abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81367341
Lichamen slachtoffers pas over week naar Nederland

Het duurt nog minstens een week voor de omgekomen Nederlanders kunnen worden teruggevlogen naar Nederland, meldt het KLPD. Medewerkers van het KLPD reizen vanavond naar Tripoli om een begin te maken met de identificaties.

In het regeringstoestel zitten onder anderen forensisch deskundigen en mensen die de Nederlandse ambassade in Tripoli gaan ondersteunen.

De Libische maatschappij Afriqiyah Airways heeft nabestaanden uitgenodigd om op kosten van de maatschappij naar Libië te gaan. Minister Verhagen van Buitenlandse Zaken vraagt familieleden juist thuis te blijven in verband met het identificatieonderzoek.

Jongetje

Bij de vliegramp in Libië zijn 103 inzittenden omgekomen, onder wie zeer waarschijnlijk 61 Nederlanders. Er zijn 96 lichamen geborgen.

Een jongetje van acht jaar heeft het ongeluk met de Airbus overleefd. Hij heeft botbreuken en is in een ziekenhuis in Tripoli geopereerd, zegt het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag. Of het om een Nederlands jongetje gaat, is nog niet helemaal zeker.

In het vliegtuig van Afriqiyah Airways dat vanochtend bij Tripoli verongelukte, zaten Nederlanders die een vakantie hadden geboekt bij KRAS.nl en STIP-reizen.
Onzeker

Dat er 62 Nederlanders in het toestel zaten, is overigens niet honderd procent zeker, heeft minister Verhagen gezegd. De cijfers zijn gebaseerd op gegevens van Kras.nl (24 passagiers) en Stip (38 passagiers), maar het is onduidelijk of ze allemaal aan boord waren.

Afriqiyah Airways maakte aan het eind van de dag de nationaliteiten op de passagierslijst bekend: 58 Nederlanders, 6 Zuid-Afrikanen, 2 Oostenrijkers, 1 Duitser, 1 Zimbabwaan, 2 Britten en 19 mensen van wie de nationaliteit nog niet is bevestigd. De crew bestond uit 11 Libiërs.

De Libische luchtvaartmaatschappij Afriqiyah Airways heeft de nabestaanden van de slachtoffers uitgenodigd om op kosten van de maatschappij naar Tripoli te gaan. De directie regelt niet alleen de vlucht en het onderdak, maar ook de vereiste visa. Afriqiyah zorgt ook voor de begeleiding, staat in een verklaring.

Minister Verhagen adviseert familie niet meteen naar Libië te reizen, omdat ze in Nederland nodig zijn in verband met de identificatie. Vanavond gaat al een regeringsvliegtuig naar Tripoli met forensisch onderzoekers.

Tussenlanding

Vlucht 771 was vanuit het Zuid-Afrikaanse Johannesburg op weg naar Londen en zou een tussenlanding maken in Tripoli. Het verongelukte om 06.00 uur vanochtend, kort voor de landing.

De oorzaak van het ongeluk is onbekend. Arabische tv-zenders melden dat het toestel voor de crash in brand stond. De zwarte dozen zijn inmiddels gevonden.

De Nederlandse passagiers moesten in Tripoli overstappen. De mensen van KRAS.nl zouden doorreizen naar Brussel en de mensen van STIP-reizen naar Düsseldorf.

Familieleden en vrienden die de passagiers zouden ophalen, worden in Brussel en Düsseldorf opgevangen. Er is psychische hulp ter plaatse.

Op internet is een condoleanceregister geopend.

• http://nos.nl/artikel/156(...)-naar-nederland.html

Meer nieuwsberichten:
  • NU.nl
  • NRC Handelsblad
  • de Volkskrant
  • CNN
  • NOS Journaal 24
  • RTL Z Livestream

Meer informatie
  • Persbericht van Afriqiyah Airways
  • Persbericht van Airbus
  • Artikel in de Nederlandstalige Wikipedia
  • Artikel in de Engelstalige Wikipedia

Beeldmateriaal
    [ afbeelding ]
  • Fotoserie van NRC Handelsblad
  • Beeldmateriaal op de BBC-website
  • pi_81367391
    quote:
    Op donderdag 13 mei 2010 00:14 schreef HankSchrader het volgende:
    TVP
    .
      donderdag 13 mei 2010 @ 00:16:37 #3
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_81367400
    TVP posten in de laatste post = FAIL

In ieder geval:
    quote:
    Op woensdag 12 mei 2010 23:16 schreef Deisyy het volgende:
    Voorpagina Telegraaf: "Het jongetje heet Ruben van Ashout".

Ik kots op de hele berichtgeving over deze ramp
    We zouden het eigenlijk moeten omdraaien.

Verdachten: Met volledige naam in de media, ipv slechts "Klaas P."

Slachtoffers: Met de huidige voor verdachten geldende regels in de media: "Ruben A."
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
      Moderator donderdag 13 mei 2010 @ 00:16:43 #4
    236264 crew  capricia
    pi_81367402
    quote:
    Op donderdag 13 mei 2010 00:16 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

.
    "People that use Fiat currency as a store of value.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_81367433
    quote:

[..]

.
    Mijn excuses.
    pi_81367446
    Dikke vette TVP.
      Moderator / Redactie Sport donderdag 13 mei 2010 @ 00:20:25 #7
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_81367549
    Maar weer volgen
    winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
      donderdag 13 mei 2010 @ 00:26:06 #8
    24533 ACT-F
    Onmeunige gaspedoal emmer
    pi_81367723
    quote:
    Op donderdag 13 mei 2010 00:16 schreef maartena het volgende:

Verdachten: Met volledige naam in de media, ipv slechts "Klaas P."
    Daders oké, maar verdachten?? Dat kan je een aanklacht tot smaad opleveren als verdachte onschuldig blijkt te zijn.
    Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
    pi_81367843
    Op de site van Afriqiyah wordt nu melding gemaakt van 58 Nederlandse doden:
    quote:
    Afriqiyah Airways confirms as per the information received from the Libyan authorities the death of the 103 passengers on board flight 8U 771 from Johannesburg to Tripoli 12th May 2010. Only one survived the accident (a Dutch child).

The passenger’s nationalities are as follows:

58 Dutch

6 South Africans

2 Libyans

2 Austrians

1 German

1 Zimbabwean

1 French

2 British

19 Unknown (to be notified upon confirmation)

11 Crew members (Libyan nationalities)

Afriqiyah Airways will release further information as soon as it is available
    Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
      † In Memoriam † donderdag 13 mei 2010 @ 00:33:57 #10
    21290 NorthernStar
    Insurgent
    pi_81367977
    quote:
    Op woensdag 12 mei 2010 23:44 schreef Dwab het volgende:
    Is het verontrustend dat ik totaal geen gevoel heb bij de berichten over deze crash? Voelen mensen zich werkelijk geschokt en verdrietig enzo voor de slachtoffers? Of zeggen ze dit alleen omdat dit van ze verwacht wordt? Ik had dit ook al vorig jaar met Koninginnedag... Ik voelde daar dus helemaal niks bij... ik vond het alleen zonde dat iedereen zo in mineur stemming was.

Als je elke keer als er iemand (die je niet kent) dood gaat helemaal van de kaart bent, en gaat nadenken over al het leed, dan ben je toch elke dag bezig? Heeft dat enkele zin?

Zijn er meer mensen die dit zo voelen en op (wederom) schokkende reacties kunnen rekenen als ze dit aangeven??
    Overdreven gedoe idd. Iedereen die zo "geschokt" of "verslagen" is. Van regering en overheid kan ik het nog begrijpen. Als Balkenende een praatje moet houden en dergelijke. Hij is dan in de rol van vertegenwoordiger. Maar voor de rest is het alleen voor de betrokkenen, familie en vrienden enz, iets om geschokt over te zijn. imo.

Met de reservering dat het hier om een ongeluk gaat. Als het om een aanslag of zoiets als toen bij koninginnedag gaat ligt het iets anders. Daar kun je je wel kut over voelen. Gewoon omdat het doelbewust geweld is.
      Forum Admin donderdag 13 mei 2010 @ 00:52:22 #11
    35723 crew  GGMM
    pi_81368550
    quote:

[..]

.

(tvp)
    Alweer zo'n prachtige post van mij.
    Nicki Minaj en ik
    Mijn vissen in actie.
      FOK!-Schrikkelbaas donderdag 13 mei 2010 @ 00:53:56 #12
    862 Arcee
    Look closer
    pi_81368601
    quote:
    Op donderdag 13 mei 2010 00:29 schreef Felixa het volgende:
    Op de site van Afriqiyah wordt nu melding gemaakt van 58 Nederlandse doden:
    [..]
    En 19 unknown, dus daar zullen dan nog 3 of 4 Nederlanders bij zitten.
    Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
    pi_81368703
    quote:
    Op donderdag 13 mei 2010 00:33 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Overdreven gedoe idd. Iedereen die zo "geschokt" of "verslagen" is. Van regering en overheid kan ik het nog begrijpen. Als Balkenende een praatje moet houden en dergelijke. Hij is dan in de rol van vertegenwoordiger. Maar voor de rest is het alleen voor de betrokkenen, familie en vrienden enz, iets om geschokt over te zijn. imo.

Met de reservering dat het hier om een ongeluk gaat. Als het om een aanslag of zoiets als toen bij koninginnedag gaat ligt het iets anders. Daar kun je je wel kut over voelen. Gewoon omdat het doelbewust geweld is.
    Toen ik iemand verloren had die dichtbij me stond waren er ook veel onbekende mensen die wel even hun zegje wilde doen. Oh wat was het toch allemaal verdrietig enzo, ik dacht alleen maar: flikker alsjeblieft op en laat ons gewoon met rust. Het laatste waar je dan toch zin in hebt is dat Gordon en Katja Schuurman het voorval betreuren. Wat een dom gedoe!
    pi_81368792
    quote:
    Op donderdag 13 mei 2010 00:57 schreef Dwab het volgende:

[..]

Toen ik iemand verloren had die dichtbij me stond waren er ook veel onbekende mensen die wel even hun zegje wilde doen. Oh wat was het toch allemaal verdrietig enzo, ik dacht alleen maar: flikker alsjeblieft op en laat ons gewoon met rust. Het laatste waar je dan toch zin in hebt is dat Gordon en Katja Schuurman het voorval betreuren. Wat een dom gedoe!
    Mij bekruipt ook bij veel BN-ers wel het gevoel dat ze even willen scoren bij het publiek. Even laten zien wat voor een warme persoonlijkheden ze zijn en dat ze eigenlijk ook wel heel normaal zijn gebleven. Dit doen ze eigenlijk aan de lopende band en ze nemen over het algemeen ook wel heel snel termen als "afschuwelijk drama", "hevig geschokt", "ik zal hem onwijs missen" etc. in de mond.
      FOK!-Schrikkelbaas donderdag 13 mei 2010 @ 01:01:23 #15
    862 Arcee
    Look closer
    pi_81368832
    Enige overlevende ramp heet Ruben van A...
    quote:
    Ruben is samen met zijn broer Enzo (11), moeder Trudy (41) en vader Patrick op safari in Zuid-Afrika geweest om de koperen bruiloft van het echtpaar Van Assouw-Van de Sande te vieren.

"We snappen er helemaal niets van", aldus mevrouw Van de Sande. "Het is alsof we in een film zitten." Een oom en tante van Ruben worden zo snel mogelijk met een regeringsvliegtuig naar Libië overgebracht.
    Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
      donderdag 13 mei 2010 @ 01:01:29 #16
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_81368835
    quote:
    Op donderdag 13 mei 2010 00:26 schreef ACT-F het volgende:
    Daders oké, maar verdachten?? Dat kan je een aanklacht tot smaad opleveren als verdachte onschuldig blijkt te zijn.
    Iedereen is een verdachte totdat rechtspraak is gedaan. Dat zou dus betekenen dat als iemand word opgepakt die op HETERDAAD betrapt wordt, en het 99% zeker is dat hij het gedaan heeft dus pas bij naam genoemd mag worden..... NA de rechtzaak? Want die 1% zou natuurlijk kunnen betekenen dat hij net op de plaats van het misdrijf aankwam, en het pistool oppakte.....

Je bent pas een dader als de rechter zegt dat je het gedaan hebt, en schuldig wordt bevonden. Hadden we tussen 4 November 2004 en 13 Juli 2005 bijvoorbeeld Mohamed B. niet bij naam mogen noemen? Hij was tot die tijd immers slechts de verdachte...... ook al was het zo goed als zeker dat hij de dader was.
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
    pi_81368991
    quote:
    Op donderdag 13 mei 2010 01:00 schreef LosPollos het volgende:

[..]

Mij bekruipt ook bij veel BN-ers wel het gevoel dat ze even willen scoren bij het publiek. Even laten zien wat voor een warme persoonlijkheden ze zijn en dat ze eigenlijk ook wel heel normaal zijn gebleven. Dit doen ze eigenlijk aan de lopende band en ze nemen over het algemeen ook wel heel snel termen als "afschuwelijk drama", "hevig geschokt", "ik zal hem onwijs missen" etc. in de mond.

Wat ook walgelijk is ... als een andere BN' er doodgaat, dan verdringen ze elkaar om op televisie te zeggen hoe ontzettend goed ze die persoon kenden en wat ze allemaal voor dolle dingen hebben meegemaakt samen. Ik word hier persoonlijk nogal onpasselijk van. Dat is dus wel een emotie, maar niet degene die ze proberen op te roepen...
    pi_81369038
    quote:
    Op donderdag 13 mei 2010 01:08 schreef Dwab het volgende:

[..]

Wat ook walgelijk is ... als een andere BN' er doodgaat, dan verdringen ze elkaar om op televisie te zeggen hoe ontzettend goed ze die persoon kenden en wat ze allemaal voor dolle dingen hebben meegemaakt samen. Ik word hier persoonlijk nogal onpasselijk van. Dat is dus wel een emotie, maar niet degene die ze proberen op te roepen...
    En iedereen die doodgaat was ook een enorm gedreven vakman waar ze heel veel van hebben geleerd.
    pi_81369121
    quote:
    Op donderdag 13 mei 2010 01:10 schreef LosPollos het volgende:

[..]

En iedereen die doodgaat was ook een enorm gedreven vakman waar ze heel veel van hebben geleerd.
    Ja... ik snap niet dat je zulke dingen kan zeggen op televisie zonder je een ontiegelijke huichelaar te voelen, wanneer houd dit emo tijdperk een keer op? Het lijkt alleen maar erger te worden...
    pi_81369173
    quote:
    Op donderdag 13 mei 2010 01:14 schreef Dwab het volgende:

[..]

Ja... ik snap niet dat je zulke dingen kan zeggen op televisie zonder je een ontiegelijke huichelaar te voelen, wanneer houd dit emo tijdperk een keer op? Het lijkt alleen maar erger te worden...
    Zolang een groot deel van de maatschappij hier niet doorheen kijkt, zullen ze dit gedrag blijven vertonen. Het is ontzettend makkelijk scoren. Lijkt me een hel om in dat wereldje te opereren.
      donderdag 13 mei 2010 @ 01:24:15 #21
    24533 ACT-F
    Onmeunige gaspedoal emmer
    pi_81369318
    quote:
    Op donderdag 13 mei 2010 01:01 schreef maartena het volgende:
    Dat zou dus betekenen dat als iemand word opgepakt die op HETERDAAD betrapt wordt, en het 99% zeker is dat hij het gedaan heeft dus pas bij naam genoemd mag worden..... NA de rechtzaak?
    Laat ik even voorop stellen dat iedereen vrij is om te zeggen wat hij wil, ook de media. Je kunt bij elk voorval te pas en onpas volledige namen noemen, er is geen wet die dit verbiedt. Echter, als betrokken persoon bezwaar maakt tegen publicatie van zijn naam vanwege schending van een recht, zoals privacy of smaad, en de rechter geeft hem gelijk, dan pas heeft het consequenties voor de publicist. In de praktijk komt dit zelden voor.
    Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
    pi_81370054
    we weten wat gaat gebeuren: onvoorstelbaar leed voor de jongen, en alle betrokkenen..

wat weten we eigenlijk?
    vanuit cockpit komt melding explosie, en verzoek om ambulances klaar te houden bij landing.

dan een versnipperd neergestort vliegtuig,
    geen krater!
    ik zag nog net het neerstuiter inprint van een wiel in het zand.

en dit alles minder dan kilometers van het vliegveld.

dit vliegtuig is niet kapot gegaan op de grond, het was al in de lucht kapot.

verklaar de explosie (ze kwamen wel erg snel met verklaring van geen terrorisme)

either major technical failure, or major explosion
    think about cockpit message: explosion and get ambulances

DQ
    pi_81370357
    Als het een aanslag zou zijn, dan was deze waarschijnlijk al opgeëist door een of andere baardenclub. Tenzij het een eenmansactie was natuurlijk. Wacht nou gewoon maar af.
      donderdag 13 mei 2010 @ 02:11:42 #24
    154252 EvanStone
    Daar gaan we!
    pi_81370402
    Die Airbussen vallen nogal snel in stukjes uit elkaar?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')