abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 3 mei 2010 @ 04:34:58 #1
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80957750
Ik had eerder beloofd om hier op terug te komen, dus bij dezen:

Er werd geclaimd dat het islamitische rijk nooit het 'centrum van (alle) kennis en wetenschap in de wereld is geweest. Daarbij werd door iemand anders gewezen op het 'feit' dat het centrum van alle kennis en wetenschap niet in het Midden-Oosten lag, maar in China. De Chinezen zouden ten tijde van de islamitische wetenschap een hoger niveau halen.

Het centrum van alle kennis en wetenschap:

Om niet meteen met de deur in huis te vallen volgt hier eerst een korte introductie m.b.t. de opkomst van de Abbasiden, het kalifaat onder leiding van de verlichte heerser Al-Ma'mun. Tegen het eind van de jaren 740 begon de Perzische bekeerling Abu Muslim een opstand tegen het Omajjadische bewind in Khorasan. Abu Muslim leidde zijn opstand in naam van de familie van de profeet, waarmee hij zijn eigenlijke doel maskeerde en een groot aanhang wist te verwerven. Hij kreeg steun van de Arabische kolonisten in Khorasan, die aanstoot namen aan hun belastingen en zich verraden voelden door de Omajjaden. Met behulp van zijn aanhangers versloeg hij de lokale oppositie en leidde de legers van de opstandelingen onder een zwarte banier vanuit Merv naar het westen. Ze versloegen in een reeks veldslagen in 749-750 de strijdkrachten die door de Omajjadische kalief op hen af waren gestuurd en riepen in 750 in Kufa een nieuw kalief uit - Abu'l Abbas. In 755 werd Abu Muslim overigens door de nieuwe kalief geëxecuteerd.

De kaliefen, met name Al-Ma'mun (813-833) stimuleerden en ondersteunden geleerden die oude teksten vertaalden in het Arabisch, eerst vanuit het Perzisch, maar later ook uit het Syrisch en Grieks, op basis van manuscripten die in de veroverde gebieden werden ontdekt. Al-Ma'muns voorganger, Al-Mansur (754-755), had een nieuw bibliotheek opgericht, het Bayt- al-Hikma (Huis der Wijsheid), dat poogde alle kennis op één plek bijeen te brengen en in het Arabisch te vertalen. Het idee was overigens direct overgenomen van het model van de Sassanidische Koninklijke bibliotheken en leunden sterk op geschriften en geleerden uit Gondeshapur in Khoezistan, de beroemdste van alle Sassanidische academies. Gondeshapur werd overigens niet veel later overvleugeld door Bagdad.

Tezelfdertijd werd de verspreiding van kennis en wetenschap bevorderd door de introductie van in China geproduceerde papier, dat het duurdere en lastig te beschrijven papyrus en perkament verving. Al-Ma'mun schijnt in de hand te hebben gewerkt dat de aandacht werd verlegd naar astrologie, wiskunde en de vertaling van Griekse teksten, onder het toeziend oog van zijn belangrijke vertaler, Hunayn ibn Ishaq. Deze ontwikkelingen hebben geleid tot wat later de negende-eeuwse renaissance is genoemd. In het Arabisch schrijvende Perzische geleerden ontdekten de lessen van in het bijzonder de Griekse filosofie, wiskunde, natuurkunde, geneeskunde, geschiedenis en literatuur, en pasten deze ook toe. De nieuwe geleerdheid was niet slechts passief, maar ook creatief en leidde tot nieuwe en kwalitatief hoogstaande wetenschappelijke geschriften, literatuur, geschiedwerken en dichte kunst, die in de daaropvolgende eeuwen de basis vormden van veel latere intellectuele inspanningen, ook in Europa.

Dankzij de vertalingen was de filosofei van Aristoteles en Plato bijzonder invloedrijk, met name door figuren als Al-Kindi en Al-Farabi. Ook der grote historicus al-Tabari (838-923) was in deze tijd werkzaam in Bagdad. De geneeskunde boekte aanzienlijke vooruitgang dankzij degelijk wetenschappelijk onderzoek op het gebied van anatomie, epidemiologie en andere disciplines, waarzee zij voortbouwde op het werk van de klassieke Griekse arts Galenus en dat uiteindelijk ver achter zich liet. Veel van deze verworvenheden werden later bijeengebracht en in het westen bekendgemaakt door de geschriften van een andere Pers, de grote Avicenna (980-1037)/ De geschriften van Avicenna waren zowel in het oosten als het westen van groot belang vanwege zijn prestaties van de aristotelische filosofische methode en in het bijzonder de logica; aristotelisch opgezette disputen gingen vanaf die tijd van Avicenna een centraal rol spelen in het hoger onderwijs aan oosterse madrassa's.

Het was een periode van grote intellectuele energie, opwinding en ontdekkingen. Zoals het Abbasidische hof voor opeenvolgende generaties dienst deed als een schoolvoorbeeld van goed bestuur en andere zaken, zo vervulde het tevens een modelfunctie op intellectueel en cultureel gebied. De Arabische vertalingen die in de elfde eeuw door Perzen in Bagdad waren gemaakt, werden later ten behoeve van westerse lezers vertaald in het Latijn door vertalers als Gerard van Cremona, die in de twaalfde eeuw werkzaam was in het Spaanse Toledo, en verleenden de westerse wetenschap een nieuwe vitaliteit. Avicenna en Averroes, eveneens een Arabische aristoteliaan, werden vertrouwde namen op de nieuwe universiteiten van Europa.

De Abbasidische periode was een tijd van enorme menselijke prestaties, zowel op politiek gebied als met betrekking tot beschaving, kunst, architectuur, wetenschap en literatuur. De lancering van nieuwe ideeën en de uitwisseling van oude ideeën binnen een uitgestrekt gebied dat bijeen werd gehouden door een over het algemeen minzaam en tolerant bestuur bracht een dynamische en uiterst invloedrijke beschaving voort, die - het behoeft geen betoog - ver voorliep op wat er zich toentertijd in Europa en in de rest van de wereld afspeelde.

Toby E. Huff concludeert in één van zijn boeken:
quote:
''Onze zorg is met het feit dat vanaf de achtste eeuw tot het einde van de veertiende, Arabische wetenschap waarschijnlijk het meest geavanceerde in de wereld was, hogelijk het westen en China overtrof. In vrijwel elk gebied van het streven - in astronomie, alchemie, wiskunde, geneeskunde, optica, enzovoorts - waren Arabische wetenschappers (dat wil zeggen, Midden-Oosterse individuen die in de eerste plaats het Arabisch gebruikten, maar ook Arabieren, Iraniers, christenen, Joden en anderen) in de voorhoede van wetenschappelijke vooruitgang.''
Het overwicht van de Arabische wetenschap werd overigens voor het eerst gedocumenteerd in groot detail door George Sarton in zijn magistrale Introduction to the History of Science. Maar ook door mensen als Max Meyerhof in zijn "Science and Medicine", in The Legacy of Islam, G. Anawati, Martin Plessner, etc.

Overigens is mijn streven allerminst om de bijdrage van de Chinezen aan de wetenschap te bagatelliseren. De Chinezen hebben grote bijdragen geleverd aan de wetenschap en met het uitvinden van iets dergelijks als papier de verspreiding van kennis vergemakkelijkt, maar beweringen als dat de islamitische wetenschap op zijn hoogtepunt onder deed voor de wetenschap in China of dat de islamitische rijk nooit het centrum voor (alle) kennis en wetenschap in de wereld is geweest, zijn onjuist.
  maandag 3 mei 2010 @ 04:47:55 #2
174847 WallOfStars
Open Source Intelligence
pi_80957763
Kennis heeft alleen zin als er overdracht is.
anders is het vrijsnel uitgestoven.

China heeft absoluut een grote bijdrage geleverd hierin,
maar de Het middenoosten heeft een groter voordeel gehad.
Door tussen 2 grote kennissen te zitten westelijk Grieken/egyptenaren
en oostelijk China.
Door deze 2 bibliotheken te combineren en op te schijven is dat sneller vooruit gekomen.

Information flow is the key!
Welcome Mr. President, How can we serve you,
pi_80958920
Waarom plaats je alle nu tussen haakjes, AryaMehr? Omdat je anders moet toegeven dat ik gelijk heb?

