Het probleem is dat het contra-intuïtief werkt. Het zou mij (en jou waarschijnlijk ook) veel logischer lijken als je gewoon even de cellen kon aangeven waar de gebruiker niet aan mag komen en klaar is Clara. Maar Microsoft heeft bedacht dat ze het precies andersom willen. Elke cel is in principe geblokkeerd tenzij je hem deblokkeert.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 11:00 schreef Stansfield het volgende:
Maar beveilig je dan niet je hele werkblad? Ik zou graag willen dat mensen bepaalde cellen wel kunnen invullen maar bepaalde absoluut niet. Kan dat ook?
Da's toch logischquote:Op dinsdag 15 juni 2010 11:06 schreef Frollo het volgende:
[..]
Het probleem is dat het contra-intuïtief werkt. Het zou mij (en jou waarschijnlijk ook) veel logischer lijken als je gewoon even de cellen kon aangeven waar de gebruiker niet aan mag komen en klaar is Clara. Maar Microsoft heeft bedacht dat ze het precies andersom willen. Elke cel is in principe geblokkeerd tenzij je hem deblokkeert.
Selecteer dus alle cellen die de gebruiker wel mag wijzigen, druk op Ctrl+1, ga naar tabblad Bescherming en haal het vinkje weg bij Geblokkeerd. Daarna doe je Extra > Beveiliging > Werkblad beveiligen.
Dat is natuurlijk ook zo. Maar je merkt zelf ook dat de vraagstelling bij de meeste mensen toch is: hoe blokkeer ik een cel? Dat is nu eenmaal de meest intuïtieve manier om te denken.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 11:26 schreef DaFan het volgende:
Als ik een werkblad beveilig zijn de cellen die wél aangepast mogen worden, veel minder in aantal dan die cellen die niet aangepast mogen wordne (in IV65536)
Zo dacht ik eerst ookquote:Op dinsdag 15 juni 2010 11:37 schreef Frollo het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook zo. Maar je merkt zelf ook dat de vraagstelling bij de meeste mensen toch is: hoe blokkeer ik een cel? Dat is nu eenmaal de meest intuïtieve manier om te denken.
Alsjeblieft niet zeg....quote:Wat MS bijvoorbeeld ook had kunnen doen, is alle cellen standaard niet-geblokkeerd te maken en bij het invoeren van een formule automatisch op geblokkeerd te zetten.
1 |
1 |
Ja dat kan, staan de cellen die aangepast moeten worden allemaal in 1 rij of kolom of verspreid over de spreadsheet?quote:Ik heb een spreadsheet met een hele hoop getallen zoals 45.6, 23.1, etc. die percentages aangeven maar ik moet deze veranderen in echte percentages (het type cell moet dus een percentage zijn) Het is echter veel te veel om dit allemaal met de hand te doen. Hoe kan ik hier een macro voor schrijven?
Ja dat was me al gelukt , maar om dat voor 25.000 cellen met de hand te doen is me een beetje teveel werk:P dacht dat het misschien makkelijker kon.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 07:48 schreef DaFan het volgende:
Dan moet je 2 knoppen toevoegen, elk met eigen code die de waarde uit de cel haalt, er een bij optelt en dan weer in de cel plaatst.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | If Not Intersect(Target, Range("A3")) Is Nothing Then Range("B3").Value = Range("B3").Value - 1 End If If Not Intersect(Target, Range("C3")) Is Nothing Then Range("B3").Value = Range("B3").Value + 1 End If End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | Cancel = True If Not Intersect(Target, Range("A3")) Is Nothing Then Range("B3").Value = Range("B3").Value - 1 End If If Not Intersect(Target, Range("C3")) Is Nothing Then Range("B3").Value = Range("B3").Value + 1 End If End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | Cancel = True If Not Intersect(Target, Range("C:C")) Is Nothing Then Target.Offset(0, -1).Value = Target.Offset(0, -1).Value + 1 End If If Not Intersect(Target, Range("A:A")) Is Nothing Then Target.Offset(0, 1).Value = Target.Offset(0, 1).Value - 1 End If End Sub |
Waarom moet je in godsnaam 25000 cellen kunnen plussen of minnen? Ben je een voorraadprogramma aan het maken ofzo?quote:Op vrijdag 18 juni 2010 09:10 schreef Swindler het volgende:
[..]
Ja dat was me al gelukt , maar om dat voor 25.000 cellen met de hand te doen is me een beetje teveel werk:P dacht dat het misschien makkelijker kon.
Ja dat ben ik inderdaad aan het maken. Het lukt aardig en het is niet zo dat er 25.000 artikelen zijn die regelmatig binnenkomen of weggaan. In de praktijk zal je per dag ongeveer 10 transacties doen.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 09:43 schreef Deetch het volgende:
[..]
Waarom moet je in godsnaam 25000 cellen kunnen plussen of minnen? Ben je een voorraadprogramma aan het maken ofzo?
In het geval van een voorraad van 25000 artikelen lijkt het mij handiger daar een professioneel pakket van te maken want als je dat in excel wilt doen ben je nog lang niet klaar.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | Application.ScreenUpdating = False ActiveSheet.AutoFilterMode = False If Len(TextBox1.Value) = 0 And Len(TextBox2.Value) = 0 Then ElseIf Len(TextBox1.Value) <> 0 And Len(TextBox2.Value) = 0 Then ActiveSheet.Range("$F$21:$F$1337").AutoFilter field:=1, Criteria1:="=*" & TextBox1.Value & "*", VisibleDropDown:=False Application.ScreenUpdating = True End If End Sub Private Sub TextBox2_Change() Application.ScreenUpdating = False ActiveSheet.AutoFilterMode = False If Len(TextBox1.Value) = 0 And Len(TextBox2.Value) = 0 Then ElseIf Len(TextBox2.Value) <> 0 And Len(TextBox1.Value) <> 0 Then ActiveSheet.Range("$G$21:$G$1337").AutoFilter field:=1, Criteria1:="=*" & TextBox2.Value & "*", VisibleDropDown:=False Application.ScreenUpdating = True End If End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 | Application.ScreenUpdating = False ActiveSheet.AutoFilterMode = False If Len(TextBox1.Value) = 0 And Len(TextBox2.Value) = 0 And Len(TextBox3.Value) = 0 Then ElseIf Len(TextBox1.Value) <> 0 And Len(TextBox2.Value) = 0 And Len(TextBox3.Value) <> 0 Then ActiveSheet.Range("$F$21:$F$25000").AutoFilter field:=1, Criteria1:="=*" & TextBox1.Value & "*", VisibleDropDown:=False Application.ScreenUpdating = True End If End Sub Private Sub TextBox2_Change() Application.ScreenUpdating = False ActiveSheet.AutoFilterMode = False If Len(TextBox1.Value) = 0 And Len(TextBox2.Value) = 0 And Len(TextBox3.Value) = 0 Then ElseIf Len(TextBox2.Value) <> 0 And Len(TextBox1.Value) <> 0 And Len(TextBox3.Value) <> 0 Then ActiveSheet.Range("$G$21:$G$25000").AutoFilter field:=1, Criteria1:="=*" & TextBox2.Value & "*", VisibleDropDown:=False Application.ScreenUpdating = True End If End Sub Private Sub TextBox3_Change() Application.ScreenUpdating = False ActiveSheet.AutoFilterMode = False If Len(TextBox1.Value) = 0 And Len(TextBox2.Value) = 0 And Len(TextBox3.Value) = 0 Then ElseIf Len(TextBox3.Value) <> 0 And Len(TextBox1.Value) <> 0 And Len(TextBox2.Value) <> 0 Then ActiveSheet.Range("$H$21:$H$25000").AutoFilter field:=1, Criteria1:="=*" & TextBox3.Value & "*", VisibleDropDown:=False Application.ScreenUpdating = True End If End Sub |
Ik snap het nog niet helemaal.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:11 schreef sanger het volgende:
Weer eens een vraagje van mij
Ik heb een Excelsheet (Win Vista, Excel2007) met per dag een aantal kolommen. Nu wil ik een telling doen van hoeveel dagen een waarde bevatten. Maar als ik de normale aantal functie gebruik dan telt hij natuurlijk voor maandag alle vier de kolommen bij elkaar op, terwijl ik dat als 1 wil zien.
Kort samengevat; ik heb een bereik met per dag 4 kolommen op zaterdag en zondag na die hebben maar 2 kolommen. Hoe laat ik Excel uitrekenen hoeveel dagen er in die week een entry is?
Hoe kan ik dat handiger oplossen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |