Ik zou echt nooit en te nimmer asperges bij een supermarkt kopen.quote:Op zondag 9 mei 2010 11:46 schreef foodlover het volgende:
Zag ze in de supermarkt liggen, zo open en bloot, is echt niet goed, je moet ze afdekken met een vochtige doek, dus maar niet gekocht, eet ze wel weer eens lekker vers uit de grond bij ouders in Limburg.
Waarom gebruik je koksroom? Gewoon echte room gebruiken.quote:Op zondag 9 mei 2010 13:00 schreef golfer het volgende:
Maak er vooral soep van. Met boter en kookroom erbij. Heerlijk.
dan ben je zeker verziekt ja, ik heb ooit bij de opening van het aspergeseizoen op een culinairfestival bij een van de restaurants die zich aldaar presenteerden een salade gekregen met asperges uit pot, ja daar betaal ik dus niet voor hequote:Op zaterdag 8 mei 2010 23:11 schreef RedBitch het volgende:
tvp, ik heb vandaag een kilo asperges gekocht en heb ze nog nooit van mijn leven zelf bereid.
Ben wat verwend/ verziekt met de asperges uit pot.
Schil de asperges eens en kook de schillen een half uurtje in wat water. In dat water kook je dan je asperges. Het kooknat smaakt net zo aspergeachtig als de asperge. Dat nat uiteraard invriezen en nog een keer gebruiken voor de volgende asperges, als je er eerste weer de schillen in hebt gekookt uiteraard.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:36 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Zelf ben ik van mening dat met het koken van asperges alle smaak verloren gaat in het water. Lekker voor soep, maar niet om zo te eten. Ik roerbak asperges in boter.
Helaas gaat dat een beetje lastig in de stad.quote:Op zondag 9 mei 2010 12:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zou echt nooit en te nimmer asperges bij een supermarkt kopen.
typisch iets wat ik direct van de boer koop.
Stukkie rijden?quote:Op maandag 10 mei 2010 16:54 schreef Ole het volgende:
[..]
Helaas gaat dat een beetje lastig in de stad.
Anders zou ik dat zeker doen!
En ik eet ze toch het liefst 'traditioneel' met ham, eieren een roomboter en goede aardappels
open jij dan een kip patat en appelmoes topic?quote:
stom dat ik daar nooit zelf aan heb gedacht...quote:Op maandag 10 mei 2010 15:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Schil de asperges eens en kook de schillen een half uurtje in wat water. In dat water kook je dan je asperges. Het kooknat smaakt net zo aspergeachtig als de asperge. Dat nat uiteraard invriezen en nog een keer gebruiken voor de volgende asperges, als je er eerste weer de schillen in hebt gekookt uiteraard.
Dit kookvocht kan je ook als basis gebruiken voor een aspergesoep. Die smaakt dan zo naar asperges dat je haast denkt dat het kunstmatig aroma is.
wordt dat vocht op een gegeven moment niet te bruin?quote:Op maandag 10 mei 2010 20:10 schreef progje het volgende:
[..]
stom dat ik daar nooit zelf aan heb gedacht...
Maar bedankt voor je tip, nu waren ze nog lekkerder dan anders
Neuh, het wordt beige op zijn ergst, maar dat zie je niet aan de asperges. En na een keer of 3 maak ik er echt soep van, en die wordt me lekker.quote:Op maandag 10 mei 2010 20:52 schreef TheaterMaMa het volgende:
[..]
wordt dat vocht op een gegeven moment niet te bruin?
en hoe vaak kun je zo dat vocht "recyclen"?
Je kunt ze ook confijten in olie. De smaakstoffen in asperges lossen namelijk wel op in water, maar niet in olie. Je kunt het beste een neutrale olie nemen (zonnebloemolie) en je hebt een thermometer nodig. De olie verwarmen voor je de geschilde asperges er in legt. De olie mag niet te heet worden, want het water in de asperges mag niet gaan koken. Tussen de 15 en 20 minuten, afhankelijk van de dikte, op 90 graden.quote:Op maandag 10 mei 2010 15:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Schil de asperges eens en kook de schillen een half uurtje in wat water. In dat water kook je dan je asperges. Het kooknat smaakt net zo aspergeachtig als de asperge. Dat nat uiteraard invriezen en nog een keer gebruiken voor de volgende asperges, als je er eerste weer de schillen in hebt gekookt uiteraard.
Dit kookvocht kan je ook als basis gebruiken voor een aspergesoep. Die smaakt dan zo naar asperges dat je haast denkt dat het kunstmatig aroma is.
dit is een hele bijzonderequote:Op maandag 10 mei 2010 23:09 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Je kunt ze ook confijten in olie. De smaakstoffen in asperges lossen namelijk wel op in water, maar niet in olie. Je kunt het beste een neutrale olie nemen (zonnebloemolie) en je hebt een thermometer nodig. De olie verwarmen voor je de geschilde asperges er in legt. De olie mag niet te heet worden, want het water in de asperges mag niet gaan koken. Tussen de 15 en 20 minuten, afhankelijk van de dikte, op 90 graden.
Alsof een huis-tuin-en-keukenkok dit allemaal gaat doen.quote:Op maandag 10 mei 2010 23:09 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Je kunt ze ook confijten in olie. De smaakstoffen in asperges lossen namelijk wel op in water, maar niet in olie. Je kunt het beste een neutrale olie nemen (zonnebloemolie) en je hebt een thermometer nodig. De olie verwarmen voor je de geschilde asperges er in legt. De olie mag niet te heet worden, want het water in de asperges mag niet gaan koken. Tussen de 15 en 20 minuten, afhankelijk van de dikte, op 90 graden.
Ja, nee, maar toch ben ik een huis-tuin en keukenkok!quote:Op dinsdag 11 mei 2010 00:28 schreef golfer het volgende:
En we hebben natuurlijk allemaal thuis een vacumeerder om vacuüm te verpakken een waterbad die op constante temperatuur blijft.
Ehhh Golfer, ikke, huis-tuin-en-keukenkok to the max doe dat ook!quote:Op dinsdag 11 mei 2010 00:19 schreef golfer het volgende:
[..]
Alsof een huis-tuin-en-keukenkok dit allemaal gaat doen.
lijkt mij nu niet lekker, als je dit al doet dan in boter met wellicht een beetje witte wijn, worteltjes worden goddelijk op die manier.quote:Op maandag 10 mei 2010 23:09 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom nietquote:Op dinsdag 11 mei 2010 00:19 schreef golfer het volgende:
[..]
Juist de hobbykok doet vaak veel moeilijker over dingen dan de profkok.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 00:19 schreef golfer het volgende:
[..]
precies te veel werk is te duur in een restaurantquote:Op dinsdag 11 mei 2010 15:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Juist de hobbykok doet vaak veel moeilijker over dingen dan de profkok.
Nee, dat is het niet.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 17:44 schreef TheaterMaMa het volgende:
[..]
precies te veel werk is te duur in een restaurant
Klinkt goed, maar drooggedept en dan in de oven, worden ze daar niet te droog van?quote:Op woensdag 12 mei 2010 16:14 schreef golfer het volgende:
Vanavond wordt het dit:
Verse asperges eerst voorkoken en droogdeppen.
Gerold in ham en besmeerd met Philadelphia light met bieslook.
Doe de rolletjes in een schaal en strooi er wat geraspte 30+ kaas op.
In een voorverwarmde oven (200 graden) 10 minuten laten verwarmen.
Over de warme schotel 2 gekookte eieren verkruimelen.
En natuurlijk trek ik van de schillen en de kontjes weer een heerlijk soepje.
Ik denk ook dat ik ze even besprenkel met wat goede olijfolie.quote:Op woensdag 12 mei 2010 16:16 schreef fratsman het volgende:
Klinkt goed, maar drooggedept en dan in de oven, worden ze daar niet te droog van?
Dit is eigenlijk een beetje het punt wat ik eerder probeerde te maken... bereid je asperges niet in water, maar in vet (boterquote:Op dinsdag 11 mei 2010 00:25 schreef RobinOok het volgende:
Ja, deze huis-tuin-en-keukenkok heeft dat ooit gedaan ja. Vorig jaar.
Was geen succes. Ten eerste had ik wel 2 flessen olie nodig voordat alles onder stond. Dure aangelegenheid, want die olie ga je niet later nog eens gebruiken om lekker in te bakken. Ten tweede was er ondanks de thermometer vast toch iets misgegaan, want de olie rook/smaakte heeel erg naar asperges. En de asperges waren en bleven vet.
Dit jaar deed ik het beter. Asperges vacuum verpakt, samen met een klont boter en peper/zout. En dat een half uurtje in een warm waterbad van 85 graden celsius. Helemaal goed, want boter wil je sowieso.![]()
In eerste instantie denk je, "oei, te knapperig, te rauw", maar dat was dus helemaal niet zo. Ze hadden een bite, maar waren evengoed heerlijk zacht en sappig.
Schillen er in koken. Afgieten in andere pan. Wat zout er door, bakje creme fraiche (spelfouten voorbehouden), wat peper. Volgens mij was je er dan aardig.quote:Op woensdag 12 mei 2010 16:25 schreef heaven7 het volgende:
Maar uh, hoe maak je dan precies soep van dat kookvocht? Heb gister toch maar alles weggespoeld want ik wist niet wat ik ermee moest
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |