quote:
Op woensdag 23 november 2011 22:59 schreef Misstique het volgende:Via via gehoord van een Bengaal die herplaatst moet worden en we zitten ons af te vragen of dit ras goed is voor ons. Hij kan niet met andere katten omgaan, vandaar dat hij herplaatst moet worden. Wij hebben sinds een half jaar geen kat meer, maar we werken wel allebei overdag. Kan je een Bengaal 6 uur alleen laten? En ik lees dat ze vrij wild kunnen zijn, maar hoe is dat in de praktijk?
Onze vorige kat was heel aggressief, dominant en territoriaal, dat willen we echt niet meer...
Mijn asielbengaal is de goedheid zelve. Zit nul (écht nul) agressie, dominantie en territoriumdrift in. Kan ook niet met andere katten (zeiden de vorige eigenaars, maar in de praktijk zat ie dus zonder problemen in een soort huiskamer in het asiel met andere katten

) maar van Bengalen wordt ook weer gezegd dat ze zich heel snel aanpassen aan de nieuwe thuissituatie.
Dat bleek ook wel, want met het hondje dat ik al had kan hij prima opschieten en met het nieuwe hondje is hij zelfs dagelijks aan het spelen.
Nou zal dat heus niet voor alle Bengalen gelden, maar als je bv in dit topic kijkt:
Bengaal van L. naar Gr. #2 Waar Dazzle z'n karakter laat zienzie je dat ook daar het aanpassen vreselijk makkelijk ging, ook een hele makkelijke

Ik vond eerlijk gezegd juist dat er over Bengalen werd geschreven dat het leuke, vrij gemakkelijke en vrolijke katten zijn. Ik las niet zo zeer over agressie enzo?
Het zijn wel vaak energieke katten. Zes uur per dag moet gemakkelijk kunnen, maar als je dan thuis bent, dan lekker veel aandacht geven en spelen. Bengalen leren vrij goed, dus je kunt ze leuk uitdagen door bv 'zit' proberen te leren (die van mij is niet zo'n helder licht en die kan het ook

). Daarbij vinden Bengalen het zalig (over het algemeen, geen kat is hetzelfde!) om hoog te kunnen zitten en te mogen klimmen.
Zou de kat bij jou bv de trap op mogen klimmen? Of ben je bereid om een hoge krabpaal te nemen bv?
(En omdat geen kat hetzelfde is... de mijne houdt weer helemáál niet van klimmen

Die ligt liever op de vensterbank of op schoot. En kijkt niet om naar zijn krabpaal).
Je zou bij de herplaatser kunnen vragen of je hem een maand (of twee) op proef kunt 'krijgen'. Dat als het écht niet gaat, dat je hem dan terug kunt geven zodat ze een ander huis kunnen zoeken.
Maar als je een paar dagen voordat je hem krijgt een Feliway stekker in je stopcontact doet, scheelt dat ook al wellicht. Dan voelen ze zich snel 'veilig'. Google maar eens op (ik heb geen aandelen

).