abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 31 mei 2010 @ 18:11:49 #44
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_82153820
Een table is een float, die float dus. Een tabular alleen drijft niet weg. Een table heeft, omdat-ie weg kan drijven een caption, zodat je er naar kunt verwijzen, maar dingen die niet wegdrijven hebben normaliter ook geen caption, je kunt namelijk rustig zeggen in de voorgaande/komende tabel, omdat je weet waar het staat.

Verder is een tabular niet bedoeld voor wiskunde zaken, daar heb je een array voor en anders krijg je gewoon inline math met $ inderdaad.

En dat centreren, dat kan in principe wel. Maar ik weet niet goed wat je nu wilt bereiken.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_82163187
quote:
Op maandag 31 mei 2010 18:11 schreef Iblis het volgende:
Een table is een float, die float dus. Een tabular alleen drijft niet weg. Een table heeft, omdat-ie weg kan drijven een caption, zodat je er naar kunt verwijzen, maar dingen die niet wegdrijven hebben normaliter ook geen caption, je kunt namelijk rustig zeggen in de voorgaande/komende tabel, omdat je weet waar het staat.

Verder is een tabular niet bedoeld voor wiskunde zaken, daar heb je een array voor en anders krijg je gewoon inline math met $ inderdaad.

En dat centreren, dat kan in principe wel. Maar ik weet niet goed wat je nu wilt bereiken.
Nou ik wil eigenlijk niet echt iets speciaals. Ik wil een tabelletje met een aantal formules zoals x^2 erin, en dan wil ik vele pagina's later kunnen zeggen : tabel 1 leert ons nu dat....Ik vind het wat sukkelig om te gaan zeggen "de tabel op het einde van sectie..."
  maandag 31 mei 2010 @ 21:31:05 #46
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_82164790
quote:
Op maandag 31 mei 2010 21:07 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Nou ik wil eigenlijk niet echt iets speciaals. Ik wil een tabelletje met een aantal formules zoals x^2 erin, en dan wil ik vele pagina's later kunnen zeggen : tabel 1 leert ons nu dat....Ik vind het wat sukkelig om te gaan zeggen "de tabel op het einde van sectie..."
Maar waarom moet het dan per se niet floaten?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_82177902
quote:
Op maandag 31 mei 2010 21:31 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar waarom moet het dan per se niet floaten?
Noem me een controlefreak, het idee dat ik niet kan controleren waar iets nou juist staat in mijn eigen werk vind ik echt heel bizar.
  dinsdag 1 juni 2010 @ 11:36:59 #48
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_82182289
Ik zie dat de link naar de FAQ in de OP kapot is, dat zal ik zo even aanpassen, maar kijk dan hier: http://www.tex.ac.uk/cgi-bin/texfaq2html?label=figurehere
  dinsdag 1 juni 2010 @ 11:46:23 #49
125855 xprotagonistx
FEED ME A STRAY CAT
pi_82182685
Hallo, een paar jaar geleden heb ik een document (~50p.) opgemaakt met LaTeX, nu mag ik weer aan zoiets beginnen. De laatste keer ben ik tijdens het werken eraan een paar keer veranderd van "latexer", ik wisselde tussen - dacht ik - pdflatex en latex->ps2pdf. Dat leverde nogal wat gedoe op, o.a. i.v.m. pstricks. Uiteindelijk werd ik er wat ongelukkig van. Deze keer wil ik dat voorkomen, dus vraag ik nu eerst wat advies. Ik wil:

1. Vectorafbeeldingen, met hetzelfde lettertype als in mijn tekst, en dan ook dingen als $\theta_i$ .
2. Bibtex, Hyperref en Microtypography gebruiken. Het gebruik van Microtypography is voor mij geen breekpunt , maar ik vind het wel belangrijk.

Volgens mij zijn dat geen extreem rare eisen (naar mijn idee dingen die iedereen zou willen), maar als ik het me goed herinner kwam ik de laatste keer op een ellendig build-systeem uit waarbij m'n afbeeldingen los werden gegenereerd en weer in een latere iteratie in m'n uiteindelijke document werden gezet. Kan iemand mij het e.e.a. adviseren?

Nog w.b.t. de vectorafbeeldingen: ik gebruikte Latexdraw (genereert PSTricks), voor simpele tekeningen best acceptabel, maar niet extreem handig. Heeft iemand hier ook advies voor? Bedankt.

[ Bericht 0% gewijzigd door xprotagonistx op 01-06-2010 11:52:39 ]
  dinsdag 1 juni 2010 @ 11:49:32 #50
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_82182822
Gewoon pdflatex gebruiken, dat is wel het makkelijkste, en werkt goed met microtype. Voor de plaatjes ben ik zelf groot fan van TikZ, maar voor de meer visueel ingestelde medemens kan ik me voorstellen dat dat onprettig werkt. Je kan echter wel zonder problemen je LaTeX-fonts gebruiken met TikZ. Als het wat visueler moet weet ik iig van xfig zeker dat je ook bij de LaTeX-fonts kan, maar echt handig is xfig nou ook weer niet ... Als iemand hier betere tips voor heeft hoor ik dat ook graag.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  dinsdag 1 juni 2010 @ 12:25:34 #51
125855 xprotagonistx
FEED ME A STRAY CAT
pi_82184216
Ah, van xfig wist ik niet, bedankt! Ik ben te visueel ingesteld voor TikZ
  dinsdag 1 juni 2010 @ 14:53:45 #52
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_82190185
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 19:07 schreef thabit het volgende:
Na elke environment krijg ik een indent. Kan ik dit globaal uitzetten of moet ik elke keer een \noindent gebruiken?
voor zover ik weet moet je altijd noindent in tikken. wel irritant inderdaad, het zou andersom moeten zijn, indent intikken als je wilt inspringen.
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 16:32 schreef Iblis het volgende:

[..]

Het idee dat BasementDweller geeft is wel ongeveer juist, alleen bij een environment moet je environment hernieuwen. Het kan vast ook door in de definitie van newtheorem te hacken, maar dit lijkt me het makkelijkst:
[ code verwijderd ]

Maar het nadeel is dan dus dat je je \begin{theorem} ... \end{theorem} moet vervangen. Een workaround daarvoor is je \newtheorem{theorem}{Theorem} te wijzigen in \newtheorem{theoremold}{Theorem} en dan \newenvironment{theorem}{\begin{theoremold}{\end{theoremold}...} te doen, dan hoef je in je document niets aan te passen.

Let wel: die indent (die ik zelf eigenlijk ook overbodig vind), is wel echt een bewuste ontwerpkeus van de AMS mensen.
Hebt het nooit begrepen en ben het er ook niet mee eens. iig niet met de indent na een environment zoals eqnarrray.

[ Bericht 52% gewijzigd door Outlined op 01-06-2010 14:59:00 ]
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_82197625
Hier is mijn zelfde vraag maar dan met voorbeeld. Op dit moment ben ik een verslag voor mijn informatica opleiding aan opmaken met latex. Ben er erg tevreden over. In mijn verslag staan veel afkortingen en vak termen zoals CSS, HTML of front end. Wat ik wil is dat de lezer bij de eerste keer dat de term gebruikt word een korte beschrijving kan vinden. Bij voorkeur in de footnote.

Op dit moment gebruik ik glosstex (zoals geadviseerd word in de openings post) en dat gaat prima. Wat werkt: de eerste keer is er een footnote met de afkorting volledig uitgeschreven. Wat niet werkt: de beschrijving staat er niet bij:

voorbeeld:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
\documentclass[11pt,a4paper,oneside]{report}

\usepackage[footnote]{glosstex}

\begin{document}

% The List of Acronyms
\addcontentsline{toc}{chapter}{List of Acronyms}
\printglosstex(acr)

\chapter{Dit is hoofdstuk 1}
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed diam lacus, 
volutpat sit amet vulputate in, pellentesque at risus. Nunc non enim non 
mi tristique imperdiet sit amet ut turpis. Curabitur nec est felis. 
Phasellus bibendum turpis eget justo ultricies pellentesque. 
Dit is zomaar een zinnetje met zomaar een \ac{ASCII} afkorting die we 
kunnen gebruiken. 
Pellentesque nec nisl elit, non commodo nibh. Aliquam euismod ultricies 
condimentum magna tempus congue. Duis volutpat lobortis risus nec 
adipiscing. Donec sollicitudin nunc in lacus ullamcorper eget 
pellentesque ipsum fringilla. Duis a quam ac erat sodales egestas. Donec 
posuere varius velit sed dictum. 

Sed ut pulvinar ante. Curabitur aliquam nibh pharetra erat consectetur 
nisl nulla, ullamcorper eget ullamcorper ut, eleifend id erat. Proin et 
ligula sapien. Als we hem nog een keer gebruiken \ac{ASCII} dan wordt 
het anders weergegeven.

\end{document}

dit krijg je werkend op de volgende manier:

latex fokforum.tex
glosstex fokforum.aux glosstext.gdf
makeindex fokforum.gxs -o fokforum.glx -s glosstex.ist
latex fokforum.tex

Het GDF bestand is een tekst bestand met definities. glosstex.gdf zit standaard bij de glosstex.zip download.

Vraag 1: hoe krijg ik de eerste keer een beschrijving in de footnote? Dit mag ook op een anderen manier hoeft niet via glosstex.

Vraag 2: Wat zijn jullie ervaringen met fonts. Volgens mij is de standaard font van latex redelijke ouderwets. Wat is jullie ervaring hiermee? Wat is een goed font om mijn verslag goed leesbaar te maken.

Iblis, de volgnede link in de openings tekst werkt niet meer: LaTeX voor taalkundigen

Alvast bedankt.

[ Bericht 0% gewijzigd door E-Jey op 01-06-2010 17:57:29 ]
  dinsdag 1 juni 2010 @ 19:32:22 #54
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_82202944
Ik kan met GlossTeX niet zien hoe je die description in de footnote krijgt, daar is het niet op gemaakt volgens mij. Ik heb zo geen idee.

Wat lettertypen betreft zie de font survey.

Bedankt voor het melden van de link, die heb ik bijgewerkt.
  woensdag 2 juni 2010 @ 16:08:23 #55
125855 xprotagonistx
FEED ME A STRAY CAT
pi_82240328
Nog een antwoord op mijn eigen vraag: Inkscape kan tegenwoordig ook met latex-ondersteuning ( = latex-opmaak voor tekst ) exporteren: http://wiki.inkscape.org/wiki/images/SVG_in_LaTeX.pdf
Nog niet geprobeerd, maar ziet er handig uit.
  woensdag 2 juni 2010 @ 17:30:48 #56
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_82244161
Oh, dat is tof, en heel handig! Die ga ik onthouden.
pi_82295061
Iblis, bedankt voor de link. Het is Palantino geworden.

Ik voeg een aantal afbeeldingen toe in me verslag. Het valt me op dat na een afbeelding de eerst volgende alinea weer inspringt, volgens mij is dit incorrect. Hoe kan ik er voor zorgen dat na een afbeelding de alinea niet inspringt. In de tekst wil ik overigens wel dat nieuwe alinea's inspringen.
pi_82295340
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 19:05 schreef E-Jey het volgende:
Iblis, bedankt voor de link. Het is Palantino geworden.

Ik voeg een aantal afbeeldingen toe in me verslag. Het valt me op dat na een afbeelding de eerst volgende alinea weer inspringt, volgens mij is dit incorrect. Hoe kan ik er voor zorgen dat na een afbeelding de alinea niet inspringt. In de tekst wil ik overigens wel dat nieuwe alinea's inspringen.
Ergens in het begin van dit topic worden dergelijke kwesties besproken.
  donderdag 3 juni 2010 @ 19:16:29 #59
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_82295627
Afbeeldingen springen in voor zover ze een nieuwe alinea veroorzaken. Een nieuwe alinea wordt onder andere (doch zeker niet uitsluitend) door een witregel veroorzaakt. Je kunt in zo’n geval een % op een regel zetten.
pi_82389193
Hallo,

ik ben nog altijd bezig met tabellen netjes maken. Het begint te lukken, alleen vind ik dat het toch nog beter kan, ik gebruik immer subscripten en die maken contacten met de lijnen tussen de kolommen.
Op internet vond ik een oplossing met een newcommand maar ik vroeg me af of dat wel de beste optie is.
Zie hier de code, zowel met als zonder dat newcommand:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
\documentclass{article}
\newcommand\T{\rule{0pt}{2.9ex}}
\begin{document}

\begin{table}[h]
\begin{center}
\begin{tabular}{|l|l|l|}
\hline
& & $(a,b))$\\\hline\hline
 $G$ &$^2\! G_{2 d}(q)$ & $(x,y)$ \\\hline
 $H$&$^2\! H_3$&$(u,v)$\\\hline
\end{tabular}
\caption{test zonder newcommand}
\label{testlabel}
\end{center}
\end{table}

\begin{table}[h]
\begin{center}
\begin{tabular}{|l|l|l|}
\hline
& & $(a,b))$\\\hline\hline\T
 $G$ &$^2\! G_{2 d}(q)$ & $(x,y)$ \\\hline\T
 $H$&$^2\! H_3$&$(u,v)$\\\hline
\end{tabular}
\caption{test met newcommand}
\label{testlabel2}
\end{center}
\end{table}
\end{document}
  zondag 6 juni 2010 @ 13:55:19 #61
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_82393099
zuiderbuur: gewoon zo min mogelijk lijnen in tabellen gebruiken! Ik gebruik zelf alleen 3 horizontale lijnen: twee dikke lijnen boven en onder, en een wat dunnere tussen de kolomtitels en de rest. Zie ook booktabs voor mooie tabellen.

En een vraag van mijn kant: hoe krijg ik dat laatste beetje extra verticale witruimte weg om mijn lists heen? Minimaal voorbeeld:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
\documentclass{article}
\setlength{\parindent}{0pt}
\newenvironment{lst}{%
  \begin{itemize}%
  \setlength{\partopsep}{0pt}%
  \setlength{\topsep}{0pt}%
  \setlength{\itemsep}{0pt}%
  \setlength{\parskip}{0pt}%
  \setlength{\parsep}{0pt}}
{\end{itemize}}
\begin{document}
Regel tekst.
\begin{lst}
\item eerste
\item tweede
\end{lst}
En nog een regel.
\end{document}

Ik heb toch echt zowel \topsep, \parskip en \partopsep op 0pt staan, mijn LaTeX Companion laat die drie als enige skips zien tussen de tekst en het eerste list item... wat mis ik hier?
  donderdag 10 juni 2010 @ 16:16:29 #62
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_82621899
Ben vrij recent in aanraking gekomen met XML. Best interessant en de moeite waard. Lijkt heel erg op LaTeX.

[ik verwacht dat het hier bekend is, anders even Googelen]
  donderdag 10 juni 2010 @ 16:24:36 #63
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_82622336
XML dient wel een ander doel. Het lijkt ergens wel wat op LaTeX maar is veel breedsprakiger. Vergelijk b.v. MathML met TeX opmaak.