Molurus zei toch duidelijk het volgende:
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 16:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Toch verrassend, en teleurstellend, dat de islamitische cultuur qua wetenschap al duizend jaar zo goed als stilstaat. Ooit was die cultuur het centrum van alle kennis en wetenschap in de wereld. Zo jammer dat daar verder niets van terecht is gekomen.
  maandag 3 mei 2010 @ 11:22:31 #4
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80961629
quote:
Op maandag 3 mei 2010 09:28 schreef Ribbenburg het volgende:
Waarom plaats je alle nu tussen haakjes, AryaMehr? Omdat je anders moet toegeven dat ik gelijk heb?
Omdat zoiets als 'alle kennis' wetenschappelijk en filosofisch gezien onmogelijk is.
pi_80961936
Dus heeft Molurus een hele domme bewering gedaan. Zeg dat dan.
  maandag 3 mei 2010 @ 11:56:45 #6
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80962726
quote:
Op maandag 3 mei 2010 11:31 schreef Ribbenburg het volgende:
Dus heeft Molurus een hele domme bewering gedaan. Zeg dat dan.
Nee, alleen het woord 'alle' is enigszins ongelukkig gebruikt, maar verder klopt zijn bewering volledig. Jij hebt in ieder geval allesbehalve gelijk.
pi_80963753
Je hebt me in ieder geval verkeerd geciteerd. Ik gebruikte die haakjes namelijk niet.
  maandag 3 mei 2010 @ 13:17:13 #8
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80965772
quote:
Op maandag 3 mei 2010 12:22 schreef Ribbenburg het volgende:
Je hebt me in ieder geval verkeerd geciteerd. Ik gebruikte die haakjes namelijk niet.
Zover ik uit jouw post kan opmaken ging het jou dan ook niet om het woord 'alle'.
pi_80966170
quote:
Op maandag 3 mei 2010 13:17 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Zover ik uit jouw post kan opmaken ging het jou dan ook niet om het woord 'alle'.
Niet helemaal nee; ik wilde ook duidelijk maken dat het begrip Islamitische Gouden Eeuw verkeerd is omdat de Islam naar mijn opvatting nauwelijks een stimulerende rol daarin heeft gespeeld. Noem het dan gewoon de Arabische Gouden Eeuw, dat nadert de realiteit beter. De eerste is vooral een populaire uitdrukking onder Islamitische apologeten die hun geloof in een beter daglicht proberen zetten.
  maandag 3 mei 2010 @ 13:34:03 #10
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80966444
quote:
Op maandag 3 mei 2010 13:26 schreef Ribbenburg het volgende:
Niet helemaal nee; ik wilde ook duidelijk maken dat het begrip Islamitische Gouden Eeuw verkeerd is omdat de Islam naar mijn opvatting nauwelijks een stimulerende rol daarin heeft gespeeld. Noem het dan gewoon de Arabische Gouden Eeuw, dat nadert de realiteit beter. De eerste is vooral een populaire uitdrukking onder Islamitische apologeten die hun geloof in een beter daglicht proberen zetten.
Slechts een klein linguïstisch probleem. De islamitische Gouden Eeuw verwijst naar de hoogtijdagen van de wetenschap die in de islamitische landen bedreven werd. Ik heb nooit de indruk willen wekken dat de islam hierin een buitengewoon belangrijke rol heeft gespeeld. Daar was het mij geenszins om te doen.
  maandag 3 mei 2010 @ 13:39:13 #11
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80966652
quote:
Op zondag 2 mei 2010 07:22 schreef Ribbenburg het volgende:
Dat had ik al begrepen. Het stuitende vind ik dat Al-Ghazali een groot Islamitisch denker wordt genoemd, maar in feite een anti-filosoof was. Hij wordt qua methodiek wel vergeleken met René Descartes, maar waar Descartes de Moderne Tijd inluidde luidde Ghazali het verval van de zogenaamde Islamitische Gouden Eeuw in.
Het verval van de islamitische Gouden eeuw linken aan één individu? Doe je daar iemand als Ghazali nu niet te veel 'eer' aan?
pi_80971990
Je hebt het vraagstuk lekker lopen afdoen in jouw voordeel.
De discussie ging er om of China qua kennis en wetenschap voor lag op de rest van de wereld.
Niet of Baghdad bv meer een centrum was voor uitwisseling en onderzoek, zoals iemand al stelt, daarvoor lag het centraal sowieso heel handig. Maar als je ziet hoe ver China sowieso al was, welke vooruitgang wij dankzij hun techniek hebben kunnen bereiken, wij zijn China nooit voorbij gestreefd qua kennis tot de Rennaissance ongeveer.
pi_80972092
Als ik alle kennis en wetenschap van de wereld op een plaats breng, dan betekent niet dat de kennis en wetenschap op die ene plaats ook hoger is dan de plaatsen waar het vandaan komt.
  maandag 3 mei 2010 @ 16:10:53 #14
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_80972238
Het ging over of de islamitische rijk ooit het 'centrum voor alle kennis en wetenschap in de wereld is geweest'. Daar begon de discussie over. Vervolgens ontaarde hij over de vraag of de wetenschap die destijds in de islamitische landen bedreven werd qua niveau onderdeed voor de Chinese wetenschap. Ik heb op beide vragen getracht antwoord te geven en ik kan op de eerste vraag slechts 'ja' antwoorden en op de tweede vraag 'nee'.
pi_80972479
quote:
Op maandag 3 mei 2010 16:10 schreef AryaMehr het volgende:
Het ging over of de islamitische rijk ooit het 'centrum voor alle kennis en wetenschap in de wereld is geweest'. Daar begon de discussie over. Vervolgens ontaarde hij over de vraag of de wetenschap die destijds in de islamitische landen bedreven werd qua niveau onderdeed voor de Chinese wetenschap. Ik heb op beide vragen getracht antwoord te geven en ik kan op de eerste vraag slechts 'ja' antwoorden en op de tweede vraag 'nee'.
Het Islamitische Rijk was inderdaad een centrum voor kennis en wetenschap, zonder twijfel, en misschien lag het niveau van onderzoeken zelfs op een gelijk niveau, echter, doordat de Chinezen al een voorsprong hadden door een traditie van vooruitgang, was er desalniettemin een bepaalde achterstand die tot ver in de Middeleeuwen niet werd ingelopen, we spreken pas in de hoogtijdagen van de Rennaissance dat het Westen (en M-O) China voorbij wisten te streven. Hoe kan je anders verklaren dat in de loop van de eeuwen, ttv de Islamitische Gouden Periode, al die verschillende producten heeft ontwikkeld, dat China misschien eerder Amerika heeft bereikt dan Europa, dat de kennis waar het Islamitische Rijk op heeft gebouwd voortkwam uit China, maar dat generaties van rijken daarna in het Westen en het Oosten ook nog door hebben gebouwd op nieuwe kennis uit China,

de tijd van de ontdekkingsreizen, ook met Chinese kennis, is de periode geweest dat men China voorbij ging qua kennis.
pi_80973278
Ik kies hierin ook voor het Midden Oosten kamp.

Niet dat China geen geweldige prestaties heeft geleverd en dat vele eeuwen lang. Waar het echter om gaat is dat China vooral allerlei handige UITVINDINGEN heeft gedaan, maar niet veel aan THEORIE vorming. Citaat uit dat wiki artikel:

Theory and hypothesis


As Toby E. Huff notes, pre-modern Chinese science developed precariously without solid scientific theory, while there was a lacking of consistent systemic treatment in comparison to contemporaneous European works such as the Concordance and Discordant Canons by Gratian of Bologna (fl. 12th century).[44] This drawback to Chinese science was lamented even by the mathematician Yang Hui (1238–1298), who criticized earlier mathematicians such as Li Chunfeng (602–670) who were content with using methods without working out their theoretical origins or principle, stating:

The men of old changed the name of their methods from problem to problem, so that as no specific explanation was given, there is no way of telling their theoretical origin or basis.[45]
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_80973406
quote:
Op maandag 3 mei 2010 16:38 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik kies hierin ook voor het Midden Oosten kamp.

Niet dat China geen geweldige prestaties heeft geleverd en dat vele eeuwen lang. Waar het echter om gaat is dat China vooral allerlei handige UITVINDINGEN heeft gedaan, maar niet veel aan THEORIE vorming. Citaat uit dat wiki artikel:

Theory and hypothesis


As Toby E. Huff notes, pre-modern Chinese science developed precariously without solid scientific theory, while there was a lacking of consistent systemic treatment in comparison to contemporaneous European works such as the Concordance and Discordant Canons by Gratian of Bologna (fl. 12th century).[44] This drawback to Chinese science was lamented even by the mathematician Yang Hui (1238–1298), who criticized earlier mathematicians such as Li Chunfeng (602–670) who were content with using methods without working out their theoretical origins or principle, stating:

The men of old changed the name of their methods from problem to problem, so that as no specific explanation was given, there is no way of telling their theoretical origin or basis.[45]
Dat zou goed kunnen.
Echter, de traditie van vooruitgang in wetenschap bleef zich maar doorzetten, dat was niet voor niets.
Uiteindelijk hebben we als mensheid meer gehad aan de Chinese vooruitgang dan aan de Islamitische vooruitgang die overigens ook nooit echt verder is gekomen.

Het gaat er dus niet om waar alles werd verzameld, of hoe opgeschreven, maar wie was er verder qua denkniveau feitelijk. Het kan geen toeval zijn dat zoveel vooruitgang in onze Westerse Wereld,
waar wij afhankelijk van zijn geraakt en waar onze vooruitgang op gebouwd is,
voortkomt uit Chinese uitvindingen en ontwikkelingen uit dezelfde periode als de Islamitische
Goude Periode.

----

Maar het zou best kunnen dat in het Islamitische Rijk op een hoger niveau onderzoek werd gedaan.
Dat zegt echter niet per se iets over het niveau van kennis en wetenschap.
pi_80974437
quote:
Op maandag 3 mei 2010 16:41 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dat zou goed kunnen.
Echter, de traditie van vooruitgang in wetenschap bleef zich maar doorzetten, dat was niet voor niets.
Uiteindelijk hebben we als mensheid meer gehad aan de Chinese vooruitgang dan aan de Islamitische vooruitgang die overigens ook nooit echt verder is gekomen.

Het gaat er dus niet om waar alles werd verzameld, of hoe opgeschreven, maar wie was er verder qua denkniveau feitelijk. Het kan geen toeval zijn dat zoveel vooruitgang in onze Westerse Wereld,
waar wij afhankelijk van zijn geraakt en waar onze vooruitgang op gebouwd is,
voortkomt uit Chinese uitvindingen en ontwikkelingen uit dezelfde periode als de Islamitische
Goude Periode.

----

Maar het zou best kunnen dat in het Islamitische Rijk op een hoger niveau onderzoek werd gedaan.
Dat zegt echter niet per se iets over het niveau van kennis en wetenschap.

De stelling was dan ook niet dat de islamieten zoveel gedaan hebben met hun niveau (integendeel Molurus kwam met de zin: 'doodzonde dat ze duizend jaar stilgestaan hebben' in het allereerste stukje waar deze hele discussie uit ontsprong.

Ik denk dat veel kennis zich PARALLEL heeft ontwikkeld in het Oosten en in het Westen. Er is wel wat contact geweest, maar omdat de afstand zo groot was denk ik dat je dat contact niet moet overschatten. En China heeft zich vaak in zich zelf gekeerd met de instelling dat er daar buiten weinig waardevols te halen was. China was ook groot genoeg om zich te zelf redden.

De geografische barrières zijn ook gigantisch, met woestijn in het noorden en westen, de Himalaya, een gigantisch schiereiland (thailand, laos etc, en daarna nog eens India ) waar je omheen moet.
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_80975138
quote:
Op maandag 3 mei 2010 17:07 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

De stelling was dan ook niet dat de islamieten zoveel gedaan hebben met hun niveau (integendeel Molurus kwam met de zin: 'doodzonde dat ze duizend jaar stilgestaan hebben' in het allereerste stukje waar deze hele discussie uit ontsprong.

Ik denk dat veel kennis zich PARALLEL heeft ontwikkeld in het Oosten en in het Westen. Er is wel wat contact geweest, maar omdat de afstand zo groot was denk ik dat je dat contact niet moet overschatten. En China heeft zich vaak in zich zelf gekeerd met de instelling dat er daar buiten weinig waardevols te halen was. China was ook groot genoeg om zich te zelf redden.

De geografische barrières zijn ook gigantisch, met woestijn in het noorden en westen, de Himalaya, een gigantisch schiereiland (thailand, laos etc, en daarna nog eens India ) waar je omheen moet.
China heeft zich pas rond de tweede helft van de 15e eeuw zich teruggetrokken uit de internationale race.
Moet je nagaan dat sommige uitvinden, jij hebt het over barrieres, al eeuwen daarvoor in China waren uitgevonden. Maar ik denk dat jij het contact tussen beide rijken nu aan het onderschatten bent.
Het is bovendien niet voor niets dat het Christendom en de Islam tot ver in China reikte met contacten als gevolg, uitwisseling was belangrijk, het Islamitische rijk kon profiteren van kennis van alle hoeken vd bekende wereld, dat hebben ze feitelijk ook gedaan want het niveau lag voor die tijd enorm hoog,
maar desondanks hebben we in diezelfde periode, diezelfde eeuwen hebben we meer te danken gehad aan de Chinese vooruitgang, dan de Islamitische, en China kan niet achtergelegen hebben op het Islamitische Rijk anders was dat ook niet gebeurd.
pi_80975329
quote:
Op maandag 3 mei 2010 13:26 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Niet helemaal nee; ik wilde ook duidelijk maken dat het begrip Islamitische Gouden Eeuw verkeerd is omdat de Islam naar mijn opvatting nauwelijks een stimulerende rol daarin heeft gespeeld. Noem het dan gewoon de Arabische Gouden Eeuw, dat nadert de realiteit beter. De eerste is vooral een populaire uitdrukking onder Islamitische apologeten die hun geloof in een beter daglicht proberen zetten.
Hoe kom je eigenlijk aan zo een wijze uitspraak.
Koran zit vol met verzen over een denkende mens, aansporing tot onderzoek hoe het heelal en natuur in elkaar zit.
Allereerste openbaring waren de verzen die met "Lees..." begint. De profeet Mohammed (vzmh) die krijgsgevangenen vrij laat in ruil voor leren lezen en schrijven van de analfabete moslims. De hadith dat 1 uur denken en onderzoeken van alles, gelijk staat aan 1000 jaar aan gebed.
De hadith die zegt dat elke ziekte een genezing heeft en dat je daar naarop zoek moet gaan. En nog tal van andere hadith die voornamelijk over toekomstvoorspellingen gaat en die wetenschappelijke vooruitgang kennis geeft, moeten we maar negeren en doen alsof dat niet ten grondslag ligt bij een voormalig arabisch voetvolk die nooit van beschaving heeft gehoord?
Sorry maar dan weet je echt niet wat de islam inhoud.
---o---
pi_81093619
Ja ik wou net zeggen. De Islam spoorde de mensen juist aan om de wetten van Allah te onderzoeken, de wereld die Allah heeft geschapen te onderzoeken te verkennen etc. etc. Niets voor niets beginnen de Islamitische wetenschappers hun boeken in de naam van Allah.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_81832306
1001 Inventions from Muslim Civilisation

---o---
  maandag 24 mei 2010 @ 15:49:32 #23
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_81832746
quote:
Op maandag 3 mei 2010 11:31 schreef Ribbenburg het volgende:
Dus heeft Molurus een hele domme bewering gedaan. Zeg dat dan.
Erg kinderachtig.

Bovendien had ik het over "het centrum van alle kennis en wetenschap in de wereld". Dat ook die kennis en wetenschap (extreem) beperkt waren lijkt me geen twistpunt. Ik stel slechts dat geen beschaving ter wereld op dat moment meer vooruitgang boekte op wetenschappelijk gebied dan de islamitische cultuur. En dat is helemaal geen controversiele stelling, dat maak jij ervan.
quote:
Op maandag 3 mei 2010 12:22 schreef Ribbenburg het volgende:
Je hebt me in ieder geval verkeerd geciteerd. Ik gebruikte die haakjes namelijk niet.
Het moedwillig verkeerd uitleggen van de uitspraken van anderen kun jij anders ook wel wat van. Persoonlijk heb ik eigenlijk geen trek in het soort semantische spelletjes dat jij ervan wilt maken.

[ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 24-05-2010 15:56:02 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_81833360
Zorg er eerst maar voor dat je je wat beter uitdrukt, voordat je mij gaat beschuldigen van semantische spelletjes. Goed, ik ben er wat teveel over doorgegaan dat geef ik toe, maar in principale ben ik het niet oneens met de stelling dat het Islamitische Rijk het belangrijkste centrum was van kennis en kunde.
  maandag 24 mei 2010 @ 16:09:59 #25
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_81833394
quote:
Op maandag 24 mei 2010 16:08 schreef Ribbenburg het volgende:
Zorg er eerst maar voor dat je je wat beter uitdrukt, voordat je mij gaat beschuldigen van semantische spelletjes. Goed, ik ben er wat teveel over doorgegaan dat geef ik toe, maar in principale ben ik het niet oneens met de stelling dat het Islamitische Rijk het belangrijkste centrum was van kennis en kunde.
Punt is dat je dondersgoed begreep hoe ik dat bedoelde, en desondanks er topics lang over door blijft mekkeren alsof je te dom bent om het te begrijpen. Nogmaals: daar heb ik geen zin in. Het getuigt namelijk niet bepaald van een oprechte wil om een zinvolle bijdrage te leveren aan de discussie.

[ Bericht 4% gewijzigd door Molurus op 24-05-2010 16:16:37 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_81833996
Excusez-moi, ik zal niet meer te lang doorzeuren over ongelukkig geformuleerde meningen.
  maandag 24 mei 2010 @ 17:55:39 #27
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_81837061
quote:
Op maandag 24 mei 2010 16:28 schreef Ribbenburg het volgende:
Excusez-moi, ik zal niet meer te lang doorzeuren over ongelukkig geformuleerde meningen.
Ik denk niet dat iemand verkeerd heeft begrepen wat ik daar zei, ook jij niet. Dus hoezo 'ongelukkig geformuleerd'? Overigens was dat een observatie, niet een mening.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_81842165
Wiskunde, sterrenkunde, geneeskunde, astronomie, de voorloper van het latijnse alfabet & het eerste schrift vinden allemaal hun oorsprong in het midden-oosten.

Of het toen islamitisch was weet ik niet.
Volgens mij was dat in de tijd van Mesopotamië.
'Mesopotamië is het kerngebied van de huidige staat Irak.' (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mesopotamië )
En Mesopotamië was niet islamitisch, ze hadden hun eigen religie. (Zie wikipedia pagina.)
pi_81844026
quote:
Op maandag 24 mei 2010 17:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik denk niet dat iemand verkeerd heeft begrepen wat ik daar zei, ook jij niet. Dus hoezo 'ongelukkig geformuleerd'? Overigens was dat een observatie, niet een mening.
Trek het je niet zo aan. Zand er over en klaar.
quote:
Op maandag 24 mei 2010 20:02 schreef Pot_Vol_Met_Koffie het volgende:
Wiskunde, sterrenkunde, geneeskunde, astronomie, de voorloper van het latijnse alfabet & het eerste schrift vinden allemaal hun oorsprong in het midden-oosten.

Of het toen islamitisch was weet ik niet.
Volgens mij was dat in de tijd van Mesopotamië.
'Mesopotamië is het kerngebied van de huidige staat Irak.' (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mesopotamië )
En Mesopotamië was niet islamitisch, ze hadden hun eigen religie. (Zie wikipedia pagina.)
Het was Mesopomatisch vóór de Islam, daarna werd Irak onderdeel van het Islamitische kalifaat.
'"Ancient Mesopotamia" begins in the late 6th millennium BC, and ends with either the rise of the Achaemenid Persians in the 6th century BC or the Muslim conquest of Mesopotamia in the 7th century CE.'
  maandag 24 mei 2010 @ 20:43:25 #30
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_81844262
quote:
Op maandag 24 mei 2010 20:02 schreef Pot_Vol_Met_Koffie het volgende:
En Mesopotamië was niet islamitisch, ze hadden hun eigen religie. (Zie wikipedia pagina.)
De periode in de geschiedenis waar we het over hebben is 800-1100 na christus. In de 7e eeuw werd Mesopotamië veroverd door de moslims.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 24 mei 2010 @ 20:46:13 #31
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_81844413
quote:
Op maandag 24 mei 2010 20:39 schreef Ribbenburg het volgende:
Trek het je niet zo aan. Zand er over en klaar.
Neem het me vooral niet kwalijk als ik jouw reacties vanaf hier niet meer serieus neem.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_81877749
Iemand zei iets over dat het niet de islamitische Gouden Eeuw zou moeten heten, maar de arabische Gouden eeuw omdat die religie er neit veel mee van doen zou hebben? Ik geloof dat een van de geboden van de Islam juist wetenschap en kennis aanmoedigt om zodoende dichter tot de natuur en Allah te komen?
  dinsdag 25 mei 2010 @ 18:01:33 #33
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_81879491
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 17:24 schreef Gray het volgende:
Ik geloof dat een van de geboden van de Islam juist wetenschap en kennis aanmoedigt om zodoende dichter tot de natuur en Allah te komen?
Dat mag jij dan geloven, de islamitische cultuur houdt zich al duizend jaar niet aan dat gebod.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_81910048
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 18:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat mag jij dan geloven, de islamitische cultuur houdt zich al duizend jaar niet aan dat gebod.
Okay, maar dankzij de islam duizend jaar geleden is veel kennis en wetenschap bewaard gebleven. Wij in het westen profiteren daar nog van.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')