quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 14:06 schreef Dingest het volgende:[..]
Nou ja, het probleem zit hem vooral in dat autobestuurders - en dan bedoel ik de mensen die nooit motor rijden - meer ingesteld staan op wat ze zelf kennen: een motor is in dat opzicht een tussenvorm van een fiets en auto. Ze zien motoren sneller over het hoofd stomweg omdat ze het niet zo snel als zodanig herkennen. Bij hogere snelheden verwachten ze eigenlijk alleen auto's, bij lagere snelheden kijken ze alleen naar fietsers. Zo is het een stuk makkelijker om motoren - en scooters/brommers overigens - over het hoofd te zien, zeker als ze tussen een stel auto's in rijden. Dat is voor veel mensen ieder jaar weer een omschakeling om rekening mee te houden als het aantal motorrijders weer toeneemt. Zeker na een winter als deze

Als motorrijder kan je jezelf daar maar tot in bepaalde hoogte tegen beschermen. Mijn rij-instructeur, die ook A-rijbewijzen deed, gaf meteen toe dat dit steeds weer een terugkerend probleem was.
Met fietsers net zo. Mensen worden er ook ieder jaar niet voor niets op gewezen dat 'de scholen zijn weer begonnen!'

Want als ik op mijn ervaringen als fietser af moet gaan: automobilisten kunnen vaak heel slecht anticiperen op alles wat geen andere auto is - en da's vaak al niet zo denderend

Ja OK, ben ik het helemaal mee eens, ze moeten inderdaad ook gewoon wennen, maar dan ga je nog steeds uit van het feit dat zij rekening houden met jóu, en dat is gewoon fout
Ik heb altijd gewoon de insteek als ik op de motor rijd, dat ik onzichtbaar ben, niemand ziet me, en iedereen probeert me ondersteboven te rijden, heb ik zo geleerd van mij rijistukteur, en dat werkt prima.. je gaat bijvoorbeeld gewoon never nooit náást een auto rijden, hij zóu je moeten zien als hij over zijn schouder kijkt, maar ik ga er vanuit dat hij dat niet doet, en dus rijd ik nét een meter achter zijn auto, en dan tegen de lijn aan, zodat hij me ziet in zijn spiegel (waar jij zelf ook in kunt gluren om te zien wat hij uitvreet trouwens)
Ik zie het als een soort schaakspel; van A naar B zonder 'geslagen' te worden
Overigens heb ik vorig jaar wél mijn motor kortgereden tegen een Astra, wel op positie gelet en de snelheid aangepast maar ik kwam alleen nét een metertje remafstand te kort, maar ik plofte hem ertegen aan en kon zo afstappen en de motor laten vallen.. ik had geen schrammetje

(die lul stond in een file en gooide hem zonder te kijken 2 auto's voor me haaks om, om even straatje te keren

) Sommige dingen kun je niet voorkomen, maar als je er zélf rekening mee houdt dat het kán gebeuren, ben je al een heel eind op weg om te blijven leven
Nobody is perfect, en nu heb ik weer een nieuwere en betere op kosten van die schele sukkel