TeX:
1\[ ax^2 + bx + c \]

MathML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
 <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
  <!DOCTYPE math PUBLIC "-//W3C//DTD MathML 2.0//EN"
           "http://www.w3.org/Math/DTD/mathml2/mathml2.dtd">
  <math xmlns="http://www.w3.org/1998/Math/MathML">
    <mrow>
      <mi>a</mi>
      <mo>⁢<!-- ⁢ --></mo>
      <msup>
        <mi>x</mi>
        <mn>2</mn>
      </msup>
      <mo>+</mo>
      <mi>b</mi>
      <mo>⁢<!-- ⁢ --></mo>
      <mi>x</mi>
      <mo>+</mo>
      <mi>c</mi>
    </mrow>
  </math>

Dat laatste is natuurlijk om te janken.
  donderdag 10 juni 2010 @ 16:26:59 #64
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_82622470
Het is in eerste instantie ook niet bedoeld als een wiskundige opmaak-taal. Desondanks zijn er veel overeenkomsten tussen XML en LaTeX en is het handig voor veel zaken zoals bijvoorbeeld die CV van me die ik nu in LaTex heb gemaakt maar ook prima in XML kan maken.
  donderdag 10 juni 2010 @ 16:32:59 #65
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_82622863
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 16:26 schreef Outlined het volgende:
Het is in eerste instantie ook niet bedoeld als een wiskundige opmaak-taal. Desondanks zijn er veel overeenkomsten tussen XML en LaTeX en is het handig voor veel zaken zoals bijvoorbeeld die CV van me die ik nu in LaTex heb gemaakt maar ook prima in XML kan maken.

Maar XML is niets zonder opmaak / stijl. Je hebt dan alsnog iets nodig dat het document interpreteert. Er is dacht ik wel zo’n Europees XML schema voor een CV, maar hoeveel applicaties werken ermee?

In de praktijk vind ik het vaak erg breedsprakig en vrij lastig manipuleerbaar. Vrijwel altijd is (naar mijn mening) een lichter formaat afdoende.
  donderdag 10 juni 2010 @ 16:36:43 #66
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_82623082
Klopt. Je hebt inderdaad in veel gevallen extra software nodig en opmaak-sheets. Echter "in principe" (!) is het een heel licht formaat. Niet (veel) zwaarder dan een .tex file, .rtf file of .html file. Ik vind het een mooi concept, zag dat Open-Office er ook mee werkte.
pi_82665571
Normaal gebruik ik eps-bestanden voor afbeelding maar soms wil ik ook jpg of png afbeelding in mijn document zetten. Nu converteer ik die naar eps voordat ik ze in latex zet, maar kan dit ook makkelijker?
Is het ook mogelijk om zowel eps als jpg/png in 1 document te gebruiken?
  vrijdag 11 juni 2010 @ 14:30:45 #68
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_82665662
Als je echt LaTeX gebruikt, dan moet je naar eps omzetten, maar gebruik je PDF-LaTeX dan kun je PNG/JPG direct opnemen. Maar, dan moet je EPS naar PDF omzetten. Dat laatste kan vrij gemakkelijk echter.
pi_82687824
Hoe krijg ik de stellingen ongenummerd? (nu: \newtheorem{stelling}{Stelling})
  vrijdag 11 juni 2010 @ 22:24:38 #70
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_82688422
Is dat niet gewoon een kwestie van theorem* ipv theorem gebruiken?
  vrijdag 11 juni 2010 @ 22:32:50 #71
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_82688802
Ja, \newtheorem* uit de amsthm package.
pi_82689441
Uiteraard. Ik had nog geprobeerd wat sterretjes te zetten, maar had nog niet bedacht 'm daar te zetten, stom genoeg :p
  maandag 14 juni 2010 @ 14:36:31 #73
115871 voidzero
LaTeX-enthousiast
pi_82787104
Pfft. Mijn universiteit is, zoals elke universiteit, enorm strict met bronverwijzingen. Ik heb voor mijn laatste werkstuk eindelijk de moed verzameld om dit werkstuk in XeLaTeX te maken, met behulp van biblatex en op zich ben ik erg trots op het resultaat... met uitzondering van de bronvermeldingen.

Ik heb mijn bronvermeldingen gemaakt met behulp van deze regels:
1
2
\usepackage[greek,american,dutch]{babel}
\usepackage[style=historian,sorting=nty,autocite=footnote,babel=hyphen,mincrossrefs=1,usetranslator=true,printseries]{biblatex}

(Thanks voor de tip m.b.t. Historian, Iblis!)

Wat me als eerste opviel was het verschil in citeren. Bij bovenstaande babel opties zie ik bij \citetitle dat hij de titel tussen ,,aanhalingstekens" zet. Wanneer ik american en dutch omdraai zie ik dat hij de titel in "aanhalingstekens" plaatst. Bij british (dat mijn voorkeur heeft boven american) zijn er 'aanhalingstekens'. Hoe haal ik die hele aanhalingstekens weg? Mijn universiteit wil namelijk dat ik ze cursief druk en dat kan ik doen met \emph{}.

Citeren is zowieso nogal lastig. Nou ja, misschien op zichzelf niet, maar de instructies maken het me in elk geval niet gemakkelijk. Ik hoop dat hier een lezer is die mij eens wil helpen. Ik heb de instructie gekopieerd naar een (best lange) png. Hij staat hier: http://viper.onthanet.nl/~void/Citeren%20en%20bronvermelding.png

Sorry voor de lengte maar omdat ik in mijn omgeving geen andere gebruikers van LaTeX ken moet ik het wel op deze manier vragen. Aangezien er al wel medestudenten geïnteresseerd zijn geraakt in mijn gebruik van LaTeX, en aangezien ik eventuele hints en opmerkingen waarschijnlijk wel op de vaardighedensite van mijn faculteit kan krijgen zal geboden hulp zich niet beperken tot mij -- ik zorg er dan wel voor dat het XeLaTeX alternatief ter sprake zal worden gebracht naast MS Office.

Citeren, zo wordt gesteld, moeten wij dus bij voorkeur doen met voetnoten en een verwijzing naar de paginanummers en de literatuurlijst moet ook aan andere eisen dan authoryear voldoen.

Dus alvast bedankt voor de tips...

[ Bericht 3% gewijzigd door voidzero op 14-06-2010 15:14:12 ]
"Trying to define yourself is like trying to bite your own teeth." --Alan Watts
  maandag 14 juni 2010 @ 15:21:07 #74
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_82789229
Ik ken Biblatex niet goed. Maar als ik in de manual neus moet het zo ongeveer te veranderen kunnen zijn:

1
2
3
4
\DeclareFieldFormat[article]{citetitle}{\emph{#1}}
\DeclareFieldFormat[inbook]{citetitle}{\emph{#1}}
\DeclareFieldFormat[incollection]{citetitle}{\emph{#1}}
\DeclareFieldFormat[inproceedings]{citetitle}{\emph{#1}}

En alles wat je dan nog nodig hebt.
  maandag 14 juni 2010 @ 15:54:12 #75
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_82790927
Voor bibtex had ik ooit ergens een script gevonden, dat adhv een aantal vragen een eigen bibtex-style maakt, die precies is zoals jij (of in dit geval de uni) dat wil, zoiets kan je misschien proberen te zoeken?
  maandag 14 juni 2010 @ 18:29:52 #76
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_82797104
Nou, dit is BibLaTeX, in principe kun je het daar gemakkelijker zonder die nare BibTeX-taal zelf modificeren. Ik ken het alleen niet (goed).
  dinsdag 15 juni 2010 @ 12:20:22 #77
125855 xprotagonistx
FEED ME A STRAY CAT
pi_82828579
Wat ik me afvroeg: soms wordt als argument van LaTeX gegeven dat je je op de tekst kan concentreren en je je niet om de opmaak hoeft druk te maken. Maar ik ben toch niet de enige die regelmatig tot obsessief (per alinea, soms per zin) latex laat draaien om te kijken wat er voor moois uitkomt, of wel? Zeker om bepaalde dingen na te lezen.
  dinsdag 15 juni 2010 @ 12:44:58 #78
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_82829643
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 12:20 schreef xprotagonistx het volgende:
Wat ik me afvroeg: soms wordt als argument van LaTeX gegeven dat je je op de tekst kan concentreren en je je niet om de opmaak hoeft druk te maken. Maar ik ben toch niet de enige die regelmatig tot obsessief (per alinea, soms per zin) latex laat draaien om te kijken wat er voor moois uitkomt, of wel? Zeker om bepaalde dingen na te lezen.
nee doe ik ook, enumeratie veranderen in itemize -> draaien, titel section wijzigen -> draaien, nieuwe regel in de eqnarray -> draaien

en nog erger: heel vaak die pdf uitprinten
pi_82848416
Ik wil twee afbeeldingen naast elkaar.Wikibooks zegt dat ik dit moet doen met het package subfig, maar zodra ik in de preamble (zo heet dat, toch?) /usepackage{subfig} toevoeg krijg ik de volgende enigszins cryptische foutmelding:

Runaway argument?
\sf@counterlist \relax \def \sf@temp {\@nil }\ifx \sf@temp \@nnil \else \ETC.
! Paragraph ended before \sf@setref was complete.
<to be read again>
\par
l.35
  dinsdag 15 juni 2010 @ 19:45:05 #80
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_82848507
Kun je een opzichzelfstaand compileerbaar voorbeeld geven? Zie de topic pointer.
pi_82849026
1
2
3
4
5
6
7
8
9
\documentclass[12pt,a4paper,titlepage]{report}

\usepackage{graphicx, subfigure}  
\usepackage[pdftex]{hyperref}
\usepackage[dutch,english]{babel}
\usepackage{subfig}
\begin{document}
Tekst
\end{document}

Ik weet niet of dit goed genoeg is? Iig zodra ik het babelpackage weghaal gaat Texworks ook klagen.
Zodra ik \usepackage[pdftex]{hyperref} weghaal is het probleem over, lijkt althans zover. Maar ik neem aan dat dat er voor zorgt dat m'n table of contents links bevat naar de hoofdstukken. Overigens werkte het op de universiteit volgens mij wel, dus is het probleem alleen thuis. (Ik gebruik TeXWorks, waarmee weet ik eigenlijk niet zeker, miktex, kan dat?)
  dinsdag 15 juni 2010 @ 19:59:51 #82
148823 znarch
ondertitel
pi_82849223
Beter is ook om: \usepackage{subfig} te doen

Even zonder gein, je krijgt die fout al zonder dat je daadwerkelijk 2 afbeeldingen probeert naast elkaar te zetten?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_82849350
Ja, ook zonder enige tekst in het document geeft 'ie het al.
  dinsdag 15 juni 2010 @ 20:03:01 #84
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_82849412
Het heeft geen zin om én subfig én subfigure te laden. Subfig is de nieuwste (en opvolger van subfigure), haal subfigure dus weg.
  dinsdag 15 juni 2010 @ 20:03:32 #85
148823 znarch
ondertitel
pi_82849444
Vraagt Texworks je om de package te installeren? Anders even met de Miktex Package Manager *in je startmenu van windows* kijken of hij uberhaubt geinstalleerd is
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_82849495
En zo te zien is het probleem daarmee weg! Ik heb niet zo gekeken naar wat er al stond, we hebben min of meer een kant en klaar document aangeleverd gekregen waar we nog wat tekst tussen moesten zetten. Ik ga nu even kijken of het nu ook lukt afbeeldingen naast elkaar te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')