Ook maar even een samenvatting van beide dagen dan

.
Kampioenswedstrijd:Pluspunten:- Het kampioenschap!

.
- De verbroedering en saamhorigheid van een compleet gevulde stad
- De blijdschap en het losgaan, al enigszins bij de 1-0, maar bij de 2-0 ging echt compleet Enschede vollédig los
- Biertenten aan de zijkant bij het Heekplein waar je direct door kon lopen om te bestellen

.
- De Indische kerel die, nadat ik na het affluiten een kwartier met tranen in m'n ogen vol ongeloof voor me uit bleef staren, kwam vragen of het wel goed ging

.
- De complete verbazing van m'n bezoek uit Nijmegen dat uren na de wedstrijd, op een gigantisch goor plein, terwijl men zeik- en zeiknat en verkleumd was, toch nóg zo gelukkig uit de ogen keek en de sfeer zo geweldig bleef.
- Faciliteiten in de gehele stad en het personeel daarbij dat de gehele dag vrolijk aan het werk bleef.
- De sfeer op het viaduct bij de Grolsch fabriek savonds

.
- De politie en ME, die zich zéér netjes op de achtergrond hield ondanks dat er genoeg shit gebeurde die niet door de beugel kon. Volledig vluchtstroken compleet klem gezet met kratten bier, vuurwerk en auto's en de politie die vrolijk claxonnerend met de duimen omhoog langs komt rijden. Puur vanwege het vertrouwen in de supporters, zo kan het dus ook

.
Minpunten:- Het afsluiten van de oude Markt en daarmee opsplitsen van de supporters toen het te druk werd; qua sfeer is alles bij elkaar toch nét iets kolossaler.
- De Melkert-baan beveiliger die om 19:00 al liep te verkondigen dat de spelers niet kwamen en iedereen dus beter naar huis kon gaan terwijl een agent 10 meter verderop aangaf dat ze rond 20:30 wel gewoon kwamen.
- De DJ/MC op de oude markt die rond 21:00 nog bleef roepen dat de spelers in aantocht waren terwijl op de 2 grote schermen naast hem al stond dat ze zeker níet meer kwamen.
- De biertent in het midden van het Heekplein. Heb er een kwartier in de rij gestaan en was nog geen stap verder.
- De irritante kutfiguren, die overduidelijk nog nooit een wedstrijd bezocht hebben, maar wel bij elk spatje regen, ondanks protesten van een compleet plein hun paraplu opstaken zodat 40 man achter hen niks meer zag. Godzijdank werden die papaplu's allemaal vakkundig gesloopt tijdens het losgaan bij de 2-0

.
- Mensen die 3 uur op het viaduct bij de Grolschfabriek stonden te wachten en dan via een lullig politie-omroep-autootje te horen krijgen dat de spelersbus een andere afslag heeft gepakt.
Huldiging:Pluspunten:- 70.000 man die als een legbatterij op elkaar gepakt zijn en toch geen noemenswaardige vechtpartijen

.
- Telkens als iemand je met een lege hand zag, kreeg je een nieuwe half liter aangeboden.
- Ik heb nog nóóit een dusdanig groot en massaal volksfeest meegemaakt, zelfs de wedstrijd en huldiging van 2001 was minder groots dan dit.
- De ME-ers die mee dansten en sprongen

.
- De dronken mafkees met grote Twente-vlag die, nadat 69900 man al naar huis waren, maar bleef rennen over het plein, zelfs door de groep ME-ers

.
- Een rij van +/- 100 man die netjes naast elkaar in de beek stonden te zeiken
- De kerel die 3 meter omlaag de beek vol pis in flikkerde

.
- De logistieke organisatie bij het stadion; ik had rekening gehouden met een uur file om het stadion, maar ik kon in 1 stuk doorrijden naar een aangewezen parkeerplaats

.
- Het zonder gezeik weer in kunnen leveren van de bonnen nadat de bar dicht ging.
- Het losgaan toen de spelers opkwamen.
- Stoch die helemaal stuk ging en geen stem meer over heeft.
- Het dankwoord van McClaren

.
- Heubach die er toch gewoon weer bij was voor de huldiging

.
- Het uitblijven van "Twente, hier op an" nadat de spelers het podium verlaten hadden

.
Minpunten:- Het consumptiebonnen-systeem: Op de pleinen ging het goed zonder consumptiebonnen dus waarom bij het stadion wel voor zo'n systeem kiezen? Kolossale wachtrijen met veel geduw bij de spaarzame loketten. Plaats dan gewoon ook meer loketten zou ik zeggen.
- Het ogenschijnlijk niet-horeca personeel in de biertenten waardoor de brutalen het eerst aan de beurt kwamen. Totaal geen logica in de volgorde van bedienen dus; een kleine, oude vrouw voor me heeft een half uur staan wachten terwijl iedereen om haar heen geholpen werd. Heb uiteindelijk zelf maar voor haar besteld en kreeg een biertje als dank

.
- Het irritante (jonge) volk dat om 18:00 pas aankwam en toch vooraan wilde staan en daarbij mensen aan de kant duwden die er al vanaf 14:00 stonden.
- Hetzelfde irritante volk dat na 20:00 dronken was en om zich heen begon te beuken. M'n vriendin uit Nijmegen besloot dat na 3 keer waarschuwen te belonen met een bierdouche waarna ik m'n laatste-ronde-plek aan de bar op moest geven om die lui weg te duwen

.
- De spelers die er, althans in mijn ogen, wel héél kort waren.
- Geen MC/Spreker die de regie voerde bij het opkomen van de spelers waardoor het een beetje een rommelig net-niet gehalte kreeg. Spelers liepen af en toe zelf maar naar voren als de boel stil viel. In mijn herinnering ging dat in 2001 toch net wat gestroomlijnder, professioneler en dus ook fanatieker.
- Boschker, mijns inziens toch wel het kloppend hart van FC Twente gedurende de jaren (het jaartje Ajax is hem vergeven), die meer aandacht had verdiend.
- PPM

. Géén idee waarom deze kneuzenkermis opgevoerd werd. Ik kende ze al vanuit mijn horecatijd en veel meer dan een veredeld bruiloftbandje is het niet. Eerder sfeerverpestend dan sfeerbevorderend met als dieptepunt uiteraard het Hazes-nummer dat godzijdank direct afgestrafd werd.
Anyway, al met al twee geweldige dagen alhoewel het besef van het kampioenschap nog steeds niet helemaal ingedaald lijkt te zijn.
[ Bericht 0% gewijzigd door kastanova op 04-05-2010 15:57:28 ]