Vandaag weer een mega-faal van de faal-ov-chipkaart

Vanochtend check ik in in Zwijndrecht, en wil naar Utrecht (Maliebaan). Kom ik in Utrecht aan, en wil me chipkaart uitchecken geeft het paaltje meermalig opnieuw aan: "Kan niet uitchecken. Probeer het nog eens."
Daarna gaf hij aan: "U bent al ingecheckt." en "U bent al uitgecheckt"
Naja, wat een faal. Andere paaltjes geprobeerd zonder maar enige verbetering. Naja, 10 minuten later vertrok de museumpendel, en ik had geen zin om één uur later te vertrekken. Ik ben dus met ingecheckte kaart de trein ingestapt, met het museumpendel kaartje.
Na het museum gezien te hebben, terug naar CS en wederom geprobeerd in- of uit te checken, wat weer niet lukte. Nu ben ik naar het loket gelopen, waar een godskolere lange rij stond, en waar ik eindelijk aan de beurt was na 25 minuten.. Probleem uitgelegd. Kaart werd ingelezen, werden gegevens geprint, kaart werd nog 3 keer opnieuw ingelezen, maar ze vond het probleem niet. Ik was én ingecheckt én uitgecheckt. Rara, hoe kan dat? In- en uitgecheckt staan op één moment tegelijk..
De baliemedewerkster snapte er ook al de ballen van, dus werd een collega geroepen, die het ook niet snapte.. Hierop hebben ze een map met handleidingen erbij gepakt, waaruit ze konden lezen dat ze Translink moesten bellen. Hun bellen met Translink. Probleem uitleggen, kaartnummer doorgeven en deze telefonist(e) kon ook mededelen dat ik én ingecheckt én uitgecheckt op één moment was. Een uitcheck was mislukt, maar het systeem had wel een uitcheck geregistreerd, maar mij niet uitgecheckt was de conclusie.
En nu? Veel gelees en gepraat verder onderling aan die telefoon en in de map, konden ze me eindelijk een oplossing geven.
Kortweg gezegd was: Koop maar een los kaartje, en bel zelf maar met Translink. Je kaart is stuk. Naja, wat een gezeik (opnieuw..). Ik wou me geld terug, want ik had er wél voor betaald. Om je saldo bij een nieuwe kaart te krijgen, moet je ook nog eens ¤5 administratieve kosten betalen volgens de baliemedewerkster.
Wéér veel gezeur verder konden ze mij vertellen dat die kosten niet in rekening werden gebracht. Ik moest wel een los kaartje
vol tarief naar huis kopen, omdat mijn kaart niet ingelezen kon worden bij een railpocket/palmtop ding van een HC/S&V medewerker.
De extra betaalde kosten konden maximaal 1x per jaar voor 1 reis teruggevraagd worden. Omdat het aanvragen van een nieuwe kaart een X aantal dagen duurt, was ik erg pissig (en terecht).
Nu moest ik, terwijl ik een VDU heb, extra veel centen betalen, voor een product wat faalt, en niet eens mijn teveel betaalde geld terugvragen. Ja, één keer. Maar ik reis vaker met die trein, veel vaker als 1x per week.
De baliemedewerkster ging weer een andere collega bellen, en uiteindelijk konden ze mij toch uitleggen dat ik gewoon met reductie kon kopen, en indien ik een boete kreeg, hier protest tegenaan tekenen.
Dat dus maar doen. Ik kon zelf een kaartje aan de balie krijgen, zonder toeslag te betalen. Gelukkig, hoefde ik niet nóg eens naar de automaat.
Ik heb in totaal ongeveer 30 minuten aan de balie gestaan, en ben dus door dit probleempje gewoon een uur zoet geweest