quote:Op vrijdag 16 april 2010 20:32 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Naar aanleiding van een opmerking in het topic over spermadonoren vraag ik me af hoe het eigenlijk komt dat als je geen kinderwens hebt zoveel mensen daarover vallen.
Ikzelf heb wel een stabiele relatie maar geen kinderwens. Mijn partner heeft die ook niet en zoals ons leven er nu en de komende jaren uit gaat zien hebben we daar geen ruimte voor, daarnaast kost het enorm veel tijd, geld en toewijding om een kind goed op te voeden. Die tijd, geld en toewijding besteed ik liever aan andere dingen. Maar belangrijker nog, we hebben ook helemaal geen 'innerlijke drang' om kinderen te krijgen en vader en moeder te worden.
Ik heb trouwens ook niks tegen kinderen, ik vind ze best leuk en begrijp het dat mensen er ontzettend van genieten en het als een kroon op hun relatie zien. Ik vind het ook best leuk om met ouders over hun kinderen te praten, ik ben best geïnteresseerd in hoe zij het beleven etcetera zolang het gesprek niet alleen daarop gericht blijft maar er ook andere dingen aan bod komen.
Waar ik me wel over verbaas zijn de reacties van familie en andere mensen op dat we geen kinderen willen. Ik krijg regelmatig de opmerking 'dat komt nog wel als je wat ouder bent / de dertig gepasseerd bent / je biologische klok gaat vanzelf tikken. En mij is zelfs een keer verteld dat ik tegennatuurlijk ben omdat ik liever andere dingen doe dan kinderen opvoeden.
Pissig word ik er niet meer van, blijkbaar is het normaal om ervan uit te gaan dat iedereen kinderen wil. Maar ik begrijp alleen niet waarom iedereen daar toch vanuit gaat en nog belangrijker, waarom zoveel mensen van die 'dat komt nog wel' reacties geven. Het lijkt wel of ze het niet serieus nemen?
Iemand enig idee hoe dit zit?
En wat verandert het hebben van kinderen hieraan? Je doet je ding en voedt je kinderen op maar op een gegeven moment merk je dat je da afgelopen 16 jaar steeds hetzelfde hebt gedaan en danis het te laat om nog écht te leven (zie mannen met mid-life crisis)quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:13 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Tsja zonder kinderen wordt je leven wel heel erg leeg. Je doet je ding en je hobbies jaar in jaar uit en alles blijft hetzelfde en op een gegeven moment merk je dat het leven toch wel erg leeg is en dan is het te laat.
Dat kinderen het makkelijk maken om een vol leven te hebben ben ik het wel mee eens. Maar dat betekend niet dat een leven zonder kinderen per definitie leeg moet zijn. Sommige mensen hebben wel degelijk genoeg te doen om een heel leven te vullen.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:13 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Tsja zonder kinderen wordt je leven wel heel erg leeg. Je doet je ding en je hobbies jaar in jaar uit en alles blijft hetzelfde en op een gegeven moment merk je dat het leven toch wel erg leeg is en dan is het te laat.
Je meent het.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:17 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Je valt buiten de maatschappij zonder kinderen, en mensen kijken je raar aan als je op een feestje durft te zeggen dat je geen kinderen wil.
Slotjequote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:17 schreef Mystikvm het volgende:
Wat ik wil zeggen is dat jouw redenatie net zo goed omkeerbaar is. Niet iedereen zonder kinderen is ongelukkig omdat ze een leegte voelen, en niet iedereen met kinderen is ongelukkig omdat ze hun leven op hun kinderen in hebben moeten richten.
ik vind het dieptriest als je het leven alleen als "vol" kan ervaren door kinderen. Heb je geen passies? Geen zingeving? Heb je geen bijdrage te leveren aan deze wereld behalve een lege, oppervlakkige burgerlijkheid die dan maar opgevuld wordt met kinderen...?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:13 schreef ArnoKlaassen het volgende:
deze conclusie is in voorgaande topics ook al een aantal keer getrokken, maar beide partijen willen daar niet zo aan, geloof ikquote:
Mee eens. Het zijn meestal de mensen die zichzelf niet kunnen vermaken die die drang naar kinderen dan gaan krijgen.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:25 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
ik vind het dieptriest als je het leven alleen als "vol" kan ervaren door kinderen. Heb je geen passies? Geen zingeving? Heb je geen bijdrage te leveren aan deze wereld behalve een lege, oppervlakkige burgerlijkheid die dan maar opgevuld wordt met kinderen...?![]()
Wat doe je dan in godsnaam als de kinderen het huis uit zijn en bijvoorbeeld in het buitenland gaan wonen, of simpelweg geen zin hebben om elke week bij pa en ma op de koffie te gaan?
Dan zit je weer... met je lege bestaan... kan je alsnog een hobby gaan zoeken, een boek gaan schrijven, gaan reizen.. oh wacht.. daar heb je dan de puf en het geld niet meer voor![]()
Dan maar achter de geraniums, beetje vissen, de krant lezen en wachten tot de kinderen weer iets komen melden om je bestaan op te vullen.
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:13 schreef ArnoKlaassen het volgende:
De discussie is niet inhoudelijk maar bestaat vooral uit waardeoordelen over iemand die 'de andere keuze' heeft gemaakt.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:25 schreef Vandaag... het volgende:
ik vind het dieptriest als je het leven alleen als "vol" kan ervaren door kinderen. Heb je geen passies? Geen zingeving? Heb je geen bijdrage te leveren aan deze wereld behalve een lege, oppervlakkige burgerlijkheid die dan maar opgevuld wordt met kinderen...?![]()
Waarom vond ze dat? Dat lijkt mij helemaal niet goed samen gaan.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 19:29 schreef mirannie het volgende:
Een goede vriendin van mij wilde ook nooit kids, totdat ze erachter kwam dat kids wel eens heel goed samen kunnen gaan met haar borderline.
Dat afvragen alleen al getuigtvan zelfinzicht (als BLer)quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:01 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Waarom vond ze dat? Dat lijkt mij helemaal niet goed samen gaan.
Door de structuur die kids doorgaans nodig hebben en borderliners ook.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:01 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Waarom vond ze dat? Dat lijkt mij helemaal niet goed samen gaan.
Maar kan een borderliner ook die structuur aan de kinderen geven?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:12 schreef mirannie het volgende:
[..]
Door de structuur die kids doorgaans nodig hebben en borderliners ook.
maar dan is het nog steeds respectloos om die behoefte om geen kinderen te krijgen die deze vrouwen tot hun 30e/40e hebben niet serieus te nemen. en als je toch al weet dat iemand ze wel gaat willen: waarom vraag je het dan?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:34 schreef Demarest het volgende:
De uitspraak "Geen kinderwens? Dat komt nog wel" lijkt vooral voor vrouwen toch niet ongegrond. 9 van de 10 vrouwen die voor hun 30ste ronduit anti-kind zijn, krijgen tussen het 30ste en 40ste alsnog plotsklaps een vurige kinderwens. Dat hebben ze dan puur te wijten/danken ('t is maar krek hoe je er tegenaan kijkt) aan biologische processen. Bij mannen speelt dit veel minder.
Nou dan kan je ondertussen jezelf beter een lol doen en heel hard blijven roepen dat je ze nooit wil.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:45 schreef Murmeli het volgende:
maar ik zeg ook niet meer dat ik zeker weet dat ik het nooit ga willen. maar de kans wordt steeds kleiner (ben nu al 35)
Respectloos is misschien een wat groot woord; het is meer een verwachtingspatroon wat door de maatschappij op iedereen min of meer geprojecteerd wordt. Het is echter wel begrijpelijk dat je die doorsnee-vragen als irritant ervaart, en het bestempelen van een vrouw zonder kinderwens als minderwaardig is inderdaad zonder meer respectloos.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:45 schreef Murmeli het volgende:
[..]
maar dan is het nog steeds respectloos om die behoefte om geen kinderen te krijgen die deze vrouwen tot hun 30e/40e hebben niet serieus te nemen. en als je toch al weet dat iemand ze wel gaat willen: waarom vraag je het dan?
tegen mij zeiden ze het ook altijd trouwens dat ik het nog wel ging willen, maar tot nu toe nog steeds niet. maar ik zeg ook niet meer dat ik zeker weet dat ik het nooit ga willen. maar de kans wordt steeds kleiner (ben nu al 35)
beter: ze ook niet gaan willen. daarbij vind ik het voor een kind ook niet leuk om oude ouders te hebben, dus ik moet het ineens wel heel graag gaan willen én sterk het gevoel hebben dat ik een kind enorm veel te bieden heb anders denk ik idd niet dat ik er iemand gelukkig mee zou makenquote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:54 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nou dan kan je ondertussen jezelf beter een lol doen en heel hard blijven roepen dat je ze nooit wil.
http://www.freya.nl/web_medisch/zwangers.php
ik bedoel met respectloos dat de mensen die gaan zeggen: je gaat het nog wel willen en dat soort dingen, de gevoelens/mening van degene die zegt geen kids te willen niet serieus neemt en zelfs tegenspreekt en dat vind ik respectloos.je walst keihard over iemand heen dan. ik heb me er in ieder geval altijd aan geergerd. maargoed, voordeel van ouder worden is dat dat gezeik ook wel ophoudt. nu vragen mensen er wel eens naar maar dan zijn de reacties toch wat genuanceerder gelukkigquote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:55 schreef Demarest het volgende:
[..]
Respectloos is misschien een wat groot woord; het is meer een verwachtingspatroon wat door de maatschappij op iedereen min of meer geprojecteerd wordt. Het is echter wel begrijpelijk dat je die doorsnee-vragen als irritant ervaart, en het bestempelen van een vrouw zonder kinderwens als minderwaardig is inderdaad zonder meer respectloos.
Maakt het eigenlijk uit of de mensheid voortbestaat of niet? Het zal wat aan mijn ballen roesten namelijk. Maar goed, we blijven ook maar dieren uiteraard.quote:Op zondag 9 mei 2010 02:04 schreef Haushofer het volgende:
Tsja, we vinden ons als mens zijnde natuurlijk erg beschaafd, maar de waarheid is natuurlijk dat we nog steeds gewoon gebonden zijn aan primaire evolutionaire driften en verlangens. We willen genen doorgeven.En als je dat niet wil, dan wordt je al gauw als raar bestempeld in onze maatschappij. Een soort garantie om als soort te overleven
Ze zullen er best zijn, maar... hoe dom ben je dan? Als je niet van te voren kan inschatten dat kinderen beslag op je leggen en je oude leventje echt down the drain gaat dan denk ik dat het sowieso verstandig is als je niet aan kinderen begint.quote:Op zondag 9 mei 2010 09:00 schreef Mystikvm het volgende:
Wat ik een veel interessantere vraag vind: kennen (of zijn jullie zelf) mensen die spijt hebben van kinderen? Wat ik me voor kan stellen is dat je je schaapjes op het droge hebt, niet meer heel ondernemend bent en bij het zappen langs alle burgerlijke kanalen denkt 'misschien is het tijd voor kinderen'.
Dit klinkt misschien denigrerend (en zo bedoel ik het natuurlijk allerminst), maar veel mensen verkijken zich ook op een hond. Als puppy is het schattig en lief, maar 2 jaar later is het al best groot en kwijlend, en dan wordt het een last. Kan het met kinderen net zo zijn? Ze denken aan een baby, maar 'vergeten' dat die baby later een jaar of 4 is en dan een behoorlijke last kan zijn en een druk op de relatie.
Uiteraard heb je een stuk nature en een stuk nurture. Karakter kan je best aardig inschatten door je eigen karakter en je partners karakter als leidraad te nemen. Als je zelf redelijk opvliegend bent moet je er niet op rekenen dat je kinderen makke schaapjes worden. En verder kan je gedrag natuurlijk heel behoorlijk sturen met opvoeding.quote:Een kind is natuurlijk ook een doos van Pandora. Je weet niet wat voor een soort kind het gaat zijn en je moet je dus voorbereiden op alles. Kan je net zo goed zorgen voor een kind wat van nature druk en obstinaat is (ik geloof dat die aanleg er al voor de geboorte is) of een kind wat lichamelijke of geestelijke achterstand heeft. Niet elk kind zal lief en meegaand zijn.
Tja nogmaals die zullen er best zijn, maar dan vraag ik me echt af hoe dom je ben als je daar op dat moment pas achterkomt.quote:Of iemand wel of niet kinderen wil is niet zo interessant. Het is veel interessanter waarom iedereen zich een capabele ouder vindt, of waarom wij denken dat iedereen maar capabel is. Ik vermoed dat er best veel stellen zijn die toch spijt hebben van hun keuze voor kids en het niet de liefde en aandacht blijken te kunnen geven die het verdient. Hetzij door verslappende aandacht en minder interesse in het kind nadat het baby is, hetzij door financiële omstandigheden en dat ze zich totaal hebben verkeken op wat voor een impact het heeft op hun financiële huishouding.
Op kinderen 'verkijk' je je niet.. Een kinderwens is iets totaal anders dan een wens voor een huisdier.quote:Op zondag 9 mei 2010 09:00 schreef Mystikvm het volgende:
Wat ik een veel interessantere vraag vind: kennen (of zijn jullie zelf) mensen die spijt hebben van kinderen? Wat ik me voor kan stellen is dat je je schaapjes op het droge hebt, niet meer heel ondernemend bent en bij het zappen langs alle burgerlijke kanalen denkt 'misschien is het tijd voor kinderen'.
Dit klinkt misschien denigrerend (en zo bedoel ik het natuurlijk allerminst), maar veel mensen verkijken zich ook op een hond. Als puppy is het schattig en lief, maar 2 jaar later is het al best groot en kwijlend, en dan wordt het een last. Kan het met kinderen net zo zijn? Ze denken aan een baby, maar 'vergeten' dat die baby later een jaar of 4 is en dan een behoorlijke last kan zijn en een druk op de relatie. Een kind is natuurlijk ook een doos van Pandora. Je weet niet wat voor een soort kind het gaat zijn en je moet je dus voorbereiden op alles. Kan je net zo goed zorgen voor een kind wat van nature druk en obstinaat is (ik geloof dat die aanleg er al voor de geboorte is) of een kind wat lichamelijke of geestelijke achterstand heeft. Niet elk kind zal lief en meegaand zijn.
Of iemand wel of niet kinderen wil is niet zo interessant. Het is veel interessanter waarom iedereen zich een capabele ouder vindt, of waarom wij denken dat iedereen maar capabel is. Ik vermoed dat er best veel stellen zijn die toch spijt hebben van hun keuze voor kids en het niet de liefde en aandacht blijken te kunnen geven die het verdient. Hetzij door verslappende aandacht en minder interesse in het kind nadat het baby is, hetzij door financiële omstandigheden en dat ze zich totaal hebben verkeken op wat voor een impact het heeft op hun financiële huishouding.
Ja maar de kinderen die stel A niet neemt worden wel weer gecompenseerd door stel B wat nog een 2e/3e/4e kind neemt. Dus uiteindelijk komt de overbevolking er toch welquote:Op zondag 9 mei 2010 02:04 schreef Haushofer het volgende:
Tsja, we vinden ons als mens zijnde natuurlijk erg beschaafd, maar de waarheid is natuurlijk dat we nog steeds gewoon gebonden zijn aan primaire evolutionaire driften en verlangens. We willen genen doorgeven.En als je dat niet wil, dan wordt je al gauw als raar bestempeld in onze maatschappij. Een soort garantie om als soort te overleven
Nee, maar als we die drang naar voortplanten niet hadden gehad waren we hier wellicht/waarschijnlijk niet eens geweest en als soort al uitgestorven.quote:Op zondag 9 mei 2010 03:23 schreef DavidBrent het volgende:
[..]
Maakt het eigenlijk uit of de mensheid voortbestaat of niet? Het zal wat aan mijn ballen roesten namelijk. Maar goed, we blijven ook maar dieren uiteraard.
dit vooral! iedereen doet maar wbt kinderen krijgen maar ze denken er soms echt niet over na. Ik vind dat bij lange na niet iedereen geschikt is om kinderen te krijgen, en ik heb daar bij mezelf ook wel twijfels over, dat is een van de redenen dat ik er niet aan wil.quote:Op zondag 9 mei 2010 09:00 schreef Mystikvm het volgende:
Of iemand wel of niet kinderen wil is niet zo interessant. Het is veel interessanter waarom iedereen zich een capabele ouder vindt, of waarom wij denken dat iedereen maar capabel is. Ik vermoed dat er best veel stellen zijn die toch spijt hebben van hun keuze voor kids en het niet de liefde en aandacht blijken te kunnen geven die het verdient. Hetzij door verslappende aandacht en minder interesse in het kind nadat het baby is, hetzij door financiële omstandigheden en dat ze zich totaal hebben verkeken op wat voor een impact het heeft op hun financiële huishouding.
ik denk dat veel psychisch gezonde (of gezond lijkende) mensen zich na het krijgen van kinderen pas realiseren dat ze het eigenlijk toch niet aankonden. Ze zullen dan waarschijnlijk geen spijt krijgen ofzo, maar die kinderen krijgen wel een kutjeugd ofzo, of zowat niks (gezonds) te eten, omdat de ouders niet in staat zijn om genoeg geld binnen te brengen of uberhaupt goed voor hun eigen gezondheid te zorgenquote:Op zondag 9 mei 2010 09:30 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Op kinderen 'verkijk' je je niet.. Een kinderwens is iets totaal anders dan een wens voor een huisdier.
Je kinderen zijn je alles. Zelfs als je niet de natuurlijke ouder bent.
Ook als ze verre van perfect zijn, de liefde die je hebt voor je kind, en vice versa, is nagenoeg onvoorwaardelijk.
Natuurlijk zijn er mensen die hun kroost verwaarlozen, maar dat komt toch vaak door ernstige (psychische) problematiek.
Ik denk eigenlijk dat dat een instinctmatig iets is.
Wel zet een kind de relatie onder druk. Tenslotte komt er een derde bij, dus is de aandacht van de ouders niet meer onverdeeld op elkaar gericht. En de verzorging van een heel jong kind trekt een zware wissel op de ouders.
Het zou natuurlijk best kunnen. Het is iig niet mijn ervaring. Ik heb een paar keer een vriendin gehad met kinderen.quote:Op zondag 9 mei 2010 15:49 schreef Murmeli het volgende:
[..]
ik denk dat veel psychisch gezonde (of gezond lijkende) mensen zich na het krijgen van kinderen pas realiseren dat ze het eigenlijk toch niet aankonden. Ze zullen dan waarschijnlijk geen spijt krijgen ofzo, maar die kinderen krijgen wel een kutjeugd ofzo, of zowat niks (gezonds) te eten, omdat de ouders niet in staat zijn om genoeg geld binnen te brengen of uberhaupt goed voor hun eigen gezondheid te zorgen
Ohquote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:17 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Je valt buiten de maatschappij zonder kinderen, en mensen kijken je raar aan als je op een feestje durft te zeggen dat je geen kinderen wil.
Niet mee eens. Het is een groot taboe, maar er zijn (waarschijnlijk meer dan je zou verwachten) mensen die stiekem best spijt hebben van de beslissing om aan kinderen te beginnen. Dat zijn niet meteen mensen die hun kinderen verwaarlozen of slecht behandelen, maar puur en oprecht dolbblij met de kroost is simpelweg niet elke ouder. Op kinderen verkijk je je wel, ik denk dat menigeen met een kinderwens niet goed weet wat ze zich op de hals halen.quote:Op zondag 9 mei 2010 09:30 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Op kinderen 'verkijk' je je niet.. Een kinderwens is iets totaal anders dan een wens voor een huisdier.
Je kinderen zijn je alles. Zelfs als je niet de natuurlijke ouder bent.
Ook als ze verre van perfect zijn, de liefde die je hebt voor je kind, en vice versa, is nagenoeg onvoorwaardelijk.
Natuurlijk zijn er mensen die hun kroost verwaarlozen, maar dat komt toch vaak door ernstige (psychische) problematiek.
Ik denk eigenlijk dat dat een instinctmatig iets is.
Wel zet een kind de relatie onder druk. Tenslotte komt er een derde bij, dus is de aandacht van de ouders niet meer onverdeeld op elkaar gericht. En de verzorging van een heel jong kind trekt een zware wissel op de ouders.
Nooit geweten.. Ik dacht dat iedereen instinctmatig waanzinnig gelukkig is met zijn/haar kinderen.. In mijn optiek zou dat ook moeten, omdat het een zware klus is..quote:Op zondag 9 mei 2010 20:17 schreef Lily-Ella het volgende:
[..]
Niet mee eens. Het is een groot taboe, maar er zijn (waarschijnlijk meer dan je zou verwachten) mensen die stiekem best spijt hebben van de beslissing om aan kinderen te beginnen. Dat zijn niet meteen mensen die hun kinderen verwaarlozen of slecht behandelen, maar puur en oprecht dolbblij met de kroost is simpelweg niet elke ouder. Op kinderen verkijk je je wel, ik denk dat menigeen met een kinderwens niet goed weet wat ze zich op de hals halen.
Pfff.....wat een gepsychologiseer, opvoeden is toch in basis gewoon "ik doe m''n best". En natuurlijk doen de ouders van alles fout en zullen ze - ondanks dat ze het heilig hebben voorgenomen het "anders" te doen - uiteindelijk dezelfde fouten maken als hun eigen ouders. Jammer dan, hoort bij het leven. Geen enkele ouder doet het perfect.quote:Op zondag 9 mei 2010 15:49 schreef Murmeli het volgende:
[..]
dit vooral! iedereen doet maar wbt kinderen krijgen maar ze denken er soms echt niet over na. Ik vind dat bij lange na niet iedereen geschikt is om kinderen te krijgen, en ik heb daar bij mezelf ook wel twijfels over, dat is een van de redenen dat ik er niet aan wil.
het zou (ook al is het niet uitvoerbaar) helemaal niet slecht zijn als je een soort ouder-opleiding moet doen ofzo voor je aan kids begint. Scheelt weer een hoop psychische problemen die van ouder op kind worden doorgegeven, generatie na generatie.
[..]
ik denk dat veel psychisch gezonde (of gezond lijkende) mensen zich na het krijgen van kinderen pas realiseren dat ze het eigenlijk toch niet aankonden. Ze zullen dan waarschijnlijk geen spijt krijgen ofzo, maar die kinderen krijgen wel een kutjeugd ofzo, of zowat niks (gezonds) te eten, omdat de ouders niet in staat zijn om genoeg geld binnen te brengen of uberhaupt goed voor hun eigen gezondheid te zorgen
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik vind dat afzetten tegen burgerlijkheid zo jaren zeventig. Je bent de argumenten aan het herhalen van een generatie voor je. Dezelfde generatie die er op andere vlakken ook niets van bakt, en dat geldt net zo goed voor het afzetten tegen burgerlijkheid.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:25 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Wat ouders dan doen? Hun kinderen een schuldgevoel aan praten natuurlijkquote:Wat doe je dan in godsnaam als de kinderen het huis uit zijn en bijvoorbeeld in het buitenland gaan wonen, of simpelweg geen zin hebben om elke week bij pa en ma op de koffie te gaan?
quote:Dan zit je weer... met je lege bestaan... kan je alsnog een hobby gaan zoeken, een boek gaan schrijven, gaan reizen.. oh wacht.. daar heb je dan de puf en het geld niet meer voor![]()
Dan maar achter de geraniums, beetje vissen, de krant lezen en wachten tot de kinderen weer iets komen melden om je bestaan op te vullen.
Daar heb je natuurlijk ook gelijk in. Maar het gaat om geen kinderwens, en ik weet niet of zij "geen kinderwens' heeft gehad of dat het er om wat voor reden dan ook niet van gekomen is.quote:Op zondag 9 mei 2010 21:34 schreef ShadyLane het volgende:
Nou, als je echt puur zakelijk zou willen kijken naar 'verantwoordelijkheid naar de samenleving' -wat ik persoonlijk een vrij kille benadering vind, maar soit- dan heeft die kinderloze vrouw die in onze Amnestygroep zat en haar hele ziel en zaligheid in mensenrechtenwerk legde meer gedaan voor de mensheid dan de gemiddelde ouder.
Geweldig mens, vol levenslust, bevlogenheid en humor. Huurde voor haar 70e verjaardag een zaaltje dat uitpuilde van het bezoek. So much for 'eenzaam oud worden'.
Het is allemaal zo individueel, de redenen om wel of geen kinderen te willen, de karakters van mensen, hoe ze in het leven staan enz. en het wordt in dit topic allemaal zo algemeen benaderd.
En jij benadert de mensen die echt geen kinderen willen als een stel onvolwassen pubers. Ook jij generaliseert en gaat er maar voor het gemak van uit dat iedereen die geen kind wil alle verantwoordelijkheid probeert te ontlopen en zelf nog niet volwassen is. Ik denk dat van beide zijden voldoende bewezen is dat er sterke argumenten zijn om wel kinderen te nemen, maar zeker even zo sterke argumenten tegen het ouderschap.quote:
Don't count on in. Een vriendin van mij is 38, was tot een paar maanden terug altijd fel anti-kind, en nu wil ze opeens ook een kind....quote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:45 schreef Murmeli het volgende:
[..]
maar dan is het nog steeds respectloos om die behoefte om geen kinderen te krijgen die deze vrouwen tot hun 30e/40e hebben niet serieus te nemen. en als je toch al weet dat iemand ze wel gaat willen: waarom vraag je het dan?
tegen mij zeiden ze het ook altijd trouwens dat ik het nog wel ging willen, maar tot nu toe nog steeds niet. maar ik zeg ook niet meer dat ik zeker weet dat ik het nooit ga willen. maar de kans wordt steeds kleiner (ben nu al 35)
Sterker nog, de aarde zou een stuk beter af zijn zonder de mensheid erop....dus waarom moet ik mijn best gaan doen om de soort in stand te houden, ben geen slaaf van mijn oerdriftenquote:Op zondag 9 mei 2010 03:23 schreef DavidBrent het volgende:
Maakt het eigenlijk uit of de mensheid voortbestaat of niet? Het zal wat aan mijn ballen roesten namelijk. Maar goed, we blijven ook maar dieren uiteraard.
alsof het verplicht is om verantwoordelijkheid te willen dragen. Wat krijg ik daar voor terug? Joepie, dan groei ik als mens. En aan het einde ben ik dood en was alles voor niets.quote:Op zondag 9 mei 2010 21:23 schreef Tarak het volgende:
Is geen kinderen krijgen zonder dat er hele zwaarwegende argumenten voor zijn (ik denk vooral aan medische zaken) , eigenlijk niet een beetje onvolwassen? Of misschien zelfs decadent. Alsof je eeuwig kind wilt blijven en geen of minder verantwoordelijkheid wilt dragen voor een ander.
ik zie zelf meer wat in de levensfase waarin ik stabiliteit heb en kan gaan genieten van wat de wereld me te bieden heeft. Ik ga lekker veel reizen! En uiteraard buiten het dure hoogseizoenquote:Ik vind het juist wel iets moois hebben om naar een nieuwe levensfase te gaan: van kind naar ouder.
Ik voel geen enkele verantwoordelijkheid richting een nieuwe generatie. Als ik me ergens dankbaar en verantwoordelijk toe voel is het de OUDE generatie die er voor heeft gezorgd dat we in een veilig en rijk land leven.quote:Bovendien is het toch ook de verantwoordelijkheid van elke generatie naar de samenleving als geheel om voor een nieuwe generatie zorg te dragen.
ja, en daardoor hebben we nu een egocentrische jeugd, losgeslagen marokkanen en een ikke ikke ikke maatschappij, door de 'ik doe mijn best' en 'ik laat ze vrij'-opvoedingquote:Op zondag 9 mei 2010 21:30 schreef Tarak het volgende:
Pfff.....wat een gepsychologiseer, opvoeden is toch in basis gewoon "ik doe m''n best". En natuurlijk doen de ouders van alles fout en zullen ze - ondanks dat ze het heilig hebben voorgenomen het "anders" te doen - uiteindelijk dezelfde fouten maken als hun eigen ouders. Jammer dan, hoort bij het leven. Geen enkele ouder doet het perfect.
mooie houding, ik zie dat je nog bezig bent met het groeien richting die volwassenheidquote:Op zondag 9 mei 2010 21:40 schreef Tarak het volgende:
Wat ouders dan doen? Hun kinderen een schuldgevoel aan praten natuurlijk![]()
En terecht, ga ik later ook doen, verheug ik me nu al op
je ouderschapkant staat niet stil nee, maar je eigen persoonlijke ontwikkeling word wel ernstig vertraagdquote:Nogmaals: dat je kinderen krijgt wil niet zeggen dat de rest van je leven stilstaat, je maakt een parodie van het ouderschap.
definieer leeg, je alleen maar bezig houden met het oppassen dat je kind niet in de sloot valt en zijn eten binnenkrijgt, wat is daar zo 'gevuld' aan? Behalve je tijd?quote:![]()
![]()
Yeah right.....ik denk trouwens toch echt dat er meer kinderlozen met een leeg bestaan zijn dan ouders met een leeg bestaan. Je maakt een parodie van het ouderschap. Kinderen houden je ook geestelijk jong en meer betrokken bij jongere generaties, dus ik denk dat het door jou geschetste beeld wel mee zal vallen.
Dat zie ik toch anders. Je persoonlijke ontwikkeling kan een andere wending nemen, maar ook dat hoeft niet. Vertraging is echter bepaald niet aan de orde.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:44 schreef LaTiNo het volgende:
je ouderschapkant staat niet stil nee, maar je eigen persoonlijke ontwikkeling word wel ernstig vertraagd
En hierbij ga ik er maar vanuit dat ook jij weer ongenuanceerder reageert dan je het eigenlijk bedoelt, om de discussie wat inhoud te geven?quote:definieer leeg, je alleen maar bezig houden met het oppassen dat je kind niet in de sloot valt en zijn eten binnenkrijgt, wat is daar zo 'gevuld' aan? Behalve je tijd?
De beschuldiging van 'verantwoordelijkheid niet nemen' en ' egoïsme' snap ik sowieso niet.quote:Op maandag 10 mei 2010 06:40 schreef Mystikvm het volgende:
Ook jij generaliseert en gaat er maar voor het gemak van uit dat iedereen die geen kind wil alle verantwoordelijkheid probeert te ontlopen en zelf nog niet volwassen is.
HOEFT niet nee, maar vaak zie je toch dat ouders vaak alleen bezig zijn met de opvoeding van hun kroost en nergens meer aan toe komen.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:05 schreef miss_sly het volgende:
Dat zie ik toch anders. Je persoonlijke ontwikkeling kan een andere wending nemen, maar ook dat hoeft niet. Vertraging is echter bepaald niet aan de orde.
[..]
mwah, het kwam eigenlijk meer uit irritatie na het lezen van sommige commentaren, sorryquote:En hierbij ga ik er maar vanuit dat ook jij weer ongenuanceerder reageert dan je het eigenlijk bedoelt, om de discussie wat inhoud te geven?
Indeed, ik zou zelfs durven stellen dat vele mensen kinderen nemen UIT egoisme!quote:Op maandag 10 mei 2010 11:31 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
De beschuldiging van 'verantwoordelijkheid niet nemen' en ' egoïsme' snap ik sowieso niet.
Dat zijn dingen die je hebt in relatie tot een bestaand iemand (een kind)
Heb je geen kind, dan heb je ook geen verantwoordelijkheden tegenover dat kind. En verantwoordelijkheden die je niet hebt kun je ook niet nemen.
Dat heeft zeker iets moois! Maar om nou mensen die geen kinderen willen onvolwassen te noemen, of decadent of onverantwoordelijk, gaat me te ver. Er zijn nou eenmaal mensen die niet zo nodig kinderen hoeven.quote:Op zondag 9 mei 2010 21:23 schreef Tarak het volgende:
Is geen kinderen krijgen zonder dat er hele zwaarwegende argumenten voor zijn (ik denk vooral aan medische zaken) , eigenlijk niet een beetje onvolwassen? Of misschien zelfs decadent. Alsof je eeuwig kind wilt blijven en geen of minder verantwoordelijkheid wilt dragen voor een ander.
Ik vind het juist wel iets moois hebben om naar een nieuwe levensfase te gaan: van kind naar ouder.
Als de mensheid nou met uitsterven bedreigd zou worden.. maar voorlopig neemt de wereldbevolking exponentieel toe. Dus daar hoeven 'kinderloze ouders' zich geen zorgen over te makenquote:Bovendien is het toch ook de verantwoordelijkheid van elke generatie naar de samenleving als geheel om voor een nieuwe generatie zorg te dragen.
precies! en er zijn meer dingen om verantwoordelijkheid voor te nemen dan voor kinderen.quote:Op maandag 10 mei 2010 16:01 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat heeft zeker iets moois! Maar om nou mensen die geen kinderen willen onvolwassen te noemen, of decadent of onverantwoordelijk, gaat me te ver. Er zijn nou eenmaal mensen die niet zo nodig kinderen hoeven.
[..]
Ja! Helemaal waar. Er moet wel een nieuwe generatie komen, het liefst veel groter, zodat er tenminste een nieuwe generatie is om er achter te komen dat de vorige veel te veel heeft gebruikt!quote:Op zondag 9 mei 2010 21:23 schreef Tarak het volgende:
Ik vind het juist wel iets moois hebben om naar een nieuwe levensfase te gaan: van kind naar ouder.
Bovendien is het toch ook de verantwoordelijkheid van elke generatie naar de samenleving als geheel om voor een nieuwe generatie zorg te dragen.
Dit.quote:Op maandag 10 mei 2010 14:07 schreef LaTiNo het volgende:
Indeed, ik zou zelfs durven stellen dat vele mensen kinderen nemen UIT egoisme!
- zodat je 'later' niet alleen bent
- omdat het je leuk lijkt om ze leuke kleertjes aan te trekken enzo
- omdat je ouders er zo om zeuren
- omdat je leventje zo saai en leeg is
- omdat je hormone-drive vrouw er zo om zeurt
Nee.quote:Op zondag 9 mei 2010 21:23 schreef Tarak het volgende:
Is geen kinderen krijgen zonder dat er hele zwaarwegende argumenten voor zijn (ik denk vooral aan medische zaken) , eigenlijk niet een beetje onvolwassen?
Kinderen nemen als een plicht zienquote:Op zondag 9 mei 2010 21:23 schreef Tarak het volgende:
Bovendien is het toch ook de verantwoordelijkheid van elke generatie naar de samenleving als geheel om voor een nieuwe generatie zorg te dragen.
Okay, dat kan. Ik zie er dus zelf wel een bepaalde maatschappelijke beweging van decadentie in van mensen die eeuwig kind willen blijven en wegschrikken van een wat grotere verantwoordelijkheid.quote:
Dat is toch wel logisch, je hebt als individu ook een bepaalde verantwoordelijkheid naar de samenleving. De verantwoordelijkheid om voor een nieuwe generatie te zorgen bijvoorbeeld.quote:Op maandag 24 mei 2010 17:42 schreef Disavowed het volgende:
[..]
Kinderen nemen als een plicht zien.
Nee, kinderen kies je puur uit liefde.quote:Op maandag 24 mei 2010 22:46 schreef Tarak het volgende:
[..]
Dat is toch wel logisch, je hebt als individu ook een bepaalde verantwoordelijkheid naar de samenleving. De verantwoordelijkheid om voor een nieuwe generatie te zorgen bijvoorbeeld.
En de verantwoordelijkheid om die nieuwe generatie een planeet na te laten, waar ze wat mee kunnen. (en dan bedoel ik niet: er om kunnen knokken).quote:Op maandag 24 mei 2010 22:46 schreef Tarak het volgende:
[..]
Dat is toch wel logisch, je hebt als individu ook een bepaalde verantwoordelijkheid naar de samenleving. De verantwoordelijkheid om voor een nieuwe generatie te zorgen bijvoorbeeld.
Nou inderdaad. Ik vind het heerlijk om in het vooruitzicht te hebben dat mijn kind zich gaat ontwikkelen, er nog een broertje/ zusje bij krijgt. Eerste keer fietsen, school etc noem maar op.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:13 schreef ArnoKlaassen het volgende:
En dat zul je ook nooit, kinderen verblinden je van de nadelen. Dat heeft de natuur vrij goed geregeld.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 07:14 schreef TheFrankey het volgende:
[..]
Nou inderdaad. Ik vind het heerlijk om in het vooruitzicht te hebben dat mijn kind zich gaat ontwikkelen, er nog een broertje/ zusje bij krijgt. Eerste keer fietsen, school etc noem maar op.
Ik wil nooit meer anders en begrijp mensen die absoluut geen 'herriemakers' willen niet. Ik hoef ook niet in discussie. Ik begrijp het gewoon niet
quote:Op dinsdag 25 mei 2010 07:18 schreef stbabylon het volgende:
[..]
En dat zul je ook nooit, kinderen verblinden je van de nadelen. Dat heeft de natuur vrij goed geregeld.
Wat? Durf het te ontkennen. Noem mij eens de nadelen die jij ondervindt aan het hebben van kinderen?quote:
Mag ik mee doen? Ik heb een hele lijst.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 10:43 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Wat? Durf het te ontkennen. Noem mij eens de nadelen die jij ondervindt aan het hebben van kinderen?
Ja, maar jij komt dan ook niet met een opmerking als: "ik begrijp gewoon niet waarom mensen geen kinderen willen". Jij snapt dat welquote:Op dinsdag 25 mei 2010 10:45 schreef Lily-Ella het volgende:
[..]
Mag ik mee doen? Ik heb een hele lijst.
Truequote:Op dinsdag 25 mei 2010 10:46 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ja, maar jij komt dan ook niet met een opmerking als: "ik begrijp gewoon niet waarom mensen geen kinderen willen". Jij snapt dat wel
Vergeet niet dat jij hier de kortzichtige bent he!quote:Op dinsdag 25 mei 2010 10:43 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Wat? Durf het te ontkennen. Noem mij eens de nadelen die jij ondervindt aan het hebben van kinderen?
Ja, als je verlamd raakt dan is dat ook niet onoverkomelijk. De opoffering die je maakt is relatief en daar kan je geen waardeoordeel aan verbinden.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 10:54 schreef TheFrankey het volgende:
[..]
Vergeet niet dat jij hier de kortzichtige bent he!
En nu komt er weer een reactie van je.......
Maar er zijn voldoende nadelen. Zoals constante zorgen over je kindje, gebroken nachten.
Maar het zijn overkombare 'problemen' . En jij kan dit blijkbaar niet . Dat jij geen kinderen wil heeft mijn inziens meer te maken met je eigen onzekerheid dan het niet willen en al die andere rare redens als 'vrijheid weg' enzo.
Wereldbevolking en het het kind niet aan doen klopt (onzekerheid heb ik geen last van, en dat je minder vrijheid hebt met kinderen is een vaststaand feit, daar kunnen we niet eens over discussiëren).quote:Op dinsdag 25 mei 2010 10:54 schreef TheFrankey het volgende:
[..]
Vergeet niet dat jij hier de kortzichtige bent he!
En nu komt er weer een reactie van je.......
Maar er zijn voldoende nadelen. Zoals constante zorgen over je kindje, gebroken nachten.
Maar het zijn overkombare 'problemen' . En jij kan dit blijkbaar niet . Dat jij geen kinderen wil heeft mijn inziens meer te maken met je eigen onzekerheid dan het niet willen en al die andere rare redens als 'vrijheid weg' enzo.
En jouw redenen zullen we lweer gestoeld zijn op 'wereldbevolkin'blabla' en 'ik wil mijn kind dit niet aandoen' er zijn al teveel mensen.
Maar je hebt alleen jezelf ermee. Ik vind....(en lees ik vind) dat kinderen krijgen echt verdieping in je leven geeft.
Dat vind ik dus niet.quote:Op maandag 24 mei 2010 22:46 schreef Tarak het volgende:
[..]
Was jij op dat moment ook in een serieuze relatie met iemand die daar net zo over dacht? Of heeft het de realatie verbroken? Of juist niet.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 11:03 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Wereldbevolking en het het kind niet aan doen klopt (onzekerheid heb ik geen last van, en dat je minder vrijheid hebt met kinderen is een vaststaand feit, daar kunnen we niet eens over discussiëren).
Ik de kortzichtigeIk heb me ontzettend verdiept in de materie en een weloverwogen besluit genomen. Iets wat de gemiddelde ouder nmm niet doet.
En juist dit soort vooroordelen zijn treffend voor mensen die bewust geen kinderen willen.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 11:07 schreef Disavowed het volgende:
[..]
Dat vind ik dus niet.
Die handen aan dat bed komen er toch wel. Daarnaast vind ik 6 miljard op een bolletje met een omtrek van 40.000 kilometer veel te veel. En dat worden er in de toekomst alleen nog maar meer. Met als gevolg, nog meer armoede, honger, geweld en al dat soort ellende.
Dat is een van de redenen waarom ik ze niet wil. En ja, ook het 'eeuwig kind' willen blijven speelt in die keuze een rol. Waarom zou dat verkeerd zijn? Ik zie in mijn omgeving mensen van amper 23 jaar die nu al tot hun nek in de pampers zitten. Daar moet je toch ook niet aan denken?
Ik heb nog meer redenen dan dat, maar die zal ik je besparen.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 11:15 schreef TheFrankey het volgende:
[..]
En juist dit soort vooroordelen zijn treffend voor mensen die bewust geen kinderen willen.
'tot aan je nek in de pampers zitten' ... wat is dat nou voor een onzin. En aangezien gezinnen tegenwoordig veel kleiner zijn tov vroeger neemt de wereldbevolking in europa eerder af dan toe
Precies, en dat is in geen enkel geval te vergelijken met het daadwerkelijk hebben van kinderen. Echt niet.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 11:26 schreef Disavowed het volgende:
[..]
Ik heb nog meer redenen dan dat, maar die zal ik je besparen.
En de meeste zijn gebaseerd op wat ik in mijn vriendenkring en nabije omgeving zie.
Misschien niet.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 11:41 schreef TheFrankey het volgende:
[..]
Precies, en dat is in geen enkel geval te vergelijken met het daadwerkelijk hebben van kinderen. Echt niet.
Beetje afgezaagd, maar er zijn zoveel prachtige momenten / ervaringen en noem maar op. De balans positief negatief slaat dik uit naar het positieve.
Nou ja, dat vind ik dan.
Maar je moet je mening eigenlijk niet baseren oop 'iets' wat je bij vrienden ziet.
Ik heb zo geen linkje voor je, maar een paar maand geleden bleek er uit een gedegen onderzoek dat kinderen mensen niet gelukkiger maakt, sterker nog, het maakt ze zelfs een tikkie ongelukkiger (gemiddeld genomen).quote:Op dinsdag 25 mei 2010 11:41 schreef TheFrankey het volgende:
[..]
Precies, en dat is in geen enkel geval te vergelijken met het daadwerkelijk hebben van kinderen. Echt niet.
Beetje afgezaagd, maar er zijn zoveel prachtige momenten / ervaringen en noem maar op. De balans positief negatief slaat dik uit naar het positieve.
Nou ja, dat vind ik dan.
Maar je moet je mening eigenlijk niet baseren oop 'iets' wat je bij vrienden ziet.
Haha ja het is te bidden van wel ja.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 11:49 schreef stbabylon het volgende:
[..]
. Zorgt er (gelukkig) voor dat je ze niet echt de nek omdraait als ze weer het bloed onder je nagels vandaan halen.
Dat kan bij sommige mensen aan de orde zijn.quote:Op maandag 24 mei 2010 22:45 schreef Tarak het volgende:
[..]
Okay, dat kan. Ik zie er dus zelf wel een bepaalde maatschappelijke beweging van decadentie in van mensen die eeuwig kind willen blijven en wegschrikken van een wat grotere verantwoordelijkheid.
Ach, daarvoor is behang uitgevondenquote:Op dinsdag 25 mei 2010 11:56 schreef TheFrankey het volgende:
[..]
Haha ja het is te bidden van wel ja.
Precies. Iemand die er anders over denkt dan Tarak zou kunnen reppen van "een maatschappelijke beweging van onvolwassen types die in deze tijd van relatiehoppen en scheidingen ondoordacht aan kinderen beginnen met de gedachte dat dat een handig bindmiddel is", maar vooralsnog zijn degenen die het met hem oneens zijn genuanceerder dan dat, en gelukkig maar.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 13:09 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Dat kan bij sommige mensen aan de orde zijn.
Ik vind kinderen gewoon niet leuk.
Dat is nog wel de voornaamste reden idd.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 13:09 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Dat kan bij sommige mensen aan de orde zijn.
Ik vind kinderen gewoon niet leuk.
Liefde maakt blindquote:Op dinsdag 25 mei 2010 11:49 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Dat zien mensen met kinderen ws. lang niet allemaal zo, zoals jij ook zegt, prachtige momenten/ervaringen, balans slaat door. Zoals ik eerder zei, kinderen maken je gedeeltelijk blind, een natuurlijke reactie van de geest. Zorgt er (gelukkig) voor dat je ze niet echt de nek omdraait als ze weer het bloed onder je nagels vandaan halen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |