Woningbouwcorporaties hebben zich dus kennelijk met een deel van de markt bemoeid dat ze met hun gesubsidieerde vingers niet mogen beroeren. Concreet betekent dit, dat ze een aantal huizen hebben waar ze wat mee moeten.quote:Op woensdag 12 mei 2010 11:05 schreef Prutzenberg het volgende:
Misschien is het nuttig om dit bericht nog eens te plaatsen:
[..]
Zucht. En maar geloven in die zeepbel.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 10:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Huizen die niet te koop staan, staan NIET te koop
Wat jij wil johquote:Op vrijdag 14 mei 2010 10:15 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Zucht. En maar geloven in die zeepbel.
Mijn stelling is dat vraag en aanbod elkaar niet ontmoeten. Dat is een kenmerk van een zeepbel. Als 20% van de huizenverkopers hun huis van de markt halen omdat ze hem niet verkocht krijgen, dan bewijst dat mijn stelling.
Even een andere vraag, wanneer ik volgens jou de zeepbel, leeg/weg etc etc. Je roept het nogal vaak, dus ik neem aan dat je weet hoe groot hij is en wanneer het geen zepbel meer is. Zijn er momenten waarop je kan gaan zeggen, ja nu is de zeepbel weg? Nu zijn de prijzen goed. Volgens mij kan dat dus helemaal niet en kan je feitelijk altijd roepen dat er een zeepbel is. Baksteen komt immers uit de grond (klei), kan je ook zelf opgraven en bakken. Grond is er genoeg, dus zou je theoretisch gratis kunnen claimen, het is immers anders nutteloos. Dan heb ik het nog even niet over de puinzooi dat Nederland gaat worden, maar dat maakt voor sommige niet zoveel uitquote:Op vrijdag 14 mei 2010 10:15 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Zucht. En maar geloven in die zeepbel.
Mijn stelling is dat vraag en aanbod elkaar niet ontmoeten. Dat is een kenmerk van een zeepbel. Als 20% van de huizenverkopers hun huis van de markt halen omdat ze hem niet verkocht krijgen, dan bewijst dat mijn stelling.
Sterke onderbouwing DAMquote:Op vrijdag 14 mei 2010 10:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dus moet je de huurprijzen omhoog gooien. Ieder normaal denkend mens kan bekijken dat het interessanter is om te kopen dan om te huren
Het huidige beleid heeft tot verkrotting geleid in diverse steden en ook in diverse provincie plaatsjes. Daarnaast... vind je het werk van de huidige stedenbouwkundigen nou zo fantastischquote:Op vrijdag 14 mei 2010 10:38 schreef inXs het volgende:
Dan heb ik het nog even niet over de puinzooi dat Nederland gaat worden, maar dat maakt voor sommige niet zoveel uit
De komende 10 jaar gaat een grote groep proberen te cashen om het pensioen veilig te stellen, dus is er een grote behoefte aan tijdelijke huurwoningen.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 10:38 schreef inXs het volgende:
[..]
Even een andere vraag, wanneer ik volgens jou de zeepbel, leeg/weg etc etc. Je roept het nogal vaak, dus ik neem aan dat je weet hoe groot hij is en wanneer het geen zepbel meer is. Zijn er momenten waarop je kan gaan zeggen, ja nu is de zeepbel weg? Nu zijn de prijzen goed. Volgens mij kan dat dus helemaal niet en kan je feitelijk altijd roepen dat er een zeepbel is. Baksteen komt immers uit de grond (klei), kan je ook zelf opgraven en bakken. Grond is er genoeg, dus zou je theoretisch gratis kunnen claimen, het is immers anders nutteloos. Dan heb ik het nog even niet over de puinzooi dat Nederland gaat worden, maar dat maakt voor sommige niet zoveel uit
Wat valt er nog meer te onderbouwen dan?quote:
Net alsof iedereen naar Frankrjk wilquote:Op vrijdag 14 mei 2010 11:08 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
De komende 10 jaar gaat een grote groep proberen te cashen om het pensioen veilig te stellen, dus is er een grote behoefte aan tijdelijke huurwoningen.
Dus gaat de huur in de vrije sector vanzelf omhoog
Vanuit een huurwoning kun je dan op na het afscheid op de zaak eenvoudig naar een kleine woning in Zuid-Frankrijk verkassen
Ten dele, ben er zelf 1 vanquote:Op vrijdag 14 mei 2010 10:45 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het huidige beleid heeft tot verkrotting geleid in diverse steden en ook in diverse provincie plaatsjes. Daarnaast... vind je het werk van de huidige stedenbouwkundigen nou zo fantastisch
Als ik in de stad wil wonen ga ik wel naar Amsterdamquote:Op vrijdag 14 mei 2010 11:20 schreef inXs het volgende:
[..]
Ten dele, ben er zelf 1 vanHet probleem zit hem dan ook niet in de stedenbouwkundigen, maar in de architecten die denken stedenbouw te kunnen beoefenen, waardoor die eenheidsworst ontstaat, er niet wordt nagedacht over het grotere geheel, etc etc. "als het gebouw maar mooi is en na mij de zonvloed" En dan heb ik het nog niet eens over de 'macht' van de ontwikkelaars, die woekerwinsten willen behalen, waardoor alles zo volgezet wordt. Kwaliteit = geld, op visie niveau gaat dit 'meestal' goed, op uitwerkingsnviveau gaat het dus vaak fout, want tja, wie betaald de rekening... En dan komt het beheer nog eens om de hoek kijken... O, dat soort lantaarnpaal zijn onze beheerders niet gewend, dan snappen ze niet hoe ze het lampje moeten vervangen, doe maar gewoon de lantaarnpaal die we altijd gebruiken. Ofwel, een stedenbouwkundige is adviseur, niet uitvoerend dus. En dat is maar 10% van de partijen waar je mee te maken krijgt, voordat een plan überhaupt wordt goedgekeurd. Er spelen zoveel belangen, meningen en mensen mee en die gaan helaas niet altijd over de beste kwaliteit.
Verder lost natuurlijk het onbeperkt bijbouwen in het landelijk gebied niets op, ten eerste gaat er waardevolle (potentiële) natuur en recreatie verloren, ten tweede komt er dus nog meer leegstand, ten derde de catalogus woning, men vindt dat makkelijk dus je weet gewoon dat alles zo wordt, ten vierde wordt het 1 grote chaos
Goeie vraag. Ik zou natuurlijk ervan af kunnen helpen met een "academisch" antwoord:quote:Op vrijdag 14 mei 2010 10:38 schreef inXs het volgende:
[..]
Even een andere vraag, wanneer ik volgens jou de zeepbel, leeg/weg etc etc. Je roept het nogal vaak, dus ik neem aan dat je weet hoe groot hij is en wanneer het geen zepbel meer is. Zijn er momenten waarop je kan gaan zeggen, ja nu is de zeepbel weg? Nu zijn de prijzen goed. Volgens mij kan dat dus helemaal niet en kan je feitelijk altijd roepen dat er een zeepbel is. Baksteen komt immers uit de grond (klei), kan je ook zelf opgraven en bakken. Grond is er genoeg, dus zou je theoretisch gratis kunnen claimen, het is immers anders nutteloos. Dan heb ik het nog even niet over de puinzooi dat Nederland gaat worden, maar dat maakt voor sommige niet zoveel uit
quote:Op vrijdag 14 mei 2010 11:22 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Goeie vraag. Ik zou natuurlijk ervan af kunnen helpen met een "academisch" antwoord:
- wanneer vraag gelijk is aan aanbod (minus een bepaalde frictie die de markt nu eenmaal wil omdat huizenkopers willen kunnen zoeken)
- wanneer dit evenwicht niet meer is gebaseerd om kunstmatige staatsingrepen die niet politiek of economisch niet duurzaam zijn. Natuurlijk zal er altijd beleid blijven, maar een deel van dat beleid komt op de hellling omdat het economisch of politiek niet te handhaven valt.
Zo'n antwoord is natuurlijk correct, maar daarmee heb ik de vraag nog niet beantwoord op een manier dat mensen er iets mee kunnen. De vraag zou moeten zijn: Wat zou er concreet moeten gebeuren voordat de zeepbel weg is? Die vraag is moeilijker om volledig te beantwoorden, omdat we te maken hebben met een lauwe sop van zeepbelletjes. Maar om te beginnen:
- Afschaffen koopsubsidies
- duidelijkheid beleid t.a.v. de HRA waar links en rechts zich in vinden. Dat er iets gaat gebeuren is zeker, wat wat en wanneer blijft onduidelijk.God heeft gesproken
- Afschaffen overdrachtsbelasting (nu loopt iedereen het risico om te vroeg in te stappen en teveel te betalen). Dit maakt het makkelijker dat mensen dicht bij hun werk gaan wonen, zodat niet iedereen (met het oog op een volgende baan) strategisch in Utrecht hoeft te gaan wonen.
- Maatregelen om hypotheekverstrekkers aan banden te leggen: hypotheken moeten gebasseerd zijn op koopkracht. Banken die risico's afwentelen op de samenleving genereren lucht.
Het afschaffen van de koopsubsidies is inmiddels gebeurd. De andere drie staan ter discussie. Als hierover duidelijkheid komt, weten kopers en verkopers waar ze aan toe zijn. Dan kom je toe aan het vijfde punt:
- woningbezitters zullen hun verlies uiteindelijk accepteren.
Natuurlijk zijn er meer punten. Het kavelkartel van de gemeentelijke overheden bijvoorbeeld. Maar daar is weinig media aandacht voor, en je zou je kunnen afvragen of dat nu probleem of randvoorwaarde is.
Interessant! Ik denk sowieso dat je niet ontkomt aan het maken en hanteren van spelregels als overheid zijnde. Dat gebeurd overigens ook, want als particulier liggen er gewoon kansen om te bouwen in het buitengebied, alleen niet zomaar. Ik ben het overigens met je eens als het gaat om het afschaffen van al die belastingen, HRA etc etc. Ik denk dat het sowieso een behoorlijk pittige opgave is om de balans te vinden tussen, wat regel je en wat laat je vrij. Bijvoorbeeld de hypotheekverstrekker aan banden leggen. Als je puur kijkt naar marktwerking, dan zou je eigenlijk geen regels moeten opleggen toch? Laat men maar op hun bek gaan, dan leren ze het vanzelf. Als je de hypotheken wel streng aan banden legt, of strenger dan nu, dan heeft dit denk ik een direct effect op de huizenprijzen, dit is natuurlijk goed terug te zien in de versoepeling van de hypotheken van de afgelopen 30 jaar.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 11:22 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Goeie vraag. Ik zou natuurlijk ervan af kunnen helpen met een "academisch" antwoord:
- wanneer vraag gelijk is aan aanbod (minus een bepaalde frictie die de markt nu eenmaal wil omdat huizenkopers willen kunnen zoeken)
- wanneer dit evenwicht niet meer is gebaseerd om kunstmatige staatsingrepen die niet politiek of economisch niet duurzaam zijn. Natuurlijk zal er altijd beleid blijven, maar een deel van dat beleid komt op de hellling omdat het economisch of politiek niet te handhaven valt.
Zo'n antwoord is natuurlijk correct, maar daarmee heb ik de vraag nog niet beantwoord op een manier dat mensen er iets mee kunnen. De vraag zou moeten zijn: Wat zou er concreet moeten gebeuren voordat de zeepbel weg is? Die vraag is moeilijker om volledig te beantwoorden, omdat we te maken hebben met een lauwe sop van zeepbelletjes. Maar om te beginnen:
- Afschaffen koopsubsidies
- duidelijkheid beleid t.a.v. de HRA waar links en rechts zich in vinden. Dat er iets gaat gebeuren is zeker, wat wat en wanneer blijft onduidelijk.
- Afschaffen overdrachtsbelasting (nu loopt iedereen het risico om te vroeg in te stappen en teveel te betalen). Dit maakt het makkelijker dat mensen dicht bij hun werk gaan wonen, zodat niet iedereen (met het oog op een volgende baan) strategisch in Utrecht hoeft te gaan wonen.
- Maatregelen om hypotheekverstrekkers aan banden te leggen: hypotheken moeten gebasseerd zijn op koopkracht. Banken die risico's afwentelen op de samenleving genereren lucht.
Het afschaffen van de koopsubsidies is inmiddels gebeurd. De andere drie staan ter discussie. Als hierover duidelijkheid komt, weten kopers en verkopers waar ze aan toe zijn. Dan kom je toe aan het vijfde punt:
- woningbezitters zullen hun verlies uiteindelijk accepteren.
Natuurlijk zijn er meer punten. Het kavelkartel van de gemeentelijke overheden bijvoorbeeld. Maar daar is weinig media aandacht voor, en je zou je kunnen afvragen of dat nu probleem of randvoorwaarde is.
De volgende bubble is GOUDquote:Op vrijdag 14 mei 2010 11:42 schreef inXs het volgende:
Helaas zijn er teveel domme mensen in Nederland, die alles maar voor waarheid aannemen en overal intrappen, dus ben ik ook van mening dat de bubbel in ieder geval ten dele in stand blijft, zolang je verkooppraatje maar goed genoeg is
Zuidfrankrijk of Spanje is mooi , gezond en veel zonquote:Op vrijdag 14 mei 2010 11:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Net alsof iedereen naar Frankrjk wil
Ik welquote:Op vrijdag 14 mei 2010 11:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Net alsof iedereen naar Frankrjk wil
Moi aussiquote:
Dank je, maar volgens mij is God ook een zeepbel. Wel een hele hardnekkige trouwens, waar heel wat naieve geestjes in geloven.quote:
Een "100% zeepvrije" economie is inderdaad een utopie.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 11:42 schreef inXs het volgende:
...
Helaas zijn er teveel domme mensen in Nederland, die alles maar voor waarheid aannemen en overal intrappen, dus ben ik ook van mening dat de bubbel in ieder geval ten dele in stand blijft, zolang je verkooppraatje maar goed genoeg is
Voordat allerlei reli's beginnen te stuiteren: Ik vergat een smiley met een knipoog.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 12:26 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Dank je, maar volgens mij is God ook een zeepbel. Wel een hele hardnekkige trouwens, waar heel wat naieve geestjes in geloven.
En het mooie is dat je met woningen in Europa als Nederlander zijnde, gewoon de Nederlandse HRA kan hebben, en als je van de AOW en pensioentje en de rente op de overwaarde leeft krijg je ook de zorgtoeslag volledigquote:
Moet je wel een inkomen hebben in Nederland, dat gaat voor de AOW'ers niet lukkenquote:Op vrijdag 14 mei 2010 12:39 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
En het mooie is dat je met woningen in Europa als Nederlander zijnde, gewoon de Nederlandse HRA kan hebben, en als je van de AOW en pensioentje en de rente op de overwaarde leeft krijg je ook de zorgtoeslag volledig
AOW is dat geen inkomen??quote:Op vrijdag 14 mei 2010 13:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Moet je wel een inkomen hebben in Nederland, dat gaat voor de AOW'ers niet lukken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |