abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 7 mei 2010 @ 19:23:12 #126
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_81146309
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 17:23 schreef Gitank2 het volgende:
Wie zich verdiept in de herkomst van het woord okay, trekt een beerput open. Op de bodem daarvan ligt een enorme stapel papier. Er bestaan zeker dertig verschillende verklaringen voor deze uitdrukking. Zij zou afgeleid zijn van het Franse au quai ‘op de kade’, van de Haïtiaanse havenplaats Aux Cayes, of van de Indianentaal Choctaw, waarin oke staat voor ‘het is zo’. Er zijn verklaringen die okay afleiden uit het Deens, Duits, Schots en Afrikaans. Ook wordt okay in verband gebracht met allerlei personen met de initialen O.K. Met de Amerikaanse spoorwegbeambte Obadiah Kelly bijvoorbeeld, die ieder pakket dat hij in ontvangst nam met zijn initialen bestempelde. En met Old Keokuk, een indianenhoofdman die enkele verdragen met ‘O.K.’ ondertekende. Voeg daar nog een flinke stoet O.K.-ers aan toe: Amerikanen, Duitsers, Engelsen en vele anderen, en de chaos is compleet.

Gelukkig is er iemand die al deze theorieën uitgebreid heeft onderzocht. In 1963 en 1964 publiceerde de Amerikaanse hoogleraar Allen Walker Read een reeks van vijf artikelen – te zamen goed voor 104 dichtbedrukte pagina’s – in het tijdschrift American Speech. Al voor Read hadden verschillende wetenschappers hun tanden in okay gezet; na Read nog een paar, maar geen enkele theorie is zo overtuigend als die van hem.

Wat wil het geval? De inwoners van de Amerikaanse stad Boston gaven zich in de zomer van 1838 met passie over aan het spelen met afkortingen. Het meest geliefd waren O.F.M. voor Our First Men, N.G. voor No Go, en S.P. voor Small Potatoes. Read geeft hiervan een indrukwekkende hoeveelheid voorbeelden uit kranten uit die tijd. Vaak spelde men de woorden ook nog eens opzettelijk verkeerd: zo stond de afkorting O.W. voor Oll Wright.

Oll wright wordt beschouwd als de directe voorganger van O.K. Deze afkorting is voor het eerst aangetroffen in de Boston Morning Post van 23 maart 1839, in een artikel van Charles Gordon Greene. O.K. stond hier voor Oll Korrect, een opzettelijke verschrijving van all correct.

Die zomer waaide de afkortingenrage over naar New York. In de herfst van 1839 raakte New Orleans geïnfecteerd. De afkorting O.K. reisde mee, zoals Read omstandig aantoont.
BS

Martin Van Buren - Old kinderhook = OK 1837 lang voor al de boventaande BS verhalen.

Nog een Nederlander ook GVD
  vrijdag 7 mei 2010 @ 19:24:06 #127
244933 trovey
Nachtoele
pi_81146358
Het is te koud voor de tijd van het jaar.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  vrijdag 7 mei 2010 @ 19:25:10 #128
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_81146414
Zojuist was Kane op Sky Radio.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_81146439
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 19:23 schreef Buschetta het volgende:

[..]

BS

Martin Van Buren - Old kinderhook = OK 1837 lang voor al de boventaande BS verhalen.

Nog een Nederlander ook GVD
haha

Hier staat ie wel tussen, bij tig andere mogelijkheden.
quote:
De mogelijke herkomst van OK
[bewerken] All Correct

In de zomer van 1838 ontstond tussen schrijvers en journalisten rond Boston en New York een soort spelletje met afkortingen - waarschijnlijk het beste te vergelijken met de huidige SMS-taal - met dien verstande dat de letters slechts een mogelijke uitspraak volgden en met opzet verkeerd werden gespeld. Zo stond de afkorting O.W. voor Ol Wright = All Right en de afkorting K.Y. voor Know Yuse = No Use.

