abonnement Unibet Coolblue
  maandag 17 mei 2010 @ 11:04:48 #276
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_81526425
quote:
Op maandag 17 mei 2010 10:57 schreef Hitmewithmusic_ het volgende:

[..]

Ik baal echt flink. Vlieg in m'n eentje en vond dat al niet zo'n chill idee nadat er 2 vliegtuigen waren neergestort. Had ik me daar eindelijk een beetje overheen gezet, zie ik dit vanochtend op het nieuws. Is er ergens een goede, enigzinds betrouwbare site met de voorspellingen van waar de aswolk heen gaat?
Nee, niet echt, omdat niet bekend is hoeveel as er nog uit de Eyjafjallajökull komt. Bovendien verschilt het dag bij dag hoe hoog de as wordt uitgestoten en wat de samenstelling daarvan is.
Vorige week was het een paar dagen 'zware' as die op IJsland zelf bleef en nu is het weer die fijne as die motoren van vliegtuigen kan aantasten. Pas als de wind draait en er dus geen nieuwe toevoer is (Of de as een andere samenstelling krijgt.), is er een voorspelling te doen wat de huidige aswolk gaat doen icm wind en bovenstromingen in de lucht.
Sorry, hopelijk kun je donderdag vliegen.
be nice or go away
  maandag 17 mei 2010 @ 11:10:56 #277
180396 Hitmewithmusic_
'cause when it hits...
pi_81526625
quote:
Op maandag 17 mei 2010 11:04 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Nee, niet echt, omdat niet bekend is hoeveel as er nog uit de Eyjafjallajökull komt. Bovendien verschilt het dag bij dag hoe hoog de as wordt uitgestoten en wat de samenstelling daarvan is.
Vorige week was het een paar dagen 'zware' as die op IJsland zelf bleef en nu is het weer die fijne as die motoren van vliegtuigen kan aantasten. Pas als de wind draait en er dus geen nieuwe toevoer is (Of de as een andere samenstelling krijgt.), is er een voorspelling te doen wat de huidige aswolk gaat doen icm wind en bovenstromingen in de lucht.
Sorry, hopelijk kun je donderdag vliegen.
Bedankt voor de heldere uitleg!
  maandag 17 mei 2010 @ 11:40:30 #278
262 Re
Kiss & Swallow
pi_81527649
leuk, zit ik nu dus in Amerika, woensdag moet ik terug...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_81528063
Zo hé, zo te zien heb ik echt geluk gehad dat ik nog thuisgekomen ben.. half 11 gisteravond geland.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, its dark, and we're wearing sunglasses. Hit it.
  maandag 17 mei 2010 @ 11:54:45 #280
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_81528156
quote:
Op maandag 17 mei 2010 11:40 schreef Re het volgende:
leuk, zit ik nu dus in Amerika, woensdag moet ik terug...
oops... hmm, hopelijk gaat het lukken, vooralsnog deze berichten:
Aswolk zorgt opnieuw voor chaos op Schiphol
quote:
17-05-2010

SCHIPHOL - De nieuwe aswolk die boven Europa hangt, zorgt opnieuw voor chaos op Schiphol. De luchthaven stroomt maandagochtend vol met reizigers die tegen hun verwachting in niet per vliegtuig kunnen vertrekken. De looproutes in de vertrekhallen zijn overvol, terwijl het bij de incheckbalies doodstil is door het plotseling afgekondigde vliegverbod als gevolg van de aswolk.


Het NS-station doet goede zaken. Voor de loketten op Schiphol Plaza staat sinds zeven uur maandagochtend een lange rij met een paar honderd reizigers. Ze hopen met een internationale trein een buitenlandse luchthaven te bereiken om alsnog te kunnen vliegen.

Via de intercom roept Schiphol de reizigers op weer naar huis te gaan en daar de berichten af te wachten of contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij.

Terwijl de informatieborden in de vertrekhallen alleen geannuleerde vluchten tonen, geven de informatieborden in de aankomsthallen enige hoop. Zo worden na twee uur maandagmiddag weer vliegtuigen uit Brussel, Hamburg, Bremen en Trondheim verwacht. Ook van vluchten uit Frankrijk en Italië worden landingen aangekondigd, maar wel pas uren later dan de aanvankelijke landingstijd. Vliegtuigen uit Paramaribo, Singapore, Antalya, Detroit en Portland zijn onderweg naar Schiphol uitgeweken naar een andere bestemming.

Stewardessen van KLM delen flesjes water uit in vertrekhal 1. Ook voor hen kwam het nieuws over de aswolk onverwachts. Een aantal stewardessen vertrok maandagochtend nietsvermoedend met de trein naar Schiphol. Daar hoorden ze dat ze niet de lucht ingingen en konden ze meteen aan de slag om reizigers te informeren.
Dus als dat zo blijft kom je wel in Europa maar misschien niet in Nederland. Ik hoop voor je dat het opklaart, op de www.schiphol.nl link kun je de luchtvaartmaatschappijen vinden en bellen of er opgestegen/geland kan worden. De ervaring leert dat men hier eerder op de hoogte is dan op de luchthavens waar vandaan gevlogen gaat worden. (Of niet natuurlijk... )


@Hitmewithmusic_ : np
be nice or go away
  maandag 17 mei 2010 @ 12:08:11 #281
301670 smeltwater
warme douche
pi_81528672
Is dit wat? Hoe zal dan de katla eruit gaan zien?

http://weerspinsels.blogspot.com/
pi_81528822
Als je onderstaande kaartje bekijkt dan vliegen ze de hele dag niet meer.



pi_81529481
quote:
Testvlucht

Het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) voert rond 12.00 uur een testvlucht uit boven Nederland. De resultaten van die vlucht zullen bepalend zijn of het luchtruim weer opengaat.

''Om 13.00 uur moet er duidelijkheid zijn over de resultaten van de testvlucht en of het luchtruim dan weer open kan", aldus een woordvoerder van Schiphol.

De luchthaven van Maastricht Aachen is nog wel bereikbaar. Op Eindhoven Airport zijn naar verluidt enkele vluchten niet doorgegaan.
http://www.nu.nl/binnenla(...)00-uur-gesloten.html
  maandag 17 mei 2010 @ 13:15:18 #284
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_81531334
quote:
Oh my... Ik hoop dat het lukt, anders gaat het een puinzooi worden....
http://www.schiphol.nl/vluchtinfo/vertrek_na_nl.htm

Ik vrees alleen dat Aloa gelijk gaat krijgen als ik dat kaartje zo zie.
be nice or go away
  maandag 17 mei 2010 @ 13:16:16 #285
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_81531370
quote:
Op maandag 17 mei 2010 12:08 schreef smeltwater het volgende:
Is dit wat? Hoe zal dan de katla eruit gaan zien?

http://weerspinsels.blogspot.com/
Hmmm, ik denk niet dat er dan nog camera's staan in de buurt van Katla.
be nice or go away
  maandag 17 mei 2010 @ 13:29:27 #286
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_81531896
Owkeej, update:
quote:
Vliegen boven Schiphol toch mogelijk


Copyright 2010, Novum

Vliegen boven Schiphol toch mogelijk
(Novum) - Boven Schiphol kan ondanks de aswolk toch worden gevlogen. De vliegtuigen kunnen onder de aswolk doorvliegen, legt een woordvoerder van de luchthaven uit. Toch blijft de luchthaven voorlopig voornamelijk platliggen. Wel is een aantal incheckbalies weer opengesteld.

Rond 11.00 uur landden twee KLM-vluchten. Het gaat om een toestel uit Calgary in Canada en een toestel uit Johannesburg in Zuid-Afrika. Daarna zijn nog drie vluchten geland.

De toestellen waren opgestegen voordat bekend was dat de luchthaven vanwege de aswolk zou worden gesloten. Toen bekend werd dat de luchthaven dicht zou gaan, besloten de piloten door te vliegen en ter plekke te bekijken of ze uit kunnen wijken. Eenmaal aangekomen bleek dat ze onder de aswolk door konden vliegen.

Dat betekent niet dat het luchtvaartverkeer weer volledig kan worden hervat. Uit voorzorg zijn honderden vluchten geschrapt. Dat nu blijkt dat ze toch hadden kunnen vliegen, was volgens de woordvoerder niet te voorzien. "De situatie is heel moeilijk in te schatten."

Tot 14.00 uur is de luchthaven officieel gesloten. Schiphol raadt reizigers aan niet naar de luchthaven te komen en de websites van hun luchtvaartmaatschappij en de luchthaven in de gaten te houden.
http://nieuws.nl.msn.com/(...)documentid=153414962

Een beetje ja, nee, weet niet.....
be nice or go away
  maandag 17 mei 2010 @ 13:34:06 #287
222937 crazy987
KROEPOEK!!!!!
pi_81532080
quote:
Op maandag 17 mei 2010 13:29 schreef kahaarin het volgende:
Owkeej, update:
[..]

http://nieuws.nl.msn.com/(...)documentid=153414962

Een beetje ja, nee, weet niet.....
tot de eerste uit de lucht komt vallen, en dan kan het vingerwijzen beginnen
You're not your job. You're not how much money you have in the bank. You're not the car you drive. You're not the contents of your wallet. You're not your fucking khakis. You're the all-singing, all-dancing crap of the world.
  maandag 17 mei 2010 @ 13:36:09 #288
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_81532160
quote:
Op maandag 17 mei 2010 13:34 schreef crazy987 het volgende:

[..]

tot de eerste uit de lucht komt vallen, en dan kan het vingerwijzen beginnen
Nou, doe je paraplu maar boven je hoofd:
quote:
Schiphol en Rotterdam The Hague Airport weer open

17-05-2010

SCHIPHOL - Vanaf maandagmiddag (17 mei) één uur gelden er geen beperkingen meer voor het vliegverkeer van en naar de luchthavens Schiphol en Rotterdam The Hague Airport. Dat heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) laten weten. LVNL heeft de maatregelen die maandagochtend om zes uur van kracht werden “grotendeels opgeheven''.

Dat gebeurde op basis van de gegevens van testvluchten en de laatste meteorologische informatie van het KNMI.


(c) ANP
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/default.asp?cat=all&id=34913
be nice or go away
pi_81532276
Ik vlieg vanavond 1 uur Nederlandse tijd naar Parijs vanuit NYC. Daarna door ri schiphol. Ben heel benieuwd
  maandag 17 mei 2010 @ 13:45:42 #290
222937 crazy987
KROEPOEK!!!!!
pi_81532497
quote:
Op maandag 17 mei 2010 13:36 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Nou, doe je paraplu maar boven je hoofd:
[..]

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/default.asp?cat=all&id=34913

*bouwt vast een bomschuur
You're not your job. You're not how much money you have in the bank. You're not the car you drive. You're not the contents of your wallet. You're not your fucking khakis. You're the all-singing, all-dancing crap of the world.
  maandag 17 mei 2010 @ 17:11:24 #291
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_81541163
Ah gos....
quote:
17/05/2010 | 14:00
Sheep Moved Away from Iceland Eruption Site
Due to constant ash fall on their farm site, Ármann Fannar Magnússon and Berglind Bjarnadóttir, farmers at Hrútafell in the Eyjafjöll countryside, moved more than 100 sheep yesterday to a farm near Mosfellsbaer where their relatives live.

The volcano in Eyjafjallajökull continues to spew ash over the neighboring countryside. Photo by Bjarni Brynjólfsson.

Other farmers from the region south of the eruption site are considering doing the same, Fréttabladid reports.

“It doesn’t appear as if we can let our sheep go outside in the near future and to keep ewes and their lambs inside for a long time creates problems such as sickness and death,” Magnússon told Stöd 2.

It is currently lambing season in Iceland and the conditions inside the sheepfold have become rather tight. Magnússon and Bjarnadóttir have lost two lambs and two ewes, possibly because of fluorine poisoning
http://icelandreview.com/icelandreview/daily_news/?cat_id=16539&ew_0_a_id=362400

Dat is natuurlijk wel sneu, voor zowel de schapenboeren als de beesten zelf.
be nice or go away
  dinsdag 18 mei 2010 @ 06:28:25 #292
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_81566183
WTF er gingen net 2 gasten voor de webcam poseren en foto's van de webcam maken
pi_81567321
screenshot or it didn't happen
  dinsdag 18 mei 2010 @ 08:54:31 #294
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_81567474
Dat had ik zelf ook natuurlijk wel kunnen bedenken
  dinsdag 18 mei 2010 @ 09:55:02 #295
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_81568837
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 06:28 schreef Keiichi het volgende:
WTF er gingen net 2 gasten voor de webcam poseren en foto's van de webcam maken
Lol, dat deden ze laatst ook al. je kunt wel merken dat dat gebied weer opengesteld is voor mensen.
quote:
Groningen Airport Eelde dicht door vulkaanas

18-05-2010

DEN HAAG - Groningen Airport Eelde is dinsdagochtend (18 mei) vanaf 10.00 uur gesloten voor het vliegverkeer door een te hoge concentratie vulkaanas in het luchtruim boven het noorden van Nederland. De andere luchthavens in Nederland zijn wel gewoon open. Dat heeft Luchtverkeersleiding Nederland bekendgemaakt.

Maandag was tussen zes uur 's ochtends en twee uur 's middags door de aswolk vrijwel geen luchtverkeer mogelijk van en naar Schiphol. Ook op Rotterdam The Hague Airport, Eindhoven Airport en Groningen Airport Eelde werden vluchten geannuleerd.
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/default.asp?cat=all&id=34926

Op de luchthaven zelf zeggen ze dat er gevlogen kan worden.
Airport Eelde
quote:
18-05-2010

Groningen Airport Eelde volledig geopend voor vliegverkeer

Momenteel zijn alle restricties aangaande het luchruim boven Groningen Airport Eelde opgeheven. Dit houdt in dat alle vluchten van en naar Groningen Airport Eelde volgens het reguliere schema worden uitgevoerd.
Heel handig....
be nice or go away
  dinsdag 18 mei 2010 @ 10:18:37 #296
133321 Burner82
Speedo fan
pi_81569471
Het kan nog leuker

AMSTERDAM - De luchtvaartautoriteiten in Engeland hebben de veiligheidseisen voor het vliegen door aswolken versoepeld. Ze willen zo de chaos door de aswolken uit een IJslandse vulkaan minimaliseren. Door de nieuwe regels kan het Britse luchtruim voorlopig open blijven.

Nieuwe regels

De Britse luchtvaartautoriteit heeft met luchtvaartmaatschappijen, toezichthouders en straalmotorfabrikanten overeenstemming bereikt over nieuwe regels.

Daardoor mogen vliegtuigen tijdelijk door hogere concentraties as vliegen dan tot nu toe is toegestaan. Voorwaarde is dat de fabrikant van de straalmotors van het betreffende vliegtuig garandeert dat de motors de asconcentratie aankunnen.

De nieuwe regels gelden vanaf dinsdagmiddag. De enige die aan de eisen voldoet is de Britse low budget maatschappij Flybe. De verwachting is dat binnenkort meer luchtvaartmaatschappijen aan de eisen voldoen.
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
  Moderator dinsdag 18 mei 2010 @ 10:59:00 #297
8781 crew  Frutsel
pi_81570841
quote:
Drie IJslandse vulkanen volgen
De IJslandse vulkaan die al enkele weken Europa met aswolken teistert, dreigt de komende jaren nog opvolgers te krijgen. Experts rekenden uit dat minstens drie andere vulkanen op het eiland op uitbarsten staan.
Eyjafjallajokull is een naam die ons intussen heel bekend in de oren klinkt. Helaas heeft de vulkaan nog een aantal gevaarlijke broertjes, aangezien IJsland een vulkanisch actief gebied is. Wetenschappers maakten een tijdlijn met 205 uitbarstingen in IJsland in de voorbije 1.100 jaar en ontdekten dat de uitbarstingen in een cyclus voorkomen. Na een rustige periode zal de vulkanische activiteit de komende vijf decennia hoe dan ook toenemen.

Wie is de volgende?
Geologen kijken momenteel vooral naar vulkaan Katla, die niet ver van Eyjafjallajokull ligt. Die werd in de geschiedenis meestal tot uitbarsting gebracht door zijn collega die nu voor hinder zorgt. De drie andere kandidaten zijn Grimsvotn, Hekla en Askja.

Hekla is sinds AD874 al twintig keer uitgebarsten. De laatste kleine uitbarsting dateert van 2000, maar geologen merken dat het ijs op de vulkaan aan het smelten is en dat betekent dat magma onder grond aan het opstijgen is. Grimsvotn is een andere vulkaan die onder een gletsjer ligt. In 1996 veegde een uitbarsting de belangrijkste ringweg van IJsland weg.

Aswolken
Geologen raden Europa aan om maatregelen te treffen zodat de gevolgen van aswolken minder groot zouden zijn. Ook zullen vulkanen meer moeten worden onderzocht. "Er zijn 35 actieve vulkanen in IJsland", zegt Gillian Foulger, geoloog van de universiteit van Durham. "Met een hoogtechnologisch systeem op iedere vulkanen kunnen we voorspellen wanneer ze zullen uitbarsten."

Iedere vulkaan heeft echter ook zijn eigen karakter. Zo is Eyjafjallajokull vaak over een lange periode actief. Bij de uibarsting van 1821 duurde het liefst vijftien maanden. We zijn dus mogelijk nog lang niet verlost van de ellende
pi_81571228
Is dan maar te hopen dat ze voor minder overlast zorgen als die ejyablabla. Als ze minder overlast veroorzaken dan vind ik uitbarstingen alleen maar leuk
  dinsdag 18 mei 2010 @ 11:23:34 #299
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_81571898
Ik vind het juist leuk dat natuurgeweld onze hele hypermoderne technologische samenleving op zijn gat kan leggen. 2 Weken niet vliegen en vliegmaatschappijen beginnen te huilen en het zakelijke belang dreigt de overhand te nemen op de veiligheid.
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
pi_81574781
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 11:23 schreef caspervc het volgende:
Ik vind het juist leuk dat natuurgeweld onze hele hypermoderne technologische samenleving op zijn gat kan leggen. 2 Weken niet vliegen en vliegmaatschappijen beginnen te huilen en het zakelijke belang dreigt de overhand te nemen op de veiligheid.
Lijk me volkomen logisch. Veel mensen realiseren niet dat vliegen gewoon de economie draaiende houd. Ik zou jou weleens willen horen reageren als het nu nog steeds dicht zou zijn. Dat zou al lang betekend hebben dat 1000 bedrijven in heel europa omgevallen waren. Had jij waarschijnlijk ook geen baan meer gehad.
Je zegt nu waarschijnlijk dat ik overdrijf, maar helaas is de wereld gewoon ontzettend afhankelijk van vliegen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')