En precies daarin ligt het probleem, de hoeveelheid grond die bouwrijp wordt gemaakt wordt al decennialang structureel kort gehouden zodat men daar goed aan kan verdienen.quote:Op zondag 23 mei 2010 09:59 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Geen grond toegewezen? We leven hier niet in de Sovjet-Unie!
Als je in dit land wilt bouwen zul je grond moeten kopen, zei het een bestaande bebouwing die je gaat herontwikkelen of bouwrijpe grond die wordt uitgegeven door de gemeente.
Ik woon in Flevoland en daar is de meeste grond van de domeinen, regelmatig zijn er boeren aan de rand van een dorp of stad die met pensioen gaan en geen opvolger hebben (het schijnt geen aantrekkelijk beroep meer te zijn), de domeinen willen dan best zo'n stuk grond aan de gemeente verkopen voor een appel en een ei, echter deze vragen vervolgens de hoofdprijs aan de burger voor een lappie grond. Dezelfde grond word echter voor een lage prijs verkocht aan bedrijven indien het industrieterrein of kantoorpanden betreft. Dat deugd natuurlijk niet. Wegen, riolering en andere infrastructuur aanleggen is toch geen issue, heel het land ligt er vol mee. Ik denk dat als we de mensen wat meer decentraliseren we een stuk leuker land krijgen met veel minder filesquote:Op dinsdag 25 mei 2010 09:26 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat grond niet bebouwd is wil niet zeggen dat het niet schaars is natuurlijk. Nog los van de vraag van wie die grond is. Je kunt wel van elk stuk wei dat je ziet roepen dat er gebouwd zou kunnen worden, maar dat is wel erg simpel. Je gaat ook niet van elke tuin roepen dat er wel een huis op kan staan.
Alsof iedereen zomaar overal wil wonen, mensen willen in de stad wonen, of in een mooi dorp. Niet midden in de wei zonder wegen er naartoe bijvoorbeeld.
QFT, de vastgoedmaffia wil maximaal bloed zuigen uit zijn slachtoffersquote:Op dinsdag 25 mei 2010 09:29 schreef Pietverdriet het volgende:
En precies daarin ligt het probleem, de hoeveelheid grond die bouwrijp wordt gemaakt wordt al decennialang structureel kort gehouden zodat men daar goed aan kan verdienen.
Mensen nog meer decentraal van hun werk laten wonen zal juist nog meer files gaan opleveren.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 10:30 schreef xenobinol het volgende:
. Ik denk dat als we de mensen wat meer decentraliseren we een stuk leuker land krijgen met veel minder files
Denk het niet, dat mensen ver van hun werkplek wonen lijkt mij de oorzaak van files.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 10:30 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik woon in Flevoland en daar is de meeste grond van de domeinen, regelmatig zijn er boeren aan de rand van een dorp of stad die met pensioen gaan en geen opvolger hebben (het schijnt geen aantrekkelijk beroep meer te zijn), de domeinen willen dan best zo'n stuk grond aan de gemeente verkopen voor een appel en een ei, echter deze vragen vervolgens de hoofdprijs aan de burger voor een lappie grond. Dezelfde grond word echter voor een lage prijs verkocht aan bedrijven indien het industrieterrein of kantoorpanden betreft. Dat deugd natuurlijk niet. Wegen, riolering en andere infrastructuur aanleggen is toch geen issue, heel het land ligt er vol mee. Ik denk dat als we de mensen wat meer decentraliseren we een stuk leuker land krijgen met veel minder files
Niet als je er genoeg huizen worden gebouwd en de overdrachtsbelasting wordt afgeschaftquote:Op dinsdag 25 mei 2010 11:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mensen nog meer decentraal van hun werk laten wonen zal juist nog meer files gaan opleveren.
Hoezo? Juist door het centraliseren van het 'wonen' en het 'werken' moet er een enorme verkeersstroom van het 'wonen' naar het 'werken'.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 11:26 schreef Basp1 het volgende:
Mensen nog meer decentraal van hun werk laten wonen zal juist nog meer files gaan opleveren.
Dat is natuurlijk een overdreven statement, er zijn genoeg mensen die niet in een stad willen wonen, laat staan het centrum. Meer dan de helft van de Nederlanders woont in de provincie, wat zullen die mensen allemaal balen dat ze niet in de centrum van een stad wonenquote:Op dinsdag 25 mei 2010 11:35 schreef Weltschmerz het volgende:
doet verder niks af aan het feit dat bijna iedereen een vrijstaand huis met tuin in de binnenstad wil.
Dat nemen ze er dan bij, maar dat neemt niet weg dat ze graag daar vrijstaand met tuin zouden willen wonen. En als dat er zou zijn dan zouden meer mensen in de stad willen wonen. Er is altijd vraag naar meer ruimte, en er is altijd vraag naar het centrum, korte afstand naar de levendigheid. Daar doe je niks aan, de schaarste is er en zal er zijn.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 13:12 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een overdreven statement, er zijn genoeg mensen die niet in een stad willen wonen, laat staan het centrum. Meer dan de helft van de Nederlanders woont in de provincie, wat zullen die mensen allemaal balen dat ze niet in de centrum van een stad wonen
Ik ken ze wel, mensen die zich helemaal blauw betalen aan woonlasten omdat ze dan zo'n lekker klein appartementje hebben zonder tuin, fatsoenlijke parkeerruimte of een speelplek voor de kinderen. Maar dan wonen ze wel in het 'levendige' centrum en hoeven ze slechts een paar minuten te wandelen voor de dichtstbijzijnde V&D of Hema
In de Antwerpse haven (haast niet bereikbaar met openbaar vervoer) heb je grote bedrijven die een prive-busdienst inleggen. Je kan dan op een centrale plek in de stad groepjes migranten zien wachten om vier uur of vijf uur 's ochtends, die doen de vroege shift.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 13:04 schreef xenobinol het volgende:
Laaggeschoolde arbeid in fabrieken maakt meestal gebruik van lokaal personeel dus die hebben veel minder te maken met dit probleem.
In de Rotterdamse haven werken veel vlamingen, Tankreinigers zijn bijna allemaal vlamingenquote:Op dinsdag 25 mei 2010 14:02 schreef Krantenman het volgende:
[..]
In de Antwerpse haven (haast niet bereikbaar met openbaar vervoer) heb je grote bedrijven die een prive-busdienst inleggen. Je kan dan op een centrale plek in de stad groepjes migranten zien wachten om vier uur of vijf uur 's ochtends, die doen de vroege shift.
Werkte het maar echt zo, de theorie is heel mooi, de praktijk een heel stuk weerbarstiger.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 13:04 schreef xenobinol het volgende:
Laaggeschoolde arbeid in fabrieken maakt meestal gebruik van lokaal personeel dus die hebben veel minder te maken met dit probleem.
Goed plan!quote:Op maandag 24 mei 2010 18:54 schreef Bruno25 het volgende:
De HRA kan gewoon blijven bestaan.
Als je het huurwaardeforfait op 3% zet van de WOZ-waarde
De 3% norm is veel eenvoudiger, dan is de HRA grotendeels geneutraliseerd en blijft toch bestaan , dan heeft ieder zijn zin
Een woning van 250.000 euro heeft dan een huurwaardeforfait van 7.500 euro, gelijk aan de huur van een corporatiewoning
Nu is dat 1375 euro, ofwel 0,55%, dus veel te weinig.
Iemand met een volledige hypotheek van 250.000 en 15.000 euro rente per jaar, heeft dan toch nog een redelijke aftrek van 7.500 euro.
En degenen die wel aflossen, worden beloond door de Wet Hillen.
Ik stel voor, zet het huurwaardeforfait dit jaar op 1% en iedere jaar een 0,5% hoger, dan is over 10 jaar de HRA weg, en kan zonder effect opgeheven worden.
Hef dan wel de overdrachtsbelasting op in gelijke mate, dat stimuleert de markt weer, zodat men weer kan verhuizen en de makelaars en notarissen weer gaan verdienen
Dus omdat (volgens jou) ´iedereen´ in een vrijstaand huis wil wonen midden in het centrum van een stad, hoeft er niets bijgebouwd te worden? Kijk, ik wil ook graag 1 miljard per jaar verdienen, maar die banen zijn erg schaars. Moeten de overheid dan maar gewoon een verbod invoeren op het creëren van nieuwe banen?quote:Op dinsdag 25 mei 2010 13:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat nemen ze er dan bij, maar dat neemt niet weg dat ze graag daar vrijstaand met tuin zouden willen wonen. En als dat er zou zijn dan zouden meer mensen in de stad willen wonen. Er is altijd vraag naar meer ruimte, en er is altijd vraag naar het centrum, korte afstand naar de levendigheid. Daar doe je niks aan, de schaarste is er en zal er zijn.
Dat zeg ik niet, ik zeg dat het de echte schaarste niet wegneemt. Die kan het hooguit iets verminderen.quote:Op woensdag 26 mei 2010 09:09 schreef justanick het volgende:
[..]
Dus omdat (volgens jou) ´iedereen´ in een vrijstaand huis wil wonen midden in het centrum van een stad, hoeft er niets bijgebouwd te worden?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |