quote:Op zondag 9 mei 2010 22:26 schreef Corkscrew het volgende:
[..]
Je geeft nu redenen die op een verkrachting kunnen wijzen, maar niet op een moord, terwijl dat was waar Stali je naar vroeg. En dat is ook niet zo gek: waarom zou hij haar uit frustratie of pedofiele neigingen vermoorden? Ik acht moord daarom zelfs vrij onlogisch (al kan ik daarover niets met zekerheid beweren, die zekerheid heb ik zonder informatie over het onderzoek immers niet).
Maar denk even aan de omstandigheden, in dit geval kende ze de dader, ze was in zijn huis. Voor hij haar meenam wist hij dat zijn enige keuze zou zijn gepakt worden of haar doden en nog een kans hebben ermee weg te komen.quote:Op zondag 9 mei 2010 21:47 schreef Stali het volgende:
[..]
Alles m.b.t. Milly Boele is speculatie geweest. Niemand weet hier iets, het is FOK! en een hoop kul.
En nu heb ik niet zoveel verstand maar ik weet wel dat er genoeg verkrachtingen plaatsvinden die niet opgevolgd worden met moord. Gelukkig niet.
Als die vooraf in staat was om die afweging te maken, dan was die ook in staat geweest om te bedenken dat die helemaal niks moest doen.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:31 schreef Sinofiel het volgende:
[..]
Maar denk even aan de omstandigheden, in dit geval kende ze de dader, ze was in zijn huis. Voor hij haar meenam wist hij dat zijn enige keuze zou zijn gepakt worden of haar doden en nog een kans hebben ermee weg te komen.
Precies, gerechtigheid kan in dit land alleen nog maar verkregen worden door zelf voor rechter en beul te spelen. Als het mijn kind was zou ik niet rusten voordat mijn handen om de keel van Sander V. het laatste restje leven uit zijn waardeloze kadaver zouden zien stromenquote:Op zaterdag 8 mei 2010 12:38 schreef Sinofiel het volgende:
Als hij maar 15 jaar krijgt bevestigt dat weer al mijn ideeën over gerechtigheid in Nederland: Je moet het zelf doen.
Inderdaad. Topic sluiten, svp. Het ging sowieso niet over speculaties omtrent Sander V, speculaties wat hij al of niet had uitgespookt, motieven, hoe Milly erin terecht kwam, of over de straf maat.quote:Op maandag 10 mei 2010 13:14 schreef NoelGallagher het volgende:
De hele storm is overgewaaid en bijna niemand heeft het er nog over
Goh dus die arme man zit voor niks in hechtenis, hij kon er helemaal niks aan doen. *Het ging vanzelluf edelachtbare *quote:Op maandag 10 mei 2010 12:06 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als die vooraf in staat was om die afweging te maken, dan was die ook in staat geweest om te bedenken dat die helemaal niks moest doen.
Nee, veroorzaakt door de advocaat die iets naar buiten bracht waarvan hij in zijn hoedanigheid als advocaat had moeten weten dat het niet klopte. Het OM heeft dat alleen maar weersproken.quote:Op maandag 10 mei 2010 13:33 schreef quirigua het volgende:
Het ging om elkaar tegensprekende berichten in de kranten. Die waren veroorzaakt door een rechercheur en door het OM, en aangezwengeld door een interview en de weergave van een advocaat van een telefonische mededeling aan de familie, een mededeling van de kant van de politie in Dordrecht.
Nee, dat jij het niet snapt maakt het geen gekluns.quote:Ergo : het ging om het sukkelig gedrag van deze, bij de affaifre betrokkenen : rechercheur en OM. Onaanvaardbaar gekluns van functionarissen - daar ging het om.
Mis. De volgorde in dit drama is :quote:Op maandag 10 mei 2010 14:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, veroorzaakt door de advocaat die iets naar buiten bracht waarvan hij in zijn hoedanigheid als advocaat had moeten weten dat het niet klopte. Het OM heeft dat alleen maar weersproken.
[..]
Nee, dat jij het niet snapt maakt het geen gekluns.
Nee, agent vertelt familie en advocaat dat OM voor het zwaarst mogelijk delict zal gaan.quote:Op maandag 10 mei 2010 14:35 schreef quirigua het volgende:
[..]
Mis. De volgorde in dit drama is :
[1] rechercheur (bureau Dordrecht) belt familie, met bericht,zoals later in media aangegeven ;
Advocaat gaat de media vertellen dat de aanklacht is gewijzigd, terwijl hij weet dat het OM daarover gaat en niet een rechercheur, en hij behoort te weten dat die beslissing pas na afronding van het onderzoek wordt genomen.quote:[2] advocaat geeft commentaar op dat bericht ;
Bij jou ja, OM spreekt de uitlatingen van de advocaat tegen.quote:[3] verwarring ; ANP persberichten ;
Jammer dat de advocaat dat overleg niet juist wist te duiden, terwijl dat ook tot zijn taak behoort tegenover de familie.quote:[4] OM (een of andere functionaris) komt met bericht - nee, er is geen telefoontje naar de familie gegaan ;
[5] OM (Spaans) komt met een bericht ; ja, er is wel "overleg" geweest met de familie ;
Van jou en van de advocaat.quote:Het gekluns is duidelijk.
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 12:02 schreef yvonne het volgende:
Het verbaasde me wel dat we zo enorm bitter weinig van deze zaak horen.
En dat roept vragen op ja...
Heb je VancouverFans reactie en de post waarop hij reageerde gelezen en begrijp je wel wat hij bedoelt? Probeer het anders nog eens.quote:Op maandag 10 mei 2010 13:38 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Goh dus die arme man zit voor niks in hechtenis, hij kon er helemaal niks aan doen. *Het ging vanzelluf edelachtbare *![]()
![]()
Hij wist verdomd goed dat hij beter helemaal niks had kunnen doen want anders had hij haar lichaam niet verstopt en dagen lang de heilige onschuld gespeeld.....
Ik zeg nergens dat die man voor niks in hechtenis zit.quote:Op maandag 10 mei 2010 13:38 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Goh dus die arme man zit voor niks in hechtenis, hij kon er helemaal niks aan doen. *Het ging vanzelluf edelachtbare *![]()
![]()
Hij wist verdomd goed dat hij beter helemaal niks had kunnen doen want anders had hij haar lichaam niet verstopt en dagen lang de heilige onschuld gespeeld.....
In rechtszaken wordt gedacht in termen van "na kalm beraad en rustig overleg". Wat gelijk staat aan "voorbedachte rade". Zolang men dit niet kan bewijzen is het geen moord.quote:Op maandag 10 mei 2010 18:34 schreef Gia het volgende:
Ik denk dat hij vooraf mogelijk gedacht heeft dat Milly hem leuk vond en dat hij alleen maar wilde proberen haar te versieren. Wellicht was hij ervan overtuigd dat dat wel zou lukken, aangezien hij tamelijk narcistisch overkomt en zichzelf dus heel geweldig vindt. Welke jonge meid zou nou niet iets met hem willen!!!
Maar goed, dan blijkt dat Milly niet wil en dringt het tot hem door dat hij de sjaak is als zij praat. Als hij op dat moment pas bedenkt dat hij haar wel moet doden, is het imo nog steeds voorbedachte rade. Hij vermoordt haar dan bewust om haar het zwijgen op te leggen.
Dus, die voorbedachte rade voor moord hoefde er nog niet te zijn op het moment van kidnapping. Het kan nog altijd wel moord zijn.
Pas als hij haar in een worsteling, om haar stevig vast te houden of zo, 'per ongeluk' gewurgd heeft, is het doodslag. Anders is het moord, lijkt me.
Ik denk ook niet dat hij heeft bedacht haar te verkrachten en te vermoorden. Hooguit versieren.quote:Op maandag 10 mei 2010 18:48 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
In rechtszaken wordt gedacht in termen van "na kalm beraad en rustig overleg". Wat gelijk staat aan "voorbedachte rade". Zolang men dit niet kan bewijzen is het geen moord.
Ik acht het waarschijnlijker dat het in een opwelling is gebeurd en niet dat hij zich van tevoren had bedacht dat hij haar zou verkrachten en doden. Maargoed, dat zijn slechts speculaties.
Ik heb ooit eens een uitleg gekregen over de verhouding tussen moord en doodslag en tussen opzet en schuld. Schuld en opzet lijken niet zover van elkaar te zitten, maar tussen schuldig ergens aan zijn en iets opzettelijk doen zit een behoorlijk verschil in de strafmaat. In het voorbeeld dat jij geeft heeft de dader wel schuld, maar is geen opzet in het spel. Het lijkt mij dan eerder een geval van 'dood door schuld'.quote:Op maandag 10 mei 2010 19:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat hij heeft bedacht haar te verkrachten en te vermoorden. Hooguit versieren.
Of het verkrachting is geworden weten we niet, toch?
Maar dan nog kan hij op een bepaald moment voor zichzelf hebben nagedacht en tot de conclusie gekomen zijn dat hij haar niet meer kon laten gaan, omdat ze hem zou verraden. Ik vind dat toch wel vallen onder 'kalm beraad en rustig overleg' en dus moord. Bij doodslag is er, zoals ik erover denk, nog altijd een stukje 'niet opzettelijk'. In sommige landen maken ze daar ook onderscheid tussen: Opzettelijke of onopzettelijke doodstraf. Hier is dat volgens mij niet het geval.
Ik vind dat wanneer je iemand opzettelijk verwondt, met de bedoeling dat die persoon ook echt sterft, dat het moord is. Als je iemand een draai om zijn oren geeft en die valt tegen een hoek van de kachel of zo, waardoor die sterft, dan zie ik het als doodslag. Het was ten slotte niet je bedoeling dat die persoon zou sterven.
Of het de bedoeling van deze dader was dat Milly zou sterven of dat hij haar 'per ongeluk' doodde, vind ik nogal een verschil.
Maar goed, dat moet de rechter maar beslissen.
Over moord zegt het Strafboek:quote:Artikel 287
Hij die opzettelijk een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan doodslag, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Verder is er natuurlijk nog meer dan moord en doodslag, 'mishandeling met de dood tot gevolg' of 'gekwalificeerde doodslag' bijvoorbeeld.quote:Artikel 289
Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Wat jij beschrijft is eerder een geval van gekwalificeerde doodslag. Zelfde maximumstraf als voor moord, trouwens.quote:Op maandag 10 mei 2010 19:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat hij heeft bedacht haar te verkrachten en te vermoorden. Hooguit versieren.
Of het verkrachting is geworden weten we niet, toch?
Maar dan nog kan hij op een bepaald moment voor zichzelf hebben nagedacht en tot de conclusie gekomen zijn dat hij haar niet meer kon laten gaan, omdat ze hem zou verraden. Ik vind dat toch wel vallen onder 'kalm beraad en rustig overleg' en dus moord.
quote:Bij doodslag is er, zoals ik erover denk, nog altijd een stukje 'niet opzettelijk'. In sommige landen maken ze daar ook onderscheid tussen: Opzettelijke of onopzettelijke doodstraf. Hier is dat volgens mij niet het geval.
Ik vind dat wanneer je iemand opzettelijk verwondt, met de bedoeling dat die persoon ook echt sterft, dat het moord is.
quote:Aanklacht zaak-Milly:moord,misbruik
` De verdachte in de zaak van Milly
Boele wordt onder meer vervolgd voor
moord en seksueel misbruik.Dat heeft
het Openbaar Ministerie bekendgemaakt.
Aanvankelijk stond in de aanklacht
tegen de 26-jarige alleen doodslag.
Het 12-jarige meisje verdween op 10
maart.Na een paar dagen stapte een
buurman van Milly Boele naar de politie
en legde een bekentenis af.Het lichaam
van het meisje werd daarna in de tuin