abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81689503
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 19:07 schreef thabit het volgende:
Na elke environment krijg ik een indent. Kan ik dit globaal uitzetten of moet ik elke keer een \noindent gebruiken?
Misschien moet ik even een voorbeeld geven:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
\documentclass[12pt]{article}
\usepackage{amsthm}
\usepackage{amsmath}
\theoremstyle{plain}
\newtheorem{thm}{Theorem}
\begin{document}
\section{Joepie da poepie}
\begin{thm}
Dit is een stelling.
\end{thm}
Dit is de tekst na de stelling.  Heel vervelend om te zien dat het inspringt.  
Kan daar iets aan gedaan worden zonder expliciet met noindents te moeten werken?

Hier begint een nieuwe alinea.  Die moet wel gewoon inspringen.
\end{document}
pi_81692985
Dan denk ik dat het niet kan, want volgens mij ziet latex dat gewoon als een nieuwe paragraaf, die hij net zoals elke andere paragraaf een indent geeft.

Maar misschien weet iblis nog wat .

Ik had wel een ideetje, dat je het per environment aangeeft als volgt:
\renewcommand{\end{thm}}{\end{thm}\noindent}

maar dat geeft bij mij helaas een error...
  donderdag 20 mei 2010 @ 21:33:54 #28
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_81693060
Mja, je moet zorgen dat de \end{thm} een \noindent geeft. Ik heb hier ook eens mee zitten te worstelen, ik heb het nooit helemaal goed gekregen...
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_81694478
Goed, expliciet \noindent is dan wel het makkelijkst dus. .
  vrijdag 21 mei 2010 @ 16:29:00 #30
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_81725365
quote:
Op zondag 16 mei 2010 13:27 schreef BasementDweller het volgende:
Vraagje: hoe haal ik een paginanummer weg zonder de headers weg te gooien?
Volgens mij kun je als je fancyhdr gebruikt ook halverwege van paginastijl veranderen door deze te herdefiniėren; en dan weer terug te doen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 16:32:24 #31
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_81725507
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 21:58 schreef thabit het volgende:
Goed, expliciet \noindent is dan wel het makkelijkst dus. .
Het idee dat BasementDweller geeft is wel ongeveer juist, alleen bij een environment moet je environment hernieuwen. Het kan vast ook door in de definitie van newtheorem te hacken, maar dit lijkt me het makkelijkst:

1\newenvironment{mythm}{\begin{theorem}}{\end{theorem}\noindent\ignorespacesafterend}

Maar het nadeel is dan dus dat je je \begin{theorem} ... \end{theorem} moet vervangen. Een workaround daarvoor is je \newtheorem{theorem}{Theorem} te wijzigen in \newtheorem{theoremold}{Theorem} en dan \newenvironment{theorem}{\begin{theoremold}{\end{theoremold}...} te doen, dan hoef je in je document niets aan te passen.

Let wel: die indent (die ik zelf eigenlijk ook overbodig vind), is wel echt een bewuste ontwerpkeus van de AMS mensen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 16:34:54 #32
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_81725621
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 17:08 schreef Visitor.Q het volgende:
Opzich heb ik het nu opgelost. Ik heb in het iwona.sty package gekeken en ik zag de volgende regels:
[ code verwijderd ]

Dat leek mij de boosdoener, dus heb ik ze gecomment en nu krijg ik wat ik wil; maar dit is vast niet de officiele manier
De volgorde van packages laden kan helpen, anders kun je soms \AtBeginDocument{...} gebruiken in de preamble om zelf aan het begin van het document meteen wat te doen en de fonts in te stellen zoals jij dat wilt (aannemende dat je weet hoe je lmodern terug kunt krijgen met de hand).
pi_81733448
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 16:29 schreef Iblis het volgende:

[..]

Volgens mij kun je als je fancyhdr gebruikt ook halverwege van paginastijl veranderen door deze te herdefiniėren; en dan weer terug te doen.
Als ik dat probeer haal ik de header weg ipv een paginanummer
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
\documentclass[a4paper, fleqn]{article}
\usepackage[dutch]{babel}
\usepackage{fancyhdr}
\lhead{De header links}
\rhead{...en rechts}
\pagestyle{fancy}
\begin{document}
Eerste pagina...
\pagestyle{plain}
\clearpage
\pagestyle{fancy}
...en pagina 2...
\end{document}
  vrijdag 21 mei 2010 @ 20:40:31 #34
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_81736085
Ik bedoelde het zo:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
\documentclass[a4paper, fleqn]{article}
\usepackage[dutch]{babel}
\usepackage{fancyhdr}
\newcommand{\stijla}{
    \lhead{De header links}
    \rhead{...en rechts}
    \fancyfoot[C]{\thepage}
}
\newcommand{\stijlb}{
    \lhead{De header links}
    \rhead{...en rechts}
    \fancyfoot[C]{}
}
\pagestyle{fancy}
\begin{document}
\stijla
Eerste pagina...

\clearpage
\stijlb
...en pagina 2...

\clearpage
\stijla
\dots{} en weer terug.
\end{document}

Op zich hoef je alleen die \fancyfoot[C]{...} in je command te zetten natuurlijk, maar voor het idee.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblis op 22-05-2010 08:10:30 ]
  vrijdag 21 mei 2010 @ 22:24:04 #35
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_81741974
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 16:32 schreef Iblis het volgende:
... \ignorespacesafterend ...
Okay deze noteer ik even ergens goed. Ooit tijden mee geklooid om zoiets als dit goed te krijgen. Ik ben het namelijk ook oneens met deze ontwerpkeus, en ik vind best dat ik dit anders mag doen na zorgvuldige contemplatie
pi_81746241
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 20:40 schreef Iblis het volgende:
Ik bedoelde het zo:
[ code verwijderd ]

Op zich hoef je alleen die \fancyfoot[C]{...} in je command te zetten natuurlijk, maar voor het idee.
Bedankt
pi_81821242
Hallo,

al een tijdje werk ik met arrays en dat ging ondertussen wel, maar nu zou ik moeten (voor de eerste keer!) iets met een caption en een label doen: ik wil er later naar kunnen verwijzen. Klopt het dat ik dat dan niet kan doen met array en dus wel moet zoiets doen:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
\documentclass[11pt]{article}
\begin{document}

\begin{table}[h]
\centering
\begin{tabular}{c|c}
a&b
\end{tabular}
\label{test label}
\caption{test caption}
\end{table} 
\end{document}

Veel dank!
  maandag 24 mei 2010 @ 10:05:07 #38
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_81821503
Een array heeft inderdaad van nature geen caption; dan zou je het gewoon doen zoals je anders met formules doet:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
\documentclass{article}

\begin{document}
    \begin{equation}
        \begin{array}{ll}
            a & b \\
            c & d
        \end{array}
    \label{ar:mijnarray}
    \end{equation}

Zie array \ref{ar:mijnarray}.
\end{document}

M.a.w. je gebruikt gewoon het vergelijkingsnummer. Wat je ook kunt doen is zelf een eigenlijk float-type maken (dan kun je ook de label van de caption aanpassen), daarvoor zie wikibooks. In plaats van program kun je dan b.v. 'floatarray' maken als omgeving.
pi_81934144
Ik ben nu bezig een glossary te maken voor mijn verslag, hiervoor gebruik ik glosstex. Het valt me op dat sommige items niet voor komen in de glossary, terwijl ze wel volldig worden genoemd in de tekst. Lijkt wel een bugje. Heeft iemand hier ervaring mee?

Wat ik eigenlijk wil is dat als de afkorting voor het eerst voorkomt, het in de teks volledig word uitgeschreven. Dus: "bla die bla cascading style sheets ( CSS1 ) bla die bla". Dan moet er een footnote bij komen met "1 CSS is een techniek voor de stijl (vormgeving) van webpagina's". Weet iemand hoe dit moet? Alvast bedankt.
  woensdag 26 mei 2010 @ 20:19:50 #40
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_81936721
De acronym package kan in ieder geval dat uitschrijven automatisch doen, voor die footnote heb ik niet zo en idee. En van de glossary, ik ken het niet, maar sowieso is er zonder een opzichzelfstaand compileerbaar voorbeeld dat het probleem opwekt niet heel veel zinnigs over te zeggen.
pi_81973690
Hallo

ik heb opnieuw een vraagje... is het mogelijk om binnen een enumerate
tussen twee items een horizontale lijn te plaatsen?
\hline geeft een foutmelding!

Met veel dank!
  donderdag 27 mei 2010 @ 20:45:15 #42
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_81986448
\hrule, eventueel met een \vspace ervoor. \hline is voor in tabellen.
pi_82152183
quote:
Op maandag 24 mei 2010 10:05 schreef Iblis het volgende:
Een array heeft inderdaad van nature geen caption; dan zou je het gewoon doen zoals je anders met formules doet:
[ code verwijderd ]

M.a.w. je gebruikt gewoon het vergelijkingsnummer. Wat je ook kunt doen is zelf een eigenlijk float-type maken (dan kun je ook de label van de caption aanpassen), daarvoor zie wikibooks. In plaats van program kun je dan b.v. 'floatarray' maken als omgeving.
Hmm, bedankt maar dan vroeg ik me af of een tabular binnen een table niet beter zou zijn?
Alleen :
-daar moet je overal $ plaatsen
- dat laat zich blijkbaar niet plaatsen op precies die plek en nergens anders
- de caption laat zich niet mee centreren?

Of is dat de bedoeling of zo?
Met dank!
  maandag 31 mei 2010 @ 18:11:49 #44
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_82153820
Een table is een float, die float dus. Een tabular alleen drijft niet weg. Een table heeft, omdat-ie weg kan drijven een caption, zodat je er naar kunt verwijzen, maar dingen die niet wegdrijven hebben normaliter ook geen caption, je kunt namelijk rustig zeggen in de voorgaande/komende tabel, omdat je weet waar het staat.

Verder is een tabular niet bedoeld voor wiskunde zaken, daar heb je een array voor en anders krijg je gewoon inline math met $ inderdaad.

En dat centreren, dat kan in principe wel. Maar ik weet niet goed wat je nu wilt bereiken.
pi_82163187
quote:
Op maandag 31 mei 2010 18:11 schreef Iblis het volgende:
Een table is een float, die float dus. Een tabular alleen drijft niet weg. Een table heeft, omdat-ie weg kan drijven een caption, zodat je er naar kunt verwijzen, maar dingen die niet wegdrijven hebben normaliter ook geen caption, je kunt namelijk rustig zeggen in de voorgaande/komende tabel, omdat je weet waar het staat.

Verder is een tabular niet bedoeld voor wiskunde zaken, daar heb je een array voor en anders krijg je gewoon inline math met $ inderdaad.

En dat centreren, dat kan in principe wel. Maar ik weet niet goed wat je nu wilt bereiken.
Nou ik wil eigenlijk niet echt iets speciaals. Ik wil een tabelletje met een aantal formules zoals x^2 erin, en dan wil ik vele pagina's later kunnen zeggen : tabel 1 leert ons nu dat....Ik vind het wat sukkelig om te gaan zeggen "de tabel op het einde van sectie..."
  maandag 31 mei 2010 @ 21:31:05 #46
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_82164790
quote:
Op maandag 31 mei 2010 21:07 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Nou ik wil eigenlijk niet echt iets speciaals. Ik wil een tabelletje met een aantal formules zoals x^2 erin, en dan wil ik vele pagina's later kunnen zeggen : tabel 1 leert ons nu dat....Ik vind het wat sukkelig om te gaan zeggen "de tabel op het einde van sectie..."
Maar waarom moet het dan per se niet floaten?
pi_82177902
quote:
Op maandag 31 mei 2010 21:31 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar waarom moet het dan per se niet floaten?
Noem me een controlefreak, het idee dat ik niet kan controleren waar iets nou juist staat in mijn eigen werk vind ik echt heel bizar.
  dinsdag 1 juni 2010 @ 11:36:59 #48
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_82182289
Ik zie dat de link naar de FAQ in de OP kapot is, dat zal ik zo even aanpassen, maar kijk dan hier: http://www.tex.ac.uk/cgi-bin/texfaq2html?label=figurehere
  dinsdag 1 juni 2010 @ 11:46:23 #49
125855 xprotagonistx
FEED ME A STRAY CAT
pi_82182685
Hallo, een paar jaar geleden heb ik een document (~50p.) opgemaakt met LaTeX, nu mag ik weer aan zoiets beginnen. De laatste keer ben ik tijdens het werken eraan een paar keer veranderd van "latexer", ik wisselde tussen - dacht ik - pdflatex en latex->ps2pdf. Dat leverde nogal wat gedoe op, o.a. i.v.m. pstricks. Uiteindelijk werd ik er wat ongelukkig van. Deze keer wil ik dat voorkomen, dus vraag ik nu eerst wat advies. Ik wil:

1. Vectorafbeeldingen, met hetzelfde lettertype als in mijn tekst, en dan ook dingen als $\theta_i$ .
2. Bibtex, Hyperref en Microtypography gebruiken. Het gebruik van Microtypography is voor mij geen breekpunt , maar ik vind het wel belangrijk.

Volgens mij zijn dat geen extreem rare eisen (naar mijn idee dingen die iedereen zou willen), maar als ik het me goed herinner kwam ik de laatste keer op een ellendig build-systeem uit waarbij m'n afbeeldingen los werden gegenereerd en weer in een latere iteratie in m'n uiteindelijke document werden gezet. Kan iemand mij het e.e.a. adviseren?

Nog w.b.t. de vectorafbeeldingen: ik gebruikte Latexdraw (genereert PSTricks), voor simpele tekeningen best acceptabel, maar niet extreem handig. Heeft iemand hier ook advies voor? Bedankt.

[ Bericht 0% gewijzigd door xprotagonistx op 01-06-2010 11:52:39 ]
  dinsdag 1 juni 2010 @ 11:49:32 #50
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_82182822
Gewoon pdflatex gebruiken, dat is wel het makkelijkste, en werkt goed met microtype. Voor de plaatjes ben ik zelf groot fan van TikZ, maar voor de meer visueel ingestelde medemens kan ik me voorstellen dat dat onprettig werkt. Je kan echter wel zonder problemen je LaTeX-fonts gebruiken met TikZ. Als het wat visueler moet weet ik iig van xfig zeker dat je ook bij de LaTeX-fonts kan, maar echt handig is xfig nou ook weer niet ... Als iemand hier betere tips voor heeft hoor ik dat ook graag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')