Op 23 maart 1839 verscheen in de Boston Morning Post de afkorting o.k. (toen nog met puntjes), die zou staan voor oll korrekt = all correct (alles in orde). Deze woorden werden gebruikt door de Nederlandse Kolonisten in de jaren 1600.

Deze verklaring heeft grote aanhang, onder andere van de Oxford English Dictionary[1].
[bewerken] Old Kinderhook

Deze uitdrukking werd al snel populair, vooral toen deze in 1840 werd opgepakt voor de herverkiezingscampagne van Martin Van Buren, zelf geboren in Kinderhook in de Amerikaanse staat New York. Voor deze campagne stichtte hij The Democratic O.K. Club. Van Buren liet zichzelf ook graag Old Kinderhook of O.K. noemen: Martin Old Kinderhook van Buren.

Aardig ook om te weten is dat Old Kinderhook tevens de merknaam was van appelen die in de streek verkocht werden als O.K. apples, waar O.K. eerst een verwijzing was naar de herkomst, maar daarna ook een verwijzing werd naar goede kwaliteit.

Deze verklaring heeft eveneens grote aanhang, onder andere van de Nederlandse Taalunie[2].
[bewerken] Ola Kala (Grieks)

Volgens een andere verklaring zou de afkorting afkomstig zijn van όλα καλά, = alles goed. Sommige leraren gebruiken het nog steeds om schoolwerk te accorderen.

De afkorting "OK" werd ook - als geseind signaal - gebruikt om "alles in orde" te laten weten tussen wal en schip en schepen onderling.

Het Griekse "OK" werd ook gebruikt als markering op kratten en tonnen scheepslading als: "gecontroleerd en 'in orde' bevonden". Mogelijk is op deze wijze deze griekse afkorting de wereld overgegaan en elders geïntroduceerd. De Griekse koopvaardijvloot is immers altijd buitensporig groot geweest in vergelijking met de grootte van het land. De huidige Griekse vloot is, bij voorbeeld, groter dan de Japanse en Amerikaanse vloot tezamen.
[bewerken] Au Quai (Frans)

Volgens sommigen ligt de verklaring van de oorsprong in New Orleans, dat destijds bij Frankrijk hoorde. Wanneer havenmeesters vissers bij hun terugkeer naar de haven vroegen waar ze zouden lossen, schreeuwden de kapiteins meestal simpelweg "au quai", wat zoveel betekent als 'aan de kade'. Wanneer hen dan later in een of andere kroeg gevraagd werd of alles goed verlopen is antwoorden ze "au quai" als hun schip vastgebonden lag en de waar uitgeladen was. Het woord "au quai" zou dan langzamerhand in het lokaal taalgebruik synoniem worden voor succes.
[bewerken] Wa-Kee (West-Afrikaans)

Een andere mogelijke oorsprong voor "okay" is, dat het woord in Noord-Amerika geïntroduceerd zou zijn door Afrikaanse slaven, die één of meer West-Afrikaanse talen spraken, waarin 'oke' (of wat zo klonk) deel van de woordenschat zou zijn. Wa-kee, bijvoorbeeld, is zowel in het Bantu als in het Wolof een uitdrukking van empathische instemming; zoiets als "jaja".
[bewerken] Omnis Korrectes (Latijn)

Volgens sommige schooljuffrouwen zou de afkorting staan voor Omnis Korrectes, uitstekend werk.
[bewerken] Oskar Karlsson

De O.K.-stempel werd omstreeks 1910 binnen de Ford Motor Company geïntroduceerd om aan te geven dat de in serie geproduceerde T-Ford aan alle kwaliteitseisen voldeed. Op het moment dat de T-Ford op 84 controlepunten werd goedgekeurd, werd door Oskar Karlsson een initialen-stempel gezet op de bij de T-Ford behorende fabrieksgarantie. O.K. of Oké zou daarmee staan voor de initialen van deze Oskar Karlsson.
[bewerken] Oorlog

Wat ook mogelijk is is dat O.K. letterlijk 0 doden betekent. In de oorlog werd er elke dag een verslag gestuurd naar het thuisland toen er nog geen telefoon was. In dat verslag stond dan O.K. 'O' voor 0 en 'K' voor killed. Niemand gedood dus.
Neil LOVES Carrots!
  vrijdag 7 mei 2010 @ 19:26:35 #130
271549 pr0tege
Faalhaas 2009
pi_81146488
ik ben net naar de wc geweest
Ik heb me voorgenomen eeuwig te leven en voor zover lukt het me aardig
  vrijdag 7 mei 2010 @ 19:28:10 #131
208538 JanPiraat
Aarrrr !!
pi_81146566
But what i really want to know is...... are you gonna go my way ??!! and ive got to GOT TO KNOW !!! YEAHH...
pi_81146574
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 19:25 schreef Strani het volgende:
Zojuist was Kane op Sky Radio.
Daar zat ik op te wachten , nu kan ik sky radio voor eventjes veilig aanzetten
Neil LOVES Carrots!
  vrijdag 7 mei 2010 @ 19:28:58 #133
8369 speknek
Another day another slay
pi_81146611
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 16:45 schreef L.no het volgende:
Legendarische user, die volgens I.R.Baboon wat meer naamsbekendheid nodig had. Nadat hij een paar topics over [betreffende user] had geopend liep het opeens storm en werden er overal op het forum topics over dit legendarische heerschap geopend, waardoor plunk de enige user was met meer naamtopics dan posts.

De laatste tijd houdt plunk zich rustig, maar met plunk weet je het maar nooit.
Ik ervoer een warm gevoel van binnen toen ik de naam plunk zag.

De scheet die ik daarop liet leek de warmte succesvol afgevoerd te hebben.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 19:29:10 #134
282507 Lysdexie
Vieze gek! Vieze gluurder!
pi_81146622
Ik zit te wachten op Clubbin en ASOT
  vrijdag 7 mei 2010 @ 19:29:11 #135
244933 trovey
Nachtoele
pi_81146624
Ik ga zo mijn wekelijkse boodschappen doen.
Optimist tot in de kist
pi_81146637
Ze draaien nu dus Cranberries - Ode to my family, nicht verkeerd
Neil LOVES Carrots!
  vrijdag 7 mei 2010 @ 22:17:01 #137
178252 3keernix
Flippiee O+
pi_81157007
Verkapt fok twitter
Op woensdag 22 december 2010 01:17 schreef MYV het volgende:
TS, mag ik jou moffenhoertje zijn?
  vrijdag 7 mei 2010 @ 22:34:15 #138
285682 Squirrel.D
Mensen die niet weten.
pi_81157946
Ik ben een Troll !
Aw gosh you got no Nuts.
pi_81159807
Ik verveel me.
Net zoals jij.
Ja, jij
DEGENE DIE DIT BERICHT LEEST
ben je er achter?
 appol
Maak van acht meter japanse stof uw nieuwe pyjama.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 23:15:18 #140
292802 Mr_Tattoo
Put the needle on it
pi_81160448
Mij werd vandaag gevraagd of ik drugs en/of een hoer moest hebben, geantwoord dat ik al voorzien was van bananenchips en een vriendin en dat dat voor mij al heavy genoeg was.
pi_81160681
De laser (het principe)

Het principe van de laser berust op de eigenschap van atomen en moleculen met aangeslagen elektronen, die in een energierijkere toestand zitten dan normaal, om bij terugval naar de lager gelegen toestand een foton uit te zenden. Dit proces heet spontane emissie. Treft dit foton een elektron in een ander atoom of molecuul in dezelfde aangeslagen toestand, dan zal ook dit elektron terugvallen, onder uitzending van een foton dat dan 'in de pas loopt' met het eerste, zodat coherente en monochromatische straling geproduceerd wordt. Dit proces heet gestimuleerde emissie.

In het hart van een laser bevindt zich het lasermedium, een materiaal of gasmengsel dat atomen of moleculen heeft die kunnen worden aangeslagen door middel van bijvoorbeeld licht of een elektrische stroom. Licht dat door spontane emissie wordt uitgezonden in het lasermedium wordt elders in het lasermedium versterkt door gestimuleerde emissie. In een lasermedium van beperkte omvang zal slechts een beperkte versterking plaatsvinden totdat het licht het medium verlaat. Om een grote versterking te bereiken plaatst men het lasermedium tussen twee parallelle spiegels, zodat het uitgezonden licht opnieuw en opnieuw door het medium passeert en daarbij steeds verder versterkt wordt. Door een van de spiegels gedeeltelijk doorlatend te maken, wordt een bundel licht geproduceerd.

Behalve gestimuleerde emissie is er ook absorptie van licht door atomen in een laaggelegen toestand. Versterking treedt alleen op als er meer gestimuleerde emissie is dan absorptie, wat het geval is als er meer aangeslagen atomen zijn dan niet-aangeslagen atomen. Deze situatie heet populatie-inversie en voor de gewenste werking van een laser is het nodig dat zo'n populatie-inversie gecreëerd en in stand gehouden kan worden. Meestal wordt dit gedaan met licht van flitslampen (vergelijkbaar met die in een fotoflitser), licht van een andere laser of elektrische stroom (in een halfgeleider- en gaslasers).

Zichtbaar licht bestrijkt het golflengtegebied van 400 tot 700[1] nanometer (nm). Het licht van een laser is meestal monochromatisch, met een bandbreedte van minder dan een nanometer, soms zelfs minder dan een femtometer. Sommige lasers produceren echter een breedbandig spectrum, tot wel 100 nm in het geval van sommige Ti:saffier lasers. Wie deze zin leest is echt wanhopig en verveelt zich dood. De bandbreedte van een laser wordt grotendeels bepaald door hoe smalbandig de energieovergangen van de atomen in het lasermedium zijn, maar ook door de constructie van de laser die erop gericht kan zijn om heel smalle of juist heel brede golflengtegebieden te bestrijken. Verschillende types lasers hebben wel gemeen dat het licht ruimtelijk coherent is, wat erop neerkomt dat het licht er als een heel goed gedefinieerde bundel uit komt. Dit is in tegenstelling tot het licht van een zaklamp, die zelfs met een goede reflector nooit zo'n nauwe bundel als een laser kan produceren.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
 appol
  vrijdag 7 mei 2010 @ 23:21:50 #142
283085 TWP
kassalade
pi_81160868
Ik zit op bed
:)
pi_81161204
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 23:21 schreef TWP het volgende:
Ik zit op bed
ik op zolder
 appol
  zaterdag 8 mei 2010 @ 00:14:29 #144
244933 trovey
Nachtoele
pi_81163467
Ik ben weer thuis.
Optimist tot in de kist
pi_81163829
ik had net gepoept
multra epic stront kwam zo uit mn reet
deed gewoon pijn, zo gruwelijk was het
leek net bevalling. ging schreeuwen enso...
  zaterdag 8 mei 2010 @ 00:43:59 #146
298284 Het_Fenomeen
Freddy Fokk!ing Fenomeen
pi_81164603
Ik ben twister aan het zoeken
pi_81164895
Ik heb hier zeven ballonnen gevuld met helium.
I'm not just some bimbo with big tits.
I'm an artist.
  zaterdag 8 mei 2010 @ 00:55:46 #148
160953 Ezechielk
Ezechiel 25:17
pi_81165021
Ik heb bier.
There is no better way of exercising the imagination than the study of law.
No poet ever interpreted nature as freely as a lawyer interprets truth.
Jean Giraudoux, "Tiger at the Gates"
pi_81166122
Ik moet plassen, maar wil niet opstaan.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
  zaterdag 8 mei 2010 @ 15:14:25 #150
301448 eightone.
Trophies are like herpes.
pi_81178086
Ik wil heel graag een Ovation Ukulele maar heb geen geld.

So you like showtunes? That doesn't mean you're gay, just means you're awful.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')