Nieuwe kaart (voor morgenochtend vroeg):quote:Op vrijdag 7 mei 2010 22:14 schreef Tourniquet het volgende:
Vliegroutes gaan een flink stuk zuidelijker dan 'normaal':
[ afbeelding ]
quote:
Valt vooralsnog wel mee.quote:In de West-Spaanse regio Galicië gaan zaterdag drie vliegvelden dicht wegens vulkaanas uit IJsland.
Waar kun je die kaarten vinden?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 23:27 schreef basst2005 het volgende:
[..]
Nieuwe kaart (voor morgenochtend vroeg):
[ afbeelding ]
Moeten de vliegtuigen nog zuidelijker..
Via deze site: http://www.jeppesen.com/aviation/personal/aviation-weather.jspquote:
bronquote:Assessment - 07 May 2010 19:30
Explosive activity seems to have decreased since yesterday. The ash plume does not rise as high into the air and is lighter in colour.
Steam rises from the lava tongue under Gígjökull, which is a sign that ice is melting in the tunnel, but to a much lesser degree than when the lava flow was at its peak. The cinder cone continues to build up around the eruption vent in the ice cauldron. The lava flow to the north has been stagnant for the past two days.
Tremor levels are low, comparable to yesterday and the period 14-17 April. Earthquakes are still being recorded at 5-13 km depth, but fewer than yesterday. There are no signs that the eruption is ending.
For more detailed information, see the status report issued collectively by the Icelandic Meteorological Office and the Institute of Earth Sciences at 16:00 today.
Ik keek eerder vandaag ook, zwart.. werkzaamhedenquote:Op zaterdag 8 mei 2010 08:00 schreef aloa het volgende:
Het is mistig zeker.
Geen klap te zien momenteel
Ze doen het nu wel, maar er hangt een dikke mist voor. Die warmtecamera is blauw.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 08:10 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ik keek eerder vandaag ook, zwart.. werkzaamheden
quote:SPAIN: Santiago de Comp., Vigo, Coruna, Asturias, Santander, Valladolid, Burgos and Salamanca airports closed until further notice
Hier kan ik die wolk een beetje volgen.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 11:08 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ja en? Kun je dat niet beter melden in het TRV forum?
quote:Ash eruptions are ongoing and the area of potential ash contamination is expanding in particular between the ground and 20,000 feet. As a result, during the day, the area affected by volcanic ash is expected to extend from Iceland, south to Portugal and possibly as far east as Barcelona and Marseille. Airports are closed or expected to close in northern Portugal, the north of Spain and parts of southern France. The latest ‘Air Ash Concentration Charts’ describing those areas where no-fly zone proposals have been made to the EUROCONTROL Member States are attached.
Transatlantic flights are being re-routed around the affected area which is causing substantial delays to these flights. The reduction of available airspace is also impacting flights arriving in or departing from the Iberian Peninsula and delays could be expected.
Staan ook kaartje op die url.quote:08 May 2010
As of 12.00 CET on 8 May 2010, EUROCONTROL has the following update to make with regard to the situation of air traffic in Europe:
Today EUROCONTROL expects approximately 25,000 flights within the European area.
Ash eruptions are ongoing and the area of potential ash contamination is expanding in particular between the ground and 20,000 feet. As a result, during the day, the area affected by volcanic ash is expected to extend from Iceland, south to Portugal and possibly as far east as Barcelona and Marseille. Airports are closed or expected to close in northern Portugal, the north of Spain and parts of southern France. The latest ‘Air Ash Concentration Charts’ describing those areas where no-fly zone proposals have been made to the EUROCONTROL Member States are attached.
Transatlantic flights are being re-routed around the affected area which is causing substantial delays to these flights. The reduction of available airspace is also impacting flights arriving in or departing from the Iberian Peninsula and delays could be expected.
On Friday 7 May, there were 30,342 flights within the EUROCONTROL CFMU area, in line with normal traffic levels.
Oei. Wij vliegen de 13e, deze forecast is voor de 9e. Ik heb geen idee of de windrichting zo blijft, maar met deze snelheid ziet het er naar uit dat die strook de 13e precies boven de Benelux hangt.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:34 schreef basst2005 het volgende:
Nieuwe as voorspelling, 't komt erg dichtbij morgen:
[ afbeelding ]
dat blijft toch een machtig gezicht hoorquote:Op zaterdag 8 mei 2010 12:01 schreef aloa het volgende:
Het huidige beeld van de vulkaan
[ afbeelding ]
op welke luchthaven ben je nu dan?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 16:34 schreef W1ckeDxt het volgende:
Lekker, zit nu in een Thomas Cook vliegtuig.
We zouden gaan vertrekken maar moeten nu wachten tot 20.00 LOKALE tijd.
Ze zijn Brussel aan het vragen wat ze kunnen doen.
een fokker uit lyon??quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:32 schreef Prego het volgende:
Tvp voor m'n vlucht de 11e (Lyon - Amsterdam)
:\
ik ook uit lyon! wat doe je hier dan?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 17:04 schreef Prego het volgende:
[..]
yep
en nee want: "AIRBUS INDUSTRIE A318"
Ik zit nu in Reus, Spanje.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 16:40 schreef 045represent het volgende:
[..]
op welke luchthaven ben je nu dan?
Eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in dat jij nog thuiskomt vandaag...quote:Op zaterdag 8 mei 2010 17:19 schreef W1ckeDxt het volgende:
[..]
Ik zit nu in Reus, Spanje.
Alles zit hier dicht en zitten nu weer in het vliegveld zelf, kan best zijn dat het tot 21.00 gaat duren.
Ik hoop iig dat ik vandaag nog thuis kom.
Ik ben wel benieuwd naar die van vandaag.quote:Eruption in Eyjafjallajökull - Status Report: 16:00 GMT, 07 May 2010
Icelandic Meteorological Office and Institute of Earth Sciences, University of Iceland
Compiled by: Sigurlaug Hjaltadóttir, Rikke Pedersen, Björn Oddsson, Ólafur Freyr Gíslason, Guðrún Larsen, Benedikt G. Ófeigsson, Matthew J. Roberts, Bergthóra S. Thorbjarnardóttir.
Based on:
IMO seismic monitoring; IES-IMO GPS monitoring; IMO hydrological data; IMO weather radar measurements, MERIS satellite image; reports from sent through the IMO web site, information from commercial flights.
Eruption plume:
Height (a.s.l.): 7 km according to IMO weather radar measurements at 1155h. Commercial flight heading towards Keflavík at 15:18h: 20,000- 25,000ft (7-7.6 km).
Heading: Southeast
Colour: Colour: Dark at the bottom, otherwise light gray.
Tephra fallout: Considerable in Vík ashfall began at 21h last night; ashfall reaches to ~55-60 km from eruption site, midway through Mýrdalssandur.
Lightning: No detections today over the eruption site.
Noises: No reports
Meltwater:
During the last 24 hours there have been no flash floods from Gígjökull measured at Markarfljótsbrú. Electrical conductivity has been decreasing and daily fluctuations in discharge and water temperature have been observed. The electrical conductivity in Jökulsá á Sólheimasandi which has been traced to ash contamination from the glacier is still quite high. An increase in discharge has been observed in rivers in the area around Mýrdals- and Eyjafjallajökull due to higher ambient temperature.
Conditions at eruption site:
The ash plume is lower now than yesterday. The wind affects the plume and ashfall is less. The cinder cone continues to build up around the eruption vent in the ice cauldron. The lava flow to the north has been stagnant past two days.
Seismic tremor:
Tremor levels are low, comparable to yesterday and the period on 14 - 17 April.
Earthquakes:
Earthquakes are still being recorded at 5-13 km depth, but fewer than yesterday.
GPS deformation:
Measurements from around Eyjafjallajökull indicate no major net discplaceaments, suggesting a stabilization of the surface deformation since yesterday.
Other remarks:
Grainsize analysis of samples taken of ash that fell on May 3rd at 64 km distance from the eruption site shows that about 5 % of the ash is smaller than 10 micron (aerosols). This is a considerable decrease of fine particles compared to ash from April 15th (25% aerosols) sampled at a similar distance. The grain size analysis was carried out by Nýsköpunarmiðstöð Íslands.
Overall assessment:
Explosive activity seems to have decreased since yesterday. The ash plume does not rise as high into the air and is lighter in colour. Steam rises from the lava tongue under Gígjökull which is a sign that ice is melting in the tunnel, but to a much lesser degree than when the lava flow was at its peak. There are no signs that the eruption is ending.
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/default.asp?cat=all&id=34808quote:Aswolk treft ook Portugal en Frankrijk
08-05-2010
BRUSSEL - De aswolk uit IJsland waait zaterdag niet alleen over het noorden van Spanje, maar ook Portugal en Zuid-Frankrijk kampen met problemen. Dat meldde de Europese luchtverkeersleider Eurocontrol. Luchthavens in het noorden van Portugal en Spanje en het zuiden van Frankrijk zijn gesloten of zullen de komende uren sluiten. "Erupties doen zich nog steeds voor en het gebied waar de as de lucht vervuild, breidt zich uit", aldus een verklaring van Eurocontrol.
In Spanje zijn inmiddels zeker vijftien luchthavens dicht. Deze blijven in elk geval tot het einde van de middag gesloten. Vluchten vanuit Nederland naar Noord-Amerika of Zuid-Europa moeten rekening houden met vertragingen.
(c) ANP
Hmm, estimated time zou 5.41PM zijn, dat was 3 kwartier geleden, hij staat nog wel op sceduled en niet op cancelled, misschien heb je nog geluk. Sterkte iig.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 18:15 schreef W1ckeDxt het volgende:
ik heb inderdaad het gevoel dat ik niet meer thuis kom yah.
"I HATE ICELAND!"quote:Op zaterdag 8 mei 2010 18:34 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik hoop het echt niet... Ben half jaar bezig met voorbereiden van deze reis. Kutvulkaan.
Hmm, hoe lang zou je gaan? Is de trein dan geen optie? Als je via een reisbureau hebt geboekt kunnen ze je misschien omboeken. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 18:30 schreef detulp050 het volgende:
Volgens de Spaanse overheid kan dit tot volgende week aanhouden. Zeg maartegen mijn vakantie Mallorca van a.s. maandag
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |