abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 mei 2010 @ 10:11:15 #76
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_81408729
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 11:05 schreef Prutzenberg het volgende:
Misschien is het nuttig om dit bericht nog eens te plaatsen:
[..]

Woningbouwcorporaties hebben zich dus kennelijk met een deel van de markt bemoeid dat ze met hun gesubsidieerde vingers niet mogen beroeren. Concreet betekent dit, dat ze een aantal huizen hebben waar ze wat mee moeten.

Nu hoeven ze bestaande huurcontracten niet open te breken. Maar zodra die huurders verhuizen, hebben ze een probleem.

Ik ben benieuwd HOE de woningbouwcorporaties van die woningen gaat afraken. Gaan ze die verkopen aan commerciele verhuurders? Gaan ze die verkopen aan de huurders? Dat laatste heeft welliswaar een aantal precedenten, maar feitelijk weten we nog niks, behalve dat het geleidelijk gaat gebeuren omdat huidige huurders mogen blijven zitten.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 10:15:36 #77
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_81408833
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 10:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Huizen die niet te koop staan, staan NIET te koop
Zucht. En maar geloven in die zeepbel.

Mijn stelling is dat vraag en aanbod elkaar niet ontmoeten. Dat is een kenmerk van een zeepbel. Als 20% van de huizenverkopers hun huis van de markt halen omdat ze hem niet verkocht krijgen, dan bewijst dat mijn stelling.
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_81409350
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 10:15 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Mijn stelling is dat vraag en aanbod elkaar niet ontmoeten. Dat is een kenmerk van een zeepbel. Als 20% van de huizenverkopers hun huis van de markt halen omdat ze hem niet verkocht krijgen, dan bewijst dat mijn stelling.
Wat jij wil joh
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_81409449
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 10:15 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Even een andere vraag, wanneer ik volgens jou de zeepbel, leeg/weg etc etc. Je roept het nogal vaak, dus ik neem aan dat je weet hoe groot hij is en wanneer het geen zepbel meer is. Zijn er momenten waarop je kan gaan zeggen, ja nu is de zeepbel weg? Nu zijn de prijzen goed. Volgens mij kan dat dus helemaal niet en kan je feitelijk altijd roepen dat er een zeepbel is. Baksteen komt immers uit de grond (klei), kan je ook zelf opgraven en bakken. Grond is er genoeg, dus zou je theoretisch gratis kunnen claimen, het is immers anders nutteloos. Dan heb ik het nog even niet over de puinzooi dat Nederland gaat worden, maar dat maakt voor sommige niet zoveel uit
pi_81409552
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 10:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Dus moet je de huurprijzen omhoog gooien. Ieder normaal denkend mens kan bekijken dat het interessanter is om te kopen dan om te huren
Sterke onderbouwing DAM
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_81409657
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 10:38 schreef inXs het volgende:

Dan heb ik het nog even niet over de puinzooi dat Nederland gaat worden, maar dat maakt voor sommige niet zoveel uit
Het huidige beleid heeft tot verkrotting geleid in diverse steden en ook in diverse provincie plaatsjes. Daarnaast... vind je het werk van de huidige stedenbouwkundigen nou zo fantastisch
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_81410457
quote:

[..]

Even een andere vraag, wanneer ik volgens jou de zeepbel, leeg/weg etc etc. Je roept het nogal vaak, dus ik neem aan dat je weet hoe groot hij is en wanneer het geen zepbel meer is. Zijn er momenten waarop je kan gaan zeggen, ja nu is de zeepbel weg? Nu zijn de prijzen goed. Volgens mij kan dat dus helemaal niet en kan je feitelijk altijd roepen dat er een zeepbel is. Baksteen komt immers uit de grond (klei), kan je ook zelf opgraven en bakken. Grond is er genoeg, dus zou je theoretisch gratis kunnen claimen, het is immers anders nutteloos. Dan heb ik het nog even niet over de puinzooi dat Nederland gaat worden, maar dat maakt voor sommige niet zoveel uit
De komende 10 jaar gaat een grote groep proberen te cashen om het pensioen veilig te stellen, dus is er een grote behoefte aan tijdelijke huurwoningen.
Dus gaat de huur in de vrije sector vanzelf omhoog

Vanuit een huurwoning kun je dan op na het afscheid op de zaak eenvoudig naar een kleine woning in Zuid-Frankrijk verkassen
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
pi_81410654
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 10:42 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Sterke onderbouwing DAM
Wat valt er nog meer te onderbouwen dan?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_81410686
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 11:08 schreef Bruno25 het volgende:

[..]

De komende 10 jaar gaat een grote groep proberen te cashen om het pensioen veilig te stellen, dus is er een grote behoefte aan tijdelijke huurwoningen.
Dus gaat de huur in de vrije sector vanzelf omhoog

Vanuit een huurwoning kun je dan op na het afscheid op de zaak eenvoudig naar een kleine woning in Zuid-Frankrijk verkassen
Net alsof iedereen naar Frankrjk wil
pi_81410818
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 10:45 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Het huidige beleid heeft tot verkrotting geleid in diverse steden en ook in diverse provincie plaatsjes. Daarnaast... vind je het werk van de huidige stedenbouwkundigen nou zo fantastisch
Ten dele, ben er zelf 1 van Het probleem zit hem dan ook niet in de stedenbouwkundigen, maar in de architecten die denken stedenbouw te kunnen beoefenen, waardoor die eenheidsworst ontstaat, er niet wordt nagedacht over het grotere geheel, etc etc. "als het gebouw maar mooi is en na mij de zonvloed" En dan heb ik het nog niet eens over de 'macht' van de ontwikkelaars, die woekerwinsten willen behalen, waardoor alles zo volgezet wordt. Kwaliteit = geld, op visie niveau gaat dit 'meestal' goed, op uitwerkingsnviveau gaat het dus vaak fout, want tja, wie betaald de rekening... En dan komt het beheer nog eens om de hoek kijken... O, dat soort lantaarnpaal zijn onze beheerders niet gewend, dan snappen ze niet hoe ze het lampje moeten vervangen, doe maar gewoon de lantaarnpaal die we altijd gebruiken. Ofwel, een stedenbouwkundige is adviseur, niet uitvoerend dus. En dat is maar 10% van de partijen waar je mee te maken krijgt, voordat een plan überhaupt wordt goedgekeurd. Er spelen zoveel belangen, meningen en mensen mee en die gaan helaas niet altijd over de beste kwaliteit.

Verder lost natuurlijk het onbeperkt bijbouwen in het landelijk gebied niets op, ten eerste gaat er waardevolle (potentiële) natuur en recreatie verloren, ten tweede komt er dus nog meer leegstand, ten derde de catalogus woning, men vindt dat makkelijk dus je weet gewoon dat alles zo wordt, ten vierde wordt het 1 grote chaos
pi_81410872
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 11:20 schreef inXs het volgende:

[..]

Ten dele, ben er zelf 1 van Het probleem zit hem dan ook niet in de stedenbouwkundigen, maar in de architecten die denken stedenbouw te kunnen beoefenen, waardoor die eenheidsworst ontstaat, er niet wordt nagedacht over het grotere geheel, etc etc. "als het gebouw maar mooi is en na mij de zonvloed" En dan heb ik het nog niet eens over de 'macht' van de ontwikkelaars, die woekerwinsten willen behalen, waardoor alles zo volgezet wordt. Kwaliteit = geld, op visie niveau gaat dit 'meestal' goed, op uitwerkingsnviveau gaat het dus vaak fout, want tja, wie betaald de rekening... En dan komt het beheer nog eens om de hoek kijken... O, dat soort lantaarnpaal zijn onze beheerders niet gewend, dan snappen ze niet hoe ze het lampje moeten vervangen, doe maar gewoon de lantaarnpaal die we altijd gebruiken. Ofwel, een stedenbouwkundige is adviseur, niet uitvoerend dus. En dat is maar 10% van de partijen waar je mee te maken krijgt, voordat een plan überhaupt wordt goedgekeurd. Er spelen zoveel belangen, meningen en mensen mee en die gaan helaas niet altijd over de beste kwaliteit.

Verder lost natuurlijk het onbeperkt bijbouwen in het landelijk gebied niets op, ten eerste gaat er waardevolle (potentiële) natuur en recreatie verloren, ten tweede komt er dus nog meer leegstand, ten derde de catalogus woning, men vindt dat makkelijk dus je weet gewoon dat alles zo wordt, ten vierde wordt het 1 grote chaos
Als ik in de stad wil wonen ga ik wel naar Amsterdam

Landelijk gebied moet gewoon landelijk gebied blijven en graag te duur
  vrijdag 14 mei 2010 @ 11:22:49 #87
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_81410906
quote:

[..]

Goeie vraag. Ik zou natuurlijk ervan af kunnen helpen met een "academisch" antwoord:

- wanneer vraag gelijk is aan aanbod (minus een bepaalde frictie die de markt nu eenmaal wil omdat huizenkopers willen kunnen zoeken)
- wanneer dit evenwicht niet meer is gebaseerd om kunstmatige staatsingrepen die niet politiek of economisch niet duurzaam zijn. Natuurlijk zal er altijd beleid blijven, maar een deel van dat beleid komt op de hellling omdat het economisch of politiek niet te handhaven valt.

Zo'n antwoord is natuurlijk correct, maar daarmee heb ik de vraag nog niet beantwoord op een manier dat mensen er iets mee kunnen. De vraag zou moeten zijn: Wat zou er concreet moeten gebeuren voordat de zeepbel weg is? Die vraag is moeilijker om volledig te beantwoorden, omdat we te maken hebben met een lauwe sop van zeepbelletjes. Maar om te beginnen:

- Afschaffen koopsubsidies
- duidelijkheid beleid t.a.v. de HRA waar links en rechts zich in vinden. Dat er iets gaat gebeuren is zeker, wat wat en wanneer blijft onduidelijk.
- Afschaffen overdrachtsbelasting (nu loopt iedereen het risico om te vroeg in te stappen en teveel te betalen). Dit maakt het makkelijker dat mensen dicht bij hun werk gaan wonen, zodat niet iedereen (met het oog op een volgende baan) strategisch in Utrecht hoeft te gaan wonen.
- Maatregelen om hypotheekverstrekkers aan banden te leggen: hypotheken moeten gebasseerd zijn op koopkracht. Banken die risico's afwentelen op de samenleving genereren lucht.

Het afschaffen van de koopsubsidies is inmiddels gebeurd. De andere drie staan ter discussie. Als hierover duidelijkheid komt, weten kopers en verkopers waar ze aan toe zijn. Dan kom je toe aan het vijfde punt:

- woningbezitters zullen hun verlies uiteindelijk accepteren.

Natuurlijk zijn er meer punten. Het kavelkartel van de gemeentelijke overheden bijvoorbeeld. Maar daar is weinig media aandacht voor, en je zou je kunnen afvragen of dat nu probleem of randvoorwaarde is.
pi_81411027
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 11:22 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Goeie vraag. Ik zou natuurlijk ervan af kunnen helpen met een "academisch" antwoord:

- wanneer vraag gelijk is aan aanbod (minus een bepaalde frictie die de markt nu eenmaal wil omdat huizenkopers willen kunnen zoeken)
- wanneer dit evenwicht niet meer is gebaseerd om kunstmatige staatsingrepen die niet politiek of economisch niet duurzaam zijn. Natuurlijk zal er altijd beleid blijven, maar een deel van dat beleid komt op de hellling omdat het economisch of politiek niet te handhaven valt.

Zo'n antwoord is natuurlijk correct, maar daarmee heb ik de vraag nog niet beantwoord op een manier dat mensen er iets mee kunnen. De vraag zou moeten zijn: Wat zou er concreet moeten gebeuren voordat de zeepbel weg is? Die vraag is moeilijker om volledig te beantwoorden, omdat we te maken hebben met een lauwe sop van zeepbelletjes. Maar om te beginnen:

- duidelijkheid beleid t.a.v. de HRA waar links en rechts zich in vinden. Dat er iets gaat gebeuren is zeker, wat wat en wanneer blijft onduidelijk.God heeft gesproken
- Afschaffen overdrachtsbelasting (nu loopt iedereen het risico om te vroeg in te stappen en teveel te betalen). Dit maakt het makkelijker dat mensen dicht bij hun werk gaan wonen, zodat niet iedereen (met het oog op een volgende baan) strategisch in Utrecht hoeft te gaan wonen.
- Maatregelen om hypotheekverstrekkers aan banden te leggen: hypotheken moeten gebasseerd zijn op koopkracht. Banken die risico's afwentelen op de samenleving genereren lucht.

Het afschaffen van de koopsubsidies is inmiddels gebeurd. De andere drie staan ter discussie. Als hierover duidelijkheid komt, weten kopers en verkopers waar ze aan toe zijn. Dan kom je toe aan het vijfde punt:

Natuurlijk zijn er meer punten. Het kavelkartel van de gemeentelijke overheden bijvoorbeeld. Maar daar is weinig media aandacht voor, en je zou je kunnen afvragen of dat nu probleem of randvoorwaarde is.
pi_81411596
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 11:22 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

- duidelijkheid beleid t.a.v. de HRA waar links en rechts zich in vinden. Dat er iets gaat gebeuren is zeker, wat wat en wanneer blijft onduidelijk.

Interessant! Ik denk sowieso dat je niet ontkomt aan het maken en hanteren van spelregels als overheid zijnde. Dat gebeurd overigens ook, want als particulier liggen er gewoon kansen om te bouwen in het buitengebied, alleen niet zomaar. Ik ben het overigens met je eens als het gaat om het afschaffen van al die belastingen, HRA etc etc. Ik denk dat het sowieso een behoorlijk pittige opgave is om de balans te vinden tussen, wat regel je en wat laat je vrij. Bijvoorbeeld de hypotheekverstrekker aan banden leggen. Als je puur kijkt naar marktwerking, dan zou je eigenlijk geen regels moeten opleggen toch? Laat men maar op hun bek gaan, dan leren ze het vanzelf. Als je de hypotheken wel streng aan banden legt, of strenger dan nu, dan heeft dit denk ik een direct effect op de huizenprijzen, dit is natuurlijk goed terug te zien in de versoepeling van de hypotheken van de afgelopen 30 jaar.

Het is sowieso een lastig te bepalen wanneer vraag en aanbod gelijk is, het is volgens mij meer: "wanneer de prijs van een woning overeenkomt met wat men er voor wil en kan betalen" Vraag is er altijd wel, wie wil er nou niet in een hutje op de hei, of wonen met uitzicht over de Maas. Alleen de prijzen zijn niet meer conform datgene wat men wil betalen of kan betalen. Hoe ga je dit nu bepalen, wat is iets nu waard? Wat de gek ervoor geeft dus. Dit is in elke markt zo, alleen in een gewone markt heeft men het geld op de rekening staan en betaald men het via de pinpas... Het geld voor een huis leent men, dit leenbedrag is relatief zodanig omhooggeschoten, dat de maandlasten net op te brengen zijn voor velen.

Dit is enerzijds de schuld van de banken, die te soepel waren... Anderzijds de schuld van de particulier. Wat nou kijken hoeveel ik kwijt kan per maand, belangrijker is 'hoeveel kan ik lenen!!!??' Dan kan ik mijn droomhuisje kopen, wat later toch geen droomhuis bleek te zijn.. Goh toch geen zon in mijn tuin? Goh, nu al zwanger, hebben we een kamer te kort... Goh een kind, dan moet 1 van ons minder gaan werken, o nee, dan is het huis te duur. He schat, zullen we na een half jaar samen zijn een huis kopen samen gaan wonen... 'Dat samenwonen valt wel tegen, laten we het huis voor veel geld te koop zetten en uit elkaar gaan, maar dan moeten we allebei wel snel een nieuw huis kopen voor onszelf'.

