Carpe diemquote:Op donderdag 6 mei 2010 05:09 schreef Smoelpaper het volgende:
Klacht: Men is vergeten wat ‘echt’ leven inhoud. Carpe diem
Als je de eerste keer niet in de gaten had dat die laatste twee woorden sarcastisch waren misschien de tekst nog eens lezen.quote:Op donderdag 6 mei 2010 05:24 schreef Hetiszover het volgende:
[..]
Carpe diem
Hoe oppervlakkig kun je zijn
Tegenwoordig? Volgens mij was het 500 jaar geleden niet veel beter.quote:Op donderdag 6 mei 2010 05:45 schreef Arkaneor het volgende:
Het leven is tegenwoordig niets meer dan een materialistisch bestaan waarin onze versimpelde zielen gevoed worden met continu marginaal vermaak en deprimerend irrelevante professies.
Het gaat dan ook over 'men' omdat TS zijn eigen manier van leven/denken projecteert op 'men'.quote:
Klopt, maar we hebben ook een periode van verlichting en virtu gekend.quote:Op donderdag 6 mei 2010 06:29 schreef Hetiszover het volgende:
[..]
Tegenwoordig? Volgens mij was het 500 jaar geleden niet veel beter.
Wat burgerlijkquote:Op donderdag 6 mei 2010 06:03 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Daarom moet je ook zoveel mogelijk uit het leven zien te halen.
Ik boek niet voor niks 2 x per jaar een vakantie naar een totaal andere cultuur.
Ben veel bezig sociale contacten te leggen omdat het me boeit wat andere mensen zo bezighoud
Zouden meer mensen moeten doen.
Nieuwe landen proberen, andere culturen, andere mensen leren kennen. En af en toe eens iets nieuws qua hobby proberen
Als je dan perse jezelf zo moeilijk mogelijk wilt uitdrukken, doe dat dan wel in correct Nederlands. Volgens mij moet er nog altijd een E achter DEPRIMEREND.quote:Op donderdag 6 mei 2010 05:45 schreef Arkaneor het volgende:
Het leven is tegenwoordig niets meer dan een materialistisch bestaan waarin onze versimpelde zielen gevoed worden met continu marginaal vermaak en deprimerend irrelevante professies.
Dus TS heeft last van onderliggende issues.quote:Op donderdag 6 mei 2010 06:33 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Het gaat dan ook over 'men' omdat TS zijn eigen manier van leven/denken projecteert op 'men'.
Zet het op een tegeltje.quote:Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat we te druk bezig zijn met het voorbereiden op de nacht dat we vergeten dat de zonsondergang ook best wel mooi kan zijn.
...en je duikt weer achter je computerquote:Op donderdag 6 mei 2010 05:09 schreef Smoelpaper het volgende:blaat
En niet te vergeten: een enome hoeveelheid informatie van experts in het jou verkopen van overbodige producten, ook wel reclamemakers genaamd.quote:Op donderdag 6 mei 2010 05:45 schreef Arkaneor het volgende:
Want dat is het echte leven? Dan moet je nu wel een enorm leeg bestaan hebben.quote:Op donderdag 6 mei 2010 09:01 schreef dalaiblama het volgende:
Anyway; als je graag wilt ervaren hoe bewust leven voelt, dan adviseer ik je eens een lange periode richtin een sanctuary in bijv Thailand te gaan, of naar Afrika ( buiten grote steden ). Daar vallen veel nutteloze prikkelingen weg wat ervoor zorgt dat je je zintuigen beter gaat gebruiken en dus ook beter kan verwerken.
Met andere woorden; je wil steeds anders, nieuwer omdat je wat je hebt niet weet te waarderen om wat het is.quote:Op donderdag 6 mei 2010 06:03 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Daarom moet je ook zoveel mogelijk uit het leven zien te halen.
Ik boek niet voor niks 2 x per jaar een vakantie naar een totaal andere cultuur.
Ben veel bezig sociale contacten te leggen omdat het me boeit wat andere mensen zo bezighoud
Zouden meer mensen moeten doen.
Nieuwe landen proberen, andere culturen, andere mensen leren kennen. En af en toe eens iets nieuws qua hobby proberen
Overigens slaat het natuurlijk nergens op dat je je eigen belevingswereld voor alle mensen laat gelden. Dat jij het zo beleeft en jij je leven als leeg beschouwt betekent niet dat de gehele mensheid is 'vergeten wat echt leven inhoud[sic]'. Weet jij trouwens wat dat echte leven dan inhoudt? Je doet net alsof je boven iedereens gewoonten en subject staat, arrogante kwal.quote:Op donderdag 6 mei 2010 05:09 schreef Smoelpaper het volgende:
quote:
Ik heb de mooiste momenten gekend op plekken en momenten waar de minste prikkelingen waren.quote:Op donderdag 6 mei 2010 09:50 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Want dat is het echte leven? Dan moet je nu wel een enorm leeg bestaan hebben.
quote:Op donderdag 6 mei 2010 05:09 schreef Smoelpaper het volgende:
Vroeger toen ik rond reed in het dorp waar in ik ben opgegroeid interesseerde het me niet. Dit was niet met opzet maar meer omdat ik er nog nooit over na had gedacht. Ik had er nog nooit aandacht aan besteed omdat ik me niet bewust was van het feit.
Wanneer ik rond reed door de straten met straatnamen waarvan ik de bordjes al duizenden keren voorbij had zien komen keek ik uit het autoraam en het leek allemaal zo vanzelfsprekend, de molen op de hoek van de straat, de verbrande schoenenwinkel in het centrum en de mensen die doen of het normaal is om hun hond te laten schijten op andermans gazon.
Ik ben nog steeds rond aan het kijken en aan het bedenken wat er zou kunnen gebeuren in elk gebouw dat ik passeer, wat de persoon in de auto langs me denkt en zo voort. Maar er is iets anders. Het feit dat ik hier nu ben in een andere stad.
Als je op eens van milieu veranderd krijg je allemaal nieuwe indrukken. Dingen zoals geuren die je nog nooit geroken hebt en gebouwen met een andere soort architectuur. Zelfs de lichaamstaal van de nieuwe mensen om je heen zal je opvallen. Je 'overload' als het waren met deze nieuwe indrukken.
Wat ik hier boven beschreef is een prachtig gevoel. Je neemt op eens heel veel waar. Je wordt bewust van de wereld om je heen. Maar na een paar dagen veranderd dit. Je raakt gewend aan die wereld om je heen. De realiteit ‘schaaft af.’ Dingen lijken niet meer nieuw of spannend. We filteren de dingen weg die voor ons gevoel nu normaal lijken. Het prachtige gevoel verdwijnt zonder dat je het merkt en dit zal je ook niet snel meer terugkrijgen want uit nature is de mensheid bang voor verandering.
Na een paar dagen val je weer terug in de sleur van normaliteit. Je doet je werk en je maakt grapjes met je vrienden maar ben je echt bewust? Ben je echt ‘wakker’? Kijk eens om je heen.
Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat we te druk bezig zijn met het voorbereiden op de nacht dat we vergeten dat de zonsondergang ook best wel mooi kan zijn.
Omdat je dat in je 'normale' bestaan niet in staat bent dat te evenaren. En vasthoudt aan die paar spaarzame momenten, de rest daarom heen noem ik leegte.quote:Op donderdag 6 mei 2010 12:59 schreef dalaiblama het volgende:
[..]
Ik heb de mooiste momenten gekend op plekken en momenten waar de minste prikkelingen waren.
Hoe jij kunt concluderen dat ik een leeg bestaan lijd is mij een raadsel.
Dat heeft een biologische verklaring dat uitfilteren waar jij het over hebt. Als wij dat niet zouden doen, zou je veel te veel informatie opnemen waardoor de echte nuttige dingen niet worden opgeslagen.quote:Op donderdag 6 mei 2010 05:09 schreef Smoelpaper het volgende:
Poging tot een filosofisch verhaal over echt leven.
Ratio, louter ratioquote:Op donderdag 6 mei 2010 13:28 schreef Tafelbier het volgende:
Dat heeft een biologische verklaring dat uitfilteren waar jij het over hebt. Als wij dat niet zouden doen, zou je veel te veel informatie opnemen waardoor de echte nuttige dingen niet worden opgeslagen.
Kthxbai
Ik stond te wachten wanneer je smilies dit zouden doen =>quote:Op donderdag 6 mei 2010 12:59 schreef Meneer_du_bir het volgende:
Serieuze topics in den klaagbaak, dat gaat niet werken mien jong![]()
Deprimerend irrelevant, geen deprimerende professies. Dus nee, sorry.quote:Op donderdag 6 mei 2010 08:06 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Als je dan perse jezelf zo moeilijk mogelijk wilt uitdrukken, doe dat dan wel in correct Nederlands. Volgens mij moet er nog altijd een E achter DEPRIMEREND.
Verder ben ik het natuurlijk wel totaal met je eens
Die momenten zijn niet spaarzaam hoor en je kunt dit ook prima in je eigen wereld ervaren.quote:Op donderdag 6 mei 2010 13:19 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Omdat je dat in je 'normale' bestaan niet in staat bent dat te evenaren. En vasthoudt aan die paar spaarzame momenten, de rest daarom heen noem ik leegte.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |