Ik zou echt nooit en te nimmer asperges bij een supermarkt kopen.quote:Op zondag 9 mei 2010 11:46 schreef foodlover het volgende:
Zag ze in de supermarkt liggen, zo open en bloot, is echt niet goed, je moet ze afdekken met een vochtige doek, dus maar niet gekocht, eet ze wel weer eens lekker vers uit de grond bij ouders in Limburg.
Waarom gebruik je koksroom? Gewoon echte room gebruiken.quote:Op zondag 9 mei 2010 13:00 schreef golfer het volgende:
Maak er vooral soep van. Met boter en kookroom erbij. Heerlijk.
dan ben je zeker verziekt ja, ik heb ooit bij de opening van het aspergeseizoen op een culinairfestival bij een van de restaurants die zich aldaar presenteerden een salade gekregen met asperges uit pot, ja daar betaal ik dus niet voor hequote:Op zaterdag 8 mei 2010 23:11 schreef RedBitch het volgende:
tvp, ik heb vandaag een kilo asperges gekocht en heb ze nog nooit van mijn leven zelf bereid.
Ben wat verwend/ verziekt met de asperges uit pot.
Schil de asperges eens en kook de schillen een half uurtje in wat water. In dat water kook je dan je asperges. Het kooknat smaakt net zo aspergeachtig als de asperge. Dat nat uiteraard invriezen en nog een keer gebruiken voor de volgende asperges, als je er eerste weer de schillen in hebt gekookt uiteraard.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:36 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Zelf ben ik van mening dat met het koken van asperges alle smaak verloren gaat in het water. Lekker voor soep, maar niet om zo te eten. Ik roerbak asperges in boter.
Helaas gaat dat een beetje lastig in de stad.quote:Op zondag 9 mei 2010 12:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zou echt nooit en te nimmer asperges bij een supermarkt kopen.
typisch iets wat ik direct van de boer koop.
Stukkie rijden?quote:Op maandag 10 mei 2010 16:54 schreef Ole het volgende:
[..]
Helaas gaat dat een beetje lastig in de stad.
Anders zou ik dat zeker doen!
En ik eet ze toch het liefst 'traditioneel' met ham, eieren een roomboter en goede aardappels
open jij dan een kip patat en appelmoes topic?quote:
stom dat ik daar nooit zelf aan heb gedacht...quote:Op maandag 10 mei 2010 15:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Schil de asperges eens en kook de schillen een half uurtje in wat water. In dat water kook je dan je asperges. Het kooknat smaakt net zo aspergeachtig als de asperge. Dat nat uiteraard invriezen en nog een keer gebruiken voor de volgende asperges, als je er eerste weer de schillen in hebt gekookt uiteraard.
Dit kookvocht kan je ook als basis gebruiken voor een aspergesoep. Die smaakt dan zo naar asperges dat je haast denkt dat het kunstmatig aroma is.
wordt dat vocht op een gegeven moment niet te bruin?quote:Op maandag 10 mei 2010 20:10 schreef progje het volgende:
[..]
stom dat ik daar nooit zelf aan heb gedacht...
Maar bedankt voor je tip, nu waren ze nog lekkerder dan anders
Neuh, het wordt beige op zijn ergst, maar dat zie je niet aan de asperges. En na een keer of 3 maak ik er echt soep van, en die wordt me lekker.quote:Op maandag 10 mei 2010 20:52 schreef TheaterMaMa het volgende:
[..]
wordt dat vocht op een gegeven moment niet te bruin?
en hoe vaak kun je zo dat vocht "recyclen"?
Je kunt ze ook confijten in olie. De smaakstoffen in asperges lossen namelijk wel op in water, maar niet in olie. Je kunt het beste een neutrale olie nemen (zonnebloemolie) en je hebt een thermometer nodig. De olie verwarmen voor je de geschilde asperges er in legt. De olie mag niet te heet worden, want het water in de asperges mag niet gaan koken. Tussen de 15 en 20 minuten, afhankelijk van de dikte, op 90 graden.quote:Op maandag 10 mei 2010 15:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Schil de asperges eens en kook de schillen een half uurtje in wat water. In dat water kook je dan je asperges. Het kooknat smaakt net zo aspergeachtig als de asperge. Dat nat uiteraard invriezen en nog een keer gebruiken voor de volgende asperges, als je er eerste weer de schillen in hebt gekookt uiteraard.
Dit kookvocht kan je ook als basis gebruiken voor een aspergesoep. Die smaakt dan zo naar asperges dat je haast denkt dat het kunstmatig aroma is.
dit is een hele bijzonderequote:Op maandag 10 mei 2010 23:09 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Je kunt ze ook confijten in olie. De smaakstoffen in asperges lossen namelijk wel op in water, maar niet in olie. Je kunt het beste een neutrale olie nemen (zonnebloemolie) en je hebt een thermometer nodig. De olie verwarmen voor je de geschilde asperges er in legt. De olie mag niet te heet worden, want het water in de asperges mag niet gaan koken. Tussen de 15 en 20 minuten, afhankelijk van de dikte, op 90 graden.
Alsof een huis-tuin-en-keukenkok dit allemaal gaat doen.quote:Op maandag 10 mei 2010 23:09 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Je kunt ze ook confijten in olie. De smaakstoffen in asperges lossen namelijk wel op in water, maar niet in olie. Je kunt het beste een neutrale olie nemen (zonnebloemolie) en je hebt een thermometer nodig. De olie verwarmen voor je de geschilde asperges er in legt. De olie mag niet te heet worden, want het water in de asperges mag niet gaan koken. Tussen de 15 en 20 minuten, afhankelijk van de dikte, op 90 graden.
Ja, nee, maar toch ben ik een huis-tuin en keukenkok!quote:Op dinsdag 11 mei 2010 00:28 schreef golfer het volgende:
En we hebben natuurlijk allemaal thuis een vacumeerder om vacuüm te verpakken een waterbad die op constante temperatuur blijft.
Ehhh Golfer, ikke, huis-tuin-en-keukenkok to the max doe dat ook!quote:Op dinsdag 11 mei 2010 00:19 schreef golfer het volgende:
[..]
Alsof een huis-tuin-en-keukenkok dit allemaal gaat doen.
lijkt mij nu niet lekker, als je dit al doet dan in boter met wellicht een beetje witte wijn, worteltjes worden goddelijk op die manier.quote:Op maandag 10 mei 2010 23:09 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom nietquote:Op dinsdag 11 mei 2010 00:19 schreef golfer het volgende:
[..]
Juist de hobbykok doet vaak veel moeilijker over dingen dan de profkok.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 00:19 schreef golfer het volgende:
[..]
precies te veel werk is te duur in een restaurantquote:Op dinsdag 11 mei 2010 15:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Juist de hobbykok doet vaak veel moeilijker over dingen dan de profkok.
Nee, dat is het niet.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 17:44 schreef TheaterMaMa het volgende:
[..]
precies te veel werk is te duur in een restaurant
Klinkt goed, maar drooggedept en dan in de oven, worden ze daar niet te droog van?quote:Op woensdag 12 mei 2010 16:14 schreef golfer het volgende:
Vanavond wordt het dit:
Verse asperges eerst voorkoken en droogdeppen.
Gerold in ham en besmeerd met Philadelphia light met bieslook.
Doe de rolletjes in een schaal en strooi er wat geraspte 30+ kaas op.
In een voorverwarmde oven (200 graden) 10 minuten laten verwarmen.
Over de warme schotel 2 gekookte eieren verkruimelen.
En natuurlijk trek ik van de schillen en de kontjes weer een heerlijk soepje.
Ik denk ook dat ik ze even besprenkel met wat goede olijfolie.quote:Op woensdag 12 mei 2010 16:16 schreef fratsman het volgende:
Klinkt goed, maar drooggedept en dan in de oven, worden ze daar niet te droog van?
Dit is eigenlijk een beetje het punt wat ik eerder probeerde te maken... bereid je asperges niet in water, maar in vet (boterquote:Op dinsdag 11 mei 2010 00:25 schreef RobinOok het volgende:
Ja, deze huis-tuin-en-keukenkok heeft dat ooit gedaan ja. Vorig jaar.
Was geen succes. Ten eerste had ik wel 2 flessen olie nodig voordat alles onder stond. Dure aangelegenheid, want die olie ga je niet later nog eens gebruiken om lekker in te bakken. Ten tweede was er ondanks de thermometer vast toch iets misgegaan, want de olie rook/smaakte heeel erg naar asperges. En de asperges waren en bleven vet.
Dit jaar deed ik het beter. Asperges vacuum verpakt, samen met een klont boter en peper/zout. En dat een half uurtje in een warm waterbad van 85 graden celsius. Helemaal goed, want boter wil je sowieso.![]()
In eerste instantie denk je, "oei, te knapperig, te rauw", maar dat was dus helemaal niet zo. Ze hadden een bite, maar waren evengoed heerlijk zacht en sappig.
Schillen er in koken. Afgieten in andere pan. Wat zout er door, bakje creme fraiche (spelfouten voorbehouden), wat peper. Volgens mij was je er dan aardig.quote:Op woensdag 12 mei 2010 16:25 schreef heaven7 het volgende:
Maar uh, hoe maak je dan precies soep van dat kookvocht? Heb gister toch maar alles weggespoeld want ik wist niet wat ik ermee moest
Bind het kookvocht met wat aardappel, snij een bloemige aardappel klein en kook deze in het vocht tot gaar. Staafmixer erin indien nodig. Waarom met aardappel? Omdat bloem de smaak minder maakt, en aardappel niet.quote:Op woensdag 12 mei 2010 16:25 schreef heaven7 het volgende:
Maar uh, hoe maak je dan precies soep van dat kookvocht? Heb gister toch maar alles weggespoeld want ik wist niet wat ik ermee moest
Je eet liever bittere,oneetbare houterige uiteinden omdat je er voor betaald hebt?quote:Op woensdag 12 mei 2010 20:48 schreef Cherryblossom het volgende:
Maar dan moet je misschien 1/3 ervan weggooien. Waar je wel voor betaald. Wat zonde.
Oh jawel, met een luide knakquote:Op donderdag 13 mei 2010 09:09 schreef kabouter.muts het volgende:
Dikke asperges breken niet!
Doe dat eens met asperges die zo uit het land komen, die breken allemaal direct.quote:Op woensdag 12 mei 2010 20:23 schreef Vandaag... het volgende:
Je moet niet een standaard stuk afsnijden maar breken. Zachtjes de asperge een beetje knakken tot je het natuurlijk breekpunt voelt. Vanaf dan is het houterig.
Asperges moet je op de dag van de pluk eten.quote:Op donderdag 13 mei 2010 09:17 schreef kabouter.muts het volgende:
Nou niet al te lange dikke asperges hebben bij mij moeite om te knakken.
En ze waren vers, de dag na de pluk.
Waren ook wel errruuuug dik.
Ik had 4 asperges en dat woog samen 750 gram.
Ik ook niet.quote:
Trek het je niet aan, Robinook en ik zijn het soms ook verschrikkelijk niet eens met elkaar. Gisterenavond nog flink woorden gehad, en daarna weer goed gemaakt, toch, Robinook?quote:Op donderdag 13 mei 2010 13:31 schreef heaven7 het volgende:
Ja hoor doe maar lekker denigrerend. Ik vond ze erg lekker en dat jullie het je niet kunnen voorstellen is niet mijn probleem toch?
Heb alleen iets teveel gedronken gisteren geloof ik. Maar de tonijn was lekker.quote:
Ja stel je voor, je zou kwaliteit kopen, vlees bij een goede slager, asperges en aarbeien van de boer ipv uit chili, giekenland of spanje.quote:Op donderdag 13 mei 2010 14:03 schreef Bluezz het volgende:
Wij eten ook vaak asperges uit de supermarkt
Laat die betweters toch lekker H7
Ik erger me aan jullie toon. Niet aan de boodschap.quote:Op donderdag 13 mei 2010 14:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja stel je voor, je zou kwaliteit kopen, vlees bij een goede slager, asperges en aarbeien van de boer ipv uit chili, giekenland of spanje.
Nee, mensen die commentaar hebben op de kwaliteit van groenten in de supermarkt zijn betweters.
Dat dusquote:Op donderdag 13 mei 2010 14:32 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Ik erger me aan jullie toon. Niet aan de boodschap.
Zo goed?
ik heb ze vorig weekend bij mn ouders gegeten, geen idee wat ze kosttenquote:Op donderdag 13 mei 2010 14:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Jammer alleen dat het nog zo koud is, zelfs folieasperges zijn nog duur.
Klop 3 a 4 eidooiers in een rvs schaal tot ze plakkerig worden, voeg een eetlepe citoensap toe, en een eetlepel koud water, en een flinke snuf zout, verder kloppen,. ongeveer 1 minuut.quote:Op donderdag 13 mei 2010 21:28 schreef Trusten het volgende:
O pietverdriet verlicht mij, hoe maak ik een klassieke hollandaisesaus?
Het is net ons sexleven.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 01:31 schreef RobinOok het volgende:
Lekker veilig, niks mis mee maar wel een beetje saai.
Ik had 5 kg asperge in de koelkast en als je met 2 pers er van eet wil je wil eens wat proberen. En 5 dagen achtereen de purist uithangen is wel heel saai.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 01:31 schreef RobinOok het volgende:
Niks van aantrekken. Puristen hou je altijd.
Puristen zijn gewoon mensen zonder eigen smaak. Die heb je ook in de kunst of andere uitingsvormen. Die kunnen niet zelf bepalen wat ze mooi, leuk of lekker vinden en houden zich dus aan de veilige grenzen van de klassieke keuken/kunst/whatever. Lekker veilig, niks mis mee maar wel een beetje saai.
http://lmgtfy.com/?q=aspergeteler+omgeving+arnhemquote:Op zaterdag 15 mei 2010 14:39 schreef heaven7 het volgende:
Zit er ook een aspergeboer in de omgeving van Arnhem?
Zou wel willen maar heb geen rijbewijsquote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Rij een stukje en koop de asperges direct van de boer.
Je hebt vast wel vrienden die het wel hebben die ook asperges lusten.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:14 schreef Trusten het volgende:
[..]
Zou wel willen maar heb geen rijbewijs
Otterlo, dat is te doen.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 14:39 schreef heaven7 het volgende:
Zit er ook een aspergeboer in de omgeving van Arnhem?
Eh ja het zal wel aan mij liggen maar ik vind alleen info over asperges en nieuws enzo, geen aspergeteler in Arnhem.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
http://lmgtfy.com/?q=aspergeteler+omgeving+arnhem
Dankjequote:Op zaterdag 15 mei 2010 15:43 schreef Yvesss het volgende:
[..]
Otterlo, dat is te doen.
http://www.aspergeboerderij.nl/
Ik heb deze zojuist geprobeerd te maken maar weet niet wat ik fout heb gedaan maar toen ik na 5 minuten in de oven keek lag het hele eiermengsel verspreid over de bakplaat en die bakjes waren gewoon weer plakjes bladerdeeg geworden. Heb alles weg kunnen gooien...quote:Op donderdag 13 mei 2010 21:24 schreef Oceanonix het volgende:
Net aspergetaart met een stroop van balsamicoazijn gemaakt (recept allerhande).
Je hebt de bladerdeeg plakjes niet aan elkaar geplakt. Waarschijnlijk omdat je ze niet goed genoeg hebt laten ontdooienquote:Op zaterdag 15 mei 2010 18:30 schreef Trusten het volgende:
[..]
Ik heb deze zojuist geprobeerd te maken maar weet niet wat ik fout heb gedaan maar toen ik na 5 minuten in de oven keek lag het hele eiermengsel verspreid over de bakplaat en die bakjes waren gewoon weer plakjes bladerdeeg geworden. Heb alles weg kunnen gooien...
Jawel hoor...dat is ook niet waar ze stuk zijn gegaan maar die opstaande randjes zijn gewoon weer omgebogen ofzo..quote:Op zaterdag 15 mei 2010 20:44 schreef Oceanonix het volgende:
Je hebt de bladerdeeg plakjes niet aan elkaar geplakt. Waarschijnlijk omdat je ze niet goed genoeg hebt laten ontdooien
Nog een beetje oefenen dusquote:Op zaterdag 15 mei 2010 20:47 schreef Trusten het volgende:
[..]
Jawel hoor...dat is ook niet waar ze stuk zijn gegaan maar die opstaande randjes zijn gewoon weer omgebogen ofzo..
Zoietsquote:Op zaterdag 15 mei 2010 20:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Nog een beetje oefenen dus
Kan je niet vertellen of het lekker is dus maar probeer het eensquote:Op zaterdag 15 mei 2010 20:57 schreef Spanky78 het volgende:
balsamico bij apserges? kan me er niet echt iets lekkers bij voorstellen, wat mis ik?
soep maak je van de schillen en het kookvocht, niet van alleen asperges.quote:Op zondag 9 mei 2010 13:00 schreef golfer het volgende:
Maak er vooral soep van. Met boter en kookroom erbij. Heerlijk.
Ja, want dat was voor mij de reden om dit topic te beginnen, maar zoals blijkt zijn aspergeliefhebbers puristen.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 11:23 schreef Bleie het volgende:
Ik heb vorige week heel behoorlijke gegeten van de C1000, maar toch maar eens kijken of ik ze ergens op een markt kan krijgen.
Had de schillen en uiteinden eerst een half uurtje laten koken in wat water, en toen de stoominzet erboven, en daar de asperges een kwartiertje in gestoomd. Was echt heerlijk!
Maar ik zou ook weleens wat anders willen dan de traditionele asperges met krieltjes, boter, ham en ei, dus eh, suggesties?
Stukkie terug staat een recept voor asperges in hartige taart.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 11:23 schreef Bleie het volgende:
Ik heb vorige week heel behoorlijke gegeten van de C1000, maar toch maar eens kijken of ik ze ergens op een markt kan krijgen.
Had de schillen en uiteinden eerst een half uurtje laten koken in wat water, en toen de stoominzet erboven, en daar de asperges een kwartiertje in gestoomd. Was echt heerlijk!
Maar ik zou ook weleens wat anders willen dan de traditionele asperges met krieltjes, boter, ham en ei, dus eh, suggesties?
Asperges smoren in boter, serveren met gerookte zalm ernaast.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 11:23 schreef Bleie het volgende:
En dat is?quote:Op vrijdag 6 mei 2011 14:56 schreef TheaterMaMa het volgende:
asperges met zalm altijd lekker.
Wokken met sojasaus, of grillen, of in een curry met lamsvlees er zijn tal van leuke nieuwe methodes
Natuurlijk leef ik wel in het heiligdom der asperges, een dorp met 2 michelin sterrestaurants die asperges als specialiteit hebben, waarvan 1 het beste aspergerestaurant van nederland 2011 is.
Google leert mij dat het 'beste aspergerestaurant 2011' de Collse Hoeve in Nuenen is. Die hebben alleen geen ster, en in Nuenen is maar 1 bestert restaurant, de Lindehof.quote:
Same here, maar dat heb ik er graag voor over.quote:
Des te meer voor ons!quote:
Afferden bij Druten zit een tuinwinkel volgens mij. Wellicht hebben die zequote:Op zondag 8 mei 2011 19:40 schreef motorbloempje het volgende:
Weet iemand omgeving Nijmegen nog een goede aspergeboer? Heb overigens een voorkeur voor groene aspergesmaar vind witte zo nu en dan ook lekker. En ik ga binnenkort de Hollandaise van Piet 's proberen
quote:Op dinsdag 10 mei 2011 00:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Vandaag een aspergeschiller gekocht. Morgen ga ik'm terug brengen.
[ afbeelding ]
Lijkt ideaal, zes mesjes, asperge erdoor, klaar. Nou, niet dus. Hij slaat consequent 1/3e van de asperge over, en qua dikte gaat er 1/3e van de asperge af. En dan kan je dus alsnog met de dunschiller aan de slag.
Ik had 700 gram asperges, ik had 300 gram schillen (Voor ik met de dunschiller de restjes ging doen, je bent dus de halve asperge kwijt).
quote:Op zondag 9 mei 2010 10:15 schreef Tezz het volgende:
Groene asperges eet ik het liefst door ze kort voor te koken en daarna te grillen met zeezout en olijfolie.
Nou, ik heb de afgelopen twee weken eenmaal asperges gegeten uit de supermarkt en eenmaal asperges recht van het land en geloof me: een wereld van verschil qua smaak!quote:Op donderdag 5 mei 2011 22:51 schreef Yvesss het volgende:
Als je die 'piemschuimknisper' hoort bij het langswrijven, zijn ze qua vochtbalans wel OK. De kenner weet wat ik bedoel. En die vind je ook in de supermarkt. Verfijnde smaak van de asperges uit diezelfde supermarkt is dan weer een heel ander verhaal. Maar voor die prijs zeur je ook niet. Blijft lekker.
Als je vanuit Overasselt richting St. Walrick rijdt, bij het pannekoekenhuis linksaf. Dan heb je na een paar honderd meter aan je linkerhand een boer die fantastische asperges heeft. Je kan er ook van de andere kant, uit richting Wychen naar toe rijden.quote:Op zondag 8 mei 2011 19:40 schreef motorbloempje het volgende:
Weet iemand omgeving Nijmegen nog een goede aspergeboer? Heb overigens een voorkeur voor groene aspergesmaar vind witte zo nu en dan ook lekker. En ik ga binnenkort de Hollandaise van Piet 's proberen
In theorie werkt het apparaat prima. Ze hadden alleen de hoek van de messen iets anders moeten maken, en er hadden twee mesjes meer in moeten zitten.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 00:38 schreef WaywardOne het volgende:
[..]
![]()
Dat krijg je als je te lui bent om het op de normale manier te schillen.
Serieus... mensen die denken dat overal wel een apparaatje voor is en dat het werkt.
In professionele keukens staan ze ook nog met een standaard dunschillertje te schillen. Laat je niet verleiden door dit soort rommel. Zonde van je geld.
Gewoon ouderwets volgens dit recept:quote:
Ik geloof je meteen. Want ondanks dat de supermarktasperges goed waren qua bite, vond ik de smaak wat vlak. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat ivm. tijdstip van koken ik alleen water heb gebruikt. Zonder suiker, zout of aspergeschillen. Maar ik ga Donderdagmiddag maar eens naar de enige aspergeboer die deze regio rijk is.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 07:18 schreef Tezz het volgende:
[..]
Nou, ik heb de afgelopen twee weken eenmaal asperges gegeten uit de supermarkt en eenmaal asperges recht van het land en geloof me: een wereld van verschil qua smaak!
Asperges horen onder water bewaard te worden en niet twee dagen (of langer) in een koelcel te liggen voordat ze in je pan belanden...
De supermarktasperges gaven overigens wel een lekkere soep (schillen en 'kontjes' ingekookt en in dat vocht de asperges weer gekookt en daarna soep van gemaakt).
Ben er vandaag geweest, officieel heet het daar Alverna. Ik ga nu schillenquote:Op dinsdag 10 mei 2011 07:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Als je vanuit Overasselt richting St. Walrick rijdt, bij het pannekoekenhuis linksaf. Dan heb je na een paar honderd meter aan je linkerhand een boer die fantastische asperges heeft. Je kan er ook van de andere kant, uit richting Wychen naar toe rijden.
Tot eind juniquote:Op zondag 15 mei 2011 17:29 schreef fratsman het volgende:
Ik heb er alweer zin in.Tot wanneer duurt het Aspergesseizoen?
het aspergeseizoen zal dit jaar wel eerder eindigen omdat het ook veel vroeger begonnen isquote:Op zondag 15 mei 2011 19:05 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Tot eind juniIk heb ook weer zin in asperges, kan van het weekend wel weer
zo eet ik ze het liefst.quote:Ingrediënten
500 g witte asperges
4 pakjes roomboterbladerdeeg (diepvries), ontdooid
1 ei, alleen het geel
25 g boter
1 sjalot, gesnipperd
50 ml vermout extra dry (fles 0.75 liter)
1 beker slagroom (250 ml)
2 pakjes gerookte zalmfilet (a 100 g)
Materialen
bakpapier
Bereiden
1. Schil de asperges en verwijder de houtachtige onderkant. Leg de asperges in een pan met koud water en breng het water aan de kook. Kook de asperges 5 min. en zet het vuur uit. Laat ze nog ca. 10 min. met de deksel op de pan staan tot ze gaar, maar nogwel stevig zijn. 2. Verwarm ondertussen de oven voor op 200 °C. Halveer de plakjes bladerdeeg en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Prik er met een vork gaatjes in. Klop het eigeel los en bestrijk hier het bladerdeeg mee. Bak in de oven in ca. 8 min. goudbruin. Neem uit de oven en laat afkoelen. 3. Verhit ondertussen de boter in een steelpan en fruit de sjalot 3 min. Voeg de Martini toe en laat 3 min. inkoken. Voeg de slagroom toe en laat op laag vuur nog ca. 8 min. inkoken. Zeef de saus en beng op smaak met peper en zout. 4. Halveer de asperges in de lengte. Leg op elk bord een plakje bladerdeeg. Leg hier een plakje zalm op en vervolgens 3 halve asperges. Schep er wat saus over. Herhaal vanaf het plakje zalm en dek af met een plakje bladerdeeg.
Ook in de keuken geldt; KISSquote:Op dinsdag 10 mei 2011 09:30 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
In theorie werkt het apparaat prima. Ze hadden alleen de hoek van de messen iets anders moeten maken, en er hadden twee mesjes meer in moeten zitten.
Hij schilt nu 1 kant heel erg dik af. En de andere kant niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |