_81374681
Ik hoop niet dat de foto's te groot zijn want ik heb geen zin om alles nog eens te uploaden
pi_81374799
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:36 schreef Klonterpot het volgende:

Nu ook inhoudelijk: Hang de buitenboordmotor in de beugel achterop maar zorg wel voor een draaihoek die groot genoeg is. Ik weet niet of je al wat op het oog hebt maar Suzuki 4-takt motoren uit 2009 hebben een gigantische draaihoek zodat je lekker kunt sturen.
Ik heb een scheepslasser die dit voor mij doet. Op een van de foto's kan je het gat zien dat we aan de achterkant gemaakt hebben.

De boot is gebouwd voor een BB motor, later hebben ze die inboordmotor geplaatst. Dat draaien we nu terug.

Volgens hem is de ruimte goed genoeg, maar ik moet nu dus eerst op zoek naar een motor.

Het zal een 20 PK langstaart 4takt motor worden.
  donderdag 13 mei 2010 @ 11:44:42 #7
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_81374909
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:41 schreef Conflict het volgende:

[..]

Ik heb een scheepslasser die dit voor mij doet. Op een van de foto's kan je het gat zien dat we aan de achterkant gemaakt hebben.

De boot is gebouwd voor een BB motor, later hebben ze die inboordmotor geplaatst. Dat draaien we nu terug.

Volgens hem is de ruimte goed genoeg, maar ik moet nu dus eerst op zoek naar een motor.

Stom, heb die foto over het hoofd gezien. Heel veel succes!
  donderdag 13 mei 2010 @ 11:46:29 #8
155694 Paulus-de-Boskabouter
Vandaag zonder rode puntmuts
pi_81374986
quote:
......

Als ik jou was zou ik minimaal 40 pk en liever nog meer. Anders krijg je er later spijt van.
Je kan beter wat over hebben dan te weinig. En je wilt natuurlijk wel vooruit komen.
Met 20 pk mag je blij zijn dat je 10 km/h vaart.
Paulus mist zijn vriendjes uit het bos....
pi_81375073
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:46 schreef Paulus-de-Boskabouter het volgende:

[..]

Als ik jou was zou ik minimaal 40 pk en liever nog meer. Anders krijg je er later spijt van.
Je kan beter wat over hebben dan te weinig. En je wilt natuurlijk wel vooruit komen.
Mij is door verschillende mensen 15 PK geadviseerd en dit heb ik naar 20 PK opgeschroefd.

Ik kijk wel, maar ik heb natuurlijk een budget en met een 40 PK motor wordt dit al snel overschreden.

Ik heb ongeveer 2000 euro voor een motor over.
  donderdag 13 mei 2010 @ 11:50:09 #10
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_81375092
quote:

[..]

Conflict, wat weegt die boot? Afhankelijk van het gewicht en het doel van het bootje kun je je natuurlijk afvragen hoeveel PK je nodig hebt. Twintig PK icm. een werkschroef moet genoeg zijn voor een rustige vaarsnelheid.
pi_81375116
Ah, twee maanden terug je oude topics nog bekeken, tot dat het opeens stil werd. Blij te zien dat je er weer wat aan doet
pi_81375159
quote:

[..]

10km/u zal ook ongeveer wel de romsnelheid zijn van dat ding. 40PK erachter hangen resulteert alleen maar in een gigantische golf als je het gas open zal trekken.
Die boot zal zal pas meer snelheid maken als hij in plane gaat, waar je 100pk+ voor nodig gaat hebben.

25PK met een lage pitch propeller is voldoende. Al zal een motor met een hoger vermogen natuurlijk wel rustiger draaien voor de zelfde snelheid, maar harder zal hij er niet echt van gaan.
pi_81375166
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:50 schreef Klonterpot het volgende:

[..]

Conflict, wat weegt die boot? Afhankelijk van het gewicht en het doel van het bootje kun je je natuurlijk afvragen hoeveel PK je nodig hebt. Twintig PK icm. een werkschroef moet genoeg zijn voor een rustige vaarsnelheid.
Ze zeggen dat die boot niet meer dan drie ton weegt, ik heb er mijn bedenkingen bij. Een werkschroef stond al op de planning

De meeste vergelijkbare boten in mijn haven hebben 10 PK
pi_81375197
Terugvindbootje...
pi_81375206
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:51 schreef StephanL het volgende:
Ah, twee maanden terug je oude topics nog bekeken, tot dat het opeens stil werd. Blij te zien dat je er weer wat aan doet
Het werd stil omdat ik het er zo druk mee had

Ik ga bijna iedere dag na mijn werk naar de boot om te klussen namelijk.

Alleen volgende week ga ik voor twee weken op vakantie en dan komt het ff stil te liggen.
  donderdag 13 mei 2010 @ 11:54:30 #16
112790 Koepert
Parttime Nutcase
pi_81375217
Gave boot (in wording dan )

Zijn niet gemaakt voor race-snelheden natuurlijk, maar let wel op dat ie wel vooruit wil... derhalve, tvp..
It starts with a shiver, an itch, a slow boil
  donderdag 13 mei 2010 @ 11:55:10 #17
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_81375238
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:52 schreef Conflict het volgende:

[..]

Ze zeggen dat die boot niet meer dan drie ton weegt, ik heb er mijn bedenkingen bij. Een werkschroef stond al op de planning

De meeste vergelijkbare boten in mijn haven hebben 10 PK
Drie ton lukt - afhankelijk van plaatdikte en interieur - snel hoor. Toch heb ik ervaren dat het verschil in snelheid tussen 10 en 20 PK (met werkschroef) niet eens zo gek groot is. Het is vooral het reactievermogen wat je ervoor terugkrijgt. Een dergelijke boot met 10PK leg je niet 1-2-3 even stil als er wat dreigt te gebeuren. Echter, met 20PK ligt de boot binnen enkele seconden stil nadat je vol gas achteruit hebt gegeven.
  donderdag 13 mei 2010 @ 11:55:32 #18
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_81375245
tvp, altijd leuk dit soort projectjes!
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_81375247
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:52 schreef B4llistic het volgende:

[..]

10km/u zal ook ongeveer wel de romsnelheid zijn van dat ding. 40PK erachter hangen resulteert alleen maar in een gigantische golf als je het gas open zal trekken.
Die boot zal zal pas meer snelheid maken als hij in plane gaat, waar je 100pk+ voor nodig gaat hebben.

25PK met een lage pitch propeller is voldoende. Al zal een motor met een hoger vermogen natuurlijk wel rustiger draaien voor de zelfde snelheid, maar harder zal hij er niet echt van gaan.
Ik heb de 110 PK Penta motor eruit gehaald om bovenstaande redenen.

Dat ding zoop benzine en echt hard ging 'ie toch niet. Het is een tourbootje, geen speedboot natuurlijk
  Moderator donderdag 13 mei 2010 @ 11:57:06 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_81375346
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 11:57 schreef Vonkenboer het volgende:
Dus dit lawaai is straks verleden tijd ?

Ja! Al was dat geluid wel vet!
pi_81375492
Erg leuk dat je dit weer oppakt terug vind schip
pi_81375576
Hier een paar foto's van de staat van de lak:

Nu snap je wel warom de boot helemaal kaal moet.

Er zit ook een gat in de bodem, ik zak roest en sloeg er zo een gat in. Maar goed dat ik 'm uit het water gehaald heb, anders was 'ie binnen een half jaar gezonken.
pi_81375665
Ik gebruik trouwens Tercoo schijven om 'm kaal te maken.
quote:
Wat doet Tercoo?

Tercoo® is een natuurrubberen schijf voorzien van 12 hardmetalen pennen. De pennen staan onder een bepaalde hoek ten opzichte van het midden waardoor deze door de centrifugale kracht naar buiten willen komen. Doordat de natuurrubberen schijf buigzaam is zal het natuurrubber de hardmetalen pennen terugtrekken waardoor een pendelende beweging ontstaat van deze hardmetalen pennen. Deze beweging zorgt ervoor dat de hardmetalen pennen gaan hameren op het schoon te maken oppervlak. Hierdoor zullen alle verontreinigingen en overige oude opgebrachte beschermlagen verwijderd worden. Door de hamerende werking ontstaat er geen warmte, waardoor ook taaie materialen zoals teer, lijm en kit ook makkelijk verwijderd kunnen worden, dit in tegentelling tot gereedschappen waar bij gebruik wrij-ving ontstaat. Met andere woorden: het maakt niet uit wat de verontreiniging is, Tercoo® maakt het altijd schoon.
De zijkant had ik in een paar uur kaal

donderdag 13 mei 2010 @ 12:09:25 #25
58560 Oksel
Gezellig.
pi_81375694
Mooi project, wat een werk. Hoop dat het het geld en de moeite waard is; oftewel, krijg je er over 10 jaar voor teurg wat je nu investeerd?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')