Wat ik met bovenstaande wil illustreren is dat men niet meer nadenkt. Als mensen een TV kopen, denkt men (de meeste dan) na, men doet onderzoek, men vergelijkt prijzen en meningen, dit is ook zo met andere goederen. Met huizen doet men dit niet lijkt wel, dat is het makkelijke van geld lenen, je voelt het niet direct in je portemonnee, dus als je meer kan lenen, dan doe je dat toch? De slimheid van de consument heeft dus een direct gevolg voor de huizenmarkt. Zo gauw men gaat echt gaat nadenken over de aankoop van een huis, nadenken over de locatie, de staat van het huis, hun eigen toekomst, wat wil je met een huis en waar moet het huis staan. In plaats van het eerste en het beste huis maar kopen 'want het stijgt toch wel in waarde'... Ik denk als men zover komt, dat je niet meer kan spreken van een bubbel, maar van een gezonde markt.

Helaas zijn er teveel domme mensen in Nederland, die alles maar voor waarheid aannemen en overal intrappen, dus ben ik ook van mening dat de bubbel in ieder geval ten dele in stand blijft, zolang je verkooppraatje maar goed genoeg is

einde bericht
pi_81411646
Gewoon de HRA 30 jaar toestaan en alleen toestaan dat je aanbetaald en aflost
pi_81412024
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 11:42 schreef inXs het volgende:

Helaas zijn er teveel domme mensen in Nederland, die alles maar voor waarheid aannemen en overal intrappen, dus ben ik ook van mening dat de bubbel in ieder geval ten dele in stand blijft, zolang je verkooppraatje maar goed genoeg is
De volgende bubble is GOUD
Over tien jaar
I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't.
Als de HEER zou mogen stemmen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij op het CDA zou stemmen
pi_81412103
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 11:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Zuidfrankrijk of Spanje is mooi , gezond en veel zon
en heel erg goedkope woningen in de natuur
pi_81412256
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 11:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ik wel
  vrijdag 14 mei 2010 @ 12:25:26 #94
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_81412960
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 12:03 schreef Bruno25 het volgende:

[..]

Ik wel
Moi aussi
  vrijdag 14 mei 2010 @ 12:26:20 #95
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_81413000
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 11:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

God heeft gesproken

Dank je, maar volgens mij is God ook een zeepbel. Wel een hele hardnekkige trouwens, waar heel wat naieve geestjes in geloven.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 12:30:00 #96
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_81413132
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 11:42 schreef inXs het volgende:
...

Een "100% zeepvrije" economie is inderdaad een utopie.

MAAR:
- Het geloof dat de prijzen van woningen altijd stijgen, is voor deze generaties ontkracht. Voortaan betaalt men voor woongenot, en geen cent meer.
- Het wantrouwen richting banken en makel-leugenaartjes zal korter standhouden, maar men is er zich de komende jaren wel degelijk bewust van dat men zelf scherp moet blijven
- Er komen onherroepelijk beleidswijzigingen aan. Niet het komende kabinet, dan wel een volgend kabinet. En dan verliezen naievelingen veel geld.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 12:30:59 #97
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_81413172
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 12:26 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Dank je, maar volgens mij is God ook een zeepbel. Wel een hele hardnekkige trouwens, waar heel wat naieve geestjes in geloven.
Voordat allerlei reli's beginnen te stuiteren: Ik vergat een smiley met een knipoog.

Hierbij nog snel:
pi_81413465
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 12:25 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Moi aussi
En het mooie is dat je met woningen in Europa als Nederlander zijnde, gewoon de Nederlandse HRA kan hebben, en als je van de AOW en pensioentje en de rente op de overwaarde leeft krijg je ook de zorgtoeslag volledig
pi_81414283
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 12:39 schreef Bruno25 het volgende:

[..]

En het mooie is dat je met woningen in Europa als Nederlander zijnde, gewoon de Nederlandse HRA kan hebben, en als je van de AOW en pensioentje en de rente op de overwaarde leeft krijg je ook de zorgtoeslag volledig
Moet je wel een inkomen hebben in Nederland, dat gaat voor de AOW'ers niet lukken
  vrijdag 14 mei 2010 @ 13:05:07 #100
299076 Bruno25
brunoboy
pi_81414425
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 13:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Moet je wel een inkomen hebben in Nederland, dat gaat voor de AOW'ers niet lukken
AOW is dat geen inkomen??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')